Periode zaterdag 18 juni 2011 - vrijdag 24 juni 2011. Route Fjell (Sotra), Lofthus, Kinsarvik, Hovet i Hallingdal, Gol, Tisleidalen.

Zaterdag 18 juni 2011.

Vanochtend uiteraard eerst even uitslapen, de komst van Hennie betekent voor mij ook een beetje vakantie. En daar ben ik eerlijk gezegd ook wel een beetje aan toe. De afgelopen 4 weken heb ik iets van 80 a 85 campings bezocht, de komende 2 weken hoef ik er nog maar 10 a 15. Dit is niet zozeer gepland, maar heeft meer te maken met de (ideale) route welke ik normalerwijs rijd .. in dit geval met Bergen als eindpunt. De komende 2 weken gaan we via Kinsarvik en de Hardangervidda richting Gol, Fagernes en dan richting Dokka.

Ik wilde vanochtend nog even op de "weersites" kijken maar krijg de WIFI verbinding niet aan de praat. En dus besluiten we straks maar gewoon te vertrekken. Ik meende me te herinneren dat het vandaag wel redelijk weer zou worden. We maken nog een wandeling over Skogtun Camping en genieten van het geweldige uitzicht:

Om 12.00 uur nog even een broodje eten en dan op pad ! Eindbestemming: Kinsarvik of Lofthus, een ritje van zo'n 2,5 uur. Maar onderweg gaan we ook nog 2 campings bezoeken. De 1e daarvan ligt ook in Haukeland: Bratland Camping.

Dit keer is het lekker rustig op de weg en even later rijden we de camping op. Het gesprek duurt niet lang want de camping valt onder een Noorse groep campings waar ik nog steeds geen deal mee heb kunnen maken. Maar dat gaat ooit een keer lukken !

Iets verder bezoeken we Lone Camping. Daar heb ik gisteren het gesprek al gehad, maar ik moet de camping nog controleren. Bij beide campings ziet het sanitair er prima uit, maar persoonlijk vind ik/vinden wij Lone Camping een behoorlijk stuk mooier gelegen. Kijk voor meer info maar even op:

Daarna gaan we gauw weer verder want het is nog een stukkie rijden. Als we de tunnels gehad hebben en even later de "7" richting het Hardangerfjord nemen lijkt het op te knappen. Vlak voor Norheimsund bezoeken we de Steindalsfossen welke niet zozeer bekend staat om zn hoogte (slechts 50 meter) maar omdat je er onderdoor kunt lopen zonder nat te worden. Van afstand lijkt het een gewone waterval:

Maar van dichtbij ziet het er zo uit (even met ons erbij ....):

Van achter de waterval een foto genomen is nog bijzonderderderder (met regenboogje):

En nog eentje van het geheel:

Daarna gaan we weer op pad. De "7" is een prachtige route welke meestal direct langs het Hardangerfjord loopt. Maar op sommige plekken is het ook heel erg smal en het is goed oppassen geblazen.

We stoppen nog even op een mooie parkeerplaats voor een bakkie leut en even later duiken we bij Granvin de tunnel in richting de veerboot. Op dit stuk zijn ze ook een brug aan het bouwen en om die reden is ook hier in de tunnel al een rotonde gerealiseerd .... ik blijf dat toch heel apart vinden...

Bij de veerboot hebben we mazzel, we kunnen er direct oprijden en we zijn er nog niet op of hij vertrekt al. Eh ... dit klopt eigenlijk niet helemaal, maar goed ... bij wijze van spreken dan. Aan de overkant pakken we de "13" richting Odda. De weg is trouwens behoorlijk verbeterd. Het 1e stuk vanaf de veerboot is nu volledig klaar en verderop richting Kinsarvik is de nieuwe tunnel al bijna klaar. Dichter bij Kinsarvik wordt het weer behoorlijk smaller en is het oppassen geblazen.

Iets na 18.00 uur rijden we Kinsarvik Camping op. Mn vriend (en eigenaar) Evald is afwezig, maar hij heeft laten weten zondagavond weer terug te zijn. Kinsarvik Camping is (net als de "volgende" camping: Lofthus Camping) 1 van mn lievelings campings. Maar als we ons melden bij de receptie geeft de knaap aan dat er maar een plekjes vrij zijn. Ze hebben 2 gedeeltes van de camping afgesloten omdat het gewoon te zacht is. Als ik met hem naar een plekje ga kijken en 1 stap in het gras zet ben ik "bijna mn voet kwijt". Zo nat ... echt niet te geloven.

Terug in de camper besluiten we verder te rijden naar Lofthus Camping. Ik weet dat het daar over het algemeen ook niet al te droog is, maar als we na 15 minuten daar op de camping komen blijkt het nog veel erger. Ook hier hele stukken afgesloten, eenvoudigweg omdat het bijvoorbeeld de hele maand mei geregend heeft. Dag, de eigenaar van Lofthus Camping geeft aan dat het in mei geen dag droog geweest is en dat er in juni ook behoorlijk veel regen gevallen is. De grond is gewoon helemaal doorweekt.

We zoeken en vinden een iets minder natte plaats, maar als ik de camper er in draai sta ik gelijk muurvast. Nou ja .. hij staat op zich goed. Laat eerst maar mooi staan. Zien we morgen wel weer.

Ook met Dag ben ik de afgelopen jaren bevriend geraakt, maar ook hij is niet aanwezig. Nou ja .. die zien we morgen wel.

Na het eten ga ik nog even met het verslag aan de gang en vervolgens is het al gauw laat. Morgen blijven we hier nog een daggie.

Zondag 19 juni 2011.

Uiteraard slapen we vanochtend eerst weer even uit. Als we wakker worden is eigenaar Dag inmiddels druk in de weer om met de tractor campers en zelfs auto's uit de modder te trekken. Sjonge jonge ..

Zoals gezegd blijven we hier vandaag nog een daggie. Want ik moet ook nog met Dag om tafel. Later op de ochtend spreek ik m voor het eerst en het weerzien is goed. Hij is helemaal gek op Grolsch bier en uiteraard heb ik een paar flesjes meegenomen en gaan we deze vanavond even nuttigen.

Het zakelijke gedeelte doen we vanmiddag en omdat ie zo druk is komt ie wel aangeven wanneer het hem het beste past. Inmiddels is het weer behoorlijk verbeterd en de grond lijkt wat op te drogen. Al zou je dat op deze foto:

niet zeggen. Zoals je ziet hangt de camper behoorlijk laag boven het gras en dat komt omdat de voorwielen zich al een flink stuk hebben ingegraven. Iets voor de luifel zie je de sporen welke vanochtend door de buurman zijn achter gelaten.

Maar als het zonnetje schijnt is het heel aangenaam, zeker met dit uitzicht:

Over uitzicht gesproken, de meeste hytter hebben dit uitzicht:

echt helemaal geweldig. Wil je dit uitzicht boeken, dan moet je maar even op:

http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2661&gebied=hordaland&land=noorwegen kijken.

Halverwege de middag ga ik met Dag mee naar "zn kantoor" (2 stoelen en een tafel in de garage :-). Het gesprek is goed, heel goed en even later zijn de bestaande contracten weer verlengd.

Terug bij de camper kruipen we (Hennie en ik :-) nog even in het zonnetje. Verspreid over de dag kruip ik een paar keer achter de laptop want mn werk gaat natuurlijk gewoon door.

Na het eten gelijk maar even afwassen want Dag komt al om 20.00 uur want hij moet later op de avond nog naar de receptie. En dus zitten we om 20.00 uur al aan het bier ha ha. Intussen komt de ene camper na de andere het natte gras oprijden en af en toe begint Dag te puffen "daar kan ik morgen de tractor wel weer voorzetten". Hij vertelt dat het toch wel leuk is (we zitten onder de luifel) dat hij 1x per jaar op zn camping kampeert.

Hij vertelt ook (kijkend naar de besneeuwde bergtoppen aan de overkant) dat de sneeuw op de bergen verschillend van kleur is. Je kunt het op de foto's hierboven niet zien, maar de sneeuw heeft soms een donkere kleur. Hij vertelt dat dat vorig jaar ontstaan is tijdens een flinke regenbui waarin as van de IJslandse vulkaan zat. Ook de ramen van de hytter en de ruiten van de auto zijn allemaal voorzien van een laag as.

Even na 21.30 uur vertrekt ie richting receptie en maken Hennie en ik nog even een wandeling en kruipen we nog even voor de tv. Want buiten is het inmiddels wat frisjes geworden ....

Morgen gaan we naar Kinsarvik Camping. We hebben dus een enorme rit van 15 minuten voor de boeg. Zeer waarschijnlijk blijven we daar ook weer 2 nachten alvorens we de Hardangervidda richting Geilo over gaan.

Maandag 20 juni 2011.

Vandaag gaan we weer op pad. Niet echt een superlange rit want Kinsarvik (waar we ook afgelopen zaterdag even hebben gekeken) ligt maar 15 minuten verderop. En natuurlijk zijn we heel erg nieuwsgierig of we de camper uit de blubber kunnen trekken ... Dag heeft gisteren al aangegeven me er met de tractor uit te zullen trekken, maar dacht ook dat het me zelf wel zou lukken.

Even na 9.00 uur heb ik de camper klaar voor vertrek en doe ik een 1e poging. Maar nee hoor ... de banden zitten vol modder en ze slippen in de natte grond. Dan steken mn buren even de handen uit de mouwen. We weten de camper "aan het schommelen" te krijgen en dan is het een kwestie om "op je hoogste punt" gas te geven. En ja hoor .. ik schiet de verharding op. Bij de receptie nemen we met enige triomf afscheid van eigenaar Dag en vertrekken van deze mooie camping in Lofthus.

In Kinsarvik aangekomen bezoeken we eerst Camping Hardangertun, de grote camping tegenover het Mikkel Familypark. Ook daar tref ik de eigenaar (Dag 2), maar hij zit in gesprek en vraagt of we eerst even de camping kunnen inspecteren. Ik krijg ook een sleutel van nieuw gebouwd appartement in de handen gedrukt zodat we die ook even kunnen bekijken. Dat doen we dan maar eerst want het is inmiddels weer gaan regenen.

Als we de camping geïnspecteerd hebben ga ik in gesprek met de eigenaren. Voor de Kosmos Campingwijzer doe ik geen zaken omdat ze zich hoofdzakelijk op de Noorse markt richten. Maar de vermelding van de hytter op mijn eigen site wordt wel verlengd. Kijk maar even op de volgende link voor meer informatie: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2874&gebied=hordaland&land=noorwegen

We doen nog even boodschappen bij de plaatselijke SPAR en gaan daarna naar Kinsarvik Camping, onze eindbestemming van vandaag :-)

Daar zijn we al voor de middag en dus spreek ik Evald nog net want hij gaat weer 2 dagen weg. We spreken af dat we hier 2 dagen blijven en dat we dinsdagavond in gesprek gaan.

Het weer is inmiddels behoorlijk opgeknapt en we genieten er even van. Deels in het zonnetje en deels achter de laptop brengen we de tijd door.

Na het eten en de afwas gaan we even een wandeling maken door Kinsarvik en genieten in de haven van het prachtige uitzicht over het Hardangerfjord.

Dinsdag 21 juni 2011.

Ook voor vandaag is er mooi weer voorspeld, maar als we 's ochtends de screens opentrekken ziet het er triest uit. Bovendien is het koud en regent het af en toe. En dus kruipt Hennie "in een boek" en ik achter de laptop want vandaag moet ik in ieder geval mn oude verhuursite http://home.kpn.nl/recreatiewoning/index.html even bijwerken. Bij mn nieuwe verhuursite www.vakantiewoningen-in-europa.nl gaat dat volledig automatisch. Daar hoef ik niets meer aan te doen en dat scheelt behoorlijk wat tijd.

Het weer slaat nu echt helemaal de andere kant op want het is ineens behoorlijk warm en met de blauwe lucht is deze camping en de plek waar we staan helemaal een plaatje:

Het nieuwe sanitairgebouw (ook het bestaande "oude" sanitairgebouw is nu overigens helemaal opgeknapt) staat vlak bij onze camper. Mooi makkelijk.

We genieten lekker van het zonnetje en gaan 's middags nog even badmintonnen. We doen net of we op vakantie zijn :-)

Na het eten en de afwas gaan we nog even naar de supermarkt om wat boodschapjes te halen. Daarna snel weer terug richting de camper want Evald komt rond 20.00 uur. Maar die is natuurlijk weer druk, dus het wordt even wat later.

Even later zitten we onder het genot van een bakkie senseo bij te kletsen en de papieren door te nemen. Hij is heel tevreden over de promotie (inclusief Best Deal Camping Card) welke hij afgelopen jaar voor dit seizoen geregeld heeft en wil het graag verlengen. Ook de vermelding op mn eigen site wordt verlengd. Kijk voor meer informatie over deze mooie camping maar even op:

Later op de avond openen we nog even een paar Grolsch flesjes ... op de goede afloop :-)

Als Evald vertrokken is kruipen we gauw in de camper, want het is er niet warmer op geworden. Morgen gaan we trouwens weer verder. De 1e afspraak is gemaakt. Om 10.30 uur op een klein uurtje rijden.

Woensdag 22 juni 2011.

Het was inderdaad ook een frisse nacht, maar we worden gewekt door het zonnetje. En daar ben ik heel blij mee want we hebben vandaag een mooi ritje voor de boeg. We gaan namelijk over de Hardangervidda richting Geilo.

Voordat we Kinsarvik Camping verlaten tank ik nog even schoon water en loos mn vuile water en we krijgen van Evald nog even een rondleiding in zn mooie nieuwe "hutten". Sjonge jonge wat mooi !!

Rond 9.45 uur rijden we van de camping. De 1e stop is Saebo Camping in Ovre Eidfjord. De rit gaat prima en rond 10.30 uur rijden we de camping op. Eigenaar Ola is ergens op het terrein maar wordt door een Nederlandse knaap die sinds kort op de camping werkt, opgespoord en even later zit ik met Ola in gesprek. Voor de Kosmos Campingwijzer komen we niet tot overeenstemming, maar de vermelding op mn eigen site wordt wel verlengd. Kijk maar even op:

http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2873&gebied=hordaland&land=noorwegen voor meer informatie.

Na het gesprek maken we even een rondje over de camping en na de inspectie gaan we weer verder. Als je van de camping richting de Hardangervidda rijdt blijf je nog heel even op dezelfde hoogte, maar vervolgens gaat het behoorlijk de hoogte in. En grotendeels via bochtige tunnels. We stoppen nog even bij de Voringfossen waterval met een hoogte van 183 meter 1 van de grotere watervallen in Noorwegen:

Een paar jaar geleden ben ik richting het hotel wat je nog net bovenin de foto kunt zien (in het rood). Vanaf daar heb je een mooier uitzicht op de waterval alleen 5 jaar geleden moest ik daar wel NOK 30 parkeergeld betalen.

We rijden verder de Hardangervidda op en de natuur wordt "grimmiger" en een beetje spooky:

De Hardangervidda is de grootste hoogvlakte van Europa. Het is een natuurgebied dat ongeveer 8.000km2 groot is. Het centrale gedeelte ligt op een hoogte van 1.200 - 1.400 meter. Aan de randen liggen bergtoppen die aan de noordkant oplopen tot bijna 1.900 meter. Overal waar je kijkt zie je nog sneeuw, maar op dat noordelijke stuk is het helemaal wit.

We stoppen even bij een parkeerplaats en genieten van de totale rust om ons heen:

Tot dat er 2 Nederlandse campers en een Nederlandse caravan stoppen. Tijd om verder te gaan :-)

Onze volgende stop is Geilo, een bekende wintersportplaats. Daar had ik tot vorig jaar Geilo Camping in de gids, maar de camping is verkocht en er gaat gebouwd worden. Eigenlijk zouden ze daar nu al mee begonnen moeten zijn. Dus toch maar ff sjekkuh ...

Als we in Geilo aankomen is het inmiddels 12.30 uur. Eerst even tijd voor een korte lunchpauze. Daarna rijden we naar Geilo Camping en ik praat even kort met de eigenaar. De plannen zijn weer verschoven ... we besluiten aan het eind van het seizoen even telefonisch contact te hebben. En dus gaan we door naar de eindbestemming van vandaag: Birkelund Camping in Hovet i Hallingdal vlakbij Hol.

Onderweg zei ik al tegen Hennie "het zal me verbazen als het daar rustig is". Want onderweg kwamen we echt heel veel Nederlanders tegen en Birkelund Camping doet zowel mee met de ACSI-card als met de Best Deal Camping Card.

En ja hoor ... als we de camping oprijden is het behoorlijk druk. Elke nacht staan er 20 a 25 combinaties, prima dus.

De Nederlandse eigenaren Rinie en Franka zijn dan ook in hun nopjes. Omdat we hier overnachten spreken we af vanavond in gesprek te gaan. We vinden een verharde plaats voor de camper en zodra de stroom is aangesloten kruipen we eerst met een bakkie senseo in het zonnetje. We genieten er even van en daarna kruip ik even achter de laptop. Want er moet natuurlijk nog wel wat gebeuren. De WIFI werkt prima en dus kan ik nog mooi even wat doen.

Als avondmaal staat campingmenu numero uno op het programma: macaroni. Na de afwas maken we even een rondje over de camping en om 20.00 uur ga ik richting receptie. Het gesprek met Rinie en Franka is goed en het promotiepakket voor de Kosmos Campingwijzer wordt verlengd. Ook de presentatie van de hytter op mn eigen site wordt verlengd.

Maar er is meer nieuws. Rinie en Franka beheren ook een aantal "Scandinavie-websites" waaronder www.reis-door-noorwegen.nl Deze site bevat naast heel veel informatie ook leuke routes. Als bezoekers op mijn site in de regio Buskerud naar accommodaties zoeken en dus op http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiehuizen.php?land=noorwegen&gebied=buskerud  kijken, zien ze tussen de kaart van Google Maps en de lijst met accommodaties een doorlink mogelijkheid naar de informatie over de regio Buskerud op hun site.

Dit gaan we bij alle regio's doen en andersom komen er in de regio's en bij de routes op www.reis-door-noorwegen.nl links naar www.vakantiewoningen-in-europa.nl. Het vult elkaar dus mooi aan. Vervolgens gaan we dit ook doen voor de andere Scandinavische landen.

Even na 22.00 uur rol ik weer de camper binnen. Eerst even bijkletsen en daarna gaan we even rummicubben. Uiteraard onder het genot van een wijntje ...

Donderdag 23 juni 2011.

Oei ... als we wakker worden is het al behoorlijk bewolkt en donker. Ik kruip even achter de laptop en weer wordt er voor vandaag behoorlijk wat regen voorspeld. Maar goed, dat zegt nog niet zo veel ... zelfs niet als je 3 verschillende "weer" websites raadpleegt. We besluiten na een bakkie koffie te gaan vertrekken en net voordat er een flinke plensbui valt heb ik de kabels binnen.

We nemen nog even afscheid van Rinie en Franka en gaan op pad. Ook nu hebben we slechts 2 campings op het programma staan. De 1e ligt in Al op ongeveer een half uurtje rijden. Even later rijden we Camping Al Folkepark op, een camping waar al jaren grote plannen zijn om een mega camping op te zetten. Ik heb er inmiddels 2 contactpersonen, maar bij aankomst blijken deze beide niet aanwezig. Ik maak een rondje over de camping en ga met de "vervanger" in gesprek. We vullen de papieren in en de presentatie op mijn eigen site --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2866&gebied=buskerud&land=noorwegen wordt verlengd.

De grote plannen lijken nu toch gerealiseerd te worden. Toch maar even de vinger aan de pols houden....

Onze volgende stop en tevens eindbestemming is het gezellige plaatsje Gol, opnieuw een half uur verderop. Onderweg wil ik nog een "nieuwe" camping bekijken. Oftewel een camping welke nog niet in de gids staat. Maar al direct bij aankomst hebben we beiden zoiets van "bwehh". Toch maar doorrijden dus.

In Gol rijden we nog even door het centrum en vervolgens door naar PlusCamp Gol Campingsenter. Mn contactpersoon is aanwezig maar gezien het tijdstip van aankomst, rond 12.00 uur, besluiten we pas om 13.00 uur om tafel te gaan. Kunnen we ook mooi zelf eerst even eten. PlusCamp Gol Campingsenter is een hele grote camping met veel seizoensplaatsen. Maar aan de rechterkant van de weg (tussen de receptie en de rivier) liggen een paar mooie plaatsen. Da's ook direct te merken want er staan al 3 Nederlandse caravans als wij aankomen.

We vinden een mooi plekje direct aan de rivier:

en als het weer vervolgens ook wat opknapt ... helemaal super !

Het gesprek met zowel mn contactpersoon als de eigenaar stemt tot tevredenheid, maar echt veel concreter dan het promotiepakket wat afgelopen jaar werd afgenomen .. kom ik niet.

Voor meer informatie over deze camping, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2865&gebied=buskerud&land=noorwegen

Het sanitair is hier trouwens "inclusief" en helemaal super. Echt geweldig mooie familiebadkamers !!

Ik kruip nog even wisselend achter de laptop en onder de luifel bij mn vriendinnetje. Na het eten en de afwas maken we nog even een wandeling over de camping en na een bakkie leut is het de hoogste tijd voor een potje rummikub.

Morgen weer een dag.

Vrijdag 24 juni 2011.

Het is te merken dat we weer wat "lager" staan want afgelopen nacht was het lang zo fris niet als de vorige nacht in Hovet i Hallingdal en de komende nachten zal het ook wel weer fris worden. Want onze eindbestemming vandaag is Tisleidalen aan de "51" tussen Gol en Leira en de camping daar ligt op iets van 700m. hoogte.

Maar eerst gaan we nog een camping bezoeken vlakbij Nesbyen. Onderweg is het nog even oppassen geblazen omdat er een vrachtwagen met pech op de rijbaan stil staat. Eerlijk gezegd kan hij ook geen kant op, als hij tenminste echt niet meer verder kan rijden. Maar daar gaan we dan maar van uit. Als we bij Sjong Campingsenter zijn aangekomen begint het ineens te regenen en het lijkt erop of er nog geen water gevallen is. Sjonge jonge ... echt niet normaal zo hard.

Bovendien blijkt er niemand aanwezig en ook na een telefoontje blijkt er niemand te kunnen komen. Tja ..

We controleren de camping en gaan weer richting Gol. In de REMA 1000 doen we nog even boodschappen en vervolgens gaan we weer flink de hoogte in. Opnieuw rond 12.00 uur (dat krijg je als je steeds tegen 10.00 uur vertrekt :-) arriveren we op Vasetdansen Camping. En opnieuw tref ik het niet ... this is not my lucky day ... Mn contactpersoon Ola is niet aanwezig. Zn broer Rolf wel en we spreken af om vanavond om 19.00 uur even om tafel te gaan.

Ook Vasetdansen Camping beschikt over veel seizoensplaatsen, maar speciaal voor tourgasten hebben ze een prachtig schiereilandje waar je heerlijk kunt staan. We vinden een mooi plekje direct aan het water, maar daarna is het gedaan met de pret. Want het begint weer te regenen. Gelukkig hebben we net de camper helemaal in gereedheid gebracht (vlak gezet, aan de stroom) .. dus eerst maar even een broodje eten.

De rest van de middag vult Hennie met lezen en ik met het online zetten van een aantal nieuwe campings. Zowel op de site van de Kosmos Campingwijzer als op mn eigen site. Een behoorlijk tijdrovend klusje ...

Om 19.00 uur ga ik richting receptie, maar we komen er niet echt uit. Rolf wil eerst met zn broer - die op vakantie is - overleggen en dus spreken we af om na het seizoen weer contact te hebben. Probleem is ook dat hier niet veel Nederlanders komen. Vermoedelijk komt dat door het weer, want de camping ligt midden in de natuur en niet bijvoorbeeld vlak bij een plaats. En mensen hebben toch de neiging om bij mooi weer de natuur in te trekken.

Morgenvroeg gaan we bekijken wat we gaan doen. Het weer lijkt wat te verbeteren en dus blijven we waarschijnlijk het weekend hier.

De rest van de avond hangen we lekker voor de tv. Is ook wel een keer lekker ... niets doen :-)