Periode vrijdag 23 - donderdag 29 september 2011. Route Vada/Cecina Mare, Marina di Bibbona, Riotorto, Castiglione della Pescaia, Orbetello, Tarquinia Lido.

Vrijdag 23 september 2011.

Pffff, wat was het warm vannacht. Overdag was het gisteren iets van 27 graden en het lijkt wel of het 's nachts door dat "bomendak" nauwelijks afkoelt.

Zoals elke ochtend ga ik nu eerst bellen met de campings welke ik wil bezoeken. En dat loopt niet echt vlot. Bovendien kan ik een camping welke ik na Marina di Bibbona wil bezoeken, niet bereiken. En het gaat om een groep van 3 campings. Bovendien ben ik via via achter de naam van de contactpersoon gekomen, maar nu nemen ze de telefoon niet op. En officieel zijn ze tot begin oktober open. Heeeel irritant.

Even voor 10.00 uur ben ik klaar voor vertrek. Ik groet mn Engelse buren nog even, neem afscheid bij de receptie van Marco en ga op pad. Mn 1e doel is het een paar km. verderop gelegen Cecina Mare. Camping Le Tamerici weet ik inmiddels zonder Helga te vinden en even later rijd ik de camping op. Omdat deze camping altijd nog vrij lang open was, overnachtte ik hier regelmatig en de contacten waren goed. "waren"... want er is het nodige veranderd. Mn contactpersoon bij de receptie is verdwenen en ook de campingdirecteur is vertrokken. En dus kan ik weer opnieuw beginnen ...

Ik had al telefonisch contact gehad en begrepen dat er deze week verder niemand aanwezig zou zijn en dus laat ik de brochure achter en stuur later een voorstel. Ik bezoek ook het ernaast gelegen bungalowpark nog even en ga daarna weer richting Via Aurelia. In Cecina Mare doe ik bij mn "vaste" supermarkt nog even wat boodschapjes en ga weer zuidwaarts.

Mn volgende doel en eindbestemming is Marina di Bibbona, slechts 15km. verderop. Geen grote afstanden dus vandaag, wel veel campings. Want in Marina di Bibbona zijn iets van 9 campings en met de meeste heb ik de afgelopen jaren wel contact gehad. Om 11.30 uur arriveer ik op mn 1e afspraak bij Camping Il Gineprino. Het gesprek met campingdirecteur Paolo en de receptioniste is goed en morgenmiddag hebben we contact of het wel/niet doorgaat.

Mn overnachtingsplek (waarschijnlijk voor het gehele weekend) is Arcobaleno Camping en daar moet ik (afgesproken) voor 13.00 uur zijn. En dus heb ik nog even tijd om Camping Casa di Caccia te bezoeken. Ook hier wisseling van de wacht: nieuwe campingdirecteur en nieuwe receptioniste. Twee jaar geleden had ik hier een contract voor www.campings.nl en www.camping.eu afgesloten, maar die werd - vanwege deze wisseling - niet verlengd. Ook met de verlenging van de vermelding op mn eigen site werd niets gedaan, maar dat heb ik nu met mn bezoek opgelost.

En dus .... kijk voor meer informatie over deze direct aan het strand en zee gelegen Camping Casa di Caccia maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2919&gebied=toscane&land=italie

Zo, op naar Arcobaleno Camping. Twee jaar geleden is deze camping klant geworden en het grappige was toen dat ik destijds met 2 knapen in gesprek zat en er een vrouw binnen kwam die van oorsprong uit Nederland komt. Ik heb hier toen ook een paar dagen gestaan en het allerbelangrijkste voor mij is dat ik weet dat de mn telefoon en internetbereik op deze camping veel beter is dan op de campings in het dichtbeboste gedeelte met campings aan het strand. Daar ging af en toe mn telefoon "op zwart". Laat staan dat ik dan nog internet heb.

Als ik me meld bij de receptie is behalve de receptioniste niemand aanwezig. Maar ze weet van mn komst en dus kan ik de camping op rijden. Voor de duidelijkheid: ik heb vanmiddag in ieder geval nog 2 afspraken, maar die zijn pas om 15.00 en 16.00 uur. Het is nu bijna 13.00 uur en dus zoek ik vast een plekje waar ik dit weekend kan staan. Dit heeft niet zozeer te maken met het feit dat het hier overvol is, maar ik wil wel graag een plek waar ik EN een beetje in de schaduw sta EN waar ik de schotel tussen de bomen door krijg. Ik weet nog een beetje waar ik de vorige keer stond, maar bomen groeien natuurlijk en ik krijg het maar niet voor mekaar.

Uiteindelijk vind ik dan na 20 minuten een plekkie waar het wel lukt. Gelukkig ... anders worden de avonden wel erg lang. Zo, nu eerst even lunchen en kijken of de senseo werkt... YES !!

Omdat ik toch zo weer weg ga, ga ik even lekker chillen .... maar net als gisteren word ik bijna opgevreten door die rot muggen. Pffff... normaalgesproken ben ik hier pas begin oktober en door de hoge temperaturen stikt het van de muggen.

Dat zal de komende periode wel niet veel anders worden want de temperatuur blijft de komende week nog tussen de 25 en 30 graden.

Even na 15.00 uur ga ik weer op pad. De 2 afspraken verlopen goed, maar opnieuw doe ik niet direct zaken. Beide campings hebben wel interesse, maar veelal is een groot gedeelte van het (marketing) budget al op voor volgend jaar. Maar goed, ik heb er wel een goed gevoel bij. Wordt vervolgd.

Terug bij Arcobaleno Camping heb ik even een kort gesprekje met 1 van de zoons en we spreken af dat we morgen verder praten. De camper heb ik nu natuurlijk vlot staan en dit keer doe ik alle horren direct dicht. Kwil geen mug meer zien :-)

Na het eten kruip ik nog even achter de laptop en daarna lekker voor de buis. Morgen weer een dag.

Zaterdag 24 september 2011.

Vanochtend eerst even lekker douchen en daarna een planning maken wat ik dit weekend allemaal ga doen. Waarom ik niet verder ga ? Omdat ik nog steeds niemand op de volgende camping kan bereiken. Als de camping inderdaad dicht is, is er in het weekend zeker niemand aanwezig. Dan kan ik er beter maandag langs rijden. Verder heb ik nu bij 3 campings (1 van de campings valt onder een groep van 4 campings) contacten uitstaan en bij 2 zou ik dit weekend wat kunnen horen en dan wil ik eigenlijk gelijk doorpakken.

En werk heb ik altijd wel. In ieder geval wil ik zo mn verslag even bijwerken en me gaan voorbereiden op de komende week. Verder moet ik nog een presentatie maken en heb ik nog wat administratie liggen. Morgen ga ik - wekelijks klusje - mn "oude" verhuursite http://home.kpn.nl/recreatiewoning/index.html bijwerken en verder zie ik wel wat er nog voorbij komt. Hier op de camping komt er in ieder geval niet veel voorbij ha ha. Tis hier heel erg rustig, maar het seizoen loopt dan ook richting het einde.

Gistermiddag hoorde ik op 1 van de campings dat er hier in Marina di Bibbona in het hoogseizoen ongeveer 50.000 mensen verblijven. In de winter zijn er nog iets van 100 .... En dat verbaast me niets. In 2006 of 2007 kwam ik hier per ongeluk in de november terecht en dan kun je echt wel met 100 door het centrum rijden. Geen mens te zien ...

Even een foto van mn plekkie hier:

Zoals je ziet, errug druk is het niet. Vlakbij staan nog 2 caravans en iets verderop stonden nog 2 campers. Als ik de foto's zo terug zie, verbaast het me niet dat ik het gisteren niet zo snel voor elkaar kreeg met de schotel ha ha.

Voor meer informatie over de camping, kijk maar even op: http://www.campings.nl/dsm-snc/arcobaleno-camping/

De eigenaren van de camping hebben trouwens ook nog een werkelijk schitterend gelegen Agriturismo met appartementen te huur.

Nieuwsgierig ? Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2915&gebied=toscane&land=italie

Graag iets luxer verblijven in het centrum van Marina di Bibbona. Klinkt Villa Bolgherello Marina di Bibbona je aantrekkelijk in de oren, kijk dan even op:

Als ik mn verslag weer bij heb ga ik verder met mn campingadministratie en met het voorbereiden van de komende week.

Oh ja ... nog even over mn internetverbinding. Zoals laatst aangegeven doe ik dat nu voor het eerst met DROAM en tot nu toe bevalt me dat uitstekend. Zeker het feit dat ik nu bijna overal kan bellen via internet - dat was eerder bijna nooit mogelijk via een mobiele internetverbinding - bespaart me heel veel kosten. Bovendien werkt het ook veel fijner. Eerder had ik een dagbundel van 50MB en zo gauw je daar over heen ging moest ik Vodafone EUR 2 per mb betalen. Dat maakte dat je altijd angstvallig zat te kijken hoeveel MB je al verbruikt had. Nu heb ik een maandbundel van 1000MB waar ik bovendien veel minder voor betaal.

Kijk voor meer informatie maar even op de site van DROAM, heel eenvoudig te vinden door even op 1 van de 2 banners bovenaan deze site te klikken. Zonder verplichtingen :-)

Af en toe ga ik even buiten "luchten" met een bakkie leut en gelukkig sta ik het grootste gedeelte van de dag in de schaduw. Ik wil geloof ik niet weten hoe warm het in de camper zou zijn geweest als ik de hele dag in de zon zou hebben gestaan... Onder het eten (pannenkoekuh ...) even Duits voetbal kijken. Na de afwas nog even achter de laptop en daarna vind ik het wel genoeg voor vandaag en kruip ik nog even lekker voor de buis.

Zondag 25 september 2011.

Gistermiddag heb ik bij de receptie even een wasmuntje gekocht. Want ik ben nu iets meer dan 2 weken onderweg en na dit weekend ben ik nog 4 weken op pad. En aangezien ik niet eens weet waar ik morgen overnacht, weet ik al helemaal niet waar ik volgend weekend uit hang. Het zou zo maar kunnen zijn dat ik dan langs Rome richting Pescara ga.

En dus ga ik bij het krieken van de dag direct met de was aan de slag. De wasmachine (zag ik in mn verslag van 2 jaar geleden :-) doet er een uur en een kwartier over en dan lijkt het me toch dat het schoner wordt dan dat zo'n campingwasmachine er 20 minuten over doet. Om 9.45 uur heb ik de was hangen, maar ik zie wat wits aan de lucht. Huh ? wolken ? Krijg nou wat....

Na een uurtje begint het ineens flink te rommelen. Maar de zon schijnt ook en gezien de temperatuur (25 graden, valt mee vandaag ..) droogt het lekker. Ondertussen ben ik druk bezig achter de laptop. Vanochtend eerst mailtjes beantwoord en een presentatie online gezet en later op de ochtend krijg ik van een andere camping hier in Marina di Bibbona een mailtje dat ze met (een gedeelte van) mn voorstel akkoord zijn. En dus spreken we af dat ik nu de contracten vast mail zodat de eigenaar ze kan tekenen en dat ik het dan morgenvroeg op de camping (hier vlakbij) verder afwikkel.

Tussen de middag mik ik even wat afbakbroodjes in de oven want hier op de camping is de campingwinkel niet meer open. Het rommelt trouwens nog steeds en even later begint het iets te regenen. Het moet niet gekker worden !

Gelukkig is het even later weer droog, maar ik moet het weer nu toch wat in de gaten houden.

Dat wordt 2 uurtjes later bevestigd als het ineens flink begint te regenen. Ik krijg net op tijd alles droog "aan boord". Omdat het nu toch ook serieus begint te onweren doe ik mn laptop voor de zekerheid even uit en ga met de was aan de gang. Da's wel een voordeel in de camper. Je moet altijd alles opruimen, wat meestal rijd ik de volgende dag weer. Morgenvroeg zal ik me trouwens nog wel ophouden in Marina di Bibbona.

De rest van de middag ben ik bezig om mn verhuursite http://home.kpn.nl/recreatiewoning/index.html bij te werken. Met name voor de Herfstvakantie, want dat wordt op dit moment het meest geboekt. Maar ik zag dat ik voor mn villa op Resort Arcen voor volgende zomer ook al een boeking voor 2 weken heb. Sjonge jonge ...

Uiteraard 's avonds even voetbal kijken en daarna vind ik dat ik eigenlijk wel genoeg gewerkt heb voor vandaag. Morgen weer een dag.

Maandag 26 september 2011.

Vandaag ga ik weer op pad, maar eerst heb ik nog wat afspraken hier in Marina di Bibbona. De meeste heb ik al gepland en dus ga ik rond 10.00 uur op pad (komt het beste uit). Een van de campings welke ik vanochtend bezoek is Camping Le Esperidi, gelegen direct aan het strand. De camping staat dan ook behoorlijk vol. Gisteren meldde ik al dat een camping akkoord was met mn voorstel en dat was deze camping. Ik ga nu dus de contracten ophalen en nog wat dingetjes doornemen. Voor meer informatie over deze camping, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=3587&gebied=toscane&land=italie

Bij 2 andere campings moest ik ook nog wat dingetjes regelen (o.a. betaling) en bij de 4e - waar ik vrijdag ook al een gesprek heb gehad - kom ik voorlopig niet verder. We spreken af om woensdag telefonisch contact te hebben omdat de eigenaren "het nog moeten aftikken", maar ik vraag me af of het zover komt.

Voor vandaag heb ik nog 2 campings op het programma staan. De 1e is Camping Belmare in Marina di Castagneto Carducci (tja, da's weer s wat anders dan "Assen"...). Camping Belmare valt onder een groep van 3 campings en zo lang ik in Italië werk (sinds september 2006) ben ik al bezig om deze groep "aan boord" te krijgen. In het werk wat ik doe zijn contacten gigantisch belangrijk. Als je een naam weet of nog beter: de persoon goed kent, dan kun je zaken doen. En dat geldt zeker voor Italië.

De naam van de persoon die de marketing doet heb ik "gescoord" op de Vakantiebeurs. De afgelopen dagen heb ik geprobeerd om met de beste man een afspraak te maken, maar helaas. Een ander belangrijk ding in mn werk zijn mobiele nummers. De gemiddelde Italiaan slaapt met zn gsm onder het kussen, dus als je een mobiel nummer hebt kom je zeker verder. Tja ... en die heb ik niet. Als ik me meld bij de receptie word ik herkend en ook dat scheelt. Dan willen ze wel wat extra doen en zo wil het dat ik even later voor de balie van de receptie met de man van de marketing sta te bellen. Een afspraak gaat niet lukken deze week en dus spreken we af om het verdere contact via de mail te laten lopen.

Ook Marina di Castagneto Carducci is zo'n plaatsje waar het in de zomer heel erg druk is en de winter veranderd in een spookstadje. Ook nu is het niet druk meer en dus kan ik lekker opschieten en even later draai ik weer de Via Aurelia op.

Mn eindbestemming voor vandaag is - waarschijnlijk (want dat weet je nooit ..) - Camping Village Pappasole bij Riotorto. Een klein half uurtje rijden.

Even voor half 1 rijd ik de camping op en nog voordat ik me gemeld heb bij de receptie word ik herkend door de campingdirectrice. We spreken af om later vanmiddag om tafel te gaan. Dat komt haar beter uit en ik vind het al helemaal prima want die siesta die ze in Spanje hebben is zo gek nog niet. Het is gewoon veel te warm. Opnieuw iets van 28 graden en het lijkt eerder warmer te worden dan koeler.

En die hogere temperatuur is ook te merken op de campings. Het is op de meeste campings behoorlijk druk en op de plek op deze camping waar ik vorig jaar stond is nu geen enkele plaats meer vrij. Ik krijg een plek toegewezen onder de bomen en onder "doek", dus maar s even kijken hoe ik dat met de schotel ga doen. Bij de plek welke me is toegewezen zijn nog meerdere plekken vrij en dus heb ik het even later voor mekaar. Het is even passen en meten maar het past en de schotel gaat langs, onder en tussen de bomen door:

Bovendien sta ik grotendeels in de schaduw. Toch maar even richting receptie om het te melden. En daarna eerst even eten en een poosje achter de laptop. Maar mn verbinding heeft kuren. Ik heb laatst begrepen dat de "dichte bomen" daar debet aan zijn. Als je op een "open gedeelte" staat is het bereik veel beter, maar ja ... met dit weer in de volle zon ... da's zelfmoord.

Om 15.00 uur ga ik even richting de bar. Nee, niet om een borrel te drinken ... alhoewel ... een ijskoud biertje mmmm .... maar om mn Italiaanse simkaart even te uploaden. Als ik iets verder mensen een heerlijk ijsje zie kopen bedenk ik me dat dat toch ook wel heel erg lekker is. En als ik even later zie dat ze ook kokosijs hebben ....mmmm.

Camping Village Pappasole is een behoorlijk grote camping. Het kloppend hart van de camping is het enorme complex rond het zwembad. Want niet alleen het zwembad mag er zijn:

(compleet met palmbomen, parasols en ligstoelen) nog even een paar:

er zijn daarnaast nog diverse speelvoorzieningen, sportvelden, tennisbanen, winkels, een kapper, supermarkt en meerdere restaurants:

een prima plek voor een langer verblijf. Kijk maar even op:  http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2921&gebied=toscane&land=italie   voor meer informatie.

Terug bij de camper eerst weer even uitblazen .... En ook al heb niet echt zin in koffie, ik moet gewoon even wat cafeïne tot me nemen :-)

Ik vertelde net dat dit een geweldig mooie camping is. Ik had daarbij nog niet verteld dat de camping nagenoeg direct aan het strand ligt, maar er is 1 groot nadeel. Of eigenlijk 2. Direct achter de camping loopt een spoorlijn. En direct daarachter de Via Aurelia. En het lijkt wel of "ze elkaar af wisselen". Dus als er net even geen trein langs gaat, dat er dan een paar lawaaierige vrachtwagens langsrijden. Nu maar hopen dat de treinen niet 's nachts rijden.

Mn afspraak aan het eind van de middag is goed. Bovendien krijg ik hulp van Andrea (man :-) die ik al een groot aantal jaren ken van mn bezoekjes hier aan de camping en van de verschillende beurzen. Ook heel grappig: tijdens het gesprek komt de grote baas even een hand schudden. Hij zit in een andere ruimte in gesprek en het lijkt er echt op dat hij alleen even komt om me een hand te geven. En natuurlijk om even te zien wat voor vlees (vlees genoeg :-) hij in de kuip heeft.

Even later ga ik weer richting camper. Een direct antwoord krijg ik niet, maar de aanhouder wint of niet dan.

Na en onder het eten even tv kijken, daarna even afwassen en nog even voor de buis. Dit weer is voor mij niet echt een productief weertje. Kheb het vaak 's avonds wel gehad. Ik moet soms ook wel lachen. Als ik - zoals vanmiddag - gekleed in lange broek en overhemd richting mn afspraak ga en andere mensen in alleen maar zwembroek of bikini lopen, dan word ik echt aangekeken van "wat is dat nou voor vogel ..." haha.

Ik heb me vanmiddag al voorbereid op morgen, dus dat hoef ik morgenvroeg niet meer te doen. Maar ja .. ik zal toch wel vroeg wakker worden (trein ...).

Dinsdag 27 september 2011.

Nou ... het viel mee. Vanochtend werd ik wel rond 5.30 uur gewekt door de 1e trein, maar daarna kon ik gelukkig nog even verder slapen.

Om 7.48 uur gaat de wekker en de bedoeling is om vandaag rond 10.00 uur te vertrekken. En dus kruip ik nog even een tijdje achter de laptop.

Uiteindelijk rijd ik 10.30 uur van de camping. Weer een stukje zuidwaarts, weer een stukje dichterbij richting Rome. Ze zeggen toch wel s "alle wegen leiden naar Rome" ? Nou ... dat lijkt inderdaad het geval. Want op elke kruising staat Rome aangegeven en dus is het ook makkelijk bij te houden hoever je nog van Rome verwijderd bent.

Ik neem echter niet de snelweg richting Rome, maar neem bij Follonica de afslag richting Castiglione della Pescaia, een toeristisch bolwerk iets ten westen van Grosseto. Mn eindbestemming vandaag is Camping Village Rochette, maar onderweg heb ik nog 2 campings op het programma staan. Al weet ik al van te voren dat mn contactpersonen niet aanwezig zijn. Beide campings heb ik gisteren gebeld en meer dan de receptioniste is er niet aanwezig. Dus laat ik mn informatie achter en stuur er dan vervolgens nog een voorstel achteraan. Werkt altijd beter dan "koud" een voorstel via de mail sturen.

Tegen 12.00 uur bereik ik Rochette, even voor Castiglione della Pescaia, waar in ieder geval al iets van 7 campings liggen. Ik heb me ooit s laten vertellen dat hier in de zomer vaak 's nachts de "hoofdkraan" dicht gaat omdat er anders overdag niet genoeg water voorradig is.... zoveel toeristen komen hier in de zomer ! En dus heb ik hier ook een aantal klanten, waaronder dus Camping Village Rocchette. Ook hier komt het beter uit dat we aan het eind van de middag om tafel gaan en dus wordt er een plekje voor me geregeld.

Het is een behoorlijk grote camping en dus word ik een eind verderop op de camping opgewacht door een knaap die me de weg wijst. Hij geeft me aan in welk gebied ik met de camper kan staan, maar ik had al op mn telefoons (Wind en Vodafone verbinding) gezien dat ik hier nagenoeg geen bereik heb. Vodafone helemaal niet zelfs en Wind nauwelijks. En dan heb ik echt een probleem want dan werkt internet ook niet. Nu weet ik dat ze hier WIFI hebben en hij geeft mij aan dat dat signaal alleen bij het restaurant bij het zwembad is te ontvangen.

Maar goed, ik heb een sterke receiver en dus vraag ik m of hij een plekkie kan regelen vlak bij het restaurant. Dat is even zoeken, maar uiteindelijk sta ik voor een aantal (verhuur) caravans dubbel geparkeerd. Met stroom en al. En ... ik ontvang het WIFI signaal. Nu alleen nog een code regelen. Dus ga ik nog even weer richting receptie en even later is ook de WIFI code geregeld.

De dag lijkt wat op gisteren want ook nu ga ik even na 13.00 uur eerst even eten en heb ik in de namiddag een afspraak. En ook nu heb ik even bij het zwembadcomplex gekeken. Sjonge jonge ... ik dacht dat Camping Village Pappasole een mooi zwemparadijs had, maar bij het zwembadcomplex van Camping Village Rocchette sta ik echt met open mond te kijken. Allemachtig wat mooi:

Overal fraaie ligstoelen en door de hoogteverschillen van de verschillende baden en terrassen ziet het er nog mooier uit:

Rond en te midden van de zwembaden vind je restaurants, barretjes:

en winkels. Ook hier een groot sportcomplex en overal waar je kijkt staan van die leuke (witte) bankies. Echt heel erg mooi.

Voor meer foto's en informatie over deze camping moet je maar even kijken op: http://www.campings.nl/dafec-srl/camping-village-rocchette/

Om 16.00 uur meld ik me weer bij de receptie. Het gesprek is goed, maar het gaat nu om een voorstel voor 3 campings tegelijk en dus moet ik ook hier op antwoord wachten.

En dus ga ik weer richting camper. Aan het eind van de middag is het gelukkig wat aangenamer, maar om 18.00 uur is het nog steeds ruim boven de 20 graden.

Ik kruip direct maar weer achter de laptop en als ik even later naar het sanitairgebouw ga valt mn mond opnieuw open van verbazing. Echt geweldig mooi ingericht en het ziet er zeer luxe en stijlvol uit. Inclusief vijvers bij de entree, glazen dak in de toiletten en uiteraard overal gezellige muziek.

Terug bij de camper neem ik nog maar even een bakkie leut. Ook dat had ik niet verwacht, want bij de electriciteitskast zag ik alleen maar 4 ampere staan. En daar draait een senseo niet op. Het moet dus wel meer zijn. Maar ik denk dat ik vanavond toch maar even de tv uit zet als ik mn senseo aan zet ha ha.

Vanmiddag heb ik ook voor morgen weer een paar afspraken staan, al hoor ik morgenvroeg of mn belangrijkste (en dus 3e) afspraak door gaat. Wellicht moet ik die door schuiven naar donderdag, maar dat zien we morgen wel weer.

Woensdag 28 september 2011.

Vannacht heb ik heerlijk rustig geslapen. Ook vanochtend schijnt het zonnetje al weer volop, maar het waait ook lekker. Als ik richting sanitairgebouw loop heb ik het idee dat er iemand een fohn op me richt. Sjonge jonge.

Zoals ik gisteren al vertelde ziet het sanitairgebouw er prima uit. Er is echter 1 heel groot nadeel: muggen. Bij de camper had ik eigenlijk geen last, maar ik als me sta te scheren zie ik ineens dat er 4 muggen tegelijk in mn benen zitten te prikken (plek zat natuurlijk :-). Ik sla ze weg, maar een paar seconden later is de plek al weer bezet. Gadver ... Gauw douchen.

Eenmaal in de camper slaak ik een putdiepe zucht. Zo ... geen muggen meer. Na mn ontbijtje kruip ik direct achter de laptop en probeer opnieuw de belangrijke afspraak te regelen. Maar helaas ... mn contactpersoon blijkt de hele week niet aanwezig... Tja, dan zit er niets anders op. Daar kan ik niet op wachten. En dus pak ik rond 10.00 uur alles op en even later zit ik weer op de weg. Opnieuw zuidwaarts, opnieuw richting Rome.

Mn 1e stop is een quickstop bij Camping Le Marze. Ik heb hier nu een contactpersoon maar die was vandaag niet aanwezig en dus heb ik afgesproken om even de algemene informatie langs te brengen (ik rijd er langs) en dan via de mail een voorstel te doen. Omdat ik niet kan keren vraag ik aan de receptioniste of ik even door kan rijden en dus een rondje kan maken. Ze geeft aan dat het geen probleem is en opent de poort. Maar nooit weer een afslag he ?! En dus rijd ik een groot stuk van deze camping over (heb ik die ook s gezien) en kan even later weer mn weg vervolgen richting Marina di Grosseto.

In Principina Mare heb ik een afspraak op Camping Principina Mare. Hier ben ik nog nooit geweest, maar ik had een tip gekregen dat ik deze moest bezoeken omdat er een nieuw management op zit. En de directrice wil graag meer internationale gasten. Tja, daar kan ik wel bij helpen. Accommodaties hebben ze (nog) niet, maar ook dat zal in de nabije toekomst gestalte krijgen. Ik krijg eerst te zien wat er allemaal op de camping staat te gebeuren en dat is niet niks. De ligging van de camping is zeer fraai. Heerlijk rustig gelegen op zo'n 700m. van het strand. Het gesprek is goed en over een weekje hoor ik meer.

Via Grosseto rijd ik weer richting de Via Aurelia en zoals gebruikelijk tank ik even op het stuk tussen Grosseto en de Via Aurelia. Niet alleen zitten op dit stuk behoorlijk wat tankstations, ze waren ook altijd een stuk goedkoper. Maar dat lijkt verleden tijd. Helaas sta ik (de camper ...) nagenoeg droog en dus gooi ik m toch maar vol. Hoef ik tenminste bij Rome niet te tanken.

Even later draai ik de Via Aurelia op en ik probeer onderweg nog een geschikt (lees: in de schaduw) plekje te vinden om even wat te eten, maar helaas....

Mn eindbestemming vandaag is Orbetello Camping Village. Het adres heb ik ingegeven in mn (nieuwe) navigatiesysteem en het ingegeven adres ben ik al lang gepasseerd. Even voor de duidelijkheid: het gaat hier om een nieuwe camping. Althans ... de groep Club del Sole heeft een bestaande camping opgekocht en deze volledig opgeknapt. Nu weet ik hier een aantal campings te zitten waarbij twijfels waren of ze wel zouden blijven bestaan. En dus rijd ik nog maar even door.

Dan eens zie ik de camping. Aha ... oude camping heette Il Veliero .. Ik overnachtte meestal iets verderop bij een - eveneens - oude camping. Meestal kon dat niet anders omdat er verder niets geopend was. Een paar jaar geleden heb ik toen vanaf die camping een mooi tripje op de scooter gemaakt. Kijk maar s in mn verslag van 1 november 2008...

Ik meld me bij de receptie van Orbetello Camping Village en informeer of ik vast een plekkie kan zoeken. Want we hebben pas om 15.00 uur een afspraak. Het is nu bijna 13.00 uur en na overleg vraagt de receptioniste of het nu ook kan. Tuuuurlijk ! Ook hier heb ik een goed gesprek en er is zeker interesse. Maar ook hier krijg ik niet gelijk uitsluitsel. Pff .. ik moet wel geduld hebben.

Ik mag hier wel overnachten en dus ga ik op zoek naar een plekje. Schaduwplekken genoeg, maar waar vind ik een plek waarbij ik de schotel tussen de bomen door kan richten ? Na even een paar plekken te hebben geprobeerd heb ik het voor mekaar. Echt niet te geloven als je deze foto's ziet:

Het is niet echt druk op de camping, maar ook op deze camping moet nog het een en ander gebeuren. Zo zijn er al wel flink wat mobilhomes geplaatst, maar het sanitairgebouw moet nog worden vervangen en het centrale gedeelte met o.a. zwembaden moet volgend zomer klaar zijn. Op tekening ziet het er in ieder geval goed uit.

Om 14.00 uur kan ik dan eindelijk aan mn lunchpauze beginnen. Daarna kruip ik nog even een tijdje achter de laptop en de verbinding (dit keer weer via DROAM) werkt prima. Ik bereid me ook vast voor op morgen want morgenvroeg wil ik in Lazio (ik zit nu ongeveer op de grens van Toscane en Lazio) nog een aantal adresjes bezoeken. Op de laatste (bij Tarquinia, op ongeveer 100km. van Rome) blijf ik dan overnachten. En vermoedelijk ga ik dan vrijdag of naar een camping bij Rome of steek ik direct over naar "de andere kant" en ga ik iets boven Pescara (in Abruzzo) weer noordwaarts.

Maar goed, eerst morgen maar s kijken hoe het allemaal loopt.

Donderdag 29 september 2011.

Vannacht goed geslapen, tot ongeveer 5.00 uur. Toen kriebelde er wat :-) en ik hoorde een mug. Omdat ik zonder lensen echt niet veel zie, doe ik die even in dan zie ik wat de oorzaak van dat gekriebel is .... mieren, mieren en nog s mieren. Hordes !! ook in mn bed. Tja, en nu ? Gelukkig heb ik altijd een stofzuigertje bij me, maar dat lijkt nauwelijks te helpen. Ze zijn met heeeeel veel :-) en komen overal vandaan.

Ik besluit maar een rigoureus besluit te nemen. Weg hier ! Schuin tegen over me (niet zichtbaar op de foto) staat nog een camper en ik besluit de camper daar maar naast te zetten. Natuurlijk heb ik voorzichtig gedaan (niet met de deuren geklapt), maar zeer waarschijnlijk heb ik met mn move geen vrienden gemaakt hier op de camping. Maar het lijkt te werken. Na nog 20 minuten (met pauzes) stofzuigen lijkt het aantal af te nemen.

Gek genoeg weet ik toch mn slaap weer te vatten en om 7.48 uur word ik redelijk geradbraakt wakker. Ik check nog even vlug mn mail, ga nog even weer met mn stofzuiger aan de gang en dan gauw weg hier !!

Voor vandaag heb ik 5 adresjes op mn programma staan. Al direct bij mn vertrek heb ik ruzie met mn navigatiesysteem. Ze wil me direct richting Via Aurelia hebben maar ik wil eigenlijk even langs Orbetello. Echt de rust en de tijd om dit leuke plaatsje te bezoeken heb ik niet, maar ik wil er graag even langs rijden en het is volgens mij zelfs nog wat korter.

Even later krijg ik Orbetello in het vizier. Via een brug rijdt je naar het stadje wat als een soort van langgerekte schiereiland in de lagune ligt:

Het doet me eigenlijk wat aan Sete denken in Zuid Frankrijk wat ook zo midden in het water ligt.

Van het centrum krijg ik weinig te zien, maar aan boulevard is het in ieder geval al heerlijk vertoeven. Ik kan even - niet toegestaan - stoppen om deze heerlijke foto's te maken:

En ga daarna weer verder. Iets verder kom je bij een soort van stadsmuur met een poort van "hoe kom ik daar in godsnaam onderdoor". Stapvoets met ongeduldige Italianen achter me, ga ik onder het poortje door en even later draai ik weer de Via Aurelia op. Een half uurtje verder ben ik in de regio Lazio gearriveerd en neem ik afslag naar Marina di Montalto (di Castro). Daar bezoek ik een bestaande klant die nog moet betalen, maar veel verder dan de receptioniste kom ik niet. De eigenaar wordt nog wel gebeld maar is niet bereikbaar.

Mn volgende adresje is Camping Pionier Etrusco, 1 van mn vaste stops richting het zuiden. Tot nu altijd nog zonder resultaat, maar opnieuw word ik herkend door eigenaar Maurizio en hij wil graag een vermelding voor de bungalows op zn camping op www.vakantiewoningen-in-europa.nl. Super !! Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=3588&gebied=lazio&land=italie voor het resultaat.

Ik rijd nog even over de boulevard richting de camperplaats, maar gek genoeg staat er bijna niets. Op 14 oktober 2009 was het er "iets drukker" en was er nog maar 1 plekje vrij:

Ik heb het niet nagekeken, maar volgens mij is het voorste gedeelte niet officieel een camperplaats. Na een bepaalde datum wordt het volgens mij dan gedoogd. En het is nu natuurlijk nog maar 29 september ...

Even later zit ik weer op de Via Aurelia. Op naar Tarquinia. Als ik de afslag genomen heb bel ik eerst even naar de camping. Ik ben er ooit (maar toen was ik veel later in het jaar ..) geweest en toen moest ik bijna 1km. achteruit rijden inclusief enkele bochten. Camping Village Europing 2000 ligt namelijk aan het eind van een smal weggetje en als er niemand is om de poort te openen moet ik dus het hele stuk weer achteruit. Maar de telefoon wordt opgenomen en als ik even later aan kom rijden gaat de poort al voor me open ha ha.

Het gesprek met campingdirecteur Alessandro, medewerker Alessandro en medewerkster Merina is prima en eigenlijk kom ik hier voor een onderhoudsgesprek maar een half uur later stap ik de receptie uit met een dubbel contract voor de websites www.campings.nl en www.camping.eu. Voor meer informatie over deze direct aan een prachtig strand gelegen camping,

kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2924&gebied=lazio&land=italie

Enigszins verrast ga ik weer verder en rijd pardoes mn 4e adres voorbij. Ik zag wel een bord, maar meende dat de camping nog iets verder lag. Nou jammer dan. Andere keer beter. En dus rijd ik door naar mn eindbestemming Tarquinia Lido.

Aangekomen op Camping Villaga Tuscia Tirrenica word ik verwelkomd door receptioniste Valentina. Zij geeft aan dat eigenaar Renato pas om 15.00 uur komt, of ik dan even terug wil komen. En ongevraagd: "you know the way" ha ha.

Want op deze camping overnacht ik heel vaak. Vorig jaar in het najaar was ik in Kroatië, maar toen ik in maart 2010 onderweg was naar Sicilië, ben ik hier ook even gestopt. De camping ligt werkelijk schitterend. Direct aan een boulevard met allemaal restaurantjes en direct aan het strand. Vanaf de camping heb je 's avonds een prachtig uitzicht op Tarquinia wat wat hoger gelegen is en 's avonds heel mooi verlicht.

Op 16 oktober 2009 heb ik op 't scootertie het oude centrum van Tarquinia bezocht, helemaal geweldig. Kijk maar even voor foto's in het verslag van 16 oktober 2009.

Het is inmiddels al weer 13.30 uur en dus de hoogste tijd om een broodje te eten. Daarna kruip ik nog een poosje achter mn laptop en ga me vast voorbereiden op morgen. Even na 15.00 uur bel ik richting receptie en - geheel volgens verwachting - is Renato nog niet gearriveerd. Ik probeer het daarna nog 2x en vervolgens krijg ik te horen dat hij rond 20.15 uur in het restaurant van de camping zal arriveren. Okay .. ik zal er zijn :-)

Aan het eind van de middag komt er een Duitse camper vlak naast me staan. Hij meet nog demonstratief de afstand (moet 3 meter zijn !) en met veel armgebaren richting zn vrouw maakt hij duidelijk dat het geen probleem is. Ik denk gelijk "als er hier mieren zijn gaan ze misschien nu wel naar hun" ha ha. Maar als hij een uurtje later "mierenspul" bij zn banden aan het strooien is begin ik m toch wat te knijpen. Ik heb voor de zekerheid al mn kabel zo gehangen dat deze de grond niet raakt (dan kunnen de mieren niet via de kabel de camper in wandelen ...). Misschien moet ik nog een stroopspoortje richting zn camper maken ....?

Onder het eten (de mieren waren gelukkig mn koelkast niet ingekropen) kijk ik even naar FC Twente en ga rond 20.15 uur richting het restaurant. Daar tref ik inderdaad Renato en we spreken af (want hij ging eten :-) om 9.00 uur om tafel te gaan. Helemaal goed.