Noorwegen, route Oppdal, Kvikne (inclusief uitstapje in de bergen), Støren, Viggja. Woensdag 17 juni 2009 - vrijdag 19 juni 2009.

Woensdag 17 juni 2009.

Aan het kraken van de camper hoor ik al dat het zonnetje flink op de camper schijnt. En daar ben ik heeeeel erg blij mee. Want ook al was de voorspelling voor vandaag "volop zon" ... dat blijft hier in Noorwegen altijd afwachten.

Als ik de camper uit stap en om me heen kijk valt mn mond open van verbazing ... wauw !! tja ... dan heb ik de neiging om naar alle kanten op een foto te maken ... maar ik kan me bedwingen:

Helaas werkt het internet vanochtend niet omdat ze druk aan het werk zijn. Dus eerst maar even mn verslag offline klaar maken en daarna richting receptie ...

Daar kom ik Lars weer tegen en ik krijg het vermoeden dat Randi (zn vrouw) niet komt. En inderdaad .... Hij moet nu nog even weg maar vraagt me om over een half uur terug te komen. Tja ... ik heb weinig keus maar ik heb om 11.00 uur in Kvikne afgesproken, dat ga ik dus niet redden.

Om 10.00 uur zit ik om tafel met Lars en hij vertelt mij van de grootse plannen. Gisteravond heb ik na het eten al een rondje over de camping gemaakt en al een beetje gezien wat de bedoeling is. Op dit moment zijn ze bezig met het afronden van het receptiegebouw, er komen mooie plaatsen voor tourgasten, er komt een nieuw toiletgebouw en waarschijnlijk worden er ook speciale (goedkope) camperplaatsen op de camping gesitueerd. En ik moet zeggen, ze hebben de gang er flink in, want de afgelopen jaren is er al veel veranderd.

Voorlopig wordt het contract bij de Kosmos Campingwijzer nog niet uitgebreid, maar hij geeft wel aan dat in de toekomst te willen veranderen. Wel heeft hij interesse om te adverteren op Mol Travel en omdat ze zowel de appartementen als de nieuwe hytter willen promoten maken we een speciale afspraak en dus een dubbel contract. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt, maar daar mogen er in de toekomst meer van komen ha ha.

Om 11.00 uur ben ik weer bij de camper. Ik heb zostraks alles al klaargemaakt voor vertrek en dus zit ik even later weer op de E-6. En opnieuw weer een prachtig uitzicht op de besneeuwde toppen van de bergen:

Nog even een tip: ik had zelf geen tijd om het te controleren, maar in Oppdal schijnt er een gasvulplaats te zijn. Komend vanuit het zuiden zie je direct bij binnenkomst in Oppdal een bordje met "LPG-gas" staan. Daar kun je dus ook Propaan flessen laten vullen en omruilen (zelfs 24-uurs automaat service). Mij is verteld dat ook gewoon de Europese flessen gevuld en omgewisseld kunnen worden, maar nogmaals .. ik heb het niet gecontroleerd.

Bij Brudalen neem ik toch maar weer de shortcut naar de "3". Deze shortcut is grotendeels onverhard, maar het is nu mooi droog en het is prima te berijden. Ook hier weer prachtige vergezichten ... sorry .. ik krijg er geen genoeg van:

Even later rijd ik de "3" op en moet nu weer iets terug richting Tynset. Maar goed, vanuit Tynset deze camping bezoeken en daarna weer terug is veel verder om. Even later rijd ik PlusCamp Kvikne op.

Zoals bij meerdere campings hebben ze ook hier een "telefoon-systeem": bij de deur hangt een soort van paneel waar je gevraagd wordt een code in te toetsen, vervolgens krijg je via een soort van intercom de eigenaar te horen die in mijn geval dan naar de camping komt. Marit, de eigenaresse, is er zelf niet maar komt later vanmiddag. Haar man geeft aan dat ik maar een plekje moet zoeken, geeft me de code voor WIFI en vraagt of het goed is als we om 18.00 uur de bergen in gaan.

Eh ... ja, is goed. Hij ziet mijn verbazing en geeft aan dat het vanavond warmer is. Dat heb ik inderdaad al een paar gezien op internet (www.yr.no). Hij geeft aan dat het de afgelopen dagen heel erg koud geweest is en dat het elke dag nog gesneeuwd heeft. En dat de temperatuur in de loop van de dag oploopt. Daarom is het vanavond het warmst en de zon blijft toch wel schijnen ...

Als ik de camper te plek heb ga ik eerst even eten en daarna kruip ik achter mn laptop. Vanuit de camper heb ik zicht op het receptie annex sanitairgebouw:

en bedenk me dat het wel grappig is om dit te vertellen --> want dit is weer typisch Noors (vind ik): het gebouw toont niet echt aan de buitenkant, maar van binnen ziet het er prima uit. Wat te denken van deze luxe keuken:

voor de goede orde: dit is voor de gasten !! De keuken is compleet uitgerust en je kunt het koffiezetapparaat en ook de vaatwasser gebruiken. Ideaal voor mensen die de standaard hutten geboekt hebben of in een tentje bivakkeren. De meeste campings hebben wel zo'n ruimte/keuken, maar zo luxe tref ik ze toch niet vaak aan.

Voor meer info over de camping --> http://www.campingwijzer.nl/Noorwegen/Hedmark/Kvikne/PlusCamp_Kvikne.aspx

Dit is overigens mn plekje hier op de camping:

De berg achter de camper gaan we dus vanavond op, maar ik heb nog geen idee hoe. Ik heb begrepen dat we er met de auto naar toe gaan, maar heb geen idee hoe ver we vervolgens gaan lopen. En om het nog wat vager te maken ... ik heb ook nog geen idee met wie ik "naar boven" ga.

Tegen 18.00 uur komt er een auto voorrijden, Marit zit achterin en haar vader Kåre achter het stuur. Beide heb ik vanmiddag al gesproken dus kennismaken kan ik overslaan. We rijden eerst over een verharde weg langs de berg om er vervolgens via een onverhard pad tegenop te rijden. Naar mijn mening steil omhoog. Echt niet te geloven. Kåre rijd in een flinke terreinauto en dat stemt me wat gerust ha ha.

Eenmaal boven valt mn mond open van verbazing, ik had wel het idee dat het steil naar boven ging, maar dat we zo snel hoogte zouden maken had ik niet verwacht. Het uitzicht op het dal is geweldig:

Helemaal links onderin kun je nog net een stukje van de camping zien ...

Daarna kruipen we weer de auto in, want het mooiste stuk moet nog komen .... via een griezelig smal paadje gaat het opnieuw steil de lucht in:

maar dan .......

shit !!! we kunnen niet verder. Kåre gaat even polshoogte nemen, maar ziet dan dat even verder de gehele "weg" onder de sneeuw ligt:

en dus valt het plannetje in duigen. De bedoeling was nog een paar kilometer verder te rijden, tot aan het Innerdalsvatnet ... een meer met een lengte van 11 km. !! waar de familie een hytter heeft. Daar zouden we dan een wandeling gaan maken, maar dat gaat dus helaas niet door. En dus laten we de auto achter en gaan lopend even een stukje verder om van het uitzicht te genieten:

en om natuurlijk even in de sneeuw "te spelen":

gek genoeg is het helemaal niet koud. Nog eentje dan ...omdat het zo mooi is:

Terug bij de auto heeft Kåre er geen goed gevoel bij en dus stelt hij voor om aan de andere kant van het dal de bergen in te gaan. Een stuk wandelen zit er dan helaas niet meer in, maar ze willen mij kost wat kost de omgeving laten zien ha ha.

Om even een idee te geven dat zo'n terreinauto hier geen overbodige luxe is:

Maar we bereiken veilig het dal ... rijden een stukje over de "3" en gaan vervolgens aan de andere kant van het dal de bergen in. Dit gedeelte valt onder het Forollhogna Nasjonalpark en ook hier gaan we weer behoorlijk de hoogte in. Maar dit keer is het lang niet zo steil:

We komen nog bij een enorm stuwmeer en keren dan - gedeeltelijk - terug. Want Kåre is onderweg begonnen met een verhaal over de kopermijnen van Kvikne. Het blijkt dat de kopermijnen van Kvikne nog ouder zijn dan die van Røros. Helaas kwam in 1789 een einde aan de mijnen doordat alle grotten overstroomden. Dat gebeurde ook in Røros, maar volgens Kåre "was daar meer geld" en dus werden de mijnen daar weer hersteld. En dus zijn de kopermijnen van Røros bekend en kent niemand de kopermijnen in Kvikne.

Wel grappig --> in die tijd viel Noorwegen onder het koninkrijk van Denemarken en het (koperen) dak van het Koninklijk Paleis in Kopenhagen is gemaakt met koper uit de mijnen van Kvikne. Het koper werd per paard naar het centrum van Kvikne gebracht, daar gewassen en vervolgens met paard en wagen naar Orkanger (vlakbij Trondheim, ca. 100 km. noordelijker) gebracht en vervolgens verscheept naar Denemarken.

Overal is nog duidelijk te zien dat er koper(resten) in de grond zitten:

want daar groeit niets. Mijn kennis op dat gebied houdt niet over maar ik heb begrepen dat de grond eigenlijk door de koperresten en zwavel dusdanig vervuild is, dat er niets meer groeit. Zelfs in de naastgelegen rivier zwemt om dezelfde reden geen enkele vis. Sommige grotten zijn overigens nog te zien:

midden op de foto onderin. Iets verderop komen we een grotere grot tegen, maar alles is zo goed afgezet dat je er niet bij kunt komen en ik dus niet goed een foto kon maken.

Terug op de "3" valt me op dat hier heel veel vrachtverkeer rijdt. En dus legt Kåre uit dat de "3" door het vrachtverkeer gebruikt wordt als doorgaande route van Oslo naar Trondheim. Ze rijden dan via Hamar - Elverum en Alvdal en draaien bij Ulsberg weer de E-6 op richting Trondheim. Dat is korter dan de E-6 geheel te volgen en bovendien zijn de stukken veel minder steil waardoor de chauffeurs diesel besparen.

Even voor de goede orde, E-6 klinkt heel wat, maar het is niet meer dan een autoweg. Alleen bij de grote steden (zoals bij Oslo en Trondheim) is het een snelweg, verder niet.

Om 21.30 uur ben ik terug bij de camper .... weer een ervaring rijker !!

Donderdag 18 juni 2009.

Sjonge jonge wat ben ik blij dat we gisteren de berg opgegaan zijn. Gisteravond laat werd het al wat bewolkt en vannacht begon het me toch te waaien. De camper gaat flink heen en weer, ook al omdat er niet al te veel beschutting is op het veld hier. Als ik wakker heb ik dus mn besluit al genomen. Ik twijfelde om hier eventueel nog een dag te blijven staan, maar rijd nu door. Ik heb natuurlijk geen idee of het 50 km. verderop ook zo hard waait, maar mocht dat zo zijn dan is op die camping (in Støren) in ieder geval wat meer beschutting.

Vanochtend ga ik eerst het verslag bijwerken en de foto's van gisteren plaatsen, want dat is een flinke klus. Daarna met mn campingadministratie aan de slag en het plaatsen van nieuwe accommodaties op Mol Travel. Dat laatste is eigenlijk het belangrijkste want ik zit nu weer in een nieuwe provincie (Sør Trøndelag) en tot nu toe had ik maar 1 accommodatie in dit gebied. Inmiddels zijn dat er nu 4 en dan "toont het wat beter".

Halverwege de middag zie ik Marit bij de receptie en dus loop ik er even naar toe. Ik wil haar nog even bedanken voor gisteren en geef haar aan dat ik er zo weer vandoor ga. De wind is trouwens weer wat gaan liggen, maar ik gok het er liever niet op dat het vannacht weer gaat spoken. Slaap ik niet zo best bij ...

En dus rijd ik om 15.30 uur van de camping. Opnieuw bewust zo laat want ik weet dat bij de volgende camping (op ongeveer een half uur rijden) ook overdag niemand aanwezig is. Bovendien ga ik er maar 2 bezoeken vandaag, dus dan kom ik aan het eind van de middag aan op de 2e camping. Via de "3" rijd ik weer richting E-6, maar ik ben het dal bij Kvikne nog niet uit of het begint behoorlijk te regenen. En ook als ik Halland Camping, iets boven Berkak, op rijd valt het met bakken uit de lucht. Pfff .... niet echt leuk om de camping te inspecteren. Gelukkig is dit niet zo'n grote camping ha ha.

Eigenaar Tore ken ik nu al een aantal jaren en eigenlijk weet ik al zo'n beetje wat ie gaat zeggen (dit jaar maar niet ...). Wat de Kosmos Campingwijzer betreft klopt dat inderdaad, maar hij wil de mooie bungalows op zn camping wel op Mol Travel proberen voor een jaar. Super ! Inmiddels heb ik deze (5e) accommodatie in Sør Trøndelag geplaatst, kijk maar s op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2851/vakantiewoning/sor-trondelag/noorwegen

Ook de volgende camping ligt weer op een half uur rijden en daar aangekomen lijkt het of het inmiddels nog harder is gaan regenen. Sjonge jonge ... Ivar, de eigenaar ontvangt me lachend ... "welcome to the summer of Norway".

We vullen de formulieren in en ze hebben warempel een website gemaakt. Soms verwacht je dat gewoon niet meer, ook door de reacties van de eigenaar dat hij "het eigenlijk wel goed vond"...

Of ze dan een link willen proberen ? nou ... daar moet ie even over na denken.

Het plekje waar ik vorig jaar ook gestaan heb is ook nu vrij en dus ga ik de camper op de plek zetten. Ik heb altijd geleerd om je niets aan te trekken van het weer, maar dat is nu toch wel lastig want het regent echt hard. Maar liever nu even nat dan dat ik straks de camper nog weer uit moet. En echt veel droger gaat het volgens mij niet meer worden. Als ik de camper precies op dezelfde plek heb staan probeer ik de schotel even. Huh ? werkt niet ? dus ik weer naar buiten en zie dat er inderdaad wat takken in het "zichtsveld van de schotel" hangen. Waarschijnlijk doordat ze door de regen wat zwaarder zijn en lager hangen dan normaal. En dus rijd ik de camper 15 cm. vooruit en ja hoor. Precies goed ha ha.

Nu gauw met het eten aan de slag want het is inmiddels al 18.00 uur geweest. Vandaag maar weer s spaghetti a la massi maken. Daarna even tv kijken en rond 20.00 uur zie ik de eigenaresse bij de receptie. Ivar had aangegeven dat zn vrouw maar moest beslissen en dus ga ik ook nog even met haar praten. Twijfel, twijfel ... en dus spreken we af dat we het verlengen als een gratis vermelding. En dat ze me eventueel morgen nog kunnen aangeven als ze wel een link willen.

Ook nu weet ik eigenlijk al wat de reactie is ...

Vrijdag 19 juni 2009.

Vannacht was het heerlijk rustig en het lijkt zelfs droog te zijn geworden. Vanmorgen eerst even de wc-cassette legen en de badkamer schoonmaken. Daarna even afwassen en dan heb ik mn portie huishoudelijk werk voor vandaag weer gehad.

Vervolgens met een bakkie leut achter de laptop om voor vandaag een planning te maken. Maar dan staat ineens de eigenaresse bij de camper, ze willen toch wel graag een link proberen voor een jaar. Super ! Maar of ik dan wel een paar foto's wil maken ? Tuurlijk. Ik heb ook nog wat foto's van voorgaande jaren, dus dat komt wel goed.

Terug in de camper ga ik eerst de eigenaresse van Sandmoen Camping in Heimdal (vlak voor Trondheim) bellen, maar deze is niet aanwezig. Deze camping is overigens gesloten, maar ik kan het goed vinden met de eigenaresse en ze heeft behoorlijk wat contacten in en rond Trondheim. Het probleem is dat ze er maandag pas weer is en ik kom er vandaag (of evt. morgen) langs. Daarnaast wil ik Trondheim eigenlijk nog graag een keer bezoeken en zondag lijkt het superweer te worden. De vraag is alleen hoe ik dat in plan. Want ik moet ook nog een boodschap doen en dat kan alleen vandaag.

Ik denk dat ik er na de "lunch" vandoor ga. Nog maar even over nadenken ...

De rest van de ochtend ben ik met mn verslag bezig en de campingadministratie. Rond 12.00 uur maar even wat afbakbroodjes in de oven want ik heb geen brood meer. Vanmiddag dus maar even boodschappen doen.

Tegen 13.30 uur rijd ik van de camping, uitgezwaaid door de eigenaresse. Het is trouwens inmiddels weer aardig weer en af en toe komt het zonnetje er door.

Mn 1e stop is Motel Sandmoen. Daar had ik nu dus graag een afspraak willen hebben, maar dat gaat helaas niet lukken. Maar hier is ook een mooie camperserviceplek (gratis) waar ik even schoon water tank en mn vuile water loos.

Bij het motel zijn trouwens ook camperplaatsen (ook met stroom). Ik verwacht wel dat daarvoor betaald moet worden want het hoort bij het motel.

Motel Sandmoen is vrij gemakkelijk te vinden. Als je de E-6 richting Trondheim aanhoudt vind je dit motel (inclusief tankstation, kro en groot parkeerterrein) direct aan de snelweg. Staat goed aangegeven.

Daarna draai ik weer even de E-6 op en neem vervolgens de afslag richting Fosen. Fosen is een schiereiland wat voor de kust van Trondheim ligt en wat te bereiken is met de veerboot vanuit Flakk. En daar ligt de camping die ik nu eerst ga bezoeken. Ik rijd nu een beetje om Trondheim heen en wordt ineens geconfronteerd met een (voor mij) nieuw fenomeen: als je Fosen volgt duik je opeens een nieuwe tunnel in en midden in die tunnel is een rotonde. Echt heel apart. Helga (mn navigatiesysteem) wordt helemaal gek ha ha.

Even later rijd ik Camping Flakk op, een leuke camping met plekken direct aan het fjord. Onwillekeurig gaan mn gedachten wel s terug naar een paar maanden geleden in Spanje. Daar heb je eigenlijk nauwelijks campings waar je direct aan het water kunt staan (behalve bij Playa de Oliva), eenvoudigweg omdat alles is volgebouwd. Dat is hier wel anders. De meeste campings liggen juist direct aan het water en dat maakt het wel bijzonder vind ik.

Het is nog vroeg en dus nog niet zo druk. Eerlijk gezegd verbaast me dat wel want de Styrkeprøven (de fietstocht van Trondheim naar Oslo = 540 km.) wordt dit weekend weer gereden en over het algemeen is het dan op de campings bij Trondheim behoorlijk druk.

Huh ?? Ik zocht net wat op internet en toen "kwam ik mezelf tegen"... grapsig:

Al met al hebben we er erg erg veel zin in.
De reis is best lang, maar het landschap is dan ook weer erg mooi.
Dat weet ik nog van mijn vistrip op Hitra.

Heeft iemand ervaring met het huren van blokhutjes trouwens ? Is het verstandig om dat van te voren te bespreken, of kunnen we op de dag zelf aankloppen en vragen of er plek is ?

Groet
Ron

Geschreven door Elgar op maandag 07 juli 2008 om 09:11 >

Wij nemen eigenlijk alleen een hut als het weer niet goed (te koud of te nat) is om in de tent te verblijven. We hebben nog nooit van te voren geboekt en het is ons tot dusver altijd gelukt om een hut te huren als we dat wilden... Maar dat geeft geen garantie natuurlijk. Als je zeker van een hut wilt zijn is het verstandig om op tijd stoppen (vooral als het slecht weer is). Als je niet van te voren boekt kun je ter plekke bepalen wanneer je stopt (of wat langer wil blijven)en dat is wel een heel groot voordeel.
Het weer is (wordt op korte termijn) overigens nog niet zo geweldig daar in het noorden...een graad of 10. Brrrrr, neem vooral warme, water en winddichte kleding mee!

Nog een andere tip: kijk op www.waarisdemol.nl Marcel Mol maakt deze reis momenteel ook en houdt een weblog met foto's bij, dan lees en zie je gelijk dat het ook tropisch kan zijn in het noorden en je zeker je de korte broeken zeker niet thuis moet laten! Wellicht dat je ook nog leuke campingtips vindt.

Fijne vakantie!

Als ik mn rondje gemaakt heb ga ik nog even met de vriendelijke eigenaresse om tafel en vertrek daarna weer zuidwaarts. Want Camping Flakk is de noordelijkst gelegen camping welke ik dit jaar ga bezoeken. Mn volgende stop is Oysand Camping in Melhus, een ritje van ongeveer 45 minuten. Gek genoeg zie ik de camping halverwege de rit al liggen aan de andere kant van het water. Even later draai ik de E-39 richting Orkanger op en sla voor de tolpoorten af om de camping te bezoeken. Niet echt een hele bijzondere camping, maar wel met een 2 km. lang zandstrand !!! En bovendien waait het hier ook altijd, dus voor (kite)surfers zeker een mooie plek.

De bedrijfsleiding hier wisselt nog al s, maar gelukkig is manager Erlend, waar ik vorig jaar mee kennis gemaakt heb, er nog wel en we hebben een leuk gesprek. En we doen zelfs zaken !

Mn einddoel vandaag is Tråsåvika Camping in Viggja, een leuke camping met een geweldig uitzicht over het fjord en met een zeer vriendelijke eigenaar. Als ik om 17.30 uur de camping op rijd kom ik eigenaar John net tegen. Hij moet weg en aangezien ik ook eerst liever de camper te plek wil hebben, spreken we voor morgenvroeg af.

Daarna moet ik de nodige moeite doen om de camper goed neer te zetten. Want het is bijna nergens vlak en bovendien pakt mn schotel geen ontvangst. Uiteindelijk zet ik m weer op dezelfde plek neer als vorig jaar want ik meen me toch te herinneren dat ik hier vorig jaar wel tv kon kijken. Maar nee hoor ... geen tv. Internet werkt gelukkig wel en dus gelijk maar even kijken wat ik op 5 juli 2008 over het tv-ontvangst hier op de camping schreef --> Tv-ontvangst was hier - vreemd genoeg - niet mogelijk, dus kijk ik later op de avond nog even op internet naar een samenvatting van de 1e Tour etappe. Niet dus ...

Uiteraard eerst even een bakkie koffie en daarna met het eten aan de slag. Het weer is trouwens helemaal omgeslagen, het is lekker zonnig en de rest van de avond loop ik gewoon in de korte bokse. Morgen maar s even kijken wat het weer de komende dagen gaat doen. Na het eten ga ik met de campingadministratie aan de slag en later op de avond kijk ik via internet nog even tv. Weer s wat anders (voor mij dan) om met een wijntje achter de laptop te zitten....