Noorwegen, route Skogtun, Norheimsund, Øvre Eidfjord, Kinsarvik, Røldal, Lunde, Jevnaker, Lemelerveld, incl. slotwoord. Vrijdag 1 augustus 2008 - zondag 10 augustus 2008.

Vrijdag 1 augustus 2008.

Zoals elke ochtend sta ik weer om 8.00 uur op. Eerst maar even weer de was in de wasmachine doen. Want die wordt altijd veelvuldig gebruikt hier. Ook dit is geen fabrieksmachine en dus wordt de was tenminste schoon. Om 2 redenen doe ik de was nu, ten eerste omdat ze hier een droogmolen hebben (daar heb ik vorig jaar bijgezeten "op wacht" omdat het toen zo hard waaide) en ten tweede omdat het nu nog lekker weer is en de voorspellingen voor volgende week wat minder zijn.

In de camper ga ik eerst de was van gisteravond opruimen en met mn mailtjes aan de slag en daar ben ik de hele ochtend zo'n beetje mee bezig. Daarna even eten en even een foto maken van mn plekkie hier:

Links onderaan zie je nog net een tentje staan ...

Mn buren zitten 's avonds lekker te eten "bij de rand". Moet zo'n uitzicht kan het eten toch alleen maar smaken ?

Ik raak ook nog even aan de klets met Helge. Want ik weet dat hij voetballiefhebber is en we krijgen het nog even over de Noorse trainer van SC Heerenveen en over de nieuwe Noorse aankoop Elyounoussi. Helge is zelf prof geweest en heeft bij een club in Oslo gespeeld. Ik wist ook dat hij supporter van Brann Bergen was en had daarom deze week even naar de uitslag van Brann in de voorronde van de Champions League gekeken. Maar wat ik niet wist is dat hij van baan is veranderd. Hij was onderwijzer maar is nu door Brann Bergen gevraagd als Hoofd Opleidingen. Daar hoefde hij niet lang over na te denken. Over Elyounoussi is hij heel duidelijk: dat is (weer) een prima aankoop.... 3,5 miljoen euro veel geld ? "dat hebben ze zo weer terugverdiend". Klinkt goed.

De was is inmiddels al weer droog. Ook niet zo gek want het is weer bloedheet. Mn Belgische buurjongen ... die overigens eerder op een zoon van een Italiaanse maffiabaas lijkt ... gaf zo straks aan dat het tegen de 30 graden loopt. Af en toe is het dan ook bijna niet uit te houden in de camper. De luifel heb ik inmiddels al uit en in de schaduw ruim ik de was op.

Wisselend achter de laptop en met een sudoku buiten (om te luchten ..) verloopt de rest van de middag. Na het eten loop ik nog even naar beneden. Want Helge heeft wat extra plaatsen aangebracht, dus maar even kijken. Als ik het pad naar beneden loop zie ik een bekende tent/auto. Want een stel wat vorige week naast me stond op Fagernes Camping, staan nu hier beneden met de tent. Wel grappig, want ze vroegen mij naar een camping in de omgeving van Bergen en toen heb ik ze geadviseerd om naar deze camping te gaan. En dan is het leuk om te horen/zien dat de mensen je advies ook opvolgen.

Ik klets even met hun bij over de afgelopen week en loop nog even verder over de camping. Deze mensen staan echt helemaal geweldig:

Op een klein plateautje met een prachtig uitzicht en met een soort van grillplaats. Helge geeft aan dat ze trouwens behoorlijk meer Nederlanders hebben. Dat doet me goed.

Op de foto hierboven kun je zien dat het inmiddels wat bewolkt is en zo straks stak er ineens een flinke wind op. Ik heb zelfs even de luifel moeten vasthouden. Wel grappig: de Hongaarse en Zweedse camper waren al weer vertrokken en er was een Nederlandse camper voor in de plaats gekomen. Met die man stond ik vanmiddag te praten en toen gaf hij aan dat dit zo'n prachtige plek was. Ik heb hem toen aangegeven dat hij 's nachts maar beter alles (zeker de luifel) kon binnen halen omdat het er hier wel s kon spoken. Nou ... ik had het nog niet gezegd of ....

Omdat de tv hier ook nog werkt, kijk ik natuurlijk vanavond even naar Flikken Gent. Wel grappig trouwens als er Belgen naast je staan die ook nog s vlakbij Gent wonen. Morgen ga ik weer verder. Vorig jaar heb ik hier 5 nachten gestaan en dat zou ik nu ook wel weer willen. Maar ja, dat gaat niet.

Zaterdag 2 augustus 2008.

Het is vannacht begonnen te regenen en ook als ik richting douches loop valt het met bakken uit de lucht. En gelijk maak ik me wat zorgen om de steile weg hier op de camping. Want ze zeggen toch altijd dat als het een tijd droog geweest is en het gaat regenen, dat het asfalt glad wordt. Dus ...

Terug bij de camper twijfel ik even wat ik zal doen. Omdat ik verwacht dat ik bij de volgende camping geen WIFI heb, kruip ik eerst nog even achter de laptop. Maar als het ineens droog wordt en het zonnetje begint te schijnen (en het asfalt droogt...) pak ik alles op en begin aan het spannende stukkie. Want eerst moet ik op het plateau keren en draaien om er goed vanaf te komen. Daarna een stukkie steil naar beneden en daarna een stijging van bijna 20%. Bovendien zit er nog een knik in het kleine stukje en dat hebben al aardig wat campers en caravans (volgens Helge) ondervonden. En dat is te zien aan het hekje wat vlak langs de knik staat.

Maar het gaat allemaal goed en als ik de camper veilig boven heb staan loop ik nog even terug om afscheid van Helge en Søgnie te nemen. Even later ben ik weer op weg naar Bergen. In een van de buitenwijken van Bergen doe ik nog even boodschappen. Op de heenweg had ik al gezien dat deze supermarkt nu geen LIDL meer is, maar een REMA 1000. Niet echt groot nieuws natuurlijk, maar ook in Gol had ik al gezien dat de LIDL gesloten was. Dus maar even binnen gevraagd - nieuwsgierig als ik ben - hoe dit nou zit. Het blijkt dus dat de LIDL alle vestigingen in Noorwegen heeft gesloten en dat deze zijn overgenomen door de REMA 1000. Eenvoudigweg omdat de formule van de LIDL niet aanslaat in Noorwegen.

Hoezo ... het gaat goed in Noorwegen ... de mensen willen zelfs niet eens goedkoop boodschappen doen ha ha.

Via Haukeland rijd ik weer richting de E16 en neem kort daarna de "7" richting Norheimsund. Een mooie route, ware het niet dat het inmiddels weer met bakken uit de lucht komt. Op een gegeven moment vind ik het wel prima en moet ik zelfs de kachel aan in de camper. En dat terwijl ik gisteren de camper bijna uitbrandde ... niet te geloven toch ?! Even voor Norheimsund (vanaf Bergen) heb je links van de weg nog een leuke waterval: de Steindalsfossen. Deze moet je even bezoeken want dit is volgens mij de enige waterval waar je achter langs kunt lopen. Heeeeel apart.

Maar dit keer rijd ik door en even later rijd ik langs het Hardangerfjord. Zoals al gezegd, een prachtige route, maar helaas kun je er niet altijd van genieten. Want op sommige plekken is de weg hier echt heel smal en moet je je aandacht goed op de weg en het verkeer houden. Rond 13.00 uur vind ik een mooi plekkie om even te stoppen en te eten. Het is inmiddels ook weer droog en dan ziet zo'n fjord er ineens een stuk mooier uit ha ha.

De 1e te bezoeken camping ligt nog op ongeveer een half uur rijden. Ik twijfel echter nog steeds of ik de camping wel zal bezoeken. Want het 1e jaar dat ik deze camping bezocht wilde de eigenaresse (de gratis vermelding !) niet ondertekenen. Afgelopen jaar kwam ik er rond 15.15 uur en schreeuwde ze me vanaf het balkon van haar huis toe dat ze lunchpauze had tot 16.00 uur. Toen ik aangaf dat ik van de Kosmos Campingwijzer kwam kreeg ik te horen dat er niets veranderd was.

Ik ben toen enigszins pissig vertrokken. Want als campings niet adverteren staan ze gratis in de gids en je komt dan speciaal voor hen hier naar toe. Ik vind dan dat je wel iets vriendelijker kunt zijn. Kijk ... als je aan het eten bent. Prima ... dan wacht ik even. Maar zoals het op deze camping ging ..

Maar ik geef haar het voordeel van de twijfel en sla bij Granvin nog even af richting Voss. Na een paar kilometer ligt de camping dan direct aan het water. Maar al van verre zie ik dat de slagboom voor de camping gesloten is. Weer lunchpauze ?

Niet dus --> de camping is nu volledig gesloten. Oei ... dan was er vorig jaar waarschijnlijk ook wel meer aan de hand. Nou ja .. ik ben nu toch blij dat ik hier even heen gereden ben. Nu weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben.

Zo, op naar Eidfjord. Nog even een tunneltje van 7 km. en dan bereik ik het veer van Bruravik naar Brimnes, de laatste keer dat ik binnen Noorwegen met de veerboot ga. Ik hoef niet lang te wachten en even later rijd ik al - aan de overkant - richting Eidfjord. Net als in Bergen ga ik hier een camping bezoeken die nog niet in de gids staat, maar deel uit maakt van een groep van 8 campings. Als ik me meld bij de receptie van Saebø Camping word ik begroet in het Nederlands.

Huh ? Ik hoor altijd heel veel onderweg maar dat hier Nederlanders zouden zitten had ik nog niet gehoord.

Even later blijkt waarom, Arjan en Lies zitten hier net een paar maanden en zijn bovendien niet volledig eigenaar. Als ik aangeef waar ik voor kom is het dan ook niet direct duidelijk en de Noorse (deel-) eigenaar wordt erbij geroepen. Met hem heb ik een leuk gesprek en even later zijn de formulieren ingevuld. Ik mag hier ook overnachten ... en !! ze hebben hier bovendien WIFI. Super !

Als ik de camper te plek heb en bovendien het zonnetje er nog door komt voel ik me helemaal in mn element. En natuurlijk even een shotje maken van het prachtige uitzicht hier:

Na het eten (Spaghetti di Massi) ga ik met mn mails en mn verslag aan de gang. Maar ik verl... eh ... maar doordat ik met de buren aan de klets raak is de avond zo weer voorbij. Genoeg voor vandaag. Morgenvroeg dan toch eerst echt mn verslag bijwerken ha ha.

Zondag 3 augustus 2008.

En dus vanochtend eerst maar s met mn verslag aan de gang. Daar is het trouwens mooi weer voor ... de dag begint nog droog maar even later begint het flink te regenen.

Tegen 11.00 uur heb ik mn verslag aangepast en online gezet. Dus is ... vaste prik op zondag .. mn verhuursite aan de beurt.

Wat heel irritant is, is dat ik vlak naast een camperserviceplaats sta. Eh ... nu volgt een uitleg die je misschien niet verwacht had, want niet zozeer dat ik vlak naast die plaats sta (ik heb de camper hier zelf neergezet) is irritant, maar het feit dat steeds de verbinding weg valt. De WIFI verbinding is hier namelijk niet erg sterk, daarom sta ik ook een beetje "ongelukkig", en telkens als er een camper tussen de receptie en mijn camper komt staan, valt de verbinding weg.

Ik heb inmiddels met Arjan overlegd of het goed is dat ik later weg ga. Dan kan ik hier nog even eten. Want de volgende campings in Kinsarvik liggen maar op ong. een half uur rijden. Tenminste ... als je niet te veel verkeer tegen komt.

Tegen 13.00 uur rijd ik de camping af en ga weer richting Brimnes. (waar ik gisteren met de veerboot aan kwam) In Brimnes gaat de "7" over in de "13"richting Kinsarvik en Odda, en daar begint het gedonder.

Want de weg is hier op sommige stukken echt heel erg smal. Camper en auto kunnen elkaar nog net passeren, maar als je een vrachtwagen tegen komt heb je echt pech. Maar gelukkig is het zondag en ik kom geen vrachtwagens tegen. En eigenlijk wil ik er ook geen advies in geven. Want de weg is dan wel heel smal (dus gewoon heel goed oppassen ... vorig jaar hing hier een Italiaanse camper op een betonnen rand en af en toe kan er geen bakkie senseo tussen mijn camper en de betonnen muurtjes naast de weg), maar ook zeer fraai. Zeker verderop tussen Kinsarvik en Odda. En een alternatief is er niet. Aan de andere kant van het fjord loopt de "550" maar die is niet veel beter. Sterker nog, op het stuk bij Herand en Jondal is het bijna nog smaller dan een fietspad.

Ik doe er uiteindelijk nog wat langer over dan een half uur en arriveer op Camping Hardangertun. En ik heb geluk want Dag, de eigenaar, arriveert tegelijk met mij. Even een rondje over de camping maken en daarna onder het genot van een Noors bakkie leut in gesprek. Deze camping adverteerde tot op heden nooit in de gids, eenvoudigweg omdat ze (bijna) de hele zomer vol zitten. Zeker als het mooi weer is. Want tegenover de camping ligt Hardangertun Familypark wat gerund wordt door de broer van Dag. Dit is een vrij groot complex met allemaal speeltuinen, zwem- en glijbanen, etc. Kijk maar even in mn verslag van 26 juli 2006.

Hij vraagt nog of ik wil overnachten, maar dit keer rijd ik door naar Kinsarvik Camping. Die ligt aan de andere kant van het dorp en met eigenaar Evald voel ik een vriendschap groeien. Het klikt enorm goed en vorig jaar heeft hij mij gevraagd om zijn camping "voor een nacht uit te proberen". Bij deze ...

Als ik me meld blijkt hij echter niet aanwezig. Maar de receptioniste is niet de beroerdste en wil hem wel even bellen. Ik realiseer me dat het zondag is, dus ik geef haar aan dat ik hier blijf overnachten. Dus als hij liever later op de dag een gesprek wil, is het ook goed. We spreken om 20.00 uur af. En de WIFI verbinding werkt over de hele camping. Super !

Dus zoek ik een mooi plekje op, maar probeer eerst voor de zekerheid wel even of de verbinding werkt. Yes.

Dus de camper verder klaar maken en maar weer achter de laptop. Of dat nooit verveelt ? Ach soms wel. Maar het is wel heel verschillend. Verslag bijwerken, verhuursites bijhouden, mailtjes beantwoorden, de campingadministratie, etc. Maar internet is voor mij ook het middel om contact "met Nederland" te hebben. Maar soms is het ook gewoon te druk. En voelt het ook wel s lekker om geen verbinding te hebben. 2 jaar geleden crashte mn laptop en had ik bijna een maand geen internet. Toen deed ik veel meer, veel meer dingen bezoeken, veel meer sjouwen, veel meer lezen en gewoon buiten zitten. Ik heb wel veel boeken bij me, maar al een tijdje geen boek meer in handen gehad. Nou ja, behalve mn sudokuboekje dan...

Oh ja ... ik heb hier geen tv-ontvangst. En dus kan ik lekker doorwerken. Rond 18.00 uur even eten (pannenkoeken met kaas en salami - bij gebrek aan spek - ), afwassen en rond 20.00 uur richting receptie. En dat is hier wel fijn in Noorwegen, als je wat afspreekt is de afspraak over het algemeen ook wel aanwezig. In de zuidelijke landen zoals Spanje en Italie is dat nogal s een probleem, later we het over Frankrijk maar helemaal niet hebben.

Het zakelijke gesprek is zo gedaan en ook over het verlengen van de advertentie hoeven we niet lang te praten. Dus hebben we het over van alles en nog wat. Over mijn reizen en uiteraard over zijn camping, die ik jaarlijks een stuk beter zie worden. Nieuwe hytter (met flatscreen tv, douche, vaatwasser en een grote veranda), WIFI over de hele camping, een extra (nieuw) sanitairgebouw en goede ideeen. En als hij iets doet, doet hij het ook gelijk goed .... en dat staat mij wel aan. Ook heel grappig ... als er geen klanten aan de balie zijn, zit de receptioniste bij ons tv te kijken. Ze blijkt een groot en fanatiek aanhanger van Rosenborg (Trondheim) en die spelen vanavond om de Noorse cup. Maar ze staan inmiddels achter met 2 - 0 en ze wordt er niet vrolijker op. Bij 3 - 0 wordt het haar teveel en gaat ze de toiletten schoonmaken. Waarop Evald reageert: ik hoop dat de wedstrijd vaker zo verloopt .. ha ha.

Pas om 22.30 uur ben ik weer terug in de camper. En uiteraard doe ik dan niet veel meer ...

Maandag 4 augustus 2008.

Gisteravond onder het genot van een baco nog even nagedacht hoe laat ik vandaag zou vertrekken. Want ik weet dat de eigenaresse van de 2e camping die ik vandaag wil bezoeken er midden op de dag niet is. Dus ik moet of heel vroeg vertrekken, maar daar heb ik eigenlijk niet zoveel zin in .. of later op de dag.

En dus heb ik met mezelf afgesproken (moeilijk hoor ..) om ook nu weer na "de lunch" (broodje met kaas) te vertrekken. Eerst even weer wat mailtjes beantwoorden want ik heb ineens een 3-tal Duitse boekingen tegelijk. Misschien ook niet zo gek. De afgelopen periode viel er niet veel meer te boeken. Want de meeste aanvragen waren voor de komende weken en bovendien voor Zeeland en dan zit domweg alles vol. Maar nu komen de aanvragen binnen voor september en oktober en zelfs al voor volgend jaar juni. En daarna met de campingadministratie aan de slag.

Als ik bijna klaar ben om te vertrekken komt Evald eraan. "Mij nog even een hand schudden". In zn hand heeft ie een colafles wat gevuld lijkt te zijn met z ... eh .. urine. Maar het blijkt (appel) cider te zijn. Hij geeft aan dat ik dit beter nu niet kan drinken want er zit ca. 15% alcohol in. Deze cider wordt hier in de streek gebrouwen en schijnt - volgens hem - heel lekker te zijn. Kben heeeeel benieuwd ...

Nog even vuil water lozen en schoon water tanken en dan toch eindelijk weg.

Echt ver rijden naar de 1e camping hoef ik niet want Camping Lofthus ligt op een kwartiertje rijden. Ook hier niet echt een brede weg. Achter me zit een auto "te drukken". Normaal laat ik deze altijd even passeren, maar als ik zie dat het een Nederlander is, besluit ik voor hem dat ie maar even rustig an moet doen. Inhalen kan of durft ie schijnbaar niet. Waarschijnlijk is dat ook in Nederland een professionele bumperklever.

Maar even verder is ie van me af, want dan sla ik af richting Camping Lofthus. Deze camping ligt zeer fraai in de (fruit) boomgaarden en vanaf de camping heb je een prachtig uitzicht over het fjord. Eigenaar Dag 2, bevriend met Dag 1 en Evald van de vorige campings, ontvangt me hartelijk en loopt met me mee over de camping. Daarna nodigt hij me uit "in zn kantoor". (in de garage/schuur staan een aantal stoelen en een tafel.) Ook hier een goed gesprek, ook zakelijk.

Ook hij vraagt of ik wil overnachten, maar ik geef aan dat ik nog verder moet. Op naar de laatste camping voor de Kosmos Campingwijzer ! Deze camping ligt iets onder Odda, waar het zoals altijd, heel erg druk is. Ik ken Odda nog van vroeger, maar misschien moet ik het de volgende keer maar weer s bezoeken. Op Hildal Camping moet ik even wachten want de eigenaresse kan pas over 3 kwartier hier zijn. Nou ja ... tijd voor een bakkie leut vergezeld van 2 op de middag gebruikelijke crackers met halva jam .. ja ja.

Tegen 17.00 uur arriveert de eigenaresse. Mn rondje heb ik al gedaan en het formulier al grotendeels ingevuld. En dus zit ik na een kwartiertje al weer in de auto. Het doel van vandaag is Røldal, nog ongeveer 3 kwartier rijden. Het 1e stuk gaat nog en leidt o.a. langs de Latefossen (dubbele waterval). Deze liggen vlak naast de weg en het is er altijd oppassen. Want ik stop hier natuurlijk niet elk jaar en net als ik er langs rijd wordt er een bus vol Italianen geloosd. En die drijven net over de weg .. nou ja .. volgens mij denken ze dat de weg 1 groot parkeerterrein is. De Noor voor mij woont hier zeker in de buurt want die lijkt wel haast gas te geven en al toeterend baant hij zich een weg. Maar goed .. nu ben ik er ook zo langs ha ha. Goeie lui die Noren ...

Even weer terug ... "het 1e stuk gaat nog"... maar daarna gaat het flink de bergen in en boven in de bergen loopt de weg richting Røldal door een aantal erbarmelijke tunnels. Een slecht wegdek, bochtig, veel hoogteverschil, slecht verlicht .. het houdt het niet op. Maar gelukkig is het aan de andere kant van de tunnels "licht". Het zal toch niet ... ja hoor. Het is hier mooi weer. Heel apart. Vorig jaar had ik hier overdag een temperatuur van 6 graden ... Tja, dan valt alles mee he !

Onderweg heb ik even de knop omgedraaid want nu ga ik weer voor www.campings.nl en www.camping.eu aan de slag. Want ik ben mn Kosmos Campingwijzer gebied uit en in Røldal liggen behoorlijk wat campings. De eigenaar van Camping Skysstationen ken ik inmiddels wat langer want een aantal jaren geleden zocht hij iemand die zn camping een paar maanden in de zomer wilde runnen en ik was getipt. Dat is toen niet wat geworden omdat ik mij niet wilde binden en hij het bovendien alleen maar zag zitten als ik Noors ging leren.

Vorig jaar hebben we nog een zakelijk gesprek gehad, maar daar kwam niet direct wat uit. En dus meld ik me nu opnieuw. In januari had ik m nog door de telefoon gesproken en toen heeft hij mij gevraagd langs te komen als ik weer in de buurt was. Inmiddels heeft hij iemand gevonden die zn camping runt, een Noorse "schone" genaamd Lene. Tja ... daar had ik het toch niet van gewonnen. Ze hoort mn voorstel aan en vraagt of ik hier vannacht wil blijven zodat ze het voorstel met Oddbjørn kan bespreken. Nou laat dat nou net mn bedoeling zijn .. en ze hebben hier nog WIFI ook.

Nou ja, eigenlijk was het mn bedoeling om bij een camping iets verderop te overnachten. Want die heeft een contract voor campings.nl wat nog verlengd moet worden. Dus daar eerst maar even naar toe. Maar de eigenaar is niet aanwezig en de receptioniste vraagt me morgenvroeg terug te komen. En dus weer terug naar de 1e camping (slechts 500 meter verderop), op zoek naar een plekkie. Ik zie een camper met de schotel omhoog staan en bedenk me dat ik vorig jaar bij de andere camping (dus van 500 meter terug) geen ontvangst had. Daarnaast is nog een plekkie en als ik het even later probeer zie ik dat de schotel precies langs een hoge berg wijst. Super.

Eerst maar s even eten. Vandaag Spaghetti 2, dus zo klaar. Na de afwas nog even achter de laptop, maar de verbinding is hier niet best. Ik heb de WIFI USB stick uit de openstaande deur hangen omdat ik anders geen verbinding heb, maar op een hoogte van 400 meter wordt het 's avonds wat sneller fris. En inmiddels wordt het in Noorwegen (augustus he !) ook weer donker en als ik het licht aan doe heb ik de camper zo vol met gespuis. Dus rond 22.00 uur houd ik het voor gezien en ga even lekker voor de tv hangen.

Dinsdag 5 augustus 2008.

Dit keer niet "even rustig an" want om 9.00 uur heb ik op de andere camping afgesproken en ik wil me nog even douchen. En dus rijd ik voor de 3e keer langs de bekende Stavkirke van Røldal. Eigenlijk wel belachelijk dat ik die nog niet bezocht heb. Ga ik ook volgend jaar doen ha ha. Misschien moet ik volgend jaar maar gewoon 4 maanden naar Noorwegen ....

Bij Røldal Hyttegrend og Camping heb ik een heel leuk (en goed !) gesprek met eigenaar Alf Medhus waarbij zowel zn voornaam als zn achternaam mij aan het grijnzen zet. Als alles geregeld is weer terug naar de andere camping .. ja ja, dit had ik ook op de fiets kunnen doen, maar omdat ik straks direct weg wil heb ik alvast de camper meegenomen. Ook handig als ik even moet wachten.

Ook op de camping waar ik overnacht heb boek ik een succesje en voldaan ga ik op weg naar Haukeli ook wel Haukeligrend genoemd, op ca. 60 km.

Zodra je Røldal uit rijdt heb je een mooi zicht op het dorpje en de hoge bergen er om heen:

Als je het iets dichterbij bekijkt zie je de campings en de Stavkirke (links) liggen:

Voordat ik de bergen in trek tank ik nog even, want "verderop" is niets ... Wat ik wel tegen kom zijn weer een stelletje haveloze tunnels. Maar dat hebben ze inmiddels wel begrepen want her en der staan grote gele borden en dat baart mij wat zorgen. Want er staat op dat de Haukelitunnelen afgesloten zijn en er staat "escorted convoy". Kben er nog niet over uit wat dat precies inhoudt ...

En dan ineens zie ik in de verte allemaal auto's staan. Ik denk eerst dat het met de wegwerkzaamheden te maken heeft, maar als ik dichterbij kom zie ik dat een vrachtwagen uit de bocht gezeild is:

Tja .. ik had al een paar keer in mn verslag geschreven dat die chauffeurs hier in Noorwegen soms als gekken rijden. Trouwens ook al een paar keer ondervonden ... maar nu blijkt wel dat het niet altijd goed gaat.

Een eindje verder is het dan toch zover. Tunnel afgesloten ! Ik zie rechts van de weg een "ledebil" (later meer) staan, maar het lijkt erop dat de chauffeurs even pauze hebben. Er is een omleiding gemaakt via de oude weg die om de berg heen leidt.

Die is goed te berijden maar behoorlijk smal en ik ben blij dat ik niets tegen kom. Maar even verder blijkt waarom. Want als ik weer de E136 op draai staat er een enorme rij auto's. Hier staat wel een ledebil voor maar ik heb geen idee of die nou staan te wachten om vanaf deze kant de tunnel in te rijden of dat ze het fietspad waar ik net over gekomen ben, nu van de andere kant gaan afsluiten.

Even later rijd ik Haukeligrend binnen. Je eerste indruk is dat dit een grote plaats moet zijn, want over een stuk van bijna een kilometer zijn er allemaal supermarkten, tankstations en winkels. Ook staan er in de zomer allemaal kraampjes met prullaria. Maar het is echt maar een klein dorpje. Het komt meer doordat het hier een "kruispunt" is van verschillende wegen, in dit geval van de E136 welke naar Oslo voert en de "9" die helemaal naar Kristiansand (in het zuiden) loopt.

Je ziet dat wel meer in Noorwegen.

Mijn doel voor vandaag is trouwens Telemark Kanalcamping in Lunde. Eigenaar Erling heb ik (ook weer) ontmoet op de Vakantiebeurs in Utrecht en ook hij heeft me uitgenodigd op zn camping als ik in de buurt was. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat de camping min of meer op de route naar Jevnaker zou liggen. Maar nu ik er toch bijna langs rijd, ga ik maar op zn uitnodiging in.

Onderweg stop ik nog even om te eten en word ik nog weer opgehouden door een "ledebil":

Vaste lezers van dit verslag zullen dit kennen want in Noorwegen wordt er veelvuldig gebruik van gemaakt. Met 1 weghelft zijn de dan aan het werk en de ledebil (leidauto/volgauto) bepaalt zo het tempo en de route. Dat klinkt wat stom, maar op het stuk moet ik 2x van weghelft wisselen. Overigens laten ze je bij dit soort wegwerkzaamheden rustig 10 minuten wachten. Dat kun je je in Nederland niet echt voorstellen. Dan zou het hele land waarschijnlijk zo vastlopen ha ha.

Tegen 15.00 uur rijd ik Telemark Kanalcamping op en ik heb geluk, want Erling wilde net vertrekken. Hij herkent me uiteraard niet direct (ik heb m pas 1x gesproken), maar als ik m aangeef waarvoor ik kom herinnert ie het zich weer.

Hij neemt alle tijd om me over de camping te vertellen en over de plannen die de komende jaren nog uitgevoerd moeten worden. Want deze camping bestaat nog maar 2 jaar en er moet nog veel gebeuren. Hij geeft aan dat hij ook WIFI op de camping heeft, maar dat er wat problemen zijn. Okay .. ik had al niet verwacht dat hier WIFI zou zijn, maar het zou wel even makkelijk zijn.

Dus zoek ik een plekje op de camping en zorg ervoor dat ik dicht bij het sanitairgebouw blijf waar de WIFI antenne op gevestigd is. Maar wat ik ook probeer ... geen verbinding. En Erling had me aangegeven dat als het niet wilde lukken ik maar naar de haven moest komen waar hij nog een cafe-restaurant runt. Via dat cafe-restaurant wordt het WIFI signaal doorgelinkt naar de camping maar dat geeft nogal s problemen.

Omdat het cafe-restaurant zich bij een sluis in het Telemarkskanaal bevindt en dit nogal een toeristische attractie is, mag je daar nergens parkeren. Maar ik heb goedkeuring toch ..?

Even wat info: HetTelemarkskanaal heeft 18 sluizen en is 105 km lang en heeft een hoogteverschil van 72 m. De grootste sluis is in Vrangfoss met vijf kamers een een hoogteverschil van 23 m:

Passagiersboten zoals de Henrik Ibsen (zie boven) en de Victoria varen van Skien tot Dalen via Kviteseid. De Victoria vaart door het Norsjø-Skien kanaal sinds 1882 en het Bandak-Norsjø kanaal sinds de opening.

Erling wijst me een plek waar ik wel even met de camper mag staan. En dus kruip ik even 2 uurtjes achter de laptop en ga daarna weer richting camping.

Op de camping vind ik een mooi plekje en inmiddels loopt de camping behoorlijk vol. Het is trouwens heel bijzonder ingedeeld. De camping ligt direct aan het Telemarkskanal en het lijkt meer op een park dan op een camping.

Als ik even bij het water zit weg te dromen valt het me op dat hier enorm stil is. Je kunt een speld horen vallen, zo stil. Het doet je zeer aan de oren....

En nog even een blik (2 blikjes) over de camping:

Onder het genot van een bakkie senseo ga ik nog even met mn campingadministratie aan de slag. Daarna even eten en de rest van de avond grotendeels met mn verslag aan de gang. Morgen bij Hans maar even online zetten.

Oh ja .. had ik nog niet verteld: morgen ga ik dus weer naar Jevnaker, naar Sløvika Camping. Daar heb ik in het begin van deze reis ook een paar dagen gestaan en inmiddels is het een ritueel om daar mn Noorwegen reis te beginnen en te eindigen. Want vrijdagavond gaat de boot al weer ... snik ...

Over boten gesproken. Op 1 van bovenstaande foto's zie je allemaal kano's. Want je kunt hier heel mooi kanoen en dan bovendien ook de sluizen van dichtbij ervaren. De eigenaar heeft me nog een kano aangeboden om uit te proberen, maar ... ja ja .. daar gaan we weer ... misschien moest ik dat volgend jaar maar s doen ha ha.

Woensdag 6 augustus 2008.

Al om 8.30 uur rijd ik van de camping. Sjonge jonge ... wat is dit een heerlijk rustig plekkie !

Naar de camping van Hans in Jevnaker is het nog ongeveer 3 uur rijden, maar al direct als ik Lunde uit rijd gaat het mis. Zowel op de kaart als met behulp van het navigatiesysteem had ik een short-cut uitgestippeld richting Gvarv. In het begin is het nog een mooie verharde weg. Maar na 6 km. gaat de weg over in een onverhard pad. En ook dat pad was nog goed te doen. Dus gewoon doorrijden he ! Maar weer een paar kilometer verder gaat het pad over in een soort van bospaadje.

Gelukkig duurt het maar een paar kilometer. Onderweg kom ik nog iemand tegen die zn hond uit laat en die kijkt me aan "met een blik van ... wat doet die hier"...

Maar even later zit ik weer op de verharde weg. Via Notodden en Kongsberg schiet het lekker op en even later stop ik even bij een parkeerplaats aan de Tyrifjorden, 2 maanden geleden ben ik aan de overkant van dit fjord begonnen ...

Even een bakkie leut en 2 crackers en dan richting Hønefoss. Daar doe ik nog even wat boodschappen en dan op naar Jevnaker.

Rond 13.00 uur rijd ik Camping Sløvika op en mn vaste plekkie hier op de camping is nog vrij. Wel grappig ... als ik de camper op die plek zet heb ik m altijd meteen goed staan. Ik verwacht Hans hier niet aan te treffen, maar meldt me toch nog even bij de receptie. En daarna eerst even eten.

De rest van de middag kruip ik achter de laptop want ik heb nog genoeg te doen. Tegen 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag. Vandaag maar s lasagne maken. Onder het eten even naar Friends kijken en daarna even afwassen. Verder ben ik hele avond "gangs" met het beantwoorden van mailtjes. Om 22.30 uur vind ik het wel goed .. rust.

Donderdag 7 augustus 2008.

Eerst even de wc-cassette legen en daarna even lekker douchen. Terug in de camper eerst even "ontbijten" (bakkie met cruesli en melk) en daarna met de was aan de slag. Want ondanks dat het weer nou niet echt super is (maar het is wel droog) wil ik vandaag nog even een wasje draaien. Helaas weer zo'n fabrieksmachine, dus gauw klaar. En even later heb ik de was onder de luifel hangen:

De rest van de ochtend kruip ik weer achter de laptop. Nog even de laatste mailtjes beantwoorden en dan vanmiddag met de campingadministratie aan de slag.

Inmiddels is het ook begonnen te regenen, die weersvoorspellingen daar krijg je hier echt een hik van. En dan in Nederland mopperen als het hard regent terwijl ze een beetje regen voorspeld hadden. Voor vandaag was zon voorspeld (later op de dag), maar die hebben ze voor mn laatste dagen in Noorwegen goed verstopt.

Halverwege de middag komt Hans nog even langs, druk als altijd. We kletsen even wat bij - uiteraard onder het genot van een bakkie senseo - en even later wordt er op de deur geklopt. Staat de knaap van de receptie met 2 bordjes met grote wafels, jam en room voor de deur. Hans had er zeker al op gerekend dat hij koffie zou krijgen. Even later komt Kari (die eigenlijk de camping runt) er ook nog bij. Of ik even naar een Nederlands bedrijf wil bellen. Want er zitten nu Nederlanders hier in het appartement die via een Ned. organisatie geboekt hebben (en ook betaald) maar hier bij de camping is dat bedrijf niet bekend en uiteraard ook geen betaling ontvangen. Maar na het telefoontje blijkt waarom...

Inmiddels is ook Hans zn vrouw vanaf de boerderij naar beneden gekomen. Want Hans zou me nog wat foto's aanleveren. Het wordt zo een gezellige boel in de camper ha ha.

Maar even later is iedereen weer vertrokken. Bij het weggaan vraagt Hans of ik nog een stukje van zn koe wil proeven (.....) Want op de boerderij heeft hij speciale koeien en dat vlees moet ik volgens hem gewoon even proeven. Zonder op het antwoord te wachten loopt hij weg. Hij komt morgen nog wel even een bakkie halen zegt ie.

Een uurtje later staat de knaap van de receptie weer voor de camper. Met een bord met een broodje en een hamburger ertussen. Moest ie van Hans brengen ha ha. Nou .. het smaakte heerlijk !

Ik kruip nog even een tijdje achter de laptop. De mailtjes heb ik inmiddels bij. Dat moet ook wel want de komende dagen heb ik en geen verbinding en geen tijd om te mailen. Ik probeer de a campingadministratie ook zoveel mogelijk aan kant te krijgen, maar dat ga ik niet redden ..

Tegen 19.00 uur even naar Friends kijken terwijl de Lasagne in de oven staat te pruttelen. De rest van de avond probeer ik nog wat te doen, maar het gaat steeds moeilijker. Net als vorig jaar heb ik er weer moeite mee om Noorwegen te verlaten. En ik ben bang dat dat steeds moeilijker wordt omdat je steeds meer mensen leert kennen. Morgen nog 1 daggie hier ..

Vrijdag 8 augustus 2008.

Gelukkig vannacht een goede nacht gedraaid, want op de boot zijn de nachten altijd kort. Vanavond vertrekt de boot om 19.30 uur vanuit Oslo en morgenvroeg kom ik om 7.30 uur in Frederikshavn aan. Maar meestal moet je om 6.00 uur al je kamer (hut) uit. En meestal ga ik rond 23.00 uur wel op bed, maar echt direct slapen is er dan vaak niet bij vanwege o.a. het lawaai op de gang.

Ik heb net even gekeken hoe laat ik hier vorig jaar vertrokken ben (vanaf de camping). Want ik wil rond 18.00 uur in Oslo zijn. En dan moet ik hier ongeveer om 16.30 uur weg. Dus tegen 16.00 uur alles oppakken en nog even vlug water tanken.

Eerst even weer met mn mailtjes aan de slag, daarna dit verslag bijwerken en vervolgens mn verhuursite. En dan zie ik nog wel hoeveel tijd ik nog heb.

Rond 12.30 uur vast even warm eten en afwassen en dan nog even achter de laptop. Even na half 4 begin ik al wat ongedurig te worden en ga vast wat dingetjes oppakken. Rond 16.15 uur rijd ik van de camping richting Jevnaker en daarna richting Oslo. Opnieuw is het behoorlijk druk onderweg. Maar gelukkig komt het meeste verkeer vanaf Oslo. Op de snelweg bij Oslo gooi ik nog even de tank vol en haal ik nog wat lekkere broodjes voor straks.

Even na half 6 (als ik al vlakbij de haven ben) kom ik in een tunnel in de file. En op zo'n moment vind ik het dan toch wel fijn dat ik op tijd ben weggegaan. Gelukkig staat het niet stil en even later kan ik de afslag naar de Stena Line Ferry nemen.

Daar hoef ik niet lang te wachten en even later kan ik in de rij aansluiten.

Opnieuw weer opvallend veel Nederlanders. Ook Duitsers ... natuurlijk. Ik schat zo'n beetje een kwart Nederlanders, een kwart Duitsers, een kwart Noren en een kwart met diverse nationaliteiten waarvan een groot gedeelte Denen.

Schuin voor mij staan ook Nederlanders. Als ik met hun aan de praat raak blijken ze - heeeeeel toevallig - uit Ruinen te komen. En dus raken we aan de klets en moeten we het gesprek genoodzaakt beeindigen omdat de boot zo'n beetje leeg is. In Oslo is dat trouwens heel mooi om te zien. Vlak voor je neus rijdt alles van de boot en terwijl ze de laatste opleggers eraf rijden, rijden de eersten er al weer op.

Ik ben niet helemaal een van de eersten op de boot maar sta wel redelijk voor in het schip. Dat scheelt morgen vroeg weer ha ha.

Uiteraard ga ik eerst op zoek naar mn hut en daarna weer richting zonnedek. Dit is inmiddels de 6e keer met dit schip (de Stena Saga) dus ik weet inmiddels de weg. Helemaal boven op het zonnedek heb je echt een geweldig uitzicht over Oslo en na het vertrek maak ik nog even wat shotjes van het Oslofjord:

Onder het genot van een bakkie leut kijk ik in een van de vele cafes nog even naar de opkomst van de teams voor de Olympische Spelen en houdt het dan voor gezien.

In mn hut ga ik nog even wat lezen en probeer rond 23.00 uur te gaan slapen. Maar zoals verwacht .... dat wil niet zo best lukken. Een aantal kids vindt het leuk om tot ca. 1.00 uur over de gangen te rennen en af en toe bewust of onbewust tegen een muur of deur aan te knallen. De ouders zullen wel ergens aan de bar hangen ... Jammer trouwens dat "de deuren de hut in gaan" en niet naar buiten open gaan. Dat hebben ze toch niet goed gemaakt ....

Zaterdag 9 augustus 2008.

De wekker heb ik om 6.00 uur gezet want om 7.00 uur komt het schip meestal aan in de haven. En voor de tijd wil ik me nog even lekker douchen en nog even weer richting zonnedek.

Uiteraard nog enigszins duf beklim ik de trappen maar eenmaal op het zonnedek ben ik gauw wakker. Een stevige bries gecombineerd met een prachtig uitzicht zorgen daarvoor. Het weer houdt niet over, maar af en toe komt het zonnetje er door:

Op het dek is het trouwens nog heel rustig, dit is mn enige gezelschap:

Het kostte me enige moeite, maar nadat ik in 4 talen "blijf stil zitten" had geroepen kon ik de foto maken.

Nog even een shotje:

En daarna lopen we de haven van Frederikshavn binnen. Overigens wel heel apart. Vanuit de verte zag je het op een bepaalde plek (op zee) regenen. Even had ik het idee dat ik moest maken dat ik beneden kwam, maar vlak voor de bui maakte het schip een scherpe draai en voeren we eigenlijk zo'n beetje bij de bui langs .. heel apart. Maar wel weer een regenboog:

Onderweg richting de camper pak ik nog net even een bakkie leut mee en even later zit ik klaar om van boord te gaan. Nu zie ik pas dat de Runers vlakbij me staan. Hij had gisteravond al aangegeven dat z'n auto niet meer wilde starten en ook nu zijn ze daar wat ongerust over. Maar zonder problemen rijden ze van boord. Het duurt helaas even voordat ik van boord kan. Want een of andere Noorse sufferd heeft zich verslapen en de auto staat vlak voor me. Er om heen lukt niet, maar gelukkig kan de camper naast mij er net langs waardoor ik ook kan vertrekken.

Het stuk tussen Frederikshavn en Randers is zeer rustig. Alleen bij Alborg is het vaak even druk, maar dat valt op dit tijdstip ook nog wel mee. Bij Randers stop ik even kort voor het legen van mn vuilwatertank. Want op een aantal parkeerplaatsen, waaronder deze bij Randers (de 1e parkeerplaats als je de afslag Randers gehad hebt, vanaf het noorden dan he !) heb je mooie camperserviceplaatsen. Ik eet nog even een broodje, uiteraard vergezeld van een bakkie leut, en ga dan weer verder.

De rit gaat verder prima. Net over de grens in Duitsland (1e afslag na de grens: Autohof Scandinavienpark aanhouden) ga ik weer tanken. Dat heb ik op de heenweg ook gedaan en dat is me goed bevallen. Op ca. 1 km. van de snelweg ligt een enorm terrein met tankstations en winkels. Ondanks de drukte ben ik zo klaar met tanken (er zijn 18 pompen !!) en even later zit ik weer op de snelweg. Op naar het drukste stuk, tussen Flensburg en Hamburg. De overvaart van vrijdag op zaterdag heb ik bewust gekozen. Zo kan ik namelijk op zaterdag en zondag rijden. En dan is het - hopelijk - wat minder druk.

Bij de hoge brug over het Nord-Ostsee-Kanal hapert het even, maar ik kan gelukkig doorrijden. Aan de andere kant hebben ze richting Flensburg minder geluk. Daar staat echt een enorme file.

Onderweg stop ik nog even om wat te eten en nadat ik onderweg nog heel even stilgestaan heb rijd ik even later de Elbe tunnel bij Hamburg in. Dit keer geen rooksignalen en zonder problemen zit ik even later op de "1" richting Bremen.

Bij Bremen vind ik weer een geschikte plaats om te overnachten. Morgen het laatste stukkie.

Zondag 10 augustus 2008.

Vanmorgen heb ik iets uitgeslapen en na een lekker ontbijtje vertrek ik voor het laatste stuk richting Nederland. Ook nu weer zonder problemen. Onderweg stop ik nog even om wat te eten en via Groningen en Drachten rijd ik door het winderige Nederland. Sjonge jonge .. ik tref het wel weer met het weer ha ha.

Via Noordwolde rijd ik weer naar Lemelerveld. Moe maar voldaan ... --> slotwoord:

Want dit was een goede reis. Zeker zakelijk gezien. Maar eigenlijk ook te druk. Grootste oorzaak waren de vele veranderingen bij de Kosmos Campingwijzer. Doordat de gids vorig jaar een nieuwe eigenaar (Vacanceselect) heeft gekregen is er ongelooflijk veel veranderd. Gevolg: veel nieuwe formulieren invullen en veel administratie extra (foto's en kaarten aanpassen) op de site. Tweede oorzaak was natuurlijk de extra rit naar de Lofoten. Dit kostte me 2 weken waardoor ik later eigenlijk tijd tekort kwam. Daardoor heb ik een aantal zaken moeten "parkeren".

En de 3e oorzaak is de nog steeds flink toenemende boekingen op mijn eigen verhuursites. Een goede zaak natuurlijk, daar doe je het voor ..., maar ik wil eigenlijk nog wel wat tijd over houden om te reizen en te genieten.

Waar ik zeker van geniet is het contact met de mensen. Zowel met campingeigenaren als met mensen die je onderweg tegen komt. Doordat je de campings elk jaar bezoekt leer je de campingeigenaren steeds beter kennen en bij een aantal is dat al overgegaan in vriendschap.

Mn rit naar de Lofoten over de RV 17 en terug over de E6 was in 1 woord GEWELDIG. Dat kwam natuurlijk ook doordat ik op de Lofoten en terug over de E6 supermooi weer gehad heb. Want dit was mn 3e keer op de Lofoten en de 2e keer heeft het echt 2 dagen aan 1 stuk geregend. En dan ben je er gauw flauw van. Nu had ik op de RV 17 richting Bodø niet echt geweldig weer (al had ik op de juiste momenten - zoals bij mn bezoek aan de berg Torghatten - wel geluk met het weer), maar vanaf mn aankomst op de Lofoten was het echt supermooi weer. Nog wel even een tip, zeker als je de overtocht vanaf Bodø richting Lofoten wilt nemen, reserveer de veerboot van tevoren. Dit kan tot een dag voor vertrek en kost je EUR 25 extra, maar het is zeker de moeite waard. Ik heb heel veel mensen gesproken (en ook zelf gezien) die heel lang (nacht + een ochtend !!) op de boot hebben moeten wachten. Als je reserveert ben je zeker van je plaats en kun je bovendien als eerste aan boord.

Het weer was trouwens deze zomer behoorlijk beter dan vorig jaar. Zeker in de maand juli. Juni was vergelijkbaar met vorig jaar. In het begin heel warm (ca. 31 graden) en daarna ineens behoorlijk koud (ca. 12 - 14 graden). In juli is het wel wisselvallig weer geweest en sommige mensen hadden daardoor wel pech. In Geiranger heb ik mensen gesproken die bijna 2,5 week regen gehad hebben. Puur doordat ze zo'n beetje met de buien mee reden ha ha.

Opvallend was dit jaar het grote aantal tenten. Niet alleen met Nederlanders, maar ook met Duitsers en Noren. Het enorme aantal campers wat in Noorwegen rond rijdt is al niet eens meer opvallend. Want met een camper door Noorwegen rijden is toch wel het meeste ideale.

Zoals al een beetje uit mn verslag bleek ga ik volgend jaar weer opnieuw naar Noorwegen. Slecht nieuws voor degene die mn gebied bij de Kosmos Campingwijzer wil overnemen (bij een camping had vorig jaar iemand aangegeven dat ze in 2008 mijn gebied zou overnemen ....) want ik begin me steeds meer te hechten aan het prachtige Noorwegen !