Periode vrijdag 7 oktober - donderdag 13 oktober 2011. Route Sirolo, San Marino, Bellaria (bij Rimini), Marina di Ravenna, Lido di Spina, Sottomarina (Chioggia).

Vrijdag 7 oktober 2011.

Nou ... het was hier vannacht heerlijk rustig ! De enige drukte die ik had was het jagen op muggen. Want in de paar tellen dat ik gisteren de deur open heb gehad zijn ze me toch weer massaal komen bezoeken.

Maar goed, verder prima geslapen. Vanochtend kruip ik nog even achter de laptop, uiteraard vergezeld van een bakkie ouderwets opgeschonken leut. En daarna op pad want ik heb een redelijk drukke dag.

Gelukkig (...) is het vandaag wat bewolkt. Dat hebben ze ook voorspeld en sterker nog .... het gaat vandaag regenen, waaien en onweren. Dit is het omslagpunt voor het weer en daarna komen er eindelijk normale temperaturen. Want zelfs de Italianen hebben het warm ha ha. De afgelopen 4 weken heb ik bijna continue een temperatuur gehad tussen 27 - 31 graden. Na vandaag zal het rond de 20 - 25 liggen. Een stuk beter !

Voor vanochtend heb ik 2 afspraken in en bij Numana, op zo'n 10 minuten rijden. Tja, hoe zal ik dat toch wegschrijven ? Want het was niet echt succesvol. Bij 1 van de campings lukte het me nog wel om een (nog van vorig jaar) openstaande rekening te incasseren, maar daarna ging de knip dicht. Geen verlenging dus.

Na mn 2e afspraak bel ik de volgende camping, Camping Panorama in Fiorenzuola di Focara bij Pesaro, een ritje van ongeveer 1 uur en 15 minuten rijden. De camping ligt iets van de route en daarom bel ik Marco - de eigenaar - even. Hij geeft aan dat hij om 15.00 uur wel aanwezig kan zijn. Oei ... dat is me eigenlijk te laat. Het is nu 10.30 uur en ik moet nog even boodschappen doen. Dus ik had gehoopt om rond 12.30 uur af te spreken. Uiteindelijk komen we uit op 14.00 uur.

Mn navigatiesysteem wil me al direct de snelweg op hebben, maar bij Porto Recanati is een Lidl welke "goed" gelegen is. Hoezo "goed". Omdat ik altijd even kijk hoe zo'n supermarkt ligt. Ik vermijd supermarkten aan drukke wegen en al helemaal vlakbij afslagen bij snelwegen. Dan heb je de grootste kans dat er ingebroken wordt. Maar goed, het zegt ook niet altijd wat. In Spanje ging ik regelmatig naar een Lidl in Playa de Oliva. Rustig gelegen, geen snelweg in de buurt. Maar later hoorde ik dat daar bij mensen niet alleen was ingebroken, hun gehele camper werd gestolen. Zulke dingen (zoals inbraken) heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt.

Aangekomen bij de Lidl in Porto Renacati zie ik op het parkeerterrein een grote oude bus staan, met daarnaast een vrachtwagen met een soort van camper erop gemonteerd en daarachter een camper waarvan de bumpers met touwen vastgemaakt zijn. De grote oude bus (type oude FRAMbus maar dan wit :-) staat open en de motor draait. Een beetje vreemd allemaal en dus parkeer ik de camper iets verder weg. Als ik een paar meter bij de camper weg ben komt er een politieman naar me toe. Of die "campers" bij mij horen. Als ik ontken loopt hij voor me uit de Lidl in en tja .... nu wil ik a mensen niet op hun uiterlijk be-/veroordelen maar de eigenaars zijn gauw gevonden.

Het blijkt om een groepje Fransen te zijn en de politieman trekt flink van leer. En dat gaat flink arrogant. Hij wijst op 1 van de Fransen en maakt een gebaar van "kom hier !". Nou ja zeg .... De Fransen vinden dat schijnbaar ook want er ontstaat een flinke discussie. De politieman in het Italiaans, de Fransen - uiteraard - in het Frans. Geen idee of ze elkaar begrijpen. Een deel van de groep gaat met de politie mee naar buiten en het geschreeuw over en weer gaat maar door. Als ik mn boodschappen gedaan heb moet het meisje bij de kassa het ook nog ontgelden. De overgebleven Fransen maken daar hun ongenoegen duidelijk bij het afrekenen. Maar ook nu gaat het weer in het Frans en volgens mij verstaat het meisje er ne pas une barst van.

Als ik de boodschappen ingepakt heb en weg rijd, zijn ze nog steeds aan het bakkeleien. Sjonge jonge ....

Even later draai ik de snelweg op en als ik bij de 1e parkeerplaats aan de snelweg zie dat er een camperserviceplaats is besluit ik even te stoppen. Ik heb nog wat tijd over en mn vuilwatertank zit behoorlijk vol. Als ik bij de serviceplaats kom blijkt dat ik ook schoon water kan tanken. Het ziet er trouwens allemaal prima uit ! Als ik weg rijd treedt er een sproei installatie in werking die alles schoonspuit. Keurig !

Ik ben trouwens wel blij dat ik wat tijd over heb want ze zijn op dit stuk overal met de weg bezig. Gevolg: behoorlijk smalle stroken en dus blijf ik maar veilig op de rechterbaan. Maar dat schiet niet echt op met al die vrachtwagens.

Bij Pesaro neem ik de afslag en hier weet ik inmiddels goed de weg. Ik weet dat iets voorbij de camping (waar ik niet kan parkeren ... hek) een soort van parkeerplaats is en dus ga ik daar even eten. Het is net 13.00 uur geweest dus een afspraak om 14.00 uur is helemaal prima.

Als ik om 14.00 uur bij de camping kom is eigenaar Marco al gearriveerd. Super ! We kletsen even wat bij en de contracten worden verlengd. Camping Panorama ligt nagenoeg direct aan de kust maar dan wel op een hoogte van 125m. Vanaf de camping heb je een geweldig uitzicht en deze mooie en rustige omgeving trekt steeds meer Nederlanders. Marco is dus tevreden.

Voor meer informatie over deze camping, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2704&gebied=marche&land=italie

Buiten mn eindbestemming (Centro Vacanze San Marino) om, heb ik vanmiddag nog 2 adressen op het programma staan. Bij de 1e camping (Villaggio Mithos in Misano Adriatico) heb ik geluk. Want ik kom zonder afspraak en tref toch direct eigenaar Maurizio. Een paar jaar geleden heb ik hier ook een (goed) gesprek gehad, maar toen kwamen we helaas niet tot zaken. Nu wel, al blijft het wel alleen bij een vermelding op mn eigen site.

Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=3610&gebied=emilia-romagna&land=italie voor het resultaat.

Nog even voor de motorliefhebbers --> Villaggio Mithos ligt vlakbij het Misano World Circuit wat dienst doet als MotoGP Grand Prix van San Marino. Gek genoeg ligt het circuit van San Marino dus niet in San Marino maar in Misano Adriatico wat in de provincie Emilia Romagna ligt. Maar goed, ook op mn eigen site heb ik Centro Vacanze San Marino ook onder Emilia Romagna staan. Maar San Marino is toch echt wel een apart staatje !

Ik rijd nu door naar Riccione, ook weer zonder afspraak. En nu heb ik geen geluk. Want Camping Adria zit potdicht en ook op de mobiele nummers welke ik in mn bezit heb is niemand te bereiken. Ik besluit maar weer dezelfde weg terug te gaan richting de SS16 want "verderop" bij Rimini zijn de meeste doorgangen (onder het spoor) niet hoger dan 1,90m.

Even voor Rimini neem ik - om de drukte bij Rimini te vermijden - een route binnendoor. Of het echt sneller gaat betwijfel ik, maar ik rijd liever door de heuvels dan dat ik bij Rimini in de file sta. Even na 16.00 uur rijd ik Centro Vacanze San Marino op en al direct (ook op de weg hiernaar toe) valt de grote drukte op. Even later blijkt waarom, dit weekend wordt in San Marino de Rally Legend 2011 gehouden, een rally met voormalige coureurs/wagens met proeven op vrijdag en zaterdag en een show op zondag. Kijk maar even op: http://www.historicrally.be/index2.htm

De camping hanteert zelfs voor dit weekend een hoogseizoenprijs. Maar ondanks dat staat het behoorlijk vol. Gelukkig ben ik nog een beetje op tijd want na mij rolt de ene na de andere camper de camping op. Echt zaken doe ik hier niet, maar we maken wel een deal en dus kan ik hier 2 nachten blijven. Echt rustig zal het niet zijn, maar ach ... dat geluid van die ronkende en "knallende" rally auto's vind ik niet vervelend.

Het is hier trouwens behoorlijk fris. Dat komt deels door de buien van vandaag maar ook omdat de camping redelijk hooggelegen is. En dus de hoogste tijd voor visfilet ha ha. De rest van de avond doe ik niet zo heel veel meer. Lekker tv kijken en uiteraard even mn vriendinnetje bellen. En dat gaat ook hier in San Marino met de DROAM helemaal prima.

Zaterdag 8 oktober 2011.

Zoals verwacht was het gisteravond en vannacht niet echt rustig, al scheelde het wel dat het vannacht behoorlijk fris was. Want dan blijven de mensen niet buiten rondhangen ha ha.

Naast de vele campers wemelt het trouwens van de tentjes hier:

En echt allemaal verschillende nationaliteiten. Uiteraard veel Italianen, maar ook veel Oostenrijkers, Duitsers, Tsjechen en Engelsen.

Even mn eigen plekkie hier:

Helaas is dat in het sanitairgebouw ook terug te zien want zoveel gasten kan het sanitairgebouw duidelijk niet aan. En schoon is het al helemaal niet.

Maar ja ... ik ben wat gewend ha ha.

Vanochtend ga ik eerst mn verslag bijwerken en daarna met mn administratie aan de slag. Eerst de administratie van de bezochte campings doen en na de middag ga ik met de voorbereiding van de te bezoeken campings voor de komende dagen aan de slag. Nog even grofweg mn schema: de komende week bezoek ik nog een (behoorlijk) aantal bestaande en potentiele klanten in Emilia Romagna. Normaal gesproken is Lido di Spina dan zo'n beetje mn laatste (noordelijke) stop en ga ik dan via Ferrara en Bologna richting Milaan/Genua. Maar ik moet eigenlijk nu 2 bestaande klanten (1 in Chioggia en 1 bij Venetie) bezoeken die nog een stukje noordelijker liggen, dus maar s even kijken of dat lukt.

De bedoeling is dan om volgend weekend "over te steken" richting Liguria (Bloemenriviera) om daar nog 2 klanten te bezoeken in Ceriale en San Remo. Het was trouwens sowieso al de bedoeling om daar langs terug te gaan. Na San Remo rijd ik dan via de Cote d'Azur en de route Soleil via Lyon en Dijon weer richting huis.

Even na 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag. Voor vandaag staan er aardappels, bloemkool (uiteraard met een sausje) en een lekkere kipschnitzel op het programma.

Het weer is trouwens volledig omgeslagen. Ik vertelde al dat het afgelopen nacht behoorlijk fris was, vanmiddag moest ik de screens voor dicht doen omdat het anders (veel) te warm werd in de camper. Maar nu is het zonnetje verdwenen, het regent af en toe en de temperatuur gaat snel naar beneden. Er is ook onweer voorspeld voor vannacht dus het zal wel weer geen rustige nacht worden ha ha.

Zondag 9 oktober 2011.

Nou ... de voorspelling klopte helemaal. Het geluid van de scheurende rally auto's vind ik persoonlijk nog wel leuk om te horen, maar de keiharde regen en de onweer vannacht was niet echt prettig. Daar komt bij dat ik een vrij hoog bed heb en zo'n beetje direct onder het dak van de camper lig. En dan klinkt het echt of het continue hagelt. Of misschien heeft het dat ook wel gedaan....

Vanochtend lijkt het weer iets beter, maar later op de ochtend begint het weer te regenen. Ik ben nog bezig met de presentaties voor de Kroatische campinggroep Istraturist waar ik het laatst over gehad en even na 11.00 uur heb ik alles klaar.

En dus bel ik even naar Happy Camping Village in Bellaria, want daar ga ik vandaag naar toe. Ik bel ze omdat ik de eigenaresse nog te spreken wil hebben en om te vragen of ze tussen de middag de poort/receptie wel geopend hebben.

Dat laatste blijkt het geval en dus maak ik me tussen de buien door klaar voor vertrek. Geen bezoek aan het oude centrum van San Marino dit keer. Dat is echter wel zeer de moeite waard.

Kijk maar s in mn verslag van 2008: http://www.waarisdemol.nl/italie200811index.html

Even na 11.30 uur rijd ik van de plek, lever mn slagboompasje in bij de nu aanwezige receptioniste Sigrid (die van oorsprong uit Oranjewoud komt) en begin aan de afdaling richting Rimini. De rally is nog steeds in volle gang maar hoe klein het staatje San Marino ook is, daar krijg ik nu niets van mee. Druk is het hier en zeker iets verder bij Rimini volgens mij altijd en dus neem ik even voor Rimini weer een short cut. Nou ja ... eerlijk gezegd neemt mn navigatiesysteem een sluiproute. Die kan ik trouwens instellen ... ik heb een zeer speciaal apparaat gekocht .... daar kun je niet alleen kiezen voor "snelste route" en "kortste route" maar ook voor "sluiproute". Handig joh !

En dus heb ik even later Rimini achter me gelaten en ben ik weer op de SS16 beland. Dit keer richting Ravenna. Bij Bellaria neem ik de afslag en even later rijd ik de camping op. Het ritje van San Marino naar Bellaria kost me bijna 3 kwartier en in die tijd gebeurde het volgende: ik ben met een dikke trui aan in de kou en regen en met de kachel aan vertrokken. Onderweg heb ik de kachel steeds lager moeten zetten en eenmaal op de camping kan ik weer gewoon in een polo shirt lopen want het is hier een stuk aangenamer als "boven" in San Marino.

De Slowaakse receptionist herkent me en verwelkomt me hartelijk. Hij geeft aan dat de eigenaresse misschien morgen komt. Nou ja ... het was toch al de bedoeling om hier te blijven. Dan heb ik morgen de drukte bij Rimini in ieder geval niet en morgenvroeg ga ik dan hier de te bezoeken campings bellen voor het maken van afspraken. Als ik de camping op rijd valt mn mond open van verbazing ... ik ben hier regelmatig geweest maar dat is meestal ergens in november (de camping is het gehele jaar open !). Meestal kan ik dan gaan staan waar ik wil en heb ik bijna overal zicht op zee. Maar nu staat bijna alles vol. Ongelooflijk !

Als ik een mooi plekje gevonden heb ga ik eerst even een broodje eten en de korte broek kan al weer aan. Maar dat had ik toch beter niet kunnen doen want even later krijg ik me toch weer een stevige bui inclusief onweer ... niet normaal !

Maar .... na regen komt zonneschijn en even later is het weer heerlijk. Even mn plekje hier tussen al die Duitsers, Zwitsers en Oostenrijkers:

Ik loop gelijk even door naar het strand waar het een drukte van jewelste is ....

En ik maak nog een foto van mezelf:

Het lijkt wel of ik een cape om heb ha ha. Is wat vertekend hoor ...

Zie je de camper ? -->

En daarna antwark !

Ik moet nog een presentatie klaarmaken en mn verslag loopt weer wat achter.

Als menu heb ik trouwens voor vandaag: opgebakken aardappels, kipschnitzel 2 en verse bietjes uit eigen tuin :-)

En het smaakt heeeerlijk ! Na de afwas wisselend achter de laptop en voor de buis ... Zeer waarschijnlijk blijf ik hier morgen nog een dag. Want ik wil de eigenaresse van deze camping nog te pakken zien te krijgen en bovendien moet ik morgen nog afspraken maken. En dan is het handiger dat ik dinsdag weer verder ga.

Maandag 10 oktober 2011.

Na een lekkere douche ga ik eerst richting receptie om te informeren of de eigenaresse ook nog komt vandaag. Ik tref dezelfde receptionist als gisteren en hij geeft aan dat hij geen idee heeft. Tja ... dit schiet niet op.

Als ik terug loop richting camper probeer ik een besluit te nemen wat ik nu zal doen. Vandaag vertrekken gaat toch niet lukken want ik moet nu eerst gaan bellen voor afspraken.

Als ik de 1e afspraak rond heb en de rest vooralsnog niet te pakken krijg, besluit ik - want het weer is heerlijk - even een strandwandeling te gaan maken. Want ik wil ook even broodjes kopen en ik weet dat er iets verder een kleine supermarkt zit. Maar ook nu merk ik dat ik iets vroeger in het seizoen ben (in 2009 was ik hier op 9 november ...) want er zijn meer winkels en restaurantjes open. En dus haal ik even wat broodjes bij de bakker.

Terug in de camper ga ik weer verder met de planning voor morgen. Later op de ochtend ga ik op goed geluk nog een keer richting receptie en dit keer heb ik ook echt geluk. Eigenaresse Marianna is aanwezig en we kunnen direct in gesprek.

Ze is geïnteresseerd, maar wil er nog even over na denken. We spreken af om later op de middag weer om tafel te gaan.

Tussen de middag ga ik even mn lekkere broodjes oppeuzelen en daarna weer aan het werk. Rond 16.00 uur ga ik weer richting receptie. Helaas ... de eigenaresse is in gesprek en ik moet even geduld hebben. Maar mn geduld wordt beloond want even later sta ik met een dubbel contract buiten. Voor meer informatie, kijk maar even op: http://www.campings.nl/happy-camping/happy-camping/.

Wat het eten betreft --> vandaag maar weer s pannenkoeken. Daarna even afwassen en de rest van de avond vind ik het eigenlijk wel prima. Morgen ga ik weer op pad en het voelt wel zo prettig dat ik niet alleen de eigenaresse al gesproken heb, maar bovendien een contract heb afgesloten.

Dinsdag 11 oktober 2011.

Vandaag nog maar weer s een douche pakken en mn wc casette legen. Want ik ga nu verder noordwaarts en er zijn nagenoeg geen campings meer open. Ik heb wel wat adresjes waar ik kan blijven, maar ik verwacht niet dat ik me de komende dagen kan douchen. (ik zet het raam wel open :-)

Om 9.15 uur zie ik het onderhoudsmannetje lopen en dat is dus het moment dat ik ga vertrekken. Want de electriciteitskast op deze camping zit op slot en dus heb je eerst een mannetje nodig voordat je je kabel kunt loskoppelen. Gelukkig heb ik al 2 bakkies senseo achter de kiezen, dan kan ik in ieder geval veilig de weg op.

Mn 1e afspraak heb ik om 11.00 uur in Marina di Ravenna, op zo'n 45 minuten rijden. De volgende afspraak heb ik om 12.30 uur. Maar rond beide afspraken heb ik nog wat campings op mn lijstje staan. De 1e ligt vlakbij Bellaria, namelijk Cesenatico Camping Village. Campingdirecteur Ferruccio ken ik inmiddels al een aantal jaren en als ik me meld in de receptie wenkt hij me al uit zn kantoor dat ik verder kan komen. Zoals elk jaar (....) is hij positief, maar helaas is de camping in eigendom van een aantal investeerders en hij is niet degene die het laatste woord heeft. Maar weer afwachten dus.

Bij Cesenatico zijn ze de laatste jaren behoorlijk met de wegen bezig geweest en als ik - bijna automatisch - rechtsaf sla kom ik erachter dat de oprit foetsie is. Ook mn navigatiesysteem is er niet van op de hoogte en dus moet ik nog een stukkie doorrijden (vanwege het spoor) voordat ik weer de SS16 op kan rijden. Even voor Ravenna neem ik de afslag naar Marina di Ravenna. In de naaste omgeving van Marina di Ravenna liggen behoorlijk wat campings. Op 2 campings in Punta Marina Terme is het me niet gelukt een afspraak te maken (contactpersonen op vakantie) en bij een andere camping in Marina di Ravenna kreeg ik gisteren geen gehoor.

Ik rijd er langs en dus bel ik nog even voor de poort van de camping welke hermetisch is afgesloten. Helaas .... geen gehoor.

En dus ben ik eerder op mn afspraak dan de bedoeling was. Maar als ik me meld bij de groep Gestione Campeggi welke rond Ravenna 4 campings hebben, blijkt dat geen probleem en even later zit ik in gesprek. Het gaat om een bestaande klant. Het contract moet per 1 december a.s. verlengd worden. We nemen alles door en uiteindelijk weet ik het zelfs nog iets uit te breiden.

Ben je op zoek naar een camping bij Ravenna, kijk dan even op: http://www.campings.nl/societa-gestione-campeggi-srl/villaggio-dei-pini//

Voor mobilhomes kun je ook even op deze site kijken (zeeeeeer mooi zwemparadijs !!) --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2735&gebied=emilia-romagna&land=italie

Als ik Marina di Ravenna uit rijd twijfel ik even wat ik zal doen. Ik heb om 12.30 uur afgesproken in Lido di Dante, maar mn contactpersoon Roberto is nogal makkelijk en als ik m bel of ik er misschien wat eerder terecht kan zegt ie "i will be there at 1 or 1.30 ...". Ik sputter wat tegen en informeer of hij niet toevallig in Casal Borsetti is (Roberto is eigenaar van Camping Classe maar ook mede-eigenaar van een bungalowpark in Casal Borsetti).

Ik gok goed. Hij is inderdaad daar en dus spreken we daar om 12.00 uur af.

In plaats van de rondweg stuurt mn navigatiesysteem me het havengebied in en ik ben heel benieuwd wat me te wachten staat. Want op 9 november 2007 was ik hier ook en toen schreef ik "En omdat ik hier vorig jaar ook langs gereden heb weet ik een shortcut. Maar op een gegeven moment moet je een kanaal over en daar ligt geen gewone brug maar een soort van vlotbrug waar je tol moet betalen. Maar even later zit ik op de weg naar Chioggia".

Maar als ik bij het bewuste kanaal kom blijkt de vlotbrug te zijn verdwenen en in plaats daarvan ligt er een fraaie brug. En even later draai ik de SS309 op. Zo ... dit scheelt een flink stuk !

Even voor 12.00 uur meld ik me bij Residence Mare Pineta. Ook hier zit alles potdicht, maar ik ben hier eerder geweest en ik weet dat er via een pad (leuk met de camper :-) een andere ingang is. Even later meld ik me bij de receptie en kort daarna zit ik met Roberto in gesprek. Het gesprek loopt niet helemaal zoals ik me het gewenst had, maar toch vertrek ik even later redelijk tevreden.

Midden door Casal Borsetti loopt een kanaal en een aantal jaren geleden hebben ze de brug over dit kanaal gewoon dicht gedaan. En nu moet je dus een eindje omrijden om in Casal Borsetti zuid te komen. Daar liggen nog een aantal campings en ook de enorme camperplaats waar ik ook al een paar keer overnacht heb. Maar er is ook nog een camping open en die wil ik nu toch een keer weer bezoeken. Camping Reno heb ik een aantal jaren geleden bezocht (2006) en toen schreef ik het volgende "Na een onrustige nacht (slecht geslapen) sta ik op met de gedachte dat ik hier niet langer wil blijven. Ik heb nog wat campings hier in de omgeving te bezoeken en wilde dat eigenlijk vandaag doen en dan vanavond hier weer terug komen en hier het weekend blijven. Maar de camping staat mij niet aan. Eerlijkgezegd is het g oude bende. De toiletten/douches vallen van ellende bijna uit elkaar en zijn vies. Ik sta vlak bij de ingang en er reden gisteravond de hele avond auto's vlak achter de camper langs. Op de camping worden namelijk een aantal huisjes bewoond door een soort van zigeuners. Ik weet wel dat ik zelf ook een soort van zigeuner ben, maar deze mensen gedragen zich niet als campinggasten. Een boel lawaai, 's avonds vuurtje stoken midden op het pad en de auto's waarin ze rijden lijken wel op de toiletten hier (vallen ook van ellende bijna uit elkaar) en volgens mij is er geen een met een goede uitlaat."

Maar dit keer word ik vriendelijk ontvangen en de receptioniste (receptie is dicht) wordt zelfs opgetrommeld. Ondertussen kan ik even een kijkje op de camping nemen en het ziet er nu prima uit. Ik heb alleen de staat van het sanitair niet kunnen bekijken. Ik doe mn verhaal bij de receptioniste en ik hoor (hoop ik) later meer.

Na het gesprek ga ik richting de camperplaats in Casal Borsetti om even wat te eten. En ook omdat ik nu zeer waarschijnlijk niet mn "overnachtingscamping" op kan. Ik overnacht namelijk op een gesloten camping en tussen 13.00 en 15.00 uur is de receptie zeer zeker gesloten. Als ik heb gegeten en even wat heb gelezen bedenk ik me dat ik vlakbij mn overnachtingsadres (Spina Camping Village) nog wel een andere camping kan bezoeken. Dit had ik voor donderdag op de planning staan, maar misschien kan ik er nu terecht. En ja hoor ... ik kan er direct terecht.

En dus zit ik even later op Camping Mare Pineta (da's de 2e Mare Pineta vandaag) in gesprek met eigenaar Marcello. Da's wel heel toevallig want ik heb deze camping in de voorgaande jaren al een paar keer bezocht en heb de eigenaar nog nooit getroffen. Hij is zeer geïnteresseerd en geeft mij aan dat hij mij op de Vakantiebeurs ook gezien heeft en dat hij www.campings.nl kent ... okay ..?? Het gesprek is prima maar ook hier moet het nog even afgestemd worden. We houden contact.

Zo ... genoeg voor vandaag. Op naar Spina Camping Village. Daar aangekomen wordt de poort geopend door Tiziano waar ik de afgelopen jaren mee bevriend ben geraakt. Ze werk ik op de Vakantiebeurs in Utrecht altijd vanuit "zijn" stand (Club del Sole) en dat is voor mij ideaal omdat hij - uiteraard - een stand heeft in de "Italiaanse hal" waar een groot van mn klanten rondlopen.

Ik ben aangenaam verrast Tiziano te zien want de receptioniste had aangegeven dat hij op vakantie was. Ziekte van zn dochter gooide echter roet in het eten. We spreken af om morgenvroeg om tafel te gaan en hij geeft aan dat "mijn plekje" weer beschikbaar is en dat de stroom geregeld is. Helemaal super !

Ik kruip nog even een poosje achter mn laptop, ga na het eten even afwassen en zit daarna wisselend achter de laptop en voor de buis om naar het Nederlands elftal te kijken. Morgen blijf ik hier zeer waarschijnlijk want ik heb nog heel veel werk liggen en moet sowieso eerst weer even een aantal campings bellen voordat ik verder kan.

Woensdag 12 oktober 2011.

Gisteravond was het - uiteraard - lekker rustig op de camping. Maar ja, dat heb je al gauw als je de enige gast bent. De broer van Tiziano woont op de camping, dus mocht er iets gebeuren dat zit ik in ieder geval niet opgesloten, maar het is wel eeerruuggg rustig. Voor vandaag heb ik een administratief daggie gepland want ik heb behoorlijk wat werk liggen en wil voor morgen en vrijdag nog wat afspraken plannen.

Ik werk eerst mn verslag bij en ga daarna richting receptie om het zakelijke gesprek met Tiziano te voeren. Over de afloop kan ik helaas nu nog niets vertellen. Maar wil je vast meer informatie over deze camping kijk dan even op:

Dit is trouwens mn plekkie hier:

Zoals je ziet heb ik de screens voor dicht. Ik zorg dat ik steeds de zon iets voor ben met het dicht doen van de screens. Want ook nu is het weer behoorlijk warm al zijn het niet meer van die idiote temperaturen. Vandaag is het zo'n 23 - 25 graden. Wat mij betreft prima en nu koelt het tenminste 's nachts ook wat af. Met het openen van de ramen hier op de camping moet je heel voorzichtig zijn (alleen met horren) en de deur openen: alleen bij noodzaak. Want het stikt hier werkelijk van de muggen. Je kunt nu echt niet buiten zitten.

De rest van de ochtend ben ik bezig met afspraken plannen en voorbereiden en uiteraard ook een overnachtingsplek. Zeer waarschijnlijk wordt dan de camperplaats van Camping Oasi in Sottomarina bij Chioggia. Wel stroom, maar weer geen sanitair want de camping daar is ook al lang dicht. Zoals het er nu uit ziet ga ik vrijdag naar Fusina bij Venetie en dan kan ik me eindelijk weer douchen ha ha. Tot die tijd maar wassen op de oude manier ... in zo'n zinken teiltje met een washandje :-)

Tussen de middag ga ik even met Tiziano te eten in de nabij gelegen Lido degli Estensi. En het centrum van dit badplaatsje - waar het in de zomer zeer waarschijnlijk zeer druk zal zijn .... - is echt helemaal super:

(voor de "opletters" onder de lezers ... deze foto heb ik zelf niet gemaakt. Want dan zou er iets niet kloppen gezien de "dikke" jassen....

Prachtige Romeinse bouwwerken, compleet met Romeinse muren/poorten:

Als we restaurant Sayonara binnen lopen valt mn mond open van verbazing. Het zit bijna helemaal vol. Ik schat dat er zo'n 150 man zitten te eten. Echt niet normaal. En heel grappig ... ik kom een bekende tegen. Een eigenaar van een camping in de buurt, maar het lijkt erop dat Tiziano en hij het niet zo goed met elkaar kunnen vinden. Dus even kort de hand schudden en ver weg gaan zitten ha ha.

Alhoewel de naam Sayonara meer Japans op mij over komt is het echt een typisch Italiaans restaurant. Heel veel licht, heel veel televisies (aan) en heel veel lawaai. We bestellen pasta en Tiziano vraagt me grijnzend of ik honger heb.

Even later blijkt waarom, ik krijg me toch een bak pasta voorgeschoteld. Echt niet normaal. Daar had ik normaal pasta 1 en pasta 2 van gemaakt ha ha.

Onder het genot van een wijntje kletsen we nog even - niet zakelijk :-) - bij en rond 14.30 uur zijn we weer terug op de camping. We nemen nog even een bakkie (echt wel ..) expresso en daarna ga ik weer ...pfff .... aan het werk.

Dit keer met de campingadministratie, oftewel ... van de bezochte campings noteren wat er besproken is en afhandelen.

Rond 18.30 uur besluit ik maar brood te gaan eten want ik zit nog steeds vol. Scheelt ook weer afwas ha ha. Vervolgens even voor de buis en de rest van de avond krijg ik niet meer zoveel uit handen.

De lucht is hier trouwens weer mooi gekleurd ... Omdat ik geen zin heb in een horde muggen gebruik ik een foto welke ik hier een paar jaar geleden (20 november 2008) gemaakt heb:

Mooi he ?!

Donderdag 13 oktober 2011.

Zo ... vandaag ga ik weer op pad. Mn 1e afspraak heb ik rond 11.00 uur in Lido di Pomposa op zo'n 20 minuten rijden. En dus kruip ik eerst nog even een tijdje achter de laptop. Mailtjes beantwoorden en mn verslag bijwerken.

Om 10.30 uur ben ik klaar voor vertrek. Ik neem nog even afscheid van Tiziano en ga weer op pad.

Even na 11.00 uur rijd ik Camping Village i 3 Moschettieri (inderdaad ... de 3 musketiers ...) op. De eigenaar is niet aanwezig (wist ik ...) maar zn secretaresse wel. We nemen alles door en 20 minuten later rijd ik weer van de camping. Voor meer informatie over deze camping welke prachtig direct aan het strand gelegen is, kijk maar even op:

Op naar Chioggia. Of liever gezegd Sottomarina, waar een flink aantal campings liggen.

Zodra ik weer op de SS309 zit (ze hebben nu toch echt over een groot stuk het wegdek verbeterd) stop ik even om te tanken. En op de parkeerplaats bij het tankstation zet ik ook even een bakkie koffie en bereid me nog even voor op de gesprekken straks. Van Lido di Pomposa naar Chioggia is een uurtje rijden en ik heb nog iets tijd over. Ik ben zo vroeg omdat ik de afspraken van vanmiddag een beetje (te) kort op elkaar gezet heb en dus wil ik ook echt op tijd bij de 1e afspraak zijn.

Op de SS309 is het weer als vanouds keidruk. En het blijft hier gewoon altijd heel goed oppassen. De weg is namelijk redelijk breed en dus wordt er regelmatig "door het midden" ingehaald. Ook door vrachtwagens !! Dat er bijna overal een doorgetrokken streep is mag de pret niet drukken. Ik snap eigenlijk niet waarom ze moeite doen om die strepen te trekken.

Bij Chioggia neem ik de afslag en ga eerst nog even wat boodschappen halen. Ik twijfel of ik hier ook even ga eten, maar het is me eigenlijk (in de volle zon) veel te warm. En dus rijd ik door richting de boulevard waar ik weet dat er een aantal parkeerplaatsen in de schaduw liggen. De weg richting de boulevard heeft 2 stroken en naast de rechterstrook staan allemaal auto's geparkeerd. Omdat de stroken niet al te breed zijn en omdat de Italianen "niet altijd even netjes parkeren" en ik (de camper) toch wat breder ben dan een auto doe ik maar hetzelfde als de vrachtwagens hier. Gewoon op het midden van beide stroken rijden. Af en toe drukt er een scootertje langs, maar de auto's laat ik er niet langs.

Een eindje verder bij een rotonde staat er ineens een mannetje midden op de weg. Gelijk gaan bij mij de nekharen overeind staan. Ik ben ooit bij Gibraltar lastig gevallen door zo'n mannetje. Gelukkig was ik toen gewaarschuwd dat er zich figuren op de parkeerplaatsen voordeden als parkeerwachter maar dat in werkelijkheid niet waren. Die gast bij Gibraltar kwam - compleet met legitimatiebewijs dat hij bij de gemeente werkte (vervalst natuurlijk) - toen bij mn camper toen ik wilde vertrekken en zei dat ik EUR 5 parkeergeld moest betalen. Omdat ik hem toen aan zag komen was ik gauw de camper ingegaan en vergat daarbij het alarm eraf te halen. Het grappige was toen dat hij op de ramen begon te slaan en vervolgens het alarm af ging. Binnen no-time kwam er een politie auto aanrijden en die gast zet het toch op een lopen ha ha.

Maar goed, even weer terug naar het mannetje hier in Sottomarina. Ook hij begint met zn armen te zwaaien en hij lijkt de breedte aan te geven. Bovendien versta ik inmiddels wat Italiaans en hij lijkt te zeggen dat ik er niet langs kan. En dan zie ik een eind voor me een grote (openbaar vervoer-)bus staan met een rode driehoek erachter. Aha ... en die kan ik natuurlijk vanwege die smalle rijstroken niet passeren. En dus moet ik even omrijden... Duidelijk ha ha.

Even verder vind ik een mooi plekje op even een broodje te eten. Rond 14.00 uur rijd ik Camping Miramare op. De eigenaar is er nog niet maar gelukkig staat het hek open. Want het weggetje waar hier ongeveer 7 campings aan liggen is behoorlijk smal en je hebt niet echt veel ruimte om ergens te parkeren. Even later is Alessandro gearriveerd en kunnen we in gesprek. Wel sterk trouwens, toen ik hem gisteren belde wist hij mij nog te herinneren. En dat terwijl ik hier 4 jaar geleden voor het laatst was !

Het gesprek is prima en even later sta ik met een "vet" contract buiten. Kijk voor meer informatie over deze camping (ook direct aan het strand) maar even op:

Op naar de volgende camping (Oasi), welke helemaal aan het einde van dit doodlopende weggetje ligt. Ook de eigenaresse van deze camping wist mij nog te herinneren. Daar kan ik me iets meer bij voorstellen want dit is een bestaande klant.

Maar ook hier ben ik 4 jaar niet geweest. Het wordt dus wel weer de hoogste tijd. Ook hier heb ik een goed gesprek. Voor meer informatie over Camping Oasi kijk maar even op:

Dit is trouwens ook gelijk mn overnachtingsadres. Alle campings hier in de omgeving zijn gesloten, maar Camping Oasi beheert ook een plezierhaven en in de haven is een (afgesloten en bewaakte) camperplaats. Kosten ... ik geloof iets van EUR 5 per nacht. En er is stroom. Voor mij voldoende dus. Ik vind een mooi plekje:

In totaal kunnen er hier iets van 30 campers staan denk ik. Die staan er uiteraard nu niet. Een paar campers, waaronder een Engelse welke gelijk met mij arriveerde en ook een Oostenrijkse caravan. Dat ziet je trouwens niet zo vaak. Mag officieel op een camperplaats ook niet, maar in dit geval is het een camperplaats van een camping en dan gelden hun regels.

Op onderstaande foto zie je dat de boten vlak naast de camper liggen. Rechts op de foto zie je op de camping de mobilhomes.

En er liggen wel leuke bootjes hier:

Helaas duurt het even voordat het "mannetje van de stroom" gearriveerd is. Ik smacht namelijk naar een bakkie senseo :-)

Het is trouwens al 17.00 uur geweest, dus de middag is al bijna weer voorbij. Even later is de stroom geregeld en kruip ik even met een bakkie leut achter de laptop.

Daarna even eten, afwassen en daarna vind ik wel prima voor vandaag. Lekker even voor de buis (Top Gear). Morgenvroeg ga ik op tijd weg.