Noorwegen, route Jevnaker, Gjøvik, Tretten, Lillehammer, Biristrand, Moelv, Søre Osen. Dinsdag 2 juni 2009 - maandag 8 juni 2009.

Dinsdag 2 juni 2009.

Als ik me gedoucht heb kruip ik eerst nog even achter de laptop. Eigenlijk om even naar de opening van de beurs te kijken, maar ik zie dat er ook 2 hele leuke boekingen binnen gekomen zijn. Een van de boekingen is van iemand die aan de Hamad bin Abdullah Road in de Verenigde Arabische Emiraten woont. En vlak daarvoor een boeking van iemand uit Dedemsvaart. Kleine wereld ha ha.

Tegen 10.00 uur rijd ik de camping af. Mn 1e doel is Vikodden Camping in Gjøvik, op ongeveer een uur rijden. Ik ben wel benieuwd wat ik daar aan tref want vorig jaar was er al sprake van dat de camping de deuren moest sluiten. Ik heb gisteren van alles geprobeerd om contact te leggen met de manager van de camping, maar zonder resultaat. Als ik op een gegeven moment Gjøvik in de verte zie liggen krijg ik al gauw in de gaten dat het foute boel is. Vorig jaar schreef ik in mn verslag van 9 juni --> Wel grappig: de camping kan ik al van grote afstand zien. En dat is dus nu minder grappig want ik kan zien dat het helemaal leeg is.

Maar ik wil toch zeker weten dat de camping definitief gesloten is en als ik aan kom rijden valt mn mond open van verbazing. Alles is weg. ALLES .... sanitairgebouw, receptie, alle vaste klanten, de stroompalen, de mooie hytter ... sjonge jonge ... echt niet te geloven. Op 10, 11 en 12 juni 2006 heb ik hier een aantal dagen gestaan en het was echt een geweldige plek. Nog even in memoriam de foto's van toen:

Als ik weer weg rijd ga ik op zoek naar een Renault garage. Ik heb afgelopen weekend geprobeerd om een (kop)lampje te vervangen van de camper, maar ik kreeg het niet voor elkaar. Dat dat niet aan mij lag bleek toen ik vanochtend de Renault garage in Nederland belde. Zij gaven aan dat je er heel lastig bij kunt komen en dat je het op de tast moet doen. Tja ... daar was ik al achter gekomen. En dus maar even op zoek naar een Renault garage. Volgens Hans is er eentje in Gjøvik en even later heb ik m gevonden. Maar helaas, ze kunnen me niet helpen en ik word doorgestuurd naar een bedrijfswagengarage... oh jee, waar doet me dat toch aan denken :-(

Maar 20 minuten later lig ik helemaal in een deuk in de auto. De lamp is in een poep en een scheet vervangen bij "v/b-garage" en het kost NOK 100. (ca. EUR 11,50) Maar ik heb alleen maar een briefje van NOK 500. Of ik niet kleiner heb vraagt de man van de garage. Eh nee, nou ja NOK 20. Hij loopt weg, op zoek naar wisselgeld, maar helaas. In het Noors geeft ie aan dat NOK 20 wel genoeg is ha ha.

Eenmaal weer terug aan het Mjøsameer rijd ik richting Lillehammer. Ik heb doorgekregen dat er vlakbij Gjøvik nog een nieuwe camping in aanbouw is en ik heb gelukkig een adres. En dat is maar goed ook want als ik bij de ingang van het onverharde pad kom zie ik geen enkel bordje staan. Dus maar even vragen aan iemand die op een sulky achter een paard aan hobbelt. Een camping ... hier ? Nee. Maar ze oogt niet echt zeker van haar zaak en ik besluit toch maar over het steile pad naar beneden te rijden. Even later doemt de camping op ... wauw !

Alles is inderdaad nog in aanbouw. De eigenaar is niet aanwezig en samen met een onderhoudsman en een vaste klant proberen we de eigenaar te bereiken maar helaas. En dus maak ik maar een paar foto's en vertrek.

Maar de ligging is geweldig:

en het heeft zelfs een mooi zandstrand:

Weer eenmaal terug op de "4" ga ik verder richting Lillehammer. Onderweg bezoek ik nog 2 campings. Als ik de eerste camping over loop word ik werkelijk belaagd door hordes muggen, sjonge jonge ... zo erg heb ik het hier nog nooit meegemaakt. Als ik het gesprek met de eigenaresse gehad heb ga ik in de camper nog even eten en even achter de laptop. En uiteraard houd ik de camper wat dicht ...

Bij de 2e camping heb ik geen succes. Eigenaar Lars is niet aanwezig, wordt wel gebeld, maar kan echt niet komen. Pa komt wel even naar de camping om even bij te kletsen, maar ik besluit om hier morgen op de terugweg nog even langs te rijden. Zeg maar eh ... vanwege commerciele redenen.

Nu houd ik dus wat tijd over, want ik heb een afspraak om 16.00 uur bij Hunderfossen Camping en het is nu net 15.00 uur. Maar ik besluit toch maar door te rijden en ik heb geluk. Want als ik op de camping arriveer is Carina, de manager "van dit jaar" al aanwezig. Dit is een van de campings die ik van tevoren bel. Eenvoudigweg omdat er anders nooit iemand is. En ik zeg bewust "van dit jaar" want het wisselt nog al eens. DE trekpleister van de camping is Hunderfossen Familiepark wat naast de camping ligt en ook Lillehammer ligt vlakbij. We hebben een goed gesprek maar ze moet het afstemmen. Wordt vervolgd.

Mn einddoel van vandaag is PlusCamp Mageli Camping in Tretten, nog zo'n 20 kilometer verder de E-6 op. Maar helaas, Tove - de eigenaresse - is er niet. Eigenlijk vind ik dat niet zo heel erg want ik vind het wel goed voor vandaag. Morgenvroeg is ze er wel dus dan wordt dat mn 1e gesprek van morgen.

Ik vind een mooi plekje direct (4 meter) aan het prachtige Mjøsameer. WIFI heb ik ook al geregeld en dus kruip ik eerst even met een bakkie leut achter de laptop. Daarna even eten koken, tv kijken, mn verslag bijwerken, de boekingsadministratie doen en daarna vind ik het wel prima. Morgen weer een dag.

Oh ja .. nog 1 ding --> de eigenaar van die nieuwe camping in Gjøvik heeft me vanmiddag nog weer terug gebeld. Ze zijn inderdaad nog druk bezig met het afwerken van de camping en hij heeft me gevraagd om nog geen klanten door te sturen. Dus bij deze ... geen adres :-)

Woensdag 3 juni 2009.

Ondanks dat er vannacht een flinke bries stond heb ik heerlijk geslapen. Maar s kijken hoe het vandaag loopt. Eerst even met een bakkie leut achter de laptop en dan naar mn afspraak.

Maar helaas ... als ik tegen 10.00 uur bij de receptie kom is Tove helaas (nououou) niet aanwezig. Maar echtgenoot Geir is al even vriendelijk en we hebben een leuk gesprek. Hij heeft de boodschap meegekregen dat de link bij de Kosmos Campingwijzer verlengd kon worden en ook over de vermelding op Mol Travel zijn ze tevreden.

Vorig jaar was PlusCamp Mageli Camping een van de eerste buitenlandse klanten, dus het doet me goed dat ze tevreden zijn. Maar ik ben nog niet helemaal tevreden met de foto's die ze vorig jaar aangeleverd hebben en vraag of ik enkele nieuwe foto's mag maken. Nou .. heel graag ha ha --> klik maar s op deze foto:

Tove was trouwens niet aanwezig omdat ze een bijeenkomst had met een aantal campings in de regio en pas bij de camper bedenk ik me dat de volgende te bezoeken campings daar misschien ook wel naar toe zijn.

Eerst maar s even bellen en ja hoor ... ook de eigenaresse van de volgende camping is er naar toe.

En dus ga ik nog maar even weer richting receptie om Geir te vragen of ik nog een nacht kan blijven. Nou, die is allang blij dat ik wat nieuwe foto's gemaakt heb ha ha. Geen probleem dus. Ik koop in de kiosk nog even wat broodjes en melk en ga weer terug richting camper. Eerst maar s even eten want het is inmiddels al bijna 13.00 uur.

De rest van de middag ben ik achter de laptop aan het werk. En dat gaat hier prima, want de verbinding is - mede door mn nieuwe WIFI antenne - (zeg maar rustig schotel ..) prima. Als halverwege het zonnetje erdoor komt maak ik nog even een foto van mn plekkie hier:

Even na 18.00 uur eten en even relaxen voor de tv en daarna weer aan het werk en met een schuin oog naar het voetbal kijken. Tegen 22.15 uur vind ik het wel genoeg. Het weer is er inmiddels niet beter op geworden .. sjonge jonge .. het waait en regent. Het is ook niet zo gek dat je rond deze tijd nog niet zo veel tentjes ziet en juist wel heel veel (verwarmde) campers :-)

Donderdag 4 juni 2009.

Ook vannacht heeft het flink hard gewaaid en ik zie dat mn buurman vannacht de camper nog verplaatst heeft. Hij stond "in de breedte" op de wind en heeft de camper zo gedraaid dat ie met "de snufferd in de wind staat" en er dus minder last van heeft. Vanmorgen maak ik eerst nog even de presentaties van een nieuw Hogenboom park in Hooghalen af, kijk maar s op --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/35/vakantiewoningen/drenthe/nederland, pleeg nog wat telefoontjes en ga daarna op pad.

Als ik bij de receptie de eigenaren wil bedanken voor hun gastvrijheid tref ik Tove nog even en daarna draai ik weer de E-6 op. Dit keer weer terug richting Lillehammer. Mn 1e doel is PlusCamp Rustberg in Øyer, op zo'n 20 km. rijden.

Was de eigenaresse gisteren niet aanwezig, ook nu is het heeeeeel erg rustig. De receptie is gesloten maar als ik op het intercomknopje druk, komt eigenaresse Ǻse aangelopen.

Haar begroeting is hartelijk en ze vertelt dat ik er wel een perfecte timing op na houd. Vorig jaar kwam ik hier op 9 juni om 18.00 uur aanrijden. Ze vertelde toen dat ze weinig tijd had omdat ze de volgende ochtend heel vroeg op vakantie ging naar IJsland. En nu is ze vanochtend om 5.00 uur net weer teruggekomen van een vakantie op Rhodos ha ha.

Maar goed, nu heeft ze wel tijd en we hebben een goed gesprek. Ze verlengt de advertentie bij de Kosmos Campingwijzer en is onder de indruk van mn site (en misschien omdat de "buren" erop staan ?) en plaatst ook hier een advertentie op. Voor het resultaat, kijk maar even op --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2840/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen.

De foto's heb ik zelf genomen maar de "aangezichts-foto" is niet echt heel helder en fris omdat het weer niet echt meewerkte.

Als ik van de camping rijd voel ik mn maag knorren. Ik wil eigenlijk nog even ergens wat brood kopen en verwacht dat ik in Lillehammer nog wel een supermarkt tegen kom. Maar nee hoor, voordat ik het in de gaten heb rijd ik al Lillehammer Turistsenter op. Deze camping staat nog niet in de gids van de Kosmos Campingwijzer. Maar s even kijken wat dit voor camping is en wat de eigenaar wil.

Bij de receptie ontmoet ik Per, de manager. Een jonge vriendelijke knaap die de camping runt. Het is trouwens behoorlijk druk op de camping want er is "een ACSI-rally aan het binnen rollen". Voor degene die niet weten wat dat is --> een rally is een groep van meestal ca. 20 eenheden (campers of caravans) die onder begeleiding van een echtpaar een vooraf vastgestelde route rijden. Over het algemeen rijden ze niet samen, maar komen steeds wel op een afgesproken plaats/datum weer bij elkaar. En daar is nu deze camping voor gekozen.

Het gesprek met Per is goed en als ik na mn ronde de gegevens aan het opnemen ben begin ik uiteraard ook even over Mol Travel. Hij is geinteresseerd, maar dan ineens verslapt zn aandacht. Ik vraag of er iets is en dan blijkt dat zn schoonvader afgelopen maandag nogal plotseling (en op jonge leeftijd) is overleden. Poeh ... Dat kon ik natuurlijk niet weten, maar ik heb eigenlijk geen zin om het gesprek voort te zetten. Ik kap het af, geef hem mn kaartje en bij de handshake geeft hij aan er zeker op terug te komen.

Ik mag hier trouwens overnachten en ze hebben hier ook WIFI. Maar daar zijn wat problemen mee. Oh ja ... terwijl ik met Per het formulier stond in te vullen kwam er een Nederlandse man binnen. Uiteraard ging ik even aan de kant zodat hij de man kon helpen. Een van de eerste vragen was of er op de camping ook WIFI was. En dus vertelde Per dat het systeem wellicht niet werkte, maar dat als de man een laptop had kon hij het binnen wel even proberen. Nou .. binnen een poep en een scheet stond die man weer naast me en ja hoor .. het werkte. Maar in plaats dat hij vervolgens even ergens ging zitten ging hij onverstoorbaar zn mailtjes aan de receptie lezen .... soms hardop.

Aangezien er ook nog een vrouw achter m stond te wachten heb ik m gevraagd of hij misschien niet even bij een tafel kon gaan zitten zodat wij verder konden en Per die vrouw kon helpen. Nou ... dat werd me niet in dank afgenomen. Waar sommige mensen hun fatsoen laten als ze in het buitenland zijn ... geen idee. Deze man had het schijnbaar thuisgelaten.

Als ik eenmaal de camper te plek heb blijkt de verbinding van de camping steeds te haperen, maar door mn nieuwe WIFI speeltje pak ik 13 signalen uit de lucht en met een aantal daarvan kan ik zonder problemen verbinding maken.

Tegen etenstijd even pannenkoeken bakken en daarna met mn verslag aan de gang.

Vrijdag 5 juni 2009.

Gisteravond voor 't eerst de kachel aangehad. En ik verwacht niet dat dat voor 't laatst zal zijn want hoe verder ik noordelijk ga, des te kouder de nachten worden.

Vanochtend eerst maar even lekker douchen en daarna met mn mailtjes aan de slag. Mn bedoeling is om tegen 11.00 uur te vertrekken, maar voor die tijd kan ik nog mooi even wat doen.

Maar omdat ik ook nog moet tanken en boodschappen moet doen vertrek ik iets eerder. Lillehammer is een behoorlijke plaats en van de ene naar de andere camping is het bijna 6 km. Onderweg doe ik mn boodschappen. Noorwegen duur ?

Bekijk het zelf maar:

bare brod (bruinbrood) NOK 14,00 = EUR 1,60

isbergsalat (spreekt voor zich) NOK 19 = EUR 2,17

lettmelk (halfvolle melk) NOK 12,50 = EUR 1,43.

Even later heb ik Camping Lillehammer bereikt en ik heb geluk, Stian de manager is aanwezig. Maar heel druk en dus heeft hij weinig tijd. Na mn rondje vullen we de papieren in. Voor de camping wil hij verder niets doen, maar ze hebben net nieuwe hytter geplaatst en die wil hij wel graag op Mol Travel. Foto's heb ik nog niet, dus ik kan nog niet wat laten zien.

Ik had verwacht dat ik daarna even zou gaan brood eten, maar omdat hij weinig tijd had verliep het gesprek vrij snel en dus rijd ik maar door naar Stranda Camping. De camping waar ik dinsdag al was, maar toen was Lars, de eigenaar, niet aanwezig. Nu wel, al moet ik wel even zoeken op de camping waar hij is. Ook hij is druk, maar ik wil hier eigenlijk overnachten en daarom spreken we later op de middag af. Op Stranda Camping, of Biristrand Camping zoals de camping nu heet, hebben ze een prima WIFI verbinding en dus kan ik nog mooi wat doen.

Als ik gegeten heb kruip ik nog even achter de laptop en ga daarna richting receptie voor de controle en het gesprek. Lars is nog een jonge vent en hij is enthousiast bezig met de camping. Hij is tevreden met de publiciteit via de Kosmos Campingwijzer en dus verlengen we het contract. Maar omdat ze op de camping ook flink wat hytter hebben wil hij ook wel op Mol Travel. Geen probleem ha ha.

Omdat hij wat vaag deed over de foto's stel ik voor om deze zelf even te maken. Is ook wel leuk want dan weet ik precies hoe ze eruit zien. Nou ... dat is me niet tegengevallen. Want de hytter liggen niet alleen geweldig, de indeling is ook zeer fraai !! Kijk maar s op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2841/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen

Als ik terug loop richting camper maak ik ook gelijk nog even een foto van mn plekkie hier:

en raak aan de klets met Nederlanders welke net gearriveerd zijn. Ze zijn voor het eerst in Noorwegen en dan moet ik oppassen. Want dan ben ik zo enthousiast en wil ik zo veel vertellen dat ik zo de hele middag vol lul. En dus houd ik het kort .. eh .. dat probeer ik althans.

Tegen 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag. Voor vandaag staat op het menu: aardappels, ijsbergsla (verrassend he !) met feta, olijven, ei en augurk, en een cordon blue. Superrrr.....

Zaterdag 6 juni 2009.

Vanochtend was ik al "voor de wekker" wakker en mn standaard ritueel is om dan eerst even een wandeling richting sanitair te maken. In sommige gevallen is dat "even oversteken" maar op sommige campings is het een best stuk lopen. Zo ook nu, en dus kan ik gelijk even naar het weer kijken. En ? Goedgekeurd ! Windstil, nog geen zon ... maar die lijkt eraan te komen. En niet koud. Ook afgelopen nacht viel het wel mee.

Om even "in alle rust van de omgeving te genieten" ga ik eerst even met een bakkie senseo op een bankie aan de oever van het Mjøsameer zitten. Heeeeerlijk !

Vanochtend heb ik de campingadministratie op het programma staan. Oftewel van de bezochte campings in het beheersysteem van de Kosmos Campingwijzer de gegevens van de bezochte campings actualiseren, eventueel foto's aanpassen en tegelijkertijd de administratie van de Noorse campings op Mol Travel bijwerken. De flinke groei van het aantal Noorse accommodaties stemt me tot tevredenheid en dat komt mede omdat de bestaande klanten tevreden zijn en hun contracten verlengen.

Aan het eind van de ochtend bel ik vast de volgende camping. Want in het weekend is het niet altijd zeker of de eigenaren/managers wel op de camping zijn en bovendien wil ik wel zeker weten dat ik van WIFI gebruik kan maken. Maar de eigenaar is aanwezig en WIFI werkt. Ik heb om 14.00 uur afgesproken, dus eerst hier nog een broodje eten.

Inmiddels is het zonnetje flink gaan schijnen en dus loop ik nog even richting de Fordclub Norge die hier gisteravond zijn neergestreken. Vanochtend had ik al wat foto's gemaakt, maar nu het zonnetje schijnt is het wat helderderderder.

De Fordjes zien er geweldig uit:

En deze Ford Mustang uit 1967 vind ik helemaal VETGAAF:

Bij 1 auto moet ik eerlijk bekennen dat ik meer aandacht voor de Noorse eigenaresse heb dan voor de auto, maar ze wil wel even met haar bakkie op de foto:

Ze geeft aan dat er heel veel van dit soort clubs en evenementen in Noorwegen zijn. In Lillehammer is dit weekend ook een "treffen" van maar liefst 400 American Cars.

Terug bij de camper maak ik me klaar voor vertrek en tegen 13.30 uur rijd ik van de camping.

Naar de volgende camping is het maar 20 minuten rijden, maar omdat ik de toeristische route pak doe ik er wat langer over. Maar de route is wel heel gaaf wat deze loopt parallel aan de E-6, maar ligt wat hoger waardoor je een prachtig zicht op het Mjøsameer hebt. Bovendien probeer ik zo weinig mogelijk dezelfde route te rijden en op de heenweg (richting Lillehammer) ben ik hier ook al langs gekomen. Alleen nu steek ik over naar Moelv wat te bereiken is via een lange brug.

Als ik op Steinvik Camping arriveer staat Frode, de eigenaar, al op mij te wachten. Ik kan het goed met hem vinden maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen hem anders inschatten. Want hij oogt wat nors en komt wat bot over, maar ik mag m wel. Het gesprek is leuk en ook zakelijk heel leuk ha ha. En ook heel leuk .. om te horen is dat hij deze winter een aantal keren via www.vakantiewoningen-in-europa.nl gasten voor zn hytter heeft gehad omdat alles direct rond Hamar vol zat.

De camping staat behoorlijk vol en alle 43 hytter zitten ook helemaal vol !! Reden is dat er in Moelv een Japans-vechtsport (waarvan ik de naam ben kwijtgeraakt) toernooi wordt gehouden en bovendien is er een bruiloft in de grote zaal op de camping. Een dochter van een van de vaste klanten van de camping trouwt vandaag en dus is er ook behoorlijk wat familie neergestreken. Je ziet dus deels allemaal lui in witte ("vecht") pakken lopen en deels Noren in traditionele klederdracht. Want bij veel festiviteiten zoals een trouwerij, treden heel veel Noren in Bunad (klederdracht) aan en dat was vanmiddag zeer fraai om te zien.

Ook bijvoorbeeld op de Nationale Feestdag in Noorwegen op 17 mei:

verschijnen Prins Haakon en Prinses Mette-Marit en de kids in traditionele kledij. Bij de Noorse klederdrachten overheersen de kleuren zwart en wit aangevuld met rood en groen en met prachtig borduurwerk.

Omdat het nog steeds heerlijk weer is kruip ik vanmiddag ook nog even in het zonnetje. Nog even een foto van mn plekkie hier:

En dan antwark. Om 18.30 uur even eten en afwassen. En daarna mn verslag bijwerken en uiteraard even naar het Nederlands Elftal kijken.

Zondag 7 juni 2009.

Zondag is mn verhuursite(s)-actualisatie-dag en dus begin ik daar maar mee. En daar is het mooi weer voor, want het valt met bakken uit de lucht. Wat ik verder vandaag ga doen is nog niet duidelijk. Mn bedoeling was om alvast richting de volgende camping te rijden, ca. 15 km. verderop. Maar ik kan de manager niet bereiken, dus dan heeft het weinig zin.

Later op de ochtend probeer ik het nog een keer weer en dan blijkt dat de manager morgen pas komt. Maar de receptioniste is allervriendelijkst, beantwoord mijn vraag of er WIFI is (was vorig jaar nog niet het geval ..) positief en geeft aan dat ik wel op de camping "mag wachten". En dus is mn bedoeling om rond 15.00 uur naar Brumunddal te rijden.

Maar na de lunch is het gespatter buiten overgegaan in een flinke bui en ik twijfel of ik hier niet beter gewoon kan blijven. Half 3 ben ik helemaal bij met mn sites en heb ook nog een leuke boeking aangenomen en is mn twijfel weg. Het is droog en het zonnetje komt er zelfs door.

En dus maak ik me klaar voor vertrek, bedank Frode voor de overnachting en maak me op (dat klinkt ook wel lekker ...) voor de enorme rit naar Brumunddal...

Mjøsa Ferie og Fritidssenter is een redelijk nieuwe camping welke in de zomer van 2007 haar deuren geopend heeft. Vorig jaar heb ik de camping voor 't eerst bezocht en opgenomen in de gids en ben benieuwd hoe het er nu voor staat.

De camping is overigens goed te zien vanaf de E-6, maar ligt er ver genoeg van af om geen last van het verkeerslawaai te hebben.

Bij de receptie word ik vriendelijk ontvangen door de receptioniste en zelfs na 2x vragen weet ik nu nog niet hoe ze heet (heeeeele moeilijke naam). Ik mag een plekje uitzoeken en krijg de code voor het WIFI mee.

Als ik de camper te plek heb ga ik eerst even een rondje over de camping maken want het is nu nog prima weer. De enorme dubbele glijbaan waar vorig najaar mee aangevangen zou worden is nog niet helemaal klaar, net zoals heel veel andere zaken niet. Maar ja, het is dan ook een totaal nieuwe camping en dan moet er heel wat gebeuren. Ook de hytter-uitbreiding is nog niet gerealiseerd, maar de camping beschikt wel over 8 leuke appartementen. Morgen maar s even met Jørn bespreken.

Terug in de camper uiteraard eerst even een bakkie senseo. Dat is trouwens nooit een probleem in Noorwegen. De stroom is meestal tussen de 10 en 16 ampere, dus de situatie die zich soms in Zuid-Europa voordoet dat mn senseo bijna voor een stroomstoring op de camping zorgt (nou nou Opa Mol) doet zich hier niet voor.

Daarna kruip ik nog even achter de laptop, ga rond 18.30 uur met het eten aan de slag en kijk onder het eten nog even tv. Inmiddels is het al weer gaan regenen en ook de voorspellingen zien er niet echt best uit. Maar gelukkig is het niet koud en ook vanavond hoeft het kacheltje niet aan.

Maandag 8 juni 2009.

Vannacht weer heerlijk geslapen, maar helaas word ik wakker van het "getik" van de regen op het dak van de camper. En voor vandaag was er toevallig wel goed weer voorspeld, daar kun je dus ook niet echt van op aan.

Eerst maar s even lekkere douche pakken en dat is hier prima voor elkaar, want de camping beschikt over maar liefst 6 familiebadkamers, dus een ruime badkamer met wastafel, wc en douche.

Terug in de camper eerst even met een bakkie leut achter de laptop en daarna richting receptie. Jørn is aanwezig en we hebben een goed gesprek. Tot zaken voor de Kosmos Campingwijzer komt het niet, naar zijn mening kan hij de "tourgasten" nog te weinig bieden en hij wil nog een jaar wachten. Maar voor de appartementen wil hij wel vast met de publiciteit beginnen (en evt. later omzetten in de nog te bouwen hytter) en dus loop ik even later met een contract voor Mol Travel de deur uit.

Ik heb m ook gevraagd of ik hier tot na de middag mag blijven staan want op de camping waar ik vanavond "moet" overnachten is geen WIFI en dan kan ik nu nog mooi even gebruik van de internetverbinding hier maken.

Tegen 14.00 uur vertrek ik richting Hamar op zo'n 10 minuten rijden. Daar wil ik nog een potentiele klant voor Mol Travel bezoeken, maar daar aangekomen is de reactie duidelijk "ze hebben me niet nodig". Want de nieuw gebouwde hytter zijn niet zo zeer voor "campingklanten" maar worden hoofdzakelijk gebruikt als er hier bijeenkomsten of congressen gehouden worden.

Wel maak ik nog even een foto van Hamar want vanaf de plek waar het congrescentrum zich bevindt heb je een geweldig uitzicht over Hamar. Alleen jammer dat het geen helder weer is:

Tja ... nu ik de foto verkleind heb is toch niet zo duidelijk meer, maar op de foto linksboven de camper (nog net onder de electriciteitskabel) kun je het Vikingskipet zien liggen.

Eenmaal weer "beneden" rijd ik langs Hamar richting Elverum en sla af richting Løten waar ik in het gehucht Rokosjoen elk jaar een camping bezoek.

Steeds als ik er naar toe rijd heb ik het gevoel dat de camping er niet meer zal zijn. Waarschijnlijk komt dat omdat de camping echt ver buiten de "bewoonde" wereld ligt en veel meer dan schapen kom ik er op de weg er naar toe niet tegen.

Dit jaar gelukkig geen kamikaze-schapen en even later rijd ik de camping op. Zoals gebruikelijk is er niemand te zien, maar meestal duikt eigenaar Ove ineens weer ergens op. Dit keer niet.... Tja ... en nu ? Bellen ... geen gehoor.

Na mn rondje over de camping heb ik eigenlijk mn besluit al genomen, ik geloof dat ik deze camping maar uit de gids haal. Alleen in 2006 kwam ik hier toevallig Nederlanders tegen, verder zijn er alleen maar seizoensgasten. Maar ook die zijn er nu niet. Er is echt niemand ! En ... was het hier normaal al heel erg rustig, nu hoor je echt helemaal niets. Bijna om angstig van te worden.

Ze zeggen toch dat je van rust ontspannen raakt ... nou, hier word ik juist onrustig van. En dus ga ik gauw verder. Via een shortcut rijd ik weer richting Elverum, maar deze weg is nu wel heel erg slecht. Op sommige stukken zijn ze nu met de weg bezig, maar dat betekent dus ook dat ze op sommige plaatsen gewoon "een stuk weg eruit gehaald hebben". Ik zie het gelukkig op tijd want anders was ik met de camper flink aan de grond gekomen ..

Even later draai ik weer de "25" op, welke van Hamar naar Elverum en daarna naar Trysil loopt. Bij Elverum is het behoorlijk druk en bij 1 verkeerslicht moet ik zelfs 2x wachten, zo'n rij auto's staat er. Dat verwacht je hier ook niet.

Als ik Elverum eenmaal achter me gelaten heb, kom ik niet veel anders meer tegen dan grote vrachtwagens met boomstammen. Mijn verbazing is dan ook zeer groot als ik net mn camper geinstalleerd heb op Camping Sjøenden en er 2 fietsers aan komen ... huh ? En gelijk word ik in het Nederlands begroet. Ja, natuurlijk ... dat kon ook al haast niet anders ha ha.

De mensen hebben hun auto in Zweden achtergelaten en maken een tocht door het grensgebied van Zweden en Noorwegen. Ze wilden nog doorfietsen tot aan Elverum, maar het leek hun wat ver. Nou inderdaad ... dat is nog 40 km. verder over een nagenoeg kaarsrechte weg ...  om je een idee te geven, vorig jaar maakte ik deze foto:

Terug in de camper probeer ik met mn WIFI-speeltje verbinding te maken, maar zoals al verwacht gaat dat hier niet lukken. Want er staan nagenoeg geen huizen in de omgeving van de camping en op de camping zelf is geen WIFI. Helaas peanutbutter ... Maar ik heb nog wel wat dingetjes te doen en dus vermaak ik me wel.

Na het eten even afwassen en tv kijken en dan maar hopen dat Paul, de eigenaar, nog even langs komt. Dat verwacht ik wel want de Nederlandse fietsers hebben hun intrek in een hytter genomen en zullen ook nog moeten afrekenen.

En ja hoor ... Om 21.30 uur arriveert Paul en hij herkent me. "Dutch coffee ha ha" zegt ie. Want hij is gek op de senseo. We nemen de formulieren door en het contract van de Kosmos Campingwijzer wordt verlengd. En als ik zelf foto's wil maken, wil hij de hytter ook graag op Mol Travel. Nou, toe dan maar ha ha.

Morgen ga ik weer verder. Om 10.30 uur heb ik een afspraak in Hotel Knut in Trysil. De eigenaar van het hotel is ook eigenaar van een camping die ik eind deze week moet bezoeken, maar hij is nooit op de camping. En daarnaast moet ik nog een camping bezoeken in Trysil. Daarnaast nog even boodschappen doen en vervolgens nog 2 campings bezoeken. Kortom ... een druk daggie.