Italië, route Monteciccardo, Riccione, San Marino, Cesenatico, Marina di Ravenna, Casal Borsetti, Lido di Spina, Bologna. Vrijdag 6 - vrijdag 13 november 2009.

Vrijdag 6 november 2009.

Voor vanochtend heb ik de wekker maar wat vroeger gezet want ik heb in ieder geval de ochtend al behoorlijk vol gepland. Afspraken om 9.30 uur, 10.30 uur en 12.00 uur, maar wel allemaal redelijk dichtbij gelegen. Alleen de 1e afspraak is een klein uurtje rijden vanaf Monteciccardo. Dus even douchen en daarna de camper vertrekklaar maken. Nog even een bakkie senseo en dan op pad !

Even later zie ik in de verte de zee weer en beland ik bij Pesaro weer in de drukte. De 1e camping welke ik ga bezoeken is Camping Panorama. En steeds als ik daar kom vind ik het eigenlijk ongelooflijk dat het op iets meer dan 5 minuten rijden van Pesaro zo mooi en rustig kan zijn. De eigenaar woont vlakbij de camping en heeft me aangegeven maar te bellen als ik voor de poort sta. Dit keer is 5 minuten ook 5 minuten en even later zitten we in gesprek. De reden van mijn bezoek is verlenging van bestaande contracten en een half uur later is alles weer geregeld.

Voor meer informatie over deze camping, kijk maar even op: www.campings.nl/campings/camping-panorama/camping-panorama/

En voor de bungalows op deze mooie camping: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2704/vakantiewoning/marche/italie

Daarna bezoek ik een camping waar ik vorig jaar overnacht heb. Volgens de campinggidsen zou de camping nu gesloten zijn, maar als ik arriveer blijkt de camping nog tot 1 december te zijn geopend. Vorig jaar gaf de eigenaar aan geïnteresseerd te zijn in de Nederlandse markt, maar ze hebben plannen voor nieuwbouw van een zwembad en dat is nu bijna rond. Maar omdat het niet duidelijk is of ze het hoogseizoen dan al kunnen draaien "met zwembad" durft hij het nu nog niet aan.

Dit gesprek is dus van korte duur, maar ik ga vast door naar Misano Adriatico waar ik om 12.00 uur een afspraak heb. Vlakbij de camping vind ik een parkeerplaats en heb een uurtje over. En dat komt goed uit want ik weet nog steeds niet of de afspraken van vanmiddag door gaan. Uiteindelijk lukt het om 1 afspraak te maken om 14.00 uur.

Tegen 12.00 uur rijd ik naar de camping, maar kom voor een dichte poort. Na een paar minuten komt er iemand naar me toe: CHIUSO !! (gesloten) Ja ja ... ik heb een afspraak. De poort wordt geopend en er wordt druk gebeld. Even later komt de knaap weer naar me toe. De eigenaar is verlaat, of ik alvast de secretaresse wat informatie kan geven. In het kantoor aangekomen heb ik aan 1 blik op de secretaresse wel genoeg ... die wil ik wel informatie geven ha ha.

Het gesprek is leuk en goed, maar de eigenaar is niet meer op komen dagen. En dus hoor ik later wat ze gaan doen. Tja ...

Mn volgende afspraak is in Cattolica, maar ik ga eerst op zoek naar een plekkie om even wat te gaan eten. Vanochtend heb ik onderweg al wat broodjes gekocht en na even zoeken vind ik een passende parkeerplaats ... voor het Waldorf Palace hotel:

Ik sta op een speciale "bussen-parkeerplaats" want het wemelt hier werkelijk van de hotels. Sterker nog ... in Cattolica is geen enkele camping. Datzelfde geldt overigens ook voor Rimini ... ook daar wemelt het van de hotels en appartementencomplexen, maar er zijn nauwelijks campings.

Na "mn lunch" ga ik naar mn afspraak en ook daar zit ook weer een verhaal bij. Want het gaat om een camping in Riccione (iets verderop), maar ik heb een afspraak met Annet in Cattolica (iets terug). Ik ben inmiddels in de regio Emilia Romagna en daar hebben we behoorlijk wat campings, maar niet in het gedeelte onder Rimini. In Riccione liggen 4 behoorlijk grote campings, maar geen 1 staat bij ons op de site. Grootste reden: ik kan slecht contact krijgen. Ik heb nu wel met 3 van de 4 campings contact gekregen, maar bij 2 was het niet mogelijk om een afspraak te maken.

Bij deze camping kreeg ik via via een mobiel nummer en de telefoon werd opgenomen door Annet. Dat klonk al niet erg Italiaans en het bleek inderdaad een Nederlandse vrouw te zijn. Zij wilde wel afspreken om de informatie en mijn voorstel in ontvangst te nemen en dus hebben we in een cafe/restaurant in Cattolica afgesproken. Uiteraard weer in het centrum en dus is het weer passen en meten voordat ik de camper goed te plek heb.

Onder het genot van een heerlijke cappuccino nemen we alles door en tegen 15.45 uur rijd ik Cattolica uit. Op naar San Marino, want dat is mn stekkie voor het weekend. Camping Centro Vacanze San Marino is het gehele jaar geopend en vorig jaar heb ik hier ook het weekend gestaan en dat is me goed bevallen. Bovendien is het slechts 12 km. rijden vanaf Rimini, maar door de drukte doe ik er toch nog lang over.

Even na 15.30 uur meld ik me bij de receptie en wordt in het Nederlands verwelkomd. Vorig jaar werkte hier een Belgische receptioniste, dus echt verrassend is het niet. Maar als ze later verteld dat ze uit Friesland komt en in Oranjewoud (vlakbij Heerenveen) is opgegroeid moet ik toch wel lachen. Helemaal als ze verteld dat ze op het RSG in Heerenveen op school heeft gezeten en ik op de MEAO iets verderop. We zijn ongeveer van dezelfde leeftijd, dus we hadden elkaar tegen kunnen komen ha ha.

Even later is de parkmanager gearriveerd en als ik de camper te plek heb gaan we om tafel, af en toe bijgestaan door de receptioniste want het Engels van de parkmanager is niet geweldig. Hij herinnert zich het gesprek van vorig jaar nog en we komen weer overeen dat ik de presentatie op www.vakantiewoningen-in-europa.nl gratis verleng in ruil voor 3 nachten verblijf op de camping. Tot verdere zaken komt het helaas niet, maar ik heb goede hoop dat dat er nog wel eens van komt. Geduld he !

De camper staat trouwens op precies dezelfde plek als vorig jaar. En ... de schotel werkt, ik heb 5 ampere, dus net genoeg voor een bakkie senseo en ook genoeg om mn elektrische kacheltje draaiende te houden. Dat is wel nodig, want als ik even later met het verslag bezig ben begint het al aardig af te koelen.

Na het eten krijg ik ruzie met de mobiele internetverbinding en vind ik het op een gegeven moment wel genoeg. Want wat ik ook probeer, ik kan wel 10 rondjes rond de camper lopen voordat de volgende pagina in beeld komt. Maar ja ... daar blijf je dan wel warm bij ha ha.

Zaterdag 7 november 2009.

Het was vannacht weer heerlijk stil, toch wel een voordeel als je op een camping overnacht welke niet aan de kust ligt. Als ik de screens open trek zie ik een blauwe lucht. Huh ? Dat hadden ze niet voorspeld ... maar goed, liever zo dan andersom. Ik heb een druk weekend voor de boeg want ik heb veel werk achter mn laptop te doen. Dus ik hoop toch echt dat de verbinding nu wel goed is.

YES !! het werkt. Eerst maar s de achterstand in mn mailtjes afwikkelen en daarna met de verhuursites aan de slag. Als ik op een gegeven bij het sanitairgebouw ben (wat hier trouwens prima voor mekaar is !) bedenk ik me dat ik misschien nog wel even een wasje kan draaien. Want volgend weekend ben ik waarschijnlijk al onderweg naar Frankrijk en als ik een was gedraaid heb is het wel handig om ergens een dag extra te staan. De wasmachine is nog vrij en bovendien niet duur (EUR 3) want ik heb ook al een paar keer EUR 4 of EUR 4,50 betaald.

Als ik weer richting wasmachine loop kom ik een Nederlands stel tegen. Zij zijn met een prachtige oude knalgele Mercedes bus onderweg. Als ik het goed begrepen heb zijn ze al in Polen geweest en nu onderweg naar Zuid Italie. Ik ga over een paar weken weer terug naar Nederland, maar zij zijn waarschijnlijk nog tot mei 2010 onderweg. Poeh ...

Even later heb ik de was in het zonnetje hangen en dus kruip ik weer achter de laptop. De rest van de middag werk ik achter de laptop of zit ik even van het zonnetje te genieten bij de was. Dit is trouwens mn plekkie hier:

Als je de foto zo ziet zou je het niet zeggen, maar aan de andere kant op het pad staan nog een aantal caravans en campers.

Tegen 16.00 uur heb ik alles droog en opgeruimd en een uurtje later ook mn verhuursites bijgewerkt. Superrrrr.

En dus werk ik mn verslag ook nog maar even weer bij. Dan kan ik morgen de hele dag met de campingadministratie aan de slag, want dat moet nodig gebeuren.

Zondag 8 november 2009.

Vanmorgen heel vroeg in de ochtend word ik al gewekt door flinke regenbuien. Gelukkig ben ik daarna weer in slaap gevallen, maar als ik om 8.00 uur op sta regent het nog steeds. En het is niet warm !

Dus als ik alles weer een beetje te plek heb, eerst maar even mn kacheltje aan en daarna aan het werk.

Als ik begin met de campingadministratie blijkt hoe ver ik achter loop. Ik moet nog van 2 weken noteren wat ik bij de campings besproken heb. En dan is het maar goed dat ik zo'n dikke kop heb en veel kan onthouden. Daarnaast geplaatste presentaties nakijken, voorstellen sturen, nieuwe accommodaties op Mol Travel plaatsen en nota's versturen. Inclusief een kleine middagpauze ben ik daar pas tegen 15.00 uur klaar mee.

En daarna ben ik eigenlijk nog niet helemaal bij, maar ik moet nu eerst met mn planning van de komende dagen aan de slag. Want ik kom wat in tijdnood. Helaas moet ik me de komende dagen ook een beetje laten leiden door de weinige campings die nog open zijn. Bij Rimini (hier vlakbij) zijn nog 2 campings open en als ik daarna noordwaarts rijd kom ik pas over ca. 200/250 km. weer een geopende camping tegen, namelijk bij Venetie. Onderweg heb ik een paar adresjes waar ik wel stroom heb, maar bijv. geen sanitaire voorzieningen. Dat wordt dus goed plannen.

Aan het eind van de middag nog even wat dingetjes printen en dan vind ik het rond 18.00 uur wel genoeg. Sjonge jonge ... op een middagpauze van ca. 15 minuten na, ben ik de hele dag aan het werk geweest. Maar goed, het is leuk werk en eigenlijk ben ik op een dag als deze wel blij dat ik het zo druk heb. Want het is koud, het regent nog regelmatig en ik heb geen mens gezien vandaag.

Na het eten ga ik uiteraard even naar het voetbal kijken ... YES SCH ... super. Daarna even afwassen en nog even Boer zoekt Vrouw kijken. Dan toch nog even achter de laptop en weer even tv kijken.

Hoe laat ik morgen vertrek weet ik nog niet. Morgenvroeg moet ik eerst proberen om een aantal afspraken te plannen. Daarna zien we wel weer.

Maandag 9 november 2009.

Na weer een heerlijk rustige nacht ga ik vanochtend eerst even wat klusjes doen. Afval wegbrengen, wc-cassette legen, stelpoten vast inklappen en de camper verder vertrekklaar maken. Als ik dan straks plotseling weg moet heb ik dat maar vast gedaan. Daarna even lekker een warme douche en vervolgens achter de laptop.

En dan afspraken maken. Na een paar telefoontjes heb ik voor morgenvroeg en morgenmiddag een afspraak. Voor vandaag hoef ik me dus niet te haasten, want ik wil 3 campings bezoeken en die liggen allemaal redelijk dicht bij elkaar. Wel op zo'n 3 kwartier rijden van hier. Dus ik ga vanochtend nog wat telefoontjes plegen en dan tegen 14.00 uur weg. Waarom vandaag maar 3 campings ? Omdat de 3e camping nog open is en daarna niets meer. Daar moet ik dus nog even overnachten, doe ik trouwens bijna elk jaar (Cesenatico).

Aan het eind van de ochtend loop ik nog even richting receptie of ik hier ergens brood kan kopen. Nou dat kan wel, maar dan had ik het gisteren moeten bestellen. Dan komt de bakker het namelijk brengen. Tja ... helaas.

En dus mik ik tussen de middag even een afbakbroodje in de oven. Het weer is trouwens wat opgeknapt. Warm is het nog steeds niet, maar het is in ieder geval droog.

Rond 14.00 uur rijd ik van de plek, loos nog even vuil water en gooi de schoonwatertank helemaal vol, groet Sigrid (de Friese receptioniste) en vertrek richting Rimini. En daar maak ik een foute keus. Ik moet naar Bellaria en dat ligt iets boven Rimini. Mn navigatiesysteem geeft aan dat de snelste route via de autostrada is, maar ik zie op de kaart dat ik dan een heel eind om rijd. En dus pak ik de SS16 waar ik eigenlijk bijna de afgelopen weken bijna continue overgekomen ben.

Maar helaas ... na een paar km. staat het helemaal vast. Nou is het bij Rimini altijd druk, maar in dit geval zijn ze met de weg bezig en dus loopt alles vast. Mn doel was om de 1e camping rond 15.00 uur te bezoeken (zonder afspraak), maar daar arriveer ik al ruim 20 minuten later. En dan tref ik bij de camping ook mn contactpersoon nog niet. Dat gaat lekker. Dus laat ik de informatie achter en ga richting de volgende camping op slechts een paar minuten rijden.

Bij Camping Rubicone ben ik al een aantal jaren bezig "om binnen te komen", maar ze hebben me/ons eenvoudigweg niet nodig. Het hele seizoen volle bak, want --> mooie camping direct aan het strand. Vorig jaar probeerde ik een afspraak te maken, maar dat werd tegengehouden. Dit jaar pak ik het anders aan. Ik rijd de camper tot vlak voor de (dichte) poort, bel mn contactpersoon op zn gsm, meld me in het Italiaans en vervolgens gaat het gesprek als volgt "ciao Marcel, how are you ----- I am okay, and you ----- totabene (hartstikke goed, of zoiets), where are you ...are you in Italy ? --- si, i am in front of the gate of your camping ---- what ? ---- i am with my camper in front of the gate, can you open ? ---- oh, i see you know, yes of course .. one moment"

En vervolgens zwaait de poort open en even later zit ik met Filippo mn contactpersoon in gesprek. Het gesprek is leuk en hij neemt mn voorstel serieus in overweging. Als ik de poort weer uit rijd zie ik tot mn schrik dat het al 16.30 uur is. Oei .. 17.00 uur is het donker. Gauw naar de volgende camping, op zo'n 15 minuten rijden. Daar heb ik geluk, de directeur van de camping is in gesprek. De receptioniste herkent me en vraagt of ik weer wil overnachten ha ha. En dus zoek ik eerst een plekkie (mn vaste plekkie is bezet door een Zweedse camper), drink even een bakkie leut en loop vervolgens weer richting receptie (een wandeling van zo'n 10 minuten over deze enorme camping).

De directeur van Camping Cesenatico ken ik inmiddels ook al een aantal jaren. Hij reageert steeds positief, maar naar zijn zeggen krijgt hij het niet "afgetikt" bij de eigenaar. En dus ben ik rond 18.00 uur weer bij de camper.

Ik kruip nog even achter de laptop en ga met het eten aan de slag. De rest van de avond zit ik wisselend achter de laptop en voor de buis. Vast even wat dingetjes printen want ik ben er niet zeker van of ik morgenavond wel stroom heb.

Mn doel was namelijk om morgen weer naar Spina Village te rijden waar ik vorig jaar ook 2 nachten (de camping is sinds eind september al gesloten !) gestaan heb. Maar mn vriend Tiziano is niet aanwezig en morgen is er bovendien verder ook niemand. En dus kom ik daar niet binnen de poort. Nou ja ... morgen maar even verder kijken.

Dinsdag 10 november 2009.

Ik had geluk ... geen westenwind en dus weinig last van het spoor en de SS16. Maar ondanks dat ben ik niet echt fit. Ik voel weer een griepje opkomen. Tja, wat wil je met dat Hollandse weer...

Uiteraard ga ik me nu ook weer even douchen want ook wat het douchen betreft heb ik geen idee wanneer ik dat weer kan doen. Ik heb wel een douche aan boord, maar die gebruik ik hoofdzakelijk als voorraadkast ....

Ik heb voor vandaag 2 afspraken, 1 aan het eind van de ochtend en 1 om 14.00 uur. En dus kruip ik nog even achter de laptop en bel even na 10.00 uur nog een camping die ik eigenlijk had willen bezoeken, maar waar ik gisteren geen contact kon krijgen. Maar nu wordt ineens de telefoon opgenomen. De eigenaar heeft wel interesse, maar kan pas om 12.00 uur. En dus moet ik even wat schuiven in mn afspraken en vervolgens ook direct op pad. Want de afspraken liggen ook nogal een eindje van elkaar.

Een kwartiertje later rijd ik de camping af en even na 11.00 uur rijd ik Marina di Ravenna binnen. Daar heb ik een "verlengingsafspraak" bij een groep campings en zoals altijd word ik weer vriendelijk ontvangen. Het gesprek is goed, maar er moeten nog wat dingetjes worden afgestemd. Ik hoor over een week meer.

En dus ga ik gauw weer verder. Mn volgende afspraak is om 12.00 uur bij Camping Classe. Dat ga ik niet helemaal redden en al helemaal niet omdat ik een stuk moet omrijden. Want ik kan me herinneren dat het bruggetje bij Lido di Dante (zie foto verslag 20 oktober 2006 ... goh, ik heb een goed geheugen ha ha) niet al te breed is. En dus rijd ik voor de zekerheid om en arriveer ook hier te laat. Maar ... de eigenaar is nog later en belt even later dat hij onderweg is.

Rond 12.30 uur zitten we in gesprek. Het gesprek is goed en na enige discussie hebben we overeenstemming over een contract. Overigens voor zowel de camping als voor een bungalowpark in Casal Borsetti (waar ik vanmiddag een afspraak heb). Voor meer info over Camping Classe (direct aan het strand en zeer rustig gelegen !!) --> www.campings.nl/campings/camping-classe-di-giampreti-r-c-snc/camping-classe/

En voor de mobilhomes op de camping --> www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2934/vakantiewoning/emilia-romagna/italie

Als de contracten gefaxt zijn ga ik er weer gauw vandoor. Bij Ravenna draai ik weer de SS16 op. Zoals wel eerder aangegeven is het wegdek daar echt gigantisch slecht. Het is 4-baans maar net als de vrachtwagens rijd ik daar in het midden van beide stroken. Als je dan uit moeten wijken weet je in ieder geval zeker dat er niets naast je zit. Af en toe zit er een geïrriteerde Italiaan op mn achterbumper, maar daar wen je aan ha ha.

Het wegdek is hier al jaren slecht en met slecht bedoel ik: gewoon giga gaten in het wegdek. Af en toe zie je er eentje over het hoofd en dan klap je er echt in.

Vanochtend van Cesenatico richting Ravenna waren ze zo'n stuk aan het repareren. Ze zetten dan een gedeelte van de weg af en mikken vanaf dat stuk dan gewoon ruw asfalt in de gaten. Voor de duidelijkheid, die gaten bevinden zich dan op het stuk waar het verkeer overheen rijdt ! En het lijkt wel of ze wachten met asfalt gooien totdat er weer een vrachtwagen aan komt. Dan rijdt het gelijk lekker in zeker ?!

Ten noorden van Ravenna pak ik mn geliefde SS309 richting Venezia. Ook daar maak ik al jaren promotie voor want dat is echt een verschrikkelijke weg. Als je van Ravenna richting Venezia wilt kun je - als je op doorreis bent en op wilt schieten - beter via Ferrara en Padova rijden. Want over de SS309 schiet het echt geen meter op. Ik heb geen keuze, want de kustplaatsen zijn alleen via deze weg te bereiken.

Waarom verschrikkelijk ? Omdat het echt enorm druk is en gewoon helemaal "vol" rijdt met vrachtwagens. Bovendien is het wegdek ook hier op de meeste stukken niet best en dus slingeren de vrachtwagens soms over de weg. Omdat de snelheid zo'n beetje gemiddeld rond de 60/70 km. p/u ligt vliegen die halvegare Italianen overal tussendoor. Dat ze inhalen over doorgetrokken strepen is eigenlijk heel normaal, maar dat ze zich tussen 2 vrachtwagens, die ook al geen rechte lijn houden door het slechte wegdek, heen wurmen ... is helemaal gekkenwerk.

En om een idee te geven --> af en toe krijg je uitvoegstroken (voor linksaf slaand verkeer) in het midden van de weg. Dat wordt dus gewoon gebruikt als inhaalstrook. Tja ... en wat als er dan van de andere kant iemand links af wil ?? Vraag niet hoe, maar het gaat allemaal goed. Maar ik weet wel dat ik lekker veilig tussen de vrachtwagens blijf rijden.

Even na 14.00 uur (mn afspraak is om 14.00 uur) rijd ik Casal Borsetti binnen. Omdat ik nog steeds niet gegeten heb, stop ik even voor een bakkie leut en wat crackers en een kwartiertje te laat rijd ik de camping op. Ook vanmiddag heb ik een "verlengingsgesprek". Helaas dit keer zonder goede afloop. Ook deze camping is gesloten, dus hier kan ik ook niet overnachten. Maar hij tipt me wel een overnachtingsplaats: in Casal Borsetti is een grote camperplaats. Ik geef aan dat ik weet waar die is (zie verslag 19 november 2009), maar vraag hem of hij ook weet hoe ik daar stroom kan krijgen.

Zoals vorig jaar aangegeven heb je daar een sleutel voor nodig. Volgens de eigenaar moet ik me dan melden bij de VVV en hij geeft het adres. Als ik me daar even later meld, wordt me (in het Italiaans) duidelijk gemaakt dat er zo iemand aan komt. En ja hoor.... als ik net op de camperplaats ben gearriveerd komt er een mannetje aan fietsen. Hij geeft aan dat overnachten gratis is (uiteraard niet in het hoogseizoen !), maar dat de stroom EUR 3 kost. Nou .. daar wil ik niet voor martelen. Kom maar op met die kabel.

Hij vertelt (goh .. ik begrijp het Italiaans steeds beter) dat er in een jaar tijd gemiddeld 30.000 campers hier komen. De wat ??? Versta ik dat goed ?? Maar als hij het opschrijft is er geen twijfel meer: deze camperplaats wordt jaarlijks bezocht door 30.000 campers. Let wel: alleen de "betalende campers" worden geregistreerd. De campers die bijv. nu arriveren en geen stroom nemen worden niet eens meegeteld. Maar goed ... deze camperplaats telt dan ook 236 !!! plekken en beschikt over sanitair, een tennisbaan, camperserviceplaatsen, speeltuin en ligt bovendien gescheiden door een bos op zo'n 100 meter van het strand.

Geïnteresseerd ? Volg dan gewoon vanaf de SS309 de borden als je de afslag naar Casal Borsetti hebt genomen. Kan niet missen.

Ondanks dat ik me nog steeds niet echt fit voel kruip ik nog even achter de laptop. Helaas kan ik nog steeds mn senseo niet gebruiken. Afgelopen nacht had ik niet voldoende ampere en ook nu is het maar 4 ampere en daar loopt mn senseo niet op. En dus weer even een ouderwets bakkie koffie.

Na het eten gaat al vlot het licht bij me uit. Pffff .... En dus hang ik de rest van de avond lekker voor de buis, met ziekteverlof ha ha.

Poeh ... het is trouwens vanavond flink fris. Ik durf mn kacheltje niet een standje hoger te zetten, want ik ben bang dat de zekering het dan niet houdt. En ik kan m zelf niet weer inschakelen. Dus zet ik even mn hete luchtverwarming aan en daarna is het gauw aangenaam warm.

Woensdag 11 november 2009.

Ook vanochtend is het nog behoorlijk fris, nou ... zeg maar rustig koud. Dus ook nu zet ik de verwarming in de camper even aan en kruip nog even achter de laptop.

Tegen 9.00 uur komt er iemand naar de camper. Hoe laat ik ga vertrekken ? Okay ... ik had gisteren al zo'n beetje begrepen dat de stroom tot 9.00 uur is, maar ik moet eigenlijk nog even wat campings bellen. Een uurtje langer is geen probleem en dus doe ik nog een aantal pogingen om voor vandaag afspraken te plannen.

Eigenlijk vind ik het helemaal niet erg als het niet lukt, want ik ben nog lang niet fit. Nou ... het lukt ook inderdaad niet, dus besluit ik nog 1 camping op de bonnefooi te bezoeken en dan naar Camping Spina Village te rijden. Daar heb ik donderdagochtend een afspraak en inmiddels overlegd dat ik daar vanaf vandaag een paar nachten kan staan.

Op de camperplaats maak ik nog even gebruik van de serviceplaats en leeg ik voor de zekerheid mn wc ook maar even. Want ik heb eigenlijk nog geen idee hoe het de komende dagen gaat.

En daarna op pad !

In Lido degli Estensi doe ik nog verwoede pogingen om ergens brood te komen. Maar helaas. En dus rijd ik even door naar Porto Garibaldi om boodschappen te doen en ga daarna terug naar Lido di Spina. Ik word herkend door de receptioniste en de poort rolt open. Ze geeft aan dat ik weer op dezelfde plek als vorig jaar (zie verslag 20/21 november 2008) kan gaan staan en de stroom werkt. Superrr...

En dus ga ik, als ik de camper te plek heb, eerst even een bakkie senseo zetten. Want hoe slecht ik me ook voel ... een bakkie senseo valt er altijd lekker in.

Daarna even een broodje eten en de rest van de middag achter de laptop. Ik zie wel hoe lang ik het vol houd.

Nou eigenlijk best lang ha ha. Ik heb eigenlijk best nog veel gedaan vanmiddag. Rond 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag. Mwoah ... aan de slag ... Eigenlijk is het zo klaar. Opgebakken aardappels, een zigeuner (niet zo vreemd natuurlijk) schnitzel en bietjes. Onder het eten bedenk ik me dat de ziekteverlofavond (mooi scrabblewoord he !) van gisteren mij wel goed bevallen is. Dus ...

Donderdag 12 november 2009.

Afgelopen nacht weer een lange nacht gemaakt en "ik lijk wat op te knappen". Maar echt geweldig fit voel ik me nog niet. Ook vannacht was het weer behoorlijk fris, vanochtend zag ik dat het gras zelfs iets wit was uitgeslagen ....brrr.

Vanochtend eerst maar s even bakkie senseo, want gisteravond had ik ineens geen stroom meer. Schijnbaar was de tv, de koelkast, wat verlichting en de senseo teveel van het goede. Uiteindelijk heb ik nog wel een bakkie kunnen zetten door de tv uit te zetten en inmiddels zit mn kabel nu in een andere stroomkast welke volgens de onderhoudsman hier op de camping meer ampère levert.

Voor vandaag heb ik nog 2 afspraken. Eentje vanmiddag om 15.00 uur op ca. 20 minuten rijden en eentje om 10.00 uur met Tiziano, de eigenaar van de camping waar ik nu sta.

Het gesprek met Tiziano is pittig, maar verloopt goed en aan het eind van de ochtend zijn de contracten verlengd.

Het is trouwens lekker zonnig weer vandaag en dus warmt het snel op. Ik sta overigens op nagenoeg dezelfde plek als vorig jaar:

Toen stond ik "links van de boom" maar zoals je op de foto ook kunt zien sta ik nu wat meer en langer in de zon. Links op de foto zie je het receptiegebouw en voor de receptie loopt een hek wat steeds dicht zit. Ik heb inmiddels geregeld dat ik straks weg kan en ook weer terug de camping op kan want ik blijf hier nog een nacht. Voor de goede orde: de camping is dus gesloten. Ik kan wel stroom pakken (het belangrijkste voor mij eigenlijk), maar verder is alles (dus ook het sanitair) afgesloten. Voor meer info over deze mooie camping, kijk even op: www.campings.nl/campings/club-del-sole-spa/spina-camping-village/

En voor de mobilhomes op de camping op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2790/vakantiewoning/emilia-romagna/italie

Zoals gezegd ... ik blijf hier nog een nacht en ga dan morgen naar Bologna. De camping daar is het gehele jaar geopend en ik ken de campingeigenaar goed. Na Bologna rijd ik dan waarschijnlijk zondag richting Liguria. Via Bologna is wel iets om, maar ik moet nu natuurlijk ook rekening houden met het weer. En Bologna ligt in de Povlakte oftewel weinig bergen en dus geen sneeuw.

Na mn afspraak vanmiddag tank ik bij Porto Garibaldi nog even, dan hoef ik dat morgen niet meer te doen. Terug op Spina Camping Village is het inmiddels al bijna 17.00 uur. Net voor donker "tuus" dus.

Ik kruip nog even achter de laptop en ga daarna met het eten aan de slag. Vandaag maar s even wat pannenkoeken bakken dacht ik zo.

Onder het eten uiteraard even tv kijken, afwassen, nog even achter de laptop en even na 21.00 uur gaat weer het licht bij me uit. Dus ga ik nog even naar Ik Vertrek en Joris kijken en vroeg op bed. En nu maar hopen dat ik mn (hoop ik Italiaanse ...) griep morgen kwijt ben.

Vrijdag 13 november 2009.

Zoals gezegd ga ik vandaag weer op pad. Bologna ligt op een kleine 1,5 uur rijden en dus kruip ik eerst nog even achter de laptop en probeer vervolgens op de camping in Bologna een afspraak te maken. Maar eigenaar Daniele blijkt weer niet aanwezig. De receptionist spreekt niet al te veel Engels, maar als ik hem goed begrepen heb komt deze voor maandag ook niet weer. Tja ..., ik heb eigenlijk weinig keus. Hier kan ik sowieso niet langer blijven en Bologna ligt op de route ...

En dus maak ik me rond 10.00 uur klaar voor vertrek, groet Tiziano en receptioniste Michaela en ga er vandoor. Vorig jaar heb ik in Ferrara overnacht (ook nadat ik 2 nachten in Lido di Spina had gestaan), maar de camping in Bologna bevalt me een stuk beter. Vorig jaar ben ik nog even door Comacchio gereden (om boodschappen te doen en omdat ik naar de kapper moest), maar dit keer rijd ik even voorbij Porto Garibaldi de snelweg op richting Ferrara.

Ook dit stuk is weer een soort van "Via Aurelia weg", dus vangrails links en rechts direct naast de rijbanen en af en toe een gigantisch slecht wegdek. Rijden met cruisecontrole kun je hier wel vergeten, want af en toe moet ik flink in de ankers omdat ik anders - bij bruggetjes bijvoorbeeld - bijna gelanceerd wordt. Vanaf deze weg heb je trouwens een prachtig zicht op de enorme kerk in Comacchio (zie verslag 21 november 2008), je ziet m overal ver boven uit torenen.

Ben je in de omgeving van Comacchio dan moet je dit stadje echt even bezoeken. Echt heel mooi !

Halverwege Ferrara wordt ineens al het verkeer de snelweg af gedirigeerd: wegwerkzaamheden... Achter een paar grote vrachtwagens kruip ik door een paar slaperige dorpjes en gelukkig kunnen we een eindje verder weer de snelweg op. Want dit schiet niet op. Even verder heb ik de autostrada van Padova naar Bologna bereikt (tolweg) en vanaf daar ben je in een poep en een scheet in Bologna.

Zoals vorig jaar ook aangegeven moet je in Bologna even goed opletten. Want om de stad (waar het altijd druk is ..) lopen 2 snelwegen: 1 voor het doorgaande verkeer en 1 snelweg voor het verkeer wat er tussendoor af moet. Als je op de snelweg voor het doorgaande verkeer komt en je er toch af moet .... dan heb je een probleem. Er zijn wel afslagen, maar dan moet je eerst een flink eind doorrijden, afrit nemen, onder de snelweg door en de goede oprit nemen. Als je in Bologna verzeild raakt zorg er dan voor dat je buiten de stadspoorten blijft, anders heb je gelijk een bekeuring aan de broek.

Ik neem de afslag bij de Fiera (beursgebouw) en dit keer is er gelukkig geen beurs, want dan is het echt een chaos. Even voor 12.00 uur loop ik de receptie van Camping Centro Turistico Citta de Bologna binnen. Dit keer wordt me duidelijk waarom Daniele er niet is: Mexicaanse griep ! En het is dus niet eens zeker of hij er maandag wel is. Nou ja ... dan maar het contact via de mail laten lopen.

In de bar annex restaurant annex winkeltje koop ik nog een broodje en ga op zoek naar een plekkie. Mn bedoeling was om op dezelfde plek te gaan staan, maar dat is me wat te nat. Even later heb ik de camper te plek op een van de verharde plaatsen en ga eerst even een broodje eten en me daarna lekker douchen. En daarna eerst even weer mn verslag bijwerken en daarna de campingadministratie weer bijwerken en ook vast de camping bellen waar ik zondag naar toe ga.

Want ik blijf hier tot zondagochtend en ga zondag dan naar Liguria (Bloemenriviera), een ritje van ongeveer 4 a 5 uur rijden.