Noorwegen, route Gol-Hol-Hardangervidda-Kinsarvik, periode donderdag 20 juli 2006 - woensdag 26 juli 2006

Donderdag 20 juli 2006.

Voordat ik vertrek zet ik ook al vast wat mailtjes klaar richting een aantal camping die ik nog een aanbieding moet doen (omdat de eigenaren niet aanwezig waren). Tegen 11.00 uu rijd ik Gol Campingsenter op. De eigenaar is nu wel aanwezig, die kan ik dus gelijk even spreken (maar na lang praten zonder resultaat) en ik krijg van de receptioniste een code om gebruik te kunnen maken van hun WIFI.

Ook dat is de 1e keer, maar na wat gevogel ben ik eruit en werkt het super. Rond 13.30 uur houd ik het niet meer uit. Het is bloedheet in de camper omdat ie pal in de zon staat. De eerstvolgende camping ligt aan de andere kant van Gol en bij het oprijden van de camping zie ik direct dat dit een mooie camping is, want er staan veel Nederlanders en Denen en die zijn kieskeurig.

Zaken doe ik helaas (weer) niet, want manlief regelt de financiele zaken en is niet aanwezig. En ze hebben geen WIFI. Dus besluit ik nog maar een 2e camping te bezoeken. Deze ligt slechts een half uurtje verderop maar ook daar geen WIFI en ook hier is de eigenaar niet aanwezig. Maar het is inmiddels 16.00 uur en ik vind het wel goed voor vandaag. Ik blijf hier overnachten.

Enne ... de wc's zijn hier tenminste schoner dan op Sjong Camping. Over wc's gesproken, wel s opgevallen hoeveel mensen er hoesten en fluiten op de wc ? Heb bedacht dat ze dat doen om te voorkomen dat mensen "andere geluiden" horen ha ha.

Vanmiddag stonden op deze camping 1 caravan en 2 campers. Het is nu 21.15 uur en nu staan er ca. 20 caravans, campers en tenten. En eentje zonder .. ik bedoel zonder overnachtingsplaats. Alleen maar met zn auto. ..

Soms wil je mensen wel op de foto zetten. Deze Noor met een oude auto zocht een plekje en zet uiteindelijk z'n auto midden op het veld. Naar later blijkt omdat hij een klein tvtje bij zich heeft en nu heeft ie vrij bereik (geen bomen in de antennerichting). Ondertijd is ie aan het koken. Maar op een of andere manier is het een koddig gezicht. Hij heeft een lange witte joggingbroek aan, geen shirt. Z'n bovenlichaam is bijna net zo wit als z'n broek. Hij heeft een rode baard en een kaal hoofd (type ZZ-top)

En hij zit midden op het veld op een krukje waar je normaal de voeten op leg en zit aan een tafeltje. Hij stoort zich nergens aan. Of hij wil juist dat iedereen m ziet .. Op het dak van zn auto staat een mountainbike met een metalen mandje voorop (dat is al lachwekkend ..). En terwijl iedereen zo langzamerhand kleren aan gaat trekken blijft hij in z'n blote bast naar dat kleine tv-schermpie kijken. Ik denk dat het Erik de Noorman is .... kan niet anders.

Vrijdag 21 juli 2006.

Eerst even weer een flink stuk van het verslag bijwerken, afwassen en dan richting Hol. Bij de afslag naar Hol twijfel ik, want de camping die ik moet bezoeken is nieuw en ik heb alleen maar een naam. Want doordat ik geen internet heb, heb ik op internet de website niet kunnen bekijken en dus geen adres. Op goed geluk en ook omdat ik in Hol nog even boodschappen wil halen, neem ik een stuk van de "50" richting Aurland. Bij de supermarkt in Hol geven ze aan dat het slechts een paar km. rijden is naar camping Birkelund.

Daar word ik hartelijk verwelkomd door de Nederlandse eigenaren en ik neem ruim de tijd voor het invullen van het formulier. De camping is klein, maar leuk met redelijk veel hytters. Of ik zaken doe moet ik nog even afwachten. Ze willen nog even overleggen. Ik vind een mooi plekkie. Even later komt mn buurman naar me toe en vraagt of ik uit Friesland kom. Ik kijk m verbaasd aan hoe hij dat weet, maar hij had mn SC-Heerenveen vlaggetje gezien.

De rest van de middag ben ik lekker buiten bezig mn verslag bij te werken. Aan het eind van de middag raak ik bij mn buren uit Oudehaske aan de klets en onder genot van een dvdtje en een blik Amstel vergeet ik de tijd en is het zomaar 20.00 uur.

De buurman heeft in Canada een cursus International Wilderness Guide gevolgd, welke wordt gegeven door een zekere Bart de Haas uit Boyl (vlakbij Noordwolde). Grappig.

Je kunt nu 's avonds duidelijk merken dat het donkerder wordt en als 's nachts (in de camper) naar de wc ga moet ik zelfs het licht aan ... heel apart.

Zaterdag 22 juli 2006.

De Friesken Ria & Hodze zijn al op tijd weg. Het zijn echte wandelaars. Pas aan het eind van de middag zijn ze weer terug.

Als ik naar Rinie, de eigenaar van de camping, loop komt z'n vrouw er toevallig ook aan en bespreken we nogmaals het eventueel plaatsen van een advertentie. Uiteindelijk gaan ze accoord. Met Franka, die tot 1 april dit jaar nog bij de Rabobank werkte, overleg ik of ik van hun wasmachine gebruik kan maken want het wordt hoog tijd en het is mooi weer.

Van hun leen ik een droogmolen op poten en uiteraard is de was zo droog. Verder is het wel zo warm dat ik de rest van de middag onder de luifel zit om mn verslag bij te werken en ondertijd de was op ruim. Voordat ik het weet is de middag voorbij en kijk ik onder het eten met een schuin oog naar de afscheidswedstrijd van Dennis Bergkamp.

Op teletekst zie ik dat het in Nederland nog steeds bloedheet is, maar dat het vanmiddag gehageld heeft. Blij dat ik in Noorwegen zit. 's avonds laat maak ik nog een mooie foto van de receptie/mooie lucht:

Zondag 23 juli 2006.

Ik blijf nog 1 dag hier op de camping. Wil vandaag de post (die met de laptop is meegekomen) opruimen en wat mails beantwoorden/klaar zetten. "klaarzetten" omdat ik in Noorwegen met mn internationale abonnement geen verbinding heb en dus afhankelijk ben van de mogelijkheden op de campings.

Ik heb al weer een behoorlijk stuk van het verslag klaar staan en probeer dat vanavond via de Nederlandse campingeigenaren online te krijgen. Aan het begin van de middag is hier trouwens ook flink beginnen te regenen en onweren. Maar even de stekkers uit het contact. Straks slaat het nog in op mn laptop (.......). Maar het klaart weer gauw op. Ik werk mn verslag verder bij en ga met het eten aan de gang.

Sorry ... verder niet zo veel te vermelden.

Maandag 24 juli 2006.

Mn Pakistaanse buren in Noorse auto's zorgen er voor dat ik om 7.00 uur wakker ben. Maar volgens Ria en Hodze waren het hun Uruguayaanse buren in Franse auto's die veel veel lawaai hadden. In ieder geval ben ik heel vroeg wakker. En het is stralend mooi weer. Ik besluit vandaag op tijd te vertrekken want ik moet een heel stuk rijden. Ik gok erop dat (nu ik heel vroeg op de volgende camping aan kom) de eigenaar van de camping Geilo aanwezig is.

Als ik afscheid genomen heb van Ria en Hodze en van de campingeigenaar rijd ik naar Geilo. Dat is maar een klein stukje van al tegen 10.00 uur rijd ik camping Geilo op. Onderweg was het me al opgevallen, maar op de camping is het helemaal erg --> de bezetting bestaat voor de helft uit Nederlanders (blij dat ik door rijd ..) De campinghouder geeft aan dat hij nog niet zeker weet of de camping volgend jaar nog wel bestaat (omdat hij er misschien een bungalow/chalet/hytter park van gaat maken) maar hij wil wel naamsbekendheid, dus wel graag een link (oke....??).

Via de "7" rijd ik over/langs de Haddangervidda richting Eidfjord, een stuk van ca. 100 km.

Onderweg stop ik een paar keer en bij het stuwmeer Sysenvatn ga ik even wat eten. Het is wel een bijzondere dag vandaag. Zelfs op grote hoogtes is het warm. Terwijl ik zit te eten stopt er een grote touringcar en krijg ik bezoek. Want een "oude" Duitser van de Luneburger Heide moet z'n verhaal kwijt. Ze hadden gisteravond 2 uur in de bergen (op de "7") vastgezeten omdat het door de zware regenval niet verantwoord was om verder te rijden. Volgens hem liepen de watervallen over de weg (ja,ja opa Mol, ze zullen wel een kwartiertje hebben moeten wachten ha ha).

In het midden zie je nog net mn camper op het plateau staan:

Het paadje langs het stuwmeer laat mooie vergezichten zien:

Vlak voor Eidfjord bezoek ik de Foringfossen. Ideaal (ook voor Peter en Corine) !! Je betaalt 30 kronen, loopt een paar meter en staat werkelijk bij een prachtig uitzicht. Sjonge jonge .. Als je er langs rijd, kies er dan voor om "even naar boven naar het hotel te rijden" want vanaf daar is het uitzicht prachtig:

Via een aantal spiraaltunnels daal ik in een rap tempo af naar Eidfjord. Het navigatiesysteem is helemaal dol, de stoom komt eraf. Alle lijnen (van de te rijden route) lopen over en door elkaar heen omdat de wegen in een spiraal in de berg naar beneden lopen:

In Eidfjord is het superdruk. Ook bij het veer richting Granvin is het een drukte van belang. Maar ik rijd door richting Odda, want ik wil op een camping in Kinsarvik overnachten omdat ze daar WIFI hebben en ik moet nu echt (via internet) wat dingetjes regelen.

Camping Hardangertun is een prachtige camping met plekken tussen de fruitbomen. Het klikt met de eigenaar maar hij wil eerst met z'n broer overleggen of ze een advertentie gaan zetten. Hij zit in de zomerperiode namelijk altijd vol (met Noren) omdat tegenover de camping een familiepark is en hij heeft daarom niet echt een advertentie nodig.

Ik vind een mooi plekje en de WIFI werkt. Dat is toch wel handig. Gewoon via een wireless verbinding vanuit de camper gratis internetten. Zo, nu maar s flink aan het werk. De rest van de dag/avond ga ik met mn mails aan de slag, mn verslag bijwerken, mn verhuursite actualiseren, mn administratie doen en ik moet voor 1 augustus nog BTW aangifte doen. Druk, druk, druk.

Dinsdag 25 juli 2006.

Opnieuw op tijd wakker, dit keer door een groep mensen die aan het zingen zijn. Ik kon het niet goed verstaan wat ze zongen maar het was geen bekend liedje. Maar de opmerkingen waren niet van de lucht en ze waren al rap uitgezongen.

Na de koffie heb ik even wat boodschappen gehaald en zo langzamerhand moet ik steeds meer kopen. De aardappels zijn ook op dus maar 1,5 kg. poteter gekocht (NOK, oftewel EUR 5 ....) En dan vinden ze het gek dat de Nederlanders zoveel meenemen ? Sjonge jonge. Zo .. nu weer aan het werk. Ook hier is het nu flink warm en soms ga ik even onder de luifel zitten om te luchten.

De campingplaats:

Vanmorgen ook eigenaar Dag weer gesproken. Ze gaan accoord met een link. Geen advertentie dus en aan het eind van de middag blijkt dat ie gelijk heeft. Opnieuw loopt de camping helemaal vol en zie ik campers en caravans bij de ingang rechtsomkeer maken omdat er geen plek meer is.

Door de warmte is het vanavond lang rumoerig. Ik moet wel mee de meute (slapen heeft nu toch geen zin) en ga nu ook later op bed dan normaal.

Woensdag 26 juli 2006.

Toch wel makkelijk zo'n verslag. Hou je tenminste de dagen nog een beetje bij.

De hele ochtend ben ik op internet bezig. Ik heb me inmiddels voorgenomen om vrijdag weg te gaan. Ik hoop dat ik alles een beetje voor die tijd kan afwikkelen. Na het middageten loop ik even naar het tegenover de camping gelegen familiepark. De broer van Dag is daar eigenaar en hij weet van mn komst en ik mag even (gratis) het park over. Het is er enorm druk, uiteraard vooral bij de zwembaden en glijbanen:

Als je hier ooit met de kids in de omgeving komt is dit zeker een aanrader. Er zijn heel veel dingen te doen in en op het water bijv. in een grote band met een motortje varen en op andere kids met water schieten en met radio bestuurbare bootjes varen....

De middag en de avond ben ik bezig met mails en administratie (sorry ... weinig te melden).

Het is nu 23.00 uur, nog helemaal licht en de kleine kids (schatting 3 - 5 jr.) huppelen nog vrolijk over de camping. Wat ook opvallend is --> totaal geen muggen. Je kunt gewoon de hele avond buiten zitten. Dat heb ik wel s anders meegemaakt.