Noorwegen, route Eidsvag, Bud, Molde, Ǻndalsnes. Dinsdag 23 juni 2009 - zondag 28 juni 2009.

Dinsdag 23 juni 2009.

Dit keer ben ik al voor de wekker wakker want om me heen staan allemaal vissers en die zijn al vroeg op. Bovendien zijn het bijna allemaal Duitsers en mijn ervaring is dat die 's morgens atlijd veel lawaai hebben. Of zouden ze misschien net als de Portugezen en de Engelsen ook een uur tijdsverschil hebben ? Gewapend met een bakkie leut ga ik even naar buiten om van het geweldige uitzicht te genieten. Helaas werkt het weer niet zo mee. Het is behoorlijk bewolkt, maar gelukkig nog wel droog.

Net als ik me zit te bedenken wat ik zal gaan doen komt Perly (de eigenaresse) eraan. Ze geeft aan dat ze niet zoveel tijd heeft (goh wat een verrassing), dus zet ik haar een bak senseo voor en gaan we de formulieren invullen. Dit keer wordt ze maar 3 keer weggeroepen en krijgt ze 2x telefoon, maar ik ben al lang blij dat ze er nu is en niet aan het eind van de ochtend komt. Ze geeft aan dat "Piet from Fwiesland" dit jaar niet komt. De mensen komen eigenlijk uit Zandhuizen en staan hier regelmatig een tijdje op de camping en vorig jaar heb ik ze hier ontmoet. Het staat trouwens behoorlijk vol:

Zoals je ziet hangt de bewolking behoorlijk laag en is het een beetje sinister weer.

Als Perly vertrokken is haal ik de (stroom)kabel binnen, verkleed me en ga er vandoor. Mn 1e stop is Eidsvag, waar ik nog even boodschappen wil doen.

Daana gaat de rit door richting Molde. Onderweg beslis ik nog wat ik ga doen. Want misschien neem ik nog een nieuwe camping op. Daar ben ik al een paar keer langsgereden en het ziet er wel leuk uit.

En dus rijd ik even later Gammelsetra Camping op, meldt me bij de receptie, ga eerst een gesprek aan (om te kijken wat voor mensen het zijn) en vraag of ik de camping even mag bekijken.

En dus loop ik even later over de camping en verbaas me eigenlijk dat deze camping in geen enkele gids staat. Wat de camping ligt direct aan een meer en het is er heerlijk rustig. Het sanitair is oud maar schoon en de keuken (en de wasmachine/droger) staan in dit gebouwtje:

en dat is toch wel de meest bijzondere keuken die ik ooit gezien heb ha ha.

Rechts van het gebouwtje staat nog een hytter in ongeveer dezelfde uitvoering. Echt heel leuk !

Ook de ontvangst op de camping ziet er leuk uit:

Verder overal bloemen, een teken dat er wel zorg aan de camping besteed wordt. De Braziliaanse eigenaresse is supervriendelijk en dus neem ik de camping in de gids op.

Zoals gezegd: onderweg beslis ik nog wel welke campings ik vervolgens ga bezoeken. Ik kies ervoor om de camping in Molde over te slaan, want daar kom ik donderdag nog wel langs, en door te rijden naar Malmefjorden. Je kunt er dan voor kiezen om door de tunnel (3 km.) te rijden = tol NOK 15 = EUR 1,71 of om te rijden. Eigenlijk maakt het qua kosten niet uit wat je doet, dus ga ik meestal door de tunnel "heen" en om de berg weer terug richting Molde.

Even na 12.00 uur rijd ik Bjølstad Camping op. De eigenaresse is druk aan het werk en vraagt of we iets later kunnen afspreken. Tuurlijk ! Kan ik mooi even brood eten. En dus ga ik na mn rondje over de camping even in de camper eten en zie de eigenaresse even later "seinen" dat ze klaar is en weer naar "boven" gaat. De camping ligt namelijk beneden aan het fjord, terwijl de receptie een behoorlijk stuk hogerop aan de weg ligt.

Het gesprek met Laila is enigszins vreemd, maar de advertenties worden verlengd. Ze is zeer tevreden. Mooi.

Ik vervolg mn rit richting Bud, mn eindbestemming van vandaag. Het weer is er niet echt beter op geworden, maar als ik PlusCamp Bud op rijd lijkt het wat lichter te worden. Mn bedoeling is om hier weer 2 dagen te blijven zodat ik even wat kan "bijwerken". Want mn achterstand in de campingadministratie loopt uiteraard alleen maar op zo (want dat moet online ... en dus moet ik wel verbinding hebben). De vriendelijke eigenaren Ole en Marianne hebben vandaag geen tijd en dat is even later - als ik een leuk plekje gevonden heb - duidelijk te zien. De ene na de andere camper rolt binnen. Maar goed, da's ook niet zo vreemd, want de camping ligt geweldig en heeft super sanitair.

Als ik met een bakkie senseo achter de laptop zit moet ik uiteraard eerst door mn mailtjes heen. En dus schuift de campingadministratie nog weer wat op. Even na 18.00 uur met het eten aan de slag en even voor de tv. Sjonge jonge wat een luxe ineens: internetverbinding en tv-ontvangst. Super. Daarna nog weer even achter de laptop want het is druk met aanvragen/boekingen. Morgen maar verder kijken.

Woensdag 24 juni 2009.

Als ik me gedoucht heb kruip ik gelijk achter de laptop. Vandaag maar s even flink wat doen. Eerst mn verslag bijwerken en uiteraard even naar de beurs kijken. Het weer is trouwens geweldig. Gisteravond rond 22.00 begon het zonnetje te schijnen en die is vannacht "niet uit gegaan". En dus is het vanochtend al een heerlijk temperatuurtje. Het wordt trouwens dit weekend 26 graden. Het moet niet gekker worden ha ha. Mn plekkie hier:

In de verte linksonder op de foto (iets rechts van die mast) kun je nog de besneeuwde toppen op de bergen zien. En waar ik nu sta is nog niet eens de mooiste plek op de camping. Van die plekken zal ik vanmiddag nog wel even een foto maken. Nu antwark. De rest van de ochtend en middag ben ik bezig met aanvragen/boekingen en telefoontjes plegen.

En ik krijg nog een grappig mailtje van een camping op de Lofoten. De eigenaresse daar heeft mij vorig jaar na sluitingstijd van de receptie (23.30 uur) het haar geknipt en nu had ze Nederlanders in de receptie gehad die haar gevraagd hadden of zij de kapster was die "Mol zn haar" geknipt had. Wie het zijn ben ik nog niet achter, maar de mensen hadden het in mn verslag gelezen.

Aan het eind van de middag maak ik nog even een rondje over de camping. Dit zijn de plaatsen aan de zeezijde:

En dit is het uitzicht van een van de hytter:

Echt helemaal geweldig ! Voor meer informatie over de hytter op deze camping: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2663/vakantiewoning/more-og-romsdal/noorwegen

Terug bij de camper ga ik me voorbereiden op de campings welke ik de komende dagen ga bezoeken. De bedoeling is om morgen weer verder te gaan en via Molde met het veer over te steken naar Andalsnes.

Na mn diner (bami 1) even tv kijken en afwassen en daarna nog even aan het werk. Ik merk wel dat ik af en toe een beetje de tijd kwijt ben. Gisteravond heb ik tot 23.00 uur achter de laptop gezeten en omdat het zonnetje volop scheen had ik niet in de gaten dat het al zo laat was. Ik merk ook dat ik echt de screens dicht moet doen (zodat het donker wordt in de camper) als voorbereiding voor "het naar bed gaan". Anders ben ik om 01.00 uur nog klaar wakker.

Donderdag 25 juni 2009.

Gisteravond laat ben ik met mn campingadministratie begonnen en dat pak ik vanochtend weer op. Heel misschien blijf ik hier vandaag nog want het bevalt me hier prima. Bovendien komt dat eigenlijk wat beter uit in mn planning.

En dus zit ik de rest van de ochtend achter mn laptop. Die heeft het er maar druk mee.

Tussen de middag overleg ik even met Ole of het goed is dat ik nog een naggie blijf. Hij kijkt me verbaasd aan en reageert "of course, no problem". Maar er rollen hier wel vanaf vandaag 115 campers van de Norske Bobilforening binnen, want die hebben hier een "treffen". Het wordt dus druk. Ole vertelt me nog dat het met dit weer wel mooi zou zijn om "de berg naast de camping" op te lopen. Want vanaf daar heb je een prachtig uitzicht. Hij zegt er ook lachend bij dat het het mooist is om dat rond middernacht te doen, als de zon het laagst op de zee staat/schijnt. Tja ... nog maar even over na denken....

Terug bij de camper heb ik inmiddels nieuwe buren. Vanochtend zijn de Zweden vertrokken en ervoor in de plaats heb ik er Noren voor teruggekregen. We raken aan de klets en hij ziet in mn camper een vlaggetje hangen van SC Heerenveen.

Hij vraagt of het klopt dat Trond Sollied daar nog trainer is. Eigenlijk ben ik heel verbaasd dat hij het embleem van Heerenveen kent, maar aan de andere kant ... de Noren zijn behoorlijk sportief en weten veel van sport. En dus kletsen we een poosje over Heerenveen en het Noorse voetbal. Wel grappig: 2 weken terug heeft hij naast Trond Sollied op de tribune gezeten in Stavanger ... zou Heerenveen nog een Noorse speler aantrekken ??

Na mn broodje ga ik dan eindelijk aan de slag met de campingadministratie en dat wordt hoog tijd. En verder nog wat dingetjes geregeld die al een tijdje lagen. Aan het eind van de middag besluit ik - ondanks de hitte - om toch maar even pannenkoeken te gaan bakken. Want waarschijnlijk heb ik morgenmiddag/avond niet zo veel tijd om te koken en bovendien moet de melk op. Daarna even tv kijken en afwassen. En nog even achter de laptop.

Even na 21.00 uur trek ik de stoute schoenen, of liever gezegd de wandelschoenen aan en loop richting berg. Dit is m trouwens:

Het eerste stuk loopt via de verharde weg en vervolgens moet ik door een hek. Maar goed dat Ole het had uitgelegd anders had ik niet zeker geweten of dit wel goed was. Iets verder kom ik koeien op mn pad tegen. Ik ga er eigenlijk van uit dat er geen stier ergens achter een rots verstopt zit want ik heb een rood shirt ha ha. Het pad stijgt nu licht en is nog steeds goed te doen. Maar als ik weer 2 hekken gepasseerd ben gaat het flink de lucht in en halverwege dat stuk moet ik toch een paar keer flink naar adem happen. Maar als ik halverwege 2 mooie Noorse dames tegenkom (of is dat een fata morgana ?) zit ik weer vol energie en huppel als een berggeit .. eh .. bergmol de berg op.

Maar als ik er bijna ben kom ik ineens dit tegen:

..... weg pad ! Je kunt het niet goed zien op de foto maar het gaat nagenoeg recht naar boven. Maar al hangend aan die ketting (meestal hangt de ketting ..) kom ik boven en ik ben steeds meer benieuwd wat ik boven te zien krijg. Vaak is het zo dat als je veel verwacht, het tegen valt ... maar eenmaal boven valt mn mond open van verbazing ... wauw !! Wat een uitzicht !! En ik kan alle kanten opkijken ...

zuid/west waarts de besneeuwde bergtoppen:

westwaarts het vissersplaatsje Bud:

en de zon ..... wauw !!

en deze is wel apart ..... ik noem dit kunstwerk "SHIT .... DE ZON IS WEG":

als ik noordwaarts kijk kan ik bijna de Atlanterhavsveien zien (zie verslag 28 juni 2007). Ik heb nog even overwogen om daar nu heen te gaan omdat het nu mooi weer is. Maar ik bewaar dat voor een andere keer. Want ik wil eigenlijk ook nog een keer Kristiansund bekijken en dat kan ik dan in 1x doen.

Ik blijf nog een tijdje op de berg zitten genieten van het uitzicht en moet een paar keer flink slikken. Sjonge jonge ... wat is dit mooi ... pffff.

Overigens ... deze foto's zijn genomen tussen 22.00 en 22.30 uur...

Ik bedenk me dat ik nog geen foto van de camping heb genomen ... goh, wat heb ik toch een klein campertje zo:

en begin daarna aan de afdaling. Tja .. en dan kom ik gelijk weer bij de kettingen...'s even denken, hoe doen ze dat ook altijd weer. Oh ja .. aan de ketting hangen, met 2 benen tegelijk afzetten en dan langs de berg glijdend aan de ketting naar beneden "huppen".

Zo gaat het althans in mn gedachten. In werkelijkheid gaat het iets minder soepel ha ha.

De verdere afdaling graat prima en rond 23.00 uur ben ik weer op de camping. En ik kan je vertellen, met een heerlijk gevoel !!

Vrijdag 26 juni 2009.

Vannacht als een os geslapen en met de nodige tegenzin probeer ik rond 8.00 uur mn bed uit te klimmen. En ik weet ook dat ik vandaag moet vertrekken hier en daar heb ik nog niet zoveel zin in.

Maar ik weet ook wat voor route me te wachten staat en als ik de screens open trek ben ik alles al weer vergeten. Het is strakblauw !! dat belooft een mooie rit.

Na een lekkere douche kruip ik nog even achter de laptop en ga ik eerst mn verslag van gisteren maken. Daarna even contact leggen met Torunn. Zij werkt als marketingmanager bij de Tourist Office van Møre og Romsdal in Molde en vorig jaar heeft ze mij de mooie stad Molde en omgeving laten zien (zie verslag 9 juli 2008). In eerste instantie was het de bedoeling om gisteren af te spreken, maar toen werd ze op het allerlaatste moment opgeroepen als gids om een groep toeristen van de Hurtigruten op te vangen. En dus hebben we nu vanmiddag om 12.30 uur bij Kviltorp Camping afgesproken.

En dus moet ik een beetje opschieten, want het is nog een klein uurtje rijden naar Molde en ik wil nog even boodschappen halen en tanken. Maar ik red het prima en even na 12.00 uur meld ik bij de receptie van Kviltorp Camping. Met de eigenaar heb ik vanmiddag om 15.00 uur afgesproken en dus vraag ik of het goed is dat ik de camper vast even op de camping mag zetten. Rond deze tijd is er nog voldoende plek en even later heb ik de camper mooi aan het fjord staan en zet m ook even aan de stroom.

Als ik richting receptie loop kom ik Torunn al tegen. Zoals afgesproken rijden we richting het "view-point" Varden (zie verslag 30 juni 2007) waar ik overigens niet zulke goede herinneringen aan heb. Want eind juni 2007 was ik behoorlijk ziek en toen ik hier boven kwam (met de camper is het trouwens een behoorlijke klim !!) voelde ik me niet echt geweldig en echt genieten was er toen niet bij.

Eenmaal boven gaan we richting het restaurant, maar natuurlijk moet ik eerst even wat plaatjes schieten. Sjonge jonge wat mooi:

op de foto lijkt het wat "hei-ig" maar het was eigenlijk heel helder weer en de besneeuwde toppen zijn van de "Romsdaler Alpen". Torunn vertelt me dat er in totaal 222 bergen zijn waar we nu op uit kijken. Op de foto zie je ook het voetbalstadion van FC Molde en in tegenstelling tot 2007 (toen waren ze gedegradeerd) doen ze het nu - onder aanvoering van oud SC Heerenveen speler Daniel Herstad - uitstekend.

Op het eiland direct boven het stadion zijn we vorig jaar nog naar toe te gevaren. Gek eigenlijk, het is soms alsof ik hier vorige week nog was.

Genietend van het uitzicht, een kop koffie en wat lekkers kletsen we over van alles en nog wat, maar uiteraard heel veel over recreatie, campings en toeristen. Ik vertel haar dat, nadat ze verteld had dat ze in Geiranger toeristen gingen oppikken, dat ik eigenlijk - achteraf - wel mee had gewild. Vervolgens begint ze ineens heel hard te lachen, want ze had nog aan mij gedacht in Geiranger. Ik zal even proberen de situatie te schetsen. De regio Møre og Romsdal in Molde heeft een afspraak met de Hurtigruten dat ze op afroep gidsen en vervoer regelen. In dit geval komt de Hurtigruten (wat het is, kijk maar s op: http://www.hurtigruten.no/Norge/) aan in Geiranger en worden de passagiers aan wal gezet en vervolgens met bussen (die leeg vanuit Molde naar Geiranger rijden, een toggie van ca. 1,5 uur) opgehaald en over de Trollstigen richting Ǻndalsnes en vervolgens Molde gebracht, waar ze vervolgens weer op het schip gaan.

Vanaf de Hurtigruten was het bericht gekomen dat er 5 bussen en 5 gidsen nodig waren. Maar aangekomen in Geiranger bleken er 6 groepen te zijn en dus 1 bus en 1 gids te weinig. In allerijl is in Geiranger nog een extra bus geregeld en vervolgens had Torunn aan mij gedacht ("shit, had ik Marcel maar mee genomen ...) want ik had voor - Duitse - toeristen wel als gids kunnen optreden. Misschien heb ik er volgend jaar nog wel een baantje bij ha ha.

Als een groep Noorse meiden vraagt of wij een foto van hun willen nemen (met hun toestel ....shit) vragen ze of ze ook een foto van ons moeten maken. Tuurlijk !

Rond 14.30 uur gaan we weer richting camping. Voor ons allebei is de pauze wat uitgelopen en we moeten weer aan het werk.

Bij de receptie informeer ik of Terje, de eigenaar, al gearriveerd is en ik heb geluk ... die komt net binnen. En dus ga ik richting camper om mn spullen op te halen, doe onderweg richting receptie mn controle en zit even later deels met Terje en deels met een receptioniste in gesprek. Want het is heel druk met "incheckers" en daardoor loopt het gesprek niet echt soepel.

Voor de camping wil hij (nog) niet adverteren, maar voor de prachtige sea-houses (kijk maar even op:http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2853/vakantiewoning/more-og-romsdal/noorwegen) wil hij wel een presentatie op Mol Travel. Mooi !

Terug in de camper besluit ik nog maar even een broodje te eten (uiteraard met een bakkie senseo erbij) want ik heb geen idee hoe laat het vanmiddag wordt.

Tegen 16.00 uur rijd ik van de camping en duik vervolgens de Skalavegen-tunnel in. Net als vorig jaar merk ik dat direct dat ik hier even goed mn kop bij moet houden. Dus daarom aan mede-Noorwegen-gangers --> let op !! als je besluit om na een bezoek aan Molde direct via deze tunnel richting Ǻndalsnes te rijden, houdt je aandacht dan even goed bij deze tunnel. Want de tunnel is niet alleen bochtig maar ook zeer steil. Je krijgt daardoor steeds meer vaart en als je niet op tijd bij remt heb je, zeker met een caravan, al gauw te veel gang.

Via deze tunnel en via een al even steile brug kom ik even later aan in Sølsneset waar ik de veer neem richting Afarnes. En ook hier een tip: als je de keuze hebt ga dan niet aan het eind van de middag richting Ǻndalsnes. Bij mij was het te laat, pas toen ik in de rij aansloot dacht ik "oh ja ... dat was vorig jaar ook zo". Ik kan de rij voor mij niet overzien en zie bovendien de veerboot net vertrekken. Een paar auto's voor mij staan Nederlanders en als die terug komt geeft ie aan dat we er zo goed als zeker ook de 2e keer niet op kunnen. Als het ruim een half uur later begint te rijden begin ik m inderdaad te knijpen en de boot is al behoorlijk vol. Maar het gaat net. Ook de auto + caravan achter mij en 2 auto's daarachter kunnen er nog op en daarna is het vol. Poeh !! Helaas staat het zo strak op elkaar dat ik nagenoeg de camper niet uit kan en de man die de kaartjes verkoopt beweegt zich als een slangenmens tussen de auto's door.

Zoals bij veel veerdiensten moet ik nog s benadrukken dat ik alleen ben en heel vaak gaat er dan even een blik door de camper. Maar aan de passagiersstoel (die altijd vol ligt ...) kunnen ze wel zien - lijkt me - dat ik geen passagier heb. Ook wordt dan vaak als ik de boot af rijd nog even gekeken of er toch niet toevallig in mn camper een passagier is opgedoken. Nadat ik weer vaste wal onder mn voeten/banden heb volgt een mooie route met continue zicht op de besneeuwde bergtochten. Bij een van de uitlopers van Romsdalsfjorden kan ik het niet langer aan zien ... ik moet even een foto maken:

Aan de overkant ligt Ǻndalsnes, maar ondanks dat het zo dichtbij is, is het nog 15 minuten rijden....

Even voor Ǻndalsnes zie ik ineens de Nederlanders weer staan aan het begin van het pad. Ze wisten schijnbaar dat ik achter hun aanreed en zwaaien nog even ha ha.

In Ǻndalsnes aangekomen rijd ik direct door naar Mjelva Camping want het is inmiddels al behoorlijk laat. Als ik verwelkomt ben door Knut, de eigenaar (zo heet ie echt ha ha), en deze aangeeft dat het hem beter uitkomt als we vanavond even om tafel gaan, ben ik wel heel blij. Want als ik de camper te plek heb is het al 18.45 uur. Eerst even vlug eten en afwassen en daarna weer richting receptie.

Het is trouwens behoorlijk druk op deze mooie camping. Dat komt mede omdat er een behoorlijk grote groep van de ANWB (rally) op de camping staat en als ik na "gedane zaken" weer richting camper loop zijn de opmerkingen natuurlijk niet van de lucht als ik mn Kosmos Campingwijzer gids goed zichtbaar (voor hun) in mn handen houdt. Terug in de camper is mn potje energie nagenoeg leeg. Ik heb van Knut de code voor de WIFI meegekregen en dus kruip ik eerst nog even achter de laptop om mn mailtjes op te halen.

En ik klets nog even met 2 Nederlandse buren die wel heel nieuwsgierig zijn waarom mijn schotel direct ontvangst heeft en hij het niet voor elkaar kon krijgen. Maar hij constateerde al heel snel "jij reed direct naar die plaats, deed je schotel omhoog en je had direct ontvangst ... ben je hier vaker geweest of zo ?" nou, dat heppie wel goed ha ha.

Later op de avond kruip ik dus nog even voor de tv en uiteraard heb ik het nieuws rond Michael Jackson niet kunnen missen. Ik vind het allemaal heel erg, maar ik vind de "berichtgeving" op een gegeven moment ook wel genoeg. Ik kan haast geen zender vinden waar het niet op is en op de Noorse radio had ik het idee dat ze vandaag de "Michael Jackson TOP 100" aan het draaien waren ... sjonge jonge...

Zaterdag 27 juni 2009.

Kheb wel s in dit verslag geschreven dat, ook al is het overdag heel erg warm, het 's nachts altijd lekker afkoelt. Nou ... nu even niet. Sjonge jonge wat is het warm. Maar uiteindelijk toch nog aardig wat uurtjes gemaakt en even na 8.00 uur sta ik weer fit naast me bed. Wat me direct opvalt is dat het behoorlijk bewolkt is. En .. heel apart, als ik de deur van de camper opendoe blijkt het buiten warmer dan binnen. Dan maar even alles openzetten en uiteraard eerst even ontbijten en daarna een bakkie senseo.

Vervolgens ga ik met mn verslag aan de gang. Rond 10.15 uur heb ik dat klaar en ga ik vast de volgende camping bellen. Want die ligt aan de voet van de Trollstigen en die krijgt nogal eens "wat bussen op bezoek". De vorige keer dat ik er was moest ik ruim 2 uur wachten en toen had de eigenaar nog niet echt tijd. Ik schreef toen "Om 19.00 uur zit ik met de eigenaar in gesprek maar dat loopt niet echt. Hij is echt druk. Dit weet ik dus voor de volgende keer: wat eerder op de middag hier komen. Wat wel loopt is de eigenaar. Als ik even niets vraag, rent hij weer weg ... ik heb de neiging de beste man vast te binden. Maar in plaats daarvan ga ik over tot een andere tactiek: ik blijf m vragen stellen, ook vragen die niet eens op papier staan ha ha. Maar dat heeft hij even later ook in de gaten als hij ziet dat ik zn antwoorden niet noteer."

En dus bel ik nu of de eigenaar er is want het lijkt mij zo dat er nu nog geen gasten zijn. De telefoon wordt opgenomen en als ik in het Noors heb aangegeven wie ik ben en waar ik voor werk zegt een stem aan de andere kant van de lijn "hallo Marcel, wat kan ik voor je doen"... huh ? Hij blijkt Peter te heten en komt uit Belgie. Hij geeft aan dat Edmund, de eigenaar, er nog niet is ... maar dat deze zo komt en dat hij hem wel tegen zal houden als ie weer wil vertrekken.

Okay .. dan moet ik nu dus direct vertrekken. Dus alles opruimen, nog even Knut goeiendag zeggen en even later ben ik weer op pad. Tegen 11.00 uur draai ik de camping op en wordt ontvangen door Peter. Hij werkt hier nu voor het eerst en het is wel een bijzondere knaap. Waarschijnlijk werkt hij hier alleen het seizoen, wil in de winter weer naar Indonesie en Thailand en ziet volgend jaar wel wat ie dan gaat doen.

Edmund is inmiddels gespot en na mn rondje over de camping tref ik m aan bij een aantal lama's en dus roep ik naar m "are you almost ready with those dogs ?". In plaats van 1 krijg ik 5 vingers opgestoken .. .eh .. hij geeft dus aan dat ie er over 5 minuten is ha ha.

En dus zit ik even later aan tafel met deze bijzondere man. Hij heeft gelukkig iets meer rust en het gesprek loopt goed. Deze keer loopt hij maar 1x weg, namelijk om even koffie te halen. In die tijd word ik aangesproken door een Nederlandse vrouw. Ze vraagt me wat ik doe en we raken aan de klets. Blijken ze uit Oosterwolde te komen. Heeel apart. Ze maken een rondreis langs hytters en hun volgende stop is Trasavika camping (bij John waar ik vorig weekend was). Als ik aangeef dat dat een prima adres is fleurt ze helemaal op. Oh gelukkig zegt ze ha ha.

Het is al weer 12.00 uur geweest als ik weer terug rijdt richting de E136 welke van Dombas naar Ǻndalsnes loopt en ga op zoek naar mn eindbestemming vandaag: Trollveggen Camping. Deze camping ligt nog een paar kilometer richting Dombas in een prachtig gebied. Als ik arriveer heb ik geluk, eigenaar Trygve is zelf aanwezig. En heel bijzonder: hij weet mijn naam nog. Nu moet ik ook zeggen dat ik het afgelopen jaar via de mail nog wel eens contact met hem heb gehad.

Hij geeft aan dat hij direct wel tijd heeft en straks weg moet. En dus heb ik weinig keus en stel ik mn lunch nog maar even uit.

Na mn rondje gaan we op de veranda in gesprek met werkelijk een fenomenaal uitzicht. Het gesprek is niet alleen leuk maar ook (zakelijk) zeer goed. Hij vertelt dat hij in april samen met een aantal andere Noorse campingeigenaren in Nederland is geweest om campings te bezoeken. Bij een aantal kwam ik er niet uit waar hij nu geweest was, maar hij was ook op de Beerze Bulten geweest ha ha.

Omdat we ook een advertentie op Mol Travel zijn overeengekomen en ik had voorgesteld om even wat foto's te nemen, vraagt Trygve of ik deze nu gelijk kan maken. Want later op de middag zijn ze allemaal volgeboekt. En dus stel ik mn lunch nog maar weer s uit. Als ik terug kom bij de receptie heb ik het zweet metersdik op mn voorhoofd. Sjonge jonge wat is het toch warm. Gistermiddag was het 33 graden en volgens Trygve is het dat nu ook en was het vanochtend om 7.00 uur !! al 20 graden. Ongelooflijk.

Voor informatie over de hytter op deze mooie camping, kijk maar even op --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2854/vakantiewoning/more-og-romsdal/noorwegen.

Nou vertelde Trygve zostraks dat hij ook eigenaar is van een oud treinstation. Ik had m aangegeven dat ik dat wel graag wilde zien en dus vraagt ie of dat nu uitkomt. Eh .. tuurlijk ! Dan stel ik mn lunch nog wel even weer uit ha ha.

Het oude treinstation uit 1924 staat iets verderop aan de E136 en daar is wel een mooi verhaal bij. Het stond oorspronkelijk 3 km. verderop richting Ǻndalsnes, maar moest verplaatst worden doordat de E136 een aantal jaren geleden breder gemaakt moest worden. Ze hebben het toen in zn geheel opgetild en "gewoon" 3 km. verderop weer neergezet. Alleen vervolgens wist de Noorse Spoorwegen niet wat ze er mee moesten doen.

En dus werd Trygve gevraagd of hij er geen belangstelling voor had. En dus is Trygve nu eigenaar. Op de benedenverdieping bevindt zich de Tourist Office van Ǻndalsnes, op de bovenverdieping wil hij een appartement of kamers maken. Maar het is net allemaal in gebruik, dus daar moet ie nog even over nadenken. Dit is trouwens het treinstation:

de wachtruimte is weer in ere hersteld:

Terug bij de camping ga ik nu toch eindelijk lunchen, maar eerst even een plekje zoeken voor de camper. Dat is niet zo moeilijk want zo vroeg in de middag heb je een plaats voor het uitkiezen. Maar ik wil eigenlijk wel een beetje in de schaduw staan. Niet verwacht dat ik dat ooit nog een keer zou doen in Noorwegen.

Even later heb ik een mooi plekje voor de camper gevonden en ga ik even een broodje eten. Onder het eten kijk ik - net als iedereen hier - met open mond naar de enorme bergen die direct naast de camping oprijzen. Ongelooflijk !

Trygve vertelde me dat de bergen een hoogte hebben van ca. 1700/1800 meter. Op de foto hier rechtsboven kun je zien hoe nietig de camping is ten opzichte van de enorme rotswanden. Vanaf de camping kun je echter heel slecht inschatten hoe hoog het is. Als je op de linker foto kijkt en je gaat van achter de linkse camper recht naar boven, die wand is 1000 meter hoog !! Als je bovenop de berg zou staan en een steen zou laten vallen zou deze een 1km. recht naar beneden vallen. Waarop ik reageerde met "huh ? loopt het dan zo recht naar beneden ?" Trygve begint te lachen en vertelt dat het nog sterker is. De rotswand hangt boven 15 meter over ten opzichte van het onderste gedeelte ... heeeeel apart.

Maar goed, door die enorme rotswanden is de zon pas laat "op de camping" en 's middags is ie al om 17.00 uur vertrokken. Maar in dit geval vind ik dat helemaal niet erg.... vanwege de warmte.

Kheb trouwens vanmiddag ook weer s een wasje gedraaid, is met deze temperatuur natuurlijk zo droog. Doordat ik een plekkie in de schaduw uitgezocht had, had ik dus ook een aantal bomen naast de camper en dus kon ik mooi een lijntje spannen.

Dit is trouwens mn plekkie hier:

Tussen het was opruimen door probeer ik nog een paar achter de laptop te kruipen, maar dat is geen doen. Het is echt verschrikkelijk warm en dus laat ik het maar even voor wat het is.

Aan het eind van de middag wordt het wat beter. De zon is achter de bergen verdwenen en dus kan ik met het eten aan de slag. Vandaag maar s wat speciaals maken: Moussaka. Volgens Knorr een wereldgerecht, maar echt werelds smaakt het niet.

Terwijl ik de onderbroeken aan het opvouwen ben komt eigenaar Trygve nog even langs om even samen de foto's voor de websites te selecteren. Als ik m vraag of ie zin heeft in een bakkie koffie zie ik m richting senseo kijken. "ja graag" zegt ie. Later vertelt ie dat hij zich nog kon herinneren van vorig jaar dat die koffie zo lekker was ha ha.

De rest van de avond probeer ik nog wat achter de laptop te doen, maar echt veel uit handen krijg ik niet. Morgen maar s weer kijken want ik blijf hier nog tot maandagochtend.

Zondag 28 juni 2009.

Vandaag maar s even proberen flink wat te doen. Gelukkig (.......) duurt het ook even voordat de zon 's morgens in het dal is en dus kruip ik na lekker fris doesje direct achter de laptop. Eerst mn verslag bijwerken, daarna nog even richting receptie om nog even wat dingetjes met Trygve te regelen en daarna - vaste prik - met mn verhuursites aan de slag.

Tussen de middag even een broodje eten (lekker met kaas in de oven ...) en weer verder. Af en toe kruip ik even met een bakkie leut in de schaduw, want als ik nu in de zon ga zitten krijg ik de rest van de dag niets meer uit handen. Het is opnieuw weer giga warm. Ik heb vandaag even gekeken wat voor weer het in Ǻlesund is (dat ligt namelijk weer direct aan de kust) en daar is het gelukkig wat koeler. Het blijft vreemd om dit zo te vermelden terwijl ik op 14 juni (2 weken terug !!) nog schreef: " Als ik aangeef dat het toch wel wat warmer mag vertelt hij dat het afgelopen winter even -/- 40 graden was. En een aantal jaren geleden was het zelfs -/- 48 !! Nou ... zo koud voelt het voor mij nu ook."

Ik ben die zondag maar gaan rijden omdat het te koud was in de camper en onderweg had ik continue de kachel op MAX. staan. Ik ben nu soms blij dat ik kan rijden omdat ik dan de airco aan kan (heb ik alleen in de cabine, niet in het "woon" gedeelte". De rest van de middag ben ik bezig met mn sites en ga tegen 18.00 uur even eten. Moussaka 2 dus zo klaar.

Het is trouwens weer behoorlijk volgelopen vandaag. Ik denk dat hier gisteren zo'n 25 campers, caravans en tenten stonden, daarvan stonden er later vanochtend nog 5 of 6 en nu staat het weer behoorlijk vol. Wel kan ik een behoorlijk verschil zien met vorig jaar. Toen was ik hier op deze camping op 12 juli 2008, 2 weken later dus, en dan zit je midden in het hoogseizoen en dat kun je duidelijk merken. Het lijkt dus of ik nu een stuk sneller rijd dan vorig jaar, maar dat komt omdat ik vorig jaar 2 weken naar de Lofoten ben geweest. Dit jaar wil ik aan het eind van mn reis nog even naar het zuiden van Noorwegen of eventueel Zweden. Maar of ik dat ga redden ...

Ik houd nu het schema van 2007 aan en toen was ik rond 2 juli hier in Ǻndalsnes. Toen had ik ook na de tijd nog ca. 2 weken "over". Maar toen ging de boot iets later dan nu, dus ik moet eigenlijk nog iets tijd proberen in te halen. Maar ik weiger me te gaan haasten. Kzie wel hoe ik uit kom. Als ik de boot maar haal ha ha.

Na het eten en de afwas heb ik het zweet weer blank op de huud en ga ik eerst even buiten bijkomen. Want ook al is de zon rond 17.00 uur al achter de bergen verdwenen, het waait nauwelijks en dus blijft de warmte gewoon in het dal hangen.

De rest van de avond ben ik bezig met de campingadministratie en ik kom redelijk bij. Rond 22.15 uur vind ik het wel genoeg voor vandaag. Toch mooi wat gedaan ...