Periode donderdag 21 mei – vrijdag 29 mei 2026. Na de overtocht van Hirtshals (DK) naar Kristiansand (NO), rijd ik door de Sorlandet richting Honefoss en Jevnaker en vervolgens richting het Mjosa Meer.
Donderdag 21 mei 2026
Sinds Corona (omdat ik toen niet in Denemarken mocht overnachten), rijd ik ’s nachts op de heenreis naar Noorwegen. En dat bevalt goed. De afgelopen weken heb ik regelmatig de “struikelpunten” gecheckt en met name op de A1 bij Bremen (bij de brug over de Weser) en bij Hamburg is er steeds veel vertraging. Ook in Denemarken is er veel vertraging omdat ze daar – nog steeds – op heel gedeeltes van de E45 rond steden als Kolding, Horsens en Arhus aan het werk zijn.
Dit jaar vertrek ik een uur eerder dan vorig jaar, zodat ik de komende nacht onderweg een uurtje extra kan slapen 🙂 En dus rijd ik om 18.30 uur Meppel uit en rijd via Meppen ri Cloppenburg. Even voor Cloppenburg stop ik even bij Tank & Raststatte Jaeger bij Lastrup om de benen te strekken en de tank vol te gooien. De diesel kost hier trouwens “maar” € 1,879!
Voor ik verder rijd, zie ik dat er geen file meer staat bij Bremen. Nog wel bij Hamburg, maar daar ben ik nog lang niet. Even later bereik ik Weserbrücke. Met die brug zijn ze al een paar jaar bezig (duurt nog tot eind 2027) en het geeft veel vertraging. Maar ja, niet zo gek natuurlijk ….. er rijden ca. 118.000 voertuigen per dag over de brug 🙁
Vorig jaar stond ik hier midden in de nacht heel lang stil, maar dit keer kan ik lekker doorrijden. Vlak voordat ik de A1 bij Hamburg verlaat, stop ik nog even voor een bakkie koffie. En check nog een keer de files rond Hamburg. Ook die blijken inmiddels opgelost en dus ga ik gauw verder. Ten zuiden van de Elbetunnel bij Hamburg lijken de werkzaamheden grotendeels afgerond. Ten noorden van de Elbetunnel zijn ze nog wel volop aan het werk. Dit jaar wordt de Elbetunnel overigens een paar weekenden volledig afgesloten, zie onderstaand overzicht:

Rond 11.45 uur bereik ik het Scandinaviepark, vlak voor de Deense grens. Dit Autohof ligt vlakbij de snelweg en is m’n vaste laatste stop voordat ik Denemarken in rijd. De diesel kost hier € 1,969, maar dat is nog steeds behoorlijk goedkoper dan langs de snelweg. Even een broodje en een bakkie koffie en ik rijd de duisternis in. Want inmiddels is het al volledig donker.
Vrijdag 22 mei 2026
Het is inmiddels 0.00 uur geweest en dus rijd ik even later op vrijdag de Duits – Deense grens over. Ook hier was er de laatste jaren steeds vertraging (door controles), maar dit keer kan ik zo doorrijden. Volgens m’n navigatiesysteem ben ik rond 3.15 uur op m’n eindbestemming in Bronderslev, maar ik verwacht dat dat wel later wordt.
Op de E45 zijn ze namelijk op heel veel stukken met de weg bezig en ondanks dat je op die smallere stukken 80 k/m per uur kunt rijden, doordat de linkerstrook niet breed genoeg is voor m’n camper, zit ik nogal eens achter een langzame vrachtwagen. Ik vind het trouwens onbegrijpelijk dat ze soms wel een stuk van 15km. afgezet hebben. Alsof ze dat stuk in het geheel in 1x gaan herstellen. Maar goed, zo zal het voor hun wel makkelijker zijn. Maar voor het verkeer is het nu in ieder geval ellende. Als je onderweg bent naar Hirtshals of Frederikshavn, reken op ca. 1 – 1.5 uur vertraging door files.
Omdat ik ’s nachts rijd, heb ik slechts iets van 10 minuten vertraging en dus rijd ik rond 3.25 uur de camperplaats in Bronderslev op. Inmiddels is het al weer redelijk licht en tot m’n verrassing (vanwege Pinksteren dit weekend had ik het drukker verwacht) zie ik dat het helemaal niet druk is. Vorig jaar stond het behoorlijk vol, maar dit jaar is de helft van de ca. 50 plekken bezet. Het is natuurlijk midden in de nacht en dus ga ik zo ver mogelijk van andere campers staan en ga de camper ook niet uit. Hoeft ook niet, want er is hier geen stroom en de levelpoten kan ik vanuit de camper bedienen 🙂
En dus lig ik 5 minuten later in m’n nest. De wekker gaat weer om klokslag 7.07 uur, dus ik kan nu mooi een paar uurtjes slapen. Vorig jaar was ik hier pas om 5.00 uur, toen was het wel errrruugg kort. Okay, nog even de info over deze camperplaats: het adres is Stenberggade 2 in Bronderslev. Het is een verharde, gratis plaats en het ligt iets van een half uur rijden van Hirtshals. Het ligt vlakbij de snelweg en is dus ideaal voor degene die in Hirtshals aankomt/vertrekt.

(bron: website www.campercontact.com – als je op de foto hierboven klikt, zie je alle informatie over deze mooie camperplaats)
Ik ben al voor de wekker wakker en rond 7.30 uur rijd ik richting de haven van Hirtshals. Daar is het – zo rond 8.00 uur – al behoorlijk druk. De boot vertrekt om 9.30 uur, maar de uiterste inchecktijd is 8.30 uur. Ik ga trouwens opnieuw met het schip Stavangerfjord:

(als je op foto hierboven klikt, word je naar onze speciale “met de veerboot naar Noorwegen”-pagina geleid. Daar vind je alle informatie over de verschillende veerdiensten en kun je desgewenst de overtocht ook direct boeken)
De Stavangerfjord doet er – naar Kristiansand – ca. 4 uur over. Goed te doen 🙂 Dit jaar heb ik trouwens een Fjord Lounge seat geboekt. Die kost € 15 en dan heb je gegarandeerd een comfortabele plaats in een afgescheiden gedeelte op het schip. Tijdens de overtocht kun je onbeperkt koffie, thee en sappen als appelsap en jus d’orange pakken. En worden er regelmatig op de bar voor de gasten in de lounge ruimte lekkere kleine broodjes (croissant/pecan) neer gezet. Voor de goede orde: dit is allemaal inclusief! Voor een bakkie koffie op de Stavangerfjord betaal je normaal gesproken iets van € 4,50, dus reken maar uit. Voor mij zeer zeker een vervolg waard!
Even voor 13.30 uur varen we de haven van Kristiansand binnen. Was het vanmorgen in Hirtshals nog fris en mistig, nu schijnt de zon volop:


(foto’s van een paar jaren geleden ….)
Ik ben dat trouwens ook gewend. Bij aankomst in Noorwegen is het altijd mooi weer. Vrienden van mij in Noorwegen vragen altijd wanneer ik naar Noorwegen kom, zodat ze dan een barbecue oid kunnen plannen ha ha. M’n camper staat op een goede plek op het bovenste dek, maar eerst moet het benedendek leeg. Ondanks dat, rijd ik redelijk snel (rond 13.40 uur) de haven uit. Er was dan ook dit keer totaal geen controle en dan rijd het lekker door.
M’n eindbestemming vandaag is – traditiegetrouw – Marivold Camping in Grimstad. Met de eigenaar ben ik al jaren bevriend en als ik even later op de camping arriveer, kom ik hem gelijk tegen. We kletsen even bij en daarna ga ik de camper installeren. Op m’n vaste plek:

De komende dagen blijf ik hier trouwens nog even. Deels voor de voorbereiding, maar ook vanwege het Pinksterweekend. Vanwege het mooie weer zal het op meeste campings best druk zijn en dan zitten de campingeigenaren niet op mij te wachten denk ik 🙂
Zaterdag 23 mei 2026
Omdat ik de vorige nacht niet echt lang geslapen heb, ging gisteravond om 21.30 uur bij mij het licht uit. Buiten scheen de zon nog volop, maar gelukkig was het al wat afgekoeld en dus heb ik heerlijk geslapen. Vanmorgen ga ik eerst van het fijne sanitair:

hier op Marivold Camping gebruik maken. Afgelopen winter is er trouwens bij de kampeerplaatsen vlakbij zee:

nog een extra nieuw sanitairgebouw gerealiseerd. Over een paar weken is deze klaar voor gebruik. Superrr. Na het ontbijt ga ik achter de laptop aan het werk. Eerst maar s een begin maken met m’n verslag. Ondertussen is het flink gaan regenen. Dat was ook voorspeld voor vanmorgen. Als het goed is klaart het later op de ochtend weer op. En inderdaad. Als ik rond 11.30 uur richting het restaurant:

loop voor het (zakelijke) gesprek met de eigenaar van Marivold Camping, schijnt het zonnetje al weer. Het gesprek verloopt prima. De bestaande promotie wordt voortgezet! Tijdens het gesprek kregen we het ook over de dieselprijs in Noorwegen. Ik had gisteren in Kristiansand gezien, dat de dieselprijs daar slechts NOK 17,49 was. Oftewel € 1,63. Dat is niet alleen veel goedkoper als in Nederland, maar ook nog eens behoorlijk goedkoper als in Duitsland. Jaren geleden was de dieselprijs in Noorwegen altijd veel hoger als in Nederland. Nu dus niet.
Wat blijkt? Begin mei was de dieselprijs in Noorwegen nog iets van NOK 35 (€ 3,25) per liter. Net als in Nederland was er – met name vanuit het bedrijfsleven – veel weerstand en uiteindelijk heeft de Noorse overheid besloten de prijzen flink te verlagen. Blijkbaar luistert de regering in Noorwegen wel naar de bevolking …..
Maar goed, blij van. Want elk jaar rijd ik iets van 10./11.000 km. in Noorwegen en dus is de diesel m’n grootste kostenpost. Nu we het toch over kosten hebben: de Noorse regering heeft helaas wel per 1 mei een wijziging doorgevoerd in de kosten voor de veerboten binnen Noorwegen. Zo waren op de Kystriksveien 4 van de 6 overtochten gratis, maar dat is inmiddels teruggedraaid. Althans voor de zomerperiode (vanaf 1 mei). Helaas.
Terug bij de camper ga ik eerst ff lunchen en daarna nog een tijdje achter de laptop aan het werk. O.a. de gegevens van Marivold Camping op m’n websites updaten. Als je op de foto hieronder klikt:

word je doorgeleid naar de info-pagina van Marivold Camping. Zoals je ziet op de foto, ligt de camping op een soort van schiereiland. Echt prachtig. Iets links van het midden zie je de verharde camperplaatsen:

Op een ander gedeelte van de camping zijn leuke “grasveldjes” waar je heerlijk rustig kan staan. Vanaf deze zomer wordt er ook een speciaal (nieuw) tentgedeelte opgeleverd. De hytter zijn wat “hogerop” gelegen, zodat je altijd een mooi uitzicht hebt:

Vanmiddag heb ik nog geprobeerd om voor morgen een afspraak te maken. Maar – vanwege Pinksteren – is dat niet gelukt. Had ik al een beetje op gerekend. Morgen blijf ik hier dus nog een daggie.
Zondag 24 mei 2026
Voor vandaag wordt er weer mooi weer voorspeld, zo rond de 21 graden. Omdat de nachten in Noorwegen vaak wat frisser zijn, duurt het vaak even voordat de warmste temperatuur op de dag gehaald wordt. In Nederland is dat vaak rond 13.00 uur, in Noorwegen meestal aan het einde van de middag.
En zo gaat het ook vanochtend. Prima voor mij. Kan ik vanmorgen lekker achter de laptop aan het werk. Eerst m’n verslag bijwerken en daarna met de posts voor Social Media aan de slag. Sinds een aantal jaren doe ik dat ook voor Spanje en Portugal. In het Nederlands en in het Duits. Als je geïnteresseerd bent om te gaan overwinteren in Spanje of Portugal check/volg dan:
Facebook: https://www.facebook.com/overwinterenspanjeportugal
Instagram: https://www.instagram.com/overwinterenspanjeportugal
En daarnaast uiteraard ook voor de Noorse campings. Dat doe ik in het Nederlands, Engels, Duits en Noors. Op deze 4 accounts hebben we nu op Facebook bijna 30.000 volgers, op Instagram bijna 10.000 volgers. Tik Tok doen we niet, die gebruikers zijn – normaal gesproken – wat te jong 🙂 Als je informatie en tips over campings in Noorwegen wilt volgen, check dan:
Facebook: https://www.facebook.com/campingsinnoorwegen
Instagram: https://www.instagram.com/campingsinnoorwegen
Aan het einde van de ochtend is het inmiddels heerlijk weer en dus kruip ik af en toe even met een bakkie koffie in het zonnetje. Wel onder de luifel 🙂

Ik wil nog even wat kwijt over de hytter hier op Marivold Camping. Ook die zijn de afgelopen jaren vernieuwd, kijk dan:

HYTTER OP MARIVOLD CAMPING GRIMSTAD

HYTTER OP MARIVOLD CAMPING GRIMSTAD

Halverwege de middag ben ik klaar met m’n werk. De planning voor morgen is rond. Dan ga ik weer wat verder noordwaarts. Niet te ver, want verder in het noorden van Noorwegen is het weer niet om over naar huis te schrijven.
Maandag 25 mei 2026
Ook vanmorgen ga ik eerst even m’n verslag bijwerken en daarna maak ik de camper klaar voor vertrek. Om 10.00 uur heb ik afgesproken op een camping iets verderop. Eindbestemming voor vandaag wordt zeer waarschijnlijk Rognstranda Camping vlakbij Stathelle. Ik maak nog even gebruik van de camperserviceplaats op Marivold Camping Grimstad en rijd richting de volgende klant in Grimstad: Moysand Familiecamping.
Deze 5-sterren camping ligt op een ongelooflijk mooie plek. In een baai. Met een prachtig zandstrand. Kijk:

Moysand Familiecamping Grimstad

Het gesprek met de eigenaar verloopt prima. De bestaande promotie wordt voortgezet. Nadat ik een rondje over de camping gemaakt heb, stop ik even bij de receptie om een nieuwe “approved sticker” op het raam te plakken. De eigenaar had me akkoord gegeven om deze naast de oude te plakken. Een mooi moment dat even vastgelegd moet worden. Ook nog met m’n camper erop. En ikzelf zie ik tot mn schrik 🙂

Even later draai ik de E18 op en rijd richting Oslo. En daar denken er meer mensen zo over. Sjonge jonge, wat is het druk. Ik had al begrepen dat veel mensen die het Pinksterweekend naar de camping gingen, vandaag weer huiswaarts gaan. Nou, dat blijkt.
Even verderop – vlakbij Arendal – neem ik afslag 72. Als je van Kristiansand richting Oslo rijdt (dus van zuid naar noord 🙂 ) dan ligt links van de E18 bij afslag 72 (Stoa) een goedkoop tankstation. Ik betaal hier nu slechts NOK 17,36 oftewel € 1,60 per liter. Kijk:

In Noorwegen zijn – net als in Nederland – de verschillen groot, maar even verder langs de E18 kost de diesel NOK 22,50, da’s bijna € 0,45 per liter verschil! Het loont dus de moeite om daar op te letten. Een handige tool daarbij is de gratis “THE FUEL APP”. Die toont in de naaste omgeving de goedkoopste tankstations.
Rond 13.20 uur bereik ik Rognstranda Camping vlakbij Stathelle. Ook hier heb ik een goed gesprek en als de eigenaar me na het gesprek vraagt of ik hier wil overnachten, besluit ik maar om het vandaag hierbij te laten. Mede vanwege de drukte of de weg. Ook Rognstranda Camping ligt aan een baai:

Een aantal kampeerplaatsen ligt direct aan het strand:

Maar ik hoef niet zo nodig de mooiste plek op de camping en dus heb ik even later vlakbij de receptie een plekje gevonden. Het is nog steeds heerlijk weer, dus ik ga eerst even buiten genieten van een bakkie koffie. Daarna kruip ik even achter de laptop. O.a. om m’n verslag bij te werken en me voor te bereiden op de drukke dag van morgen 🙂
Dinsdag 26 mei 2026
Vanmorgen gaat de wekker om 7.30 uur, want ik heb een druk daggie vandaag. Geen grote afstanden, maar wel iets van 8 campings op het programma. Ik maak eerst even gebruik van het fijne sanitair hier op Rognstranda Camping, daarna even ontbijten en daarna de camper klaarmaken voor vertrek. Ik groet de eigenaren nog even en daarna ga ik op pad. Eindbestemming: ergens rond Sandefjord.
Eerst bezoek ik nog een potentiële klant bij Porsgrunn. Op de E18 bij Porsgrunn zijn ze trouwens flink met de weg bezig. Uiteindelijk bereik ik de afrit richting Helgeroa en Stavern. Ik stop nog even om bij een andere potentiële klant een afspraak te maken, maar dat lukt vandaag helaas niet. En dus meld ik me even later bij de receptie van Blokkebukta Camping, een bestaande klant. Maar ik tref het niet, de eigenaar is niet aanwezig. En dus nemen we telefonisch alles even door en hij is akkoord met verlenging van het contract. De camping ligt mooi aan het fjord:

Helgeroa is een leuk “lief” dorpje aan zee:

Nu lekker rustig, maar dat zal in de zomer wel anders zijn verwacht ik. Van Helgeroa rijd ik richting Stavern. Op dit stuk liggen flink wat campings. Een aantal hebben nauwelijks drop-in plaatsen (alleen maar seizoensplaatsen dus), dus die sla ik sowieso over. Brunvall Gard & Camping heeft sinds een aantal jaren wel een aantal mooie drop-in plaatsen. Direct aan zee. En dus zit ik even later met de eigenaar in gesprek. Tot zaken komt het (nog) niet, maar het gesprek is leuk.
Iets verderop ligt Stolpestad Camping. Ook direct aan zee. Een aantal kampeerplaatsen liggen direct aan het water. Kijk dan hoe mooi:

Bij aankomst is de eigenaresse niet aanwezig, maar die wordt opgetrommeld en even lekker zit ik met haar in gesprek. Ook hier wordt de bestaande promotie verlengd. Weer even verder bezoek ik Stretere Camping. Ook een bestaande klant. Zo vroeg in het seizoen zijn de meeste recepties overdag niet bemand (soms wel in het weekend). Zo ook hier. Ik probeer de eigenaar te bellen, maar krijg geen gehoor. Het is bijna lunchtijd, dus ik besluit even een broodje te gaan eten. Net als ik m’n brood op heb, zie ik iemand naar de receptie fietsen. Dus ik er achteraan 🙂
Het blijkt de zus van de eigenaar te zijn. Ze weet wie ik ben en dus nemen we de papieren door en ook hier wordt het contract verlengd. De volgende 3 campings/klanten liggen iets verder rijden. Via Stavern rijd ik naar Larvik en rijd daarna langs de kust richting Sandefjord. De 1e camping bij Sandefjord welke ik bezoek, is Granholmen Camping. Prachtig gelegen op een schiereilandje in het fjord:

Bij aankomst is de eigenaar nog even in gesprek, maar daarna kunnen we om tafel. We updaten de camping informatie en het bestaande contract wordt verlengd. Meestal overnacht ik hier, maar sinds 2 jaar verzorgen we ook de promotie voor 2 campings “aan het overkant van het fjord” en dus rijd ik richting Sandefjord en vervolgens draai ik het schiereiland Vesteroya op.
Bij de 1e camping heb ik een goed gesprek, maar gaat de eigenaar aan het einde van dit jaar met pensioen en dus rijd ik door naar Vora Camping. Als de eigenaar me ziet roept ie “where do i have to sign” naar me ha ha. De bestaande promotie wordt dus verlengd en hier overnachten is geen probleem en dus ga ik op zoek naar een mooi plekje. Die vind ik:

Zelfs (deels) met zicht op zee (later op de avond zie ik de Color Line voorbij varen …):

Het kost me – het was een energievretend daggie – even wat moeite, maar na 2 koppen koffie hijs ik mezelf achter de laptop. Wil in ieder geval even m’n administratie op orde hebben. In mijn werk is snelheid en accuratesse van hoog belang. Als ik vanmorgen een potentiële klant bezocht heb en ik stuur de camping dezelfde dag nog een voorstel, is de kans groter dat ik zaken doe. Aan het einde van de middag heb ik alles rond en is het al weer etenstijd. Ook de planning voor morgen heb ik rond.
Woensdag 27 mei 2026
Ook vanmorgen vertrek ik weer op tijd, want om half 10 heb ik een afspraak bij een potentiële klant. Maar ik ben nog maar net onderweg als ik telefoon krijg. De potentiële klant heeft een dubbele afspraak en dus kan het helaas niet doorgaan. In totaal heb/had ik 4 campings op het programma staan en dus ga ik verder naar camping nr. 2. In Sandefjord is het een drukte van jewelste, want de Color Line staat op het punt te vertrekken:

Even later draai ik weer de E18 op en rijd weer verder noordwaarts. Camping nr. 2 is Furustrand Camping. Vlakbij Tonsberg, de oudste stad van Noorwegen. En ik heb geluk, de eigenaresse is aanwezig en we kunnen direct in gesprek. Ze is tevreden over de samenwerking en verlenging van het contract is dus geen enkel probleem. Furustrand Camping ligt trouwens prachtig. Direct aan een mooi zandstrand:

Even voor de “nieuwe” lezers van mn blog: als je meer informatie over de betreffende camping wilt, klik dan even op de foto dan word je direct naar de informatiepagina van de camping geleid. M’n volgende bestemming is Horten en via allerlei leuke kustplaatsjes:

rijd ik even later Horten binnen. Hier kun je met ferry het Oslofjord oversteken (ferries gaan continue), maar ik rijd naar Rorestrand Camping. Aan de rand van het centrum. Daar tref ik de manager van de camping, maar tot zaken komt het niet. En dus rijd ik door naar mn eindbestemming voor vandaag: Lovoya Oslofjord, werkelijk schitterend gelegen op een schiereiland in het Oslofjord. Op deze camping ben ik nog niet eerder geweest en dus krijg ik – volgens afspraak – een rondleiding over de camping. In een golfkar, want lopend is dat niet te doen. De kampeerplaatsen liggen ruim verspreid over de camping, op verschillende terrassen en aan leuke baaitjes:

Op Lovoya Oslofjord worden ook glampingtenten verhuurd en de vrijwel alle glampingtenten liggen op een houten vlonder met een geweldig uitzicht. Kijk dan:

Omdat ik zelf morgen weer op tijd vertrek, kies ik voor een kampeerplaats direct aan het water. “Beneden” bij het café en de receptie (achter de camper):

Het uitzicht is echt prachtig:

Als ik de camper te plek heb, ga ik eerst even lunchen en daarna achter de laptop aan het werk. Mn verslag bijwerken, administratie doen en voorbereiden op de morgen te bezoeken campings. Het weer is – zoals je ziet op de foto’s hierboven – prachtig. Het is rond de 22 graden. Morgen en vrijdag wordt het nog wat warmer, daarna koelt het weer wat af. Prrrrima 🙂
Later op de middag geniet ik buiten nog even van het lekkere weer en ga daarna met het eten aan de slag. Morgen ga ik weer wat verder naar het noorden.
Donderdag 28 mei 2026
Zo dan, wat was het hier vannacht heeeeeerlijk rustig. Als ik de screens open trek, zie ik blauw, blauw, blauw …. geen wolkje te zien. Da’s mooi 🙂 Ik heb trouwens een rustig daggie vandaag. Op de planning had ik 3 campings staan, maar bij 1 camping kan ik vandaag niet terecht. Naar de 1e camping (aan het Tyrifjord, iets ten zuid westen van Oslo) is het bijna 1.5 uur rijden en dus vertrek ik rond 10.00 uur van Lovoya Oslofjord.
In Horten gooi ik de dieseltank nog weer even vol en draai even later weer de E18 op en rijd richting Drammen. In Drammen neem ik “de shortcut” richting Honefoss. Even later rijd ik langs het Tyrifjord:

en meld me even later bij Utvika Gard & Camping. Helaas …. de receptie is dicht en als ik me telefonisch meld, blijkt mn contactpersoon niet in de buurt van de camping te zijn. En dus laat ik de papieren achter en ga verder. Utvika Gard & Camping ligt dus direct aan het Tyrifjord en vanaf de camping heb je een prachtig uitzicht over het fjord:

M’n eindbestemming voor vandaag is Slovika Camping. Vlakbij Jevnaker. Nog weer iets van 40 minuten rijden. Bij aankomst is ook daar niemand aanwezig, maar met de eigenaren ben ik al jaren bevriend en dus laat ik m via sms (de Noren gebruiken Whatsapp niet of nauwelijks) weten dat ik ben gearriveerd. Op Slovika Camping heb ik een vast (indien vrij) plekkie met uitzicht over het Randsfjord:

Maar je kunt ook direct aan het strand – bij het water staan, zoals dit Engelse stel:

En er zijn net een aantal nieuwe plaatsen aangelegd (beschikbaar voor de zomer), 3 nieuwe camperplaatsen en een grasveld voor tenten. Direct aan het water:

Als ik terug ben bij de camper komt de eigenaar van Slovika Camping even een bakkie doen. We kletsen even bij en gaan vanavond voor het zakelijke deel om tafel. ’s Avonds verloopt het zakelijke deel van het gesprek ook prima. De bestaande promotie wordt verlengd.
Vrijdag 29 mei 2026
Vandaag heb ik weer een pittig daggie voor de boeg. Ik heb in totaal 5 campings op het programma staan en bovendien ben ik wel een paar uur onderweg om er te komen. De 1e ligt op een uur en 15 minuten rijden en dus vertrek ik al om 9.00 uur van Slovika Camping. Even later rijd ik langs het mooie Randsfjord noordwaarts. Het weer is – zoals je ziet – prachtig:

Voor vandaag wordt er 25 graden voorspeld. Iets minder mag ook wel 🙂 De 1e te bezoeken camping ligt net iets ten noorden van het plaatsje Hov. Even later rijd ik Lyngstrand Camping Randsfjord op. De eigenaar is aanwezig en even later zitten we met een bak Noorse leut in gesprek. Met recht “een bak”, want als ik even later met een mooi contract vertrek, merk ik dat “de bak” nog niet eens leeg is 🙂
M’n volgende bestemming is Sveastranda Camping en daarover “moet ik de bult over” en steek ik over van het Randsfjord naar het Mjosa meer. In totaal ca. 40 minuten rijden. Onderweg stop ik even om de eigenaresse van Sveastranda Camping te bellen om te vragen of het straks uit komt. Dat blijkt het geval en dus zit ik rond 11.30 uur in de receptie van Sveastranda Camping. Op deze camping is de laatste jaren veel geïnvesteerd. Zo is het sanitair vernieuwd, zijn er nieuwe accommodaties geplaatst en mooie nieuwe kampeerplaatsen aangelegd. Niet voor niets dat deze camping zeer populair is. En tja, de ligging … kijk zelf maar:

Na het gesprek rijd ik verder richting Lillehammer. Op dit stuk is het nog prima:

Maar tussen Biri en Biristrand wordt de E6 vernieuwd/4-baans gemaakt en het is er op z’n zachtst gezegd een enorme puinhoop. En ze zijn er nog wel een paar jaartjes bezig. Iets verderop bij Lillehammer wordt een totaal nieuwe E6 aangelegd. Met een ruime boog (via een tunnel) om Lillehammer.
In Lillehammer bezoek eerst Lillehammer Camping en rijd daarna door naar Lillehammer Turistsenter. Daar tref ik de eigenaar direct bij aankomst en we kunnen direct in gesprek. Ook hier wordt de bestaande promotie voortgezet en daar ben ik heel blij mee. Want Lillehammer is een populaire plaats bij kampeerders. Vanaf Lillehammer Turistsenter is het centrum van Lillehammer overigens lopend te doen. Lillehammer Turistsenter ligt aan de rand van (noord-)Lillehammer en vanaf de camping heb je een mooi uitzicht op de rivier Lagen en de omliggende bergen:

Zo, op naar mn eindbestemming: PlusCamp Mageli Camping. Iets ten noorden van Tretten langs de E6. Tussen Lillehammer en Tretten ligt het plaatsje Oyer en ook hier zijn ze flink met de weg bezig. En toe maar weer …. nog maar weer een tunnel erbij. Waar die precies komt? Oh, u woont in dat witte huis? Nou, dan komt ie precies bij u onder uw huis door 🙁

Een half uurtje later meld ik me bij de receptie van PlusCamp Mageli Camping. De eigenaresse is niet aanwezig, maar meestal overnacht ik hier en dus ga ik op zoek naar “mijn plekje”:

Die is vrij en als ik weer een beetje bijgekomen ben, bel ik de eigenaresse wanneer ze tijd heeft. Een uurtje later zitten we in de receptie in gesprek. Dat verloopt prima en tevreden loop ik weer terug naar de camper. PlusCamp Mageli Camping is een grote camping met een mooi zwembad en veel seizoensplaatsen:

Maar de mooiste plaatsen (links op de foto hierboven) zijn bestemd voor “drop-in-gasten” en die plaatsen liggen direct aan het water. Terug bij de camper, krijg ik niet veel meer uit handen. Maar goed, het was een mooie succesvolle dag 🙂

