Spanje/Frankrijk: Noordkust, Luarca, Picos de Europa, Santillana, Gorliz, San Sebastian, Lourdes, Argeles sur Mer.

Maandag 26 maart - zondag 1 april 2007.

Maandag 26 maart 2007.

Vandaag heb ik weer een flinke rit voor de boeg. Volgens mn navigatiesysteem ligt de 1e camping op ongeveer 3 uur rijden van hier. Om te voorkomen dat ik tussen de middag op de 1e camping kom moet ik of heel vroeg of rond een uur of 11 vertrekken. Geen moeilijke keuze.

Dus ga ik eerst even met mn mailtjes aan de slag want het is behoorlijk druk met "Paasboekingen". Het weer is trouwens nog steeds goed. Af en toe komt het zonnetje erdoor. Lekker weer om te rijden. Rond half 11 ben ik klaar voor vertrek. Ik rijd de camper naar de serviceplaats op de camping en laat het vuil water uit de tanks lopen.

Ondertussen loop ik richting receptie om afscheid te nemen en te vragen wat ik moet betalen.

Maar eerst moet ik de eigenaresse met een brief richting ANWB helpen. Ze willen van de ANWB af en natuurlijk wil ik daar als Kosmos Campingwijzer consulent en Campings.nl-agent graag even bij helpen. De eigenaresse is namelijk Duits en haar man woont hier al sinds 1959. De Nederlandse taal is dus niet helemaal geweldig, zeker niet op schrift. Dus maak ik een mooie brief voor hun en hoef (misschien wel daardoor) niets te betalen voor de overnachting.

Tevreden rijd ik de camping af.

Tot Aviles (grote stad voor Gijon: uit te spreken als Gigon) wil ik de kustroute aanhouden maar er blijkt weinig keus. Ze zijn met een nieuwe snelweg bezig en af en toe is het een stuk oude (kust) weg dan weer een stuk snelweg. Even voor Aviles heb ik wel keuze en houd ik de oude weg aan. Want ik moet nodig boodschappen doen. Gelukkig vind ik een Lidl net buiten de stad en kan ik daarna via een soort van rondweg weer richting snelweg. Want bij deze steden pak ik liever de snelweg want het is geen pretje om met zo'n grote camper door die grote steden te rijden. Bovendien is de naaste omgeving hier knap waardeloos. Zo rijd ik kilometers lang langs een enorm terrein van Arcelor (Mittal) die aan de Ams.Effectenbeurs genoteerd is. En dat terwijl ik 100 rijd ...

Bah wat een vieze lucht...

Als ik bij Villaviciosa ben rijd ik de bergen in. Want vlakbij de Picos de Europa wil ik 2 campings bezoeken. De weg is echter helemaal een foute keuze. Ze zijn de weg aan het vergroten en overal worden stukken rots weggehaald. De weg is een combinatie van steen, zand en smurrie en als ik kilometers verder weer op een schone weg zit, zit mn camper er helemaal onder. Echt niet normaal !!!

Hij was niet schoon maar dit slaat alles. Dus op een parkeerplaats stoppen en een beetje profisorisch met water schoonmaken ...

Na Infiesto rijd ik via de N-634 richting Cangas de Onis. Een leuk stadje met heeeeeel veel hotels en appartementen. De 2 campings die ik wil bezoeken liggen iets verder en overal waar je rijdt zie je de besneeuwde toppen van de Picos de Europa met hoogtes tot ruim 2500 meter !!

Ik geniet van de omgeving:

maar tegelijkertijd is het behoorlijk vermoeiend. Kun je het zien ?

Op de 1e camping, camping Picos de Europa in Avin, is de manager niet aanwezig maar de receptioniste is wel zo vriendelijk hem te bellen. Dus praat ik even met hem door de telefoon maar hij is niet bijster geinteresseerd. Ik mag de info wel achterlaten ...

Bij de volgende camping (camping Naranjo de Bulnes) springen ze bijna uit het raam als ik begin over internet. Dat doet de eigenaar NOOIT  is de reactie bij de receptie ... dat schiet op !

De campings liggen overigens prachtig mooi, maar voordat ik hierheen reed had ik al wel besloten hier niet te overnachten....brrrr.. het is nu al koud. Bovendien spattert het wat en ik heb het idee dat het dat al een tijdje doet (vanwege de laaghangende wolken).

Nog een blik op de prachtige omgeving:

En dan op richting "warme kust". Na een pittige afdaling waarbij ik bijna geen auto tegenkom en de bochten "rechtdoor" neem ... kom ik bij de prachtige kustplaats San Vicente de la Barquera:

Overigens alle plaatsen hier zijn de moeite waard om te bezoeken. Ook Comillas, Cobreces en de plaats waar ik ga overnachten: Santillana del Mar.

Tegen 18.00 uur rijd ik camping Santillana op. De manager is niet aanwezig, maar morgenvroeg wel en dit keer vind ik dat helemaal niet erg ...

Op deze camping ben ik 2 jaar geleden ook geweest en toen is me het hier goed bevallen. Maar een plek zoeken is nogal moeilijk. Niet dat er geen plaats is, maar de plekken zijn allemaal heel nat. Uiteindelijk vind ik een plek waarbij ik vlak naast het pad blijf zodat ik morgen niet vast kom te zitten.

Overigens staan er allemaal Engelsen hier op de camping. Dat is geen toeval, want die komen allemaal met de boot aan (of vertrekken ..) in Santander wat hier vlakbij ligt.

Als ik een pizza in de oven gemikt heb begint het nog harder te regenen... pffff ... en even ben ik het allemaal goed zat. Maar goed .. de zware rit eist schijnbaar z'n tol .. ik zet de tv aan en doe de rest van de avond heeeeeeeeeeeelemaal niets ...

Dinsdag 27 maart 2007.

Als ik wakker word regent het nog steeds en als ik mn neus boven het dekbed uit steek bevriest ie bijna (nou nou .. opa Mol). Bah .. wat een weer.

Gisteravond heb ik besloten om hier nog een nacht te blijven staan en even een rustdag in te lasten. Want ik heb zoveel mailtjes .. die wil ik eerst verwerken. Ik heb trouwens ook weer 2 contracten in Italie gesloten. Met 1 ben ik al bezig sinds ik daar (Toscane) geweest ben, de andere heb ik op de Vakantiebeurs gesproken. Toch weer leuke verdiensten.

Over Italianen gesproken, gisteravond zag ik een reclame van Volkswagen waar ik hard om gelachen heb. Een Italiaanse ijsverkoper die giftig zijn prijzen verlaagde omdat er tegenover hem een oud VWbusje stond met een (ijsco) prijs van 50 cent. Bleek het gewoon een campertje te zijn ..

D'r was trouwens gisteren nog goed nieuws voor mij: geen vignet in Belgie. Scheelt me weer EUR 60 ...

Ik begin vanochtend eerst maar s met mn mailtjes en als ik de accu's zo goed als leeg heb, ga ik naar de receptie waar de manager inderdaad is ... goh, wat een verrassing. En hij is zelfs geinteresseerd. Morgenvroeg praten we verder en hij zal een schappelijk overnachtingsprijsje voor me maken. Terug bij de camper eerst maar s de stroomkabel aansluiten en daarna: aan het werk !

Maar na een half uurtje is het zo koud in de camper dat ik de kachel erbij aan doe. Maar tegen de middag zie ik ineens dat de lucht helemaal blauw is ... huh ? de kachel had ik inmiddels al weer uit, maar doordat de zon de camper nu behoorlijk verwarmt heb ik het zelfs warm.

Dit is echt niet te geloven. Ik wilde vanmiddag nog even naar Santillana lopen dus dat komt mooi uit !

Tegen 15.00 uur ben ik het even zat om tegen mn laptop aan te kijken en loop ik naar het dorpje. Santillana is een schilderachtig, antiek dorpje met 4000 inwoners. Het was ooit de hoofdstad van het vorstendom Asturie en aan de huizen (prachtige balkons) en monumenten is dat duidelijk te zien.

Het is heerlijk om door het plaatsje te lopen maar helaas is het behoorlijk verziekt door ontelbare kleine "pruttel"winkeltjes, hotels en restaurant. Even een korte impressie:

Fotograafje he:

Santillana wordt dagelijks bezocht door hordes schoolkinderen. Op het plein aan de andere kant van het dorpje tel ik 15 bussen en op een groot grasveld er tegenover is duidelijk te zien dat het om Spaanse schoolkinderen gaat. Sjonge jonge .. wat een bende. Prullenbakken puilen helemaal uit en door de wind waait het overal naar toe. Begeleiding doet er schijnbaar niets tegen ..

Terug op de camping maak ik nog even 2 foto's van deze mooie camping:

en ga daarna met mn verslag van gisteren en vandaag aan de slag.

Woensdag 28 maart 2007.

Als ik op sta zie ik dit:

Tja, op de foto weer niet zo duidelijk, maar in het echt was het een machtig gezicht. De zon schijnend op de besneeuwde toppen van de Picos de Europa. Voor de duidelijkheid: dit is het uitzicht van de camping !

Vandaag ga ik weer op pad. Dit keer richting Bilbao. En als om mij heen de 1e campers willen vertrekken ga ik snel afwassen en de spullen opruimen. Want ik zie er al 2 vastzitten en dan is het handig dat er nog wat mensen op de camping zijn.

Mn Engelse buurman helpt me van de plek te komen want aan de achterzijde steken er wat takken uit en daar kan ik met de camper net langs en dat kan ik met geen mogelijkheid in de spiegels zien. En omdat ik eergisteren de camper zo had neergezet, en ook zo op de blokjes had gezet, dat ik neerwaarts het pad op kon rijden, kom ik niet vast te zitten. De buurman kijkt bewonderend en geeft aan dat ik dit wel vaker gedaan heb. Ja dus ... ook al 2 keer vastgezeten, krijg je ervaring door he !

Ik krijg een ferme handdruk en 3 dikke kussen van de buurvrouw .. sjonge jonge ... en rijd naar de parkeerplaats bij het restaurant. Daar verkleed ik me, want ik had mn joggingbroek en trui nog aan voor het geval ik vast kwam te zitten en loop daarna naar de receptie.

Victor, de geffe, waar ik gisteren mee gesproken heb, is er nog niet uit. Hij is wel geinteresseerd maar moet nog een besluit nemen. Ik probeer m natuurlijk wel wat te pushen maar zonder succes. Als ik m vraag wanneer ik antwoord kan verwachten zegt ie "weet ik nog niet, kan vanmiddag zijn kan ook nog wel 3 maanden duren" .. lekker die Spanjaarden, reken dus maar op 3 maanden.

Ik moet dit keer wel betalen maar hij geeft me een aardige korting. Da's toch weer meegenomen !

De route richting de 1e camping in Somo loopt langs Santander. Omdat dit ook een flinke stad is, houd ik de snelweg aan en heb gelukkig precies de goede afslag. Daarna is de route een stuk fraaier. Mooi langs het water met mooie uitzichten over Santander. Ik zie bijv. een prachtig gebouw staan, waarvan ik denk dat het een hotel is, maar naar later blijkt is dit het Madalena paleis ...

Camping Somo Parque is niet veel bijzonders, ik heb een gesprek met de zoon van de eigenaar maar tot zaken komt het (nog) niet.

De volgende camping ligt in Isla bovenop een heuvel met een magnifiek uitzicht. Daar is niemand aanwezig, althans .. ik vind uiteindelijk wel iemand maar die heeft geen kaas gegeten van het receptiegebeuren en spreekt ook alleen maar Spaans.

Dan op naar Noja, sjonge wat een mooie plaats ! Het is hier sowieso heel fraai allemaal, leuke stadjes/dorpjes en mooie stranden. In Noja zijn diverse campings maar omdat ze allemaal dicht zijn bezoek ik er maar 1, camping Playa Joyel. Deze camping staat al op onze site via Eurocamp en het is een behoorlijke camping, ik hoop dat er iemand is.

Als ik bij de camping arriveer is er inderdaad iemand bij de receptie. En laat die meid nou uitgerekend ook de promotie voor de camping regelen. Ik merk dat ze geinteresseerd is en nadat al mn potjes overredingskracht leeg waren, zette ze een handtekening onder een dubbel contract ... YES !! dat was al weer een tijdje geleden.

Zo .. nu eerst maar s even eten want het is onderhand al 13.30 uur. Naar een mooi plekje hoef ik niet lang te zoeken want de camping ligt aan het strand en even verderop vind ik een parkeerplaats ... wauw:

Omdat het ook heel druk is met boekingen pak ik onder het eten mn laptop er ook nog even bij en daarna weer gauw verder !

De campings liggen allemaal behoorlijk ver uit elkaar. Ook nu moet ik weer ruim een half uur rijden voordat ik bij de volgende camping(s) in Laredo ben.

Als ik deze plaats binnenrijd zie ik eerst allemaal flats en hoge kantoren. De 1e indruk staat me niet zo aan, maar als ik vervolgens op zoek ga naar camping Playa del Regaton zie ik dat de camping prachtig gelegen is. Ook deze camping gaat pas 1 april open, maar op weg naar deze camping rijd ik langs camping Laredo die nog later open gaat. Maar het hek is open, dus toch maar even bezoeken. Bij de toiletten is iemand aan het werk en die geeft me aan dat de director om 16.00 uur komt. Da's het proberen waard, maar het is nu 15.15 uur. Dus eerst maar even bij de camping hiernaast kijken. Ook daar tref ik niet de juiste persoon, dus weer terug naar camping Laredo. Om 16.15 uur komt de director ankakken maar die is heel vlot met z'n mening: geen interesse ... shit, heb ik daar 3 kwartier op zitten wachten. Nou ja .. de koffie smaakte goed en ik heb me alvast "op Frankrijk" voorbereid.

De volgende camping ligt weer een flink stuk verderop, maar ook die is dicht en de eigenaar gaat niet accoord als ik daar (voor de poort zeg maar) overnacht. Oei .. en nu ?

Hier liggen geen campings meer en de campings die ik eigenlijk morgen had willen bezoeken liggen voorbij Bilbao en op meer dan een uur rijden. Dus maar even flink zuchten, de snelweg pakken, bij Bilbao (425.000 inwoners) even flink zweten .. sjonge jonge wat een drukte ... maar als ik stad heelhuids voorbij ben, kom ik in een mooi gebied bij de plaats Gorliz.

Hier is, volgens de gids, een camping die open moet zijn. En gelukkig het klopt. De receptioniste is allervriendelijkst en geeft aan dat haar baas vanavond rond 20.00 uur komt. Ja .. ik heb nog de kracht bij elkaar gesprokkeld om over campings.nl te beginnen.

Ik vind een plek tussen allemaal "vasten" die pas in het weekend komen en om vrij zicht voor de schotel te hebben, heb ik de camper een beetje asociaal voor wat andere caravans gezet. Maar goed, niemand heeft er last van toch ?

Na het eten ga ik richting receptie en inderdaad de baas is er. En ook hij zet een advertentie ! Wel een basis wel te verstaan .. maar toch. En bovendien een aardige vent ! Daarna vlug terug naar de camper: Ned. Elftal ....

Nou ... daar had ik niet zo vlug voor hoeven doen. Sjonge jonge wat een waardeloos voetbal ! Maar goed, het resultaat is prima toch ?

Donderdag 29 maart 2007.

Gisteravond heb ik besloten om hier nog een dag te blijven staan. Niet vanwege de "mooie" camping, niet vanwege het weer (brrrrrr.....) maar eenvoudigweg omdat ik de hele dag wel werk heb. Ik moet nodig de campingadministratie doen en heb heel veel boekingen en aanvragen voor de verhuur. Met name last-minutes voor Pasen.

Tja .. en als je je dan 's morgens verslaapt en pas wakker wordt om 8.45 uur dan loop je de hele dag een uur achter de feiten aan. Maar goed, vrijwel de hele dag zit ik in de camper en heb inderdaad behoorlijk wat boekingen.

Het weer is trouwens superslecht (ja ja .. in Nederland is het mooi weer ..) en even buiten zitten is er niet bij. Ik heb trouwens mn besluit ten aanzien van Frankrijk genomen: ik steek over naar de Middellandse Zee.

Vrijdag trek ik hier (Spaans Baskenland) nog langs de kust om een aantal campings te bezoeken en dan houd ik het voor gezien. Overnachting zal of vlakbij San Sebastian of net over de grens in Frankrijk worden. Zaterdag en zondag, of misschien wel in 1 dag, steek ik dan over richting Argeles sur Mer en vanaf daar trek ik dan langs de kust van de Middellandse Zee.

Indirect heeft deze keuze wel met het weer te maken want daar zijn vrijwel alle campings vanaf 1 april geopend terwijl aan de Westkust slechts een klein aantal campings open is. Dit heeft natuurlijk te maken met de temperatuur, normaal is het rond 1 april aan de Westkust natuurlijk nog niet echt goed toeven. Nu dus ook niet. Maar goed, het is een aardig stuk om "even" over te steken, en het zijn allemaal extra kilometers. Want of je nou vanaf Perpignan of vanaf Biarritz richting Nederland rijdt dat maakt bijna geen verschil. Maar de gedachte dat het aan de Middellandse Zee (naast dat de campings open zijn) wat aangenamer qua temperatuur is, is wel aanlokkelijk !

Uiteindelijk heb ik al mn mails en boekingen rond 20.00 uur (natuurlijk wel gegeten tussendoor) verwerkt. Tijd voor CSI NY en Ik Vertrek.

Daarna nog even mn verslag bijwerken en dan is de dag al weer voorbij.

Sjonge, wat heb ik veel beleefd vandaag (.....)

Vrijdag 30 maart 2007.

Als ik wakker word regent en waait het nog harder dan gisteren. Kwam gisteren heel af en toe het zonnetje er nog door, nu zit het helemaal dicht.

Even mn camper klaar voor vertrek maken, een bakkie leut drinken en gauw op weg. Tenminste als ik hier weg kan komen. Want ik sta op het gras en het is natuurlijk zeiknat. Ik heb m wel zo op de blokjes gezet dat ik niet hoef te stoppen en zo richting het asfaslt (op 10 meter) kan rijden ... Ben benieuwd ...

Tergend langzaam ging ik door het gras. Wel gang houden maar niet te veel gas geven en ik redde het bijna .... bijna ... ! Op 1 meter van het asfalt om precies te zijn. En toen maakte ik een fout, ik dacht even iets terug en dan hop .. maar nee hoor ... iets achteruit ging nog wel, maar vooruit niet meer, dus weer iets achteruit ... En tja .. zo kwam ik weer steeds verder van het asfalt.

Uiteindelijk zat ik helemaal vast, ook niet zo verwonderlijk met zoveel regen. Dus de receptioniste gevraagd of iemand kon helpen. Geen probeem, er komt zo iemand ! Wat een superlui hier !

En ja hoor .. een paar minuten later komt een knaap van de camping met z'n auto aanrijden. Gelukkig geen Mitsubishi Colt dit keer maar een flinke terrein wagen. Even wat spullen voor de camper verplaatsen en ... het ging niet makkelijk .. maar wel in 1 keer op het asfalt. En op zo'n moment vergeet je natuurlijk een foto te maken, want het veld was volledig "gemold" en mn camper was meer zwart dan wit.

Maar voor aangekomen was ook dat geregeld. Er lag al een slang klaar zodat ik de camper even een beetje schoon kon spuiten. Echt helemaal geweldig.

Daarna maar even mn nette kleren aan want die had ik voor de zekerheid nog maar even uitgelaten. Eh .. ik had dus oude kleren aan dan he !

Vervolgens naar de receptie, staan ze daar allemaal een beetje te grijnzen ... En als ik vraag wat ik moet betalen wuiven ze het weg. Het is prima zo !

Dat wil ik niet accepteren maar ze willen niet dat ik betaal .. dus doe ik maar EUR 10 in de fooienpot ha ha.

Eenmaal weer rijdende voel ik me eigenlijk best wel weer goed. Maar het regent nog steeds, en niet zo'n beetje ook.

De eerstvolgende camping ligt op 3 kwartier rijden in Mundaka. Onderweg rijd ik door Bermeo ... wauw ! mooi plekkie:

Met mooi weer zou dit ongetwijfeld een superfoto zijn geweest ... Camping Portuondo ligt iets verder vlakbij het plaatsje Mundaka, strak aan zee. Het kost me enige moeite om iemand te vinden, maar dat is natuurlijk niet de persoon die een beslissing kan nemen. Dus laat ik de informatie achter en maak nog even een foto van het uitzicht vanaf de camping:

Op weg naar Gernika (trouwens ook een hele mooie plaats !) koop ik onderweg nog een stokbroodje en wat croissantjes. Daarna besluit ik maar om niet de route langs de kust te nemen want dat kost me teveel tijd. Dus richting snelweg. Daar neem ik echter de parallelweg, misschien wat minder snel, maar leuker om te rijden en bovendien is de snelweg een tolweg.

De volgende camping ligt in Zarautz, al redelijk dicht bij San Sebastian of Donostia zoals de Basken zeggen, en dat ligt op ongeveer 1,5 uur rijden. De route is niet echt bijster interessant maar dat veranderd zodra ik aan zee kom. Daar stop ik dan ook even om mn broodje te eten.

Als ik net weer rijd en denk wat het toch voor een k ... weer is, zie ik een man met een kar lopen. Hij drukt de kar met z'n ene hand en met z'n linkerhand houdt ie een paraplu vast:

Die komt vast uit Santiago de Compostela. Of lopen ze daar alleen maar naartoe ? (en niet weer terug ?) In ieder geval petje af, sjonge jonge ... en dat met dit pokkenweer.

Ook Gran Camping Zarautz is prachtig gelegen. Hoog op een berg met uitzicht over de plaats, het strand en de zee. Ik twijfel even of ik hier zal overnachten want misschien komt de eigenaar vanmiddag nog. Maar als de receptionist eraan toevoegt dat dat niet de enige eigenaar is en hij toch niet direct kan beslissen, besluit ik de info achter te laten en door te rijden.

Op de volgende camping in Orio eigenlijk hetzelfde verhaal. Die stelt mij zelfs voor om hier te overnachten, maar ik heb eigenlijk nog 1 camping op het programma staan: camping Igueldo in de gelijknamige plaats vlak voor San Sebastian.

Via een binnendoorweggetje, met de nadruk op weggetje .. sjonge sjonge, sommige haarspeldspechten kan ik maar net in 1 keer nemen, rijd ik bijna de camping voorbij.

Dus even terug en de 1e aanblik bevalt me wel. De volgende camping ligt op meer dan een uur rijden en dus besluit ik hier te overnachten. Maar ook hier is de manager niet aanwezig en de overnachting kost maar liefst EUR 15 en met stroom EUR 18,50. Allemachtig ! En ik praat er nog geen dubbeltje af. Maar goed, ik heb geen zin om verder te rijden en met dit pokkenweer vind ik het toch wat fijner om op een camping te staan.

Dus maar een nachtje zonder stroom. Morgen tijdens het rijden laad het wel weer op.

Ook deze (mooie !!) camping heeft veel grasplekken en uiteindelijk vind ik een verhard inhammetje. En nog mooi vlak ook ! Maar als ik net te plek sta komt de onderhoudsman eraan. Die begint tegen me te schreeuwen (dat is niet zo vreemd want bijna elke Spanjaard schreeuwt .. gewoon praten kunnen ze niet zo goed) en begrijp dat hij niet wil dat ik hier sta. Dus maak ik m duidelijk dat het gras zeiknat is en dat ik er echt niet op ga staan. Er zijn trouwens wel een paar (iets) verharde plekken maar die zijn onder de bomen (nadeel: geen tv en als het al een keer droog wordt regent het nog zo lang na ...) of heel schuin.

Ik geef hem aan dat het maar voor 1 nacht is ... en met denk ik: "als ie nou weer begint te schreeuwen zal ik s even wat strepen door z'n grasplaatsen trekken ha ha" ... Maar goed, zover komt het niet, hij taait al mopperend af.

Zo .. nu eerst maar even een bakkie koffie en even met mn campingadministratie aan de slag. Na het eten (spaghetti 2) mn verslag bijwerken en dan vind ik wel prima.

Oh ja .. nog 1 ding: morgen overnacht ik in of vlakbij Lourdes. Dat ligt ongeveer halverwege en daar zijn een aantal campings open. En waarom die niet even bezoeken als ik er toch langs rijd ? Bovendien heb ik geen zin om het hele stuk (580 km. !) naar Argeles sur Mer in 1 stuk te rijden.

Dus morgen iets meer dan 200 km. rijden, boodschappen doen, tanken en een aantal campings bezoeken en dan zondag het resterende stuk.

Later op de avond rijden er trouwens nog aardig wat campers en caravans de camping op. Om half 10 staat er vlak bij me een auto met caravan en ze proberen de caravan op de plek te drukken maar de caravan hangt helemaal voorover. Dus maar even de jas aan want uiteraard regent het nog steeds.

Het blijkt een Engels stel met een klein kindje. Sjonge jonge .. om half 10 op de camping in de stromende regen. En dan zie ik dat het stuurwiel gebogen is. Goh, dit komt me allemaal bekend voor. In donker op de camping, stel met een klein kindje en in de haast stuurwiel te hoog opgedraaid en daardoor gebogen. Ik help ze op de plek, toch makkelijk als je een beetje gewicht hebt ha ha.

Zaterdag 31 maart 2007.

Gisteren is het welgeteld 7 minuten droog geweest en ook vannacht heeft het onophoudelijk geregend. Wel een goed gevoel dat ik hier op asfalt gestaan heb. Maar als ik vanochtend wakker word hoor ik de vogels fluiten. Huh ? De regen maakt altijd behoorlijk lawaai op de camper en zeker als je zoals ik nog geen meter onder het dak slaapt... maar nu hoor ik vogels. Het is droog !! Heel apart !

Gauw even douchen, afwassen, nog even naar de route kijken en even na half 10 rijd ik richting receptie. De manager is niet geweest en dus moet ik het volle pond betalen: EUR 15... Als ik in de camper stap zie ik de lucht:

Het zal toch niet zo zijn he ! Ga ik hier weg o.a. vanwege het weer, is de lucht hier nu blauw. Zal ik zeker morgen in Argeles sur Mer aankomen met regen. Het zal me niet verbazen....

De bedoeling is rond San Sebastian de snelweg te pakken maar ik bedenk me dat ik beter in Spanje nog even kan tanken, want de diesel is hier behoorlijk goedkoper dan in Frankrijk. Ik mijd het centrum maar pak daarna de route op richting St.Jean de Luz, de 1e grote plaats in Frankrijk. Vlak daarvoor, in Urrugne wil ik nog een camping bezoeken, camping Larrouleta. En eigenlijk vertelde ik het liever niet (want ik werd niet echt vriendelijk te woord gestaan door de eigenaar) maar het is een hele mooie camping en ook nu drukbezocht door mensen die of naar Zuid Spanje gaan of er net vandaan komen. Het zijn dan ook met name Engelsen. (Nederlanders rijden vaak via Barcelona)

Als ik weer van de camping rijd pak ik direct de snelweg. Deze is eerst nog een stuk tolvrij en daarna moet ik EUR 4 tol betalen. Dat wil nog een keer.

Even voor Orthez pak ik de BIS route want ik wil nog boodschappen doen. Vlak voor het centrum vind ik een enorme Leclerc ... als ze daar geen senseopads hebben ha ha.

Echt niet normaal zo groot !! Ze hadden niet alleen pads, maar ook nog eens in 10 verschillende merken. Je hebt er hele gangpaden met alleen maar toetjes, of alleen maar cruesli .. ongelooflijk !

Een uurtje later sta ik weer buiten en ga in de camper nog even een vers stokbroodje opkauwen. Daarna op naar Pau en daarna Lourdes. In totaal nog ruim een uur rijden. Even na Pau rijd ik via de D937 richting Lourdes en vanaf die weg heb je een prachtig uitzicht over de besneeuwde bergtoppen van de Pyreneen:

In het kleine dorpje Lestelle-Betharram kom ik dit leuke stulpje tegen:

Even later rijd ik camping la Prat dou Rey op en wordt hartelijk ontvangen door de jonge eigenaar Alexendre. Het klikt meteen en hij is geinteresseerd. Hij is niet meer tevreden over ACSI (dat mag ik graag horen, zeker omdat ik heb gezien dat hij daar een - dure - advertentie in heeft staan) maar wil nu nog niet beslissen. Ik twijfel of ik hier zal overnachten maar ik wil eigenlijk nog een paar campings bezoeken.

Bij Lourdes bezoek ik nog 2 campings maar op 1 camping is de eigenaar niet aanwezig en op de andere camping neemt de eigenaar het in beraad. Hij bedankt mij wel heel hartelijk ... die laat dus niks meer van zich horen ha ha.

Omdat de campings allemaal aan verschillende kanten van Lourdes liggen weet ik nog een paar leuke shotjes te maken:

En natuurlijk van het enorme circus aan kleine winkeltjes .. en ook nu is het weer giga druk:

Daarna rijd ik richting Argeles-Gazost. Dat is het kampeergebied van de regio, alleen daar zijn de campings allemaal later geopend. Halverwege, in Agos-Vidalos heb ik een camping uitgezocht maar dat blijkt geen goede keus. Niet dat de camping niet mooi is ... maar de eigenaar laat me niet eens een voorstel doen. Internet ? NON ! Maar hij rekent maar EUR 8 incl. stroom en ik vind het wel goed. Morgen ga ik verder richting de Middellandse Zee.

En het eerste wat ik ga doen als ik de camper te plek heb: mmmmmmm... een heerlijk bakkie senseo !

Vanaf de camping zie je trouwens de sneeuw wel heel erg dichtbij:

Misschien niet zo heel duidelijk, maar iets rechtsboven de schotel zijn de besneeuwde toppen te zien. En gek .. het is hier niet eens koud. Nog niet ?

Na het eten uiteraard even Campinglife kijken want vandaag zijn er opnames van de Maremma (Toscaanse kust). En daar heb ik in november behoorlijk wat campings bezocht.

He ... camping Talamone ! Dat is grappig, die camping maakt onderdeel uit van een groep, waarvan er 3 campings (ook Talamone) klant zijn geworden. Op Camping Talamone zelf ben ik niet geweest, want die camping was dicht. Maar in Porto Santo Stefano (waar ze aan het duiken waren) en in Talamone zelf wel. Kijk maar s in het verslag van 16 en 17 november. In het verslag van 17 november staan foto's van Talamone, ook van de toren waar in het eind van het programma de barbecue was. De foto's van de zee zijn gemaakt vanaf het terras van de toren .. grappig !

Ik heb trouwens net even naar de weersvoorspellingen gekeken. In de omgeving van Perpignan warmt het langzaam op en vanaf woensdag is het er 20 graden, vrijdag zelfs 22 graden. Heerlijk !

Morgen moet ik nog 400 km. rijden, dus op tijd weg. Maar goed, dan kan ik ook doorrijden want ik hoef geen boodschappen meer te doen, voorlopig genoeg koffiepads en ik hoef geen campings te bezoeken.

Zondag 1 april 2007.

Al voor 9.00 uur rijd ik de camping af. Ik had gisteren al betaald, dus ik kan zo wegrijden. En de regen valt met bakken uit de lucht. Ik heb vanochtend nog even gewacht totdat het wat zou minderen, maar helaas .. Ik had namelijk de camper op blokjes en poten staan en stond aan de stroom. Om dat op te ruimen is net voldoende om doornat te worden. Maar uiteindelijk valt het mee en rijd ik richting Lourdes.

Dit keer houd ik de rondweg aan en kan dus niet zien of het nu (zo vroeg...) ook al druk is in Lourdes. Een half uurtje later rijd ik Bagneres de Bigorre in, voor Tour de France liefhebbers een bekende plaats, want Bagneres wordt vaak aangedaan vanwege de vlakbij liggende "Tour" bergen de Col d'Aspin, de Col d'Aubisque en de Col du Tourmalet.

Heel toevallig rijd ik langs de camping waar ik tig jaar geleden een keer in de stromende regen een tentje heb opgezet. (en nu regent het dus ook ..) Ik kan me nu ook herinneren dat we toen in een restaurant in het dorp gegeten hebben en dat ik toen verticots blancs bestelde. Nou dat was voor het eerst (en laatst) dat ik witte bonen bestelde ... bweeeh !

Rond een uur of 11 stop ik in de omgeving van St. Girons even voor een bakkie koffie en 2 kleine croissantjes (opgewarmd in de oven ... mmmm). En het weer knapt wat op. Het is gelukkig al weer even droog en nu komt zelfs de zon erdoor.

Vanaf nu kan ik continue dezelfde weg aanhouden, de D117. Mn navigatiesysteem is het er niet mee eens. Die geeft aan dat de snelste route via Toulouse loopt (snelweg). Dat zal best, maar dat scheelt (blijkt later) ook bijna 75 km en een hap tolgeld.

In de omgeving van Foix is het zelfs warm en de omgeving is helemaal super. Overal waar ik kijk mooie uitzichten over de bergen:

en het kasteel van Foix:

Tussen Foix en Quillan moet ik nog een flinke Col over en tijdens de lunch geniet ik van het uitzicht:

al gaat de camper flink heen en weer door de harde wind hier. Vanaf Quillan is het nog ongeveer 120 km. naar Argeles. Dat moet te doen zijn. Ondanks dat er in Argeles ca. 20 campings zijn vind ik camping Le Front de Mer direct. Het is inmiddels 16.00 uur en de bedoeling is ook om hier te overnachten.

Ik heb een gesprek bij de receptie maar ze hebben dit jaar niets meer te besteden. Maar ze lijken wel geinteresseerd en beloven me erop terug te zullen komen. Als ik vraag of ik hier kan overnachten krijg ik een prijs voorgelegd van EUR 25,20 ... ja die is lekker !! Ik begin wat te morren en mag uiteindelijk voor EUR 19,50 overnachten (da's toch al bijna 25% korting ha ha), maar ik vind het veel te gek. Bovendien ben ik net een camperplaats voorbij gekomen en besluit daar naar toe te rijden. En ik weet niet wat ik zie ... allemachtig wat een campers !

Het terrein ligt direct aan het strand en dus staan er ook nog vrij veel gewone auto's tussen. Maar ik heb geluk, op een mooi plekje direct aan de wandelboulevard gaat een auto weg. Zo .. die staat !

Pfff .. eerst effe een bakkie koffie. Tja .. dit is nu wel heel ironisch. Nu heb ik eindelijk senseopads, heb ik geen stroom ha ha !!

Na het eten loop ik even over het strand en bij de campers langs. En even geteld: 62 campers en 2 auto's met caravan. En dan te bedenken dat dit niet eens een officiele camperplaats is ! Er zijn dus ook geen campervoorzieningen (geen mogelijkheid om water te tanken en te lozen .. en geen plek om chemisch toilet te legen) maar goed, het kost dan ook niets.

Omdat het ontzettend hard waait (oostenwind en dus strak op deze kust) doe ik pas om 19.00 uur (voetbal) de schotel omhoog, in de hoop dat ie er niet af waait. Maar het gaat allemaal goed en in de loop van de avond neemt de wind wat af.

Ik zag trouwens op teletekst dat ze in Spaans Baskenland weer 2 mensen van de ETA opgepakt hebben. Toen moest ik even terug denken aan mn rit van gisterochtend. Toen nam ik een afrit bij San Sebastian en toen zag ik een koffer op de vluchtstrook staan. Tja .. en dan ga je wel denken ..

En ik zie later op de avond de wedstrijd van Celta de Vigo tegen Real Madrid. Een paar weken terug stond ik voor de verkeerslichten voor het stadion te wachten. Grappig .. dat ik nu weet hoe dat stadion eruit ziet.