Noorwegen, route Søre Osen, Trysil, Osen, Koppang, Sølenstua, Drevsjø, Os i Osterdalen, Tynset, Grimsbu, Oppdal. Dinsdag 9 juni 2009 - dinsdag 16 juni 2009.

Dinsdag 9 juni 2009.

Vannacht heerlijk geslapen ... sjonge jonge wat is het hier stil. Na mn "ontbijt" en een bakkie leut ga ik even voor een rondje. O.a. om foto's van een van de hytter te maken, maar ook om even naar het meer Osensjøen te lopen. Want het zonnetje schijnt volop en het is heerlijk weer. Direct 's morgens is dat trouwens al heerlijk. Het wordt 's nachts sowieso al niet meer donker, maar rond een uur of 3.00 begint het zonnetje al weer volop te schijnen. Als je dan om 8.00 uur wakker wordt is het al lekker opgewarmd in de camper.

Bij het meer aangekomen word ik "gevangen" door de schoonheid van de natuur en de stilte ... sjonge jonge ..

Osensjøen is een behoorlijk groot meer en heeft een totale oppervlakte van 43 km2. Het ligt op een hoogte van 440 meter en daardoor wil het hier 's nachts nog wel s behoorlijk afkoelen.

Toen ik 2 jaar geleden hier op de camping stond begon het 's morgens te sneeuwen ...

Aan het meer is trouwens ook nog een leuk zandstrandje en zie ik ook dit gebouw staan:

Ik denk dat ze het hier in dit huis samen heel gezellig hebben ha ha. Søre Osen is de plaats waar de camping gelegen is.

Terug in de camper bedenk ik me dat het eigenlijk wel goed is dat ik af en toe geen verbinding heb, dan maak ik nog s een wandeling en dat wordt wel gewaardeerd door Sonja (B.). Maar ja, dan gaan mn inkomsten ook behoorlijk onderuit, tja ...misschien val ik dan nog wel meer af ha ha.

Nog even vlug een bakkie en nog even met de Nederlandse fietsers kletsen en dan weer op pad. Op naar Trysil, Noorwegen's grootste wintersportgebied met meer dan 20 liften die 26.000 mensen per uur kunnen verwerken en ca. 70 km. aan pistes in diverse moeilijkheidsgraden met een hoogteverschil van 685 meter.

Trsyil heeft ook een snowboardpark en halfpipes en verder prima faciliteiten voor de kids in de vorm van 3 speciale kinderparken. Pakweg 90 kilometer aan loipes liggen te wachten op de langlaufers. Trysil is vanaf de luchthaven Oslo Gardermoen eenvoudig te bereiken met de Trysil Express busdienst.

In Trysil heb ik om 10.30 een afspraak in het Trysil Knut Hotell, een prachtig mooi oud hotel ... uiteraard volledig van hout:

zomer                                                                                   winter

maar heb nog iets tijd over en ga eerst effetjes boodschappen halen in de naast gelegen KIWI.

Het gesprek met de gebroeders Mobaek is prima en het contract van vorig jaar wordt weer verlengd. Ook zijn ze akkoord met een vermelding van een van de hytters op de Camping Femundtunet en dat lijkt veelbelovend. Ik heb net de gegevens opgenomen en het klinkt prima. Maar ik ben pas over een paar dagen op de camping, dan maar even kijken of ik wat mooie foto's kan maken.

Omdat ik nu toch nodig even mn mails moet checken en omdat ik nog wat telefoontjes moet plegen vraag ik bij de receptie van het hotel of ik nog even van hun (WIFI)netwerk gebruik kan maken. Dat is normaal alleen voor gasten maar de eigenaar had net al aangegeven dat ik er wel even gebruik van mocht maken. En met nieuwe antenne pak ik het signaal gewoon op in de camper, wel zo makkelijk.

In Trysil ga ik vervolgens richting de volgende "klant": Trysil Klara Camping. De eigenaresse heb ik net telefonisch al gesproken en die is er niet eerder dan vrijdag. En dus zit er niets anders op dan de camping bekijken en het contact via de mail/telefoon laten lopen.

Waar je ook bent in Trysil, overal is de Trysilfjellet met een hoogte van 1132 meter, goed te zien (er ligt zelfs nog sneeuw ..):

Op de fjell of in de uitgestrekte bossen zijn mooie wandelingen te maken. Bijzonder is de populatie van ca. 50 bruine beren in het oosten van Trysil. De beren leven er nog ongestoord in het wild en zijn doorgaans schuw. "Je kunt hier dagenlang rondlopen en geen beer aantreffen, om vervolgens op weg naar de supermarkt er een over de weg te zien schieten" aldus een bewoner uit de streek.

Helaas ... geen beer gezien en ook de elanden laten zich vandaag niet zien. Ook onderweg richting de volgende camping niet. Vanaf de "25" pak ik de "215" richting Rena en rijd rond 13.30 uur Osen Vannsport Camping op. Ik word vriendelijk verwelkomd door de gebroeders Jobing die van oorsprong uit Meppel/Nijeveen komen. Waarschijnlijk heten ze nu Jøbing ha ha.

De camping is zeer fraai gelegen aan de noordzijde van hetzelfde meer waar ik afgelopen nacht gestaan heb. Die camping lag helemaal aan de zuidzijde van het meer. Osen Vannsport Camping beschikt over een zeer fraai strand waar de hele regio zo'n beetje ligt als het ook maar even zonnig weer is. Het gesprek is goed en ook hier wordt het contract verlengd.

Op naar de laatste camping van vandaag --> Ostre Aera Camping, ook in Osen. De eigenaren van deze camping, Mark en Herma uut Kampuh, heb ik 3 jaar geleden leren kennen en vorig jaar schreef ik "Ik word ontvangen door Mark en het is net of ik hier een paar weken geleden nog geweest ben". Nou, datzelfde gevoel heb ik nu weer. Voor ik het weet is de middag voorbij en na een hapering werkt het WIFI ook.

Omdat mn afspraak op een van de volgende campings pas op donderdag gepland kan worden besluit ik - in overleg met Mark - hier nog een extra naggie aan vast te plakken. Donderdag heb ik trouwens een afspraak met de eigenaar van Koppang Camping. Zowel Koppang Camping als Ostre Aera Camping vallen onder een groep Nederlandstalige eigenaren van campings in Noorwegen, die inmiddels ook een leuke gezamenlijke website hebben. Kijk maar s op: www.rondjenoorwegen.nl.

Woensdag 10 juni 2009.

Helaas ... ik word gewekt door de regen. Omdat ik morgenvroeg al op tijd vertrek, ga ik me vanochtend eerst maar even douchen.

Als ik weer terugloop is het al bijna droog en later op de ochtend komt het zonnetje er zelfs wat door. Inmiddels doet internet het weer want vanochtend vroeg lag de verbinding er weer uit.

Rond de middag heb ik mn verslag helemaal bijgewerkt en online geplaatst en inmiddels ook al weer een boeking. Het gaat wel aardig de laatste dagen, veel boekingen voor eind juni/begin juli.

Tussen de middag even een (Noors) broodje eten en dan met mn mailtjes aan de slag. Halverwege de middag ga ik met de campingadministratie aan de slag en kan ik weer een aantal nieuwe Noorse klanten online plaatsen.

Later op de middag komt Mark nog even langs en trakteer ik hem op een lekker bakkie Senseo. Als even later Herma, op zoek naar Mark, ook nog even langs komt, heb ik de camper vol ha ha.

Na het eten even tv kijken en daarna kruip ik nog even achter de laptop. Maar helaas ... de verbinding is weer verdwenen, ik geef het op. Dan maar Nederland - Noorwegen kijken ha ha. Is eigenlijk ook wel een beetje verplichte kost nu he !

Morgenvroeg gaat de wekker om 7.30 uur want mn 1e afspraak heb ik al rond 9.00 uur vlakbij Rena (ruim een half uur rijden) en mn 2e afspraak om 11.00 uur in Koppang (weer 3 kwartier noordelijker).

Tja ... verder eigenlijk geen nieuws.

Donderdag 11 juni 2009.

Vannacht was het niet echt rustig en als om 7.30 uur de wekker gaat heb ik het idee dat ik nog zo duf ben als een "knien".

Even na 8.00 uur ben ik klaar voor vertrek, gooi - in de hoop om toch nog wakker te worden - nog even een bakkie leut achterover en ga bij de receptie nog even op zoek naar Mark, de eigenaar. Maar helaas ...

Ik moet nu opschieten want ik wil tegen 9.00 uur op 1e camping iets onder Rena zijn.

Het is inmiddels flink gaan regenen en als ik Kvile Camping op rijd ziet het er allemaal een beetje triest uit. Toch is dit wel een leuke knusse camping en sinds vorige zomer zitten er nieuwe Nederlandse eigenaren op.

Ik moet even wachten voordat Bianca gearriveerd is. Ik had van tevoren al even geinformeerd als ze nog niet terug (kids naar school brengen) was, of ik dan vast de camping kon bekijken en dus heb ik mn rondje al gedaan als Bianca arriveert.

Het gesprek is goed en even na 10.00 uur zit ik weer achter het stuur van mn bobil (camper in het Noors).

Ik heb om 11.00 uur op Koppang Camping afgesproken en rijd om 10.59 uur de camping op. Wat een timing ha ha.

Eigenaar Edward (ook Nederlands) is nog bezig met het sanitairgebouw, dus maak ik ook eerst hier mn rondje. Even later zit ik met Edward in gesprek om de papieren door te nemen en om het voorstel van de Kosmos Campingwijzer voor Rondje Noorwegen te bespreken. Tegen 13.30 uur rijd ik met een goed gevoel de camping af.

In Koppang koop ik nog even een brood en bij een mooie parkeerplaats aan een meer ga ik eerst even eten voordat ik aan de beklimming richting Camping Sølenstua begin. Deze camping ligt op 650 meter hoogte en de route ernaar toe is redelijk zwaar maar fraai. Helaas heb ik dit keer niet zo'n mooi weer als de laatste jaren, maar het is gelukkig weer droog.

Onderweg kom ik nog 2 fietsers achterop. Mn gedachten gaan terug naar 2 jaar geleden toen ik een vrouw alleen een berg met 13% stijging zag beklimmen. Ik kwam die vrouw later op een camping weer tegen en inderdaad ... Nederlands.

Ook nu moet ik op sommige stukken een paar keer terugschakelen, maar mn campertje is wel wat gewend.

Tegen half 4 rijd ik de camping op en ik heb geluk, eigenaresse Ann-Mari is aanwezig. Onderweg heb ik in ieder geval besloten om hier de nacht te blijven en dat komt Ann-Mari ook goed uit, want eigenlijk heeft ze vanmiddag geen tijd.

Ik krijg van haar de code voor de WIFI en even later zit ik achter mn laptop. Uiteraard met een bakkie senseo erbij.

Het is trouwens best wel vreemd, het is niet echt zonnig .. maar toch is het hier helemaal niet koud. Het is geen "korte-broeken-weer" maar ik hoef in de camper de trui nog niet aan.

Ik heb de verbinding nog maar net voor elkaar of er rolt een leuke boeking binnen. En voordat ik die heb kunnen doorvoeren al een 2e. Die 2e boeking is wel grappig. Ik word gebeld door mensen die via mij op Bospark Lunsbergen in Borger geboekt hebben en nu in de bungalow verblijven. De vrouw geeft aan "we zitten nu bij jullie in een huisje en wil dit specifieke huisje ook graag eind augustus boeken". Ha ha ... dat klinkt wel grappig als je zelf ergens in Noorwegen verblijft.

Maar even later is ook deze boeking rond.

De rest van de middag ben ik bezig achter de laptop. Even na 18.00 uur met het eten aan de slag (Spaghetti) en even tv kijken en daarna nog even achter de laptop. Want door de vele boekingen moet ik nu echt dagelijks mn boekingsadministratie bijhouden.

Oh ja ... terwijl ik zit te eten komen er 2 fietsers aan, ja hoor ... de mensen die ik onderweg voorbij gereden ben. Als ik later op de avond richting sanitairgebouw loop raak ik even met ze aan de klets en nee .... geen Nederlanders ha ha.

Het blijken Duitsers en ze zijn al een paar weken onderweg. Ze zijn ook helemaal langs de Jotunheimen gefietst en geven aan best redelijk weer gehad te hebben. Alleen een paar graadjes warmer zou niet verkeerd zijn.

Tja, dat kan ik begrijpen als je op de fiets bent. Persoonlijk maakt de temperatuur mij niet zoveel uit. Als het maar droog is.

Vrijdag 12 juni 2009.

Als ik wakker word schijnt het zonnetje ... huh ? Voor vandaag was de gehele dag regen voorspeld...

En ik moet nog nodig wassen, dus besluit ik het er maar op te gokken. Even later draait de was en ga ik ook gelijk de camper even stofzuigen. Als ik klaar ben ga ik richting receptie want om 10.00 uur heb ik een afspraak met Ann-Mari.

Het gesprek is niet alleen leuk maar zakelijk ook prima. Ze verlengt het contract voor de campinggids en plaatst bovendien een advertentie op Mol Travel. We spreken af dat ik wat foto's van de hytter zal maken en dat we deze volgend jaar gaan wijzigen omdat er splinternieuwe luxe hytter geplaatst gaan worden.

Terug bij de camper eerst maar s de was ophangen. Het zonnetje is inmiddels volledig verdwenen, maar het lijkt toch echt droog te blijven. Ze hebben hier ook wel een droger, dus in de droger kan het altijd nog.

Even later heb ik het beddengoed lekker fris in de berglucht hangen:

Links op de foto zie je nog sneeuw liggen. Op die berg wordt in de winter druk geskied en daarom is het hier op de camping ook in de winter behoorlijk druk.

De temperatuur is dan overigens flink lager dan nu :-( ... deze winter werd het even -/- 30 graden....

Als ik de foto's gemaakt heb kruip ik eerst even weer achter de laptop en heb al weer een boeking. Aankomst a.s. maandag .. oei, daar moet ik even haast mee maken. Daarna even mn broodje eten en mn verslag bijwerken.

Aan het eind van de middag heb ik mn was droog binnen, heb ik een flink aantal telefoontjes gepleegd door heel Europa en ben ik bij met mn mailtjes.

Omdat het inmiddels is gaan regenen en het er niet warmer op geworden is en bovendien de camper mooi vlak staat, ga ik vandaag lekker pannenkoeken bakken. Da's wel makkelijk, ik heb nooit geen discussie wat ik zal gaan eten. Meestal laat ik het eten van verschillende dingen afhangen:

- ik had iets teveel melk gekocht en de houdbaarheidsdatum was bijna verstreken --> dus pannenkoeken of toetje met melk maken.

- als ik aardappels en geen verse groente heb pak ik een blik of pot. En dan meestal vanuit een kastje aan de rechterkant van de camper (rechterkant is zwaarder vanwege meer kastjes en de koelkast/vriezer)

- als het heel koud is --> visfilet, dat moet lang in de oven en dan warmt de camper lekker op.

- als ik weet dat ik bijv. morgen laat op een camping aan kom, maak ik vandaag bijv. nasi zodat ik morgen heel snel nasi 2 kan eten ....

- soms ben (ook) ik een beetje lui, als ik dan eigenlijk aardappels wil eten en het regent keihard (dat gebeurt bijna nooit in Noorwegen ....) dan denk ik ...ach, ik kan vandaag ook wel spaghetti eten ha ha.

- soms heb ik ook gewoon geen keuze. Als ik bijv. een ijsbergsla gekocht heb, eet ik er 3 tot 4 dagen van. Misschien doe ik er wel te veel door ... maar goed, zo lang ik de sla maar weer terug vind.

Na het eten en de afwas kruip ik nog even achter de laptop om met de campingadministratie aan de slag te gaan. Rond 22.30 uur vind ik het genoeg. Ik ben nog niet helemaal bij, maar kan morgenvroeg nog wel even wat doen.

Waar ik morgen terecht kom weet ik nog niet. De route staat natuurlijk wel vast en ook dat ik morgen ga vertrekken, maar ik weet eenvoudigweg nog niet waar ik zal overnachten. Hoe zei Tita Tovenaar dat ook altijd ? "Dat zien we morgen dan wel weer" of zo toch ?

Zaterdag 13 juni 2009.

Nou .. ik heb gisteren wel geluk gehad. Want toen ik gisteravond naar bed ging regende het en als ik wakker word regent het nog ... of alweer natuurlijk.

Eerst maar s even douchen want het sanitair is hier prima voor elkaar. En dus zit ik even later fris en fruitig achter de laptop. Met de nadruk op fris want erg warm is het niet.

Ik ga eerst mn verslag weer even bijwerken en daarna verder met de campingadministratie.

Gisteravond zijn trouwens ook al hytter hier op de camping volgelopen. Dus ook die foto's (kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2845/vakantiewoning/hedmark/noorwegen) heb ik net op tijd gemaakt. Er is hier in de buurt een bijeenkomst van de politiehonden (narcoticadogs) en het wemelt van de politie op de camping ha ha. Maar waarom die honden allemaal steeds rond de camper lopen tis me een raadsel :-)

Rond 11.15 uur vertrek ik van de camping. Ik weet nog steeds niet waar ik vandaag uit kom, ik zie wel.

Als ik bij het enorme Femundmeer ben aangekomen sla ik rechtsaf richting Drevsjø (de "26"). Als ik vlakbij Camping Femundtunet ben aangekomen wemelt het ineens van de rendieren die op de weg en in de berm lopen. Omdat ik vanuit de auto geen foto kan maken ga ik voorzichtig de camper uit, maar helaas .... foetsie. Omdat er op hetzelfde moment een busje (met veel lawaai) aan kwam had ik het idee dat ze daardoor weer het bos in gingen. Maar als ik langs een Nederlandse auto voor mij langs rijd wordt me door de bestuurder toegesnauwd "heb je nu je zin, je weet toch dat je niet uit de auto moet gaan omdat de rendieren dan vluchten, dat weet toch iedere kabouter !!" Sjonge jonge .. ik heb geen zin in discussie en rijd door. Schijnbaar was dat de koning van Hedmark of zo. Ik denk dat hij wel een beetje gelijk heeft, maar om me nou zo uit te blaffen. Bovendien, die beesten lopen ook regelmatig op de campings en dan kun je ze haast wel benaderen. ..

Maar goed, ik heb toch nog een foto kunnen maken terwijl ze in het bos liepen (als je goed kijkt ha ha) -->

Even later draai ik Camping Femundtunet op. Met de eigenaar van deze camping heb ik afgelopen dinsdag (in het Trysil Knut Hotell) al gesproken en zaken gedaan, maar ik moet uiteraard de camping nog controleren en bovendien zou ik wat foto's maken van de geplaatste accommodatie op Mol Travel. Als ik me meld bij de receptie krijg ik de sleutel mee, maar de (uiteraard zeer knappe) receptioniste kijkt me verbaasd aan als ik aangeef dat ik van binnen foto's wil maken. Als ik de hytter (zeg maar rustig: huis) binnen loop blijkt waarom. De kamers zijn klaar, maar er is nog niets ingericht. Ook de keuken is nog niet geplaatst. Tja ... dit heeft niet veel zin natuurlijk.

Als ik de sleutel terug gebracht heb, rijd ik nog even door naar Drevsjø waar nog een leuke camping schijnt te zijn. Die staat nu nog niet in de gids, maar ik wil de camping eigenlijk eerst even bekijken. De eerste aanblik zegt me genoeg .. wauw ! Het uitzicht is in ieder geval prima. Maar s even met de eigenaren overleggen. Bij de receptie aangekomen staat er een (volgens mij Nederlandse) man te praten met de "receptioniste". Van beide kanten gaat het Engels niet al te best en op een gegeven moment hoor ik de "receptioniste" zeggen "i am eighty-six (86) and i cannot see very well anymore".

Tja .... uiteraard ga ik met de vrouw in gesprek, maar het lukt me niet om haar duidelijk te maken waar ik voor kom. Ze geeft aan dat haar dochter de camping runt, maar dat die er niet is. Maar ik heb geluk, net als ik sta te twijfelen wat ik zal doen, komt de dochter aangereden. Ze is geinteresseerd en als ik de camping over gelopen ben gaan we om tafel om de formulieren in te vullen. Voor de Kosmos Campingwijzer wil ze nog niet direct adverteren (dat gebeurt ook vrijwel nooit als de camping nieuw wordt opgenomen), maar in een vermelding op www.vakantiewoningen-in-europa.nl is ze wel geïnteresseerd. Ik moet nog even wachten op foto's want als ik nu foto's moet maken ... sjonge jonge wat is het donker.

Dat blijkt wel op deze foto als ik even verderop op een mooie parkeerplaats direct aan het Drevsjømeer even wat ga eten:

Drevsjø ligt overigens slechts een paar kilometer van de Zweedse grens, maar ik maak hier weer rechtsomkeert. Op naar Somadalen, een ritje van een half uur. Gelukkig regent het niet meer, maar in deze prachtige omgeving zou een blauwe lucht prima passen. Mn volgende stop is Camping Johnsgard, een schitterend gelegen camping welke te bereiken is via een 6km. lange onverharde weg. Maar, zoals ik volgens mij vorig jaar ook heb aangegeven, dit pad is op de meeste plekken beter dan de gemiddelde Noorse weg en even later rijd ik de camping op.

Ik heb geluk, eigenaar Jan Ole is aanwezig maar heeft niet veel tijd. En dus een wat "korter rondje" over de camping. Het gesprek is prima en hij is tevreden met de vermeldingen welke hij vorig jaar in de Kosmos Campingwijzer en op Mol Travel had en deze worden dus beide verlengd. Weer terug op de "26" bezoek ik nog een andere potentiele camping, maar dat kan me niet bekoren en dus rijd ik door richting Røros. Dat is nog wel bijna 1,5 uur rijden, maar ik heb eigenlijk wel WIFI nodig en volgens mij heeft de volgende camping op een deel van het terrein WIFI verbinding.

Tegen 16.30 uur rijd ik Camping Røste op in Os i Osterdalen, op zo'n 10 km. van Røros. Een leuke kleine camping met een flink aantal hytter. Het gesprek met eigenaresse Astrid is goed en inderdaad werkt de WIFI op een gedeelte van het terrein. Het kost me even moeite om de camper vlak te krijgen, maar de verbinding werkt ! Toch is dat nu niet het belangrijkste .... want ..... eerst even een bakkie senseø.

Daarna even eten en achter de laptop. Echt heel veel krijg ik niet uit handen, morgenvroeg maar verder kijken. Gek genoeg hoeft ook vanavond de kachel nog niet aan, misschien begin ik er wel aan te wennen ha ha.

Op teletekst zie ik dat het vandaag in Sevilla bijna 40 graden was. Heel apart als je daar 3 maanden geleden nog op de camping gestaan hebt en "het nu met een kwart van de temperatuur moet doen". Overdag dan .. want 's nachts is het nog wat frisser.

Zondag 14 juni 2009.

Gisteravond moest uiteindelijk de kachel toch nog aan en ook vanochtend is het niet echt warm in de camper. Mn bedoeling is weer om aan het eind van de ochtend te vertrekken, omdat de eerste camping die ik wil bezoeken hier vlakbij ligt.

Dan kan ik daarna een stukkie gaan rijden en onderweg even ergens eten. En dus kruip ik nu eerst achter de laptop ... antwark !

Even na 11.15 uur maak ik me klaar voor vertrek, ga nog even langs Astrid en vertrek richting Røros. Ik wil eigenlijk dit mooie plaatsje nog een keer bezoeken, maar het is nu echt steenkoud. Even voor Røros bezoek ik Håneset Camping, niet echt een super leuke camping, maar wel op loopafstand gelegen van het centrum van Røros en bovendien met een flink aantal hytter. Ik heb een leuk gesprek met eigenaar Arnt en loop samen met hem de camping over.

Als ik aangeef dat het toch wel wat warmer mag vertelt hij dat het afgelopen winter even -/- 40 graden was. En een aantal jaren geleden was het zelfs -/- 48 !!

Nou ... zo koud voelt het voor mij nu ook. Als ik vertrek rijd ik nog even iets door richting Røros want Arnt had net aangegeven dat er 500 m. verderop een camper serviceplaats is. En dat klopt. Tegenover het Statoil tankstation is een soort van gemeentewerf waar je je vuile water kunt lozen en schoon water kunt tanken. En ook nog gratis ha ha.

Terwijl ik met het water bezig ben zie ik dat de diesel aan "de overkant" wel erg goedkoop is en dus gooi ik daar de tank nog even vol. En daarna kruip ik weer in mn warme campertje. Het duurt altijd even voordat het warm is want normaal in een auto hoef je alleen de cabine maar te verwarmen en bij mij de gehele camper. Maar dat is ook wel weer fijn en als ik even later bij het plaatsje Tolga een parkeerplaats vindt en ga eten, is het heel aangenaam in de camper.

Mn volgende bestemming is Kvennan Camping direct gelegen aan de Glomma, de langste rivier van Noorwegen met een totale lengte van 604 km. !! De rivier loopt maar liefst door 4 provincies --> Sor Trøndelag, Hedmark, Akershus en Østfold.

Kvennan Camping is in eigendom van een Noor maar wordt tijdens de zomermaanden grotendeels gerund door een Nederlander. De camping wordt voornamelijk bezocht door (vlieg)vissers.

Maar helaas, als ik de camping op rijd is er niemand te bekennen. Pas later op de middag is de receptie geopend. Dus besluit ik de camping te controleren en via de mail de actuele gegevens op te vragen. Want om nou een paar uur te gaan wachten ... En dus zit ik al vlot weer in de auto voor het laatste stukje naar Tynset.

In Tynset ligt een kleine camping direct bij de brug en die rijd ik al jaren voorbij. Toch maar s kijken of de eigenaar geïnteresseerd is. En dus zit ik even later met de eigenaar Roar in gesprek. Ze zijn nog niet zo lang eigenaar en nog steeds druk bezig om het terrein en de hutten te verbeteren. Het lukt niet helemaal wat ik in gedachten had, maar in combinatie met een presentatie op Mol Travel (foto's heb ik net genomen) lukt het me om een overnachting + WIFI te regelen. En dat laatste heb ik wel nodig want ik moet nog wat doen.

Echt heel druk is het niet op de camping, al rollen er na mij wel 2 Nederlandse caravans binnen. Maar goed, het is ook nog vroeg in het seizoen.

Morgen ga ik halverwege de middag weer verder (is de bedoeling), want op de volgende camping in Alvdal is de eigenaar misschien later in de middag aanwezig.

Maandag 15 juni 2009.

Vannacht heerlijk rustig geslapen. Want ook al ligt de camping op loopafstand van een Kjøpsenter en het centrum en direct aan de redelijk drukke toegangsweg naar Tynset, vannacht heb ik niets gehoord en ook vanochtend word ik pas om 8.00 uur wakker. Het weer is trouwens nog steeds niet veel anders. Het is meestal droog maar af en toe komt er een bui over. Echt veel zon zit er vanochtend niet in.

Aan het eind van de ochtend loop ik even naar het Kjøpsenter om boodschappen te doen. Toch wel handig dat dat zo vlakbij is.

En dus zit ik even later aan een lekker vers brød.

Met de eigenaar heb ik overlegd dat ik tot ca. 15.00 uur mag blijven staan en internet kan gebruiken. De reden daarvoor is dat de volgende camping op ongeveer een half uur rijden ligt en de eigenaar waarschijnlijk later op de middag bereikbaar is. Want het is nog steeds vroeg in het seizoen en op de meeste campings is de receptie tot 16.00 uur gesloten.

Ik ga nog even verder met de campingadministratie en warempel ... af en toe komt het zonnetje erdoor. Ook als ik richting Alvdal rijd schijnt het zonnetje en dan ziet de omgeving er toch weer een stuk anders uit. Even voor 16.00 uur rijd ik Gjelten Bru Camping op ... oef ... het lijkt wel heel erg stil. En dus maak ik eerst maar s een rondje. Dat is ook weer typisch Noors --> ook al is er niemand te bekennen, het sanitairgebouw is gewoon geopend. Ook de hytters kunnen direct betrokken worden. Op de hytter staat aangegeven of deze bezet dan wel vrij zijn en 's avonds komt er dan iemand langs om te "cashen".

Terug in de camper besluit ik toch eigenaar Oddbjørn maar te bellen. En ik heb geluk. Hij is net thuis van zn werk en komt wel even naar de camping. En dus zitten we even later aan tafel om de formulieren in te vullen. Voor de camping adverteren ziet ie niet zitten maar hij wil wel een vermelding op Mol Travel. En dus maak ik een aantal foto's. De presentatie op www.vakantiewoningen-in-europa.nl is nog niet klaar, maar sommige foto's zijn gewoon wel leuk om in dit verslag te zetten:

Voor de goede orde, dit noemen ze dus ook gewoon een hytter, oftewel "hut". Maar deze is toch wel zeer fraai !

Als ik afscheid heb genomen van de eigenaar ga ik weer verder de "29" op. M'n eindbestemming is Camping Grimsbu op ongeveer 45 min. rijden. De "29" is overigens een zeer mooie route om te rijden, zeker komend vanaf Alvdal. Want gedurende de rit heb je meerdere keren een prachtig zicht op de besneeuwde bergtoppen (hoogste ca. 2.200 m.) van het National Park Rondane. En ook al rijd ik hier nu voor het 4e achtereenvolgende jaar langs, het blijft een boeiend schouwspel en weer moet ik even stoppen om een foto te maken:

Ik hoop toch ooit hier nog een keer te kunnen stoppen en boven de besneeuwde bergtoppen een strakblauwe lucht te kunnen zien  ...

Maar goed, laat ik niet klagen want eigenlijk is het best goed weer.

Even na 17.00 uur rijd ik Camping Grimsbu op en omdat er bij de camping ook een hotel en restaurant gevestigd is hoef ik er bij deze camping niet over in te zitten of ik wel iemand te spreken krijg. Mn contactpersoon, Tove, is ook aanwezig en samen met haar maak ik een rondje over de camping en de (vele) faciliteiten. Vorig jaar heb ik deze camping opgenomen in de gids en dit jaar wil ze wel een jaar een link proberen bij de Kosmos Campingwijzer. Superr...

Als ik de camper te plek heb, uiteraard eerst even een bakkie leut. En dan zie ik dat het al ruim 18.00 uur geweest is. Tja .. eigenlijk ook wel logisch.

Gelukkig heb ik het eten zo klaar en even later zit ik aan mn zeer uitgebreide luxe diner met gebakken aardappels, appelmoes en slavink. Daarna even afwassen en tv kijken en vervolgens achter de laptop. Want op deze camping heb ik ook de beschikking over WIFI (wist ik natuurlijk ..) en dus kan ik nog even met de campingadministratie aan de slag.

Rond 22.00 uur maak ik nog even een rondje over de camping, uiteraard gewapend met camera. Aan de rand van de camping zijn ook nog een aantal plaatsen en die zijn echt heel vervelend (.......). Je zal toch zo moeten staan:

Het uitzicht is echt geweldig !!

De camping is trouwens behoorlijk volgelopen vanavond. Behoorlijk wat campers en ook flink wat caravans en tenten. Uiteraard een behoorlijk aantal Nederlanders (steeds meer ...) en Duitsers, want die kom je eenvoudigweg overal tegen:

Tegen 22.15 uur vind ik het wel genoeg ....morgen ga ik weer verder. Ook dan komt er weer een camping op mn pad waar waarschijnlijk om 16.00 uur pas iemand aanwezig is ... maar even kijken hoe ik dat kan plannen.

Dinsdag 16 juni 2009.

Poeh ... gisteravond tijdens het foto's maken was het al behoorlijk fris en volgens een Nederlander die ik tegen kwam rond de 6 graden, als ik vanochtend mn snufferd buiten de deur steek vriest ie er bijna af. Brrrrr....

En ja hoor .. het is vannacht onder NUL geweest. Dat was trouwens vorig jaar hier ook het geval en dat komt ook deels omdat de camping op zo'n 700 meter ligt.

Eerst maar even douchen om wat op te warmen ha ha. Het sanitair is hier trouwens goed voor elkaar. Alsof je thuis onder de douche stapt zeg maar. Mooie douchecabines en uiteraard (want dat is nagenoeg op alle campings in Noorwegen het geval) goed schoon.

Terug in de camper eerst even ontbijten en even naar de opening van de beurs kijken. Dat is nog steeds mn vaste ritueel 's morgens. Daarna even mn verslag bijwerken en dan verder plannen ...

Ik heb zo'n beetje uitgerekend dat ik nog wel na "de lunch" kan vertrekken, dus ga ik eerst met de campingadministratie aan de slag. Tegen 13.30 uur vertrek ik van de camping, op naar de E-6.

Ook dit stuk over de RV 29 (RV=RiksVeien=Rijksweg) is zeer fraai. Gisteren zei ik nog dat het me geweldig zou lijken om die toppen van Nasjonal Park Rondane tegen een strakblauwe lucht te willen zien ... nou, het komt in de buurt:

Het weer zou vandaag (en morgen nog iets meer) ook iets beter worden...

Een klein uurtje later draai ik de E-6 op. Uiteraard ga ik verder noordwaarts richting Trondheim, maar eerst moet ik nog een camping bezoeken die iets zuidelijker ligt --> PlusCamp Hageseter.

Deze camping ligt echt geweldig, zeker voor wandelaars want je loopt zo het Nasjonal Park Rondane in. De camping ligt op ruim 900 meter hoogte en als ik de camper uit stap heb ik het idee dat ik de deur van de koelkast open trek..brrr...

Gelukkig tref ik eigenaar Ole Frederik en praat hem bij over de overeenkomst met PlusCamp. Vorig jaar was hij een van de weinige PlusCamp campings die niet instemde met het voorstel, maar dat viel hem niet kwalijk te nemen. Er waren namelijk een aantal campings welke nog niet in de gids stonden en als je hier dan voor het eerst komt kun je niet verwachten dat de mensen ook direct vertrouwen in je hebben en zaken willen doen. Dit keer ligt het anders en we komen tot een akkoord. Mooi !

En dus draai ik even later weer de E-6 op, op naar Oppdal (da's wel heel veel Op(p). Ook aan de E-6 ligt sneeuw op de toppen:

Ook als ik afslag naar Magalaupe Camping genomen heb zie ik op korte afstand veel sneeuw liggen:

Mn plannetje slaagt, ook bij Magalaupe Camping tref ik eigenaar Ingmar, een zeer bijzondere man. Een leuk gesprek volgt. Hier op de camping is het eigenlijk altijd wel redelijk druk. Hij heeft met name veel "doortrekkers" want de camping ligt wat dat betreft ideaal. Want de camping ligt ver genoeg van de E-6 af om er geen last van te hebben en bovendien hoef je nauwelijks om te rijden. Je pakt de afslag, rijdt dan zo'n beetje parallel aan de E-6 richting camping en kunt daarna noordelijker de E-6 weer oprijden. Pas wel op, want je moet 1x onder het spoor door en dat tunneltje is vrij smal en slechts 3,30 meter hoog.

Mijn volgende en laatste bestemming is Granmo Camping. Deze camping is een aantal jaren geleden overgenomen door een van de kids van de oude eigenaren en dat is te zien. Vorig jaar werd er al volop gewerkt en ook nu is er al weer heel veel veranderd. Poeh ... dat ziet er allemaal fraai uit ! Grootse plannen ...

Maar het brengt ook drukte met zich en Lars, de eigenaar, heeft geen tijd. Hij vraagt of ik morgenvroeg weer kan komen want dan is zn echtgenote er ook. Geen probleem .. ik wilde hier toch overnachten.

Uiteraard eerst even een bakkie leut en daarna mn laptop aanzwengelen want ook hier is WIFI. En het werkt, dus eerst even de volgende camping (PlusCamp Kvikne) bellen. Die hadden me namelijk vorig jaar voorgesteld om me de omgeving van hun camping te laten zien, maar vorig jaar lukte dat niet omdat ik andere afspraken had. De laatste dagen hebben we al via de mail contact gehad en omdat het morgen goed weer lijkt te worden hebben we in principe morgen afgesproken.

De bedoeling is om ca. 11.00 uur bij hun te zijn, maar uiteraard is dat afhankelijk wanneer Randi, de eigenaresse van deze camping aanwezig is.