Dordogne periode maandag 8 mei 2006 - maandag 15 mei 2006

Maandag 8 mei 2006.

Een druk daggie voor de boeg. Ik probeer vandaag 4 of 5 campings te doen op de weg richting Fumel. Dus op tijd vertrokken (het regent...) en rond kwart voor 10 rijd ik al camping Moulin de Laborde op. Dit is niet zo'n grote camping maar wel heel mooi in de natuur gelegen, mooie toiletgebouwen en een prachtige binnenplaats. Met de Ned. eigenaren zit ik lekker te kletsen onder het genot van een bakkie koffie. Ze plaatsen dezelfde advertentie als vorig jaar en aan het eind van het gesprek blijkt de man z'n broer eigenaar te zijn geweest van Berg en Bos in Lemele(rveld ?). De man (van Bommel) schijnt daar nog steeds beheerder oid te zijn ... grappig.

De 2e camping is een mooi verhaal. Ik wordt er vriendelijk onthaald en het is voor het eerst dat de campingeigenaar (Ed) erop staat om mij rond te leiden. De eigenaren komen van oorsprong uit Almelo/Borne en het klikt meteen. Hij vertelt mij hoe mooi de camping wel niet is en dat ze misschien wel het mooiste animatieprogramma van Europa hebben. Waarop ik hem aangeef dat ik het dan wel vreemd vind dat je met zo'n mooie camping dan niet een advertentie in de KCW hebt terwijl kleinere campings mooie advertenties in de gids hebben.... oei .... dat was een schop tegen z'n zere been, maar wel met resultaat want hij plaatst een grote advertentie (de grootste voor mij tot nu toe) in full color, met doorplaatsing in de accommodatiewijzer en nog 2 extra foto's op de cd-rom, totale opdracht EUR 1.650 !!

Ondertussen zit ik er al een paar uur en bied de vrouw (Ineke) mij aan om mee te eten. Mooi makkelijk !

Rond 15.00 uur kom ik op camping le Ch'timi. Ook weer een nieuwe eigenaar, mensen komen uit Almere en samen met dochter en schoonzoon proberen ze de camping een beetje uit het slop te trekken. Mooie camping ! .. maar helaas (nog) geen advertentie.

De volgende camping ligt ook in Touzac direct aan de Lot en ik kom hoogst ongelegen. Ook hier is het zwembad lek en de vrouw van de eigenaar komt pas laat weer. Ik druk echter door, ga de camping bekijken en vul in een rap tempo samen met de eigenaar het formulier in. Uiteraard geen advertentie.

Op naar Fumel, daar heb ik de laatste van vandaag, camping les Catalpas ook weer direct aan de Lot maar de camping kan me niet bekoren. Ik heb het idee dat ie net open is want het is er een rommeltje.

Het is inmiddels al behoorlijk laat (17.30 uur) dus op zoek naar een overnachtingsplaats. In Fumel is een camperplaats bij het kasteel Bonaguil maar daar aangekomen blijkt de camperplaats een grote modderpoel en bovendien staat er geen enkele camper.

Dan twijfel ik even wat te doen. De meeste camperplaatsen zijn in dorpjes aan de Lot of aan de Dordogne, maar ik zit nu in een gebied er tussen in en moet eigenlijk ook weer richting Dordogne. Daarnaast begint mijn maag te knorren ..

Ik besluit om door te rijden naar de camping die ik eigenlijk dinsdagochtend wilde bezoeken: camping des Bastides in Salles (tussen Fumel en Belves).

Daar aangekomen blijkt het enorm "soppig" op de camping te zijn en de eigenaar vraagt mij op een van de paden op de camping te gaan staan omdat ik er anders niet weer weg kom.

Ik doe wat me gevraagd wordt en ga gauw met het eten aan de slag.

Na het eten komt de eigenaar bij me of ik dinsdagochtend ook een baguette wil. Ik geef hem aan dat hij geen moeite moet doen maar later op de avond zit me dat niet lekker en loop ik nog even naar voren om aan te geven dat ie niet speciaal voor mij naar de boulangerie moet gaan. Hij vraagt mij binnen en daar zitten ook de eigenaren van de camping waar ik vanochtend als eerste ben geweest .. grappig ... en gelijk schat ik de kansen om hier een advertentie te kunnen plaatsen hoger in .. (daar praten ze vast nog wel even over..)

Overigens heb ik vanavond geen tv-ontvangst (omdat ik onder de bomen sta), geen telefoonontvangst en ook het binnenhalen van de mailtjes geeft problemen ...pff.

Dinsdag 9 mei 2006.

Als ik wakker word ligt er een baguette voor op de camper, grappig gezicht:

Om 10.00 uur heb ik met de eigenaren een afspraak, maar dit vraagt nog even om een uitleg. Want toen ik de campings in de Dordogne ging voorbereiden bemerkte ik dat ik wel het accommodatieformulier (dus van de chalets en de mobil homes op de camping) had maar niet het campingformulier. En aangezien deze camping op de grens van mijn gebied lag even contact gezocht met het kantoor van de KCW. Daar wisten ze me niet te vertellen wie de nieuwe consulent van het andere gebied was dus ben ik er maar op goed geluk naar toe gegaan. Toen ik de eigenaar dit vertelde gaf ze aan dat ze van de andere consulent een mail had gekregen (in het Frans ....) dat deze woensdagochtend zou langskomen ...oeps.

Dus maar even om een kopie van de mail gevraagd en de man een mailtje gestuurd. Ik heb wel gezien dat ie m gelezen heeft maar geen reactie gekregen ... tja.

In ieder geval --> leuk gesprek, mooie camping (gisteravond geen zin gehad om de hele camping over te lopen), prachtige zwembaden en ... hij staat te koop ! Dus als er nog gegadigden zijn ??

Toen ik vertrok hoefde ik niet te betalen, had ik weer een advertentie op zak en het was mooi weer !

Op richting Belves, daar moet ik nog 2 grote campings bezoeken. Op beide campings doe ik goede zaken. Op de 1e camping geeft de eigenaar aan het helemaal gehad te hebben met de ANWB en om de ANWB een hak te zetten zou hij bijna wel bij mij in de gids willen adverteren, dus ik zei direct: ga uw gang....

En de 2e camping (camping le Moulin de la Pique --> prachtig !!) is een RCN camping en daar zijn centraal advertentie-afspraken mee gemaakt.

Als ik daar klaar ben twijfel ik nog even wat ik ga doen. Het is nog redelijk vroeg dus ik kijk welke campings ik hier in de regio nog moet doen. Ik besluit door te rijden naar de verst weg liggende camping --> camping le Pech Charmant in Les Eyzies-de Tayac.

Van een andere campingeigenaar had ik al gehoord dat deze camping op de Ned. tv zou komen. De opnames van deze camping worden woensdag 10 mei om 19.50 uur op Ned 3 uitgezonden. Overigens is er elke woensdagavond een andere camping op. Ook camping des Bastides waar ik vanochtend stond komt binnenkort op tv. Het programma heet le Reve (de droom) en gaat over Nederlanders die in Frankrijk een camping zijn begonnen.

Om 17.00 uur zit ik met Mariette (de eigenaresse) om tafel. Hele aardige lui. Mooie camping, overigens met maar 1 ster. Dit doen ze echter bewust, ze vinden het prima zo want zo worden er niet teveel eisen gesteld. Als ze het zouden aanvragen zou de camping zo 3 sterren krijgen.

Woensdag 10 mei 2006.

Voorlopig de laatste dag van de campingbezoeken. Ik moet er nog 2 en ik ga nog even voor de 2e keer langs Soleil Plage in de buurt van Sarlat. Daar rijd ik toch langs en misschien dat ik de man nog kan overhalen. (ik heb m een mailtje gestuurd dat ik nog even langs zou komen; ook Peter en Rita heb ik een mailtje gestuurd dat ik aan het eind van de middag waarschijnlijk weer bij hen ben)

De 2 campings die ik vandaag bezoek worden gerund door Fransen (gek he .. in Frankrijk) en ik doe geen zaken. Op camping Soleil Plage kom ik ongelegen. De eigenaren zijn niet te bekennen en er zitten mensen te wachten. Ik raak met hen aan de praat en wat blijkt --> inspecteurs van de ACSI. Collega's maar ook concurrentie dus. Zij mopperen al wat want zij zijn hier ook voor de 2e keer en hebben een afspraak om 13.30 uur. Tegen 14.00 uur komt de eigenaar eraan, geeft ons allemaal de hand en leidt de mensen van de ACSI naar binnen. Direct komt ie weer naar buiten en geeft mij aan nog geen advertentie te willen zettten, misschien volgend jaar ...

Dus op naar Milhac. Onderweg bij een Intermarche even flink inkopen gedaan want in Milhac en omgeving is niet veel te halen.

In Gageac nog even gestopt op een camperplaats en mn pot geleegd, vuil water geloost en schoon water getankt. Met dat laatste had ik trouwens massel. Voor schoon water moet je betalen maar de eigenaar van een Franse camper voor mij (het was er een drukte van jewelste) was ook aan het tanken en "zijn tegoed" was nog niet op. Dus vlug de slang overhangen en die man maar drukken (op het knopje om water te krijgen ....)

Bij les Maurelles is het zwembad nu helemaal klaar, maar eerst ben ik nog even een half uurtje bezig om de camper op de plek te krijgen. En dan met name vanwege de schotel. Mijn gedachte "ik zet m weer op dezelfde plek dan weet ik dat ik weer ontvangst heb" ging niet op. Waarschijnlijk doordat de takken wat volgroeid zijn geraakt de afgelopen week. Uiteindelijk sta ik nu 4 meter naar achteren (verder kan ik ook niet ..) en dan heb ik net bereik.

's avonds doe ik niet zoveel meer. Uiteraard even naar le Reve kijken en naar de UEFA finale en 's nachts slaap ik heerlijk.

Donderdag 11 mei 2006.

Vandaag maar s even met de administratie aan de slag. Het is nog steeds mooi weer maar ik zit ook grotendeels in de camper om mailtjes te beantwoorden en de spullen s even te ordenen. En dan opeens krijg ik het te kwaad. Waardoor het komt weet ik niet, waarschijnlijk omdat ik nu een beetje tot rust kom maar ook natuurlijk omdat ik geen mensen spreek. Op campings heb je steeds contact maar hier zijn nu geen gasten en dan is het heel rustig. Af en toe loop ik even naar beneden naar het zwembad. Het weer (en zeker het water van het zwembad niet) is niet warm genoeg om te zwemmen, dus maar even met Peter kletsen die druk aan het maaien is.

Hij vraagt mij of ik zin heb om rond 13.00 uur even bij hen te komen eten. Barbecue aan, wijntje erbij en even mn zinnen verzetten. Even na 13.00 uur zitten we lekker bij Peter en Rita achter t huis. Overigens is dit typisch Frans om tussen de middag te barbecuen. Heerlijk ! Maar ik moet wel zeggen dat de fut er dan 's middags wel een beetje uit is.

's middags ga ik nog even lezen en probeer de administratie van de campings op orde te krijgen. Eten koken (ja al weer...) heb ik ook geen zin in, dus dan maar een pizza.

's avonds voor de tv gehangen want mn favoriete programma's zijn erop --> CSI New York en Het Roer Om.

Ook 's avonds slaap ik slecht. Gauw op naar een volgende dag ...

Vrijdag 12 mei 2006.

't regent, en niet zo'n beetje ook. Maar goed, op zich niet erg want ik moet nog heel veel in de camper doen. Halverwege de middag klaart het ineens op en is de lucht ineens weer strakblauw. Tijd om de korte bokse aan te doen.

Ik heb inmiddels weer buren gekregen in het huisje naast me (ja .. anders zijn het geen buren he!). Engelsen die bij hun zieke vader hier in het dorpje op bezoek komen.

Verder zijn er geen gasten.

In de zon neem ik het er even van en geniet van het weer en de KCK's van Hansie. (nee Hans, de doos is nog lang niet leeg ...)

's avonds maar s even goed eten koken. Op het programma staan aardappelen (Frans), wortels (Frans) en shoarma (Ned.) gevolgd door een klein toetje. Eigenlijk wel goed die kleine toetjes, beter als die grote emmers Strachiatelli van de Aldi ..

Uiteraard voor 2 dagen, zaterdag eet ik dus opgebakken aardappels, shoarma, en ik denk boontjes of bieten.

Zaterdag 13 mei 2006.

Ik word al heel vroeg wakker omdat de lucht helemaal lek is en het onweert. Het gaat er flink van. Het wassen wordt vandaag niks en ik hoop dat het de komende dagen nog wel even mooi weer wordt. 's morgens heb ik altijd de gewoonte om even de tv aan te zetten om het nieuws te volgen (ja .. geen krantje he !) maar helaas ... door het slechte weer ook geen ontvangst. Dus even lezen en dan achter de laptop om s even weer mn verslag bij te werken.

Aan het eind van de ochtend komt Peter nog even een bakkie halen en tijdens de klets klaart het weer op (ha ha da's dubbel ... even voor de duidelijkheid: het weer klaart op .. en niet .. dat het weer op klaart .. tja, blijft lastig uitleggen als je de klemtoon niet kan plaatsen)

Inmiddels schijnt het zonnetje weer maar doordat de takken nog nalekken kun je nog niet buiten zitten. Eerst maar ff aan de croissantjes ....

Ik heb met Peter overlegd dat ik hun accommodaties ook mijn site ga zetten (op de oude site, want de nieuwe www.moltravel.nl is nog niet helemaal klaar) en met het selecteren van foto's en het op de site zien te krijgen ben ik bijna de rest van de dag mee bezig. En het wil niet lukken ... Tegen etenstijd geef ik het op en ga met het eten aan de gang. Het worden overigens boontjes ...

's avonds probeer ik het nog 1 keer met de site maar tevergeefs ... ik klap de laptop dicht en hang lekker voor de tv.

Zondag 14 mei 2006.

Het zou vandaag beter weer worden en inderdaad het zonnetje schijnt. Ik weet dat het zondag is maar ik moet toch echt vandaag wassen. Ik wil het er niet op gokken dat het maandag of dinsdag toch ander weer is dan voorspelt en dus ga ik vandaag alles maar s wassen (behalve de camper dan en mezelf heb ik gisteren al gedaan ..)

Op de foto hierboven kun je de achterzijde van het huisje zien wat het dichtst bij me staat. In dit huisje zitten op dit moment Engelsen, maar volgens mij zijn het geen echte Engelsen wat ze hebben geen lawaai, schreeuwen niet en zijn niet de hele dag aan het bier ...

Zo kun je ook zien dat ik aan het eind van een pad sta op een soort van plateau. Links van de dit huisje, dus aan de voorzijde .. ligt beneden het zwembad:

Een foto van beneden naar boven. Rechtsboven achter dat huisje (met toilet en douche) zie je wat wits, dat is de was en de camper ha ha.

Rechtsboven zie je nog een gedeelte van het huisje naast mij.

En nu nog even een foto van Peter en Rita's prachtige notariswoning:

In de woning zelf verhuren ze Chambres d'Hotes (zeg maar Bed & Breakfast) en verder uiteraard de Gites. Links op de foto zie je nog een klein stukje van de bijgebouwen. Als iemand nu zoiets heeft van wauw !!! in juni zijn er nog mogelijkheden om te boeken !!! info kan via mij.

Zondagmiddag, tussen het was ophangen door, neem ik het er even van en maak ik eindelijk s gebruik van het zwembad. Ik neem een boek mee, dat is ook voor het eerst deze vakantie, en geniet samen met Peter van een paar biertjes.

's avonds geniet ik nog van het lekkere weer maar uiteraard moet de was ook nog opgeruimd worden.

Maandag 15 mei 2006.

Uiteraard begint de dag met het nieuws en de beurs en daarna opnieuw nog even een wasje draaien en mn mailtjes beantwoorden. Want ik heb gisteren ook mn Marktplaatsadvertenties weer "bovenaan gezet" en dat heeft effect, ik heb zo'n 20 mailtjes in mn mailbox staan.

Daar ben ik dus wel even druk mee. Verder ga ik bezig met de voorbereidingen voor de tocht naar Zwitserland. Ik heb geen idee hoe lang ik erover doe maar dat maakt op zich ook niet zoveel uit. Als het maar geen weken duurt.

's avonds ben ik te gast bij Peter en Rita en krijg ik mn galgenmaal. Samen met de kids gaan we lekker barbecuen en hebben we lekker gekletst.

Het is al behoorlijk donker (.....) als ik mn bedje kruip.