Noorwegen, route Skjåk, Dovre, Vågåmo, route "51" langs de Jotunheimen, Vang i Valdres, Fagernes, Etnedal, Tisleidalen. Maandag 13 juli 2009 - Zondag 19 juli 2009.

Maandag 13 juli 2009.

Vannacht weer heerlijk geslapen. Eerst vanochtend maar s even een lekkere douche pakken en dus zit ik even later lekker fris met een bakkie leut achter de laptop. Want ik heb vandaag behoorlijk wat te doen. Mn doel is in ieder geval de achterstand van de campingadministratie een flink stuk weg te werken, maar zoals gebruikelijk begin ik vandaag met mn verslag bij te werken.

Tussen de middag even een broodje eten en verder met mn administratie, met mailtjes beantwoorden en af en toe even naar buiten om te luchten. Het is trouwens nog steeds heerlijk weer. Ongelooflijk eigenlijk want elke dag wordt er regen voorspeld, maar het blijft nog steeds droog. Ik probeer het weer nu wat beter te volgen omdat ik morgen over de "51" wil en als je daar regen hebt, is het echt heel erg jammer.

Even na 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag en maak voldoende zodat ik het voor morgen ook vast klaar heb. Want het zou morgen wel s een lange dag kunnen worden. Na het eten en de afwas ga ik dan ook eerst met de planning voor morgen aan de slag, maar ik kom er nog niet echt uit waar ik morgen aan het eind van de dag/avond ben. Het lijkt morgen aan het eind van de dag echt mooi weer te worden bij Beitostølen (aan de 51), maar daarvoor zou ik dan nog 5 campings willen bezoeken en ik wil morgenvroeg eerst nog even naar de kapper in Lom.

Dus hoe dat allemaal uitpakt is afhankelijk hoe lang ik moet wachten bij de verschillende campings en of ik iedereen er ook tref. Met de eigenaar van de 1e camping heb ik via de sms al contact, want die is er namelijk vaak niet. En dat is ook meteen de belangrijkste (zakelijk gezien) afspraak. Maar goed, we zien wel hoe het loopt.

Rond 21.15 uur komt Sverre nog even langs omdat hij morgenvroeg op tijd weg moet. We kletsen nog even een poosje en hij als hij even na 22.00 uur vertrokken is, vind ik het wel goed voor vandaag. Dicht die laptop ...

Dinsdag 14 juli 2009.

Vanmorgen wil ik al op tijd op pad, maar eerst uiteraard even naar het weer kijken. Als ik de camper uit ga om even naar de wc te gaan heb ik het idee dat het buiten bijna warmer is als binnen. Sjonge jonge.

Maar ik ben nog maar net terug in de camper of het begint ineens keihard te regenen. Als ik richting "berg" kijk zie ik dat er een wolk "dwars ligt", dus waarschijnlijk is het straks wel weer droog.

En inderdaad rond 9.00 uur is het weer droog. Nog even vlug naar de beurs kijken en daarna op pad !

Als ik afscheid van Tanja genomen heb, ga ik richting Lom en daar op zoek naar de kapper. Sverre had me goed uitgelegd waar ik moest zijn en dat was geen overbodige luxe want het stond nauwelijks aangegeven. Maar helaas ... de kapsalon is op dinsdag gesloten .. ja hoor.

Ik twijfel even wat ik zal doen, maar ga eerst maar even richting Nordal Turistsenter, 's kijken of de eigenaar (waar ik gisteren via de sms al contact mee had) aanwezig dan wel te bereiken is. Aanwezig niet, te bereiken wel ... maar hij kan pas om 12.00 uur op de camping komen. Oei ... dat duurt wel heel erg lang. Maar ik heb weinig keus en dus ga ik akkoord, laat de camper op de camping staan en ga in Lom naar andere kapsalons. Er zitten er nog 2, maar eentje heeft geen tijd als ik me bij de 3e meld word ik ontvangen door Ellen. Ze vraagt me voor wanneer ik een afspraak wil maken, eh "over 5 minuten ?".

Ze kijkt me onbegrijpelijk aan en dus leg ik haar uit dat ik continue onderweg en dus niet voor morgen of overmorgen een afspraak kan maken. Ze vertelt dat alle kappers bezet zijn, maar dat ze het zelf wel wil doen. Ze is echter nog in opleiding vertelt ze. Maar goed, ik heb weinig keus en bovendien krijg ik een flinke korting. Een paar uur later (dus ....) sta ik weer buiten, maar ik moet zeggen ...wat mij betreft is ze geslaagd ha ha.

Ik had mn tijd dus wel nodig en eerlijk gezegd ben ik blij dat de eigenaar van de camping pas om 12.00 uur kon. Als ik mn rondje over de camping gemaakt heb en me weer meldt bij de receptie is even later Lars ook al gearriveerd. Eigenaar Lars Bakke is overigens een hele bijzondere campingeigenaar ha ha. Hebben de meeste campingeigenaren in Noorwegen er vaak nog een baan bij naast de camping, deze eigenaar speelt in een band. Hij is zanger van de band Lomsk een bekende Noorse Folk Rockband. Kijk maar s op: http://www.youtube.com/watch?v=CZmh8cVCdoE&feature=related

Vorig jaar was ik daar ook al van op de hoogte maar nu ik bij Sverre een clip gezien had en de muziek geluisterd had, kijk je er toch anders tegenaan. Hij ziet er trouwens ook meer uit als een zanger van een rockband dan als campingeigenaar ha ha. Maar ik kan het goed met m vinden. Het contract voor de gids wordt verlengd en hij wil ook graag een vermelding op Mol Travel. Het is een presentatie voor een mooie karakteristieke hytter geworden. Kijk maar s op:

Het is inmiddels al 13.15 uur als ik de camping af rijd. Onderweg maar s even over het vervolg van vandaag nadenken. Ik had er al rekening mee gehouden dat het vandaag allemaal wat anders zou gaan lopen dan ik gepland had. Bovendien krijg ik eerst een camping op mn pad welke ik zowel nu als op de terugweg kan meepikken en moet ik iets verderop nog 2 campings bezoeken waarvan 1 een groot restaurant erbij heeft. Daar moet ik dus niet rond lunch (dat lukt wel ..) en "diner-tijd" aankomen. En dus besluit ik om eerst naar die camping te rijden.

Als je van Lom naar Vågåmo rijdt heb je aan je linkerkant bijna continue zicht op het Vågåvatnet. Het water van dit meer is heel fel van kleur. Op de foto "valt dat nog mee":

maar het is echt een mooi gezicht. Zoals je op de foto ziet is het nog steeds wat bewolkt, maar af en toe komt het zonnetje erdoor en het is nog steeds droog.

Even voorbij Vågåmo neem ik weer de short-cut naar Sel, maar dit keer is het een stuk makkelijker te rijden want de nieuwe weg is vorig jaar september opgeleverd. Voorgaande jaren moest ik altijd via een onverhard pad met een stijgingspercentage van 17% !! de berg op (en weer af) en dat was altijd net te doen.

Het gehele stuk naar Sel is 11 kilometer en daarvan was dus 2 km. onverhard. Gelukkig heb ik nooit op dat stuk hoeven stoppen, maar nu ligt er dus een nieuwe weg. Ik had van Sverre al gehoord dat er problemen waren met het wegdek van deze nieuwe weg, maar dat het zo slecht zou zijn ... sjonge jonge ... al slalommend moet ik naar boven rijden. Even verderop in Nord Sel stop ik even om wat te eten en ik ben eerlijk gezegd ook wel toe aan een bakkie leut.

Rond 14.15 uur draai ik de E-6 op richting Dombås. Aan de E-6 moet ik namelijk nog 2 campings bezoeken. De camping met het restaurant (Toftemo) ligt in Dovre op ca. 10 km. onder Dombås. En ik heb goed gegokt. Eigenaresse Oda heeft tijd en na mn rondje over de camping zitten we even later in gesprek. Helaas voor de Kosmos Campingwijzer doe ik weer alleen zaken voor Mol Travel. Ik mag zowel een presentatie voor de hytter maken als voor de hotelkamers van dit mooie hotel. (later plaats ik nog wel een link).

Ik ga nu weer zuidwaarts de E-6 op en bezoek in Dovreskogen de 3e camping van vandaag. Dit is een kleine camping met bijna meer hytter dan plaatsen en dus heeft de eigenaresse wel interesse om voor de hytter te gaan adverteren. Het gaat goed met Mol Travel ha ha.

Zo, nu weer terug richting Vågåmo. Als ik camping Smedsmo in Vågåmo op rijd (bij de nieuwe rotonde) is het al 17.30 uur. Het wordt eigenlijk wel tijd om een plekje te zoeken waar ik kan overnachten, maar ik wil eigenlijk ook wel WIFI hebben. Bovendien wil ik vandaag eigenlijk ook de "51" op omdat het zonnetje inmiddels flink is gaan schijnen. Eigenaar Justin Smedsmo is niet aanwezig maar wordt opgetrommeld en even later is alles geregeld. Deze camping stond vorig jaar al op Mol Travel en hij wil zn advertentie wel verlengen.

Ik heb toch maar besloten om door te rijden en dus draai ik even later de "51" op richting Fagernes. Naar mijn mening een van de mooiste routes in Noorwegen met prachtige uitzichten op de besneeuwde toppen van de Jotunheimen. Mn volgende camping ligt op ca. 2 uur rijden maar ik had al gepland om onderweg 2 nieuwe campings op te nemen en de 1e ligt aan het begin van de "51" in Heidal. Het eerste stuk is helaas niet het mooiste stuk, maar als ik Jotunheimen Feriesenter op rijd en even later met de eigenaresse in gesprek ga, heb ik al besloten om niet verder te rijden.

Want ik kom er direct nog niet met de eigenaresse uit en bovendien hebben ze hier WIFI. Nu maar hopen dat het weer morgenvroeg nog zo is want met regen deze mooie route rijden zou wel heel erg jammer zijn.

Ik zoek een plekje uit en ondanks dat de camping deels in een bos ligt lukt het me de schotel tussen de bomen door te krijgen. Ook nog tv ha ha !

Gelukkig hoef ik het eten vanavond alleen maar op te warmen en even later zit ik, kijkend naar de samenvatting van de Tour, aan mn nasi 2. Daarna even afwassen en vervolgens hijs ik mezelf nog even achter de laptop ... maar echt soepel gaat het allemaal niet meer. Om 22.15 uur besluit ik dan maar mn laptop dicht te klappen. Genoeg voor vandaag !

Woensdag 15 juli 2009.

Vannacht heerlijk geslapen, al was het hier vannacht vanwege de hoogte (650m.) wel wat frisser. Vanochtend kruip ik eerst even achter de laptop, uiteraard om even naar het weer te kijken. Oei ... buien. Maar het lijkt aan het eind van de ochtend toch wat op te klaren. Ik wilde eigenlijk eerst met mn verslag aan de gang, maar ik ga toch eerst maar even richting receptie. Dan kan ik later op de ochtend ook direct weggaan als het opklaart.

Het gesprek met de eigenaresse is bijna het tegenovergestelde als gisteravond. Maar goed, zij was gisteravond bekaf en ik ook ... misschien dat het daar wel aan gelegen heeft. In ieder geval klikt het nu en we hebben een heel leuk en zakelijk ook goed gesprek. Ik maak een rondje over de camping en daarna gaan we om tafel om de gegevens op te nemen.

Omdat het niet helemaal duidelijk is of de foto's op de website wel goed genoeg zijn en omdat we een vermelding op Mol Travel zijn overeengekomen, maak ik nog even een rondje over de camping met mn camera. Nou .. eigenlijk ging het zo: de eigenaresse zei "can you make some pictures of the camping, then i will make wafel". Nou, daar hoefde ik niet lang over na te denken ha ha (ook al omdat heel vaak de foto's op de websites niet echt te gebruiken zijn ..) en ik moest er voor waken om niet rennend over de camping te gaan.

Voor meer informatie kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2862/vakantiewoning/oppland-noord/noorwegen

Jotunheimen Feriesenter is een mooie camping met behoorlijk wat plaatsen:

Het wordt aangedaan door mensen die graag in alle rust willen kamperen, door wandelaars en liefhebbers van raften. Want hier vlakbij kun je prima raften en op een gedeelte van de camping is een groot gedeelte van het seizoen een Tsjechisch "Raft-reisburo" gevestigd. Het voelt trouwens wel een beetje raar omdat ik vanochtend net heb gelezen dat er in Canada een Nederlander tijdens het raften is omgekomen....

Dit is het receptie annex restaurant annex sanitairgebouw van de camping. Met de Nederlanders die (op de voorgrond) net vertrekken heb ik nog even staan praten. Ze hebben hier bijna een week gestaan maar moeten helaas weer richting veerboot. Bijna automatisch gaan mn gedachten ook "naar over 3 weken"....

Terug in de receptie staan de warme wafels met room en jam en een bak koffie al voor me klaar. Mwwwooooaaaaahhhhh wat lekker ! Mocht je hier ooit in de buurt zijn ... en ook al wil je niet overnachten, ga dan s even zo'n wafel proeven.

En voor de prijs hoef je het niet te laten, koffie + wafel = NOK 50 = EUR 5,71. (naar Noorse begrippen is dat heel goedkoop). Als je over de "51" reist, neem dan de afslag richting Heidal. Na 2 km. vind je de camping aan de rechterkant.

Als ik terug ben in de camper is de ochtend bijna voorbij en zoals je op bovenstaande foto's kunt zien is het weer al behoorlijk verbeterd. En dus besluit ik maar gelijk alles op te ruimen en te vertrekken. Ga ik onderweg nog wel even ergens eten. En dus draai ik tegen 12.00 uur mn geliefde "51" op. Ik kan het niet goed uitleggen, maar ik vind dit gewoon een heerlijke route. Misschien komt het ook wel omdat je steeds ver van je af kan kijken. Of wellicht door de rust:

Overigens is deze route wel bij meer mensen geliefd want er rijden volgens mij meer campers dan gewone auto's. Het weer wisselt heel erg, want noordwaarts (waar ik vandaan kom :-(  ) is het een stuk beter:

dan zuidwaarts ....

Als ik een rustige parkeerplaats gevonden heb - ik pak bij voorkeur een parkeerplaats welke niet staat aangegeven - ga ik even een broodje in de oven doen en even later zit ik lekker in het zonnetje te genieten.

Als er geen auto's langs komen hoor je echt helemaal niets ... pff ... hier kan ik wel emotioneel van worden ... zo fijn is dit. Een betere methode om rustig te worden is er volgens mij niet. Veel Noren trekken hier al "hikend" de bergen in. Heerlijk lijkt me dat.

Even nadat de camper achter mij is vertrokken stopt er een Deense auto en dus vraag ik even of ze een foto van me willen maken:

Ik voel me echt geweldig en wil hier eigenlijk wel de hele middag blijven zitten, maar even later begint de lucht te betrekken en als ik nog maar net in de camper zit begint het flink te regenen.

Vorig jaar heb ik hier een paar uur gestaan omdat het toen "beneden" in het dal zo warm was. Ik kan me toen nog herinneren dat ik direct daarna nergens zin meer in had. Nou, dat laatste heb ik nu ook.

Ik wilde nog een camping opnemen iets verderop, maar dat laat ik voor dit jaar rusten. Volgend jaar maar s weer kijken.

Even voorbij Beitostølen pak ik de short-cut richting Vang i Valdres. Dit is op zich wel te doen met caravan, maar het is op sommige plekken behoorlijk smal en dan is het met een camper makkelijker manoeuvreren. Vlak voordat ik het dal richting de E16 in duik heb je een prachtig zicht op het Slidrefjord:

Het weer is er overigens niet beter op geworden en als ik rond 15.30 uur Bøflaten Camping op rijd begint het ineens weer flink te regen. De Nederlandse eigenaren van deze mooie camping, Rene en Patty van den Berg zijn druk bezig alle spullen naar binnen te brengen en dus duik ik ook even met hun de receptie in. En voordat ik het weet zit ik aan de koffie.

Een klein uurtje later is het weer helemaal opgeklaard en ga ik eerst mn camper te plek zetten, daarna een rondje over de camping maken en daarna met de eigenaren in gesprek. Zij zijn vorig jaar hier begonnen en hebben het inmiddels goed op de rit. De camping had al een goede naam, maar het is nu een stuk drukker dan vorig jaar en in de loop van de avond zitten alle hutten vol.

Voor meer info, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2660/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen

Na het gesprek ga ik richting camper. Uiteraard kruip ik eerst even een poosje achter de laptop en ga daarna met het eten aan de slag. Ondertijd even naar de Toursamenvatting kijken, afwassen en nog een poosje achter de laptop. Maar de verbinding valt steeds weg en rond 22.15 uur ben ik het zat.

Donderdag 16 juli 2009.

Na een lekker verkwikkende douche kruip ik vanochtend lekker fris achter de laptop (alsof dat verschil zal maken ...)

Wat ik vandaag ga doen weet ik nog niet, dat hangt mede van de verbinding af. Eerst mn verslag maar s even bijwerken en daarna met mn campingadministratie aan de slag.

De camping liep gisteravond behoorlijk vol, maar helaas - zoals op veel Noorse campings - vertrekken er ook vaak weer veel na 1 nacht. Meestal campers. Maar gelukkig staan hier behoorlijk wat caravans ... Dat is trouwens ook 1 van de redenen dat de Noren graag Nederlanders op de camping willen. Die komen meestal met caravans of (grote) tenten en blijven daardoor langer staan. Dit is trouwens mn plekje hier:

Het was vanochtend eerst nog wat bewolkt en af en toe spatterde het wat. Maar aan het eind van de ochtend is het behoorlijk opgeklaard en dat levert mooie plaatjes op:

Ik heb met Patty overlegd of het goed is dat ik wat later vertrekken kan en dus blijf ik hier tot halverwege de middag.

Rond 15.00 uur maak ik de camper klaar voor vertrek, loop nog even naar Patty en Rene om afscheid te nemen en ga vervolgens richting Fagernes, een ritje van zo'n 45 minuten.

Mn volgende stop is Fagernes Camping, een camping welke de laatste jaren behoorlijk in beweging is. Het is een grote camping op loopafstand van het leuke plaatsje Fagernes en het beschikt over een eigen strand. Achter op de camping (mooie plaatsen direct aan het water !) waren al gescheiden plaatsen, nu zijn ook voor op de camping mooie vlakke plaatsen gemaakt. Ideaal voor campers en caravans. Maar voor tenten hebben ze de mooiste stek vrijgehouden, deze kun je direct aan het strand neer zetten ...

Eigenaresse Kaja is niet aanwezig en dus zoek ik - in overleg - een plekkie voor de camper. Bij de meeste campings weet ik inmiddels waar ik ongeveer moet gaan staan om verbinding (voor WIFI) te hebben. Bovendien vind ik dat ik als consulent niet de mooiste plek hoef te hebben en bovendien vaak maar 1 nacht blijf. Kaja is inmiddels gebeld en ze heeft me gevraagd of ik rond 21.30 uur richting receptie wil komen.

Tuurlijk ... vorig jaar was het om 23.30 uur. Dus dit is al een stuk beter ha ha.

Ik kruip nog even achter de laptop en ga daarna met het eten aan de slag. Rond 21.15 uur maak ik mn rondje over de camping en als ik bij de receptie arriveer is Kaja en ook haar vriend Erik aanwezig. Het klikt direct weer en als ik aangeef dat het er allemaal steeds mooier uitziet geeft Erik aan dat er nog meer (grootse) plannen zijn. Kben benieuwd.

Het gesprek met Kaja is zakelijk goed, maar zeker ook heel gezellig. En ik mag hier 2 nachten blijven staan. Ik had aan het eind van de middag mn planning bekeken en het was toch wel handig als ik hier nog een nacht kon blijven.

Terug in de camper blijkt het al 22.45 uur .... genoeg voor vandaag. Morgen wil ik een flink stuk van mn campingadministratie proberen te doen.

Vrijdag 17 juli 2009.

Ik begrijp niets van het weer .. het is nu al meer dan een week zo dat er elke dag regen voorspeld wordt. Als je naar de voorspellingen kijkt en voor de hele week elke dag regen ziet staan, daar wordt je niet echt vrolijk van. Maar aan de andere kant, liever zo dan andersom. Telkens als ik nu wakker word denk ik "goh, al weer mooi weer". En mooi weer hoeft voor mij geen 25 graden of meer te zijn. Als het droog is en het zonnetje schijnt regelmatig, dan vind ik het al prima.

Maar goed, echt veel van het weer zal ik vandaag niet kunnen genieten want zoals al aangegeven wil ik vandaag een flink stuk administratie doen. En daar begin ik dan ook mee vanochtend.

Als het later op de ochtend iets lijkt te betrekken besluit ik eerst maar even naar het dorp te gaan. De camping ligt namelijk op loopafstand van het centrum van Fagernes:

Op de voorgrond (rechts) van de foto zie je het 1e sanitairgebouw van de camping met daarboven schitterende appartementen met een mooi uitzicht op het Strandefjord.

(kijk maar 's op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2863/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen)

Veel Noorwegengangers zullen de fontein in het fjord wel herkennen, daarachter zie je het bekende Hotel Quality & Resort Fagernes.

Een blik over het Strandefjord:

met rechts (niet zo goed zichtbaar) de camping. Fagernes heeft - zeker voor Noorse begrippen - behoorlijk wat winkels, waaronder een aantal supermarkten:

Tja, verder hoef ik Fagernes niet meer te verkennen. Dat ken ik nu inmiddels wel. En dus ga ik na de boodschappen weer terug richting camping want ik had met Kaja afgesproken dat ik nog even wat foto's zou maken van de appartementen waar ik zo straks over sprak. De presentatie is nog niet klaar, maar soms kom je gewoon hele grappige dingen tegen. Wat vindt je hiervan:

Een stapelbed klinkt normaal niet zo positief, maar deze is wel heel erg fraai !

Terug in de camper kruip ik weer even achter mn laptop, ga daarna even eten en vervolgens nagenoeg de gehele middag met mn administratie aan de slag. Dat klinkt suffig, maar het is eigenlijk wel leuk werk. De gegevens welke ik opgenomen heb bij de campings online zetten, foto's wijzigen of plaatsen, presentaties voor Mol Travel maken of wijzigen, samenvatting maken voor mezelf van de bezoeken, etc.

Later op de middag word ik een paar keer gebeld en ineens is het weer druk met boekingen. En dus ga ik na het eten (pannenkoeken .. YES) eerst daar maar s mee aan de slag. Daarna nog wat andere administratie doen (kmoet nu toch echt een secretaresse hebben ha ha) en de avond is zo weer voorbij. Morgen ga ik weer verder ...

Zaterdag 18 juli 2009.

En opnieuw is het weer prima weer. Eigenlijk wil ik nu wel op pad omdat het vanmiddag nu toch echt lijkt om te gaan slaan, maar aan de andere kant weet ik niet waar ik vanmiddag terecht kom en of ik dan wel internet heb.

Dus eerst maar even achter de laptop mn verslag bijwerken en weer de campingadministratie oppakken.

Tegen 11.00 uur maak ik alles klaar voor vertrek, loos nog even mn vuile water bij de camperserviceplaats en rijdt richting Leira, een ritje van maar liefst 3 km. Als ik dodelijk vermoeid Leira Camping & Hyttesenter oprijd ben ik benieuwd of ik nu dit jaar de eigenaar zal aantreffen. De afgelopen 3 jaar heb ik steeds geprobeerd om met hem in contact te komen, dus nu heb ik besloten om het maar s gewoon zonder aanmelding te proberen. En ik heb geluk (tenminste ...) want als de receptioniste de eigenaar belt geeft deze aan er over 20 minuten te zijn. Superrrr.

En na mn rondje ben ik helemaal blij dat ik de eigenaar eindelijk te spreken krijg want ik maak me wat zorgen over het toenemende aantal seizoensplaatsen hier op de camping. Ik zie wel dat er enorm veel gebeurd op de camping: mooi strandje aangelegd, prachtig nieuw sanitairgebouw ... maar er is nauwelijks plaats meer voor toergasten. Maar als ik 3 kwartier later (....) met de eigenaar in gesprek zit geeft deze aan grootse plannen te hebben. Het gaat te ver om dat hier in het verslag te zetten, maar er is in ieder geval reden genoeg om de camping in de gids te laten staan. En hij wilde ook zn hytter op Mol Travel:

Helemaal super.

Normaal ging ik van Leira altijd richting Gol, maar ik moet even een ommetje maken naar Etnedal. Daar wil ik nog een camping bezoeken welke vorig jaar door Nederlanders is overgenomen en de camping maakt ook deel uit van Rondje Noorwegen. Dus maar s even een kijkje nemen. Onderweg realiseer ik me dat ik nog niet gegeten heb (dat ik dat kan vergeten ha ha), dus even pauzeren en daarna weer verder.

Een half uurtje later rijd ik Etna Familiecamping op, mooi gelegen aan de RV33 van Gjøvik - Fagernes, maar ver genoeg ervan af om er geen last van te hebben. Ik word vriendelijk ontvangen door Peter Hoekstra en later door broer Jos Hoekstra die me een rondleiding geeft over de camping. Ze zijn eigenaar sinds augustus vorig jaar en er is al heel veel gebeurd, maar uiteraard lukt niet alles in 1 jaar en dus zijn ze nog druk bezig.

Wat opvalt op de camping is de enorme ruimte ....Hier heb je echt geen last van de buren:

Ook het sanitair is prima in orde. Voor meer info kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiehuizen/noorwegen/oppland-zuid . Oh ja ... de korfbalpaal welke als nieuwigheid op de site vermeld staat moet nog geplaatst worden. Dat viel mij natuurlijk direct op ha ha. De dochter van Peter heeft gekorfbald in Apeldoorn en toen ik haar vroeg of ze bij Steeds Hooger of bij Atalante had gespeeld keek ze me met grote ogen aan ha ha.

We hebben een goed gesprek en doen zaken. De camping staat dus volgend jaar in de gids. Omdat er aan het eind van het gesprek vrienden uit Nederland arriveren besluit ik er weer vandoor te gaan. Het is inmiddels al 16.00 uur geweest als ik weer de RV 33 op draai richting Leira. Onderweg bezoek ik nog een kandidaatcamping, maar mn 1e indruk is niet best. Als ik bij de eigenaar aangeef waar ik voor kom en informeer of het goed is of ik de camping even over mag lopen is de reactie duidelijk: geen interesse. Ik had gelukkig nog niet gezegd dat het gratis is ha ha.

Enigszins opgelucht rijd ik weer de camping af, op naar Camping Vasetdansen aan de weg van Leira - Gol. Even voor Leira stop ik nog even bij een weegbrug van de Noorse "Rijkswaterstaat". Enerzijds omdat ik bekaf ben en anderzijds omdat ik er op de heenweg een camper op had zien staan. En ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe zwaar ik (de camper ...) ben. Nou ... dat valt me reuze mee ! Slechts iets zwaarder dan de toegestane 3.500 kg:

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik natuurlijk al behoorlijk wat boodschappen geconsumeerd heb, dat 1 gastank waarschijnlijk ook al behoorlijk leeg is, dat mn dieseltank halfvol is, mn schoonwatertank halfvol en mn vuilwatertank volledig leeg.

Bovendien had ik in het begin behoorlijk wat materiaal van de Kosmos Campingwijzer bij me en ik zit er ook niet in, want ik heb de foto gemaakt ... dus ...

Al met al scheelt dat wel zo'n 300 kg.

Zoals je op bovenstaande foto kunt zien is het inmiddels behoorlijk donker geworden. Het is in ieder geval donkerder dan het de hele maand juni (ook 's nachts) geweest is.

En dus vallen de zwaailichten bij het kruispunt van de E16/RV 51 extra op. Oei ... foute boel. Midden op het kruispunt zitten 2 auto's flink op elkaar. Er is al politie aanwezig en die maakt me duidelijk dat ik door kan/moet rijden. Ik kan er gelukkig net langs en even later begin ik aan de beklimming richting Tisleidalen.

Want Camping Vasetdansen ligt op zo'n 800 meter hoogte. Wat ik een enorme plus van deze camping (Camping van het jaar 2003) vindt zijn de eigenaren. Echt super leuke lui en de afgelopen jaren is de band met met name eigenaar Ola steeds sterker geworden. Helaas is hij niet aanwezig, dit weekend runt broer Rolf met zn echtgenote Caroline de toko. Maar ondanks dat ik hun veel minder goed ken, herkennen ze me van voorgaande jaren en zijn supervriendelijk.

Ola komt maandagochtend weer en ze geven aan dat ik van harte welkom ben om het weekend hier te blijven. Nu weet ik dat ze hier een heel leuk eilandje hebben, maar dat is een behoorlijk eind van de receptie af en ik weet niet of ik dan nog wel internet heb. Maar volgens Rolf zou het net moeten kunnen. En dus rijd ik naar beneden, zoek een plekje en zet de camper zo neer dat ik mn (WIFI) ontvanger op de WIFI antenne van de receptie kan richten. Yes .. het werkt !

Wat me ook goed doet: ze hebben in juni heel veel Nederlanders gehad. Dat verbaasd me aan de ene kant niets, want dit is gewoon een hele leuke camping en op het eilandje zijn tevens behoorlijk wat speelvoorzieningen gemaakt, dus voor mensen met kinderen zeker een geweldige plek.

Uiteraard zet ik eerst even een bakkie senseo, want daar ben ik wel aan toe. Maar inmiddels is het al 18.15 uur, dus ook maar met het eten aan de slag. Vanavond staat er spaghetti di massi op het menu en onder het genot van de toursamenvatting smaakt het weer prima.

Daarna wil ik eigenlijk nog wat doen, maar ik raak met mn Nederlandse buren aan de klets en vervolgens blijf ik "plakken aan" Herman Finkers. Het kost me wat moeite om rustig te blijven kijken want ik weet dat er nog behoorlijk wat werk ligt. Maar ik neem me voor om vanavond vrij te nemen. Ik heb net mn verlofbriefje ingeleverd ha ha.

Later op de avond kijk ik nog even naar Mart Smeets. Vaste lezers van mn verslag weten dat dat niet mijn vriend is, maar ik volg de Tour en dus wil ik het programma wel graag zien. Dit keer speelt het zich af in Pontarlier. En net als gisteren toen de Tour in de omgeving van Colmar vertoefde (zie verslag 25 mei 2006) denk ik "waar ken ik dat van". En dus even in mn verslag gedoken en ja hoor ...op 20 september 2006 schrijf ik "Pas bij Etalans kom ik op een autoweg, de N57 richting Pontarlier. Vanaf Pontarlier ga ik ri. Vallorbe waar ik in mei (ik wilde zeggen "vorig jaar") nog aan het lac de St.Point gestaan heb toen ik vanuit Zwitserland even een paar dagen de grens over ben gewipt om mn mails op te halen".

Een paar afleveringen terug zag ik ook iets bekends bij dit programma. Er traden 2 mannen op, waaronder een blinde pianist. En ik maar denken "waar ken ik die man van". Een paar dagen later (en na verifiëring) wist ik het. Ik heb die knaap regelmatig in de bank in Hoogeveen begeleidt ... eh .. niet in een band of zo .. maar gewoon om heelhuids de bank in en uit te komen. Ook toen speelde hij al op feestjes en partijen ... grapsig.

Zondag 19 juli 2009.

Vannacht prima geslapen, ondanks dat het flink geregend heeft. Vanmorgen eerst even douchen en daarna eerst even de voorbereiding voor de komende campings. In totaal moet ik er nog bijna 20 bezoeken en ik wil een poging doen om dat eind volgende week klaar te hebben. En daarna heb ik nog 2 weken over. Waar ik dan precies naar toe ga weet ik nog niet. Maar zeker is wel dat vrijdagavond 7 augustus de boot weer vertrekt vanuit Oslo.

Daarna even mn verslag bijwerken. Inmiddels is het droog geworden dus maak ik nog even een rondje om wat foto's te maken. Echt vrolijk zijn de foto's niet, maar goed ... dan kun je in ieder geval zien hoe ik sta:

Het eilandje waar ik op sta is te bereiken via een redelijk smalle brug waar ik net met de camper overheen kan. Maar het is een mooie plek en heerlijk rustig.

En het zal geen verrassing zijn als ik vertel dat hier ook behoorlijk wat vissers op af komen. Bovendien staan er mooie hutten op de camping:

Nog even een foto van de speelvoorzieningen met o.a. een tokkelbaan en een voetbalveldje:

Als je even in mn verslag van 17 en 18 juli 2006 kijkt zie je dat het toen behoorlijk beter weer was. Maar ik heb het deze zomer al enorm getroffen en het lijkt eind volgende week weer prima weer te gaan worden. Het zou wel heel mooi zijn om de laatste 2 weken ook nog wat zon te krijgen...

Daarna - uiteraard - mn verhuursites bijwerken en het is te merken dat veel mensen nog moeten boeken want het is weer behoorlijk druk met boekingen. Omdat ik morgen naar alle waarschijnlijkheid laat op de camping aankom en het dan dus makkelijk is dat ik het eten klaar heb, eet ik vanavond visfilet met rijst en kerriesaus. Daarna even Tour de France kijken en de rest van de avond zit ik achter de laptop. Met name druk met het beantwoorden van mail.