Bijgewerkt t/m maandag 25 augustus. Periode zondag 17 augustus – maandag 25 augustus 2025. Deze week rijd ik vanuit Grimstad via Risor naar Bo, Rjukan en Hokksund en daarna naar de andere kant van het Oslofjord om de laatste klanten te bezoeken. En vervolgens richting Goteborg voor de overtocht naar huis.
Zondag 17 augustus 2025
Ook voor vandaag wordt er weer prachtig mooi weer voorspeld. Net als gisteren iets van 23 graden. Ook morgen blijf ik hier nog een daggie en dat lijkt een goede keuze. Want morgen wordt er rond Bo i Telemark (m’n volgende bestemming) 29 graden voorspeld:

Dinsdag is het gelukkig weer normaal. Rond de 20 graden 🙂 En dat lijkt het de komende week ook te blijven. Prrrrima.
Vanmorgen ga ik eerst m’n verslag bijwerken en daarna is het tijd voor Social Media. Zondagmorgen post ik altijd op diverse accounts. In totaal 6 posts op FB en 2 op IN (in 4 verschillende talen), dus daar ben ik wel een tijdje mee zoet. Aan het begin van de middag ben ik bij met m’n werk. Tijd om even lekker buiten te gaan zitten. Vorig jaar hebben we Grimstad trouwens bezocht (met de “companycar” van de camping. En da’s een heel leuk stadje. Kijk:

Grimstad:

Grimstad ligt direct aan zee en ook bij de haven is het leuk vertoeven:

Grimstad:


Het eten vanavond is zo klaar. Gisteren heb ik voor 2 dagen lasagne gemaakt, dus even opwarmen, eten, afwassen en om 19.00 uur zit ik klaar voor Studio Sport.
Maandag 18 augustus 2025
Vandaag is het m’n laatste dag op Marivold Camping Grimstad. Ik had eigenlijk in de planning om vandaag te vertrekken, maar omdat het vandaag een speciale dag is (ik ben 60 geworden vandaag …..) en omdat een paar afspraken de komende week helaas niet konden doorgaan, heb ik besloten om hier nog een dag te blijven.
Om 9.15 uur komt de eigenaar van Marivold Camping Grimstad me feliciteren en drinken we samen even een bakkie senseo. De rest van de ochtend ben ik – tussen alle felicitaties door – achter de laptop aan het werk. Af en toe kruip ik even in het zonnetje op mn fijne plekkie hier:

En ik kan je verzekeren: da’s geen straf. Het is echt heerlijk weer en vanaf de plek waar ik sta, heb ik een mooi overzicht over de camping en op het water. Waar het een komen en gaan is van bootjes. Na de lunch geniet ik onder de luifel van het uitzicht:

Morgen ga ik dus weer verder. Eerst naar Risor en dan het binnenland van de regio Telemark in.
Dinsdag 19 augustus 2025
Vandaag heb ik een flinke rit voor de boeg. In totaal 3 uur rijden en inclusief m’n eindbestemming (First Camp Lunde) in totaal 4 campings te bezoeken. En dus vertrek ik vanochtend al op tijd. Ik groet de eigenaren van Marivold Camping Grimstad, maak nog even gebruik van de camperserviceplaats en draai even later de E18 op.
Vlakbij Arendal is de diesel over het algemeen behoorlijk goedkoop en dus neem ik vlakbij Arendal even de afslag (72) om bij de Uno-X Stoa de tank weer even vol te gooien. De diesel kost hier nu NOK 17.48, terwijl het op andere plaatsen rond de NOK 21 of NOK 22 ligt. Wel de moeite dus om even de afslag te nemen. Overigens: direct langs de E18 liggen ook geen tankstations volgens mij. Je moet altijd even een afslag nemen.
Die neem ik even verder, want m’n 1e bestemming voor vandaag is Sorlandet Feriesenter. Vanuit het zuiden neem ik dan altijd een shortcut, maar dat weggetje is op sommige stukken behoorlijk smal:

Onderweg kom ik behoorlijk wat tegenliggers tegen. Meestal buitenlandse toeristen, dus ik denk dat het nog steeds druk was op Sorlandet Feriesenter. Iets verderop stop ik nog even om een foto te maken van deze prachtig gelegen huizen:

Mocht je denken: de huizen in Noorwegen zijn relatief goedkoop. Dat klopt, maar dat geldt helaas niet voor de woningen rond het Oslofjord. Die zijn bijna niet te betalen. Dat zal ook wel voor deze huizen gelden denk ik. Maar de plek is prachtig. Even later zit ik met m’n contactpersoon in de receptie van Sorlandet Feriesenter in gesprek. Het gesprek verloopt leuk en zakelijk prima. En dus ga ik weer verder. Wil je meer informatie over deze camping, klik dan even op de foto hieronder:

Vlakbij het leuke (“witte”) stadje Risor:

bezoek ik nog een potentiële klant, maar voorlopig zonder resultaat. En dus draai ik weer de E18 op en rijd weer noordwaarts. De oplettende volger van mn blog zal misschien denken: ging hij daar eerder ook al niet langs? Dat klopt 🙂 Op 25 mei om precies te zijn. Toen reed ik richting Stathelle. Daarna bezoek ik campings in de regio Vestfold en ga ik links langs Oslo richting Mjosameer en vervolgens via het oosten van Noorwegen richting Trondheim. Vandaag ga ik het binnenland van de regio Telemark in.
Het is natuurlijk altijd even puzzelen wat de beste route is, maar die “beste route” wijzigt nogal eens. Bijvoorbeeld omdat er “buiten de beste route” een nieuwe klant bijgekomen is. Over nieuwe klant gesproken: rond 13.00 uur bezoek ik tussen Drangedal en Lunde een potentiële klant. Er is niemand aanwezig en dus bel ik de eigenaar. Die klinkt geïnteresseerd en dus drop ik de brochure in de postbus en stuur m later op de middag een voorstel. En aan het eind van de middag is hij – telefonisch – akkoord. Dit is niet echt Noors zal ik je vertellen. Meestal moet je – nadat je een voorstel gestuurd hebt – er nog wel een paar keer achteraan bellen. De naam en de info over deze camping laat ik nog even in het midden. Eerst een getekend contract 🙂
Rond 13.30 uur meld ik me bij de receptie van First Camp Lunde. De promotie wordt centraal geregeld, maar ik moet de campings natuurlijk wel even bezoeken. M’n contactpersoon bij First Camp Lunde is echter niet aanwezig. Maar de receptioniste herkend me en geeft aan dat hij er morgenvroeg wel is. En dus ga ik op zoek naar een plekje. Even later sta ik zo:

Zoals je ziet is het – ondanks dat het nu op de meeste campings wat rustiger wordt – hier nog redelijk druk:

First Camp Lunde beschikt over flink wat plaatsen op grind (met veel ruimte tussen de plaatsen!), maar ook over grasplaatsen voor tenten. Een aantal liggen direct aan het Telemark Kanaal:

En sinds dit jaar verhuurt de camping ook nieuwe mobilhomes/hytter:

Mooi aangelegd ook! Als ik de camper te plek heb, is de hoogste tijd om te lunchen. Daarna ga ik een tijdje achter de laptop aan het werk. Aan het eind van de middag geniet ik nog even van het lekkere weer. De temperatuur is wat lager (iets meer dan 20 graden), maar het zonnetje schijnt nog volop.
Woensdag 20 augustus 2025
Sjonge jonge, soms denk ik ’s avonds laat op een camping “kan het niet wat rustiger”, maar gisteravond en vannacht was het hier zooooo rustig. Alsof ik alleen op de camping stond ha ha. Vandaag ga ik “naar een dorp verderop”. Naar Bo i Telemark. In totaal 20 minuten rijden. Maar toch vertrek ik vanochtend redelijk op tijd. Want ik heb in totaal 4 campings op het programma staan en eerst heb ik hier op First Camp Lunde nog een gesprek.
M’n volgende bestemming is First Camp Norsjo in Akkerhaugen. Onderweg bezoek ik nog een potentiële klant, maar daar is de kans op een samenwerking niet erg groot verwacht ik. Even later meld ik me bij de receptie van de grote camping First Camp Norsjo. Mooi gelegen aan een meer en vlakbij het Telemark Kanaal. De camping beschikt over mooie hytter en kampeerplaatsen aan het water en is zeer populair bij kampeerders die van watersport houden:

First Camp Norsjo – Telemark:

Ook hier bezoek ik de camping alleen voor het updaten van de gegevens en om het bestaande contract met First Camp groep door te nemen. Hetzelfde geldt voor First Camp Bo – Telemark, wat aan de noordzijde van Bo i Telemark ligt. Een klein half uurtje later meld ik me daar met dezelfde opdracht. First Camp Bo – Telemark beschikt zelf over een mooi zwembad:

Maar ligt daarnaast op loopafstand van Bo Sommarland, het grootste aquapark van Scandinavie:

En daar was het uiteraard – vanwege het prachtige weer – behoorlijk druk deze zomer. Zo, ik heb mn “rondje Bo” gehad, ik ga nu echt naar Bo. Eerst even boodschappen doen in Bo en daarna door naar Beveroya Camping. Maar als ik me daar meld bij de receptie, blijkt mn contactpersoon niet aanwezig. De receptionist geeft aan dat ze er morgenvroeg wel is en dus blijf ik hier vannacht. En dus sta ik even later op precies dezelfde plek als vorig jaar:

Beveroya Camping is een grote camping met diverse waterpartijen:

Het sanitair is goed verzorgd en er zijn mooie hytter te huur:

Als ik de camper geïnstalleerd heb, ga ik eerst even lunchen en daarna achter de laptop aan het werk. Halverwege de middag vind ik het wel genoeg voor vandaag, bereid de morgen te bezoeken campings voor en zit even later met een bakkie leut onder de luifel. Morgen weer een dag 🙂
Donderdag 21 augustus 2025
Vandaag heb ik flink wat campings op het programma staan en dus sta ik even na 9.00 uur al bij de receptioniste. Daar blijkt de eigenaresse van Beveroya Camping inderdaad aanwezig. Ze is tevreden over de samenwerking en verlengt de bestaande promotie. Mn volgende bestemming is Seljord. Het is heerlijk weer en vanaf de “36” heb ik een mooi zicht op het landschap:

Rond Seljord bezoek ik een aantal potentiële campings. Waaronder Garvikstrondi Camping, waar ik “op de kop” naar beneden ga:

… en even later met de eigenaar in gesprek zit. Dat verloopt prima, maar tot zaken komt het (nog) niet. De camping heeft trouwens mooie nieuwe plaatsen direct aan het water. Wordt vervolgd (hoop ik). M’n volgende bestemming is Rjukan Hytte & Caravanpark. Een rit van bijna 1.5 uur. Onderweg passeer ik tussen Seljord en Notodden een redelijke nieuwe – ca. 10km. lange – tunnel. Ook weer mooi verlicht:

Even later rijd ik langs het enorme Tinnsjo meer. Vlakbij Rjukan Hytte & Caravanpark krijg ik indrukwekkende Gaustatoppen in het vizier:

Deze 1.883 meter hoge berg (de hoogste berg van de regio Telemark) is trouwens ook te zien vanaf de camping. Kijk:

Even later zit ik met de Nederlandse eigenaar van Rjukan Hytte & Caravanpark in gesprek. Ik kan het goed met m vinden en nadat we het seizoen doorgenomen hebben, wordt de bestaande promotie verlengd. Wil je meer informatie over deze camping, klik dan even op de foto hierboven of hieronder:

M’n volgende bestemming en waarschijnlijk ook eindbestemming voor vandaag is Sandviken Camping. Aan de rand van het plaatsje Tinn Austbygd (of Austbygda). Gelegen aan de noordzijde van het Tinnsjo meer. Zo dus:

Bij aankomst is de receptie gesloten, maar nadat ik de eigenaresse gebeld heb, zitten we even later met een bakkie koffie in gesprek. Het gesprek is leuk, maar tot zaken komt het niet. Ze is tevreden met de huidige bezetting van de camping en is niet op zoek naar uitbreiding van de promotie voor de camping. Hier overnachten is inmiddels traditie en dus sta ik even later zo:

Het is inmiddels al 13.30 uur geweest. De hoogste tijd om te gaan lunchen. De rest van de middag ben ik achter de laptop aan het werk. Morgen ga ik weer verder. Nog een paar dagen en dan “mag” ik naar huis 🙂
Vrijdag 22 augustus 2025
Ook vanmorgen vertrek ik weer op tijd. In totaal heb ik maar 3 campings op het programma staan, maar ik moet vanmorgen eerst “een bult over van 1.200 meter hoog” en die weg is op sommige stukken niet echt heel breed. Als ik 10 minuten het dal in ben, kom ik deze kerk tegen:

Best wel een grote kerk in de middle of nowhere 🙂 De weg slingert nu langzaam bergopwaarts en even later ben ik boven:

Nu maar hopen dat ik er aan de andere kant niet af val 🙂 Op dit stuk is het asfalt prima en de weg een stukkie breder. Het waait alleen flink en ik “hang” aan het stuur. Ondertussen probeer ik ook nog wat foto’s te maken ha ha. Prachtig is het hier:

Op de foto hieronder is duidelijk te zien dat er de laatste tijd niet veel regen is gevallen:

Even verder begin ik aan de afdaling naar Uvdal:

En even later draai ik de “40” op richting Kongsberg. In de buurt van Uvdal bezoek ik een bestaande klant, maar vanwege “externe redenen” verlengt hij z’n contract niet. Nu heeft Hokksund Camping (m’n waarschijnlijke eindbestemming vandaag) vorig jaar al aangegeven dat ze hun contract niet willen verlengen, dus een lekker daggie zo vandaag. Omdat ik toch nog een poging wil wagen, de klant te behouden, besluit ik een potentiële klant – welke ik onderweg nog wilde bezoeken – over te slaan. Want Hokksund is vanaf Uvdal nog iets van 2 uur rijden. Dan ben ik er dus rond de middag en als m’n contactpersoon dan een ochtend- of een middag-shift heeft, heb ik dubbel kans 🙂
Even na 12.00 uur bereik ik Kongsberg en gooi daar (tis hier altijd lekker goedkoop 🙂 ) de dieseltank weer even vol. Prijs is hier NOK 17,67. Oftewel € 1,50. Dat is volgens mij zelfs nog goedkoper als de huidige dieselprijs in Nederland. Iets van 20 minuten later meld ik me bij de receptie van Hokksund Camping. En ik heb geluk: de manager is aanwezig. Hij heeft wel even tijd, maar geeft aan dat ze inderdaad een jaartje overslaan. Ze willen zich alleen maar “nationaal” focussen, ze zijn dus alleen op zoek naar Noorse klanten.
Wij hebben natuurlijk ook een Noorse website: www.mt-campingnorge.no en ook Noorse Facebook en Instagram accounts (“campingplasser i Norge”), maar wij zijn inmiddels de grootste internationale promotor van campings in Noorwegen en richten ons helaas niet alleen op de Noorse markt. Om je een idee te geven: bij Mol Travel hebben we meer klanten in Noorwegen dan de ANWB, ACSI, Campingnavigator en ADAC gezamenlijk. En daar ben ik super trots op 🙂
Ondanks dat het contract niet verlengd wordt, is het gesprek leuk en hier overnachten is ook geen probleem. En dus sta ik volgens mij op precies dezelfde plaats als een paar jaar geleden:

Het zonnetje schijnt ook nu volop, dus ik ben blij dat ik iets in de schaduw sta. Dit is trouwens de ligging van de camping. Direct aan de “zalmrivier” Drammenselva:

En op loopafstand van het centrum van Hokksund. Na de lunch ga ik een tijdje achter de laptop aan het werk. En net als ik buiten wil gaan zitten, verdwijnt de zon achter de wolken en begint het te regenen. Wat zullen we nou krijgen? De lucht wordt wel heel erg donker en dus doe ik voor de zekerheid de luifel ook maar “naar binnen”. Daar zit ik zelf even later ook. Blij van, want het gaat er even flink van. Na het avondeten vind ik het verder wel prima. Morgen m’n laatste werkdag in Noorwegen. Zondag ga ik weer terug naar Nederland 🙂
Zaterdag 23 augustus 2025
Vanmorgen heb ik om 10.30 uur een afspraak in Drammen. Omdat ik de wc cassette nog wil legen, de vuilnis weg wil brengen en voor de afspraak nog wat (laatste) boodschappen wil doen, ben ik rond 9.15 uur al startklaar. Naar Drammen is het iets van 20 minuten rijden en uiteindelijk rijd ik om 10.20 uur Drammen Camping op. Daar heb ik een afspraak met de CEO van de PlusCamp-NAF-Utflukt combinatie en net als ik aanstalten maak om naar de receptie te lopen, stopt er een auto naast me.
Het is inderdaad m’n afspraak en even later zitten we bij de receptie in het zonnetje. Het doel van het gesprek is in 1e instantie kennismaking (we hebben tot nu toe alleen telefonisch en via de mail contact gehad). Daarnaast bespreken we de bestaande samenwerking en de mogelijkheden om dit uit te breiden. We krijgen het natuurlijk ook even over Drammen Camping en ik moet zeggen: de camping is behoorlijk opgeknapt. Het sanitair was verouderd, maar is nu vernieuwd en het ziet er verzorgd uit. Drammen Camping ligt net als Hokksund Camping aan de rivier Drammenselva en de camping ligt niet ver van het centrum van de inmiddels grote stad Drammen:

Mijn einddoel vandaag is Olberg Camping in Trogstad. In de regio Ostfold aan de oostzijde van het Oslofjord. Ik neem dan de Oslofjordtunnel, maar voordat ik daar in duik, stop ik eerst even om te lunchen. Tijdens de lunch besluit ik ook om een potentiële klant die ik nog wilde bezoeken, over te slaan. Het gesprek vanochtend was leuk, maar pittig en ik merk ook dat de bodem van m’n energiepotje zo langzamerhand bereikt is. En dus rijd ik even later de Oslotunnel in:

En ik blijf het zeggen: ik vind het niks die onderzeetunnels. Het zal wel komen doordat het met de camper best lastig rijden is in zulke tunnels. Deze tunnel is gelukkig niet bochtig, maar het gaat wel behoorlijk steil naar beneden. Het laagste punt van de tunnel ligt op ca. 130 meter onder zeeniveau. Ondanks dat ik op de motor rem, moet ik wel steeds bijremmen. En als je vanaf de bodem weer “naar boven” rijd, moet ik weer een paar keer bijschakelen omdat het ook hier behoorlijk steil is.
Aan het einde van de 7.5km. lange tunnel rijd ik heel even richting Oslo en volg daarna Stockholm. Bij Askim neem ik de afslag en rijd even later richting Trogstad. Hier is de omgeving glooiend en dus zie je hier veel landbouwgrond:

Een totaal andere omgeving dan wat ik de laatste weken gewend ben. Maar zeker niet minder mooi. Tegen 14.00 uur rijd ik Olberg Camping op en kom direct de eigenaar tegen. We kletsen even bij en spreken af dat hij later vanmiddag bij me komt voor het gesprek. Olberg Camping heeft sinds vorig jaar ook WIFI op de camping zelf (niet alleen meer bij de receptie) en dus ga ik eerst even een tijdje achter de laptop aan het werk. Rond 15.30 uur komt de eigenaar bij me voor het gesprek. Dat verloopt prima. Hij heeft een goed seizoen gehad en verlengt de bestaande promotie. Dit is trouwens m’n plekje hier:

Foto is van vorig jaar, maar ik sta hier bijna altijd op dezelfde plek. Op Olberg Camping is trouwens altijd wel een leuk plekje te vinden. Zowel op grind, als op het gras:

Als de eigenaar van Olberg Camping is vertrokken, ga ik me vast een beetje voorbereiden voor de terugreis. Want morgen verlaat ik Noorwegen 🙂
Zondag 24 augustus 2025
Na opnieuw een frisse nacht (vanmorgen vroeg was het iets van 7 graden), word ik wakker met een stralend blauwe lucht. Aan het eind van de middag (17.45 uur) vertrek ik met de Stena Line vanuit Goteborg naar Kiel. Daar komen we om 9.15 uur aan. En de weersvoorspellingen voor vandaag, vannacht en morgen lijken goed. Superrr…
Naar Goteborg is het vanaf Olberg Camping iets van 3.5 – 4 uur rijden, maar je weet nooit wat je onderweg tegenkomt (weet ik uit ervaring) en dus vertrek ik vanochtend rond 10.00 uur. In Mysen gooi ik de tank nog even vol en rijd daarna richting Malden. Voordat ik iets verderop de snelweg op rijd, wil ik eigenlijk nog even brood kopen, maar dat hoef ik hier:

volgens mij niet te doen. Eenmaal op de snelweg kan ik lekker doorrijden. Maar naarmate ik dichter bij Goteborg kom, wordt het steeds drukker. En moet ik ff oppassen dat ik geen klap van de windmolen krijg:

Even een testje: staat die windmolen (vanaf mijn kant) links of rechts van de weg 🙂 ? Fout ha ha. Rechts. Traditiegetrouw neem ik “afslag 90” om even wat te gaan eten. En te rusten. Na een uurtje ga ik weer verder en eenmaal op de snelweg is het – dichter bij Goteborg – behoorlijk drukker op de weg. Even voordat ik de snelweg verlaat, staat het zelfs even stil. En dus neem ik weer deze afslag:

Dan vermijd je de drukte in Goteborg en rijd je (is iets om, maar veeeeel rustiger) via deze brug (rechts achter de vrachtwagen voor me):


naar de terminal van de Stena Line. Daar arriveer ik net als de “incheck-poorten” open gaan (15.00 uur). Maar goed ook, want er is niet veel plek meer. Bij de “incheck-hokjes” krijg je te horen in welke rij je kunt gaan staan. Daarbij houd ik altijd een beetje in de gaten of het niet ineens oprijd. De rij voor mij staat er nog steeds en dan ineens sjeest de Duitser voor mij er vandoor en zie ik dat er voor hem ook niets meer staat. Hij zei later tegen mij dat ze “iets in slaap waren gevallen” ha ha. Maar goed, ik sta nu wel wat later op de boot en dat betekent meestal dat je de volgende ochtend ook later van de boot kunt rijden. Aankomst is 9.15 uur morgenochtend in Kiel.
Maandag 25 augustus 2025
De overtocht van Goteborg naar Kiel was redelijk rustig. Een paar keer voelde ik het enorme schip deinen. Omdat ik slecht ter been ben, wacht ik tot het schip daadwerkelijk aan de kade stil ligt. En dat is een goede keuze, want ik kan linea recta doorlopen vanuit m’n hut naar m’n camper. Nog even de rugzak opruimen en Google Maps checken. Want om de drukte bij Hamburg te vermijden, rijd ik regelmatig richting Bad Segeberg en pak daarna de “1” welke van Berlijn richting Bremen loopt. Maar daar is het nu ook druk en dus besluit ik om toch maar via Hamburg (dus via de Elbetunnel) te rijden.
Maar zoals altijd is het weer een crime om Kiel uit te komen en dus besluit ik even later om toch richting Bad Segeberg te rijden. Maar eenmaal op de rondweg van Kiel zie ik dat je over 1.5km. alsnog richting Hamburg kunt rijden. Okeeeeeee, dit is eigenlijk wel handig zo. Je bent nu veel sneller de haven van Kiel uit. Tot aan Hamburg gaat het prima. Bij de Elbetunnel is er iets oponthoud, maar ik sta niet volledig stil. Verderop (tussen Hamburg en de “1”) staat het helaas wel stil, maar veel vertraging heb ik niet.
Nog even een tip: “vroeger” nam ik altijd op zaterdag de boot van Goteborg naar Kiel en reed ik ’s zondags terug naar huis. Maar omdat het nog vakantietijd is, is het met name in het weekend veel drukker dan op maandag. En doordat het nog vakantietijd is, rijden er deze week ook nog minder vrachtwagens als anders. En dus kan ik tot aan Bremen lekker doorrijden. Maar bij Bremen zijn ze “bij de brug” nog steeds aan het werk. Hier stond ik op de heenweg ook al – midden in de nacht!! – een tijd stil. Als het eenmaal weer rijd, zie ik dat er aan de andere kant ook een kilometerslange file staat:

Als ik voorbij Bremen ben, blijf ik de “1” volgen richting Osnabruck. Via Oldenburg is net zo snel, maar via Cloppenburg scheelt het iets van 40km. Vlak voordat ik de afslag neem, wordt er op een verkeersbord aangegeven dat ik nog even op moet passen:

Tussen Cloppenburg en de Nederlandse grens, gooi ik bij Lastrup de tank nog even vol (diesel kost hier € 1,53) en ga daar ook gelijk even lunchen. Als ik even later de grens over steek, zie ik dat onze Duitse buren nog steeds de grenscontroles aan het uitvoeren zijn:

Daar heb ik – rijdend vanuit Duitsland, Nederland in … – geen last van en even later parkeer ik de camper onder de carport bij m’n woning in Meppel.
Slotwoord:
Zakelijk gezien was het weer een succesvolle zomer. Als ik het zo formuleer, lijkt het of ik alleen in de zomermaanden “voor Noorwegen” aan het werk ben. Maar dat is natuurlijk niet zo. In de zomermaanden bezoek ik in ieder geval alle klanten (campings die een contract met ons hebben) en daarnaast ben ik elk jaar op zoek naar nieuwe klanten. Dat moet ook wel, want elk jaar vallen er om verschillende redenen meerdere campings weg. Maar gelukkig konden we ook weer 12 nieuwe klanten verwelkomen.
Persoonlijk gezien was het een moeizame reis. Vanaf het begin van de reis had ik “been-klachten” en doordat ik amper kon lopen, moest ik steeds creatief te werk gaan. Overnachten op een plek vlakbij het sanitairgebouw, afspraken op de camping bij voorkeur direct bij aankomst of bij vertrek, boodschappen doen bij supermarkten waar ik de camper zo’n beetje voor de deur kon parkeren, etc. Maar ik heb het gered 🙂
Wat me van deze zomer in Noorwegen verder bij zal blijven, is de extreme lage temperatuur in het noorden van Noorwegen (een tijdje tussen de 7 – 10 graden overdag met een ijskoude noordenwind), gevolgd door iets van 2.5 week temperaturen van rond de 30 graden in “Fjord Noorwegen”. En dan heb ik toch liever die lagere temperatuur 🙂
Wat me ook opvalt en wat me ook begint te irriteren, is dat er steeds meer mensen naar Noorwegen komen die werkelijk geen idee hebben hoe ze zich op een camping moeten gedragen. In Noorwegen geldt dat je tussen de campers/caravans/tenten minimaal 4 meter afstand houdt, maar sommige mensen willen dat blijkbaar niet horen bij een receptie en planten hun camper “stijf” naast mijn camper. Soms zelfs met de “opening” naar “mijn opening. Of parkeren hun camper 5 meter voor mijn camper met de voorkant naar mijn voorkant van de camper. Weg privacy.
Maar goed, dit zijn natuurlijk geen wetten. Ik zie alleen een groot verschil met pakweg 10 jaar geleden. Toen was het in Noorwegen ’s avonds meestal om 22.00 uur rustig. Nu arriveren mensen rond die tijd op de camping en hebben dan ook nog eens flink wat lawaai. Tot midden in de nacht. Ze willen dan bovendien ook nog eens het mooiste plekje en wurmen zich tussen allerlei reeds geparkeerde campers of caravans. En wat me opvalt: het zijn bijna altijd huurcampers. Die hebben natuurlijk geen ervaring, maar je kunt toch ook wel een beetje logisch nadenken?! Blijkbaar hebben veel mensen daar moeite mee :-).
Marcel.