Noorwegen, route Skogtun-Odda-Roldal-Noar Hus, donderdag 3 - zaterdag 12 augustus 2006

Donderdag 3 augustus 2006.

De muggen hebben me inderdaad flink te pakken gehad. Dit is de 1e keer dat ik er echt zoveel last van heb gehad. Vlug even douchen, afscheid nemen van Helge & Søgnie (als dank voor hun gastvrijheid heb ik hun mn klompen gegeven. Op lopen kun je niet meer, want 1 klomp is helemaal door .. maar ze kunnen nog mooi dienstdoen als plantenbak - ze waren er in ieder geval heel blij mee), nog even een enveloppe bij de post afgegeven en dan weer richting Bergen. Ik heb nog geprobeerd een andere route te nemen, maar ik zit op een eiland en het makkelijkste is via de brug weer terug naar Bergen.

Gelukkig hoef ik niet weer het centrum in, maar ga ik via de E39 richting Stavanger. Bij Os neem ik de "552" naar Hatvik, daar de veer naar Venjaneset en dan over een soort van schiereiland richting het veer welke naar Jondal gaat. Op dit laatste stuk kom ik geen enkele Nederlander tegen en dat is heel bijzonder. Het is inmiddels de Duitsers en de Noren ook opgevallen dat er zoveel Nederlanders zijn.

Terwijl ik wacht op de boot ga ik even eten en net als ik het op heb, legt de veerboot aan.

Blijft grappig, op de veerboot kijk ik altijd even naar het dak van de camper en tegelijk heb je een mooi uitzicht:

Jondal:

"In de rij" en bij de Tourist Office in Jondal heb ik geinformeerd of het de moeite is om naar het zomerskigebied te rijden, omdat het 17 km. flink klimmen is en er niet veel sneeuw ligt. Ik besluit toch maar te gaan en heb daar zeker geen spijt van gekregen:

Wat ben ik bruin he !

En wat is dit ?

Trouwens het uitzicht boven over Jondal is ook prachtig. Op de foto hieronder zie je hoe smal het weggetje was. Die had ik met de camper helemaal nodig.

Hier heb ik ook een poosje gezeten. Wat een uitzicht en wat een rust. Heeeerlijk !

Omdat er niet zo veel sneeuw ligt is het zomerskigebied net vorige week dichtgegaan. Dat is natuurlijk jammer, maar zoals Johan Cruijff altijd zegt: elk nadeel hep z'n voordeel --> nu is het wel een stukkie rustiger op het zeer smalle weggetje.

Oh ja, onderweg kwam ik ook nog door het plaatsje Oma, ik reed zeg maar door oma heen. Over oma gesproken, ik rijd nu in de omgeving van Utne en daar wemelt het van de kraampjes met moreller (kersen). Soms onbemand, soms bemand door kinderen of oma's. Want ook in Noorwegen zijn de bejaardentehuizen niet goedkoop en zo levert oma ook nog wat op.

Tussen Utne en Odda zie ik aan de overkant Lofthus Camping liggen, waar ik ongeveer een week geleden heb gestaan. Heel apart, lijkt al weer zo lang geleden. Ben blij dat ik alles in een verslag vast leg, dat is anders allemaal niet meer te onthouden.

Iets onder Odda zie je opeens de berg aan de andere kant. Voor de duidelijkheid: vanaf het zomerskigebied tot waar ik nu deze foto genomen heb was het 110 km. rijden ... ca. 2 uur

Al met al heb ik vandaag een flink stuk gereden en pas tegen 18.00 uur rijd ik camping Hildal, ca. 9 km. onder Odda, op. Daar ben ik gauw klaar. Een goedkope doortrekcamping met weinig faciliteiten. Maar ze twijfelt nog over een advertentie. Ik zoek een plekje en zet gauw het eten op.

De rest van de avond vermaak ik me het het bijwerken van het verslag (pfffff...) en natuurlijk kijk ik CSI NY.

En natuurlijk van de disco op de camping (....). De kinderen van de eigenaresse en wat vriendinnetjes voeren een show op, tot vermaak van de weinige campinggasten, wel grappig:

Vrijdag 4 augustus 2006.

Vandaag staat Røldal op het programma en omdat die plaats dichtbij ligt doe ik rustig aan ga ik opnieuw met het verslag aan de gang (ik ben nu bijna bij.) Als ook de laatste camper weg is en ik de afwas gedaan heb, ben ik met 5 min. vertrokken. De campingeigenaresse is vanochtend wel even op de camping geweest maar is nu nergens meer te bekennen, dus ik neem aan dat ze geen interesse heeft om advertentie/link te plaatsen.

Het eerste wat ik op weg naar Røldal tegenkom zijn de Låtefossen, de "tweelingwaterval":

Volgens de boekjes, en dat heb ik zelf eerder ook ervaren, is de weg daar altijd nat van het opspattende water. Dat dit nu niet het geval is, zal ook te maken hebben met het feit dat er een zachte winter is geweest, dus minder sneeuw, dus minder spectaculaire watervallen ..

Via een aantal tunnels bereik ik Røldal, wat meer uit campings bestaat dan uit "dorp" en op camping Skysstasjonen Hytter & Camping word ik verwelkomd door de eigenaar. Ik zie trouwens op het raam bij de receptie de sticker van de Kosmos Campingwijzer hangen, de consulent van Zuid is dus ook al geweest.

Met de eigenaar heb ik een tijdje mailcontact gehad. Via een tip in Nederland hoorde ik dat de eigenaar iemand zocht die voor een jaar z'n camping wil runnen. Nadeel is dat de camping in een skigebied ligt (voor mij dan, want daar heb ik totaal geen ervaring mee) en dat er 75% van het jaar sneeuw ligt. Bovendien verwacht de eigenaar dat je goed Noors spreekt, uiteraard richting je Noorse gasten (vooral in de winter) maar vooral ook richting leveranciers van de camping en richting plaatselijke autoriteiten. In 1e instantie klikt het nog niet echt, maar hij wil vanavond verder praten. Ook mag ik gratis overnachten en vanavond internet gebruiken.

's middags raak ik aan de praat met een stel in een camper die een beetje met hetzelfde dialect praten. Ze blijken uit Kampen te komen. Grappig. Overigens stond ik hier aan het begin van de middag bijna alleen maar loopt het 's avonds behoorlijk vol. Na het eten en de afwas ga ik richting receptie. Ik neem de laptop vast mee om wat meer druk uit te oefenen. Want ik heb het idee dat de eigenaar er nog niet is....

En inderdaad, als ik bij de receptie kom is het zelfs niet duidelijk of hij uberhaupt wel komt. Tja ... Dus overtuig ik het meisje achter de receptie dat haar baas gezegd heeft dat ik mocht internetten. Het kost even wat moeite, maar uiteindelijk belt ze haar baas, krijgt goedkeuring en neemt me mee naar een tv-ruimte waar ook een computer staat. Ik mag de kabel overzetten op mn laptop. Mooi !

Halverwege de avond komt de eigenaar bij me. We praten even, maar hij lijkt niet echt enthousiast. Hij lijkt ook niet echt tijd te hebben en geeft aan dat we later op de avond nog wel gaan praten. Ja, ja. Ik vind het wel prima zo. Aan het eind van de avond is hij nergens te bekennen en ook de volgende morgen tref ik m niet aan. Ik heb m een mail gestuurd en bedankt voor de overnachting (internetten moest ik een klein bedrag voor betalen..).

Zaterdag 5 augustus 2006.

Ik ben nog niet helemaal als eerste vertrokken, een Ned. camper en caravan is me net voor. Maar als de Kampers de ogen nog maar net los hebben ben ik al klaar voor vertrek. Ze komen nog even afscheid nemen. Leuke lui !

Vandaag heb ik een camping uitgezocht in Garvikstrondi vlakbij Seljord. De routeplanner heb ik eigenlijk niet nodig want ik rijd bij Røldal de E134 op en bij Seljord er weer af. Maar het is wel handig om te zien hoeveel km. het rijden is en hoe lang ik er ongeveer over doe.

Het 1e stuk van Røldal naar Haukeli (grend) over de Haukefjell is ook gelijk de mooiste. Ook prachtige camperplaatsen trouwens. Overal waar je kijkt zie je op de mooiste plekjes campers en caravans staan. Tenten niet, want het zal hier 's nachts (vanwege de hoogte) wel fris zijn. Als je vanaf Haukeli richting Røldal rijd zie je de grote camperplaats links van de weg. Rijd dan nog iets verder, daar heb je links van de weg nog veel meer mooie plekjes aan een meertje.

En juist die meren in combinatie met het prachtige weer maken het een prachtige route. De schittering in het water is prachtig en het is er heerlijk rustig:

Hoe zei Herman Finkers dat ook al weer ? Schijnwerkelijkheid ! Je kunt bijna niet zien wat echt is en wat schittering:

Als er even geen auto langs rijd hoor je echt helemaal niets ..... sssstt.

En hoezo Noorwegen is dunbevolkt ? Van Røldal naar Amot, een stuk van ongeveer 100 km. ligt welgeteld 1 plaats: Haukeli. Daar is ook het enige tankstation ... Natuurlijk staan er onderweg wel huizen, maar meestal zijn dat berghytter en dus niet bewoond.

Tegen 12.00 uur rijd ik Seljord binnen, haal daar nog even boodschappen en ga dan op zoek naar de camping. Deze staat duidelijk aangegeven, nog

9 km... maar de weg is een drama. Soms zit er zoveel gaten in dat ik er gewoonweg niet omheen kan rijden. Sjonge jonge.

Even later rijd ik de camping op. Deze ligt mooi aan het water maar eigenlijk vind ik dat niet belangrijk. Ik heb deze camping uitgezocht omdat deze over WIFI beschikt want ik wil dit weekend mn verslag helemaal bij hebben. Volgende week moet ik vrij veel rijden + de overtocht woensdagavond en voor de tijd wil ik helemaal bij zijn.

Maar ... als ik me meld bij de receptie (da's trouwens ook raar, ik ben nu gewoon een toerist ha ha, moet ik nog betalen ook...) en vraag waar ik op de camping ontvangst heb, trekt de blondine een naar gezicht. WIFI is kaputt .... shit. En nu ? Want ik heb ook nog een boeking voor de Banjaard...

Maar inmiddels ben ik er wel aan gewend dat dingen niet lopen zoals je verwacht en ook om dan alleen een besluit te moeten nemen.

Als ik de camping af rijd, rijden de Ned. camper en caravan die vanochtend zo vroeg op de camping in Røldal waren vertrokken, de camping op. Grappig, ben je ca. 150 km. verder, komen ze uitgerekend ook deze camping oprijden.

Ik rijd door naar de volgende camping maar ook daar geen WIFI. Ik kijk nog in de beschikbare boeken, uiteraard in de Kosmos Campingwijzer, in de NAF campinggids (Noors) en het blad Camping.no (uiteraard ook Noors) ... maar helaas. Dus maar gewoon de route doorrijden en bij de Tourist Office informeren.

Een plaatsje verder, in Bø, is het behoorlijk druk en vind ik een Tourist Office. Maar helaas is die dicht op zaterdag, lekker ! Op goed geluk rijd ik door en vlak buiten de plaats vind ik ineens een grote camping: Beverøya. Niet echt "mijn camping". Groot en veel vasten maar daar heb ik wel de meeste kans op WIFI. En inderdaad, volgens de receptioniste "moet het werken" ... ja ja, eerst maar s proberen. En dus zoek ik een plekje vlakbij de receptie (zou ik normaal ook niet gauw doen) en YES het werkt. Ik neem de hoge campingprijs (NOK 200 zonder stroom en ook de douches nog niet eens gratis) voor lief en blijft hier 2 dagen staan. Maandag rijd ik naar Sløvika Camping in Jevnaker, vlakbij Hønefoss. Met eigenaar Hans heb ik vandaag contact gehad. Ik vraag me nog steeds af, of hij de grote advertentie die hij van plan was te plaatsen, ook inderdaad gaat plaatsen. Ik heb er niet zo'n goed gevoel bij. Maar in ieder geval zal overnachten daar geen probleem zijn en dat is al redelijk dicht bij Oslo.

De rest van de dag ben ik, ondanks de warmte (af en toe vlucht ik onder de luifel) bezig op mn laptop en ik ben nu helemaal bij met mn verslag. 's avonds lees ik nog wat KCK's, ik heb nu bijna 6 jaargangen uit ... en kijk ik naar Las Vegas en Studio Sport. Gelukkig is het niet lang onrustig (ik sta inmiddels vlakbij de receptie waar ook de jeugd rond hangt) en val ik gauw in slaap.

Zondag 6 augustus 2006.

's nachts begon het lampje van de koelkast te flikkeren ... nou doet ie dat wel vaker (storing ..moet nog verholpen worden), of zou het gas op zijn. Als ik m een paar keer aan en uit zet slaat ie nog steeds niet aan. Gas op dus ...

's morgens word ik wakker van "gepong" .. nu staat tien meter verderop een pingpongtafel, maar het is 8.30 uur ... nou goed. In ieder geval op tijd eruit. Eerst maar met het gas aan de slag. De gasfles is inderdaad leeg, maar hij heeft het lang vol gehouden. Ik heb er 2 maand meegedaan. Ik besluit de Franse gasfles aan te sluiten, kan ik ook gelijk koppelstuk "4" proberen. Past mooi. Naast deze Franse heb ik nu ook nog een volle Nederlandse gastank bij me. Nog ruim voldoende dus.

's morgens vermaak ik me met het verslag en KCK's lezen. En opnieuw is het al gauw warm. De lucht is strakblauw. Nog maar gauw even wat mails beantwoorden want vanmiddag zal het wel flink warm worden in de camper.

Zo mn verslag is helemaal bij SUPER !

Ik had me voorgenomen niet eerder naar "huis" te gaan dan dat mn verslag bij was. Nou ik ben bij en woensdagavond ga ik met de boot.

Verder ben ik de hele dag bezig met mails en om mn verhuursite weer actueel te maken. Af en toe vlucht ik even onder de luifel, vanwege de warmte. Aan het eind van de middag ga ik pannekoeken bakken en de rest van de avond doe ik niet zo heel veel bijzonders.

Maandag 7 augustus 2006.

Pfff... ik heb geen rust meer. Woensdag ga ik naar huis en daarom ben ik al vroeg wakker. Ik sta niet aan de stroom en niet op blokjes dus even de spullen opruimen in de camper, de camping betalen (daar heb ik niet zoveel ervaring mee...) en rond 9.00 uur rijd ik al van de camping.

De route richting Jevnaker (bij Hønefoss) heb ik gisteren al voorbereid en het adres in het navigatiesysteem gezet. Het is ongeveer 175 km. rijden, dus makkelijk te doen. Zeker in dit stuk van Noorwegen. In het fjordengebied doe je daar aardig langer over.

De reis verloopt goed, het is redelijk rustig op de weg en aan het begin van de middag rijd ik Sløvika Camping op, waar ik vanavond een afspraak heb met Hans, de eigenaar. De camping ligt prachtig aan het Randsfjord boven Hønefoss. Ook dit fjord is weer behoorlijk groot met een lengte van ca. 100 km.

De camping heeft veel seizoensplaatsen maar ook een heel mooi veldje voor de tourgasten en ik vind een mooi plekje. Bovendien beschikt de camping over zeer schoon en netjes sanitair.

Aan het begin van de avond heb ik mn afspraak met Hans. Telefonisch had ie al aangegeven dat de luchtfoto niet gemaakt was. Sløvika Camping was 1 van de eerste campings die ik bezocht. De eigenaar gaf toen aan eerst een foto te willen maken en vroeg me, als ik weer terug richting Oslo zou gaan, hem te bellen om ergens af te spreken.

Gezien de twijfel leek het mij beter om op de camping te komen en met succes. Hij is toch accoord met een kleurenadvertentie, de foto wordt later gemaakt en gemaild, maar omdat ie al betaald heeft is er nu voor hem wat meer druk.

Als ik 's avonds met wat mensen op de camping praat blijkt dat ik de afgelopen week behoorlijk geluk met het weer gehad heb. Ze komen vanuit diverse plekken aan de westkust en het noorden (o.a. Laerdal) en hebben een paar dagen flink regen en lage temperaturen gehad. En dat terwijl ik meer zuidwaarts van West naar Oost ben gereden en prachtig mooi weer heb gehad.

Maar goed, ook hier is het inmiddels flink gaan regenen, maar de temperatuur is nog goed dus de luifel doet weer dienst.

Dinsdag 8 augustus 2006.

Als ik wakker word en de screen van het dakraam boven het bed open trek, straalt de warmte naar binnen. Het is iets bewolkt maar de zon schijnt en het is droog. Vanmorgen doe ik lekker rustig aan, vandaag ga ik iets verder richting Oslo, naar de camping waar ik mijn 1e nacht in Noorwegen gestaan heb. Daar was me het toen goed bevallen en het ligt op 30 km. van Oslo.

In Hønefoss doe ik nog wat boodschappen want bij Rørvik Camping in Krokkleva in de omgeving is niets te krijgen. Aan het begin van de middag rijd ik de camping op. Mien moe is er niet, ik kijk even bij het water hoe het daar met de muggen gesteld is, maar besluit toch weer wat hoger op de camping te gaan staan. In de loop van de middag kom ik mien moe (zie verslag 10 juni) weer tegen en meteen is ze weer dolenthousiast. Wat een lief mens !

Het is nog steeds prachtig weer en later op de middag ga ik nog even naar het strandje en neem ik een duik in het water. Volgens mien moe is het water 23 gr. maar "de gevoelstemperatuur" is 17 gr. of zo.

Na het eten doe ik niet zo heel veel bijzonders. Ik informeer nog al even of het goed is of ik hier morgen wat later op de middag mag vertrekken want ik moet rond 18.00 uur in Oslo. Geen probleem !

Woensdag 9 augustus 2006.

Mn laatste dag in Noorwegen ... voelt apart. Ben hier nu 2 mnd. geweest en heb het nog steeds heel goed naar mn zin. Maar mn werk zit erop. Ik heb alle campings bezocht en merk dat ik nu geen zin meer heb om dingen te gaan doen. Ik vind het heerlijk om gewoon wat te lezen en in de zon te zitten.

Met een aantal campings heb ik trouwens nog wel mailcontact over het plaatsen van een advertentie. Zo heb ik later in augustus nog een afspraak met een jong stel in Nederland die Koppang Camping met ingang van volgend jaar heeft overgenomen.

Het weer is vandaag een beetje twijfelend, zo is het lekker zonnig weer, zo gaat de luifel bijna de lucht in. Ik ga tussen de middag vast warm eten, ruim de rommel in de camper vast op, smeer vast wat bolletjes voor vanavond want rond 17.00 uur wil ik rijden. En inmiddels is het flink gaan regenen. Ik loop nog even naar mien moe om afscheid te nemen en ze drukt me op het hart dat ik volgend jaar weer moet komen. Een heel bijzonder en warm mens !

Vlakbij Oslo loopt het verkeer, spitsuur .., helemaal vast. Gelukkig ben ik mooi op tijd maar als ik eindelijk bij de Stena Ferry ben, staat het parkeerterrein al aardig vol ... gelukkig heb ik gereserveerd.

Het parkeerterrein "met de rijen" ligt vlakbij de plek waar de auto's van de boot afrijden en ik geniet van het gedoe van wat er allemaal van de boot komt: caravans, auto's, motoren, fietsers, vrachtwagens, splinternieuwe tractors (en een enorme hakselaar), auto's en caravans worden er afgereden en grote opleggers worden met gang eraf gereden. Sjonge jonge. En terwijl de laatste opleggers eraf gereden worden, rijden ze de 1e er al weer op.

Als 1 van de laatsten rijd ik de boot op, dus morgenvroeg ook als 1 van de laatste eraf ben ik bang (want ik sta achterop de boot).

Foto's maken zit er helaas niet in. De batterij van mn camera is leeg en het 2e setje wat ik altijd opgeladen bij me heb, was helaas niet opgeladen ... Nou ja, veel foto's zouden toch hetzelfde zijn geweest op de heenreis en bovendien was het toen beter weer dan nu.

Eerst maar even mn hut opzoeken en gauw naar het dek. Het is gelukkig weer droog maar de harde wind niet echt lang uit te houden op het dek. Na een tijdje houd ik het voor gezien, koop op het zonnedek nog een broodje met worst en ga in het schip op onderzoek uit. Bij de supermarkt vind ik een fles Baileys die toch wel heel goedkoop is, pak nog een cappecino en ga naar mn hut. Niet te laat op bed want morgenvroeg gaat de wekker om 5.45 uur ...

Donderdag 10 augustus 2006.

Pfff... wat vroeg. Even lekker douchen en dan het dek op. Zoooo, daar word je wel wakker van. Even na 7 uur ga ik richting het autodek, gelukkig ... ondanks het onstuimige weer staat ie er nog ongeschonden bij. Het ging er vannacht namelijk flink van. Ik had nog mazzel dat ik een hut op dek 4 had (en niet op dek 9 bijv.) en redelijk in het midden van de boot.

Klokslag 5 voor half 8 rijd de caravan voor mij ineens .. huh ? ik had niet eens in de gaten dat er uberhaupt al gereden werd en onze rij mag nog als 1e ook. Heel apart. Bij de kassa sta ik altijd in de verkeerde rij en nu rijd ik bijna als 1e van de boot. Voor ik het weet ben ik Frederikshavn uit, stop onderweg nog even voor een bakkie en mn "ontbijt cruesli met melk" of andersom en rijd even na de middag Anslet Caping bij Haderslev op. Deze camping ligt op een derde van de te rijden route naar huis en bovendien prachtig gelegen aan de kleine Belt, direct aan het strand:

Vrijdag 11 augustus 2006.

Tegen 10.15 uur rijd ik van de camping. Om water uit de camper te lozen moet ik op de camping nog een kunststukje uithalen want de put ligt erg ongelukkig. En als ik water heb bijgetankt rijd ik richting de E45 om de 1e horde Hamburg te nemen.

Iets onder Flensburg tank ik, want in Duitsland is de diesel nog net weer wat goedkoper dan in Denemarken, ik kan weer gewoon met euro's betalen en de tank is goed leeg. Even voor Hamburg sta ik, vanwege de drukte, een paar keer stil, maar een grote file blijft gelukkig uit.

Tussen Hamburg en Bremen gebeurt hetzelfde nog een paar keer en op de radio hoor ik dat het nu bij Hamburg helemaal mis is, pffff...

De bedoeling op om op camping Westerstede (bij Oldenburg) te overnachten, een camping waar mn ouders eerder gestaan hebben. In de campergids zie ik dat er voor de camping ook een camperplaats is en het ligt redelijk op de route. Maar bij Oldenburg is de snelweg plots afgesloten en raak ik de "wegomleggingsborden" kwijt. Ik begin aan een zwerftocht over het Duitse platteland (ja ja .. ik heb een navigatiesysteem maar die stuurde mij telkens weer richting de afgesloten snelweg ...) en uiteindelijk rijd ik tegen half 6 de camping op. Voor EUR 5 kun je (met stroom) op de camperplaats staan, als je de op de camping gaat staan EUR 14,40 (extra: gebruik van toiletten), dus de keus is gang gemaakt.

De camperplaats is echter al behoorlijk vol maar in de "2e rij" vind ik nog een plekje.

Zaterdag 12 augustus 2006.

Noar "huus" .... Tja, dit is wel een beetje vreemd. Ik ben nu in totaal bijna 4 maanden onderweg geweest dus het zal wel weer wennen zijn in Nederland.

Als ik van de camping rijd ga ik eerst nog even "boodschappen" (eh ... wat drinken halen dan he) doen in Westerstede en koop daar ook nog wat broodjes voor onderweg. Maar als ik nog maar net een halfuurtje rijd kom ik wel in een flinke file te staan en het duurt enige tijd voordat ik weer door kan.

Onderweg maak ik de vriezer en de koelkast vast schoon, want ik wil straks in Nederland eerst even flink boodschappen doen.

Als ik de boodschappen ingepakt heb (sjonge wat goedkoop hier) rijd ik richting Lemelerveld.