Zwitserland periode donderdag 18 mei 2006 - woensdag 24 mei 2006

Donderdag 18 mei 2006.

Nadat ik 's morgens eerst weer mn mailtjes heb bijgewerkt (het is druk met boekingen voor de Hemelvaart) vertrek ik en op de grens in la Cure rijd ik al direct mis. Hu ?? dit is wel heel erg vreemd. Je rijd eerst door de Franse controle.... en in het stuk niemandsland tussen de beide grensposten komt er een splitsing. Natuurlijk pak ik de verkeerde, keer een eindje verderop ... maar bemerk vervolgens dat ik niet weer rechtsaf mag richting de Zwitserse grenspost. Ja .. en nu ? weer de Franse grenspost door, dan keren, weer de Franse grenspost door en dan naar de Zwitserse grenspost... ja ... daaag !! dus toch rechtsaf ... de douanier ziet me aankomen. Tja, nu weet ik zeker dat ik aangehouden wordt. En inderdaad, maar gelukkig vraagt hij mij alleen naar mijn paspoort en kijkt me boos aan. Ik verontschuldig mij vanwege het keren, hij vind het goed en ik mag door .... pffff.

Waarom pfff ? omdat Zwitserland (en straks ook Noorwegen) niet onder de Eurolanden vallen en de grenscontrole dus heel streng is. Zo mag je in beide landen niet meer meenemen dan dat je de 1e dagen van het verblijf nodig bent.... tja .. en ik heb bijv. nog wel voor 3 maanden koffie bij me ha ha. Ik had beide grensposten wel op de koffie kunnen uitnodigen. Had ik ook nog wel voor iedereen een koekje van de Aldi erbij gehad.

Nou ja, dat begint goed. De camping vind ik al na een kwartier. Oei, een dooie boel. De camping in St. Cerque is uitgestorven. Na luid hoesten en flink met de deuren smijten (de toiletten waren wel open) komt er iemand aanlopen. Hij oogt niet vriendelijk, te hard gehoest ?

In half Frans en half Duits maakt hij me duidelijk dat de eigenaar er niet is en dat ik deze maar moet bellen. Tja, daar heb ik niet zoveel trek in en doe net of ik hem niet begrijp... (da's overig niet zo moeilijk spelen). Geirriteerd pakt ie z'n eigen telefoon, belt de eigenaar, brabbelt wat in het toestel en geeft mij het apparaat. Ik praat even met de eigenaar die goed Engels praat (tja, nu spreek ik soms 3 talen in een zin ha ha) en die geeft mij aan dat ie pas om 5 uur op de camping is en nu in Geneve is. Tja, en nu ? Het is nu half 11.

Ik besluit het formulier in te vullen samen met de nog steeds geirriteerde campinggast (vaste gast hoor !) en na een paar vragen houd ie het voor gezien. Hij gaat staan en probeert mij zachthandig (mooi woord he) de deur uit te werken.

In de camper vul ik het formulier verder in en zie hem nog steeds kijken, wat een sufferd !

Omdat ik dwars door Geneve moet vraag ik "mijn"navigatiesysteem om hulp. Deze geeft aan dat het ongeveer een uur rijden is. Maar even opschieten dus want de meeste campings gaan tussen de middag dicht en misschien kan ik er nog net om 12.00 uur zijn.

Onderweg kom ik nog door Nyon en rijd langs het gebouw van de UEFA. Weer een leugen uit de wereld geholpen. de UEFA zit helemaal niet in Geneve maar in Nyon !

Om 12.01 loop ik receptie van camping Pointe a la Bise in Vesenaz (buitenplaats van Geneve) binnen. Het navigatiesysteem had ik in Geneve meer dan nodig. Wat een mooie plaats !! Zeker de route langs het meer. Daar moet je eigenlijk de tijd voor hebben. Het klinkt misschien wat raar maar tijd heb ik niet, of in ieder geval te weinig.

Volgens de vrouwelijke beheerder heb ik geluk. Ze zou net sluiten en ze moet weg en is pas om 4 uur terug. Maar als we nu even het formulier in kunnen vullen ? Graag ! Ze kijkt over mn schouder mee en kan zelfs Nederlands lezen. Het invullen is zo gebeurd, maar als ik voorstel de vorig jaar geplaatste link te verlengen wuift ze dit weg.

Ik moet maar contact opnemen met de TCS (Touring Club Suisse) een soort overkoepelende organisatie van een groot aantal campings in Zwitserland.

Een beetje pissed off verlaat ik de receptie, loop nog even over de camping. Wauw ... direct gelegen aan het meer ! echt mooi uitzicht ! Inmiddels is het beginnen te regenen en niet zo'n beetje ook. Ik ren naar de camper en maak me op op een camping te gaan zoeken want camperplaatsen zijn er in dit gebied niet veel.

Ik probeer de route langs het water te vinden (is die er eigenlijk wel ?) maar helaas. Je ziet het meer wel, maar de weg loopt er niet direct langs. Voor ik het weet ben ik de grens weer over en rond de 13.30 uur rijd ik Yvoire binnen. Hier zijn wij een aantal jaren geleden ook geweest... echt een prachtige plaats. Maar ik weet eigenlijk niet of ik hier wel weer op de camping wil staan. Bij de camping aangekomen blijkt ook deze tussen de middag gesloten, tenminste dat lijkt zo want ik ben niet gestopt ...

In Excenevex haal ik ook nog even wat oude herinneringen op maar stoppen is haast niet mogelijk. Geen parkeerplaatsen, overal borden met "verboden voor campers" of simpelweg een balk op 2 meter hoogte.

In Thonon les Bains vind ik eindelijk wel een mooi plekje om te stoppen en kan eindelijk mijn baguette opeten. Ik neem nog een keer door wat ik de komende dagen moet doen, waar de campings liggen die ik moet bezoeken en plotseling draai ik helemaal bij. Terug naar Yvoire !

Morgenvroeg lekker een wandeling door het dorpje maken en een daggie rustig an doen. Bovendien moet ik stroom hebben want mn accu's zijn al behoorlijk leeg en ik heb zin in een bakkie senseo en op die camping hebben ze een 10 A aansluiting....

Rond 14.30 probeer ik de camping op te komen maar helaas, poort gesloten. Ik moet de camper bijna in de poort rijden om niet met de achterkant op de weg te blijven staan en wacht nog een half uurtje want volgens het bord bij de receptie gaat de camping om 15.00 uur open.

Inmiddels heeft iemand de kraan boven behoorlijk opengezet. Het stortregent werkelijk. Ik heb al even op de camping gekeken en vraag me af of de campingeigenaar mij op het gras zal toelaten. Het is behoorlijk soppig.

Toen we hier een paar jaar geleden waren was het zo warm dat de mussen "dood van het dak vielen".. nu worden ze van het dak gespoeld ... arme mussen !

Om 15.30 uur komt de eigenaar inderdaad aankakken en stuurt mij inderdaad een verharde plaats op, wat normaal als volleybalveld dient. Maar ik heb stroom dus eerst even een bakkie senseo. Daarna doe ik de huishouding nog even (stofzuigen) en ruim de boel in de camper even op.

Daarna ga ik achter de computer zitten want het is behoorlijk druk met boekingen voor de Hemelvaart.

's avonds kijk ik naar mn favoriete programma's en doe verder niets.

Vrijdag 19 mei 2006.

Op de beurs is het op dit moment niet leuk toeven dus op naar het dorpje. Het is heerlijk rustig en ik geniet bij het meer. Yvoire is echt een prachtig dorp ! Een aanrader voor een ieder die in de omgeving van Geneve komt. Onderstaand een kleine impressie. Vanuit Yvoire gaat overigens ook een boot naar de overkant, naar Nyon, waar ik gisterochtend in de bergen de 1e camping in Zwitserland bezocht heb.

Bij terugkomst is het inderdaad mooi weer geworden (had de campingeigenaar voorspeld, maar dat doen ze altijd als je aangeeft dat je 1 of 2 nachten blijft ...) maar ik ben druk. Leuk druk met veel mailtjes en dito boekingen en met de administratie voor de campings.

Ik maak een overzicht hoe en wat ik de komende dagen ga doen met het doel om zondagmiddag weer in Frankrijk te zijn zodat ik mn mail weer kan ophalen. Zwitserland valt nl. niet onder het UMTS data abonnement wat ik heb van Vodafone en dan wordt het een kostbare geschiedenis.

Het plannen van de te bezoeken campings is echter lastig omdat je niet weet hoe snel het rijd (in de bergen) en of een campingeigenaar wel of niet aanwezig is en tijd heeft.

Daarom stuur ik ook alle campings van tevoren een mailtje. Als ze niet reageren kan ik er in ieder geval mee schermen dat ik me van tevoren had aangekondigd.

Mijn bedoeling is om zaterdag in ieder geval 3 campings te bezoeken en dan in Lausanne een camperplaats op te zoeken. (ik weet dat die er is..)

's avonds geniet ik van mn boek en van Baantjer.

Zaterdag 20 mei 2006.

Na een douche en een wekelijkse scheerbeurt (heerlijk dat je je niet meer elke ochtend hoeft te scheren en een pak aan hoeft te trekken..) maak ik me klaar voor vertrek. Ik zie de eigenaar lopen en ga achter m aan. Hij is namelijk meer op de camping dan in de receptie dus je zult zien, dat als je weg wilt dat ie niet te bekennen is. Ik betaal m 2 x EUR 10,20 (dat wil nog een keer) en vertrek richting Zwitserland. Ik rijd dus via de zuidzijde van het meer van Geneve, langs Thonon les Bains en Evian (ja precies .. van het water).

Opnieuw ben ik zo weer de grens over en als ik eenmaal het plaatsje Aigle voorbij ben gaat het flink omhoog de bergen in. Tegen 12 uur bereik ik camping Au Berceau in het bergdorpje Chateaux D'Oex en binnen 5 minuten is mijn indruk over de Zwitserse campings helemaal omgedraaid.

De ontvangst op de 1e 2 campings was namelijk erbarmelijk maar nu wordt ik ontvangen door een leuke knaap die met een Frans-Ned. accent praat. Hij blijkt hier samen te wonen met z'n vriendin die uit Oosterhout komt. Hij geeft aan dat ze mijn mailtje wel gezien hebben maar dat ik niet echt gelegen kom. Ze hebben namelijk een borreluurtje voor de vaste gasten van de camping en hiermee "vieren" ze het nieuwe seizoen. Hij geeft aan dat ik maar even alleen over de camping moet (ben ik eigenlijk al wel gewend) en dat als ik terug kom we de formulieren wel zullen invullen.

De camping heb ik vrij vlot gezien en terug bij het zwembad (waar het borreluurtje is) krijg ik een wijntje in de handen gedrukt.

Zijn cheffin heeft nog geen tijd en vraagt of we het nog een half uurtje kunnen uitstellen. Geen probleem, kan ik mooi even eten in de camper. Da's wel weer makkelijk dan he !

Als ik weer terug ben zitten de knaap en zijn cheffin al klaar, krijg ik koffie en eten (tja ... net brood op..) aangeboden maar helaas, opnieuw geen link of advertentie...

De 2e camping ligt al weer een flink stuk verder en inmiddels is het al weer flink gaan regenen. De eigenaar van deze camping had mij aangegeven dat hij pas weer om 16.00 uur op de camping zou zijn. Maar ja ... rond 13.30 uur ben ik er. En ik heb geluk, hij was verlaat en is nog steeds op de camping. Onder de paraplu loop ik over de camping en ga ik met hem rond de tafel om het plaatsen van een advertentie te bespreken. Hij lijkt geinteresseerd en voor het eerst in Zwitserland heb ik het idee dat ik zaken ga doen. Hij kan echter niet direct beslissen en geeft mij aan te zullen mailen ...

De 3e camping ligt dichtbij Lausanne direct aan het meer. 1 blik op de camping en ik weet al dat ook hier niet veel te verdienen valt. De eigenaresse is echter superaardig en de hele kleine camping ligt echt direct aan het meer van Geneve. Binnen een half uur ben ik klaar en maak me op om de camperplaats in Lausanne te gaan opzoeken.

In de campergids zie ik echter dat de camperplaats direct voor de camping ligt die ik zondag zou gaan bezoeken. Ik heb daar zondag rond 12.00 uur afgesproken .. maar het is nu nog vroeg, dus misschien kan ik het bezoek van deze camping nog meepikken.

Opnieuw is het navigatiesysteem heel handig, want Lausanne is best een grote plaats.

De camperplaats blijkt inmiddels bij de camping te zijn aangetrokken. Nog wel gescheiden door een hek maar wel onderdeel van de camping. De camping is dicht tot 16.00 uur dus ik zet de camper vast op de camperplaats.

Als de receptie open gaat blijkt de eigenaar er vanmiddag niet te zijn. Ik ga vast de camping over en herinner mij nog dat ik hier in een vorig leven, heeeel lang geleden, met een tentje gestaan heb.

Als ik vraag wat het kost om op de camperplaats te overnachten geeft de receptioniste aan --> CHF 20, oftewel ca. EUR 13,50. Echt belachelijk ! voor een parkeerterrein zonder gebruik te kunnen maken van toiletten of douches. Nou ja, misschien kan het wel .. maar het is echt belachelijk duur.

Ik had nog een camperplaats in het boekje zien staan dus ik besluit te vertrekken. Een kilometer of 12 boven Lausanne vind ik bij een grote camperzaak een mooie camperplaats, gratis ... en ook nog met stroom !

Zondag 21 mei 2006.

Uiteraard (zoals zo vaak) weer op tijd wakker. Ik kruip eerst weer even in mn boek en even na tienen maak ik me klaar voor vertrek. Ik ben daar trouwens ongeveer 20 min. mee zoet. Even omkleden, spullen opruimen, kabel opruimen, route in nav.systeem zetten en dit geval moest ik de camper eerst keren om water te kunnen lozen en schoon water bij te vullen.

Ook de str ... cassette gooi ik leeg (goh .. ik ben er zelfs al aan te wennen ..) en daarna op pad richting Lausanne.

Op de camping wordt de eigenaar gewaarschuwd en onder het genot van een kopje koffie (ja ja ..) bespreken we het formulier en de mogelijkheid om een link of advertentie te plaatsen. Ook nu weer geen succes. Hij ziet z'n camping puur als overnachtingscamping en krijgt voldoende gasten, hij wil hier niet extra voor adverteren. Raar eigenlijk, de camping ligt direct aan het meer van Geneve, er is zelfs een strand voor de camping en de camping ligt in een mooi park aan de rand van de mooie plaats Lausanne...

Op richting de 2e en laatste camping van vandaag. Eigenlijk had ik me voorgenomen om op zondag geen campings te gaan bezoeken maar nu komt het zo uit. Ik wil namelijk vanmiddag weer over mail kunnen beschikken en op weg richting Frankrijk moet ik deze camping nog even meepikken. Onderweg weet ik in een boulangerie nog even een baguette en wat lekkere broodjes te verschalken en vergeet daarbij even dat ze hier geen euro hebben. Gelukkig kun je hier overal wel met euro's betalen en zelfs het wisselgeld krijg ik euro's terug.

Ook de camping in le Sentier is niet veel soeps. Dit keer begin ik zelfs niet eens meer over een link of advertentie. Het is een hele kleine terrassencamping met wel een heel mooi uitzicht over het Lac de Joux.

Hier ben ik dus ook vrij vlot klaar, op richting Vallorbe. Op de weg naar de uitgezochte plek in Frankrijk kom ik hier nog langs en ook in Vallorbe moet ik een camping bezoeken. Misschien ... maar helaas. Een vaste gast leidt mij over de camping maar de eigenaar is er niet. Een zoontje van de eigenaar belt nog even en ik krijg opnieuw een gsm in de handen gedrukt en spreek af dat ik dinsdagochtend rond 10.00 uur weer terug kom.

Ja dinsdagochtend, want maandag wil ik een daggie niks doen.

Rond 16.00 uur rijd ik de municipal op in het dorpje St. Point Lac aan het gelijknamige meer. Wauw ! dit is de mooiste municipal die ik ooit gezien heb. Ik betaal hier per nacht nog minder dan op de camperplaats in Lausanne. Mooi schoon toiletgebouw en direct gelegen aan het meer. Prachtig ! Zie onderstaande foto's ...

Schuin achter mij staan Nederlanders. Op een gegeven moment komt hij bij mij. Hij zegt: "d'r zijn veel mensen die denken wat een mooie camper, maar ik wil m eigenlijk ook wel even van dichtbij zien". Hoe hij dat precies zei krijg ik niet eens getypt. Allemachtig wat een dialect. (later bleek dat ze uit de Achterhoek kwamen) Hij geeft aan dat ze eigenlijk op doorreis waren, maar het bevalt ze zo goed dat ze hier tot 9 juni blijven.

Zondagavond opnieuw weer veel mailtjes, met name voor de Hemelvaartvakantie. Inmiddels is er niet veel meer beschikbaar en ondanks dat ik in het buitenland zit heb ik best veel boekingen.

Maandag 22 mei 2006.

5 minuten naar de opening van de beurs gekeken, sjonge jonge wat gaat het hard onderuit. Daar hoef ik niet lang naar te kijken. Het is (ondanks de voorspellingen) eigenlijk best mooi weer en ik had in een brochure van de camping gelezen dat je hier mooie wandelingen hebt. Op weg naar de uitgang kom ik mien buurman nog tegn en hij adviseert mij een route die de moeite waard is en goed staat aangegeven.

De wandeling is ongeveer 8 km... maar onderweg raak ik het spoor helemaal bijster. Ik zit inmiddels een flink stuk de heuvel op en bij twijfel gok ik erop dat ik het pad moet nemen wat naar beneden gaat. Fout dus ... Uiteindelijk kom ik wel weer bij het meer uit maar moet ik een heel stuk langs de weg lopen. Ach .. toch een mooi uitzicht over het meer ha ha.

En ik ben nog niet terug bij de camping of de lucht betrekt en al gauw regent het.

Verder de rest bezig geweest met boekingen. Er nadert een vakantie, dus ik moet het nu verdienen en vanaf morgen heb ik 2 dagen geen internet.

Ik bereid me voor op de dinsdag en woensdag te bezoeken campings en mail ze al vast dat ik eraan zit te komen. En dat werkt goed. Ik laat ze ook gelijk opgeven hoe laat ze tussen de middag dicht zijn. Gelukkig is dat bij de komende campings wat beter geregeld. Tenminste niet meer van 12.00 tot 16.00 ur dicht, maar gewoon 1,5 uur.

Dinsdag 23 mei 2006.

Op tijd vertrokken richting Zwitserland wat ik wil vandaag 4 campings bezoeken. Ik heb een strak schema en heb inmiddels de hoop wel opgegeven dat er een camping in Zwitserland nog een link of een advertentie plaatst. Ze zijn of aangesloten bij een grote organisatie (zoals TCS) of in eigendom bij een gemeentelijke of regionale instelling of gewoon domweg te klein om een budget voor reclame te hebben.

Maar goed, met de geringe vergoeding die ik per camping krijg verdien ik niets maar het is kostendekkend. Oftewel, ik kan kris kras door dit gebied rijden zonder dat het me wat kost. Ik moet dan wel oppassen om niet op de dure Zwitserse campings te gaan staan. Sjonge jonge ...

De 1e camping in Vallorbe had ik zondagmiddag al bekeken dus daar ben ik vlot klaar. Op de 2e camping in Orbe is de eigenaar niet aanwezig maar onderweg. Ik wordt vriendelijk ontvangen en nadat ik de camping over geweest ben krijg ik een kopje koffie aangeboden. Heel apart !

Inmiddels is de eigenaar ook gearriveerd, even het formulier invullen en wegwezen.

Tegen 12.00 uur bereik ik de 3e camping in Yvonand, strak aan het meer van Neuchatel ! Dit zijn niet mijn campings. Giga campings met hoge bomen (bijna geen zonlicht op de plekken), veel vaste (Zwitserse) campinggasten en de auto mag niet op het terrein maar moet op een even giga parkeerplaats gezet worden.

Maar het uitzicht over het meer en het strand maakt veel goed. De Zwitsers zijn wel slim genoeg om verder geen enkele mogelijkheid open te laten om iemand op een andere manier bij het meer te laten komen. In Frankrijk heb je op heel veel mooie uitzichten een plek om de camper neer te zetten of in ieder geval te stoppen. Dat tref ik in Zwitserland niet aan. Balken, bomen, huizen, draad, blubber .. je komt gewoon niet bij het water.

Camping Pointe d'Yvonand kortweg VD 8 genoemd is echter dicht. Als ik met de camper aanstalten maak om de camping op te rijden (want zelfs parkeren met een camper is voor deze camping (met totaal 650 plaatsen !!) een probleem) komt er iemand naar me toe. Hij vraagt of ik wil wachten tot 13.30 uur. Geen probleem ! ik moet toch nog even wat eten. Maar als ik wat "verboden te parkeren hekken" verplaatst heb en koffie wil zetten, houd de vorig jaar in Frankrijk gekocht gasfles het voor gezien.  Opperdepop.

Rond 13.30 uur meld ik me bij de receptie en gelukkig hebben ze in Zwitserland wat minder last van de Franse slag (ja ja.. Zwitserse precisie !) en de campings zijn wel op de aangegeven tijdstippen open en dicht.

Ook hier geen advertentie "ze krijgen al Hollanders genoeg en moeten het sowieso met de president directeur van de camping overleggen", dus op naar de 4e en laatste camping van vandaag.

Hier ben ik net op tijd want de eigenaresse moet weg. Gelukkig staat mijn camper in de weg dus ik "dwing haar" om eerst het formulier door te nemen en te ondertekenen.

Daarna zet ik de camper aan de kant en "inspecteer" ik de camping. Ook deze camping ligt weer direct aan het meer van Neuchatel.

In een dorpje verderop, in Cheyres, ga ik op zoek naar de uitgezochte camperplaats. Deze vind ik wel, maar ligt een beetje vreemd. Bij de "camperstandaard" waar je stroom en water kunt pakken en waar je de pot kunt lozen kunnen 2 campers staan. Het is echter een mooie plek en lekker rustig, alhoewel de trein op slechts 20 meter van de plaats gaat. Maar het station is vlakbij en de treinen hebben amper gang en maken nauwelijks lawaai.

Het uitzicht over het meer van Neuchatel vlakbij de camperplaats...

Schijnbaar staan er niet zo vaak campers want ik trek nogal wat aandacht, of vinden ze m gewoon mooi ha ha ?

Ik geniet opnieuw van mn boek een lees een paar uurtjes in het zonnetje. Ik heb niet zoveel zin om nog wat te gaan doen, kijk 's avonds nog even naar CSI Miami en val na Plek onder de Zon in een (put)diepe slaap.

Woensdag 24 mei 2006.

Nog 3 campings ... De 1e is vlakbij in Payerne. Ik doe er bijna langer over om m te vinden in de plaats dan de tijd dat ik er naar toe rijd. Een kleine camping, met een mooi en zeer groot zwembad (wat dan ook niet gratis is voor de campinggasten) en ik ben vlot klaar.

De 2e en 3e camping liggen bijna naast elkaar aan het Lac de Morat bij Avenches en Salaveux. Op beide campings word ik vriendelijk verwelkomd en op Avenches Plage krijg ik opnieuw koffie (het is ochtend dus zo'n klein bakkie .... waag het niet om zo'n bakkie in een keer achterover te gooien want dan pis je 's avonds cafeine, het is van die koffie die helemaal niet verkleurt als je er een scheut melk ingooit ..) maar ook opnieuw geen advertentie. Opnieuw moet het doorgesproken worden met de eigenaren van deze grote camping die in handen schijnt te zijn van een grote Zwitserse investeringsmaatschappij. Ik hoop wel dat het in Noorwegen anders is ...pffff.

Ondertijd kijk ik op de klok, ik wil eigenlijk voor 12.00 uur op de volgende camping zijn want ik wil vanmiddag nog een stukkie rijden, Frankrijk in.

Ik ben op tijd, vind de eigenaren op het terrein, spreek een tijd af en loop de camping over.

Om 12.30 uur ben ik helemaal klaar in Zwitserland. Op naar Frankrijk.

De uitgezochte camperplaats in Chavannes sur l'Etang is ca. 3 uur rijden. (geeft het navigatiesysteem aan)

Via Neuchatel en la Chaux de Fonds en volgens mij een fietspad bereik ik de grens. Tenminste, ik zie een bord staan dat er over 100 m. douane is. Vlak na dit bord moet ik echter af slaan en staat een flinke bergetappe op papier. Na tijdje, als mijn maag als flink begint te knorren, kom ik in een dorpje. Ik ga er eigenlijk van uit dat ik al in Frankrijk ben maar bedenk me dat ik de douane nog niet gepasseerd ben. Toch maar s op de kaart kijken (soms is het blindelings volgen van het navigatiesysteem niet altijd even fijn) ... blijkt dat ik zo'n beetje parallel aan de grens NO-waarts rijd.

In het volgende dorpje kom ik een opa Mol winkeltje tegen en maak mn laatste Zwitserse francs op. Ik koop wat lekkere broodjes geef de vrouw achter de toonbank een handvol francs met de wetenschap dat het volgens mij niet voldoende is, de vrouw gooit het zonder te zien in de kassa, ik roep au revoir en ajuus en op naar de camper.

Bij Delle ga ik de grens over. Ik heb nog steeds niet gegeten en heb eigenlijk besloten om eerst de camperplaats maar op te gaan zoeken, want dat is nog maar een halfuurtje rijden. Rond 15.30 uur vind ik m. Er staan meerdere campers, vnl. Nederlandse, ja hoor ... gratis water en electriciteit.

Mn "Andre Hazes" buurman (zwarte kleren, fietsketting om de nek, flessie bier in de hand ..) helpt me met de stroom. Alle contactpunten zijn namelijk al benut en hij heeft een "stekker met 2 koppen"... ook weer opgelost. Het blijken echter niet allemaal Nederlanders te zijn. Er zijn een paar Engelsen en Fransen en naast mij staat een oranje "Driesbusje" (voor de Leonidassers onder de lezers) Als ik de man tegen kom begin ik tegen m te praten maar hij kijkt mij verbaasd aan, blijken het Australiers te zijn die in Nederland een busje gekocht hebben.

's avonds kijk ik naar de Hunter maar het is niet best. Foppe toch !