Periode vrijdag 16 - donderdag 22 september 2011. Route Manerba del Garda, Tabiano (bij Parma), Ameglia (bij La Spezia), Montecatini Terme, Montopoli, Pisa, Vada/Cecina Mare.

Vrijdag 16 september 2011.

Gisteravond heb ik de campingdirecteur dan toch eindelijk nog te pakken gekregen en we afgesproken om vanochtend nog even om tafel te gaan. Omdat het op de camping behoorlijk druk is, is het bij de receptie ook druk. En dus moet ik even wachten. Opnieuw weer in de volle zon ... pfff ... zo vroeg en toch al zo warm.

Het gesprek met de campingdirecteur is goed, maar was misschien niet eens nodig geweest. Mijn eerder gedane voorstel wordt uit de stapel met voorstellen geplukt en er staat een positief advies op. Maar ja ... nu het contract nog.

Terug in de camper maak ik me maar gelijk klaar om te vertrekken. Want voor vandaag heb ik in ieder geval een ritje van ca. 2 uur op het programma staan richting Tabiano bij Parma.

Maar eerst ga ik nog even weer richting San Felice del Benaco. We hebben wat eh ..."contracts- en betalingproblemen" met een klant en dat moet even recht gezet worden. Niet echt een leuk klusje, maar het gewoon gebeuren. Als ik een kwartiertje later de camping op rijd, blijkt de eigenaar opnieuw niet aanwezig. Maar de receptioniste was destijds ook bij het afsluiten van het contract aanwezig en ze is goed op de hoogte. Bovendien spreekt ze goed Engels en dus leg ik haar alles voor en we spreken af dat ik alles ook nog even via de mail zal bevestigen.

En daarna is het EXIT Lago di Garda ... op naar het zuiden ! Onderweg richting Desenzano del Garda haal ik bij een Penny Markt (soort van Lidl) nog even flink wat water, wat dat gaat er wel door met dit weer. Net als 2 jaar geleden (ik rijd nu nagenoeg dezelfde route) neem ik niet de snelweg richting Brescia, maar ga ik eerst zuidwaarts richting Castiglione delle Stiviere. Net als je de "4" (autostrada) gepasseerd ben, zit er rechts van de weg een goedkoop tankstation (IES). Het scheelt in ieder geval bijna EUR 0,10 per liter op de tankstations aan het Gardameer. En mn tank was al behoorlijk leeg en dus scheelt het mij al gauw zo'n EUR 8...

Even voor Castiglione sla ik af richting Manerbio en draai daar de snelweg BR - PI op. De snelwegen worden over het algemeen met groene bordjes met afkortingen aangegeven. De snelweg BR - PI staat voor Brescia - Piacenza, maar bij Cremona sla ik af richting Parma. Ik neem direct bij Fiorenzuola de afslag want ik wil nog even lunchen en de parkeerplaatsen zijn niet alleen behoorlijk vol, er is ook geen schaduwplekje te vinden. En dus neem ik "9" richting Fidenza en sla daar af richting Tabiano. Pas vlakbij Tabiano vind ik een geschikte lunchplaats.

Een half uurtje later rijd ik Camping Arizona op. Een mooie en prachtig gelegen camping, maar bovenal kan ik het met eigenaar Cristiano Bocelli heel goed vinden. Twee jaar geleden heb ik hem leren kennen en zn naam vergeet ik nooit weer. Hij zei toen "my name is Cristiano Bocelli ... Cristiano from Cristiano Ronaldo en Bocelli from Andrea Bocelli". Tja, dat blijft je wel bij ha ha. Het weerzien is goed en we kletsen bijna een half uur bij. Ondertijd nemen we ook de zaken nog door en spreken we af om vanavond even samen een biertje te drinken.

En dus ga ik op zoek naar een plekje. Camping Arizona heeft ongeveer 250 plaatsen, maar een aantal liggen "beneden". Mooi gelegen en met prima sanitair erbij. Ik vind een mooi plekje tussen een Italiaanse camper en een Engelse caravan:

Later op de middag komen er nog behoorlijk wat - met name - campers bij:

Links op de foto zie je de mobilhomes. Daarachter staan nog een aantal bungalows welke ook mijn site staan. Kijk voor meer informatie maar even op:

Achter de camper - hoog op de heuvel - ligt nog een boerderij. Sjonge jonge ... vanaf daar moet je toch een geweldig uitzicht hebben:

Camping Arizona beschikt - ondanks dat de camping niet echt heel erg groot is - over ontzettend veel voorzieningen. Zo is er een waar zwemparadijs met maar liefst 4 zwembaden met diverse glijbanen. En er zijn vrij veel sport en speel voorzieningen. Onlangs is er nog een splinternieuwe speeltuin in gebruik genomen. Voor meer informatie over de camping, kijk maar even op:

Opnieuw krijg ik het niet voor mekaar om in de camper te gaan zitten werken. Het is zo warm dat ik er volgens mij direct weer uit glijd (door het zweten) en dus blijf ik rustig buiten in de schaduw zitten totdat de temperatuur wat acceptabeler is.

De camping ligt op 300m. hoogte en daardoor koelt het gelukkig wat meer af dan aan het Gardameer. Maar als ik later op de avond met Cristiano aan een pot bier zit is het nog steeds 23/24 graden. Om 21.30 uur 's avonds he !!

Om 23.00 uur ga ik weer richting camper. Het was heel erg gezellig om even bij te kletsen. Bovendien is Cristiano fervent AC-Milan supporter en dus hebben we het een behoorlijke tijd over voetbal gehad. Hij kent bijv. ook gewoon SC Heerenveen en FC Groningen, al moet ik soms een paar keer vragen wat ie zegt ha ha.

Nog even weer nieuws over mn internetverbinding --> Camping Arizona ligt in een landelijk gebied en dus is - dat is tenminste vaak zo - de verbinding hier niet al te best. Ik heb een Nederlands (telefoon) abonnement van Vodafone en een Italiaanse simkaart van WIND. Maar bij beide is de verbinding niet best. Normaal gesproken had ik nu zeker NIET via internet kunnen bellen, maar doordat je met de DROAM kunt wisselen van provider, kun je de beste pakken en dan alsnog bellen. Dat heeft me nu al behoorlijk wat kosten bespaard. Voor meer informatie over de DROAM, klik maar even op 1 van de 2 kleine banners bovenaan deze site.

Zaterdag 17 september 2011.

Ook vandaag gaat de wekker al weer op tijd, want ik ga redelijk op tijd weg. Mn volgende afspraak heb ik namelijk in Ameglia (bij La Spezia) en ik heb rond 12.00 uur afgesproken. Het is een kleine 2 uur rijden, maar de vorige keer had ik nogal wat oponthoud op de autostrada er naar toe, dus vandaag op tijd weg.

Ik kruip nog even achter mn laptop en zet op de ouderwetse manier (water koken en opschenken) koffie want op dit moment is er alleen maar 3 ampere op de camping. Ik ga nog even met mn verslag aan de gang en rond 9.30 uur ben ik klaar voor vertrek. Bij de receptie groet ik Cristiano nog even en daarna ga ik op pad. Op aanraden van Cristiano rijd ik eerst weer richting Fidenza en daarna weer de "9" richting Parma. Even voor Parma draai ik de A15 op. De vorige keer dat ik hier langs reed schreef ik in het verslag dat ik het een rotstuk vond (Parma - La Spezia). Heel erg bochtig en ik werd een paar keer bijna van de weg gedrukt door asociaal rijdende vrachtwagenchauffeurs.

Maar gelukkig is het vandaag zaterdag en dus is er niet veel vrachtverkeer op de weg. Druk is het wel, maar dan met personenauto's. Dat is op de bochtige stukken op deze snelweg niet zo erg want die suizen wel langs je heen. De vrachtwagens bleven toen soms een tijd naast je hangen en om te voorkomen dat ze niet tegen de vangrail aan kwamen drukten ze je soms gewoon de smalle vluchtstrook op. Dit keer gaat het prima en eigenlijk ben ik wel blij dat het "bochtig omhoog" en "recht naar beneden" is en niet andersom. Want als het zo bochtig is kun je makkelijker omhoog rijden.

Rond 11.00 uur neem ik even voor La Spezia de afslag richting Firenze (Florence) en vervolgens weer de afslag bij Sarzana en daarna rijd ik door naar Ameglia. Even later rijd ik de camping op en heb ik een goed gesprek in de receptie. De onduidelijkheden worden weggepoetst en ik mag hier ook de komende nacht blijven. Da's mooi want dan kan ik me vandaag voorbereiden voor de rest van de week.

Ik vind een werkelijk prachtige plek waarbij ik wel zit te dubben tussen "veel schaduw - geen tv", "vol zon + vol tv" en "een klein beetje schaduw + tv". Ik kies voor de laatste optie en vindt naast een vriendelijk Engels stel een mooi plekje:

Vrij uitzicht voor me en het waait lekker de camper in. EN !! vanavond gaat het regenen ha ha. EINDELIJK !! Daardoor zakt de temperatuur de komende dagen met ca. 5 a 6 graden en daar kijk ik nu al naar uit ha ha.

Ook hier op Camping River is het nog redelijk druk:

De camping beschikt over mooie plekken en over een flink aantal mobilhomes.

Kijk voor meer informatie over de camping maar even op: http://www.campings.nl/camping-river/camping-river/

en voor de mobilhomes even op --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=3018&gebied=ligurie&land=italie

Ik ben nog net op tijd om in de campingwinkel nog even wat broodjes te scoren en peuzel deze eerst op voordat ik met mn verslag aan de gang ga.

De rest van de middag ben ik nu eindelijk s een keer aan het werk. Dat komt ook omdat het nu wat minder warm is (zo lijkt het tenminste). En omdat ik mn werk heel erg leuk vind :-) is de middag zo voorbij.

Ik maak nog even een rondje over de camping en met de voorzieningen zit het wel goed op Camping River:

De mobilhomes zien er ook prima uit:

Om 18.30 uur kruip ik even met een maaltijd nasi voor de buis om even Duits voetbal te kijken. En eigenlijk vind ik het daarna ook wel goed. Genoeg gedaan voor vandaag. Morgen maar s even kijken wat ik ga doen.

Zondag 18 september 2011.

Voor vandaag is er slecht weer voorspeld, regen .. onweer ... harde wind. Maar daar is 's morgens vroeg nog niet veel van te zien. En dus zit ik even te dubben wat ik zal doen. Ik heb 4 campings op het programma staan. De 1e twee liggen vlakbij, nummer 3 en 4 wat verder weg en ik wil voorkomen dat ik ergens tussen de middag aankom en dan voor een dichte receptie kom te staan.

In 1e instantie kruip ik nog even achter de laptop om wat voorstellen te maken, maar daarna begin ik me toch een beetje zorgen te maken over het weer. De voortent van mn Engelse buurman ging er bijna vandoor en begint heel donker te worden. Dan nu toch maar gelijk weg. Maar goed, inmiddels is het al wel 11.00 uur.

De 1e twee campings liggen in Marina di Massa en normaal gesproken is de route over de boulevard van Ameglia naar Marina di Massa / Viareggio heel erg mooi. Dit keer ben ik Ameglia nog niet uit of het begint - zoals voorspeld - verschrikkelijk hard te regenen. Echt niet normaal. Ik twijfel zelfs of ik wel verder moet rijden.... Want echt veel putten langs de weg kennen ze hier niet en het water blijft gewoon op de weg staan. Ik ben nu toch wel blij dat ik in een hoger camper zit ha ha.

Het 1e gesprek bij Camping Partaccia 1 houdt niet echt over en direct zaken doe ik er in ieder geval niet. Bij de 2e camping - Camping dal Pino - heb ik wel geluk. Met deze camping heb ik al een keer contact gehad en ik had hun mail aan mij meegenomen. En dat werkt, want even later zit ik met de eigenaren in gesprek. Het gesprek is prima en een uurtje later sta ik met een aantal mooie contracten buiten. Voor meer informatie over de camping, kijk maar even op: http://www.campings.nl/camping-dal-pino/camping-dal-pino/.

En voor de bungalows op deze camping vlakbij het strand gelegen op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=3576&gebied=toscane&land=italie.

Ik vervolg mn weg en besluit nu toch maar de - hoger gelegen - autostrada te pakken richting Viareggio. Daar - bij Camping Viareggio - heb ik minder geluk. Mn contactpersoon is nog niet aanwezig en een paar uur wachten wordt me eigenlijk een beetje te gek. Ik twijfel even of ik hier misschien moet blijven (voor de nacht), maar heb eigenlijk nog een camping op het programma staan. En die ligt nog een uurtje verderop.

Ik heb namelijk besloten om even kort het binnenland in te trekken om tussen ruwweg Pisa en Florence 4 campings te gaan bezoeken. Twee kanshebbers en twee bestaande klanten die nodig bezocht moeten worden. De 1e camping is Camping Belsito bij Montecatini Terme. Ook nu weer pak ik de autostrada richting Florence omdat ik nu toch wat de bergen in ga en met dit weer is het veiliger op de snelweg. Volgens mij ...

Maar even later is het toch oppassen geblazen want telkens als het een beetje flink begint te regenen trappen die Italianen op de rem.

Even later neem ik de afslag bij Montecatini Terme. In de advertentie van de camping staat vermeld "niet uw navigatiesysteem volgen". Ik ging er dus van uit dat er wel ergens campingbordjes zouden staan. Maar dat blijkt niet het geval en dus volg ik toch maar mn navigatiesysteem en even later begrijp ik de waarschuwing van de camping. Het gaat namelijk over een wel heel klein en nu ook spekglad weggetje. Bovendien gaat het behoorlijk de hoogte in en dus is het alle hens aan dek. Maar "ik kom boven" en even later rijd ik de camping op.

De eigenaar ontvangt me en ik heb een goed gesprek met hem. Maar voorlopig ziet het er niet naar uit dat we tot zaken komen.

Ik vind een mooi plekje op de camping, kom nog net niet helemaal droog over, maar net voordat het weer vreselijk begint te plenzen zit ik hoog en droog in de camper. Eerst een bakkie leut !

Gewapend met een kop koffie kruip ik nog even een poosje achter internet en ga uiteraard vroeg met het eten aan de slag want om 19.00 uur wil ik klaar zitten voor de buis.

Na het voetbal nog even afwassen en wisselend achter de laptop en voor de buis. Morgen weer een dag.

Maandag 19 september 2011.

Als ik de screens open trek zie ik dat de lucht er behoorlijk beter uit ziet. En daar ben ik heel erg blij mee want ik moet nog een aardig stukje door de bergen. Niet echt grote afstanden, maar je doet er gewoon heel erg lang over.

Ik kruip eerst een tijdje achter mn laptop en ga me daarna voorbereiden voor de rest van de dag. In principe heb ik 3 adressen op het programma staan, maar de 1e afspraak is leidend. Zeer waarschijnlijk kan ik hier pas later op de dag terecht en inderdaad, als ik even later contact met de camping gehad heb, krijg ik de tip dat ik beter rond 16.00 uur kan komen omdat de eigenaren er dan ook zijn vanwege een andere afspraak.

En dus ga ik even bij de receptie van Camping Belsito overleggen wat mogelijk is. Daar tref ik receptioniste Trudie, een Nederlandse vrouw welke hier al 10 jaar werkt. Zij geeft aan dat het geen enkel probleem is dat ik later vertrek, maar dat de poort wel tussen 13.00 en 15.00 uur gesloten is. Maar om 15.00 uur vertrekken is geen probleem. Superrr.

Terug in de camper bedenk ik nu wat handiger is. Ik heb geen enkel idee hoe het vanmiddag gaat lopen, dus misschien is het handiger om straks even warm te gaan eten. Die keuze wordt nog eens gesterkt als in de campingwinkel geen broodjes meer voorradig zijn. Dan kan ik vanmiddag misschien nog wel ergens broodjes scoren. Met de eigenaar van de campingwinkel word ik trouwens geen vrienden. Gisteren had ik een WIFI code (EUR 5) aangeschaft omdat ik had gezien dat het signaal goed was. Maar toen ik het eenmaal gebruikte bleek het niet van goede kwaliteit te zijn. De verbinding viel steeds weg en als je dan wel een goed signaal hebt (dus sterk genoeg om niet dichterbij de antenne te hoeven komen) duidt dat vaak op een te zwak systeem/router.

Maar dat krijg ik de beste man (in het Duits) niet aan zn verstand. En hij wordt er niet vrolijker op als ik m aangeef dat als ie ergens geld voor vraagt, dat ie ook moet zorgen dat het werkt. Uiteindelijk krijg ik EUR 2,50 weer om mn oren (bij wijze van) gesmeten. Laat maar :-) ....

Om even af te koelen maak ik even een rondje over de camping om een paar foto's te maken. Eerst van mn plekkie hier:

Rechts van de camper zie je het prive-sanitair. Dat gebruik ik nu niet, maar per 4 plaatsen staat er zo'n klein sanitairgebouwtje. Met een sleutel kun je dan gebruik maken van het prive-sanitair.

Het is trouwens niet goed zichtbaar op de foto's, maar het is behoorlijk druk op de camping. Veel Nederlanders en Duitsers natuurlijk, maar ook een aantal Denen, Fransen en Zwitsers.

Helemaal boven op de berg/heuvel ligt een prachtig nieuw zwembad. Vlakbij het zwembad zijn een aantal plaatsen met een prachtig uitzicht en in de nabije toekomst worden hier ook nog een aantal bungalows gebouwd.

Vanaf het zwembad heb je trouwens een prachtig uitzicht over de prachtige natuur van Toscane:

En Montecatini Alto, prachtig gelegen bovenop een berg:

Terug in de camper ga ik met mn verhuursite aan de slag, want zeer waarschijnlijk heb ik daar vanavond geen tijd meer voor. Daarna even - warm - eten, afwassen en de camper klaarmaken voor vertrek.

Even na 15.00 uur rijd ik van de camping. Volgende bestemming is Camping Barco Reale in Lamporecchio. Op de kaart lijk ik het wel bijna op de fiets te kunnen doen, maar uiteindelijk doe ik er meer dan een uur over.

Mn navigatiesysteem wil me tot 2x toe een weggetje in hebben waar ik ten eerste de draai niet kan krijgen en dan tweede vraag ik me af of ik na een paar minuten niet helemaal klem kom te zitten.

En dus neem ik de grote (om)weg en rond 16.10 uur meld ik me bij de receptie. Met Camping Barco Reale heb ik al meerdere keren contact gehad en als ik het gesprek gehad heb, heb ik het gevoel dat het dit keer wel gaat lukken.

Wel grappig: die andere afspraak die er op hetzelfde moment was bleek een agente van de OAD te zijn. Kheb concurrentie dus :-)

Tegen 17.00 uur kruip ik weer achter het stuur. Volgende bestemming is Camping San Giusto, een bestaande klant waar wat dingetjes doorgenomen moeten worden. Een paar jaar terug heb ik dit stukje ook gereden, maar toen met de scooter. En ik moet zeggen, dat was nu ook makkelijker geweest. Want het is me toch een geslinger. Ook kom ik nog langs Vinci, ja precies ... waar Leonardo da Vinci vandaan komt.

Even na 17.30 uur arriveer ik bij Camping San Giusto en ik heb geluk. De eigenaresse is aanwezig en we kunnen direct in gesprek. Het gesprek is goed en een deel "van het probleem" is opgelost. In de campingwinkel kan ik nog even wat broodjes scoren want onderweg heb ik 2 supermarkten(marktjes) gezien, maar beide keren was er geen mogelijkheid te parkeren. Ze hebben trouwens niet stilgezeten op Camping San Giusto. Zo is er bijvoorbeeld een mooi nieuw zwembad gekomen. Voor meer informatie kijk maar even op: http://www.campings.nl/campeggio-villaggio-san-giusto/camping-village-san-giusto/

Ondanks dat het nu bijna 18.00 uur is (overwerk), ga ik toch weer verder. De grootste reden is dat Camping San Giusto wel heel erg rustig gelegen is. En vanwege deze ligging komt de rook bijna van mn gsm omdat ie maar geen verbinding kan maken. En ik weet dat het op de volgende camping beter is. Bovendien is op de volgende camping mn contactpersoon vermoedelijk pas morgenvroeg aanwezig. Het tijdstip is niet bekend en dus kan ik daar maar beter staan zodat ik eventueel kan wachten tot mn contactpersoon er is.

Even later begin ik aan de afdaling richting Limite sull'Arno. Daar is het behoorlijk druk en helemaal bij dit eh .. poortje:

De hoogte "ken net". Mn camper is ongeveer 2,90m. hoog en op het bordje staat 3,15 m. Maar als ik er eenmaal vlak voor sta blijkt de breedte ook niet echt al te veel over te houden. En de breedte stond niet aangegeven ...

Stapvoets ga ik eronder door en tussen mn spiegels en de zijmuur van het tunneltje zit niet al te veel ruimte meer ... Maar het gaat goed en even later draai ik de autoweg richting Empoli en Pisa op.

Tegen 19.00 uur rijd ik Camping Toscana Village in Montopoli Val d'Arno op. De "portier" herkent me (het moet niet gekker worden) en als ik aangeef dat ik morgenvroeg een afspraak heb, laat hij me door.

Ik vind een mooi plekje en omdat ik vaker op deze camping gestaan heb weet ik waar ik ongeveer moet staan om de schotel tussen de bomen door te krijgen.

Nu eerst maar s even een broodje eten. Uiteraard met een bakkie leut erbij. Oh ja ... ik moet nog "het probleem van de chocopasta en pindakaas" vertellen. Die heb ik normaal gesproken gewoon in de kast staan, maar al na een paar dagen constateerde ik dat het dan al snel veranderd in chocomelk en satesaus. Ook lekker, maar niet zo handig op brood. En dus kwam ik op het idee om het in de koelkast te bewaren, maar nu moet ik weer minstens een uur van te voren de potjes uit de koelkast halen omdat het anders oerendhard is. Tiswat .... wat een dilemma he :-)

Maar goed, vandaag dus geen chocopasta en pindakaas op brood. En toch smaakt het prima. Daarna kruip ik nog even achter de laptop en kruip nog even voor de buis want het was me het daggie wel.

Het weer is trouwens inderdaad behoorlijk opgeknapt. Het heeft vandaag nog wel een beetje geregend, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. En morgen is het "gewoon" weer 25 graden.

Dinsdag 20 september 2011.

Oei .. vannacht heeft nog een paar keer geregend dus ik ben heel benieuwd wat voor weer het is. Maar als ik richting toiletgebouw loop zie ik dat het goed is :-) Het is iets bewolkt maar het zonnetje schijnt al volop.

Terug in de camper kruip ik eerst even achter de laptop. Rond 10.00 uur ga ik richting receptie, maar zoals ik inmiddels al had vernomen is de eigenaar niet aanwezig. Hij heeft een kantoor in Milaan en is dus ook niet echt in de buurt.

De receptioniste is echter hulpvaardig en pakt direct de telefoon (volgens mij worden de Italianen daarmee geboren, niet een fopspeen maar een gsm krijgen ze direct als baby in de handen gedrukt ...).

Even later heb ik telefonisch een gesprek met de eigenaar. Dat had ik natuurlijk ook vanuit Nederland kunnen doen, maar als je dat doet vanaf de camping heeft het iets meer "gewicht". Het gesprek is goed en hij lijkt akkoord met mn voorstel. Nog even via de mail uitwerken en dan hoor ik meer. Voor meer informatie over deze mooie camping, kijk maar even op:

Terug bij de camper maak ik direct even een paar foto's van mn plekkie hier:

Nog eentje dan:

De camping ligt zeer centraal tussen Pisa en Florence en bovendien niet ver vanaf de snelweg. Het sanitair is prima en de plaatsen zijn terrasachtig gelegen.

Voor meer informatie over deze camping, kijk maar even op: http://www.campings.nl/toscana-village-srl/camping-toscana-village/

Ik kruip nog even achter de laptop en ga me nu ook verder voorbereiden voor vandaag. Nou ja voorbereiden ... het gaat eigenlijk maar om 1 afspraak. Maar wel een hele belangrijke. Ik wil vandaag de eigenaar van Camping Village Torre Pendente in Pisa spreken. Maar als ik bel met de camping krijg ik te horen dat hij pas aan het eind van de middag komt. En dat ik dan beter terug kan bellen ... Ik geef de receptioniste aan dat ik dan toch direct naar Pisa kom en dat ik dan wel zie wanneer eigenaar Marco aanwezig is. Mijn risico dus ...

Uit ervaring weet ik dat je dan de beste kans hebt. Verder kan ik zeer waarschijnlijk wel op de camping blijven voor een nacht en ik heb nog genoeg te doen. Zo moet ik me in ieder geval nog voorbereiden op de rest van de week.

En dus ga ik even na 11.00 uur weer op pad, uitgezwaaid door mn Nederlandse buren. Ongeveer een half uurtje later rijd ik Pisa binnen, maar kom direct in een enorme file .. nou ja, stapvoets rijdend verkeer dan.

De camping weet ik inmiddels wel te liggen en even later rijd ik de camping op. Als ik me meld blijkt Marco inmiddels wel aanwezig en hij heeft wel direct tijd voor me. Het gesprek duurt niet lang, maar ik heb mn zegje gedaan en volgende week hoor ik meer. Eh ... meer kan ik er niet over zeggen :-)

Hier overnachten is geen probleem, Marco wilde al een mobilhome voor me regelen. Hoeft niet hoor ... ik heb mn eigen mobilhome bij me.

Ik vind een mooi plekje en rol direct de luifel maar uit want het zonnetje brandt er weer flink op. Eerst even een broodje eten en daarna aan het werk. Daarnaast ook nog even mn verslag bijwerken en pas als ik deze foto's heb gemaakt van mn plekje hier:

(op de foto hieronder kun je (nog een beetje) zien dat de plaatsen achter me voorzien zijn van een zondoek. Wel lekker om de zon tegen te houden, maar voor campers niet handig omdat je dan de schotel niet meer omhoog krijgt...)

zie ik dat ik op precies dezelfde plek sta als 2 jaar geleden toen ik hier op 25 september 2009 was. In totaal ben ik hier toen 5 dagen gebleven en heb toen Pisa voor 't laatst bezocht. Dus voor foto's van Pisa moet je maar even in dat verslag kijken. Ook in oktober 2007 heb ik Pisa bezocht, maar toen stond ik op een camping in Torre del Lago aan de kust.

Deze keer laat ik Pisa voor wat het is. Ook in februari 2010 ben ik op Camping Village Torre Pendente geweest en ook toen heb ik Pisa niet bezocht. Ik was toen onderweg richting Sardinië en Sicilië.

Trouwens wel heel erg toevallig dat ik op precies dezelfde plek sta. Waarom nu deze plek ? Nou, ik sta iets in de schaduw en de schotel gaat mooi tussen de bomen door :-)

De rest van de middag ben ik achter de laptop aan het werk. Af en toe ga ik even naar buiten om te luchten en natuurlijk om een bakkie leut te drinken. Om 18.30 uur ga ik met het eten aan de slag en kijk onder het eten even tv.

De adressen voor morgen staan op papier. Morgenvroeg ga ik dan eerst de afspraken in plannen. Het gaat natuurlijk een keer gebeuren dat een eigenaar de hele week niet aanwezig is. Maar dan heb ik ook geen keus en zal ik de camping gewoon over moeten slaan.

Ik kom nu straks in een gebied waar heel veel campings liggen. Bij Vada, Cecina Mare en Marina di Bibbona liggen er alleen al iets van 20 campings. Die zijn niet allemaal klant, maar wel een flink aantal. Maar dan kan altijd meer :-)

Wordt vervolgd.

Woensdag 21 september 2011.

Eigenlijk ziet elke ochtend er als volgt uit: de wekker gaat om 7.48 uur. Meestal sta ik direct op en na een half uurtje zit ik achter mn laptop. Vervolgens ga ik eerst mn mails checken en meestal direct beantwoorden, kijk even naar het nieuws en naar de beurs en ga daarna met de planning aan de slag. Meestal heb ik van te voren al een lijstje gemaakt welke campings ik die dag wil bezoeken, maar vervolgens ga ik ze - zeker als een contactpersoon MOET spreken of als ze wat verder van de route (langs de kust zuidwaarts) af liggen - bellen om een afspraak te maken.

Uiteraard moet dit bellen ook op volgorde gebeuren. Dus de camping welke het eerst op mn pad komt eerst bellen. Tja ... en daar gaat het vandaag al direct fout. Want ik word gevraagd of ik om 16.00 uur weer terug kan bellen. Het kost me enige moeite om te achterhalen of mn contactpersoon er dan is zodat ik misschien langs kan komen. Het antwoord stemt me niet tevreden, maar ik blijf hier niet nog een nacht staan en dus vertrek ik halverwege de middag.

Als ik vanochtend richting campingwinkel loop om wat broodjes te kopen, kom ik toevallig eigenaar Marco tegen en vraag of het een probleem is dat ik iets later vertrek. Hij lacht en geeft me aan dat ik zo lang mag blijven als ik wil ... tja ... ach nee, toch maar aan het werk ha ha. Hier langer blijven is trouwens helemaal geen opgave want het bevalt me altijd prima. Het sanitair is prima, de plekken zijn ruim en als ik zou willen --> de camping ligt op loopafstand van de Torre Pendente (scheve toren) en het centrum van Pisa. Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2904&gebied=toscane&land=italie voor meer informatie.

De rest van de middag zit ik achter de laptop. Tussen de middag even een broodje eten en rond 14.00 uur maak ik me klaar voor vertrek. Vanochtend heb ik de wc-cassette al geleegd en nu moet ik nog even schoon water tanken en vuil water lozen en ook dat is hier prima geregeld.

Even later rijd ik van de camping. Mn 1e bestemming is Marina di Pisa waar een aantal campings liggen. Ik heb er eentje op mn lijstje staan: Campeggio Internazionale. Deze camping heb ik al een aantal keren bezocht, maar tot zaken is het nog nooit gekomen. Of dat aan 78 !! - jarige beheerder ligt, geen idee. Hij spreekt prima Engels en geeft me zelfs zn prive emailadres. Hij zal het met de eigenaren bespreken.

Ik vervolg mn rit zuidwaarts en ga over de Via Litoranea richting Tirrenia en daarna Livorno. Heerlijk over de boulevard met rechts van weg allemaal restaurantjes en daarachter de zee en links van de weg allemaal fraaie huizen. Maar naarmate je dichterbij Livorno komt wordt de route steeds minder fraai en eenmaal bij Livorno aangekomen --> draai dan de raampje maar dicht, want dan kom je echt op een verschrikkelijk stuk. Je komt namelijk uit in het havengebied en Livorno is een behoorlijk grote havenstad. Overal waar je kijkt zie je containers huizenhoog opgestapeld. Veel vrachtverkeer en tot slot een geweldige stank van alle gas en olieopslagplaatsen maken het er zeker niet beter op.

Dus gauw door ! Mn volgende bestemming ligt een stuk onder Livorno, direct aan de kust. Camping MiraMare heeft echter 1 probleem: de in- / uitgang. Er zit namelijk een knik in die ik met de camper niet kan halen en ik weet inmiddels dat als ik niet "schuin" naar beneden ga ik met de kont van de camper aan de grond kom. Aan de Via Aurelia langs de weg laten staan vind ik zeker geen optie en dus kost het me even wat moeite. Het wordt nog lastiger als de receptioniste de slagboom niet omhoog wil doen. En dus stap ik uit, laat de camper voor de slagboom staan (uiteraard :-), leg haar uit waar ik voor kom en even later heb ik mn camper op de camping geparkeerd.

Eenmaal binnen kan ik mn verhaal doen en even later is de eigenaar ook al opgetrommeld. Mn contactpersoon blijkt er niet meer te werken ... maar de eigenaar herkent me nog van een aantal jaren geleden. Hij spreekt echter geen Engels of Duits en met handen en voeten Italiaans en hulp van de receptioniste heb ik toch nog een goed gesprek. Sterker nog: ik sluit ook nog een nieuw contract voor mn eigen site af.

Kijk maar even op http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=3577&gebied=toscane&land=italie voor meer informatie.

Ik ben trouwens ook nog met de eigenaar de camping over geweest, onder andere om een aantal foto's te nemen.

En vanaf enkele veranda's van de mobilhomes heb je een mooi zicht op zee:

En dus is het pas al bijna 17.00 uur als ik weer verder rijd. Op dit gedeelte rijd je direct langs de kust en het uitzicht is echt geweldig:

Waar de mensen allemaal blijven weet ik niet, maar langs de weg staat een oneindige rij auto's en scooters en een strand is hier niet. Schijnbaar liggen de mensen op de rotsen te zonnen. Lijkt me niet echt fijn ...

Mn eindbestemming vandaag is het stuk tussen Vada en Cecina Mare waar een 10-tal campings liggen. De meeste direct aan het strand. Mn doel vandaag is Camping Mareblu, een bestaande klant waar ik naar toe wil voor een onderhoudsgesprek. Om 17.20 uur rijd ik de camping op en campingdirecteur komt me lachend tegemoet. Met hem kan ik het goed vinden en we spreken af dat we morgenvroeg even om tafel gaan. Hier overnachten is geen probleem.

Mn vaste plekje is nog vrij. De laatste keer dat ik hier was is al weer 2 jaar geleden, dus toch maar even de schotel proberen. Geen probleem !

Even verder is een grijzige man met een schotel aan het knooien. Als ik dichterbij kom zie ik dat hij uit Oostenrijk kom en ik zie iets bekends. Als hij op kijkt en me ziet begint ie te grijnzen en zegt "na du Hollander, bist du noch immer unterwegs ?". Sjonge jonge, dit is toch wel heel erg toevallig. Ik heb het later nog even nagezocht maar ik ben hem/hun tegengekomen op 2 oktober 2007 op een camping in Ceriale aan de Bloemenriviera. Heeeel apart.

We kletsen even bij en daarna ga ik even met mn camera richting het strand want gek genoeg ben ik nog nooit van de camping richting het strand gelopen. En eigenlijk is die wandeling al een bijzondere ervaring. Het is ongeveer 500 meter lopen, maar je loopt door een donker bos en aan het eind van de eh .. "tunnel" zie je het licht van het strand:

Op het strand is uiteraard om 18.15 uur niet meer druk, maar het zonnetje schijnt noch steeds volop. En dus maak ik even een paar foto's:

Zeker last van harde wind gehad:

Laat mezelf nog even vereeuwigen:

En ga weer richting camping. Want mn maag begint ook te knorren. Vandaag maar weer s Spaghetti di Massi maken.

Na het eten even afwassen en nog een tijdje achter de laptop. Althans, dat is de bedoeling. Maar vanwege de warmte krijg ik niet echt veel meer uit handen.

Donderdag 22 september 2011.

Vanochtend eerst even lekker douchen en daarna weer de dag voorbereiden. Maar een kwartiertje later ben ik geen spat opgeschoten. Bij camping 1 had ik al een "ik kom vanochtend langs tussen 9 en 12 uur" afspraak gemaakt, bij camping 2 en 3 blijken vandaag de eigenaren niet aanwezig c.q. te bereiken en hetzelfde geldt voor camping 4. Maar die camping kan ik morgenvroeg nog wel bezoeken.

En dus besluit ik om de 1e 3 campings wel te bezoeken, maar daarna hier weer terug te komen zodat ik vanmiddag de volgende dagen kan voorbereiden. Bovendien heb ik nog behoorlijk wat werk liggen.

Uiteraard stem ik dit nog even met Marco, de campingdirecteur, af .. maar dit is geen enkel probleem. Het gesprek met Marco is overigens prima en de contracten worden weer verlengd. Voor meer informatie over de camping moet je maar even kijken op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2914&gebied=toscane&land=italie

Terug bij de camper maak ik nog even een foto van mn plekkie hier:

Toen Marco 2 jaar geleden mn camper zo zag staan moest hij heel hard lachen. Hij valt natuurlijk wel op, maar ik sta vlak bij het restaurant, ingang en campingwinkel en bijna iedereen kijkt naar "mn achterkant" :-)

Het is trouwens ongelooflijk. Er zijn een aantal "zonplekken" op de camping, maar die staan nagenoeg altijd vol. Maar ook de rest van de camping staat behoorlijk vol. De meeste mensen, voornamelijk Oostenrijkers, Zwitsers, Zweden en Duitsers, staan onder de bomen en krijgen echt geen minuutje zon.....

Ik persoonlijk vind dat prima. Zeker omdat ik best lang op een dag in de camper zit te werken, maar als je op vakantie bent .... Nou ja, de mensen moeten het ook zelf weten.

Op de een of andere manier begrijp ik wel dat mensen hier terugkomen. Er hangt een apart sfeertje en het is veel "ouwejongenskrentenbrood" of te wel, mensen die elkaar elk jaar op deze camping weer opzoeken.

Mn buren (caravan met luifel links op de foto) komen uit Sheffield en de beste man is helemaal idolaat van de voetbalclub Sheffield Wednesday. En dus krijgen we het over voetbal. En hij kent zelfs Heerenveen. Huh ? Zegt ie "didn't Gerald Sibon play there ? " Blijkt Gerald dus ook bij Sheffield Wednesday gespeeld te hebben.

Zo, nu aan het werk. Mn 1e bezoekje is Camping Campo dei Fiori in Vada, een ritje van zo'n 7 minuten ha ha. Had ik ook nog wel op de fiets kunnen doen. Maar met dit weer ....

Op mn bestemming aangekomen word ik ook hier door campingdirecteur Marco verwelkomd. Ook hier kom ik voor een onderhoudsgesprek en we doen dat al rijdend op een elektrisch golfkarretje zodat ik ook (is er andere jaren niet van gekomen) de camping even kan zien. Voor de zekerheid neem ik mn camera nog even mee, maar de camping blijkt al te zijn gesloten en ze zijn overal aan het werk. Niet echt leuk voor de foto's.

Ook deze Marco is akkoord met verlenging van de contracten en als ik even later de 70-jarige eigenaar een handdruk heb gegeven is alles weer geregeld. Voor meer informatie over deze camping, kijk maar even op: http://www.campings.nl/campo-dei-fiori/campo-dei-fiori--camping-bungalows/

Bij de volgende 2 campings laat ik - zoals al telefonisch overlegd - de algemene informatie achter en spreek af dat ik een voorstel zal nasturen. Ook bezoek ik nog een bungalowpark annex Residence en ze hebben nog interesse ook ha ha.

Dus ook daar stuur ik later vanmiddag nog een voorstel achteraan.

Terug bij de camper ga ik eerst even een broodje eten, uiteraard in de schaduw. Want ook al is het iets minder warm dan gisteren, het is nog steeds zo'n 26 graden. Gelukkig .... staat de camper onder de bomen en dus kan ik vanmiddag nog mooi wat doen. Nagenoeg de gehele middag ben ik aan het werk, en dus ben ik flink opgeschoten !

Na het eten even afwassen, even met mn vriendinnetje bellen en later op de avond nog even naar de samenvattingen van het bekervoetbal kijken.
Morgen ga ik weer verder zuidwaarts. Ik heb me vanmiddag weer voor een flink stuk voorbereid, dus ik kan weer vooruit.