Noorwegen, route Skjåk-Jotunheimen-Vang-Fagernes-Nesbyen, periode donderdag 13 juli 2006 - woensdag 19 juli 2006

Donderdag 13 juli 2006.

Omdat ik vandaag ook maar weer 2 campings te bezoeken heb, doe ik rustig aan. Nog 2 campings rond Dovre en dan weer terug naar Skjåk om te kijken of mn laptop er nu eindelijk is. En oh ja, ik had gisteravond eindelijk weer s een boeking. Met een huurprijs van EUR 800 dus niet gek. Maar helaas ... voor de week van 18 - 25 augustus zit de Banjaard al helemaal vol.

Het is nu 10.30 uur. Nog even een bakkie en dan maar s aan het werk.

10 km. buiten Vågåmo neem ik een "binnendoortje" richting de E6. Dit scheelt ca. 40 km (en morgen weer terug dus 80 km.) dan dat ik via Otta rijd, dus het is de moeite waard om het te proberen.

Oei ... Sverre van Gjeilo Camping had mij al gewaarschuwd: het 1e stuk is heel steil en onverhard. Net als ik begin te twijfelen (ik rijd stapvoets in z'n "1" naar boven en de "weg" is te smal om elkaar te passeren) kom ik een Nederlander tegen die een gebaar maakt van " jij bent gek". Maar goed .. stoppen wil nog wel, maar keren is er al helemaal niet bij en om dat stuk achteruit te rijden heb ik ook niet zo veel trek in. Maar even later is de weg weer verhard en nog even verder ligt er zelfs een nieuwe weg met 2 rijstroken en dat blijft zo tot de E6 ... ohhhh, dat kleine stukkie durf ik morgen ook nog wel weer naar beneden.

En opnieuw rijd ik weer op de E6, nu vermoedelijk voor de laatste keer. Ik rijd eerst naar de verste camping, iets boven Dovre. daar word ik getracteerd op een bakkie koffie en een ei-gebakkie (geen idee hoe het heet maar het is o.a. gemaakt van ei en heeeel erg lekker, als je daar s in de buurt bent moet je het zeker een keer proberen in het restaurant van de camping). Uiteindelijk, na veel discussie, besluit camping Toftemo een full color advertentie te zetten. He he, ik was wel weer s toe aan een succesje.

De 2e camping ligt weer zuidwaarts richting Otta. Onderweg even brood eten op een P aan de E6  ... ik heb wel s een rustigere plek gehad.

Op de kleine camping in Dovreskogen doe ik, ondanks de 25 plaatsen op de camping, ook nog bijna zaken. Want ondanks de grootte heeft de camping wel een eigen website en met name de hytters willen ze zoveel mogelijk promoten. Maar het blijft bij bijna ... maar ik mag hier wel overnachten.

Het is nog steeds mooi weer maar ondanks dat kijk ik vanmiddag naar een ontketende Michael Boogerd. Morgen weer naar Skjåk, zou de laptop er al zijn ?

's avonds kijk ik uiteraard naar CSI NY maar tegen 22.00 uur moet ik voor het eerst in Noorwegen even de kachel aan doen. Ik zit al met de trui aan in de camper maar heb het nog niet warm. Of het nou komt door de keiharde koude wind of doordat ik al sinds eind van de middag in de schaduw sta ... warm is het niet. Bovendien heb ik nog voldoende gas. Aangezien het gas hier in Noorwegen niet te betalen is had ik 3 "12 kg" gasflessen meegenomen. In Zwitserland en Duitsland had ik 3 weken met een gasfles gedaan, maar nu heb ik nog steeds de 1e (in gebruik vanaf 3 juni) niet leeg. Uiteraard komt dat omdat ik de kachel nog niet gebruikt heb maar ook omdat ik bijna altijd af was op de camping (en daardoor de boiler niet aan hoef te zetten) en omdat ik heel vaak op campings sta en dus aan de stroom waardoor ik geen water hoef te koken om koffie te zetten en waardoor de koelkast/vriezer ook dag en nacht geen gas gebruikt.

Vrijdag 14 juli 2006.

Kattorze juliet.... Ik parlet vloeiend Frans. Na een doesje doe ik kalmpies (daar raak je snel aan gewend ..) want het is ongeveer 1,5 uur rijden naar Skjåk en ik wil niet voor de middag daar aankomen. Ik vertrek even na 11.00 uur zodat ik ook onderweg ook nog even kan eten. Ik koop trouwens telkens een heel brood (Kneipbrød) waar ik 3 dagen van kan eten. De 1e dag lekker vers, de 2e dag gaat nog en de 3e dag met kaas in de oven. Heerlijk ! Toch ideaal zo'n campe. Je kunt eten en koffie drinken waar en wanneer je wilt.

Opnieuw (voor de 3e keer en morgen nog een keer weer) kom ik door Lom waar het gigantisch druk is. Ik bedenk me dat ik nog wel even bij het Nordal Turistcenter aan kan gaan in de hoop dat de manager weer terug is van vakantie. Dat blijkt inderdaad het geval, ik doe mn zegje maar ze kan en mag niet direct een besluit nemen.

In Lom koop ik nog wat lekkere bolletjes voor Sverre en Tanya Gjeilo (8 bolletjes voor NOK 120 oftewel EUR 15) en voordat ik de camping op rijd ga eerst bij hun aan om te kijken of mn laptop er al is. Niet dus ... en op internet zien we dat de douane de laptop in beslag genomen heeft. Het wordt steeds leuker ....

Ze gaan er namelijk van uit dat ik laptop vanuit Noorwegen in Nederland nieuw gekocht heb en dat ik m Noorwegen via de post probeer binnen te smokkelen. Als ik geen invoerrechten betaal (EUR 225 !!) sturen ze het pakketje over 2 weken weer terug richting afzender.

Maar na lang aandringen van Sverre gaan ze accoord dat als er een bewijs vanuit Nederland komt dat ik al eigenaar was voordat ik naar Noorwegen kwam, ze het pakket zullen vrijgeven. Aldus geregeld ! Nu maandag maar weer bellen of het zo accoord is ..

Nadat ik bij Sverre en Tanya geluncht heb mag ik ook nog een poosje internet gebruiken om mn mails op te halen. Ik heb de hoop maar laten varen dat ik mn zakelijke mails ook nog kan beantwoorden, want dan zit ik hier vanavond laat nog.

Aan het eind van de middag rijd ik naar de camping en mn "oude plekkie" is nog vrij. Alle bekenden zijn weg, dus gauw met het eten aan de slag.

's avonds knooi ik nog wat aan en heb ik in ieder geval besloten om morgen verder zuidwaarts richting Fagernes te rijden.

Zaterdag 15 juli 2006.

Om 9.30 uur schrik ik wakker en na het ontbijt, afwassen en afscheid nemen van de familie Gjeilo op richting Lom waar ik opnieuw even boodschappen haal. Rond de middag rijd ik de "51" op, de weg die langs het Jotunheimen Nasjonalpark richting Fagernes loopt. Mocht je ooit naar Noorwegen gaan en een route plannen, neem dan deze weg op want het is werkelijk prachtig. Kies wel een dag waarop het in ieder geval droog is en indien mogelijk zonder bewolking. Dat geluk heb ik vandaag. Het is stralend weer en er is letterlijk en figuurlijk geen wolkje aan de lucht.

Met name het stuk tussen Maurvangen en Beitostølen is adembenemend en ik heb de neiging om elke 100 m. te stoppen en een foto te maken. Tijdens het eten heb ik dit uitzicht:

Onderweg kun je nog afslaan naar Gjendesheim en vanaf daar een boottocht en daarna een prachtige wandeling maken. Kom je er in het hoogseizoen reserveer dan wel want het is er een drukte van jewelste. Kom je vanaf Fagernes informeer dan bij de Tourist Office in Fagernes of Beitostølen. Ook de meeste campings in de omgeving kunnen je wel meer vertellen.

Als je weg zo ziet kun je bijna niet geloven dat er bij Gjendesheim honderden auto's staan .. tja, of juist wel. De stokken naast de weg zie je overal langs de wegen in het hooggebergte. Ze dienen om in de winter de weg weer terug te kunnen vinden. Af en toe is het oppassen geblazen omdat ze nog wel s schuin over de weg hangen ...

En weer even stoppen ....

Hier heb ik echt een poos met verbazing zitten kijken ... zo lekker rustig en prachtig mooi. Je kunt het zo niet goed zien maar het water had een hele felle blauwe kleur ...

Bij de Tourist Office in Beitostølen informeer ik of de shortcut richting de E16 met de camper te doen is, want volgens Nederlanders die al 25 jaar in Noorwegen komen en op de vorige camping stonden, is de route af te raden.

De dame bij de Tourist Office geeft echter aan dat het geen probleem is en dat er zelfs grote touringcar bussen langs gaan. Als ik bij de afslag aan kom en zelfs de E16 staat aangegeven is al mn twijfel weg. En ik ben wat gewend sinds een paar dagen terug ...

De weg is inderdaad prima, nergens steil en overal verhard. Inmiddels snacht ik naar een bakkie koffie en ondanks dat het nog maar een klein stukkie is stop ik nog even. Bovendien moet ik natuurlijk bij aankomst op de camping in Vang direct aan het werk.

Tegen 17.00 uur rijd ik camping Bøflaten op, een prachtige camping met een prachtig uitzicht en schoon sanitair. De eigenaresse is blij me te zien want ze heeft al een aantal jaren geen consulent van de Kosmos gezien. Oei ... ik wil haar vertellen dat wij elk jaar alle campings bezoeken maar bedenk me ...

Het contact klikt en ik heb het idee dat ze nog wel een advertentie gaan zetten, maar ze wil niet direct beslissen. Ze geeft namelijk aan dat ze nog vanuit een helicopter mooie foto's van de camping willen nemen en dat ze me daarna mailt.

En dan --> eten en vandaag een feestmaal. Want ondanks dat het al laat is had ik me voorgenomen om vandaag aan de zalm te gaan. Waarom feestmaal: omdat het me heerlijk lijkt, ik een prachtig uitzicht heb en het prachtig weer is. Wat is het menu:

gebakken aardappels, ijsbergsla met ei, augurk, ananas en feta en ... gebakken Noorse zalm gevangen in het Sunndalsfjord. Wijntje erbij. SUPER !

Na de afwas kijk ik nog even naar de Tour de France en als ik 's avonds buiten nog even geniet van een bakkie koffie kom ik er opnieuw achter dat het 's avonds door de wind toch weer flink afkoelt. Ondanks dat het vandaag een warme dag was.

Zondag 16 juli 2006.

Als ik wakker word zie ik opnieuw een strakblauwe hemel, dus voordat ik vertrek nog even een mooie foto maken van het uitzicht vanaf de camping:

Over de camping loopt een stroompje, om even aan te geven hoe helder het water hier is:

Tegen het eind van de ochtend breek ik op want de bedoeling is om vandaag naar Fagernes te gaan en dat ligt slechts 55 km. hier vandaan. Onderweg bezoek ik nog een heel leuk kerkje in Ulnes. Overigens is dit een stenen kerkje (met muren van ca. 1,5 m. dik) en die zie je hier weinig. Bijna alles is van hout dus ook de kerken in Noorwegen:

Vlak voor camping Fagernes vind ik nog een plekkie om even wat te eten, want met een lege maag niet aan het werk. Ik meld me op de camping en deze is behoorlijk vol. Camping Fagernes is een (redelijk) grote camping, maar heeft een eigen zandstrand en ligt op loopafstand van het leuke plaatsje Fagernes.

De eigenaren zijn op vakantie (voor t eerst in 20 jaar volgens de schoondochter) en de schoondochter staat me te woord. Ook hier is het nu te druk bij de receptie en ze gaat accoord dat ik hier overnacht en later vanavond terug kom.

Na het eten maak ik een wandeling naar de overkant van het meer, want er is feest in Fagernes. In een grote feesttent treedt de Noorse Dolly Parton op (qua muziek dan

he !) en het klinkt niet onaardig.

Vanuit Fagernes kun je de camping net tussen de bomen zien liggen:

Terug op de camping uiteraard even een bakkie en daarna richting receptie, maar tot zaken komt het niet....

Maandag 17 juli 2006.

En opnieuw kom ik erachter dat er niets te plannen valt. De ochtend gaat nog maar ik schrik wakker om 9.00 uur en dus loop ik al achter de feiten aan.

Als ik de camper al vast voor vertrek heb klaargemaakt (de rommel opgeruimd heb zeg maar ..) loop ik naar Fagernes waar ik nog wat dingetjes moet regelen, o.a. het kopen van een nieuwe telefoonkaart en het bellen naar de douane in Oslo om mn laptop "vrij te krijgen".

20 min. later heb ik het gedeeltelijk voor elkaar. Volgens de Noorse post was het pakketje met mn laptop inmiddels verzonden, maar als ik aandring waar het naar toegestuurd is word ik alsnog doorverbonden met de douane. In 1e instantie geven ze ook daar aan dat het pakketje al verstuurd is, maar als ik vraag waarnaartoe, geven ze Gjeilo Camping in Skjåk op. Als ik aangeef dat dat niet de bedoeling was en dat was opgegeven dat het naar een andere camping verstuurd moest worden krijg ik het na lang aandringen voor mekaar dat ze het alsnog proberen te wijzigen. Toch schijnbaar nog niet verstuurd dus (....?) Ik moet vanmiddag maar weer bellen want ze kunnen geen buitenlandse tel.nrs. bellen.

Terug bij de camping pak ik nog vlug een bakkie en bij vertrek pak ik schoon water, loos ik vuil water en in Fagernes gooi ik de tank vol. Zo de camper is er weer helemaal klaar voor.

De bedoeling is vandaag 2 campings in Leira te bezoeken, ca. 5 km. onder Fagernes. Op de 1e camping gaat het al gelijk mis. Een enorme camping, veel drukte, geen eigenaar (ook niet te bereiken) en een ongeinteresseerde niets wetende vakantiewerkster bij de receptie. Gauw weg hier.

Aan de overkant van het meer zie ik een camping die me aan een leuke camping doet denken waar ik eerder geweest ben. Als ik de camping gevonden heb ben ik gelijk weer verliefd. Klein, mooi gelegen en een superschoon sanitairgebouw.

Maar de eigenaresse is niet echt geinteresseerd en omdat ik al aardig wat nieuwe campings heb opgenomen (en dat is eigenlijk voor een nieuwe consulent al niet de bedoeling) en ik ook zoiets heb van "graag of niet", geef ik haar mn kaartje en geef haar aan dat ik volgend jaar terugkom.

De bedoeling was hier te overnachten maar ik besluit toch maar door te rijden naar de volgende camping. Onderweg eet ik op een bospaadje mn brood op. De stilte doet bijna zeer aan mn oren ..

Halverweg Gol rijd ik de volgende camping op. Op het oog trekt het me nog niet echt. Maar als ik de camping over ben gelopen "piep" ik wel anders. Op een mooi eilandje zijn prachtige tourplekken en de toiletgebouwen zijn voorzien van van alles en nog wat t/m sauna, solarium en "stoomstoelen".

Het klikt met de eigenaar en ik hoor morgen of hij accoord is met een advertentie.

Ik blijf hier dus overnachten. Als ik tussen de riviertjes (te bereiken uiteraard via een bruggetje) een mooie plek vind voel ik me helemaal op mn gemak:

Achter de nok van het huisje met zoden zie je het bruggetje en achter de rode auto zo'n beetje in het midden, de camper.

Maar als ik aan het eind van de middag in een oude KCK van Hans D. lees dat een aantal jaren geleden Nederlanders op een camping iets onder Oppdal zijn weggespoeld doordat ze niet over de brug konden, bedenk ik me dat dit eigenlijk best wel een gevaarlijke plek is. Gelukkig is het (nog) mooi weer.

Dinsdag 18 juli 2006.

Redelijk op tijd breek ik op. Als ik naar het toiletgebouw loop zie ik een prachtige lucht en dito schittering in het water. Heel apart ! vlug even mn camera ophalen:

Ik stop nog even bij de receptie om te informeren of ze nog interesse hebben in een advertentie/link en het lukt me om een link te plaatsen.

Op naar Gol. De "51" is in slechte staat, wel verhard en breed genoeg, maar vol gaten en gerepareerde stukken waarbij ik niet harder kan rijden dan 70. Da's ook niet erg want de omgeving is mooi en bovendien wordt hier toch wel erg vaak gewaarschuwd voor overstekende elanden. Niet dat ik die al gezien heb (wel 2x een reebokkie, ontzettend veel schapen en sikken (eh.. geiten) en koeien) maar ze waarschuwen niet voor niets en veel auto's (vooral vrachtauto's maar ook campers) rijden met koeienvangers.

In Gol koop ik brood en ga op zoek naar de 1e camping van vandaag: Gol Campingsenter, de grootste camping die ik tot nu toe bezocht heb in Noorwegen, met 550 plaatsen en een groot (mooi) zwembad.

Maar ook hier is de eigenaar niet aanwezig. Op zich geen probleem want ik kom hier morgen of donderdag nog wel weer langs.

Dan naar Sjong Campingsenter in Nesbyen, de camping waar als het goed is mn laptop vandaag of morgen aan komt. Ik probeer onderweg nog te stoppen om even wat te eten maar voordat ik een parkeerplaats vind heb ik de camping al bereikt.

Een kleine camping met veel vaste plekken. En mn laptop is er nog niet .... Het meisje bij de receptie doet nog verwoede pogingen het dichtstbijzijnde postkantoor en haar baas (niet aanwezig ..pfff) te bereiken, maar helaas. Dus zoek en vind ik een heel mooi plekje aan het water en met tv ontvangst want uiteraard wil ik graag de rit naar de Alpe d'Huez zien. Want ooit heb ik zelf ook de Alpe d'Huez bedwongen. Niet dat het echt snel ging, maar ik kwam boven.

Ben net even naar de receptie gelopen. Zag ik een plakkaat hangen dat Kurt Nielsen (Idols) binnenkort in de omgeving optreed. Grappig .. schijnt uit Bergen te komen. Daar "moet" ik ook nog "optreden" maar dat wel eind volgende week worden. De etappe naar de Alpe d'Huez valt tegen en ik verleg mn aandacht naar buiten. Ook hier is het inmiddels flink warm geworden. Ik gebruik de luifel nu regelmatig. Had ik m in Frankrijk af en toe nodig om onder te schuilen voor de regen, nu om in de schaduw te kunnen zitten.

Een eindje verderop is een Noor bezig om een houten "voortent" in elkaar te timmeren. De vaste gasten staan hier het hele jaar en de houten "voortent" lijkt mij voor de wintersport een stuk warmer en praktischer dan doek. Maar hij heeft het zo warm dat hij om het half uur de rivier in duikt om af te koelen.

Voordat hij voor 't laatst het water in springt om bij de buren aan de barbecue te kruipen, zie ik dat z'n rug vuurrood is ha ha.

Na het eten word ik omsingeld door 2 Duitse campers. Ook zij vinden het plekje mooi en staan voor mn camper op ca. 4 meter van me af. Maar ze komen wel even netjes vragen of het goed is. Nee dus, wegwezen ha ha.

's avonds doe ik niet zoveel meer. CSI Miami en Flikken kijken, lekker bakkie senseo (de voorraad slinkt snel) en uiteraard voor het slapen gaan een borrel met cola.

Woensdag 19 juli 2006.

Vanmorgen met "zaken" bezig geweest. En om aan te geven dat de zaken niet altijd lopen zoals ze moeten lopen even het volgende "verhaaltje".

Enige tijd geleden had ik een boeking gemaakt voor een Belgisch gezin wat in Dubai woont. Afgelopen week werd ik gebeld door Roompot dat ze de boeking gingen annuleren omdat er nog niet betaald was. Dat probleem lag bij mij, want doordat ik geen internet heb, was er nog niets overgemaakt. Toen De gasten hadden wel aan mij betaald maar ik niet aan Roompot. Bovendien hadden de gasten EUR 277,50 (mijn provisie) te weinig betaald. Dus .. hoe krijg ik dit geld voor a.s. vrijdag (aankomst) op mn rekening. Want om na hun vakantie het geld nog zien te krijgen lijkt heel moeilijk.

Ik had alleen maar een zakelijk mailadres/zakelijk tel.nr. in Dubai van de gasten, dus dat maar s gebeld. Wetende dat de mensen al in Belgie zijn. Een Dubainees heeft mij vervolgens het nummer gegeven maar dit tel.nr. was niet bereikbaar. Dus smsje gestuurd met verzoek om mij te bellen.

Dus zeg maar een smsje van een Nederlander uit Noorwegen naar een mobiel nr. in Dubai van een Belg. Maar het werd nog mooier. De man in kwestie was op het moment dat ik smste in Frankrij en heeft het smsje doorgestuurd naar z'n vrouw in Belgie. En die heeft mij een smsje gestuurd dat ze met haar telefoonkaart niet naar het buitenland kon bellen.

Dus heb ik dat nr. maar gebeld, haar gesproken en de betaling veilig gesteld .... heeeeel apart.

Tegen de middag richting receptie gelopen. Zou mn laptop er al zijn ? Nee, maar wel een briefje dat ik nu in Nesbyen, 4 km. verderop, het pakketje op kan halen. YES ! Kan ik mooi even met de scooter ophalen:

Op het postkantoor zie ik direct het pakketje van Schutte al staan. Binnen 5 min. sta ik weer buiten. Ik kan het bijna niet geloven. Ik heb er zo lang op gewacht .... Zouden er geen stenen in zitten ha ha ?

Terug bij de camping uiteraard direct het pakketje geopend. YES ! De laptop, post from Holland (nee geen Evert van Benthem rookworsten ...) en een paar geen tv ontvangst DVD's. SUPER !!!!

Als ik gecontroleerd heb of ie nog werkt weet ik me nog even te beheersen want er staat vandaag weer een mooie touretappe op het programma. Wauw, super Rasmussen !

Maar dan ... aan het verslag. Morgen kom ik namelijk nog bij het Gol Campingsenter langs en daar hebben ze WIFI. Ik wil dus nu vast zoveel mogelijk verslag en foto's klaar zetten zodat ik morgen ook nog tijd heb om mn mails kan binnenhalen.