Vertrek zondag 24 mei 2009 - maandag 1 juni 2009. Route Lemelerveld - Bremen - Arhus - Noord-Jutland - n Kvissel - Jevnaker.

Zondag/Maandag 24/25 mei 2009.

Ik ben weer op pad en inmiddels neergestreken in het prachtige Arhus !

De rit is goed verlopen, geen brandende auto's in tunnels deze keer. Wel moet je op de "1" van Bremen naar Hamburg rekening houden met flinke vertraging. Op meerdere plaatsen is de weg opengebroken en wordt het verkeer over soms krappe rijstroken geleid. Ik had nog geluk, want toen ik Hamburg ver achter me gelaten had hoorde ik dat er telkens files gemeld werden.

Dus als je bijv. de boot naar Noorwegen moet halen en je hebt een strak tijdsschema houd er dan rekening mee dat je er iets langer over doet !

Vanmiddag (maandag) ben ik rond 16.30 uur neergestreken op Arhus Camping.

Op 3/4 juni 2007 heb ik deze camping ook bezocht en toen was mn indruk al prima. Maar bovendien hadden ze hier toen WIFI en waren ze nieuwe bungalows aan het bouwen. En omdat ik Denemarken nog "gevuld" wil hebben is dit de 1e camping die ik in Denemarken aan doe. Morgen wil ik er nog een aantal bezoeken. 's Kijken hoe dat gaat.

Morgen (woensdag) gaat de boot vanuit Frederikshavn, ik moet dus zorgen dat ik morgenavond redelijk in de omgeving van Frederikshavn ben want ik moet me voor 9.00 uur melden in de haven.

Ik heb vanmiddag ook nog even naar het weer gekeken in Noorwegen en dat is weer als vanouds:

Weersverwachting Oslo deze week

25% 25% 40% 40% 30% 15% 15%
Windrichting Z NO NO NW N N N
Kracht 2 3 4 3 3 3 2

Want het is bijna altijd mooi weer als ik Noorwegen binnen kom. De afgelopen 3 jaar heb ik steeds de 1e week 30 graden gehad, meestal gevolgd door sneeuw in de 2e week. Maar dat kwam ook omdat ik dan inmiddels verder noordwaarts getrokken was.

Omdat ik gisteren geen internet had, zit ik de rest van de avond achter internet en kijk ik nog even met een schuin oog naar het voetbal.

En uiteraard bereid ik me vast voor op de morgen te bezoeken campings.

Dinsdag 26 mei 2009.

Het was hier vannacht heerlijk rustig, alleen als ik wakker word is het weer wel wat minder dan gisteren.

Vanochtend ga ik nog even wat foto's maken van de bungalows hier op de camping, want ik heb een leuke deal met Birgit en Niels Nielsen kunnen sluiten.

l

Voor het resultaat kijk maar s op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2831/vakantiewoning/oost-jutland/denemarken

Zo, nu op pad ! Antwark...

Als ik de camping af rijd is het inmiddels gaan regenen. Ja hallo ... dat had ik niet besteld.

Mn 1e bestemming ligt in Skals, op ca. een uur rijden. Daar heb ik een leuk gesprek met de Nederlandse eigenaar maar hij heeft maar een klein aantal accommodaties en die zijn altijd vol.

Iets verderop, in Farsø, bezoek ik Stristrup Camping van de Nederlandse eigenaren Nienke Jonker & Krik Meurs. Een leuke camping, maar bovenal: veel en zeer fraaie hytter/bungalows. Een klein uurtje later rijd ik na een goed gesprek en een rondleiding met een mooi contract de camping af.

Na Farsø rijd ik via Fjerritslev (nee, ik ben nog niet in Rusland ..) richting Blokhus en Løkken, waar ik in het verleden ook s geweest ben. Toeristische plaatsjes direct aan het strand, maar gek genoeg in Nederland niet zo bekend. Wat ik er mij nog van kan herinneren zijn de prachtige stranden en leuke badplaatsjes, maar ook dat de doorgaande weg gewoon over het strand liep. Of dat in het hoogseizoen en nu ook nog het geval is weet ik niet, maar vreemd was het wel.

De weg eindigde zeg maar op het strand en daar stond een (Deens) "ANWB-bordje" dat de weg verder liep over het strand.

Ik heb een leuke (camper) site gevonden waar meer informatie vermeld staat --> http://www.braxie.nl/denmark4.htm

Onderweg doe ik nog een aantal campings aan, maar pas in Løkken doe ik weer zaken. Op Løkken Klit Camping staan een behoorlijk aantal bungalows en de eigenaar gaat akkoord met een vermelding op Mol Travel.

Als ik deze grote badplaats weer uit rijd is het inmiddels al behoorlijk laat. Maar toch wil ik nog 1 camping bezoeken, Klitgaard Camping & Hytteby. Zeer fraai gelegen en bovendien word ik zeer vriendelijk ontvangen door de jonge eigenaresse Helle. Direct zaken doe ik niet, maar ik heb wel goede hoop dat hier nog een contract uit komt.

Zo .. ik vind het wel genoeg voor vandaag. Het is half 6, op naar de laatste camping in Sindal waar ik tevens wil overnachten. Met de eigenaar Ole heb ik een leuk en goed gesprek en we sluiten een deal. Maar dan gaat het mis. Het gaat mij te ver om te vertellen wat er gebeurde, maar laat ik het er maar op houden dat we een vette discussie kregen waar geen einde aan kwam. Uiteindelijk heb ik mn spullen gepakt en ben ik vertrokken. Bijkomend nadeel: ik wilde hier ook overnachten en bovendien had deze camping WIFI.

Maar goed, zoals wel s eerder aangegeven heb ik inmiddels overal wel adresjes en dus rijd ik door naar Kvissel waar ik de afgelopen jaren ook altijd overnacht heb. Nadeel is dat ze daar geen WIFI hebben, voordeel is dat deze overnachtingsplek wel een stuk dichterbij Frederikshavn ligt. In Kvissel aangekomen is boerin Liesbeth niet aanwezig, maar ik weet de weg en zet mn camper bij 2 andere campers. Later op de avond rolt er nog een camper het veldje op.

Voor meer info, zie mn verslag van 3 juni 2008.

Als ik gegeten heb en weer een beetje ben bijgekomen loop ik richting de boerderij en dit keer is Liesbeth wel aanwezig. Een overnachting inclusief stroom kost overigens EUR 10, dus prima te doen. Wel grappig: ze laat me een gastenboek zien en daarin zie ik een aantal bekende namen. Namelijk van camperaars die me vorig jaar om een adres in de omgeving van Frederikshavn gevraagd hebben. Toch leuk dat dat ook wordt opgevolgd.

Ik informeer nog even bij haar of ze ook WIFI heeft. Ze geeft aan dat ze dat wel in huis hebben en dat dat niet tot op "het veldje" reikt. Maar ik mag het wel proberen. Laat ik nu een paar weken terug een sterke "WIFI-antenne" gekocht hebben. Kosten EUR 125 maar dan heb je ook wat. Want als ik ga zoeken pak ik toch het signaal en even later rollen de mailtjes binnen. Super !

Jammer van die laatste camping, maar mn doel voor vandaag heb ik bereikt --> het "vullen" van Denemarken zodat bezoekers in ieder geval geen "leeg" scherm krijgen. Voor het voorlopige resultaat, kijk maar even op:

Rond 22.30 uur vind ik het wel genoeg want morgen moet ik vroeg op. Want morgen "ga ik het schip in"....

Woensdag 27 mei 2009.

Om 7.30 uur gaat de wekker. Ja ja .. niet vroeg zeker ? Nou, voor mij wel...

Het hoeft eigenlijk niet zo vroeg want de boot gaat pas om 10.00 uur, maar je moet er minimaal een uur van tevoren zijn en bovendien wil ik nog even broodjes smeren voor op de boot.

Ik ben benieuwd hoe de reis gaat verlopen want gisteravond heb ik de weersvoorspellingen voor vandaag gezien en dat zag er nou niet echt florissant uit. Regen en harde wind .... dus ...

Iets na half 9 rol ik de Stena Terminal binnen. In een rij naast me zie ik ook de Belgen staan die vanochtend al op tijd vanuit Kvissel vertrokken. En .. heel lullig, degene die verantwoordelijk is voor de aanvoer naar de verschillende autodekken laat "onze" rij als 1e gaan. En dus ben ik al vlot aan boord. Eerst maar s een bakkie koffie en dan even naar het zonnedek want je kunt 's morgens nog niet direct in de hut.

Kijkend vanaf het zonnedek heb ik een mooi uitzicht op Frederikshavn ...

en op de terminal waarvandaan we net vertrokken zijn ...

Eenmaal op "volle" zee begint het wat frisser te worden en besluit ik richting mn hut te gaan. Toen ik de 1e keer voor de Kosmos Campingwijzer naar Noorwegen ging (in 2006) vond ik een hut op een dagtocht wat overdreven, maar ik kan je verzekeren: het is heerlijk ! Want anders loop je de hele dag maar wat te hangen en nu kan ik lekker op bed wat lezen. Ik neem ook altijd mn douchespullen mee want in de hut bevinden zich naast 4 bedden ook nog een badkamer met douche, wastafel en toilet.

Ik heb wel s geschreven dat het douchen tijdens zo'n overtocht je het idee geeft dat je dronken onder de douche staat, maar dit keer is het wel heel extreem. Ik kan amper op mn benen blijven staan en eenmaal liggend op bed word ik er niet vrolijker van. Het schip gaat enorm te keer, ongelooflijk dat zo'n kolossaal geval nog zo door de golven opgetild kan worden. Ze zeggen altijd dat je op zo'n moment een vast punt moet aanhouden, maar werkelijk alles in mn hut is in beweging een na een uurtje houdt mn maag het voor gezien. Tja ... echt zonde dat ik die broodjes vanochtend nog gesmeerd had ha ha.

Een voordeel: het lucht wel op ! Een paar uurtjes later gaat het een stuk beter maar het zal er ook mee te maken hebben dat we in een wat rustiger vaarwater zijn gekomen.

Sjonge jonge ... dat me dit nog moet overkomen na zoveel overtochten !

Om 15.45 uur word je vriendelijk doch dringend verzocht om ervoor te zorgen dat je de hut om 16.00 uur hebt verlaten en dus pak ik mn spullen en ga ik maar s even een frisse neus halen. Ik heb eigenlijk wel zin in een bakkie leut, maar dat durf ik nog niet aan. Eenmaal aan dek zie ik dat we aan de monding van het Oslofjord zijn en dat we het mooie weer achter ons gelaten hebben:

Boven de boot verzamelen zich een aantal donkere wolken en als het begint te spatteren ga ik richting een van de vele barretjes om s te kijken of ik nog kan sudoku-en.

Even na 18.00 uur zie ik dat we Oslo naderen en ga ik eerst weer even richting dek. En .... het is weer mooi weer .. YES !

Ik snap er trouwens niets van, ik had verwacht dat we door dat weer vertraging zouden hebben opgelopen, maar dat blijkt juist niet het geval. Aankomst op papier is 19.30 uur, we zijn nu dus een uur te vroeg. Maar dat komt me wel goed uit !

Maar eenmaal weer bij de camper aangekomen blijkt dat veel mensen niet goed opgelet hebben. Veel auto's zijn nog onbezet en als de luiken opengaan komt het "afrijden" niet echt op gang.

Het personeel probeert een camper iets voor mij tussen een vrachtwagen en een (Ned.) auto met caravan door te krijgen. Dat lukt net .. en even later ben ik aan de beurt. Ik had al wel gezien dat die andere camper wat kleiner was. Even twijfel ik of ik het wel zal doen maar ik word goed begeleid en bovendien komt halverwege de vrachtwagenchauffeur opdagen en dus rijd ik even later de boot af.

Door al dit gedoe heb ik even niet aan de douane gedacht en sta even later bij de "douane doorgang". Huh ? niemand te bekennen ? Op grote afstand staat een douanier te zwaaien dat ik verder kan. Ik kan het niet laten, draai mn raam open en vraag of ik dit jaar echt niet aangehouden wordt. Hij lacht, wenst me een goede reis en ik maak dat ik weg kom ha ha.

Nadeel van de aankomst in Oslo vind ik altijd dat je niet kan wennen dat je weer aan het rijden bent. Je knalt namelijk direct een drukke snelweg op, gevolgd door een aantal bochtige tunnels. Gelukkig weet ik inmiddels de weg en even later draai ik de E16 op richting Hønefoss. En ja hoor ... eindelijk is het nieuwe gedeelte (begin van de E16) klaar. En dat scheelt weer behoorlijk tijd. Maar in Noorwegen moet je altijd geduld hebben. En dat blijkt maar weer want een eindje verder staat er ineens een "politi" auto midden op de weg. Daarachter zie ik nog een busje met zwaailichten. Zeker weer een groot transport. Ja dus ... en die heeft ook nagenoeg de hele weg nodig.

Even verder krijg ik de Tyrifjorden in het vizier. Hier begint voor mij altijd Noorwegen. Halverwege Hønefoss in Krokkleiva bezoek ik mn 1e camping welke ik op de boot heb voorbereid. Bij de receptie is niemand maar inmiddels weet ik ook de eigenaren bijna overal te wonen en even later komt eigenaresse Marianne richting receptie. Intussen heb ik mn rondje al gemaakt en even later hebben we de formulieren ingevuld.

Ze vraagt of ik wil overnachten maar ik weet ze hier geen WIFI hebben en ik wil ook graag doorrijden naar Jevnaker. Als ik haar dat aangeef reageert ze teleurgesteld. Of ik dan zin heb in ijs ? Tuurlijk ha ha.

Even later ga ik op pad. Even voor Hønefoss sla ik af richting Jevnaker en rijd daarna door naar Camping Sløvika. Rond 20.30 uur rijd ik de camping op en uiteraard is er niemand meer aanwezig.

In eten koken heb ik niet zo heel veel zin meer en omdat het nog niet zo warm is tover ik een blik snert tevoorschijn. Tijdens het "koken" probeer ik verbinding via WIFI te maken, maar ik weet de code niet meer. Dus Hans gebeld, maar die neemt niet op. Nou ja .. helaas pindakaas .... dan maar even voetbal kijken.

Maar net als de snert warm is komt Hans eraan. De begroeting is hartelijk en hij heeft wel zin in snert. Maar eerst moet ik zijn opnieuw ingerichte receptie komen bekijken. Als we de receptie uitlopen zie ik dat ie 2 (0,5) blikken bier meeneemt en even later zitten we onder het genot van snert en bier, half kijkend naar de Champions League finale, bij te kletsen.

Hij vraagt hoe lang ik wil blijven want hij wil nog samen met mij wat foto's nemen van huizen die hij in de verhuur doet. Als ik aangeef dat ik me eerst nog moet voorbereiden voor de Kosmos Campingwijzer zegt ie "you want to stay 2 weeks ?"

Grapjurk... Waarschijnlijk blijf ik t/m het weekend, maar misschien nog een dag langer want het lijkt erop dat het zondag en maandag 27/28 graden gaat worden. En dat is geen temperatuur om op pad te zijn ha ha.

Donderdag 28 mei 2009.

Vanochtend eerst maar s even naar mn mailtjes kijken. Want het is ineens weer behoorlijk druk met boekingen. De afgelopen dagen heb ik 6 boekingen met een totale omzet van ca. EUR 5.000 binnengekregen. Daar kan de schoorsteen van de camper weer een tijdje van roken...

Het weer is trouwens super. Nog niet echt warm, maar het zonnetje schijnt lekker. Dit is trouwens mn plekkie hier:

Zoals je ziet is het nog niet echt druk. Wat ik wel leuk vind is dat Hans ook echt open staat voor adviezen. Zo had hij vorig jaar op dit veld ook al seizoensgasten staan en toen heb ik m aangegeven dat hij dit beter voor tourgasten vrij kon houden. En misschien ook direct aan het meer een aantal leuke plaatsen met stroom kon maken. Met dat laatste is ie nog bezig, maar de seizoensgasten op het veld wat je op de foto ziet zijn verdwenen.

De rest van de dag ben ik bezig om mailtjes te beantwoorden, mn verslag bij te werken en alvast het gesprek met Hans voor te bereiden. Hij zou rond 15.00 uur bij me zijn voor het zakelijke gesprek, maar volgens mij heeft ie geen tijd. Ik zie m een paar keer met de trekker de camping op en af rijden en pas rond 19.00 uur komt ie bij me. Dan zit ik net te eten, dus hij vraagt of we het gesprek kunnen verplaatsen naar het weekend. Maar of ik wel straks "naar boven" wil komen voor het maken van foto's.

En dus maak ik me even na 20.00 uur op voor de wandeling naar de boerderij. Vorig jaar heb ik dat op de fiets gedaan, maar ik kan je vertellen --> wandelen is makkelijker. Want er zit geen vlak stuk tussen en eenmaal boven "heb ik de piep uut".

Hans komt me lachend tegemoet en vraagt of we gelijk door zullen lopen naar de oude boerderij verderop op de berg. Lekkere vent.

Maar eerst gaan we "grootmoeder's-huis" bekijken. Grootmoeder is inmiddels vertrokken en hij heeft het huis behoorlijk opgeknapt:

en wil het nu gaan verhuren. Het huis komt bij mij op de site te staan. De presentatie moet ik nog maken, dus de link (en meer foto's) volgt.

En het uitzicht hier is echt geweldig. Je zal toch op de veranda zitten en elke avond naar de ondergaande zon over het meer moeten kijken (als er zon is tenminste ...):

In het midden van de foto, ongeveer 1,5 cm. van de onderkant zie je nog net mn camper staan....

Als ik de foto's van het huis gemaakt heb lopen we door de berg op richting de oude boerderij. Zoals al aangegeven opnieuw een flinke klim. De nasi met satésaus heb ik op het 1e stuk al verteerd dus ik schiet nu al in de min ha ha.

Een half uurtje later bereiken we de oude boerderij. Ik moet Hans nog s navragen hoe oud de boerderij nu eigenlijk is, maar het is zeker van voor de oorlog:

Het linker gedeelte wordt voor langere tijd verhuurd, maar het rechter gedeelte is ie nu aan het opknappen. Het ziet er van buiten heel oud uit, maar van binnen is het echt helemaal geweldig. Mooie oude schouwen en deurkozijnen waar je bukkend onderdoor moet:

Als het klaar is zal Hans zn vrouw nog wat foto's maken en daarna zetten we deze boerderij ook op www.vakantiewoningen-in-europa.nl.

Via een andere route lopen we weer met een boog terug naar Hans z'n boerderij maar opeens staan we weer voor een ander huis. Dit hoort ook nog bij de boerderij zegt ie lachend:

Het wordt al 20 jaar niet meer bewoond en dat is te zien. Ook dit wil ie nog s opknappen. Dit huis heeft echt een magnifiek uitzicht, enig nadeel is dat de spoorlijn er redelijk vlak voor langs loopt.

En die spoorlijn, dat is een verhaal op zich. Vorig jaar vertelde Hans dat ze een "onderdoorgang" hebben maar dat die nog stamde uit de tijd dat ze nog met paard en wagen het land opgingen. Toen ze een trekker kochten moesten ze de onderdoorgang verder uitdiepen. Dat herhaalde zich daarna nog een paar keer omdat de trekkers steeds groter werden.

Maar toen ze een aantal jaren geleden een grote kneuzer kochten ging dat niet meer. En dus werd "overgang" weer in ere hersteld. Op de dag dat ze met de kneuzer over het spoor moesten belden ze met de Noorse Spoorwegen om te vragen of er nog een extra trein zou gaan die dag. Hij vertelde dat ze op een goeie dag gebeld hadden en te horen hadden gekregen dat er geen extra trein zou rijden. En dat ze net met de kneuzer over het spoor reden en vervolgens in de bocht een "service-treintje" aan zagen komen. Hij wist toen niet hoe snel hij met dat ding van het spoor af moest komen ha ha.

Ook nu steken we het spoor over en hij wijst nog even lachend waar die trein de bocht om kwam:

Voor de duidelijkheid, ik sta dus nu gewoon op het spoor waar dagelijks de treinen van Oslo naar Bergen v.v. langskomen ! Heel apart.

En hoe apart blijkt als 5 minuten later een goederentrein over hetzelfde spoor dendert:

We lopen nog even langs het huis waar Kari (zij runde tot vorig jaar de camping) woont en lopen daarna verder naar beneden. Bij de boerderij scheiden onze wegen en loop ik door richting camping. Sjonge jonge wat weer een verhaal ha ha.

Eenmaal weer in de camper is het al 22.15 uur en ga ik nog even voetbal kijken.

Vrijdag 29 mei 2009.

Opnieuw vanochtend eerst maar weer de mailtjes beantwoorden. En daarna mn verslag even helemaal bij werken. Rond de middag haal ik even wat afbakbroodjes bij Anna, de nieuwe bedrijfsleider van de camping en ga even eten.

Daarna ga ik met een klusje aan de gang wat al een tijdje geleden afgerond had moeten zijn --> het plaatsen/aanpassen van de accommodaties van Duinrell. Daar ben ik nagenoeg de gehele middag mee bezig, maar het resultaat stemt me tevreden --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiehuizen/nederland/zuid-holland

Klanten kunnen nu ook via de presentaties rechtstreeks bij Duinrell boeken.

Direct daarna begin ik weer aan de beklimming richting Hans z'n boerderij. Ik ben vanavond uitgenodigd om wat te komen eten/drinken en heb een doosje wijn meegenomen. Ruim genoeg voor de gehele avond ha ha.

Kari, de voormalige bedrijfsleidster van de camping is er ook en het weer werkt ook mee. Want we kunnen de hele avond buiten zitten, al wordt het op het eind van de avond wel wat frisser.

Als hoofdgerecht zet Hans een enorme schaal met scampi's (garnalen) op tafel. Ik wacht even af en hij ziet mij vragend kijken en komt naast me zitten. Theatraal pakt hij een broodje, smeert er echte boter op, pelt een aantal garnalen, strooit er wat dille over, gevolgd door mayonaise en een soort van pepermengsel, kijkt triomfantelijk om zich heen. En dan aan een gast geven ? Nee hoor ... en vervolgens eet hij het zelf op.

Nou ... als ik hem zo aankijk moet het wel lekker zijn ha ha. Tel daarbij op dat je vanaf het terras waar we zitten een prachtig uitzicht op de Randsfjorden hebt en de avond kan niet meer stuk.

Rond 22.30 uur hobbel ik weer naar beneden. Genoeg voor vanavond.

Zaterdag 30 mei 2009.

Ik ben al voor 8.00 uur wakker want de zon brandt flink op de camper en als ik me gedoucht heb, rol ik eerst de luifel uit om de warmte wat uit de camper te houden.

Vandaag ga ik met mn verhuursites aan de slag. Normaal doe ik dat zondags maar morgen aan het begin van de middag komt Hans voor het zakelijke gedeelte en dus ga ik me morgenvroeg verder voorbereiden voor de Kosmos Campingwijzer.

Dat houdt in campings op volgorde leggen, vermeldingen in de gids en op internet nalopen, wijzigingen doorlopen en globaal een planning maken.

Maar uiteraard kruip ik vandaag ook een paar keer in het zonnetje. Want t/m dinsdag lijkt het prima, maar daarna slaat het echt (weer) als een blad aan de boom om. Voor morgen en maandag wordt er 26 graden voorspelt, voor dinsdag iets minder, maar van woensdag t/m zaterdag is de voorspelling regen met een temperatuur van ca. 12 graden .... brrrrr..  Maar goed, ik houd er dan al rekening mee dat ik wat noordelijker ben.

Jevnaker, waar ik nu ben, ligt vlakbij Oslo en het scheelt nogal wat in temperatuur als je vanaf hier noordwaarts rijdt. Maar goed, ik kan hier nu eenmaal niet weken blijven staan. Wat Hans betreft zou het geen probleem zijn, maar ik moet nog ruim 90 campings bezoeken .... dus ....

Tegen 19.00 uur eet ik even buiten, daarna even afwassen en dan rond 20.30 uur even naar Paultje kijken. De rest van de avond kruip ik nog even achter de laptop. Zo .. flink wat gedaan vandaag !

Zondag 31 mei 2009.

Ondanks dat het gisteravond niet zo vroeg was (mn buren waren nogal lawaaierig en dus ben ik maar wat later naar bed gegaan) sta ik om 8.00 uur weer naast mn bed. Vandaag ga ik me s goed voorbereiden op de komende maanden. En gek genoeg lukt dat beter als ik in Noorwegen ben. Veelal komt het er domweg niet van als ik nog in Nederland ben. Dat is met de taal veelal net zo. Toen ik een paar jaar geleden in Spanje een stel Noren tegenkwam moest ik echt diep graven (tja .. Mol he !) voor ik er een paar Noorse woorden uit kon kramen. Nu ik hier een aantal dagen ben, is dat ineens geen probleem meer en kan ik het zelfs grotendeels volgen.

De rest van de ochtend ben ik er wel zoet mee. Tussen de middag even in het zonnetje een baguette oppeuzelen en daarna even met Hans overleggen hoe laat hij bij me komt.

En dus ga ik eerst s nog even met mn administratie aan de slag.

Rond 15.00 uur komt Hans en een leuk maar ook (zakelijk) goed gesprek volgt. Ik laat m ook de foto's zien welke ik vrijdagavond gemaakt heb en hij is zo enthousiast over de "campingfoto" (1e foto donderdag 28 mei) dat we besluiten om die voor volgend jaar in de gids te gebruiken. Voor meer informatie over Slovika Camping, kijk even op: www.campingwijzer.nl/Noorwegen/Oppland/Jevnaker/Slovika_Camping.aspx

Ook de vermeldingen op Mol Travel nemen we nog even door en ook het Oldemor Ferienhus wat bij de boerderij staat heb ik inmiddels geplaatst. Voor het resultaat kijk maar even op:

www.vakantiewoningen-in-europa.nl/99/vakantiewoningen/oppland-zuid/noorwegen

Daarna maken we samen nog even een rondje over de camping, met name om te bepalen wat een goede plek is om service-voorzieningen voor de camper te maken.

Tegen half 6 is ie vertrokken en kruip ik nog even achter de laptop. Daarna even met het eten aan de slag en onder het eten even met een schuin oog naar het voetbal kijken.

Rond 21.30 uur komt Kari (van de camping) bij me of ik zin heb in Cloud Berries (Yellow Berries) ook wel The Gold of The Norwegian Forrest genoemd. Nou ...daar hoef je me niet echt voor over te halen, kijk maar s naar het verslag van woensdag 20 juni 2007 (direct in het begin). En even later komt Kari met een paar borden aan zetten inclusief room en suiker. Heerlijk !

Tegen 22.00 uur komen er 2 motorrijders aan op de camping. De receptie is om 21.00 uur gesloten en daarom loopt Kari er even naar toe en de boys hebben geluk, er zijn nog net 2 hutten vrij.

Als ze zijn ingecheckt schuift Kari weer achter haar bord, maar even voor 22.30 uur komt er een knaap op een racefiets aan. Amper bagage en zo het lijkt geen tent bij zich. En dus Kari er weer naar toe. Even later komt ze terug, inderdaad wilde hij een hut huren, maar helaas ....

Even later komt de knaap bij de camper, hij is schijnbaar tot de ontdekking gekomen dat er in de naaste omgeving geen camping/mogelijkheden meer zijn en dat hij waarschijnlijk nog wel een paar uur moet fietsen. Het scheelt natuurlijk dat het niet echt donker wordt, maar ook Noren gaan tegen 00.00 uur toch wel s op bed en hij begint m wat te knijpen. En dus komt hij Kari vragen of er echt geen mogelijkheid is.

Kari krijgt een idee, op de camping staan (vaste) gasten die ook in de kiosk gewerkt hebben en ze wil informeren of hij daar in de voortent kan slapen. Even later komt ze triomfantelijk terug: geen probleem !

Kmoet wel lachen ... dit is ook weer typisch Noorwegen.

Maandag 1 juni 2009.

Vanmorgen eerst mn wc-cassette maar weer s legen want dat is hoognodig. Daarnaast ben ik morgenvroeg mn tijd wel nodig.

Als ik buiten "ontbeten" heb kruip ik even achter de laptop om naar de opening van de beurs te kijken. En pas om 9.45 uur kom ik er achter dat het 2e Pinksterdag is. Maar ook deze dag (net als 2e Paasdag) is weer niet echt een internationale feestdag. En dus is de Effectenbeurs ook gewoon geopend.

Als ik net mn verslag ben begonnen s zie ik de knaap met de racefiets bij de kiosk (receptie van de camping ... de Noren zeggen eigenlijk "kjosk"). Als hij mij in het vizier krijgt komt hij bij me. Hij wil eigenlijk Kari nog bedanken, maar die komt waarschijnlijk vandaag niet. Ik geef m aan dat ik het wel over zal brengen en hij vertrekt. Hij moet om 16.00 uur het vliegtuig halen in Gardermoen, het vliegveld van Oslo, gelegen op ongeveer een uur rijden (met de auto) van hier. Aparte snuiter...

De rest van de dag zit ik wisselend achter de laptop en in het zonnetje. En inmiddels begint ook het veld waar ik sta en wat de afgelopen dagen nagenoeg vol stond, helemaal leeg te lopen. Als ik later op de middag even naar het meer loop is het aantal zonaanbidders ook al behoorlijk uitgedund:

De rust is weer teruggekeerd op de camping ha ha. In Noorwegen is 2e Pinksterdag wel gelijk aan Nederland. Ook hier is alles op de 2e Pinksterdag gesloten (zelfs de meubelboulevards ....) en daarom was het ook vandaag nog zo druk.

Vandaag heb ik trouwens allemaal dingen gedaan die al een tijdje lagen en het geeft een goed gevoel dat ik dat vandaag afgewikkeld heb.

Tijdens het eten kijk ik nog even naar Will & Grace en Friends, daarna nog even afwassen en daarna kruip ik nog even achter de laptop. Maar het is van korte duur want Hans komt nog even een bakkie senseo halen. We kletsen nog even bij en hij bedankt me voor mn hulp en geeft aan dat ik altijd welkom ben. Zo lang als ik wil. Hij wist natuurlijk al dat ik morgen weg ging ha ha.

Als Hans vertrokken is vind ik het wel genoeg en kruip nog even voor de buis.