Bijgewerkt t/m maandag 22 juni. Periode zondag 21 juni – zaterdag 27 juni 2026. Deze week ga ik met de veerboot vanaf Senja richting Tromso en daarna richting de Noordkaap en vervolgens weer zuidwaarts over de E6.
Zondag 21 juni 2026
Vandaag heb ik weer hetzelfde probleem is vorig jaar. Ik had nog zo in mn schema opgenomen dat ik Tromso Lodge & Camping niet in het weekend moet bezoeken, maar helaas kon het – ook dit jaar – niet anders. Waarschijnlijk kan er morgenvroeg wel terecht en dus ga ik vandaag alvast “een stukje die kant op”. Ik moet namelijk ook met de veerboot (van Botnhamn naar Brensholmen) en die gaat bijvoorbeeld vandaag maar een paar keer.
De 1e gaat vroeg, de 2e om 11.15 uur en daarna pas weer vanaf 16.00 uur. Om te voorkomen dat ik de hele dag in de haven van Botnhamn sta, vertrek ik al op tijd en sta ik rond 10.00 uur bijna vooraan in rij 1. Als even later de veerboot arriveert, denk je: daar gaat echt niet veel in:

Maar steeds weer sta ik versteld wat ze allemaal in zo’n bootje proppen. Mocht je hier ooit op de veerboot staan te wachten, er gaat ongeveer 1.5 rij op. Eh … in. Iets van 30 auto’s en campers schat ik. Als we bijna in Brensholmen gearriveerd zijn, ga ik even naar het “zonne”dek om te genieten van het uitzicht:

Vanaf de boot is te zien dat er hier weer een enorme rij met auto’s staat:

De overtocht (voor een camper van 7.38m.) kost trouwens NOK 247. Na Autopass korting dus NOK 123,50. Was eergisteren de overtocht van Andenes naar Gryllefjord een keer zo duur als het jaar ervoor, nu betaal ik de helft van wat ik vorig jaar betaalde. Het zal wel …
Als ik even later langs de rij met auto’s rijd, denk ik dat er iets van 50 auto’s en campers in de rij staan. Tja, dat gaat niet passen. Mn overnachtings”adres” ligt op iets van 30 minuten rijden. De route is zeer fraai, maar ook nu helpt het weer niet echt mee:

Wacht ff … zie ik daar nu een stukje blauwe lucht?

Aan het eind van dit fjord ligt trouwens m’n overnachtingsadres. Even later heb ik de camper te plek. Op precies dezelfde plek als vorig jaar. Het is nu geen weer om foto’s te maken, dus daarom even een foto van vorig jaar:

Geen camping, dus geen stroom en dus moet ik een beetje zuinig doen met bijvoorbeeld het gebruik van mn laptop. Halverwege de laptop begint het opeens stevig te waaien. Eh … het moet nu niet veel erger worden. Nou, dat doet het wel en even later besluit ik de camper toch maar op een wat meer beschutte plek neer te zetten. De schotel omhoog is al helemaal geen optie, het WK voetbal moet ik dus vanavond aan me voorbij laten gaan.
Maar goed, voor dit soort “noodsituaties” heb ik altijd een alternatief en dus zit ik even later lekker naar een (thuis gedownloade) serie van Netflix te kijken.
Maandag 22 juni 2026
Gelukkig ging de wind gisteravond laat liggen en ik vannacht heerlijk rustig geslapen. Voor mij is dit eigenlijk heel bijzonder. Omdat ik al 20 jaar promotie maak voor campings, sta ik nagenoeg altijd op een camping. Nu dus een keertje niet. Vanmorgen ga ik na het ontbijt nog ff achter de laptop aan het werk (totdat ie ermee ophoudt). Mn eindbestemming vandaag: Svensby Tursenter.
