Italië, route Manerba del Garda - Tabiano (bij Parma) - Ameglia (bij La Spezia) - Pisa (inclusief bezoek aan de stad). Maandag 21 - zondag 27 september 2009.

Maandag 21 september 2009.

Tis echt niet te geloven, maar ik ben echt nog maar net een week onderweg. Het voelt alsof ik al weer weken op pad ben. Gek is dat. Voor vandaag heb ik een redelijk druk programma. Want ik wil vandaag een aantal campings bezoeken en ga zo eerst afspraken maken. Maar eerst naar het weer kijken. Want als het goed weer is ga ik vandaag met mn scooter op pad.

Als ik de screens open heb zie ik dat het wat bewolkt is, maar opnieuw weer behoorlijk warm. En dus haal ik mn stalen ros van stal. Eerst even kijken of ie het nog doet ... yes ... ! Daarna afspraken maken. Overigens doe ik dat niet op elke camping. Misschien niet leuk om te zeggen, maar soms is het gewoon beter om onaangekondigd binnen te vallen. Het risico is dan aanwezig dat de juiste persoon niet aanwezig is, maar dan kunnen ze niet op voorhand NEE zeggen.

De 1e camping welke ik vandaag wil bezoeken is Baia Verde, een redelijk nieuwe camping vlakbij de camping gelegen waar ik nu sta. De eigenaresse herkent me, maar geeft aan druk te zijn ..... Maar ze gaat toch met me in gesprek. Dit is typisch zo'n voorbeeld: als ik deze camping van tevoren gebeld had, had ik zeker dit gesprek niet gehad. Camping Baia Verde is een - vind ik - mooie camping, met zonnige plaatsen (sommige zelfs met privesanitair) en prima sanitair.

Eigenaresse Rita is vriendelijk en geinteresseerd, maar of het tot zaken komt is nog even afwachten.

Op het moment dat ik wil vertrekken vertelt ze dat ik eigenlijk nog even naar het sanitairgebouw moet lopen. Boven het sanitair is een soort van animatieruimte en daarvan ... op het dak ... is een wellnessbad met ligstoelen en heb je een geweldig uitzicht over de camping en de omgeving. Het is inmiddels al weer behoorlijk warm, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd en als je niet op zoiets in gaat heb je al weer wat minder kans dat je zaken doet. Dus ...

Even later spring ik weer op mn stalen ros en ga verder richting San Felice del Benaco. Daar heb ik een afspraak gemaakt op Camping Eden en de receptioniste ontvangt me vriendelijk en geeft aan dat ik wel in het restaurant kan wachten. De eigenaar is onderweg. Het gesprek is prima. Ze hebben een 2e camping gekocht op Sardinie en daarom heb ik me even goed voorbereid. Natuurlijk hebben we vaste prijzen, maar als er 1 of meerdere contracten voor meer dan 1 camping wordt afgesloten kunnen we een mooi tarief aanbieden. De opbouw heb ik al in mn hoofd, maar het is zaak om de mogelijkheden met prijzen zo op papier te schetsen dat je eigenlijk van tevoren al wel weet wat de keuze van de camping is.

Dat lukt bijna, maar na 1,5 uur loop ik toch met een aantal zeer fraaie contracten van de camping af. Super ....

Voor meer info over de camping kijk maar even op: http://www.camping.eu/gb/campings/villaggio-turistico--camping-eden/villaggio-turistico--camping-eden/

En voor de bungalows/mobilhomes op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2905/vakantiewoning/gardameer/italie

Ik spring weer op mn scooter en ga weer terug naar de camping in Manerba. Onderweg ga ik nog op zoek naar een supermarkt o.i.d. maar nee hoor. Of niet te vinden, of al gesloten (het seizoen loopt hier zo langzamerhand op zn einde).

Ook op de camping is alles dicht en dus mik ik wat afbakbroodjes in de oven.

Kga even lekker met een bakkie senseo in de schaduw zitten want .... oh nee, ik mocht niet meer klagen. Daarna nog even achter de laptop en daarna richting receptie. Want om 15.00 uur heb ik een afspraak met 1 van de eigenaren van de camping hier. Dat gesprek is eh .. warrig, maar dat was voorgaande jaren ook het geval. Interesse is er zeker, maar nu moeten de verschillende eigenaren (meerdere families) het nog eens worden.

Terug bij de camper maak ik me weer klaar voor vertrek. Want ik heb nog een afspraak en daarnaast wil ik nog een camping bezoeken. Mn scooter weet inmiddels de weg. Bij mn afspraak loopt het gesprek goed, maar ook hier doe ik niet direct zaken. Bij de 2e camping is niet iemand aanwezig die me te woord kan staan.

En dus ga ik weer terug richting camping en ga weer even met een bakkie senseo in de schaduw afkoelen. Toch wel handig dat ik mn scooter bij me heb. In Italie gebruik ik m trouwens het meest. Dat komt omdat ik bijv. in Noorwegen vaak grotere afstanden moet rijden, je rijdt daar niet even vanaf een camping naar de volgende camping. Kvind dat ik vandaag wel genoeg gedaan heb eigenlijk en ga even met "een blaadje" (Adam Mol ha ha) in het zonnetje zitten.

Daarna even achter de laptop, eten koken, tv kijken etc etc ...

Dinsdag 22 september 2009.

Afgelopen nacht weer prima geslapen, nog nagenietend van Waar is de Mol met dit keer Frans Bauer ... wat een gek ha ha.

Vandaag ga ik weer op pad, maar heb ik eigenlijk geen zin om direct te vertrekken. Vandaag ga ik naar Arizona en eerlijk gezegd ben ik nog nooit met de camper into the Steeds geweest. Het is maar een kleine 2 uur rijden, maar toch wil ik daar overnachten. Want de camping daarna ligt weer op ca. 2,5 uur rijden en daar wil ik eigenlijk niet overnachten en daarna moet ik weer een stukkie rijden. Mn bedoeling is om morgen richting de kust te rijden en dan iets boven Pisa aan de kust de eerste campings in Toscane te gaan bezoeken.

Zoals eerder al aangegeven kom ik daar eigenlijk altijd te laat (de meeste campings zijn dan al gesloten ..) en vandaar dat ik nu wat haast gemaakt heb om daar vroeg te komen. Ik verwacht er dus ook heel veel van, want er liggen behoorlijk wat campings en bovendien ook redelijk grote campings. De komende weken zal ik dan langzaam zuidwaarts trekken richting Rome.

Het weer voor de komende week is trouwens onverminderd goed. Warm dus met temperaturen overdag van 27 graden en 's nacht ongeveer 17/18 graden. Maar goed, alles beter dan regen ha ha.

Even na 10.00 uur heb ik geen rust meer en begin op te pakken. Maar dan raak ik nog met het Duitse stel naast mij aan de praat en rijd ik toch nog om 10.45 uur de camping af. Dit keer is het wat rustiger op de weg en even later ben ik weer in Moniga del Garda waar ik nog even bij de camping aan wip welke afgelopen zondag dicht ging. En weer tref ik de eigenaar niet aan (ik had geen zin om een afspraak te maken ...) maar de receptioniste geeft aan dat ze de eigenaar zal aangeven dat ik weer geweest ben. Scheelt altijd ha ha.

Via Desenzano del Garda wil Helga mij richting Brescia sturen, maar daar heb ik niet zoveel zin in. En dus rijd ik richting Castiglione del Stiviere, tank nog even onderweg en draai even later de snelweg Brescia - Piacenza op. Zoals overal in Italie wordt dit dan aangegeven met een "autosnelwegbord" gevolgd door de eerste 2 letters van de plaatsen, dus BR - PI. De snelweg die ik zo straks links hebben laten liggen was VE - BR (Verona - Brescia). Echt veel sneller is dit niet, korter wel maar bovenal mijd ik zo de drukte bij Brescia.

De autostrada van Manerbio naar Cremona is heerlijk rustig en even later neem ik de afslag richting Parma ... je weet wel .. van de ham. Poeh ... hier is het behoorlijk drukker, 3 banen naast elkaar, de rechterbaan volledig vol met vrachtwagens, maar ook op de middelste baan veel inhalende vrachtwagens. Een paar keer heb ik zo'n inhalende vrachtwagen ingehaald (bent u er nog ?) maar dat is niet alleen smal, het is ook je reinste zelfmoord ha ha. Want zoals bekend rijden Italianen als gekken en een paar keer heb ik het idee dat mn molletje en konijntje op de achterkant van de camper geplet zullen worden.

En dus ben ik maar wijs (komt met de jaren he !) en blijf als ik een vrachtwagen op de middelste baan achterop kom, er maar rustig achter aanrijden. Dat het hier druk is is overigens niet zo verrassend want deze autostrada is de "1" en eigenlijk DE verkeersader van Italie. Gelukkig kan ik even later afslaan bij Fidenza, ca 25 km. voor Parma ... en de (relatieve) rust is heerlijk. Een klein half uurtje later rijd ik Camping Arizona op in Tabiano. De camping ligt eigenlijk tussen Tabiano en Salsomaggiore Terme in, bekend vanwege ... precies ! ... het helende water.

Bij de receptie volgt een wat vreemd onthaal, maar als pa (die alleen Italiaans spreekt) zn zoon erbij haalt, kom ik wat verder. We spreken over een half uurtje af. Dat kwam hem beter uit en dan kan ik even een plekkie zoeken en even een broodje eten. Helemaal "beneden" (oei ... het gaat wel behoorlijk steil naar beneden) vind ik een prachtige plek en ik ben - tot nu toe - de enige. En heb een prachtig nieuw sanitairgebouw met familiebadkamers tot mn beschikking.

Het gesprek met Cristiano Bocelli ("Cristiano van Ronaldo en Bocelli van Andrea") is niet alleen zakelijk prima, het klikt en we praten over van alles en nog wat. Maar zoals gezegd, zakelijk prima: een dubbel contract voor Recreatie Media, kijk voor informatie over de camping maar even op: http://www.campings.nl/camping-arizona-di-bocelli-gianfranco-c-snc/camping-arizona/

En voor de accommodaties maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2907/vakantiewoning/emilia-romagna/italie

Camping Arizona is trouwens een heel mooie camping met zeer veel faciliteiten. Je kunt het niet zo gek bedenken of het is er wel. Maar liefst 4 zwembaden met 2 grote glijbanen, een beachvolleybalveld, een plein met diverse "luchtkastelen", een voetbal-, basketbal- en volleybalveld, tennisbanen, een café, restaurant, pizzeria, supermarkt. Noem maar op.

En zeer centraal gelegen. De camping ligt eigenlijk tussen het Gardameer en Genua (Middellandse Zee) in. Ideaal om dagtrips te maken naar bijv. de Cinque Terre bij La Spezia (uurtje rijden), om prachtige steden als Bologna en Florence te bezoeken en zelfs Venetie is nog goed te doen.

Terug in de camper probeer ik een bakkie senseo te zetten, maar voor de 3e keer deze reis ploft de zekering van de stroompaal eruit. Ik had wel gekeken en had 16A zien staan. Maar als ik in de gidsen kijk zie ik dat het maar 3A is. Pfff ... Dan maar ouderwets koffie zetten ha ha. Voor vanmiddag heb ik mij voorgenomen om een aantal Noorse accommodaties online te zetten op Mol Travel, dus daar begin ik mee. Daar ben ik de rest van de middag wel zoet mee en de 100 accommodaties in Noorwegen en de 600 accommodaties in heel Europa beginnen nu toch in zicht te komen.

Aan het eind van de middag maak ik nog even foto's van mn plekkie hier:

De omgeving is echt heerlijk. Het lijkt wel wat op le Marche maar dan wat minder hoog:

Dit is trouwens de accommodatie waar ik een presentatie van ga maken:

Ziet er leuk uit !

Na het eten even afwassen en de rest van de avond achter de laptop en met een schuin oog kijkend naar het bekervoetbal. Maar daar word ik niet echt vrolijk van.

Woensdag 23 september 2009.

Vannacht niet al te best geslapen .. het was te rustig ha ha.

Ik denk eerlijk gezegd dat ik wat te lang achter de laptop gezeten heb gisteravond. Ik weet nog niet precies wanneer ik vandaag weg ga. Ik "heb in de kop" om direct na de middag te vertrekken. Ik wil vanmiddag 3 campings bezoeken die ongeveer op 1,5 - 2 uur rijden liggen. En door vanmiddag te vertrekken kan ik vanochtend nog wat doen. Eerst uiteraard mn verslag bijwerken.

Daarna nog een poosje achter de laptop en een paar keer richting receptie (pfff .... behoorlijk steil ...) om met Cristiano te overleggen of het goed is dat ik aan het begin van de middag vertrek. Hij is buiten de camping maar mn gevoel zegt me dat het hier niet zo'n probleem is. Ik heb inmiddels ook wat verse broodjes gescoord en dus ga ik tussen de middag even eten en rond 13.30 uur ben ik klaar voor vertrek. Ik groet mn Engelse buren, die op weg zijn naar Griekenland, en rijd zonder problemen "naar boven" en tref daar gelukkig Cristiano, want ik wil nog wat dingetjes met m afstemmen.

Even na 14.00 uur rijd ik de camping af. Vriendelijk uitgezwaaid door Cristiano. Hij drukte me op het hart dat ik nog een keer weer moest langs komen en dat ga ik zeker doen want het is me hier goed bevallen.

Mn navigatiesysteem wil me binnendoor hebben richting PA - LS (Parma - La Spezia), maar Cristiano heeft me geadviseerd om gewoon even terug te rijden naar Fidenza, daarna nog een klein stukkie richting Parma en vervolgens de autostrada pakken.

Ik ben op het ergste voorbereid want volgens mij is dit niet een echt fijn stuk rijden. Gek genoeg heb ik dit stuk nog niet vaker gereden. Wel langs La Spezia, maar dan "horizontaal" van Genua - Pisa en op de terugweg afgelopen jaar ben ik van Bologna richting Milaan gereden, "horizontaal" langs Parma zeg maar. Het eerste gedeelte is nog goed te doen, maar vervolgens begint de ellende. Het wordt al bochtiger en smaller en er komen ook steeds meer tunnels. Niet zo gek natuurlijk want de bergen zijn hier flink hoger.

Een aantal vrachtwagens welke ik zo straks op het rechte stuk ingehaald heb, begint me nu weer in te halen. Ik had nog het idee dat ik ze wel voor zou kunnen blijven, maar als ik de bochten nog iets sneller neem ga ik - voor mijn gevoel - op mn kant. Sommige vrachtwagens lijken wel gewoon vol gas naar boven te blijven rijden, af en toe rakelings scherend langs langzamere broeders. Af en toe zie je er eentje een slinger aan het stuur geven omdat ze elkaar wel heel dicht naderen.

Bovendien zijn ze bij de afdaling richting La Spezia met nagenoeg elke tunnel aan het werk en dat leidt nogal eens tot flink afremmen. Ik ben dan ook blij als ik in de verte La Spezia voor me op zie doemen. Ik neem de afslag richting Pisa/Livorno en kort daarna de afslag richting Ameglia. Na het betalen van EUR 9,60 aan tol mag ik verder. Tot aan Ameglia is het maar een klein stukkie, maar zoals gebruikelijk hier, is het weer gigadruk. Even later draai ik het "fietspad" op richting Camping River. Mensen die eerder op deze camping zijn geweest begrijpen denk ik wel wat ik bedoel. Het weggetje richting de camping is zo smal dat ik aan elke kant (beide zijden een vangrail ..) ongeveer 15 cm. over heb.

Zonder kleerscheuren bereik ik de camping, maar daar blijkt de eigenaar Andrea niet aanwezig. Dit keer had ik geen afspraak gemaakt dus eigen schuld natuurlijk. Zoals ik vanochtend al aan gaf wilde ik vandaag een aantal campings bezoeken, maar ik vind het - na de rit van zo straks - wel genoeg, het is opnieuw weer bloedheet en mn gevoel zegt dat ik hier misschien toch even op de eigenaar moet wachten. En die is er waarschijnlijk morgenochtend.

En dus besluit ik hier te overnachten. De plaatsen zijn geheel in de stijl van de omgeving, krap dus. Ik vind een plekje waar ik volgens mij net met de camper op pas en waarbij mn schotel net tussen de bomen door gaat. Ik kan maar op 1 manier de plek opdraaien omdat aan 1 kant een paal met een lamp (het gaat me te ver om het een lantarenpaal te noemen ..) erop in de weg staat. Maar door een paar keer uit te stappen (er hangen ook nogal wat takken over de plek) lukt het allemaal weer prima. Nu moet je weten dat er naast mij een Nederlandse caravan staat en de eigenaar zit in het zonnetje te kijken hoeveel moeite ik moet doen om op de plek te komen. Maar helpen .... nee hoor.

Nu had ik m natuurlijk ook kunnen vragen, maar soms heb ik zoiets van "als ze het zelf niet aanbieden, laat dan maar". Ook bij het op de blokjes rijden blijft ie rustig zitten kijken en als ik alles aan de kant heb zegt ie "krap he ?!" Aan de klank de horen komt ie uit Amsterdam, dat verklaart alles ha ha.

Zo, nu eerst even een bakkie senseo. Maar nee hoor ... PLOF ... daar gaan we weer. Hoeveel dit keer ? 3 ampere ? tja ... niet echt genoeg. Dan maar ouderwets een bakkie zetten en het lukt me om nog wat te doen. En dan krijgt de dag toch nog een feestelijk tintje ... want ik had nog een aantal Noorse accommodaties liggen welke geplaatst moesten worden en zojuist heb ik de 100-ste accommodatie in Noorwegen op www.vakantiewoningen-in-europa.nl geplaatst. Kijk maar s op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiehuizen/noorwegen. Maar dat is niet het enige ... het is bovendien de 600-ste accommodatie in totaal op mn site. SUPERRRR....

Na het eten (macaroni 2) en de afwas kruip ik nog even weer achter de laptop, maar als de verbinding me een paar keer in de steek heeft gelaten vind ik het wel genoeg voor vandaag en kruip nog even voor de tv.

Vanmiddag heb ik me al voorbereid op morgen en dan wil ik echt een flink aantal campings bezoeken.

Donderdag 24 september 2009.

Gisteren werd me aangegeven dat de eigenaar rond 10.00 uur aanwezig zou zijn. En dus loop ik richting receptie. Nu moet je weten dat je dan in Italie ongeveer 80% kans hebt dat de eigenaar er ook inderdaad is. En inderdaad ... niet aanwezig. Maar de receptioniste verzekert me dat hij er over 10/15 minuten wel is. Genoeg tijd dus voor mij om de camper klaar voor vertrek te maken.

Ik heb altijd geleerd dat als je op dezelfde manier de plek afrijdt, zoals je er ook opgekomen bent ... dat het dan moet lukken. Makkelijk gaat het niet, maar even later ben ik - opnieuw zonder hulp van mn Amsterdamse buurman - van de plek gekomen. Bij de receptie moet ik natuurlijk een tijdje wachten. De eigenaar is gearriveerd, maar zit nu in gesprek en er staat ook al weer iemand te wachten. Normaal gesproken kun je het dan wel shaken, maar de eigenaar blijkt niet de beroerdste en komt even naar me toe. Kan ik in ieder geval even kennis maken. Hij geeft aan dat hij waarschijnlijk de hele ochtend wel in gesprek zit en dus spreken we af dat ik voor hem een voorstel zal achter laten bij de receptie.

Want hier ga ik niet op wachten. Ik laat het voorstel achter bij de receptioniste en als ik wil betalen wuift ze het weg. "het is goed zo". Okay ...

Zoals gezegd heb ik voor vandaag een flink aantal campings op het programma staan. De eerste camping ligt in Marina di Massa en als je daar s in de buurt bent neem dan de boulevard langs het strand. Echt geweldig !!

Op de 1e camping is de eigenaar niet aanwezig, maar kan ik wel even mn verhaal kwijt. Ik vervolg mn weg via de boulevard richting Viareggio.

Bij de vaste volgers van mn verslag zal deze plaatsnaam bekend voorkomen. Eigenlijk kom ik hier regelmatig of in het naast gelegen Torre del Lago Puccini. Kijk maar s in het verslag van 8 en 9 oktober 2007.

Maar Viareggio kwam 2 juli 2009 (zie verslag Noorwegen) ook heel negatief in het nieuws. Door een ongeval met een vrachttrein met LPG in het centrum van Viareggio ontstond er een enorme brand welke aan minstens 18 mensen het leven kostte.....

In Viareggio moet ik even moeite doen om de gelijknamige camping te vinden. Daar heb ik een leuk gesprek met Francesco en hij is positief en gaat het afstemmen "met de rest van de familie". Omdat het inmiddels al bijna 12.30 uur is koop ik hier op de camping even wat broodjes en heb al geinformeerd of ik hier even mocht pauzeren. Dat is geen probleem en dat is fijn want de camper staat lekker in de schaduw. Ik besluit even ruim een uur pauze te nemen en ga ook vast proberen om voor morgen/overmorgen een afspraak te maken op een camping in Pisa.

Grappig genoeg krijg ik een Nederlandse receptioniste aan de lijn. Ze vraagt me of ik een mailtje wil sturen ... eh ... dat schiet niet op natuurlijk. Dus geef ik haar aan dat ik al in de buurt ben en graag op een zo kort mogelijke termijn een afspraak wil. Of ik dan later vanmiddag kan ? Eh .. okay. En dus komt er een eind aan mn pauze. Ik groet en bedank Francesco en ga richting Torre del Lago Puccini. Ik wist trouwens nooit waar dit Puccini voor stond, maar dat blijkt een zeer bekende musicus te zijn. "Giacomo Puccini componeerde een groot deel van zijn opera's vanuit een villa in Torre del Lago".

Toen ik dit typte bedacht ik mij dat Andrea Bocelli daar ook ergens woont. Ik kan dat niet helemaal goed terug vinden op internet, maar vond wel dat hij vorig jaar de muzikale herdenkingsceremonie in Viareggio begeleidde. De ceremonie werd door 30.000 mensen bezocht en in heel Italie gingen de vlaggen halfstok. Daar wil ik trouwens nog wat van zeggen. Afgelopen week kwam ik een rouwstoet tegen. Ik was op de scooter en zag in de verte het verkeer al stoppen. Ik weet eigenlijk niet meer zo goed of dat in Nederland nog gebeurt, maar vanuit het verleden kan ik me dat nog wel herinneren. Nu verwacht je "die Italianen zijn gekken in het verkeer" .. maar nee hoor. Iedereen stopt netjes. De motor gaat zelfs uit. Heel mooi !

Maar even weer terug naar Torre del Lago: ik bezoek er 4 campings die allemaal zo'n beetje naast elkaar liggen, maar direct zaken doen is er niet bij. En dus ga ik maar direct door naar Pisa. Even buiten Torre del Lago kom ik weer op de "hoerenroute" want tussen Torre del Lago en Pisa staan weer behoorlijk wat hoeren langs de weg. Maar of de crisis heeft ook hier toegeslagen, of het is te vroeg, of het is te warm .... in ieder geval is het rustig. Wat ook opvallend is, is dat op deze weg (en ook alleen op deze weg ha ha) heel rustig gereden wordt. Ikzelf rijdt er natuurlijk hard langs ... iedereen inhalend ha ha.

Even na 15.00 uur ben ik in Pisa waar het weer s ouderwets druk is. De camping weet ik nog te liggen, maar de eigenaar is nog niet aanwezig. Of ik even bij de bar bij het zwembad wil wachten:

Ach .. nou toe maar ... wat een vervelende plek ha ha.

Even later is Marco gearriveerd en dit is het 1e gesprek wat ik voer aan de rand van een zwembad. Maar het gesprek is prima en Marco blijkt een super aardige vent. Omdat de camping onder 2 groepen valt, spreken we af dat ik een mooi voorstel zal gaan maken. Ook al heb ik beide groepen ook al s via andere ingangen benaderd, ik probeer het gewoon nog een keer.

Ik mag hier ook overnachten en vind een mooi plekje. Dat was trouwens nog wel lastig want de camping staat behoorlijk vol. Merendeel met campers trouwens.

Als ik de camper te plek heb ga ik eerst even uitblussen want het is weer s superwarm. En daarna hijs ik me toch maar weer achter de laptop. Ik ben nu eenmaal niet op vakantie ha ha.

Als ik na het eten buiten mn toetje verorber bedenk ik me dat het eigenlijk wel fijn zou zijn om hier te blijven. Want zaterdag en zondag heb ik toch niets te zoeken bij de recepties en ik heb nog genoeg werk liggen. Bovendien ligt de Torre Pendente (de scheve toren) op slechts 10 minuten lopen en het is al weer 2 jaar geleden dat ik die gezien heb. Weer de hoogste tijd dus....

Ik heb nog even naar de weersvoorspellingen gekeken en dat is nog een reden temeer om hier te blijven, de komende dagen wordt het tegen de 30 graden. Dat is geen werktemperatuur ! Van gewoon stilzitten achter de laptop begin ik al te zweten....

Vrijdag 25 september 2009.

Ondanks dat ik vanochtend wat eerder wakker ben door het lawaai van de treinen iets verderop, heb ik voor mezelf besloten om hier tot maandag te blijven. Nu nog een deal met Marco zien te maken.

Maar eerst maar s even een stuk van mn verslag bijwerken en wat boekingen afwikkelen. Vanochtend kwam daar nog s een hele bijzondere boeking bij. Een Nederlandse, wonend in Portugal, wil voor 4 weken mn villa in Arcen huren. Toen ik het nummer in mn telefoon zag, herkende ik al de landcode 00351. Van de meeste landen ken ik nu de nummers wel, al werd ik afgelopen week door iemand uit Ierland gebeld en dat was voor mij de 1e keer.

In 1e instantie dacht ik dat het een klant was .... eh ... dat is ze natuurlijk ook wel, maar ik had verwacht dat het iemand zou zijn die een accommodatie in Portugal wilde verhuren en niet iemand uit Portugal die een accommodatie in Nederland wilde huren. Eh ... dudeluk ?

Later op de ochtend ga ik even richting receptie om met Marco te overleggen en hij is zelfs enthousiast over mn voorstel om een presentatie voor de camping te maken op Mol Travel in ruil voor 4 overnachtingen. En ik ben ook blij want deze camping is niet goedkoop (voor mij alleen ...en de camper natuurlijk ... EUR 20,50 per nacht). Hij loopt zelfs mee om foto's te maken.

Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2904/vakantiewoning/toscane/italie voor het resultaat.

Het gaat trouwens om deze nieuwe (grote, want 2 badkamers) mobilhomes:

Na de middag raak ik nog even met mn Italiaanse buurman:

aan de klets. Hij weet mij te vertellen dat Andrea Bocelli inderdaad in Torre del Lago woont, maar daarnaast ook nog een huis in Milano (Milaan), Firenze (Florence) en Roma (Rome) heeft.

Ook wel grappig: hij wilde weten wat ik voor werk deed en dus had hij al op www.campings.nl en op www.vakantiewoningen-in-europa.nl gekeken. Toch wel handig als het zo groot op de camper staat, hoef ik het niet meer zo vaak uit te leggen.

Zoals je ziet is het al weer behoorlijk rustig. Die camper naast mij (die heeft er een paar minuten gestaan) was een Turk, maar dat hele stuk en ook tegen over mij stond het vanochtend helemaal vol. Hetis hier natuurlijk toch een komen en een gaan, al vertelt Marco dat hij hier ook heel veel bezoekers voor langere tijd heeft. Want de camping ligt niet alleen heel centraal om bijv. de Cinque Terre, Lucca, Florence, San Gimignano, Siena en evt. Rome te bezoeken, de camping ligt ook op loopafstand van het bus en treinstation. Met de trein ben je in 45 minuten in Florence bijv.

Ook het sanitair op deze camping is prima voor elkaar. Een beetje opgetrokken in Romaanse stijl:

De rest van de middag zit ik wisselend buiten of achter de laptop, maar het kost me echt moeite om wat uit handen te krijgen...

Even na 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag. Nou ja ... aan de slag .... nasi 2 opwarmen. Uiteraard met satésaus. Daarna even afwassen, nog even achter de laptop en tv kijken.

Zaterdag 26 september 2009.

Uiteraard wil ik, als ik zo vlak bij het centrum ben, Pisa nog even gaan bezoeken. De laatste keer was 2 jaar geleden (zie uitgebreid verslag van 10 oktober 2007), maar toen stond ik in Torre del Lago Puccini op de camping omdat deze camping in Pisa toen al gesloten was. Ik heb toen Lucca en Pisa bezocht en ben daarna - vanwege afspraken - richting Elba vertrokken. Uiteindelijk heb ik daar toen 2 weken gestaan. Echt geweldig !

Dat kriebelt nu wel weer, maar mijn bedoeling is om nu hier aan de kust heel veel campings te gaan bezoeken en dan kijk ik wel hoeveel tijd ik nog over heb. Maar even weer terug naar Pisa ..

Om de warmte wat te mijden loop ik al om 8.30 uur richting het prachtige plein Piazza dei Miracoli waar o.a. de Torre Pendente (scheve toren) staat. Vanaf de camping is het echt maar 10/15 minuten lopen en dus ben ik er al om 8.45 uur. Even heb ik gedacht dat ik dan misschien wel de enige zou zijn, nou ... niet dus. Zelfs nu is het er al behoorlijk druk.

Zoals ik toen ook heb aangegeven is de Scheve Toren natuurlijk wel de publiekstrekker, maar de andere panden zijn zeker niet minder mooi. Wat dacht je van deze indrukwekkende Cathedraal Duomo S. Maria Assunta:

of van deze (foto rechts), de Battistero:

Maar uiteraard kan de scheve toren zelf niet ontbreken:

In de schaduw bij de Torre Pendente stond ik even te kijken hoeveel gekkigheid mensen uithalen om leuk met die scheve toren op de foto te komen. Meest voorkomende dat ze zo gaan staan dat het lijkt of ze de scheve toren tegen houden/terug drukken. En dat is echt hilarisch om te zien want er wordt nogal s flink gemopperd omdat mensen maar niet goed gaan staan.

Minstens 50% van het Piazza dei Mircoli wordt weer bezet door Chinezen en Japanners. 2 jaar geleden schreef ik "Ik heb eerst met open mond (bijna) staan kijken naar al die mensen, sjonge jonge. Hier zijn wel heel veel Japanners ... volgens mij zijn ze er allemaal." En natuurlijk allemaal kijkend door de camera. Tijdens het "uitpuffen" sta ik even met een Chinese knaap te kletsen. Hij wil natuurlijk weten waar ik vandaan kom, maar even later komen er 2 meiden naar m toe. Hij brabbelt wat richting haar en zei zegt "Austria". Schijnbaar vroeg hij aan haar waar ze dacht dat ik vandaan kwam. Nou ja ... al lang blij dat ze me geen Duitser noemt.

Wel grappig, ze heeft een shirt aan met de tekst "if you have money, i am single" ha ha. Natuurlijk moet ik met haar op de foto:

Ja sorry ... ik had die knaap nog zo verteld dat ik de scheve toren er ook graag bij op wilde .... maar ja, Chinese gebruiksaanwijzing he ! Want nu staat de toren recht en ik scheef ...

Om even aan te geven hoe druk het dan om 9.30 uur al is:

Ik besluit nog een ommetje door Pisa te maken en loop via het prachtige Piazza dei Cavalieri ...:

helaas was er een soort van samenkomst van allerlei overheidsmensen. Politie, Brandweer, het Leger en Ambulance personeel stonden er met oude/nieuwe wagens en er werden presentaties gegeven. Dat dit uitgerekend op dit punt gebeurt is geen toeval. Het Piazza dei Cavalieri was in het verleden namelijk het oude centrum van de republikeinse stad. Het Palazzo della Carovana is daar een bewijs van.

..... richting binnenstad. En overal waar je kijkt zie je prachtige gebouwen. Ik heb even gezocht naar het juiste woord, maar twijfel tussen WARMTE en SFEERVOL. Zoals bijvoorbeeld dit pand:

Dat is wel iets wat ik in Noorwegen mis, leuke oude gezellige dorpjes ...

Ik zei dus dat ik richting binnenstad liep, maar waar het mis ging weet ik niet ... maar ik liep verkeerd. En toen ik op een gegeven moment bij de stadsmuur kwam wist ik het zeker "ik loop niet goed". Dus toch maar even vragen. En ook al ken ik nog niet goed genoeg Italiaans om een goed gesprek aan te gaan, ik kan me "zo op straat" wel aardig redden.

Uiteindelijk kom ik bij een brug over de rivier de Arno en heb ik een aanknopingspunt hoe ik verder wil gaan lopen. Ik loop eerst een stuk langs het water met een prachtig zicht op de mooie panden die hier langs de kade staan:

Ze zijn heel veel panden aan het opknappen en eenmaal gereed ziet het er prachtig uit:

Via de Corso Italia, de winkelstraat van Pisa, loop ik weer richting het Piazza dei Miracoli. Onderweg trakteer ik mezelf op een echt heerlijk bakkie Cappucino en merk dat het al weer behoorlijk warm geworden is.

In de verte zie ik de Scheve Toren al weer opdoemen en zo zie je pas hoe scheef dat ding staat:

Ik moest trouwens maken dat ik weg kwam .. zoals je ziet op de foto ..

Bij het Piazza dei Miracoli is het nu echt druk geworden en door de mensenmassa (pas op je spullen !) ga ik weer richting camping. Onderweg doe ik nog even boodschappen en uiteindelijk loop ik om 13.00 uur weer de camping op. Toch nog verder gelopen dan de bedoeling was ha ha.

Eerst even bijkomen bij de camper, daarna even lekker douchen en dan antwark. In plaats van morgen ga ik vandaag mn verhuursites vast aanpassen en daar ben ik de rest van de middag wel zoet mee.

Onder het eten even Duits voetbal kijken, afwassen, lieve Paul kijken, nog even weer achter de laptop en de avond is al weer voorbij.

Zondag 27 september 2009.

Ook vanochtend ben ik weer op tijd wakker. Dit keer niet van de treinen, maar van blaffende honden. Tja .. je kunt merken dat de camping aan de rand van een grote stad ligt.

Vanochtend ga ik eerst nog even met mn verhuursites aan de slag, want ik wilde nog wat aanpassen. Voor de laatste HERFSTaanbiedingen, kijk maar even op:

www.vakantiewoningen-in-europa.nl/aanbiedingen-vakantiehuizen.php

Daarna even richting de receptie om te informeren bij 1 van de 2 meiden uut Hengel of Marco vandaag ook komt en dat blijkt het geval. Wel grappig ... bij de receptie lopen 2 meiden uit Hengelo stage en ze mogen eindelijk a.s. woensdag weer naar huis. Ze hebben hier 5 maanden gewerkt en ze willen heeeeeeeeel graag weer terug ha ha. Ook haal ik even verse broodjes bij de supermercato en ga weer terug richting camper.

Vervolgens mn verslag weer even bijwerken en dan is de ochtend al weer bijna voorbij. Het is trouwens behoorlijk rustig geworden op de camping. Dat komt waarschijnlijk omdat weer heel veel mensen op weg zijn richting huis en de mensen denk ik - net als ik - graag op zondag rijden omdat het dan wat rustiger is op de autostrada. Maar goed, ik verwacht dat het - zoals elke dag - vanmiddag wel weer vol zal lopen.

Halverwege de middag ga ik richting receptie om mn voorstellen met Marco door te nemen, maar echt veel succes heb ik er nog niet mee. Enigszins teleurgesteld ga ik weer terug richting camper en inderdaad begint de camping al weer wat vol te lopen. En heel apart ... de Duitsers zijn vanochtend nagenoeg allemaal vertrokken en er voor in de plaats komen Nederlanders en heel veel Fransen. Fransen komen normaal altijd laat op de camping aan, volgens mij omdat ze onderweg eerst nog gaan eten en daarna het laatste stuk richting camping rijden. Als er dan ook om 23.15 uur nog een camper naast me komt staan denk ik direct "dat zal wel een Fransman zijn".

Rond 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag want ik moet natuurlijk straks klaar zitten voor voetbal en Boer zoekt Vrouw. Dat red ik allemaal net. Na Boer zoekt Vrouw kruip ik nog even achter de laptop. Rond 22.30 uur heb ik mn maximum van 50MB (zelfs iets erover) bereikt en ga ik letter en figuurlijk offline. Morgen ga ik weer verder.