Spanje, route Carchuca, Malaga, Torremolinos, Marbella, Tarifa, Conil de la Frontera, Dos Hermanas. Zondag 18 - zaterdag 24 februari 2007.

Zondag 18 februari 2007.

En dan toch weer vroeg wakker worden he ! ksnap er niks van. Maar goed, vanmorgen wil ik nog even naar de receptie want de manager is er gegarandeerd om 9.00 uur. Ja ja .. Om half 10 loop ik richting receptie maar nee hoor .. niet aanwezig. Na even bellen geeft de receptioniste aan dat ik om 11.00 uur terug kan komen. Oke ..

Het is vandaag overigens heerlijk weer. Zoals gisteren op de foto's wel te zien was regende het van tijd tot tijd en was het maar 8/10 graden. Het meisje wat ik bij het Alhambra tegenkwam vertelde dat het vrijdags zo warm geweest was. Ze had het over 30 graden. Dat geloofde ik natuurlijk niet, temeer omdat weeronline.nl aangaf dat het ca. 13 graden zou worden. Maar later op de middag sprak ik een medewerker en die vertelde me dat het vrijdagavond om 22.00 uur nog 20 graden was ....

Oke .. heb ik dus wel een lekkere dag uitgekozen. Maar blijkt temeer hoe verschillend het weer in Granada kan zijn.

Tja en als je dan nu naar de lucht kijkt:

Overigens is het ook vandaag niet zo warm, ongeveer 18 graden. Dat komt mede omdat het gigantisch waait. Zelfs de windmolens bovenop de berg staan stil. Dat lijkt wat stom omdat je juist zou verwachten dat ze bij harde wind hard zouden draaien. Maar ik heb me laten vertellen dat ze bij (te) harde wind vast gezet worden en dus niet draaien...

Om 11.00 uur heb ik dan toch een gesprek met senor Alvaro Garcia Santoz .. mooi he ! is heel wat anders dan senor Marcel (Rene) Mol. Hij geeft accoord voor de 2e camping maar wil het contract pas in mei tekenen. Oke ! En ... ik hoef de camping niet te betalen (kosten EUR 19 per nacht). De 1e winst is dus binnen !

De hele zondagmiddag ben ik bezig met het verslag. Met name van Granada, maar ik lag ook nog een paar dagen achter. Nu even een bakkie en dan nog even de campings voor komende week voorbereiden en dan is het al weer etenstijd. Wat heb ik het toch zwaar ..

Vlak voor het eten zie ik 2 mensen lopen waarvan ik eigenlijk wel zeker weet dat ik ze eerder gezien heb. Maar als ik ze aanspreek bijken ze mij niet eerder gezien te hebben. Ik weet het eigenlijk wel zeker. Maar in Noorwegen of Italie zijn ze nog nooit geweest. Of ik wel s eerder op deze camping geweest ben. Ja, 2 jaar geleden. Oh wacht s even zegt die man, was jij toen niet met een camper en liet jij toen niet met je senseo elke keer de electriciteitskast bijna ontploffen ? eh ... ja, dat was ik ja. Lekker als je zo onthouden wordt ha ha.

Maar goed, 2 jaar geleden heeft die man toen helpen inparkeren en geholpen met de electriciteit. Volgens de receptie stond ik toen op een plek waar er 6 ampere was, maar dat bleek achteraf toen niet het geval. Toen ik eergisteren hier aankwam heb ik eerst dus even gevraagd hoe het zat met de electriciteit.

Maandag 19 februari 2007.

Voordat mn buren wakker zijn ben ik al weg. Nou ja weg.... richting receptie dan. Want in de bar/restaurant kun je gratis gebruik maken van WIFI en dat lijkt me wel verstandig met al die foto's van Granada. Een man naast mij krijgt het niet voor elkaar, dus help ik m op weg. En het lukt ook nog. Ja ja ... ik die andere mensen met de computer help, de wonderen zijn de wereld nog niet uit !

Tegen 10.00 vind ik het welletjes. Op naar de 1e camping aan het Playa de Poniente in Motril. Sjonge wat ligt deze camping mooi zeg. Heerlijk rustig, met een mooie wandelboulevard voor de camping en daarachter het strand. En met uitzicht op de Sierra Nevada. En wat ik zaterdag niet kon zien vanuit de bus richting Granada (omdat de wolken zo laag hingen) is nu heel mooi te zien: de besneeuwde toppen in contrast tegen de blauwe lucht. Ook apart als je je bedenkt dat, toen ik de foto gemaakt heb, het behoorlijk warm was:

De receptionist (uit Cuba) geeft aan dat manager in gesprek zit en over 5 / 10 min. wel klaar is. Ja ja ... dat ken ik. Maar goed, toch maar even geduld. Maar na een half uur is mn potje geduld leeg. Hij ziet dat ook en geeft aan dat ernaast nog een camping ligt. Dus loop ik daar maar even naar toe, maar dat blijkt een hele kleine camping. Terug bij de 1e camping blijkt de manager inmiddels vertrokken. Ja hallo ! proberen ze me te ontlopen of zo. Ik ben het in ieder geval zat, laat de info achter en vertrek.

Het 1e gedeelte van de route van vandaag is nog niet zo gek. Ik rijd langs het mooie witte stadje Salobrena:

Onderweg rijd ik opeens in een colonne van campers. En wat grappig is: bij de volgende rotonde namen 3 van de 4 campers een andere afslag. Oftewel ze hoorden niet allemaal bij elkaar:

In Torrox Costa bezoek ik nog een camping en belandt vervolgens in Torre del Mar. Daar bezoek ik nog 2 campings (beide trouwens zo vol dat de campers op het parkeerterrein staan te wachten op een plekje) en rijdt vervolgens naar Malaga.

Ondanks de enorme drukte rijdt ik zonder problemen (dankzij mn navigatiesysteem anders had ik het echt niet gered) door Malaga en kom precies op de juiste plek de stad weer uit. De volgende camping ligt namelijk in Torremolinos.

Als ik Torremolinos binnenrijdt zie ik de camping links liggen. Oh ja .. begint het gesodemieter weer. Hoe kom ik daar ? Ik rijd namelijk op de N340A en die heeft hier gescheiden rijbanen. In Spanje krijg je dan vaak een soort van keer(oversteek)punt. Je moet dan rechts houden en kunt dan oversteken. Het is niet echt een afslag. En dus zie ik m ook over het hoofd. De volgende heb ik wel in de picture en moet dus een aardig eindje terug. Richting camping is er wel een gewone afrit, maar bij de camping aangekomen is het een dooie boel. Hek dicht, dus aanbellen en ja hoor ... d'r komt iemand aansloffen. Dit voorspelt niet veel goeds. Inderdaad ... weinig interesse en bovendien geen woord Engels. Daar ben ik dus weer gauw vertrokken. Ik vraag maar niet eens of ik hier mag overnachten, aan zo'n drukke weg wil ik niet eens staan.

Een oprit naar dezelfde weg waar ik net vanaf gekomen ben is er niet, dus rijd ik maar richting kust. Da's altijd makkelijk, als je naar het zuiden rijd moet je gewoon zorgen dat je de zee links houdt, dan komt het altijd goed.

Maar dan ineens zie ik campers staan. Niet 1, maar een heel gebied vol campers. Huh, zie ik dat goed, is dat geen woonwagenkamp ?

1 terrein is al helemaal vol en op een ander terrein vind ik een mooi plekje naast 2 andere Nederlandse campers. De buurman uit Franeker helpt me op de plek en het staat me wel aan.

Er staan allemaal verschillende rijen. De achterste rij is al helemaal vol maar ik hoef niet voor aan de weg te staan. Later op de middag loopt ook de voorste rij vol:

De rest van de dag ben ik bezig met de administratie voor de campings en uiteraard kijk ik 's avonds nog even naar CSI. 1 ding is zeker, morgen ga ik gauw weer door, niet vanwege de camperplaats want die is prima en eigenlijk best wel gezellig, maar het gebied hier .... bweeehh...

In verband met de tijd laat ik nu trouwens wat plaatsen links liggen. Ronda en Gibraltar ga ik bijv. niet bezoeken. Daar ben ik 2 jaar geleden al geweest en met name Ronda ligt nogal een eind van de route. Want in mn oorspronkelijke planning wilde ik rond 21 februari in Portugal zijn. Dat ga ik niet helemaal redden, maar zo precies komt het nou ook weer niet. Komend weekend wil ik nog wel proberen om Sevilla te bezoeken. Daar moet je doorheen want het gebied tussen Sevilla en de kust is 1 groot natuurgebied en daar lopen geen wegen.

Dinsdag 20 februari 2007.

Ik heb heerlijk geslapen, geen last gehad van het verkeer en overigens ook niet van vliegtuigen. Want het vliegveld van Malaga ligt hier vlakbij, maar schijnbaar mag er snachts niet gevlogen worden. Oh ja, ik hoorde gisteren dat ook deze camperplaats een gedoogplek is. Ook deze plaats staat in geen enkele campergids. Soms wordt alles hier dan ook verjaagd door de politie. Maar vanmorgen heb ik al 2x politie voorbij zien rijden en geen enkel probleem. Maar de buurman vertelde dat zo gauw je het stadsbord van Torremolinos voorbij ben, dan ben je aan de beurt. Mn buurman heeft al een bekeuring gekregen omdat ze ergens overnachtten waar het eerst wel en later niet werd toegestaan. Kregen ze om 2.00 uur 's nachts een bon en moesten ze direct vertrekken. Daar word je niet vrolijk van.

Overigens ligt deze camperplaats vlak voor de bebouwde kom. De laatste camper staat ongeveer 10 meter voor het bord Torremolinos ha ha.

Vanmorgen werk ik eerst mn verslag bij en zie een Franse camper voor mij vertrekken. Het heeft vannacht flink geregend en voor hem ligt een flinke plas. Gisteren heb ik al gezien dat er maar een paar vlakke plekken zijn om de weg op te rijden. Daar heeft hij duidelijk niet op gelet want hij gaat zo rechtdoor door de plas de weg op. Huh ? als dat maar goed gaat. Krrrrrrrrrkkkk ... niet dus. Z'n hele voorbumper ligt er nog niet af maar een beschermingsgedeelte onder z'n motor ligt er onder weg. Sufferd.

Even na 10.00 uur neem ik afscheid van mn Friese buren die ik misschien nog wel een keer tegen kom, want ze maken dezelfde route als ik. Richting Portugal en dan door Portugal door Noord Spanje naar Zuid Frankrijk.

En zoals je op bovenstaande foto kunt zien kan ik er net tussendoor.

Het 1e gedeelte gaat via Torremolinos, allemachtig wat een getto. Heel verschrikkelijk. Overal hoge flatgebouwen en een oneindige serie cafetjes. Ondanks de niet al te warme temperatuur staan er heel veel mensen in hemd en korte broek bij de bushalte. Engelsen denk ik ...

Maar als ik Fuengirola binnenrijdt verandert het "kortebroeken/trainingspakkengehalte" zich in "nordic walking types. "Het volk wordt wat netter dus".

Tja .. en als je dan Marbella binnenrijdt .... moet ik nog meer vertellen ?

Bij een kruispunt moest ik iets achteruit omdat een personenauto (!!) de bocht niet kon halen. Even voor de duidelijkheid, die personenauto (met chauffeur) was langer dan mijn camper (7 m. !)

In Marbella bezoek ik nog 3 campings (2 andere campings op weg naar Marbella heb ik niet kunnen vinden, camping Fuengirola zag ik ineens naast me, maar dan moest ik heel veel later de afslag nemen, terug over de 4-baansweg, weer de camping voorbij, afslag nemen, de 4-baansweg weer op en dan wel de juiste afslag naar de camping nemen ..... dat was me teveel moeite.) maar op de 1e ga ik toch wel heel erg de mist in: die zijn al jaren klant ... Oeps !

De route gaat verder richting Estepona en inmiddels is het behoorlijk slecht weer geworden. Daar bezoek ik camping Perque Tropical. Niet zo'n grote camping maar veel belangrijker: de camping ligt een eindje van de weg af. Dus het verkeerslawaai is minimaal. En als de knaap bij de receptie aangeeft dat een nachtje met stroom slechts EUR 11 kost houd ik het vandaag voor gezien. Ik heb nog zat te doen en dan kan ik mooi de stroom weer wat opladen.

Bovendien weet ik dat de eerstvolgende te bezoeken camping (camping Chullera II bij Manilva) wel strak langs de weg ligt en dat ik daarna door moet rijden naar Tarifa. Dus zoek ik een plekje op deze eenvoudige camping.

Tegen de avond begint het op te klaren en komt de zon er nog even door. Misschien .... morgen ...?

Woensdag 21 februari 2007.

YES !! Als ik de screen boven het bed open doe zie ik een strakblauwe lucht. Helemaal geweldig want dat maakt de trip naar en langs Tarifa een stuk mooier. Rond 10.00 vertrek ik van de camping. Gisteravond kwam er nog een Finse camper om 23.30 uur en vanmorgen eentje (ook een Fin) om 8.00 uur ...

Die zal, neem ik aan, vannacht te laat zijn geweest, want de poort gaat om 00.00 dicht.

Bij Estepona is het even heel druk, maar daarna neemt de drukte geleidelijk af. Even verderop vind ik een grote Lidl. Grote voordeel van deze winkel is dat ze altijd iets buiten de plaats liggen, dus vaak een groot parkeerterrein erbij.

Laatst sprak ik met een camperaar die vaak 's nachts op Lidl parkeerplaatsen bleef staan. Hij had speciaal daarvoor een uitdraai met alle Lidl winkels in Spanje bij zich. Ik doe even flink boodschappen en kan er weer een poosje tegen. Mn koffiepads beginnen echter wel behoorlijk op te raken maar die heb ik hier nog nergens kunnen kopen.

Even verderop wil ik camping Chullera II bezoeken (I is er niet en III is pas vanaf Pasen open), maar als ik er langs rijd (hij ligt aan de andere kant van de weg, dus moet ik naar de volgende rotonde en dan weer terug...) zie ik dat het hek gesloten is. En voor zover ik kan zien ook geen klandizie. Dus maar doorgereden. Op naar Tarifa !

Bij San Roque kun je de afslag naar Gibraltar nemen. Daar ben ik 2 jaar geleden geweest, heel bijzonder. Het is verstandig om bij evt. bezoek de auto of camper aan de Spaanse kant van de grens (dus in La Linea de La Concepcion) de laten staan. Want bij de grens staat vrijwel altijd file vanwege de strenge controle. Als je dan de grens overloopt moet je ook je paspoort laten zien, dus meenemen. Toen ik er was moest ik trouwens op het looppad richting het centrum wachten voor een verkeerslicht. Niet voor het verkeer maar vanwege het opstijgen van een vliegtuig, want je steekt zeg maar de landingsbaan over om in het centrum te komen. Heel apart. En ook dan worden er strenge maatregelen genomen. D'r gaat een slagboom dicht maar daarvoor wordt ook een soort kabel met kraaienpoten (of hoe heten die dingen ..) gelegd zodat iemand die de slagbomen willen rammen direct een lekke band krijgt.

Ik heb trouwens laatst gehoord dat Spanje en Engeland aan het praten zijn over het teruggeven van Gibraltar aan Spanje. En om het nog ingewikkelder te maken. Aan de overkant ligt Marokko, maar het gedeelte waar je met de boot aankomt, heet Ceuta en dat is weer Spanje .. .ja ja. Duidelijk ?

Voorbij Algeciras word je bijna constant getracteerd op prachtige vergezichten. Zowel op de rots van Gibraltar, als op "de overkant" (Marokko) en de vele schepen die door de straat van Gibraltar varen. Helaas kun je nergens stoppen. Het enige parkeerterrein onderweg ligt aan de linkerkant van de weg in een bocht en overal doorgetrokken strepen ... maar niet gedaan dus ..

En dan Tarifa .... wat een leuk stadje !

Tarifa heeft 14.600 inwoners en bestaat uit smalle straatjes, witte huizen en talloze barretjes.

"Nergens komen Europa en Afrika nader tot elkaar dan bij de kaap Punta Marroqui of Punta de Tarifa, waar de straat van Gibraltar nog maar 13 km. breed is en de hoog uit zee oprijzende Djebel Musa de horizon beheerst. Dit punt, waar ook de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan elkaar ontmoeten, heeft uiteraard een rol gespeeld in de wederzijdse veroveringen."

Als ik de langs de haven rijd, waarvandaan de snelle veerdienst richting Ceuta vertrekt:

rijd ik ineens over de pier richting Punta de Tarifa. Even denk ik dat ik er niet kan keren, maar ik vind nog net een plekje en zet de camper zo neer dat ik zo weer weg kan. Maar dit is een veel te mooie plek om zomaar weer te vertrekken. Of ik hier staan mag weet ik eigenlijk niet maar het is etenstijd .. dus ...

Om even een indruk te geven hoe mooi deze plek is heb ik naar 3 kanten een foto genomen:

In de verte zie je de Djebel Musa in Marokko liggen. Ook zie je de enkele van de vele olietankers varen.

Onder de pier waar ik over gekomen ben:

Dan is het genoeg geweest. Aan het werk. In Tarifa liggen 6 campings en die liggen allemaal naast elkaar aan de N340 richting Cadiz.

Als ik de 1e camping, camping Rio Jara, op rijd, valt mn mond open van verbazing. Een camping met grasplekken en mooi afgescheiden met heggetjes ? Dat heb ik in Spanje nog niet eerder gezien. Prachtig. Echt een aanrader !

De volgende camping Tarifa vind ik zelf iets minder, maar de 3e camping, camping Torre de la Pena I ligt aan beide zijden van de weg en de plekken aan de zeekant zijn werkelijk geweldig. Een beetje terras achtig met overal zicht op zee.

De 4e camping Torre de la Pena II is nog gesloten, de 5e (Paloma) vind ik weer niet zo bijzonder en de 6e ligt weer heel mooi: camping Jardin de las Dunas. Zaken doe ik niet direct en omdat het nog vroeg is ga ik door. Maar als ik aan het eind van de weg wil keren zie ik op het parkeerterrein ca. 20 campers staan. Wauw .. .mooi plekje !

Tja, en dan begint het toch te kriebelen. Met de gedachte dat ik voldoende stroom en water heb besluit ik even te gaan kijken. Ik vind een leuk plekje, maar niet direct aan het strand want het kan hier behoorlijk waaien en achter opnieuw een Friese camperaar. Ik kijk even of ik de nog te bezoeken campings voor Sevilla in 2 dagen kan redden, maar dat lijkt me wel.

Dus blijf ik hier vannacht. Mn buurman geeft aan dat er zo iemand langs komt die EUR 1 parkeergeld vraagt. Hij geeft aan twijfels te hebben maar de man kan zich legitimeren en geeft zelfs een bonnetje. Hier staat ook in het Engels op: Parking arrangement and vigilance en according to agreement with Tarifa's Town Hall) Maar ik heb zo mn twijfels. 2 jaar geleden werd ik bij Gibraltar ook met zo'n grapjas geconfronteerd die EUR 5 vroeg. Ik had er gelukkig vantevoren iets over gelezen en gezien dat dit nep-ambtenaren zijn. Ook zij legitimeren zich met pasjes van de gemeente, maar het zijn gewoon oplichters. Ik heb toen het alarm van de camper af laten gaan en toen een politieauto aan kwam rijden maakte die gast zich uit de voeten.

Maar goed, toen vertrok ik en nu kom ik hier net aan en voor EUR 1 neem ik het risico maar niet.

De rest van de middag geniet ik lekker van het zonnetje en kan tussen de campers een beetje uit de wind zitten. En natuurlijk maak ik nog even een paar foto's van de plek. Dit is het uitzicht over zee vanaf de parkeerplaats:

Oh ja, en er liepen ook gewoon vrij koeien rond. En nog even voor de duidelijkheid: in het midden voor de camper van mn Friese buurman ligt een hond van het zonnetje te genieten. Die heb ik niet net aangereden of zo ...

Lekker chillen met een boekje Sudoku en af en toe komt mn buurman even bijkletsen. Die komen net uit Portugal en hebben nog niet zo mooi weer gehad. Hij geeft ook aan dat de camping die ik voor vrijdag iets onder Sevilla uitgezocht had om de stad te bezoeken, gesloten is. Maar op internet kan ik niets vinden, wel een tel.nr. Morgen voor de zekerheid maar even bellen.

Het grootste gedeelte van de camperaars hier zijn trouwens surfers. Want deze kust leent zich perfect voor surfen vanwege de harde wind.

Gelukkig is het vandaag "poniente", westenwind. Die is wat gematigder, maar de surfers lopen flink te mopperen. Die hebben liever "levant", oostenwind. Die is soms vrij stevig, soms windkracht 9 a 10 en gaat vaak gepaard met zware onweersbuien.

Niet voor niets staan hier in de heuvels maar liefst 250 windmolens (op de foto kun je nog een paar zien) want waaien doet het hier altijd. Het windmolenpark is trouwens de grootste van heel Zuid Europa.

Oh ja, vandaag ben ik trouwens precies 1 maand onderweg. Wat gaat de tijd toch snel ...

Donderdag 22 februari 2007.

Ik word wakker en het regent .. nou ja zeg. Het wisselt wel heel snel hier. Gisteren letterlijk en figuurlijk geen wolkje aan de lucht (zie foto boven) maar vandaag zit het helemaal dicht. Ik ga nog een uurtje de Italiaanse campings achter de broek aan. Blijft wel apart dat je in Spanje zit, voor een Nederlands bedrijf werkt en de Italiaanse campings denken dat je in Nederland bent. Contacten lopen nog steeds goed. Af en toe haal ik nog een contract binnen maar vooral al weer veel nieuwe afspraken voor in het najaar gemaakt. Als ik weer terug ben in Nederland (in mei) ga ik nog een aantal campings benaderen, die afgelopen jaar hebben aangegeven, volgend jaar (dus 2007) wel zaken te willen doen.

Rond 10.00 uur rijd ik weg en mn Friese buren zijn ook al vertrokken. Het 1e stuk is niet zo bijzonder. De weg buigt gelijk af het binnenland in en daar kom je in een gebied met, zover je maar kan zien, windmolens. Gisteren schreef ik dat er 250 stonden in het hele gebied, nou ik geloof dat er hier alleen al 250 staan. Ongelooflijk !

Maar goed, echt mooi om te zien is het niet. Toerisme is hier dan ook ver te zoeken. Dus neem ik de afslag richting Barbate. Daar liggen nog 4 campings, 2 kan ik niet vinden en 2 zijn dicht en niemand te vinden. Ik wist wel dat ze dicht waren maar aangezien ze in maart open gaan, wil het nog wel eens dat de mensen al op de camping aan het werk zijn.

De afdaling naar Barbate is trouwens nog behoorlijk pittig maar je hebt ook mooie uitzichten op zee:

Langs de kust rijd ik verder richting Conil de la Frontera. Bij dit mooie stadje liggen behoorlijk wat campings en daar wil ik ook overnachten.

Maar ik kom aan de verkeerde kant het mooie witte plaatsje binnen. En dus volg ik mn navigatiesyteem en de borden en kom bijna midden in Conil uit.

Een politieagent houdt mij echter tegen en geeft aan dat ik terug moet, te smal gebaart hij. Oke. Als ik weer terug ben op de boulevard bedenk ik me dat het misschien wel handig is om hier te eten.

Ik heb net getankt en bij de tankstations hier in Spanje kun je overal verse baguettes en broodjes kopen. Mmm, nog lekker warm.

De 1e camping in Conil is nog gesloten maar bij de 2e camping, camping la Rosaleda, word ik hartelijk ontvangen. De manager wordt zelfs voor me opgetrommeld en we hebben een goed gesprek. Hij lijkt geinteresseerd maar kan me nog niet direct antwoord geven. Nou .. ik ben wel weer s toe aan een succesje ! Als ik vraag of hij nog plek op de camping (330 plaatsen) heeft geeft hij aan dat ik te gast ben en niets hoef te betalen. Zo zo !

Maar hij geeft wel aan dat ik vanwege de regen van de afgelopen dagen beter niet op een gewone plek kan gaan staan. D'r hebben al een aantal campers vastgezeten in de klei. KLEI ! nou, als hij alleen klei had gezegd had ik het al geweten. Een mol stoot geen 3x keer tegen dezelfde steen ha ha.

Verder op de camping is een speciaal terrein voor campers en tussen een paar reuzen kan ik nog net mn camper kwijt. Naast mij staan 2 grote bussen. De ene is een oude Finse bus en vlak naast me een grote Concorde (dit merk is de Porsche onder de campers). Ik schat dat die zo'n EUR 250.000 kosten. Achter mij staan nog 2 Engelse bakken en iets verderop staat er 1, die kan zo dienst doen voor touringcar. Ongelooflijk zo groot en dan ook nog met aanhanger met een mini erop. Oh .. kan die niet gewoon achterin. Met zo'n ding kun je ook alleen maar de grote wegen pakken, want een gewone bocht kun je met zo'n apparaat niet nemen.

Als ik 's middags een keer naar het toilet loop raak ik aan de praat met mensen uit Steenwijk. En heel toevallig: ze hebben ook in Noordwolde gewoond ... en om het helemaal compleet te maken: ze hebben ook nog aan de Kwekerije gewoond. Laat ik daar nou vroeger ook nog een paar jaar gewoond hebben. Maar goed, toen woonden hun er nog niet. Hij geeft aan dat dit een mooie camping is en dat ze hier al sinds begin januari staan. Hij vertelt ook dat ze hier WIFI hebben en omdat het nog wel s hapert kun je er gratis gebruik van maken. Oh ... dat is makkelijk. Ben benieuwd of ik het ook in de camper kan ontvangen want ik sta een behoorlijk eind van de receptie af.

De camping ligt trouwens tegen een heuvel op en bestaat pas 6 jaar. Daardoor zijn de voorzieningen uitstekend ! De douches en toiletten zijn helemaal super.

Zowel in de douches als in toiletten voldoende haakjes, in de toiletten is gewoon wc papier aanwezig en de douches zijn vrij ruim, ca 1.5 bij 1.5 meter.

De douchekop hangt op goede hoogte, je hoeft niet op je knieen onder de douche ...., en je hebt geen drukknoppen. En ten slotte is het water heerlijk warm en worden je kleren niet nat. Het lijkt allemaal heel logisch, maar zo logisch is dat op de meeste campings helaas niet ....

Terug bij de camper natuurlijk eerst WIFI proberen. En ja hoor .. het werkt perfect !

Dat komt goed uit want er zit eindelijk schot in mn nieuwe site www.moltravel.nl. Ik heb net de links van RP Holidays ontvangen en wil binnenkort de site online hebben. Het wachten is nog op Hogenboom, misschien dat die alle accommodaties er ineens op kunnen plaatsen. Nog heel even wachten dus ..

's avonds kijk ik met een schuin oog naar het voetbal en werk nog wat mailtjes weg. Om 20.30 uur is het natuurlijk CSI time ...

Vrijdag 23 februari 2007.

Nadat ik gedoucht heb en geknipt en geschoren zeg maar ... ga ik eerst mn verslag bijwerken. Ook mn verhuursite wil ik nog even aanpassen. Dat scheelt weer wat MBtjes. En ik moet straks nog water lozen en schoon water tanken, dus vroeg wordt het vandaag allemaal niet. Bij het water lozen kan ik het niet laten om nog even een foto van de enorme camperbus met aanhanger (met mini) te maken:

En inderdaad om 11.30 uur rijd ik van de camping. Moet ik nog een beetje opschieten om voor de spits in Sevilla te zijn.

Bij de receptie wil ik mn slagboompasje afgeven maar krijg ik te horen dat ik even moet wachten want "ze willen me nog even spreken". Geen idee waar ik op moet wachten, ik hoop natuurlijk ...

Ik word binnengeroepen bij manager Martina en even later komt haar vader Carlos erbij. Het gaat inderdaad over het voorstel wat ik gisteren gedaan heb, echter .. ik moet alles nog wel een keer uitleggen en bovendien gaat alles in het Frans. Carlos is van origine Belgisch en spreekt alleen Frans en Spaans. Geen woord Engels. Dus gaat het vandaag in het Frans met af en toe een Engels woord ertussendoor.

Uiteindelijk lijkt het rond, maar dan ineens belt Carlos iemand op en geeft mij de telefoon en voegt er grijnzend aan toe: dat is Corien, zij werkt hier en is Nederlands. Maar geen idee wat hij er nou mee wil, dus we kletsen wat over de telefoon ....?? Carlos geeft aan dat het accoord is maar dat hij - via Corien - nog wat wil vragen. Of ik hier vannacht ook blijf .. eh nee, dat was niet de bedoeling... ik sta al buiten de poort. Maar goed, ik voel wel een beetje dat het stikken of slikken is (niet negatief bedoeld hoor) .... als ik zaken wil doen zal ik hier nog een nachtje moeten blijven. Want Corien begint vanmiddag om 14.00 uur te werken.

Dus eerst nog maar een rondje maken want er liggen hier nog een aantal campings die ik wil bezoeken. En dan heb ik dat maar vast gehad.

De 1e camping is dicht en ook op de 2e, camping Cala del Aceite, is weinig te beleven. De receptie is helemaal afgesloten en net als ik weer wil vertrekken komt er een Duitser aan op een motorscooter. Hij geeft aan dat de camping wel open is maar dat alleen het FKK gedeelte eigenlijk gebruikt wordt ... oke ...

Hij geeft mij aan dat ik maar achter hem aan moet rijden. Bij het FKK gedeelte (achterop de camping: daar is over nagedacht ha ha) geeft hij aan dat hij z'n vrouw naar de camper brengt en dan wel weer terug komt. Als ie terug is geeft hij aan dat hij de manager niet kan vinden. Ik moet maar even achterop springen en met gang sjezen we over de camping (nee .. hij had z'n kleren wel aan !!) en vinden inderdaad de manager. Die moet wel lachen om het schouwspel, ik geef hem de informatie en spring weer achterop. De Duitser brengt mij weer naar het FKK (of blote tokesgedeelte zoals JvdH zou zeggen) en ik vertrek weer met de camper. En ook hier weer: de camping ligt magnifiek, direct aan het strand en het is hier een stuk warmer (da's natuurlijk ook wel nodig ..) dan camping La Rosaleda wat op een heuvel ligt.

Bij de vuurtoren ga ik even eten en geniet van het uitzicht:

Ondertijd moet ik eigenlijk wel lachen. Wat weer een vreemde dag. Het valt ook echt niet te plannen !!

Langs de kust rijd ik richting een urbanisatie iets verderop: Roche .. een beetje een doodse wijk (in de winter) met prachtige villa's wauw !:

D'r zijn er wel een paar bij die ik wel als weekendhuisje zou willen hebben ha ha.

En dan met dit uitzicht (als je goed kijkt zie je de vuurtoren waar ik eerder vanmiddag heb gegeten:

Op de weg terug naar Conil bezoek ik 2 campings maar ook deze 2 zijn gesloten. Dat wordt mailen dus ...

Terug bij de camping tref ik inderdaad bij de receptie Corien aan, maar ze is alleen en echt tijd heeft ze niet om te praten. Bovendien is zowel Martina als Carlos niet aanwezig dus vraag ik Corien of ze me wil bellen als ze er zijn.

Dus zoek ik mn plekje weer op en wordt verwelkomd door de Engelsen die naast me staan: You're back again ? Ik zeg maar Yes ... als ik dat allemaal uit moet leggen.

Het zonnetje is inmiddels gaan schijnen en ik waag me nog even aan een potje Sudoku.

Tegen 17.00 uur heb ik nog niets gehoord en dus loop ik maar richting receptie. Vlak bij de receptie kom ik Martina tegen, da's mazzel hebben. Zij heeft echter geen tijd maar heeft wel haar vader Carlos ingelicht. Die komt even later naar de receptie maar daar is het nog steeds even druk. Corien komt er af en toe bij maar heeft geen tijd om dingen even rustig te vertalen.

Maar .. uiteindelijk geeft Carlos aan dat ik het contract (dubbel !) maar klaar moet maken. Hij moet even weg, maar komt straks terug. Oke ...

Het wordt aan de receptie wat rustiger en af en toe is er even tijd om te kletsen. Corien geeft aan dat er vanavond een Marokkaanse avond is, een groot feest met eten en muziek. Omdat zij ook alleen is besluiten we samen te gaan maar voor mij is er helaas geen plek meer ('s avonds blijkt hoe vol het is ...)

Maar als Carlos terug is legt hij de hand op mn arm ... ce ne pas du problem Marcel ! Hij buldert wat in de telefoon en het is geregeld... wat een kerel !

Om 19.45 ontmoet ik Corien in de bar van het restaurant en even later zitten we aan tafel bij een groepje Spanjaarden. En ondanks dat ik geen/nauwelijks Spaans ken is het reuze gezellig:

Het eten is  .... eh ... Marokkaans zeg maar ... en af en toe best lekker (,........) Maar goed, wijntje erbij, lekker kletsen en af en toe is er een optreden. Eerst een man die "met vuur slingert" .. tja, hoe moet ik dat nou uitleggen. Eerst slingert hij met een soort van touw een brandend iets door de lucht. En omdat het licht uitgegaan is, is dat wel bijzonder om te zien. Later heeft hij "het vuur" aan 2 uiteinden van een stok en haalt daar acrobatische toeren mee uit.

Dan is het de beurt aan de buikdanseressen. Echt duidelijk op de foto is het misschien niet, maar het was heel leuk om te zien:

En de gerechten blijven maar komen. Uiteindelijk is het zo 00.00 uur. De buikdanseressen delen nog wat "doekjes" uit:

Het zal wel een speciale naam hebben ... als iemand het weet ...

En tegen 1.00 uur kruip ik moe maar voldaan de camper weer in. Sjonge wat een dag. Oh ja, Carlos heeft vanmiddag ook nog even voor mij naar camping Villsom in Dos Hermanas gebeld en de camping is open !

Dus zaterdag ga ik daar toch maar naar toe en dan misschien zondag naar Sevilla ? Ik durf eigenlijk niet zo veel meer vantevoren aan te geven .. Kzie wel.

Zaterdag 24 februari 2007.

Vanmorgen eerst maar s even mn verslag bijwerken en vast wat mailtjes klaar zetten zodat ik deze voor bij de receptie via WIFI online kan zetten.

Echt vroeg is het dan natuurlijk niet en rond 11.15 uur rijd ik naar voren. Daar ga ik eerst nog even naar de receptie om afscheid te nemen en mn slagboom-pasje in te leveren. Daarna op het parkeerterrein nog even contact maken met WIFI en een half uur later kan ik rijden.

Het valt me zwaar om hier te vertrekken. De mensen hier op de camping (niet alleen Corien) zijn warm en gastvrij en ik heb me hier heel erg op mn gemak gevoeld. Zeker een vervolg waard.

Oh ja, op de camping zoeken ze nog een receptioniste die meerdere talen spreekt. Het is niet voor een gedeelte van het seizoen maar voor het gehele jaar. Dus als iemand nog intereresse heeft om in Spanje te gaan werken ....

Deels via de N340 en daarna toch (geen andere mogelijkheid) via de snelweg rijd ik langs Cadiz (waar de ferry's richting de Canarische Eilanden vertrekken ....) en vind na enig zoeken in El Puerto de Santa Maria camping Las Dunas. Wauw .. die ligt daar super. Slechts gescheiden door een boulevard direct aan het strand. De manager is echter niet aanwezig, maar goed, ik kom natuurlijk ook wel op een ongelukkig tijdstip.

Bij het restaurant van de camping koop ik een baguette en rijd iets met de camper de camping op om even te eten. Ik wil echter niet teveel tijd "verdoen" want het is nog even rijden richting Sevilla. En ik ben er nog steeds niet gerust op wat me te wachten staat.

De eerste grote plaats die ik vervolgens tegenkom is Jerez de la Frontera, bekend van de sherry-productie. Maar Jerez staat ook bekend vanwege de paarden. Hier worden stijlvolle rassen gefokt en is er een uitstekende rijschool. Verder is Jerez ook een van de weinige plaatsen waar de echte 'cante jondo' te horen is, het volkslied waaruit de flamencodans is ontstaan.

Overal zie je hier trouwens de borden met de stier en de "senor" De stier staat voor de TORO van Spanje, het symbool voor Zuid-Spanje. Overal zie je die borden hier trouwens en ze zijn behoorlijk groot, soms wel 7 meter hoog !!

De man met gitaar en hoed is de bekende Flamenco zanger/danser.

Via de N-IV bereik ik na een flinke rit uiteindelijk Dos Hermanas, waar ik op zoek ga naar camping Villsom. Door het navigatiesysteem kom ik niet op de goede plaats de stad binnen en heb daardoor niets aan de route-beschrijving in de campinggidsen. En ondanks dat ik, volgens mij, in het juiste gebied zit kan ik de camping niet vinden. Na 2 x vragen blijk ik er voor langs te zijn gereden maar doordat ik teveel op de borden zat te letten zag ik de camping over het hoofd ha ha.

Als ik de camping op rijdt voelt het al goed. Een mooi plekje en ondanks de aanwezigheid van een aantal drukke wegen rond de camping is het er betrekkelijk rustig. Ik vind een mooi plekje, opnieuw met een stel Friezen naast me en als ik de camper te plek heb geniet ik eerst even van het zonnetje:

heb ik wel "verdiend".

Na het eten ga ik nog even naar de receptie want de manager zou vanavond komen. Ik heb een leuk gesprek maar hij geeft aan dat er de nodige investeringen op stapel staan (bijbouwen van een hotel) en dat hij nu geen budget heeft. Maar hij vraagt me wel om in september weer contact te leggen en geeft bovendien aan dat ik hier gratis mag overnachten. Helemaal geweldig !

Terug in de camper krijg ik niet veel meer uit handen ... Ik ga me vast wat voorbereiden voor morgen want dan ga ik Sevilla bezoeken.