Periode vrijdag 14 oktober - donderdag 20 oktober 2011. Route Sottomarina (Chioggia), Fusina (Venetië), Ceriale, Sanremo, Auberives-sur-Vareze (Lyon), Arlon, Lemelerveld. Inclusief slotwoord.

Vrijdag 14 oktober 2011.

Nou ja op tijd ... Ik heb vanochtend 2 afspraken en de 2e ligt op 45 minuten rijden. En dus heb ik nog even tijd om mn verslag bij te werken en om nog even een paar koppen koffie tot me te nemen. Want ik heb me toch een pot slecht geslapen. Ik was om 5 uur wakker en volgens mij heb ik daarna niet meer geslapen. Oorzaak: wind, hele harde wind.

De wind kwam vanaf zee en werd steeds sterker. Ik had de camper (over)dwars op de wind staan en dan lig je dus niet stil. Een camper staat natuurlijk gewoon op banden en mn camper is 7 meter lang en bijna 3 meter hoog. Als de wind er dan vol op staat... Ik heb nog even overwogen om de camper te verplaatsen zodat ik met de neus (van de camper) in de wind zou staan ... maar ik dacht steeds dat ik wel weer in slaap zou vallen. Niet dus...

Tegen half 10 zie ik dat mn Engelse buurman aanstalten maakt om te vertrekken. En dus ruim ik ook vast op. Waarom ? De poort is dicht en vermoedelijk is er niemand bij de receptie. Dan moet je eerst iemand opsnorren en als hij nou eerst vertrekt :-) Als ik de bij de uitgang kom rijdt er iemand iets verder door een opening waar normaal gesproken een ketting voor hangt. De Engelsman ziet het ook en even later rijden we allebei van het terrein.

Voor mn 1e afspraak hoef ik niet ver te rijden, want Camping Internazionale ligt aan hetzelfde weggetje op een paar minuten rijden. Ik heb geen tijd met eigenaar Massimo afgesproken maar heb zn telefoonnummer. Ook hier een (bijna) dichte poort, maar ik kan wel de camping oplopen. Wel auto's en fietsen, maar niemand te zien. Dan toch maar even bellen.

Even later zitten we in gesprek en hij heeft interesse. We spreken af dat ik m nog even alle informatie via de mail toestuur en dat hij dan binnen een week beslist.

Zo ... op naar Venetië. Nou niet helemaal eigenlijk. Ik heb een afspraak op Camping Fusina wat "onder de rook" van Venetië ligt. Vanaf de camping heb je een geweldig uitzicht over Venetië maar ik weet nog niet of ik wel weer direct aan het water ga staan (vanwege de wind)

Als ik me om 11.00 uur meld bij de receptie is Paolo, de campingdirecteur, net een Canadees aan het helpen. De Canadees (met een Franse - gehuurde - camper) informeert welke campings er nog open zijn richting Rimini. Paolo is druk in gidsen aan het zoeken, krijgt mij in het vizier en zegt "ciao Marcel, can you help ?". Tuurlijk. Ik geef de Canadees aan aantal adressen en even later zit ik met Paolo in gesprek.

Het gesprek is prima en ik kan hier wel een nacht blijven. Ook wel langer als ik zou willen. En tickets voor de boot naar Venetië wil ie ook wel regelen ha ha. Deze keer maar niet. Ik heb - uiteraard - Venetië al behoorlijk vaak gezien en net als Rome vind ik Venetië een plaats om met z'n tweeën heen te gaan. Misschien volgend jaar ...?

We drinken samen nog even een kopje koffie en Paolo zegt dat ik hier wel mag blijven overnachten, maar in 1 zin erachteraan zegt ie "we drink beer at seven ?" De meeste Italianen praten geen "volzinnen Engels" ha ha.

Ik vind een mooi plekje voor de camper --> in de luwte en toch met de schotel tussen de bomen door:

en ga eerst even wat eten. Daarna maar gelijk even douchen want dat wordt de hoogste tijd. Vlakbij me staat trouwens ook wel een mooie combinatie:

Een Engelse pick-up met caravanoplegger. En ook nog uitschuifbaar !

Zoals gezegd ... je kunt hier ook direct aan het water staan. Tis echt een geweldige plek en zeker 's avonds omdat je dan mooi de lichtjes van Venetië en van de enorme cruiseschepen kunt zien.

Deze (ook weer) Engelse campers staan wel direct aan het water:

En hebben dan dit uitzicht:

Maar je moet niet bang zijn want de vaargeul van de het naast gelegen industrieterrein loopt vlak langs de camping en ik heb daar eerder ook wel gestaan. Soms wordt het dan ineens donker en vaart er een enorm containerschip langs:

Kijk ook maar s in mn verslag van oktober 2008 -->  http://www.waarisdemol.nl/italie20085index.html    (ook voor mn bezoek aan Murano en Burano)

Camping Fusina is wat mij betreft 1 van de beste locaties om Venetie te bezoeken. De camping is echt helemaal ingericht voor een kort verblijf aan Venetie en beschikt (vanwege de vele rugzaktoeristen) over zeer voorzieningen. De camping beschikt over bijvoorbeeld een restaurant, winkeltje, pizzeria, bar en internetcorner. En deze zijn ook bijna altijd geopend. De camping is trouwens het gehele jaar geopend.

Kijk voor meer informatie meer even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2698&gebied=veneto&land=italie

Oh ja ... ik vergeet het belangrijkste nog: de boot naar Venetië vertrekt zo'n beetje vanaf de receptie. Je stapt dus bij wijze van spreken direct van de camping de boot op en bij Venetië er weer af. Perfect !

De rest van de middag zit ik achter de laptop. Halverwege de middag ga ik weer even bietjes koken. Want als ik met bietjes weer terug kom in Nederland krijg ik van mn vader zeker geen bietjes weer mee. En dat zou een groot gemis zijn ha ha. Rond 18.30 uur even eten en tv kijken. Daarna even afwassen en daarna toch maar even naar de bar. Daar aangekomen staat Paolo al op me te wachten en ik krijg direct een pot bier voor mn neus gezet door de Australische barkeeper.

We kletsen even bij en als Paolo vertrokken is (en ik mn bier nog niet op heb) vragen mn Nieuw Zeelandse buren of ik misschien weet of er in Slovenië nog campings open zijn. Tuurlijk weet ik dat ha ha. En zo heb ik vandaag al een Canadees en een Nieuw Zeelander op weg geholpen. De kiwi's staan trouwens vlak bij me op de camping met een tentje. Ze zijn sinds begin dit jaar in Europa, hebben een Engeland een auto gekocht (dan hebben ze het stuur in ieder geval aan de goede kant) en vervolgens in Liguria (waar ik nu zo naar toe ga) 5 maanden gewerkt om de 5 maanden daarna te kunnen betalen.

Ze reizen nu met een klein tentje door Italie en ga straks via Slovenie, Tsjechie, Polen (waar ze nog vrienden ontmoeten) en Denemarken weer terug naar Engeland. Over een paar jaar willen ze nog een keer een rondreis door Europa maken, maar dan lijkt hun een camper toch handiger :-)

Om 20.30 uur ben ik weer terug in de camper en ga lekker voor de buis hangen om naar de Voice te kijken. Vervolgens zie ik daar eerst een Nieuw Zeelandse en vervolgens een Italiaan voorbij komen. Heeeel toevallig allemaal ha ha.

Zaterdag 15 oktober 2011.

Dit keer minder wind dus gelukkig wat beter geslapen. Gelukkig maar, want ik heb een flink ritje voor de boeg en ik hoop eerlijk gezegd dat het vandaag niet zo hard waait.

Twas trouwens behoorlijk fris. En dan te bedenken dat het een week gelukkig nog bloedheet was.

De bedoeling is om vandaag rond 9.30 uur te vertrekken. Mn doel vandaag is Ceriale in Liguria (Bloemenriviera), een ritje van zo'n 480km. Als ik om 9.30 uur vertrek kan ik mooi tussen de middag even stoppen om te eten en ben ik rond 15.00 uur op de camping. Omdat de wekker al weer om 7.48 uur gegaan was, heb ik nog even tijd en dus kruip ik nog even achter de laptop.

Even na 9.30 uur ben ik klaar voor vertrek. Bij de receptie schud ik Paolo nog even de hand en ga op pad. Ik heb trouwens besloten om het gehele stuk via de autostrada te rijden. Ik verwacht/hoop dat het bij de knelpunten (Padova, Brescia) in het weekend niet zo druk is en (een stuk) binnendoor kost gewoon veel te veel tijd. Voordat ik de snelweg op rijd stop ik nog even bij een tankstation want ik moet nodig weer tegoed op mn Italiaanse simkaart hebben, maar helaas ... dat is daar niet mogelijk.

En dus draai ik even later de snelweg Venezia - Milano op. Meteen denk ik "shit ... toch nog behoorlijk druk". Want er zijn dan wel 3 rijbanen ... ze zijn wel allemaal bezet en er rijdt ook flink wat vrachtverkeer. Met name vrachtwagens uit Slovenie, Slowakije, Oostenrijk, Polen en Litouwen. Maar goed, dan is 3 rijbanen wel weer fijn. Kan ik op de middelste baan mooi doorrijden. Maar de gemiddelde Italiaan is niet zo'n fijne rijder en dus blijft het oppassen. Met name van die grapjassen die een beetje half of linksachter je blijven rijden is heel irritant. Het liefst heb ik dat ze gewoon flink met gang langs mee heenrijden. Dan heb ik er ook geen last van.

Maar goed, verder geen oponthoud en even later neem ik bij Brescia de afslag richting Piacenza/Torino/Genua. Even verder bereik ik Manerbio en voor de goede lezers van dit verslag ... inderdaad .... precies ditzelfde stuk reed ik op 16 september ook. Toen kwam ik vanaf het Gardameer en sloeg ik Piacenza af richting Parma. Nu ga ik bij Piacenza richting Torino/Genua.

Even voorbij Piacenza stop ik even om wat te eten en ik sms mn vriendin nog even dat het best wel mee valt met de wind. Naar later blijkt iets te voorbarig (op zn zachtst gezegd). Als ik ontelbare tunnels aan de E25 tussen Alessandria en Genua in duik staat al aangegeven dat er een "vento forte" is. Tja ... je bent er vaak snel genoeg achter wat dat betekent. Het 1e stuk gaat nog wel, maar naarmate je dichter bij de kust komt is er veel hoogteverschil en rijd je continue door bochtige tunnels en over (hoge) bochtige bruggen. En dan met die harde wind ...

Eenmaal op de Autostrada dei Fiori wordt de wind nog een stukkie krachtiger. Een Duitse auto met caravan heeft de grootste moeite zn combinatie in bedwang te houden en heeft bijna 2 rijbanen nodig. Ik geloof dat ik die gast liever achter me heb en in een tunnel (geen wind) haal ik m maar gauw in. In elke tunnel wordt goed gewaarschuwd dat je aan het eind van de tunnel moet opletten voor windstoten die dan weer vanaf zee en dan weer vanaf land lijken te komen.

Maar ook als je de tunnel in rijdt moet je goed oppassen. Want als de wind vanaf land komt stuur je wat tegen. Daarmee moet je wel op tijd stoppen anders zit je zo tegen de zijkant van de tunnelbuis aan.

Best wel pittig rijden en dus ben ik blij als ik even later de afrit bij Ceriale kan nemen. Voor het gehele stuk (ca. 450km. op de autostrada moet ik EUR 35,70 aan tol aftikken). Rond 15.00 uur rijd ik Camping Baciccia op. Eigenaar Mauro ken ik inmiddels ook al een flink aantal jaren en tezamen met Camping dei Fiori in Sanremo is deze camping een vaste stop geworden op mn reizen naar Italië. Als ik me meld bij de receptie is Mauro niet aanwezig. Hij heeft een ongeluk gehad met de motor en komt misschien later vanmiddag nog.

Ik zoek een plekje en normaal gesproken is dat hier niet zo'n probleem. Maar dan ben ik ook vaak later in het seizoen en het staat nu behoorlijk vol. Het is hier vaak een beetje zoeken tussen de bomen naar een plekje en al helemaal als je vanavond tv wilt kijken. Uiteindelijk vind ik een plekje en pas als ik de camper heb staan zie ik dat ik naast Nederlanders sta. Mn buurman komt naar me toe (gelukkig heeft een vriendelijke Zwitser mij al geholpen om tussen de bomen door te komen) en vraagt "wost vanoavn'd voetbal kiek'n ?". Zonder het antwoord af te wachten zegt ie "ik kom uut Grunning'n en wie mot vanoavn'd teg'n Heracles". Dus ik zeg "wie mot vanoavn'd teg'n de Graafschap".

Maar later op de avond zijn we allebei niet zo vrolijk meer ha ha. Mauro is trouwens vanmiddag nog even bij me geweest en morgenvroeg gaan we even (zakelijk) om tafel. Morgen ga ik trouwens weer verder. Een klein stukje maar hoor, want waarschijnlijk ga ik morgen aan het begin van de middag naar Sanremo.

Zondag 16 oktober 2011.

Vanmorgen eerst even lekker douchen en daarna maar s kijken hoe de planning eruit ziet. Zoals elke ochtend begin ik eerst met mn verslag want als ik daar achter mee ga lopen weet ik echt niet meer wat ik een aantal dagen ervoor gedaan heb. Daarna nog even wat mailtjes beantwoorden en vervolgens even bij de receptie kijken of Mauro er inderdaad is.

Zoals ik al verwacht had is hij inderdaad niet aanwezig. Maar ik wilde ook nog even naar de Familia (grote supermarkt) en die is vanaf de camping lopend te bereiken. Tis wel even een stukje, maar da's wel goed voor mij ha ha.

Teruggekomen op de camping blijkt Mauro zeer waarschijnlijk ook niet te komen. Maar Laura (zus) is op de hoogte en zij wikkelt alles af.

Ik heb net bij de Familia ook mn Italiaanse simkaart opgewaardeerd. Althans ... een code gekocht en die heb ik net zelf moeten "bijschrijven". En eigenlijk omdat ik wil weten of ik dat goed gedaan heb en ik na het bellen altijd direct het tegoed in beeld krijg, bel ik Camping dei Fiori in Sanremo even. En dat is geen overbodige luxe ... Mn bedoeling was om daar halverwege de middag aan te komen en ik wilde eigenlijk alleen weten of mn contactpersoon er dan ook zou zijn. Maar nu blijkt dat nagenoeg de gehele camping vol staat.

Tja .. en nu ? Later op de middag bel ik mn contactpersoon en zij geeft aan dat het inderdaad nog steeds vol staat. Morgenvroeg verwacht ze wel dat er een flink aantal zullen vertrekken en dat ze een plekje voor me zullen vrijhouden. Eh .. okay, dan blijf ik hier dus nog maar een nacht en ga ik morgen direct na de middag weg. Want ik heb vanmiddag en morgenvroeg nog genoeg te doen.

Als ik mn broodjes op heb, maak ik eerst even een foto van mn plekkie hier:

Ik weet of het goed duidelijk is op de foto, maar het is hier altijd een beetje aan de krappe kant. Iets voor de camper loopt een pad en dat pad is ongeveer zo breed als de camper. Direct naast het pad staan bomen en dus kun je er heel moeilijk indraaien. Weer direct achter het pad ligt een fraai zwembad (met ligstoelen)en daar is het later op de middag behoorlijk druk. Aan de ene kant trekt het me ook wel, aan de andere kant heb ik geen zin om daar alleen te gaan liggen.

Het lijkt nu behoorlijk leeg, maar later op de middag staat het gehele stuk vol naast de camper hier boven op de foto. Inclusief op de plek voor mij. Dus hoe ik er nu uit moet komen .... geen idee. En de mensen (Nederlanders) waren ook zo vriendelijk om NIET te informeren wanneer ik weg wil en of ik er nu wel uit kan komen. Nou ja, als het niet lukt zullen ze de camper moeten verzetten. Anders druk ik m wel iets aan de kant ha ha.

Voor meer informatie over deze camping, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=3008&gebied=ligurie&land=italie

De rest van de middag ben ik met mn verhuursite en de administratie bezig. Het weer is prima en zoals je ziet sta ik af en toe in het zonnetje en af en toe in de schaduw waardoor het niet meer zo warm is als een paar weken terug.

Tegen 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag. Maar weer s pannenkoeken dacht ik zo. Het afwassen red ik niet meer voor de voetbal en dus kruip ik gauw voor de buis.

Daarna even afwassen en de rest van de avond wisselend achter de laptop en voor de buis.

Maandag 17 oktober 2011.

Ook nu is het weer prima weer, maar ik ben wel benieuwd wat me nog te wachten staat. Want ook al was het dit weekend wel aardig weer in Nederland, de komende dagen ziet het er behoorlijk herfstachtig uit. Het gaat hard waaien en veel regenen en die 2 dingen heb ik nou juist liever niet. Maar goed, misschien valt het in Frankrijk en België wel mee.

Ook nu werk ik eerst mn verslag bij en ga daarna met de campingadministratie aan de slag. En ik wil vanochtend nog een flink aantal campings bellen. Want het is mn laatste dag in Italië en dus kan ik mooi nog even wat telefoontjes plegen.

Direct na de lunch vertrek ik richting Sanremo.

Even na 12.00 uur mik ik wat afbakbroodjes in de oven en als ik deze verorberd heb maak ik de camper klaar voor vertrek. Mn Nederlandse buren helpen me om tussen de bomen door te komen, maar dat gaat eigenlijk redelijk gemakkelijk. Bij de receptie bedank ik Laura en Mauro voor hun gastvrijheid en ga op pad. Ik kies voor de route langs de kust. Ten eerste heb ik geen zin om helemaal "naar boven" te rijden (de autostrada dei Fiori ligt hoog in de bergen) en ten tweede is de route langs de kust echt super !

Je moet er wel even de tijd voor nemen want een hoger gemiddelde dan 35 km. per uur haal je niet. Het 1e plaatsje wat ik in het vizier krijg is Alessia met een fraai strand:

Hier zijn de wegen nog mooi ruim:

Maar er zitten ook zeer krappe stukken tussen. Deze provincie heet Liguria en wordt ook wel de Bloemenriviera genoemd. Waarom ? Kijk zelf maar:

Even later rijd ik Imperia binnen en ik blijf me verbazen over het feit dat dit:

de doorgaande weg is. Ik moet er echt om denken dat ik niet iemand op de stoep raak met mn spiegels.

Imperia heb ik - verder - nog nooit gezien, maar het lijkt me een prachtige stad !

Ik vervolg mn rit en rond 14.30 uur rijd ik San Remo binnen. Hier is het volgens mij altijd druk. Sjonge jonge .... De Engelse camper voor mij:

is volgens mij voor het eerst in Italie want hij rijdt heel erg voorzichtig en schrikt van elke beweging rond zn camper. Nu moet je weten dat het hier wemelt van de scooters en eigenlijk moet je daar gewoon niet op letten ha ha. Want die vliegen overal tussendoor en dat dat allemaal goed gaat is eigenlijk ongelooflijk.

Als ik meld bij de receptie blijkt de camping inderdaad tjokvol te zitten. Ze hebben een plekje voor me gereserveerd, maar omdat er niemand aan zeezijde vertrokken is, krijg ik een plek tussen en onder de bomen. Bovendien is de ondergrond totaal niet vlak en zelfs als ik m op de blokjes zet rol ik vanavond waarschijnlijk uit bed. Als ik vervolgens (tegen beter weten in) mn schotel uitprobeer kom ik erachter dat ik ook geen tv heb. Dus toch maar even weer richting receptie.

Het is zo druk dat er her en der ook campers tussen de mobilhomes en bungalows staan. Elke ruimte is opgevuld met campers en caravans. De receptioniste heeft nog wel een ideetje. Ze geeft me de kaart mee en even later (het was even wat manoeuvreren en ik heb nog geen idee of ik hier wel weer tussen weg kom ...) heb ik de camper te plek:

Niet echt ruim, maar de schotel doet het en als ik voor in de auto zit, kijk ik over zee:

Wat mij betreft prima. En morgenvroeg ga ik toch direct verder.

Ik zeg even - ouderwets - een kopje koffie en ga me vast voorbereiden voor de rit van morgen. Tegen 16.00 uur ga ik richting receptie omdat zeer waarschijnlijk mn contactpersoon gearriveerd is.

Dat blijkt het geval en even later is alles - voorlopig - geregeld.

Voor meer informatie over deze camping, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2713&gebied=ligurie&land=italie

Terug in de camper werk ik mn verslag vast bij want morgenvroeg wil ik eigenlijk zo vroeg mogelijk weg. En vervolgens ga ik met het eten aan de slag.

Na het eten even afwassen en daarna vind ik het wel weer genoeg voor vandaag.

Dinsdag 18 oktober 2011.

Ondanks dat de camping tjokvol is, was het vannacht heerlijk rustig en dus prima geslapen. Vanochtend eerst even douchen, dan vlug even achter de laptop en dan op pad. Helaas gaat het niet zooo makkelijk. Want eerst moet je richting receptie om aan te geven dat je weg wil en vervolgens moet je wachten tot "het mannetje van de stroom" geweest is. Want de electriciteitskast zit op slot...

Uiteindelijk vertrek ik pas rond 9.30 uur van de camping, doe nog verwoede pogingen om ergens te tanken maar even later zit ik al op de snelweg. En aan de Italië kant is er dan geen tankstation meer aan de autostrada. Nou ja .. ik kan in ieder geval nog wel een stukkie. Even voor de grens kan ik gelijk de 1e (en zeker niet de laatste) tol aftikken: EUR 3,90.

En dan begint het "gedoe". Want rond Nice - Cannes moet je 3x tol betalen. Geen idee waarom dat is ... zal wel te maken hebben met stads- of gebiedsgrenzen. In totaal kan ik weer EUR 9,90 aftikken. Het alternatief - de route langs de kust - is helemaal geweldig, maar daar moet je echt de tijd voor nemen. Ik vervolg mn rit via de A8 richting Aix-en-Provence. Tot nu toe geen oponthoud. Behalve dan bij de tolpoorten, want daar is het eigenlijk altijd druk.

Even voor Aix-en-Provence gooi ik weer EUR 20,50 in zo'n tolhokkie. Nu vind ik het wel even genoeg en ik sla iets verder af om de D70 richting Senas te nemen. Qua afstand maakt het niet veel en het rijdt redelijk snel omdat je door weinig dorpjes komt. Het scheelt natuurlijk wel een stukje tol, maar de grootste winst is te halen in de lagere dieselprijs. Want aan het begin van de D70 (valt nog onder Aix-en-Provence) tank ik bij een Totalpomp voor EUR 1,31. Aan de snelweg ligt de prijs voor een liter diesel rond de EUR 1,49/EUR 1,50. Ik had de tank behoorlijk leeg en gooi er maar liefst 96 liter in. Dat scheelt me dus EUR 18.

Bovendien is het ook gewoon een leuke afwisseling. Dit:

had ik op de snelweg niet gezien en bovendien: parkeerplaatsen genoeg. En dus ga ik ook even een broodje eten.

Maar ook op de snelweg heb je soms mooie uitzichten:

Heel grappig: net voordat ik bij Senas de snelweg weer op reed zag ik een grote fabriek van Frico en even later bij Avignon zie ik een fabriek van de Wavin (Hardenberg). Als ik vervolgens een vrachtauto uit 2e Exloermond voorbij rijd, heb ik even het idee dat ik in Nederland ben. Verder zie je trouwens niet veel Nederlanders. Af en toe een Nederlandse vrachtwagen, maar dat is ook altijd twijfelachtig. Vanmiddag zag ik een vrachtwagen van een Oostenrijks bedrijf met een oplegger met een Nederlands kenteken en een truck met een Tsjechisch kenteken. Ja ja...

De rest van de rit gaat eigenlijk prima. Totaal geen oponthoud en dus neem ik rond 15.30 uur de afslag bij Roussillon. Kosten EUR 22,90.

Even na 16.00 uur rijd ik Camping des Nations op. De camping ligt aan de N7 (komend vanuit het zuiden) aan de rand van het dorpje Auberives-sur-Vareze. Al jaren een vaste stop voor mij, al ben ik er de laatste jaren wat minder geweest. Eerder kwam ik er soms wel 3 of 4x per jaar. Dat kwam omdat ik op mn reizen naar Spanje en Portugal hier ook (heen en terug) stopte.

Voor de zekerheid had ik de camping gisteren even gebeld want de eigenaresse is al 77 jr. en vertelt bijna jaarlijks dat de camping dicht gaat. De camping staat nu ook niet meer in de gids, dus het lijkt er nu toch echt op dat ie dicht gaat. Als je het zeker wil weten bel dan gewoon even --> 0033 474 849 513.

De laatste keer dat ik hier was, was op 11 februari 2010 (op weg naar Zuid Italie). Toen zag het er iets anders uit:

Maar ik sta nu wel weer bij dezelfde boom :-)

Het zal je niet verbazen dat het nu rustig is (als ze in geen enkele gids staan), maar toch komen er later op de middag nog een aantal caravans en campers binnen rijden.

Eerlijk gezegd was het mn bedoeling om voorbij Lyon te rijden, maar ik kon (noordelijk van Lyon) niet echt een geschikte camping vinden. Bovendien heb ik vandaag ook al 500km. gereden. Genoeg voor vandaag.

Morgen heb ik een rit van 600km. voor de boeg en ik denk dat ik maar iets later vertrek om niet in de spits richting Lyon te komen.

Zo ... nu eerst tijd voor een bakkie senseo. Heb ik al weer een tijdje niet gehad, dus daar heb ik heel erg zin in. Daarna even gelijk mn verslag bijwerken en rond 18.15 uur ga ik met het eten (Macaroni 2) aan de slag.

Na de afwas nog even achter de laptop en daarna: tijd voor voetbal.

Woensdag 19 oktober 2011.

Zoals gisteren al aangegeven ga ik vanochtend niet al te vroeg weg. Dus eerst even rustig (ouwe man ...) wakker worden, 2 bakkies leut (anders kan ik niet rijden) en dan op pad.

Om 8.40 uur rijd ik van de camping en ik ben heel benieuwd wat voor situatie ik bij Lyon aantref.

Bij Vienne is het - zoals altijd - megadruk, maar als ik eenmaal op de snelweg richting Lyon zit valt het reuze mee. Wat niet meevalt is het weer. Het is nog wel droog, maar het is echt aardedonker. En dan zijn er nog van die Franse grappenmakers die zonder licht aan rijden. Zoals gezegd ... ik neem de snelweg langs de Rhône dwars door de stad. Dat doe ik eigenlijk altijd, maar nog nooit "door de week en 's morgens vroeg".

In Lyon aangekomen wordt al op de borden aangegeven dat er langzaam rijdend verkeer is. Inderdaad, bij een aantal afslagen is het even oppassen en ik heb net de gang er weer in als ik opeens iets door de lucht zie vliegen. Alles staat ineens op de rem, een paar mannen springen uit een bus en dan zie ik dat er een aantal planken van een bestelbus gevallen zijn. Die zal je maar door je voorruit krijgen ...

En dan staat het dus ineens over 3 rijstroken stil. De planken worden verwijderd en direct rijdt het weer.

Met het weer gaat het de verkeerde kant op. Het begint stevig te regenen, maar veel harder dan 50 / 70 km. per uur kun je hier toch niet. En in de - vele - tunnels heb je ook geen last van de regen.

Even verder heb ik het gehad. Het is nu 9.15 uur. De camping ligt op 40km. van Lyon dus dat heb ik toch vlot gedaan of niet dan ?

Naarmate ik verder naar het noorden rijd, wordt het weer beter en wordt het minder druk op de weg. Rond 11.00 uur ben ik bij Dijon en stop ik even voor een bakkie leut en een broodje. Even voorbij Dijon neem ik - net als gisteren - een shortcut. Deels omdat ik weer moet tanken en deels om wat tol te besparen. Vanaf Lyon tot iets voorbij Dijon moest ik EUR 24,70 aftikken en voor het stuk van Langres-Noord tot aan Toul bij Nancy EUR 12,70.

Scheelt iets van EUR 11 aan tol. Het tanken levert me niet zo heel veel voordeel op. De tankstations bij de supermarkten zijn - vanwege middagpauze - al dicht en dus moet ik "er iets duurder aan". Besparing iets van EUR 0,10 per liter. Dit keer 60 liter getankt dus totaal heeft me deze shortcut EUR 17 opgeleverd. Tja ... geen vetpot. En het kost natuurlijk wel meer tijd.

De rest van de rit gaat ook prima. Bij Nancy stop ik even om wat eten want het is inmiddels al 13.30 uur geweest. Bij Nancy is het - zoals altijd - weer keidruk, maar het rijdt goed door. Ook bij Metz is het druk, maar hier begint warempel het zonnetje te schijnen. Super !! Ik moet nu wel een beetje aanmaken anders kom ik bij Luxemburg in de file. Mn navigatiesysteem geeft aan dat ik om 16.05 uur op mn eindbestemming (Camping Officiel in Arlon) ben. Ik hoop dus dat ik nog net voor de spits uit ben.

Het lijkt goed te gaan. Bij 1 van de 2 tankstations aan de snelweg in Luxemburg wil ik nog even stoppen om water te lozen, maar de vrachtwagens staan al op de afrit zo druk is het er. Dan maar niet. Bij de "grens" tussen Luxemburg en Belgie staat het ineens stil en is het behoorlijk druk. Volgens mij had ik echt geen 15 minuten later moeten zijn want dan was ik echt in de file gekomen.

Om 16.05 uur - goed zo Helga ! - rijd ik de camping op. En - heel verrassend - de receptie is geopend. Wat blijkt ... er is een nieuw (Nederlands) beheersechtpaar. De eigenaren zijn ook Nederlanders, maar zo lang ik hier kom zijn die met vakantie. De overnachting kost me (voor 1 persoon) EUR 14,80 en daarmee is dit - zoals eigenlijk elk jaar - voor mij de duurste camping :-)

Op de camping heb ik min of meer een vaste plek, maar ook nu kom ik er weer achter dat ik vroeger in het seizoen ben. Want het is behoorlijk druk en de verwachting is dat er vanavond nog flink wat binnen rolt. En dus sta ik aan het eind van het pad waar ik normaal sta. En dus kost het me even moeite om de camper goed vlak te krijgen. Het zonnetje valt mooi op de camping en dat geeft een mooi beeld:

Nog eentje dan:

En ook hier is het wel s anders geweest:

Dit was op 30 november 2008. Een maandje later in het seizoen dus. Maar de beheerder geeft aan dat het vanochtend ook licht gesneeuwd heeft.

En als ik eenmaal in de camper aan een bakkie senseo zit kom ik erachter dat het hier inderdaad niet meer zo warm is. Brrrrr.

Ik kruip even achter de laptop om mn mailtjes op te halen (poeh .. gratis WIFI !) en ga daarna direct mn verslag bijwerken. Wat ik vanavond ga eten ? Nou ... dat is voor de vaste volgers van mn verslag geen verrassing. Want hier eet ik altijd visfilet met rijst en kerriesaus. Dat moet namelijk 45 minuten in de oven en dan warmt de camper lekker op.

Donderdag 20 oktober 2011.

Oei .... twas niet echt warm vannacht ... Vanochtend eerst maar even wat warme lucht (kheb heteluchtverwarming in de camper) de camper in blazen. Als ik de screens open doe zie ik dat het ook nu mooi weer is. Het is nog wel iets mistig, maar volgens de radio is dat zo opgelost. Nog even de wc legen, vuil water lozen en dan op pad. Even na 9.00 uur rijd ik van de camping. Dit keer stuurt Helga me via de N4 richting Bastogne.

Deze route loopt vlak langs de grens van Belgie - Luxemburg en o.a. door het grensplaatsje Martelange. En dat Martelange is een heel bijzonder plaatsje. Ik weet niet of je er wel eens doorheen gereden bent, maar als je vanaf Arlon komt heb je aan de rechterzijde van de N4 een oneindige rij tankstations. Zover je kunt kijken: alleen maar tankstations !!

Nu heb ik het even nagezocht en wat blijkt: de N4 is de grens tussen Belgie en Luxemburg. De tankstations liggen dus allemaal in Luxemburg terwijl je aan de Belgische kant minstens 20 a 30km. moet rijden om te kunnen tanken. Heeel apart.

Op de weg kun je goed doorrijden, al zijn ze op een aantal stukken met het wegdek aan de gang. En ik moet zeggen: dat is ook echt wel nodig. Sjonge jonge ...

Even later draai ik de snelweg op richting Luik en opnieuw kan ik lekker doorrijden. In Luik is het natuurlijk weer s hartstikke druk, maar opnieuw sta ik niet in de file. Even later ga ik de Belgisch - Nederlandse grens over. Tot Maastricht gaat het nog wel, maar daarna wordt het veel drukker op de weg. Mn cruise control kan ik nu wel opbergen.

Tussen Venlo en Venray stop ik tegen 12.00 uur even om wat te eten. En het zonnetje schijnt nog steeds. Eigenlijk is het perfect weer om te rijden. Bijna geen wind en droog.

Als ik rond 13.00 uur bij Ewijk de A50 op draai is de spitsstrook al geopend. SPITS strook !! 13.00 uur !! Het is niet te geloven. En het is ook gewoon nodig. Alle 3 rijbanen zijn bezet. Ik snap er niets van. Als ik even verder bij Knooppunt Waterberg van Arnhem naar Apeldoorn rijd is de spitsstrook dicht. Maar hier rijdt het dus nu ook met een gangetje van 70 / 80 p.u. ....

Even verder neem ik de afslag richting Deventer en rond 14.30 uur rijd ik Lemelerveld binnen. Het einde van deze 6-weekse reis !!

Slotwoord.

Als ik terug denk aan deze reis zal me 1 ding zeker bijblijven --> de hitte !

Want wat was het warm. De 1e vier weken heb ik bijna continue een temperatuur gehad wat rond de 28 - 32 graden lag. Dat is prima voor vakantieweer, maar veel te warm om te werken. Zelfs de Italianen vonden het - voor de tijd van het jaar - veel te warm. Daarnaast zullen me "de mieren van Orbetello" en de Italiaanse muggen in het algemeen goed bijblijven.

Dit alles maakt ook dat ik bijna niet buiten gezeten heb. Op de avond buiten zitten met de muggen was geen pretje en overdag kon je beter binnen blijven vanwege de warmte. Meestal had ik 's morgens afspraken en zocht ik in de loop van de middag een plekje op de camping op in de schaduw. En dan was het vaak in de camper nog wel even koel (vanwege de airco welke ik onder het rijden aan heb).

Maar het had natuurlijk ook met de drukte te maken. Als je kijkt naar andere reisverslagen van Italië zul je zien dat ik dit stuk normaal gesproken in 9 a 10 weken doe. Nu in slechts 6 weken. Dat betekent: weinig tijd om andere dingen te doen en veelal de volgende dag weer richting een andere camping. Af en toe bleef ik een dag extra staan om wat dingetjes af te wikkelen of om me voor te bereiden op de volgende te bezoeken campings.

Door de drukte heb ik ook nagenoeg niets bekeken. Nu heb ik natuurlijk steden als Pisa, Lucca, Florence, Siena, Rome en Venetië allemaal al bezocht. Sommige zelfs meerdere keren. Dus ik zou me ook kunnen voorstellen dat het verslag van deze reis lang zo leuk niet was om te lezen. Omdat het natuurlijk heel veel zakelijk was. En de foto's welke ik maakte was veelal van de camping.

Zakelijk gezien is het me niet tegen gevallen. Vorig jaar was ik rond dezelfde tijd in Kroatië en dus moest er nu heel veel onderhoud gepleegd worden. En dat onderhoud (waar bijv. ook het bezoeken van campings welke betalingsachterstanden hebben bij hoort) levert financieel niet direct wat op. De meeste provisie verdien ik aan aan het afsluiten van nieuwe contracten. En dat valt me tot nu toe wat tegen. Maar daar staat tegenover dat er heel veel probleem gevallen opgelost zijn en dat ik ook voor mn eigen site www.vakantiewoningen-in-europa.nl goed werk gedaan heb.

Maar wat is kan nog komen. Want terwijl ik naar Nederland reed kwam er nog weer een nieuw contract binnen en ik weet dat er nog een aantal contracten onderweg zijn. Al met al een zeer geslaagde reis. Zeker als je je bedenkt dat het in het zuiden van Europa toch allemaal niet zo rooskleurig is. Ook in Italie gaat het economisch gezien een stuk slechter dan bijv. in Nederland en Duitsland. Als ik dit "mee neem" heb ik zeker goede zaken gedaan !

Wat het land Italië als bestemming betreft zie ik toch flinke verbetering. De campings blijven - gelukkig - investeren en dat resulteert niet alleen in meer voorzieningen (zoals zwembad), maar ook in zaken als WIFI (wireless internet) en hogere voltage van de stroom. Verder raakt de "warmte" van de Italianen mij steeds meer. Dat merk ik natuurlijk goed omdat ik steeds meer mensen in Italië ken en ook al lang ken. Helaas verandert 1 ding nog niet echt "afspraak is afspraak" is over het algemeen nog ver te zoeken. "Je hoort volgende week van mij" betekent veelal dat je 2 of 3 weken later nog wel een paar keer moet bellen. Veel extra werk dus...