Noorwegen, route Lofthus-Granvik-Bergen-Skogtun, periode donderdag 27 juli 2006 - woensdag 2 augustus 2006

Donderdag 27 juli 2006.

Vandaag vroeg op, want ik wil hier morgen weg en ik heb vandaag een boel werk te verzetten. Vandaag ga ik mijn verhuursite: http://home.hetnet.nl/~recreatiewoning/index.html aanpassen, nieuwe aanbiedingen erop zetten, mails beantwoorden, verslag verder bijwerken en vanavond nieuwe advertenties op Marktplaats zetten. Waarom vanavond ? omdat het veel te warm is om te internetten en als mensen vanavond kijken wil ik bij Marktplaats boven aan staan.

Overigens is dit mijn "oude site". De nieuwe site www.moltravel.nl is nog steeds in aanbouw. Dat heeft nogal wat vertraging opgelopen omdat ik mn laptop 1,5 maand heb moeten missen....

's middags haal ik een heeeeeerlijke grote soft-ice bij de receptie wat overigens in een heel mooi gebouw gevestigd is:

Om 21.30 uur heb ik de 1e boeking binnen op de Banjaard. Huurprijs EUR 700, 10% provisie. Kan ik weer een paar dagen vooruit ha ha. Inmiddels stromen de mailtjes binnen....

Vrijdag 28 juli 2006.

De dag van vertrek, maar eerst wil ik zoveel mogelijk mailtjes beantwoorden. Tegen 11.30 uur vind ik het wel goed en rijd naar camping Kinsarvik op maar liefst 1 km. rijden. De eigenaar is niet aanwezig, maar wordt opgetrommeld en ondertussen loop ik over de camping. De camping heeft een mooi uitzicht, de plaatsen vlak en ruim, maar de toiletten laten op mij geen beste indruk achter.

Eenmaal met de eigenaar om tafel geeft deze aan dat er nog niet voldoende middelen om de toiletten te renoveren. Maar wonderwel zet ie wel een advertentie. Oke !?

Binnen het uur zit ik weer in de camper en rijd ik naar Lofthus. Ook nu weer een klein stukje, ca. 10 km. In de gids stond "steile toegangsweg". Echt steil is het niet maar smal wel. Want als ik links en rechts in de spiegel kijk en ik zie alleen maar berm, dan weet je hoe breed de weg is. Gelukkig kom ik niets tegen en het smalle stukje weg is maar 2 km.

Camping Lofthus is een prachtige camping met mooi sanitair. En eigenlijk hoef je daar niet eens het sanitair voor te bekijken. Ik heb ondervonden dat als er veel Nederlanders op de camping staan, het sanitair vaak wel oke is. En als een camping ook nog goedkoop is, staat het er vol Nederlanders ha ha.

De eigenaar heeft geen tijd maar vraagt of ik hier wil blijven overnachten. (nou toe maar dan ha ha...) Hij excuseert zich zelfs bij mij dat het vannacht wel s druk zou kunnen worden omdat het jaarlijkse Lofthus morellerfeest gehouden wordt. Het is inmiddels bloedheet (28 gr.) en ik vind het wel goed. Ik zoek een mooi plekje, vlug de luifel uit en in de schaduw:

Bij mijn wandeling over de camping zie ik een auto staan van Willems Nieuwleusen. Ik raak aan de praat, maar de eigenaar komt uit Oldenzaal. Logisch..

Op de een of andere manier raken we niet uitgepraat. Ik bedenk me dat Mathilde ook uit Oldenzaal komt en noem haar naam. Tom begint te lachen, die kent ie wel. Haar vader zit in het bestuur van Quick 20 volgens Tom de voetbalclub van Oldenzaal. Als ik aangeef dat ze getrouwd is met Rene begint Angelien te grinniken, ze kent hem nog van vroeger van het stappen. Heel apart !

We spreken af om vanavond een biertje te gaan drinken. 's middags loop ik samen met de eigenaar Dag (uit te spreken als Daak met een zachte "k") over de camping en voor het invullen van het formulier zoeken we een koel plekje op --> in de schuur van de boerderij.

Hij twijfelt tussen het plaatsen van een link en een advertentie. Uiteindelijk blijft het bij een link en voldaan loop ik naar de camper en geniet van het uitzicht van de camping:

Onderstaande foto heb ik wat later op de dag gemaakt. Het begon wat donker te worden en een wolk "viel neer" op het topje van de berg. Lijkt net sneeuw:

Na het eten "verricht ik nog een goede daad" door mn buren uit Nijmegen van een boekje van het Setesdal te voorzien en hun koelelementen in te vriezen. Het boekje had ik gekregen op de Caravana maar op de een of andere manier had ik er 2.

Ik kijk nog even naar Flikken en ga daarna naar de hytter van Tom en Angelien en voordat ik het in de gaten heb zijn we een paar blikjes Grolsch (uiteraard) verder en is het al na 1.00 uur als ik in bedje kruip.

Zaterdag 29 juli 2006.

Om 8.00 uur ben ik al uit de veren. Even douchen en een paar uurtjes mn verslag bijwerken, afscheid nemen van de buren en later van Tom en Angelien. Ik bedank Dag voor z'n gastvrijheid en voor het lekkere bakje moreller. Loos nog wat vuil water en dan op naar Kinsarvik. Bij de Spar haal ik wat boodschappen en even later rijd ik weer camping Hardangertun op. Dag verwelkomt mij grijnzend "ben je er al weer ?" Grappig, de vorige eigenaar en deze eigenaar heten allebei Dag en kennen elkaar al vanaf hun jeugd. Ze hebben net allebei de camping van hun vader overgenomen en allebei zijn het superleuke gasten.

Ik internet nog een paar uurtjes, heb opnieuw een boeking maar tegen 16.00 uur ben ik het zat en het is bloedheet in de camper.

Op naar het veer in Brimnes. De "13" is op sommige stukken goed te berijden maar op sommige stukken is het heel smal (niet waar fam. van Gelder uit Rotterdam ?). Een kwartiertje later staat het stil. Het duurt lang, foute boel denk ik. Voor mij staan 4 caravans en als het eenmaal rijd zie ik een Italiaanse camper met z'n kont op de vangrail hangen. Oei ... iets te ver achteruit gereden.

Aan beide kanten staan rijen auto's en weer typisch Noors --> niemand toetert, iedereen wacht rustig af wat er gebeurt en al met al hebben we toch 10 minuten stilgestaan. Ik besluit kort op de caravans te blijven zitten. Ik gebruik hun als een soort ijsbreker. Caravans zijn achteruit slecht wendbaar en meestal laten ze de caravans voorgaan als er iemand aan de kant of achteruit moet. Wij rijden in convooi zonder bijna te stoppen naar het veer en hoe mooi --> daar kunnen we in 1x oprijden want de boot ligt al te wachten ...

Binnen 10 min. heeft de pont de overkant bereikt en via een 7 km. lange tunnel bereik ik camping Granvin en vind ik een prachtig plekje aan het water omdat Duitsers naast mij zo aardig zijn om hun stoelen wat aan de kant te schuiven. De toon is gezet:

Maar de eigenaresse van de camping is toch een vreemd mens. Ze is niet goed te passe en wil bovendien niet tekenen. Ik word een beetje pissig en geef haar aan dat ik ca. 150 campings bezocht heb en dat dit de 1e keer is dat iemand niet wil tekenen. Tja .. en daar werd haar humeur niet beter van.

Sjonge jonge, nog een paar campings te gaan, heb ik dit ..

Ik zet mn stoel aan het water en met de voeten op een rots en mn snufferd in de zon werk ik (op papier) het verslag over de afgelopen dagen bij.

Morgen ga ik verder via de "7" langs de bovenkant van het Hardangerfjord richting Norheimsund/Bergen. Ik wil in ieder geval ook de Steindalsfossen zien, een waterval waar je achter langs kan lopen. Lijkt me heel apart ..

En omdat het al laat is vandaag een pizza. Want ik heb me voorgenomen om geen etenswaren mee naar "huis" te nemen die ik vanuit Nederland had meegenomen. 's avonds geniet ik van het uitzicht en doe ik verder niet zo veel bijzonders ... Wat wel heel bijzonder is, is 's avonds de lucht:

Zondag 30 juli 2006.

Benieuwd wat me vandaag gaat brengen. De bedoeling is een camping te zoeken in Norheimsund maar als ik ergens een mooi plekje zie, blijf ik daar misschien ook wel staan. Mn Duitse buren maken dezelfde route, maar weten ook nog niet waar ze gaan overnachten.

Als ze vertrokken zijn, maak ik me ook klaar voor vertrek en even later rijd ik via de "7" langs het Haddangerfjord richting Norheimsund/Bergen. Een prachtige route (opnieuw), alleen het is een beetje "Heiig" (is dat wel Nederlands ?). Het zicht is zeg maar een beetje wazig.

Onderweg stop ik op een P om even wat te eten en inmiddels is het weer behoorlijk warm geworden.

De "7" is redelijk grote weg maar soms niet breder dan 3 meter ... en dat is echt smal, zeker als je niet kunt zien wat er achter de rots om de hoek kan komen ... Aan het begin van de middag bereik ik Norheimsund. Daar heb ik ooit op een camping gestaan, maar na een tijdje zoeken geef ik het op. Van mensen onderweg had ik gehoord dat er iets buiten Norheimsund (ri. Bergen) ook een mooie camping zou moeten zijn. Maar bij Mo (scheelt maar een letter) Camping aangekomen is de eigenaar heel eerlijk. Hij is 75 en volgend jaar stopt ie er mee. Geen verkoop, want hij wil niet verhuizen, maar gewoon dicht. Tja, dan heeft het niet zoveel zin.

Dus rijd ik door en al gauw bereik je dan (ri. Bergen) de Steindalsfossen. Een waterval die niet bijzonder groot en spectaculair is maar wel heel apart omdat je er achter langs kan lopen. Echt heel bijzonder. Vooral als de zon schijnt --> echt een heel mooi gezicht:

Halverwege de waterval, rechts van wat bosjes zie je mensen lopen en dan heb je dit uitzicht:

Als ik weg ga kom ik ook mn Duitse buren weer tegen. Es muss so sein ...

Ik besluit door te rijden naar de 1 na laatst te bezoeken camping, Lone Camping in Haukeland bij Bergen. En .. echt grappig, daar heb ik ook eerder gestaan ca. 15 jaar terug. Ook toen was het prachtig mooi weer. Als ik me meld bij de receptie is de manager niet aanwezig, dus loop vast de camping over. Sjonge jonge, wat een oppervlakte en het staat (zeker met campers) behoorlijk vol.

Terug bij de receptie is de manager nog steeds niet te vinden. En als ik even heb staan praten met opnieuw mensen uit Oldenzaal vind ik het wel goed. Het is zo druk en warm bij de receptie dat ik vast besluit een plekje te zoeken. Ik word steeds brutaler ha ha.

Ik vind een plekje (niet al te ruim) naast een andere camper en als we 's avonds contact maken, blijken ze uit de Lutte en Denekamp te komen. Sjonge jonge ... heel Twente is uitgelopen ha ha.

Later op de middag loop ik naar de receptie om een tijd af te spreken en dan kom ik opnieuw de Duitse buren van de vorige camping weer tegen. Nou ja zeg ..

Ik doe goede zaken met Henrik de campingeigenaar (kmoet even aan een speler van NKC denken die Hendrik heette), mag gratis overnachten en ook morgenvroeg mn laptop inpluggen, want ze hebben geen internet voor gasten. 's avonds nog een poosje mn verslag op mn laptop gezet en dan ineens begint het te plensen alsof ze boven alle kranen tegelijk open gezet hebben.

Een Noors stel in een klein tentje schuilt even onder de luifel. Pfff.... ik zou nu niet graag in een tentje willen zitten. De hele nacht regent en onweert het zo'n beetje. de plek waar ik sta zal wel flink drassig zijn. Ik hoop dat het morgen beter weer is want ik ga samen met de familie Wilshusen uit Bremerhaven naar Bergen. Zij kennen een mooie camperplek op loopafstand van de stad en weten de weg.

Maandag 31 juli 2006.

Op tied erut, want als de receptie open gaat wil ik er zijn. De bedoeling is om 10.30 uur te vertrekken en ik maak vast alles klaar voor vertrek.

Bij de receptie moet ik helaas even wachten tot het meisje bij de receptie zelf ook met Henrik gesproken heeft en terwijl ik sta te wachten ramt een Deense (alkoof ...) camper de reclameborden van de ingang van het tankstation (wat voor de camping ligt) ... Oei, oei, behoorlijk schade.

Als ik om 10.15 uur richting camper loop zijn de Duitsers al vertrokken maar als ik naar de uitgang rijd staan ze op me te wachten en rijden we samen naar Bergen. We maken een kleine omweg om niet dwars door de stad (net als Oslo met heel veel tunnels) te hoeven, maar helaas ..

Verkeerde afslag en toch nog door de grote stad. Rond 11.15 uur rijden we de camperplaats op en vinden een prachtige plaats direct aan het water met zicht op de grote cruiseschepen:

de witte is dezelfde als die ik in Flåm op de foto gezet heb.

Mn Duitse vriend geeft aan dat we via deze route mooi de tol omzeild hebben .. .maar een paar dagen later hoor ik dat de tol alleen voor de Noren zelf geld. Je kenteken wordt namelijk gefotografeerd en de Noren krijgen dan een nota thuisgestuurd. Grapjas !

We hebben trouwens bewust voor deze tijd gekozen om een mooi plekje op de camperplaats te bemachtigen, en dat is gelukt:

Ook is het geen overbodige luxe want 's avonds staan ze bijna tot op de weg. Ik schat dat er zo'n 75 staan:

Even brood eten en de overnachting betalen (NOK 170 zonder stroom) en daarna op naar Bergen. Voordeel van deze camperplaats is, dat je redelijk veilig staat en dat je met 20 min. in het centrum van Bergen staat.

De grootste attractie van Bergen is Bryggen, de oude houten huisjes met spitse gevels:

Hier woonden ooit de Hanzeaten. Een wandeling door de nauwe steegjes is een must:

Wat je ook zeker niet mag overslaan is een ritje met de Fløibanen. Voor slechts NOK 70 (EUR 9) brengt de oude tandradbaan je op avontuurlijke wijzer op de 320 m. hoge Fløien en weer terug. Vanaf dat punt heb je een prachtig uitzicht over Bergen:

En de bekende haven, waar in de zomer elke dag markt is...

Terug in de stad hebben we na een bakkie koffie nog een wandeling gemaakt door het centrum met een mengeling van oud & nieuw.

Onderstaand het museum of decorative art:

Terug bij de camper eerst even een schnaps en daarna eten en ondertijd (grappig, ik zit nu op Skogtun Camping dit verslag te schrijven en zie 2 Fransen en Duitsers met elkaar praten. Tja ... en wat praten ze dan .. Engels .. grappig) genieten van het prachtige uitzicht.

Even na 21.00 uur gaan we nog even de stad in om Bergen "bij nacht" te bekijken en om gewoon mensen te kijken.

Uiteraard ook even een biertje drinken. We slenteren wat door de haven waar ook vele dure bootjes liggen en zoeken daarna een plekje op de overvolle terrasjes.

Want dat het mooi weer is, dat willen de Noren weten. Bergen heeft 266 regendagen in het jaar maar vandaag is het heerlijk weer. Vannacht heeft het natuurlijk wel gigantisch geregend ...

Ik ben 2x eerder in Bergen geweest en 2x mooi weer. Ik had eigenlijk verwacht dat het nu wel op zou zijn, maar nee hoor ...

Echt dronken worden op het terras, dat zou ik knap vinden. Want dan moet je een vette beurs meenemen. Een biertje van 0,4 l. kost NOK 60 oftewel EUR 7,50 (voor de duidelijkheid: 1 biertje !)

Dinsdag 1 augustus 2006.

Na het ontbijt gaan we naar de Fisketorget, de vismarkt die elke ochtend bij de haven gehouden wordt. Wat mij opvalt is dat er nauwelijks Noren achter de kramen staan. Ze hebben wel een "visschort" voor, maar volgens mij zijn het gewoon studenten. Als er een Italiaans cruiseschip binnenvaart staan er allemaal jongens en meiden achter de kramen. Gezien de reacties van de toeristen lijken het Italianen. Aan de kramen hangt ook de Italiaanse vlag. Dus als er een Duits cruiseschip binnen loopt heb ik het idee dat ze een Duitse vlag ophangen en dat er Duitsers achter de kraam staan.

Ik laat me verleiden tot het proeven van kaviaar (bweeeh..) en walvis (....). En het spijt me te zeggen maar het is best lekker. Smaakt een beetje naar lever. Ook walvis is niet goedkoop, ca. NOK 270 (ca. EUR 34) per kg. En als je dan bedenkt hoe groot zo'n beest is. Eigenlijk is het best wel vreemd dat mensen (zeker buiten Noorwegen) het verschrikkelijk vinden wat er op walvissen gejaagd wordt, terwijl er gigantisch veel andere vissen gevangen en gegeten worden. Het zal wel met de omvang te maken hebben. Op onderstaande foto is de donkerbruine vis --> walvis.

Nog een voorbeeld, op de markt verkopen ze ook rendierworst en wolvenkleden. Wij vinden dat weer vreemd, maar misschien vinden de Noren het wel vreemd dat wij zoveel varkensvlees eten. Volgens mij wil je ook niet weten hoe ze varkens in Nederland slachten ...

Als we een broodje zalm verorberd hebben, neem ik afscheid van mn Duitse vrienden en ga naar de camper. Zij blijven hier nog een nacht staan maar ik wil verder.

Heel erg blij ben ik met het navigatiesysteem, want zonder problemen rijd ik Bergen uit en 20 minuten later rijd ik via een rits tunnels en bruggen het eiland Store op, waar ik naar de idyllisch gelegen Skogtun Camping toe wil. Deze camping staat nog niet in de gids, maar als ik aan kom en de eigenaar Helge Nilsen me meeneemt om een heuvel op te lopen, ben ik verkocht. Prachtig:

Helaas is er voor campers en caravans niet veel plek, maar voor tenten is het een paradijs:

Je hebt een prachtig zicht op de zee en een paar dagen terug zwommen hier hele groepen Nise (kleine walvissen).

De eigenaar is superaardig, we vullen onder het genot van een kop koffie het formulier in en hij neemt zelfs nog een link af. SUPER.

Helaas blijkt het WIFI niet te werken, maar ik mag bij Helge en Søgnie (uit te spreken als Suknieee) vanavond wel in de tuin internetten. Maar helaas begint het 's avonds wat te spatteren. Geen probleem zegt Helge, kom je toch gewoon bij ons op het terras zitten. Dat vind ik wat te bezwaarlijk, maar hij is de kabel al aan het trekken. Tja, en mn mails ophalen met zo'n uitzicht, da's moeilijk om nee tegen te zeggen.

Om wat terug te doen geef ik m aan dat ik bij elke boeking die ik heb, hem 50 kronen geef. Oh .. zegt ie, in dat geval krijg je ook nog koffie. Lachen !

Om 22.00 uur vind ik het welletjes. Als het morgen mooi weer is ga ik hier ook wassen en 's avonds weer even mn mail ophalen. Terug bij de camper word ik opgevreten door piepkleine mugjes, om horendol van te worden. Gauw de camper in !

Woensdag 2 augustus 2006.

Als ik me gedoucht heb is het nog steeds vroeg en omdat het prachtig weer is, gauw naar Helge voor waspoeder en wassen, want er wordt hier flink gebruik gemaakt van de wasmachine. Dat komt omdat hier veel wandelaars, fietsers en motorrijders op de camping staan en die hebben weinig kleren bij zich, dus vaak wassen.

Bovendien hebben ze hier een droogmolen (met "knippen") voor gasten en als ik mn was er even later af haal, is een Francaise haar vriends ondergoed en haar strings (denk ik) aan het ophangen. Die zijn natuurlijk zo droog ha ha.

De rest van de middag besteed ik om het verslag bij te werken, de was op te ruimen en vast wat mails klaar te zetten. Na het eten ga ik naar het huis van Helge om te vragen of ik vanavond nog een keer mag internetten. Ze hadden al aangegeven dat ze misschien visite zouden krijgen, maar dan mocht ik wel achter in de tuin zitten.

Uitzicht vanaf de plek waar de camper staat:

Geen probleem, even een ADSL lijntje uitgooien, daar had ik al ervaring mee en internetten maar. Grappig ... er komen een paar keer Nederlanders naar me toe om in het Engels iets te vragen. Want ik zit natuurlijk met een laptop en wat kabels in de tuin van de campingeigenaar. Achteraf bedacht ik me dat ik wat onverstaanbaars in het Noords had moeten brabbelen ... tja ... achteraf kun je een koe in de kont kiekn.

Tegen 22.00 uur geef ik me gewonnen. Van zoveel muggen kan ik het niet winnen. Vlug terug de camper in ...pfff.