Noorwegen, overtocht + gebied rond Mjøsameer, periode donderdag 8 juni 2006 - woensdag 14 juni 2006

Donderdag 8 juni 2006.

Voor het eerst de wekker zetten (om 7 uur) want ik moet om 8.30 uur bij de boot zijn. Ik smeer nog wat broodjes voor op de boot en bedenk me dat het wel lijkt of ik naar m'n werk ga. (wekker zetten, brood smeren) Maar het pak blijft gelukkig uit ... pfff.

In Frederikshavn gooi ik de tank nog even vol want in Denemarken is de diesel toch nog wat goedkoper dan in Noorwegen en meldt me bij de Stena ferry.

Geen probleem ! Het schiet me ineens binnen dat ik nog geluk heb dat de tickets een maand geleden al heb uitgeprint. De tickets had ik namelijk via mail ontvangen en toen gelijk uitgeprint. Anders had ik nu met mn kapotte laptop mooi een probleem gehad.

Ik sluit me aan in de rij met vnl. Duitse en Nederlandse campers en raak aan de praat met de Nederlanders die voor mij staan.

Sjonge jonge wat een ruimte in zo'n boot. Grote vrachtwagens, campers, caravans. Auto's op andere dekken.

Al gauw kunnen we de boot oprijden en blijk ik een tijdje bij hun. Met het stel klikt het. Ze komen uit De Knipe (of all places..) en zijn onderweg naar Zweden. Karel komt van oorsprong uit Den Haag (dat is niet te horen ...) en Dute is Duits en komt uit Sauerland. Leuke lui. We raken niet uitgepraat. Vanaf het dek maak ik nog wat foto's, o.a. van een Hovercraft die met donder en geweld aan komt kachelen:

Een paar uur later "ga ik naar mn hut".

Ik geneer me een beetje, want weinig mensen hebben op de dagtocht een hut. Maar daar eenmaal aangekomen vind ik het heerlijk. Ik had douchespullen meegenomen en wat leesvoer.

Ik weet niet of iemand wel s met drank op onder de douche heeft gestaan, maar dat idee had ik een beetje. Gelukkig waren de golven niet echt hoog. Daarna heerlijk een paar uurtjes op bed liggen lezen.

Als ik door de patrijspoort land zie (land in ziiiiicht !!) ruim ik alles op, op voor een bak koffie. Als ik weer op dek kom, kom ik Karel en Dute weer tegen en tot Oslo zijn we aan de klets.

Het stuk door het Oslofjord is prachtig. Af en toe lijkt de kapitein wat te overdrijven en ligt het schip bijna dwars in het fjord. Maar de eilandjes liggen nou eenmaal niet netjes op een rij. Om een idee te krijgen wat je onderweg ziet:

Prachtige huizen.

Mooie schepen.

Die vent met die dikke kop is m'n broer.

En vlak voor Oslo, een eilandje met een kerkje. Lijkt wel wat op Corfu.

Ze rijden voor me de boot af, door de douane .... hun wel, ik niet...

Ik zag iemand een seintje geven en ja hoor --> aan de kant ! Als ik iemand naast me had gehad, hadden ze me waarschijnlijk doorgelaten. Maar nu, een jonge vent alleen met zo'n grote camper ... En dan begint het verhoor (en ik kreeg het steeds warmer), wat ik in Noorwegen kwam doen, waarom ik alleen was (ik vroeg .. heb je even ..), of het mijn eigen camper was (moest papieren laten zien), hoe lang ik bleef, of ik iets te declareren had (neeeeuuuhhh).

En ze moesten alle papieren zien van de Kosmos Campingwijzer, welke campings ik ging bezoeken, in welk gebied, etc.

Toen ik het kentekenbewijs moest pakken zag hij de drankflessen. Hij vroeg hoeveel er dat waren ... daar hoefde ik niet over te liegen. Dat waren er 5. Hij vroeg gelukkig niet of ik er nog meer in de camper had en ging ook verder niet kijken.

En toen .... mocht ik gaan ... pfff... wegwezen !!

Toen ik richting Drammen reed en de vele tunnels rond en in Oslo achter me had, had ik het nog warm.

Overigens is het ook heerlijk weer. Op moment dat ik dit schrijf zit ik op een stoel aan een fjord en is het ca. 22.00 uur. En uiteraard nog heel licht. Ik geniet van de zonsondergang over het water.

Oh ja, Toen ik hier aankwam op camping Rørvik aan de Tyrifjorden vlakbij Hønefoss werd ik door de buren gevraagd of ik een bakkie mee dronk. En dus, weer aan de klets. Vroeg mn buurvrouw wat voor werk ik deed. Dus vertelde ik dat ik bij de Rabobank gewerkt had. Vroeg ze: bij welke Rabobank ? Ik zeg: hoezo, werk jij ook bij de Rabobank ? Nee dus, ze werkte bij Interpolis. Heeel apart.

Ze waren al een paar weken onderweg en hadden nog aar 3 dagen mooi/droog weer gehad. Oei...

Later op de avond heb ik ze nog weer gesproken. Ze gaan morgen naar Oslo. Ik heb besloten hier nog een daggie te blijven. Het is hier zo heerlijk. En net als in Nederland wordt het ook hier behoorlijk warm.

Vrijdag 9 juni 2006.

Als ik op sta kan ik nauwelijks 50 m. over het fjord kijken. Nevel ... een goed teken ! Gewapend met een bakkie koffie en mn camera zit ik op een flonder op het water te kijken hoe de nevel optrekt.

In amper een kwartier is het weg. Prachtig ! Hier kan ik echt wel tijden van genieten.

Maar ik bedenk me dat ik de gang er wel een beetje in moet houden anders lukt het me nooit al die 70 campings in 2 maanden te bezoeken.

Terug bij de camper maak ik mij een beetje zorgen over de steile toegangsweg naar de camping. Ik schat zo'n 18% stijging. Samen met de buurman zien we een oud VW-busje er met speels gemak tegenop rijden. Oh ... zegt de buurman, dan moet ik er ook tegen op kunnen.

Als ze vertrekken kijk ik ze na. Hij red het bijna, bijna.... Vlak onder de top staat ie stil. Het zet m op de handrem en probeert op te trekken. Helaas ... de banden spinnen en hij laat m langzaam naar beneden rollen. Met een aanloop red hij het de 2e keer wel en toeterend rijden ze richting Oslo. Oei ... benieuwd hoe het mij morgen vergaat.

De rest van de dag breng ik door met lezen, wat spullen opruimen, administratie bijwerken en stel ik de beheerdster van de camping voor de gegevens van deze camping in de gids op te nemen. Want ik vind dit een prachtige camping. Misschien een beetje eenvoudig, maar heel schoon, goedkoop, prachtig gelegen aan het fjord met een eigen zandstrand.

Uiteraard kijk ik 's avonds naar de openingswedstrijd van het WK en zie Duitsland winnen. 's avonds loop ik nog een eindje in een poging om een telefooncel te vinden, maar helaas.

Laat op de avond zit ik aan het fjord mn verslag bij te werken. Opnieuw bij een zonsondergang, prachtig ! Af en toe sjeest er een speedboot langs.

Zaterdag 10 juni 2006.

n

Was ik gisteren al aan het werk geweest door een nieuwe camping op te nemen. Vandaag is de vakantie echt voorbij. Aan het werk !

Ik heb vandaag 2 campings op mn lijstje. Waarom maar 2 ? Omdat de 2e camping mij een leuke camping lijkt om te overnachten en deze camping op een flinke afstand rijden ligt.

Eerst even wat voorinformatie --> ik moet in Noorwegen ca. 70 campings bezoeken in 2 maanden tijd. Dat lijkt niet veel, maar de afstanden zijn soms flink of de wegen lopen door prachtige (lastig, dus langzaam te rijden) gebieden. Rond Oslo en Lillehammer valt dat reuze mee, maar hoe verder je richting de fjorden gaat hoe lastiger het wordt.

Oh ja, even vergeten. Na afscheid genomen te nemen van mien moe reed ik vanochtend in 1 keer naar boven !!

Van alle campings die ik in de driehoek Oslo, Trondheim, Bergen moet bezoeken heeft er op dit moment slechts 1 een advertentie en 10 een link.

Op zich is dit logisch, de campings in Noorwegen zijn vaak erg klein en veel toeristen blijven vaak maar 1 of 2 nachten staan. Hierdoor is het voor een campinghouder minder interessant om te adverteren.

Maar als ik de 1e camping in Jevnaker (vlakbij Hønefoss) bekeken heb en met Hans, de eigenaar, om tafel zit is hij heel geinteresseerd. Hij wil zich meer richten op de Nederlandse markt en gaat een advertentie zetten voor EUR 670. Dit komt ook een beetje omdat ik hem de advertentie van de Neset Camping in Byglandsfjord heb laten zien, naar mijn mening 1 van de mooiste campings (die ik gezien heb) in Noorwegen.

Hij wil echter eerst een nieuwe luchtfoto laten maken. We hebben tel.nrs. uitgewisseld en als ik weer richting Oslo ga voor de terugtocht zullen we ergens bij Oslo afspreken. SUPER ! Want als er 1 eland over de dam is ...

Zoals gezegd, de 2e camping ligt 1,5 uur verder. Onderweg koop ik wat broodjes, melk en een zakkie chips (125 gr. NOK 21 ca. EUR 2,60..) en nuttig die op een parkeerplaats aan een meer. Eh .. alleen de broodjes dan he !

Tegen 16.00 uur rijd ik Gjøvik binnen. Misschien kennen sommigen dit van de Olympische Winterspelen van 1994 in Lillehammer, hier vlakbij gelegen.

De "handbal" beheerdster is aardig maar geen eigenaar, dus een advertentie zit er niet in. Ik mag echter wel gratis overnachten. Ook morgen blijf ik hier staan, want vanwege de voetbal morgen, het mooie weer, het feit dat er op een paar honderd meter een mooi zandstrand ligt en omdat het morgen zondag is) heb ik besloten hier nog een naggie te blijven.

Ik vind een mooi plekje direct (5 meter) aan het Mjøsameer.

Dit Mjøsameer is niet veel bijzonders maar wel immens groot. Het is het grootste binnenwater van Noorwegen met een oppervlakte van 365 km2. Aanzienlijk groter dan Nederland dus.

Bij mijn wandeling naar het stadje word ik geconfronteerd met het feit dat ik nergens geld kan pinnen. En bij de 3e automaat geeft een meisje mij (eerst in het Noors) aan waarom. Er is een strike bij de banken. Voor het eerst sinds 20 jaar wordt er gestaakt (zouden ze hier misschien ook van die vreemde managers hebben ?) Maandag zijn alle banken dicht, automaten worden niet meer gevuld en mensen zijn al vast geld aan het hamsteren.

Uiteindelijk zie ik bij een andere automaat iemand toch geld uit de muur trekken. Gauw ernaar toe. Pff ..gelukkig, want ik had niets meer.

Internetten is hier nergens mogelijk, behalve in de bibliotheek maar die is par maandag om 10.00 uur weer open. Dat ga ik dan maar doen ...

Als ik terug ben op de camping hoor ik Dixie muziek (ik hoop dat ik het goed schrijf, niet van die wc's in ieder geval). Ik kijk waar het vandaan komt. Het blijkt vanaf een boot te komen. Als de boot dichterbij komt zie ik dat het de Skibladner is, een raderboot die al sinds 1856 op het Mjøsameer vaart. Op de Skibladner serveren ze trouwens een speciaal menu: zalm met aardbeien ...mmmmm.

Onder het pannekoeken bakken (de melk is bijna over datum) kijk ik naar de Zweden die maar niet van Don Leo kunnen winnen. Lachen ! want er zijn behoorlijk wat Zweden hier op de camping. Nu maar hopen dat Nederland morgen wint.

Oh ja, ik hoorde hier van iemand dat op 1 mei (dus 5 weken geleden) het meer nog helemaal dicht gevroren was en dat ze er nog met de auto naar de overkant konden rijden. Ongelooflijk. En nu is het bijna 30 graden.

Zondag 11 juni 2006.

Uiteraard ook bij mij een dag die in het teken staat van het Nederlands Elftal. Om 14.00 uur wil ik klaar zitten voor de tv, hoe warm het ook is.

's Morgens is het eerst nog fris. De wind waait stevig over het meer en dat maakt het eerst nie aangenaam buiten. Ik knooi nog wat aan de camper en even na elven ga ik richting strand.

Daar is het uiteraar zeer rustig, maar binnen een uur loopt het aardig vol. Het water laat ik voor wat het is, de gedachte dat er hier 5 weken nog auto's overheen reden maakt het water in gedachten nog kouder dan dat het in werkelijkheid is.

Ik lees een heerlijk boek. Het gaat over een knaap die bij een beleggingsbank in Londen een grote fraude/zwendel aan het licht brengt. In 1 van de laatste hoofdstukken staat: "Harry Wu hoefde nooit meer een mooi pak voor hem te maken". Daar moet ik wel om lachen. Dat doet me ergens aan denken ..

Na een paar uurtjes ben ik het zat, op naar SM-NL. Jammer dat er niet meer Nederlanders op de camping staan. Nou ja, eerst maar s zien hoe het gaat -->

1 - 0 YES !! Die is binnen. Een super Arjan Robben vandaag. Ruud van N. na de wedstrijd: het maakt niet zoveel uit wie er goed is, als er in een wedstrijd maar 1 heel goed is. Dit keer was Arjan dat. Klinkt logisch. Op naar Argentina !

Na de wedstrijd loopt ik nog even weer naar het dorp om m'n telefoonkaart te wisselen. In een supermarkt hadden ze me een prepaidkaart verkocht in plaats van een telefoonkaart voor de telefooncel. Bij het tankstation lukt het me niet de kaart te wisselen. Dan maar een nieuwe kopen.

Na het eten lees ik nog wat KaCeeKaatjes van Hans en ga ik me even lekker douchen.

Maandag 12 juni 2006.

Deze nacht beter geslapen dat de vorige nacht. Toen was ik vaak wakker door het "lawaai" van de golven die op de stenen beukten (nooit gedacht dat golven mij uit de slaap zouden houden). Dit keer geen last, dus geen wind ?

En inderdaad, als ik vanochtend de deur van de camper open doe, stroomt de warme lucht naar binnen. Het meer is helemaal spiegelglad. Geen golfje te zien. En dan is het ineens ook helemaal stil. Heeeel apart !

Op naar de bib. Omdat mn laptop nog steeds in Nederland is wil ik bij de bib mijn mails ophalen. Als deze om 10.00 uur open gaat is het behoorlijk druk; ik kan nog net een vrije computer vinden. Maar dan zit het me niet mee. Eerst loopt de computer vast, vervolgens wordt ik bijna weggestuurd omdat ik me niet gemeld had (moet je maar weten he) en vervolgens is er een storing op Het Net. Dus maar even gesurfd en toen terug naar de camper. Nog even een bakkie en dan aan het werk.

De hytter op de camping in Gjøvik. Op de 2 rechtse kun je het gras op het dak zien. Wat je niet goed kunt zien is dat op de meeste rechtse ook gewoon boompjes groeien. Blijft een apart gezicht.

Als ik Gjøvik uitrijd zie ik een groot tankstation. En ik wil die telefoonkaart nog omwisselen. Helaas verkopen ze die hier niet maar hij weet mij wel te vertellen dat er vlakbij een KIWI is. KIWI is de supermarkt waar ik de kaart zaterdag gekocht heb  - in een andere plaats -.

Klinkt allemaal heel gemakkelijk, maar als ik me meld bij de kassa blijkt eerst het meisje geen Engels/Duits te kennen. Vervolgens roept ze haar chef, maar die heeft zich voorgenomen om niet mee te gaan werken. Hij verstaat/begrijpt me wel, maar praat Noors terug. Ik begrijp dat hij het niet vertrouwt omdat er vaak met de kaarten geknoeid wordt. Maar ik ga hier niet eerder weg dan dat het geregeld is. En inmiddels heb ik al een flinke rij achter me staan bij de kassa. Hij probeert me weg te krijgen, maar ik laat hem nog weer s het bonnetje zien (geluk dat ik die bewaard heb) en geef aan dat ze me de verkeerde kaart verkocht hebben.

Uiteindelijk is ie het helemaal zat en krijg ik mn geld terug. Gna, gna. Toch NOK 150, ca. EUR 20.

Op de eerste 2 campings in Redalen en Biristrand doe ik geen zaken, al heb ik het idee dat de 1e camping nog niet definitief is. Het zijn trouwens grote campings, beide met een eigen stand aan het Mjøsameer.

De route gaat verder langs Lillehammer. In de verte op de berg is heel goed de ski-springschans te zien. Gek ding als er geen sneeuw op ligt. Een foto kan ik helaas niet maken omdat ik nergens kan stoppen.

Morgen rijd ik langs de oostzijde van het meer weer een stukje naar het zuiden. Totaal in dit gebied 10 campings.

Ik rijd nu door naar Tretten aan de E6 (richting Trondheim, ook wel de Noordkaaproute genoemd). Trouwens van Lillehammer naar Trondheim is ongeveer 300 km.

Omdat er zoveel campings zijn kun je er een beetje "mee spelen" Omdat ik nog redelijk vroeg ben ga ik 2 campings voorbij (die bezoek ik morgen) en pak de verste --> Mageli Camping in Tretten.

Ook wil ik morgen nog even Lillehammer in, misschien daar nog even naar de bieb en ook wil ik daar nog een nieuwe camping opnemen.

Het is 16.15 uur, ik heb zaken gedaan (een link) en ik kap er mee. De temperatuurmeter geeft 32 graden aan. Zo warm is het hier lang niet geweest volgens de campingeigenaar. Ik vind een mooi plekje op de camping en geniet van het weer en het uitzicht:

Het menu van vanavond: opgebakken aardappels, verse wortels en een hamburger.

De avond vul ik met lezen, verslag bijwerken, de volgende dag voorbereiden en CSI kijken.

Rond 23.00 uur is het inmiddels vaste prik geworden om naar Jack van Gelder (Studio WK voetbal) te kijken. Dan doe ik ook alle screens dicht en liggie an. Dat klinkt wat dom maar anders wordt ik echt niet moe. Om 00.00 is het namelijk nog enorm licht, je kunt bij wijze van spreken buiten nog gewoon een krant lezen (een Ned. krant ... da's lang geleden).

Dinsdag 13 juni 2006.

En opnieuw is het mooi weer. Wel iets bewolkter maar nog steeds erg warm.

Voordat ik vertrek rommel ik nog even wat aan in de camper (o.a. stofzuigen en matten kloppen) en neem afscheid van de campingeigenaren. Aardige lui ! Tussen deze camping en de camping in Lillehammer doe ik nog 2 campings aan. Op de 1e camping doe ik zaken (nieuwe link !) en krijg ik zelfs koffie. Deze camping heeft trouwens een zwembad (nog niet eerder gezien in Norge) en heel veel voorzieningen voor de kids.

Op de 2e camping bij het Hunderfossen Familiepark is niets te beleven en de receptie gaat pas open om 18.00 uur ! Dit komt natuurlijk omdat het nog laagseizoen is maar op zo'n grote camping verwacht je toch wat meer bedrijvigheid. Er staat 1 caravan en 1 camper op het terrein en de camper heeft dit kenteken:

Tja .. en nu ? daar ga ik niet op wachten, ik vul het formulier in en laat wat papieren achter in de brievenbus bij de receptie.

Dit was achteraf niet nodig geweest want als ik me meld bij de Lillehammer Camping blijkt dit van dezelfde eigenaar te zijn. Lillehammer Camping heb ik nieuw opgenomen, want ik weet dat Lillehammer veel door Nederlanders bezocht wordt en er staat geen enkele camping in Lillehammer in de gids.

Zaken doe ik trouwens nog niet, maar "Margot" achter de balie is wel geinteresseerd om volgend jaar voor beide campings gezamenlijk iets te gaan doen.

Ik mag de camper laten staan, krijg een plattegrond mee en maak me op voor de stevige (lees steile) wandeling naar het centrum. En dan lijkt het nog warmer.

Als ik in het centrum ben loop ik meteen tegen het mooiste gebouw van de stad aan, de Noorse bank. Verder is Lillehammer niet zo bijzonder of het moet het gezellige Storgata zijn, het voetgangersgebied met vele winkels.

Weer een voorbeeld dat Noors en Nederlands veel op elkaar lijkt: op het rode gebouw links op de foto staat: Guldsmed ... wat zou dat nou voor zaak zijn ?

Het is er behoorlijk druk. Bij het stadhuis vind ik ook de bibliotheek, eindelijk even mn mails ophalen.

Tegen 5 uur ben ik weer bij de camper. Op naar de laatste camping van vandaag, dus waarschijnlijk ook mn overnachtingsplaats. In Brøtten vind ik de camping na enig zoeken, maar de receptie maakt een troosteloze en verlaten indruk. En dit was de camping die tot nog toe als enige een advertentie in de gids had. Oei, oei. Ik heb er geen goed gevoel bij.

Als ik onder de weg en het spoor door rijd (door een soort van groot uitgevallen rioolbuis waar ik net met de camper onder door kan ..) zie ik een paar vaste gasten en vraag ik of de campingeigenaar misschien ergens op de camping is.

Als ik m gevonden heb geeft ie in gebrekkig Engels aan dat ie nu alleen nog maar seizoensplaatsen heeft. Dus geen advertentie, sterker nog de vermelding in de gids moet nu helemaal geschrapt worden.

Maar voor NOK 100 mag ik wel blijven overnachten. Overigens opnieuw op een prachtige plek:

Alleen soms wordt de rust wreed verstoord als er een trein langs komt. En een personentrein wil nog ...

Voordat ik naar bed ga maak ik nog een foto. Prachtig:

Woensdag 14 juni 2006.

Ik ben nog steeds in afwachting van mn laptop en daardoor wordt het plannen wat lastig. Als ik mn laptop namelijk weer terug heb wil ik even Zweden in om wat dingen te regelen. Maar als ik me gedoucht heb en terug ben bij de camper is de keuze gauw gemaakt. Het waait inmiddels zo hard dat de golven flink tegen de rotsen opbeuken en de camper gaat flink heen en weer. (maar goed dat ik alleen ben anders waren de opmerkingen natuurlijk weer niet van de lucht)

Met een kwartier ben ik op weg naar Hamar. In Moelv bezoek ik nog een nieuwe camping. Die heeft op zich wel interesse maar heeft z'n budget voor dit jaar al verbruikt. Misschien volgend jaar.

Camping Hamar is nu helemaal een rommeltje. Toch jammer. Hamar is best een leuke plaats (iets groter dan Lillehammer) en veel Nederlanders gaan naar Hamar omdat ze het Vikingsskipet willen zien (het omgekeerde vikingsschip):

Trouwens ik vind dat veel woorden in het Noors hetzelfde zijn als in het Nederlands, kijk maar:

bruke = gebruiken.

korketrekker = kurkentrekker.

magepine = maagpijn.

hjerteanfall = hartaanval.

formiddag = ochtend.

åpningstider = openingstijden.

reiseforsikering = reisverzekering.

konsultasjonstid = spreekuur (consultatietijd).

Dus als je iets krijgt in Noorwegen, probeer het maar gewoon in het Nederlands. Lukt dat niet goa dan plat proaten ...

In Hamar heb je trouwens vlakbij het spoor ook een prachtig strand. En uiteraard is het daar behoorlijk druk. Tuurlijk ben ik nog even bij het Vikingsskipet gestopt, maar niet weer naar binnen. Een jaar of 6 geleden waren we daar, betaalden 2x F 5 entree en toen bleek er geen ijs te liggen, maar waren ze een beurs aan het opbouwen. Rick & Margot waren er een paar weken ervoor geweest en toen waren de Noorse schaatsers aan het trainen. Tja ..

Op richting Elverum, ca. 50 km. van de Zweedse grens. In Løten moet ik nog een camping bezoeken en ik verdwijn een heel eind de rimboe in. Maar net als je denkt "waar kom ik toch uit" doemt de camping op. Veel vaste plaatsen en hele oude toiletten/douches maar prachtig gelegen. Wat een rust ! De foto's spreken voor zich. De bovenste foto is het uitzicht voor de camper:

De Nederlanders die naast mij staan zijn al net zo verbaasd als ik, dat er nog een Nederlander naast hun staat. Helaas doet de tv het niet (boom...) dus kan ik niet zien hoe de Polen van Duitsland winnen (toch ?) Morgen maar s gaan kijken wat ik ga doen. Het is inmiddels windstil, sjonge mn oren doen zeer van de stilte.