Vertrek voor mn 11e reis. Maandag 14 - zondag 20 september 2009. Route Lemelerveld, Diez (bij Frankfurt), Deiningen (bij Augsburg), Levico, bezoek Verona, Peschiera del Garda (zuidoostzijde Gardameer) en Manerba del Garda (zuidwestzijde Gardameer).

Maandag 14 september 2009.

Vandaag ga ik weer op pad. De bedoeling is rond 10.30 uur te vertrekken want ik moet eerst nog wat telefoontjes richting Noorwegen plegen. Ja .. je leest het goed, ik ben nog steeds niet klaar met Noorwegen.

Maar goed, ik heb het daar ook wel behoorlijk druk gehad, o.a. met een nieuwe groep www.rondjenoorwegen.nl, een groep van Nederlandstalige campingeigenaren in Noorwegen. Dat kostte behoorlijk wat tijd en energie maar het resultaat mag er zijn 10 van de 11 campings doen mee, niet alleen individueel maar ook met een paginagrote advertentie in de Kosmos Campingwijzer. Superrrrr.

Daarnaast heb ik enkele weken terug honderden Noorse klanten aangeschreven voor Mol Travel. Eigenlijk had ik geen idee wat er uit zou komen, maar inmiddels staan er al 14 accommodaties online (vanuit deze actie) en er zijn er nog ca. 10 onderweg. Ik blijf dus ook nog wel even met Noorwegen bezig :-)

Het is inmiddels vaste prik dat ik in Dalfsen boodschappen ga doen, maar dat gaat niet helemaal volgens plan want de C-1000 blijkt wegens verbouwing gesloten. Gelukkig zitten er nog een paar supermarkten. Terug in de camper even alles inpakken, een broodje eten, even tanken in Zwolle ..... en vervolgens op pad !

Ik had uitgerekend dat ik rond 13.00 uur bij Zwolle moest zijn ... want Koln is ca. 2,5 uur rijden en ben ik net zo'n beetje voor de spits de drukte voorbij.

Via Arnhem en Oberhausen volg ik de "3" richting Koln/Frankfurt en het gaat geheel volgens planning. Iets oponthoud bij wegwerkzaamheden, maar in ieder geval niet stil gestaan. Aan de andere kant van de vangrail is het wel steeds mis ... dus ik ga de goede kant op ha ha.

Even na 15.30 uur ben ik Koln voorbij en bij een P stop ik even om de benen te strekken. Ik hoef nu niet weer ver meer want de camping die ik uitgezocht heb ligt in Diez a/d Lahn, nu nog ongeveer een klein uurtje rijden. En dus spring ik weer op de bok. Het weer is er inmiddels niet beter op geworden en als ik de Autobahn verlaat is het inmiddels flink gaan regenen. Ook de 12 meter die ik van de camper richting receptie moet afleggen houd ik het niet droog.

Ik heb een gesprek met de eigenaresse, maar ze wil niet direct een besluit nemen. Maar goed, dit was slechts bijzaak. Hoofdzaak was een mooi rustig plekkie en daar lijkt Camping Oranienstein (genoemd naar het gelijknamige kasteel in Diez) wel aan te voldoen. Vanaf de weg langs de rivier de Lahn leek het mij nog niet zo aanlokkelijk, maar eenmaal op de camping blijkt er een heel leuk "tour-veld". Het sanitair is sterk verouderd, maar lijkt schoon. Nou ja .. tis maar voor 1 nacht.

Als ik de camper te plek heb, valt het echt met bakken uit de lucht. Maar ... ik sta aan de stroom en dus wat gaan we als eerste doen. Jaaaaaaaaa..... een bakkie senseo zetten ! Eniedut ...voldoende stroom dus.

Omdat het niet echt warm is en ik nog iets tijd over heb (kwas om 16.45 uur op de camping) ga ik vandaag maar s even wat bietjes koken.

En dus zit ik rond 18.45 uur aan verse aardappels en verse bietjes (allebei van "eigen" tuin) met een kipschitzel. Heerlijk !

Kheb nog genoeg te doen, maar ondanks dat neem ik toch even tijd voor mn favoriete programma's Will & Grace en Friends. En natuurlijk om 21.30 uur even naar Waar is de Mol kijken. Goh .. wat ben ik weer blij dat dat programma er op is ha ha. Want zodra het programma begint schieten mn bezoekersaantallen naar boven. Het programma heeft www.waarisdemol.tv als website, maar dat is bij veel mensen schijnbaar niet overgekomen. Vorig jaar ben ik overigens benaderd door Veronica of ik de site wilde verkopen. Daar had ik eigenlijk niet zoveel trek in, maar toen ik vervolgens een lullig bedraggie aangeboden kreeg was de keuze snel gemaakt.

En zoals het nu gaat is het veel beter want niet alleen de bezoekersaantallen op www.waarisdemol.nl lopen op wanneer het programma weer begint, ook de bezoekersaantallen op mn verhuursites lopen op omdat ik op www.waarisdemol.nl links geplaatst heb. Ik kan niet helemaal goed herleiden of daar direct boekingen uit komen, maar grappig is het wel.

Overigens is het ook gewoon nog een heel leuk programma !

Dinsdag 15 september 2009.

Sjonge jonge ...gisteravond heeft het onophoudelijk geregend ... maar !! vanochtend is het droog. Niet echt zonnig ... maar dat hoeft ook niet. Als het maar droog is.

Ook vandaag wil ik rond 10.30 uur vertrekken. Want het is nu (ik dit schrijf ..) 9.30 uur en er staan nog steeds files bij Frankfurt. Nog maar even rustig aan. Dit is trouwens ook de reden om het totale stuk richting Levico in 3x te rijden. Omdat ik anders zowel 's morgens als 's middags in de file kom. De bedoeling is om vandaag weer ongeveer 4 a 4,5 uur te rijden.

En dus werk ik vanochtend eerst mn verslag bij, beantwoord nog wat mailtjes en print vast het voorstel uit wat ik morgenmiddag nodig ben. Ik weet namelijk niet helemaal zeker of ik vanavond wel stroom heb. Rond 10.15 uur maak ik me klaar voor vertrek en rijd voor de zekerheid de camper in 1x vanaf de blokjes de verharding op. Want ik sta op gras en omdat het flink geregend heeft kan ik niet helemaal goed inschatten hoe hard/zacht de grond is.

Geheel volgens planning rijd ik om 10.30 uur de camping af. De oprit naar de snelweg is maar een paar kilometer en even later zit ik weer op de "3". Het eerste stuk geen problemen en ook bij Frankfurt kan ik doorrijden. En dat terwijl er net nog steeds een file van 4 km. werd aangegeven bij Frankfurt Ost. Misschien dat daar een psychologische reden voor is ? Zo van ... we noemen de file nog even zodat de mensen een andere route nemen en de file sneller oplost ?

Tussen Frankfurt en Wurzburg word ik nog bijna gemangeld door een vrachtwagen die vanaf de rechterbaan ineens de middelste op draait. Normaal ga ik dan naar links, maar dat was op dat moment niet mogelijk. Dus ik vol in de ankers want ik had (doordat het bergopwaarts ging en het op de rechterbaan heel langzaam ging ...) behoorlijk meer gang dan hij. Gelukkig ziet hij op tijd in dat ik niet op tijd kan remmen en gaat weer even terug. Dan pas zie ik dat het een vrachtwagen van Veurink uit Hardenberg is. Nota bene een streekgenoot ha ha.

Verder verloopt de rit zonder problemen, al blijft het altijd oppassen. Bij Wurzburg stop ik even voor een lunch een bakkie leut. Even voorbij Wurzburg neem ik de "7" richting Ulm. Want ik heb een adresje gevonden waar ik mn gasfles kan laten vullen en bovendien sla ik zo een druk stuk op de "3" over. Volgens mien breurtien, die heel toevallig meerdere keren richting Oostenrijk rijdt, is het tussen Wurzburg en Nurnberg altijd behoorlijk druk. De "7" rijdt echt super lekker. Het is heerlijk rustig en het schiet lekker op.

Rond 14.30 uur neem ik de afslag bij Feuchtwangen en draai even later de B25 op richting Augsburg. Het gasvulstation ligt iets ten zuiden van Feuchtwangen aan een zijweggetje van de B25. Het adres: Fa. Muller, Mogersbronnerstrasse 1, 91555 Feuchtwangen. Als je de B25 zuidwaarts volgt en links de industrie niet meer ziet, dan moet je linksaf slaan :-) Ze vullen alle flessen en het vullen kost EUR 14. Toch een behoorlijke besparing als je bedenkt dat als je in Nederland omwisselt je er zo EUR 27 voor betaalt. Omdat ik had aangegeven hun naam te zullen noemen op internet krijg ik een halve liter Muller bier mee. En als ik lachend richting camper loop en het zonnetje begint te schijnen kan mijn dag niet meer stuk.

Ik draai weer de B25 op en vervolg mn weg zuidwaarts. Mn eindbestemming is een camperplaats bij het plaatsje Deiningen. Want doordat ik nu "binnendoor" ga en even weg van de snelweg ben geeft dat een aantal voordelen. Ik moet eigenlijk nog even naar de supermarkt, ik wil nog even tanken en in een rustig dorpje op een camperplaats vind ik geen probleem. Bovendien is de B25 een mooie route om te rijden. Niet voor niets wordt de B25 de Romantische Strasse genoemd. Overal kom je langs schilderachtige dorpjes en stadjes. Ook Nordlingen is zo'n stadje en de camperplaats daar staat behoorlijk vol. Maar ook aan een drukke rondweg en bovendien is de camperplaats onderdeel van een groot parkeerterrein.

Vanwege een wegomlegging kost het me even wat moeite om de weg naar Deiningen te vinden, maar even later draai ik het dorpje in. Ik heb geen adres dus het is even zoeken. Maar uiteindelijk vind ik het camperbordje. De camperplaats ligt bij een sportschool (Cowabanga) aan de rand van het dorp (dicht bij de sportvelden) en heerlijk rustig gelegen. De eigenaar is zeer vriendelijk, overnachten is gratis, als ik stroom wil moet ik EUR 2,50 betalen. Stroom is toch wel handig en dus betaal ik m en zoek samen met hem een plekkie.

Het is nu 16.00 uur en dus ga ik nog even aan het werk. Daarna even pannenkoeken bakken, eten/tv kijken, afwassen en weer achter de laptop/Ch.League kijken.

Ik heb me vanmiddag al voorbereid voor morgen, ik moet nog ca. 500 km. rijden. Dus morgen op tijd vertrekken.

Woensdag 16 september 2009.

Vannacht echt heerlijk geslapen. Het was echt heel erg rustig en voor het eerst sinds tijden heb ik volledig mugloos geslapen. Wat een genot. Ik kan nu zelfs zonder "tennisracket" naar bed ha ha.

Uiteraard werk ik nog even mn verslag bij onder het genot van een bakkie senseo en maak me daarna klaar voor vertrek .... En rond 9.30 uur ga ik op pad want ik heb nog een flink stukkie voor de boeg. Totaal ca. 5,5 uur rijden.

Bovendien hebben ze in de Alpen en in Noord Italie niet al te best weer voorspeld ..... eh .. nu druk ik me wat te voorzichtig uit. Ze hebben zoveel regen voorspeld dat er sprake kan zijn van wateroverlast ... Dus ..

Via het prachtige Bayerse landschap rijd ik langs leuke dorpjes weer richting de B25, welke bij Donauworth overgaat in de "2". Bij Donauworth ga ik - heel verrassend - over de Donau. Ze zeggen toch wel s "die schone blaue Donau" ?? Nou ... egnie !!! De "2" is grotendeels 4-baans, dus het schiet lekker op. Bij Meitingen zie ik bij een afslag een grote supermarkt en o.a. een tankstation en dus sla ik nog even af. Want de tank is bijna leeg en ik moet nog wat boodschapjes hebben.

Zo .. ook weer geregeld.

Even later draai ik bij Augsburg de "8" op richting Munchen en val direct met de neus in de boter. Nee, geen file .. maar wel weer een enorme bouwput. En op het kleine stukje naar Munchen gebeurt dat nog 2x. Ik heb zo langzamerhand het idee dat ze met alle snelwegen aan het werk zijn. Nou is dat bij enkele ook wel echt nodig. Bij Munchen probeert Helga (mn navigatiesysteem) me langs de zuidkant te krijgen, maar dat durf ik niet aan. Ik ken hier de weg en de drukte niet en besluit gewoon de route te volgen richting Salzburg en Innsbruck, dus de noordelijke rondweg om Munchen.

Dit verloopt zonder problemen en even later zie ik de Alpen al opdoemen. Ze noemen al een hele tijd een behoorlijke file tussen Munchen en Salzburg, maar ik ben er nog niet precies achter waar. Pas als ik de afslag richting Innsbruck genomen heb zie ik in de verte de alarmlichten oplichten ... oef ... dat ging net goed.

Tot aan de grens met Oostenrijk is het nu nog maar een klein stukkie en dus stop ik bij een tankstation om een vignet te kopen. Gelukkig is dat hier niet zo duur als in Zwitserland. Toen ik vorig jaar vanuit Duitsland richting Lago Maggiore moest was ik EUR 30 kwijt. In Oostenrijk kun je tenminste een vignet kopen voor 10 dagen en daar betaal ik EUR 7,70 voor. Dat wil nog een keer. Helaas komt daar dan wel weer tol bij.

Ik rijd nog een half uurtje door en even voor Innsbruck stop ik even voor een lunch en ik heb nu ook wel zin in iets want het is al 13.30 uur. Maar goed, dit komt wat beter uit in de planning. Het weer is trouwens nog steeds geweldig, het is behoorlijk warm en ik heb bijna het gehele stuk met de airco aangereden. Vanaf de parkeerplaats moet ik natuurlijk ook even een foto maken van het Oostenrijkse landschap:

Tja ... tis een beetje "heiig".

Helaas ... als ik even later Innsbruck achter me gelaten heb, is het gebeurd met het mooie weer. Het begint te regenen en even later valt het met bakken uit de lucht.

Bij de Brennerpas moet ik inderdaad tol betalen: EUR 8. Maar daar ben ik er nog niet mee, want de snelweg is inmiddels overgegaan in een Autostrada en dat betekent dat ik bij Trento nog een keer EUR 9,10 tol moet betalen. Maar goed, ik heb dan ook al een flinke afstand afgelegd. Ik blijf erbij dat de Franse tol behoorlijk hoger ligt dan de Italiaanse tol.

Als ik de afslag bij Trento Nord genomen heb word ik al weer direct met het Italiaanse verkeer geconfronteerd. Da's weer even wennen. Bovendien ... en ik heb het net nog even teruggelezen, vorig jaar schreef ik dat ook ... de weg van Trento richting Levico is een pokkenweg. Het is er - volgens mij altijd - giga druk, je krijgt eerst een aantal tunnels die niet alleen bochtig zijn maar ook nog s flink de hoogte in gaan. Gevolg: de vrachtwagens op de rechterbaan staan soms bijna stil.

Ik ben dan ook blij als ik rond 16.15 uur de afslag bij Levico Terme kan nemen. En ook dit is weer typisch Italiaans. Wat als je de afrit neemt - eigenlijk kun je het nauwelijks een afrit noemen - heb je nog een paar meter en dan moet je direct scherp linksaf slaan. Iets teveel gang en je kunt het shaken. Maar goed, ik kom hier niet voor het eerst ha ha.

Even later draai ik in de stromende regen de camping op. De receptionist herkent me en geeft al direct aan dat Andrea (de eigenaar) er nog niet is en dat hij verwacht dat deze later zal zijn. Maar goed, het was toch al mijn bedoeling om hier te overnachten en dus zoek ik eerst een plekkie op. Alle plaatsen liggen zo'n beetje tussen de bomen, dus uiteraard even goed kijken of de schotel wel tussen de bomen door komt. Gelukkig staan er behoorlijk wat gasten op de camping (merendeels Nederlanders en Duitsers) en aan hun schotels kan ik ongeveer zien hoe ik de camper moet neer zetten.

Even na 17.00 uur heb ik alles klaar en probeer mn senseo. Want ik kan me nog van vorig jaar herinneren dat er toen niet overal genoeg stroom was. Maar dit keer gaat het goed .. dus eerst even een bakkie en dan nog even weer richting receptie. Andrea is nog niet gearriveerd en heeft aangegeven "later" te zullen komen. Tja .. hier heb ik niet zo veel trek in ... het valt echt met bakken uit de lucht ... en dus stel ik voor om morgenvroeg om 10.00 uur om tafel te gaan zitten.

En dus zwem ik weer richting camper en vind het wel even genoeg. Tijd om even wat te relaxen want ik ben bekaf. De rit door de Alpen, zeker aan de Italiaanse kant was zwaar. Bochtig, veel vrachtwagens, smalle rijbanen en onophoudelijk veel regen maakten de rit niet echt tot een zondagsritje. Even na 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag en de rest van de avond ben ik bezig met mn mail en kijk ik met een schuin oog naar AZ.

Donderdag 17 september 2009.

Gisteravond laat is het opgehouden met regenen en als ik vanochtend de screens open trek zie ik dat de lucht soms zelfs iets blauw is. En als ik dit verslag rond 9.30 uur klaar heb, schijnt de zon volop. Geheel volgens de voorspellingen trouwens en er is tevens een temperatuur van 26 graden bij voorspeld. Pff ... wat warm ha ha.

Ik heb dus straks om 10.00 uur een afspraak en wil eigenlijk vandaag nog een daggie hier blijven. Ze hebben hier ook WIFI (vrij kostbaar ...) dus ik wil straks met mn planning aan de gang. De bedoeling is om morgen richting Lago di Garda te rijden, maar dan moet ik nog wel een aantal afspraken maken.

Het gesprek met Andrea is hoopgevend, het lijkt er nu toch echt op dat (waarschijnlijk een deel van de groep campings hier ...) er een contract gaat komen. Het gesprek is overigens ook gewoon leuk en we kletsen nog even bij over het afgelopen seizoen. Andrea heeft er ook geen problemen mee dat ik nog een nacht blijf en ook WIFI wordt geregeld.

Terug bij de camper merk ik dat het zonnetje inmiddels flink op de camper brandt:

En ook aan het meer is het heerlijk vertoeven:

Maar goed, voor vandaag gun ik me geen rust om van het zonnetje te genieten want ik moet nu eerst s een schema maken. Ik ben eigenlijk niet al te goed voorbereid vertrokken en weet zelfs nu nog niet wat ik morgen ga doen. En daar wil ik vandaag verandering in brengen.

Oh ja ... dat vergeet ik nog steeds te vertellen: ik werd weer s aangehouden. Dit keer bij de tolpoorten van de Brennerpas. En ik heb nog geluk gehad dat ik geen bekeuring heb gekregen want ik reed het mannetje wat ineens met een "spiegelei" voor mn camper sprong bijna ondersteboven. Hij kon nog net wegspringen ha ha. Hij stond namelijk verdekt opgesteld achter de tolpoorten. Ik had net betaald en wilde net het kleingeld en de ticket opbergen en lette even niet op wat er voor mij gebeurde.... tja ... en toen lag hij bijna op de motorkap ha ha.

Bij zn 1e vraag "where are you going" had ik eigenlijk willen zeggen "wat dacht je zelf .. naar Terschelling ? " Want ik rijd per slot van rekening Italie binnen. Maar omdat ik m ook al bijna had aangereden ben ik toch maar netjes gebleven. Ik heb m uitgelegd wat ik kwam doen en m ook op de achterkant van de camper gewezen ... toch wel makkelijk die belettering ha ha. Resultaat: doorrijden !

Weer even terug naar Levico: het WIFI werkt redelijk goed en ik kan gelukkig ook wat telefoontjes plegen. Mn 1e doel is om afspraken te maken met 2 groepen waar ik vorig jaar een contract mee afgesloten heb. Een van de groepen zit in Peschiera del Garda en de andere groep houdt kantoor in het centrum van Verona. Het kost me even wat moeite maar later op de middag heb ik een principe afspraak staan voor morgen in Verona. Want ik moet daar natuurlijk nog wel zien te komen. Mn bedoeling is om op een camping vlakbij het station in Peschiera te overnachten, maar dat wil nog niet echt lukken.

Inmiddels heb ik wel de treintijden richting Verona gevonden op internet en aan het eind van de middag ook een plekje geregeld op een camping vlakbij het station. Maar nu moet mn contactpersoon in Verona nog op de hoogte worden gebracht en die kan ik niet meer bereiken. Nou ja .. .morgen maar weer kijken.

De rest van de middag heb ik me voorbereid op de campings welke ik in ieder geval nog aan het Gardameer wil bezoeken. En eigenlijk zijn dat er nog te veel. Want zoals ik al in de aanhef had geschreven wilde ik eigenlijk direct naar de kust van Toscane.... tja ...

En ik heb de camping hier vanmiddag ook online gezet, voor meer info kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2899/vakantiewoning/trentino-zuid-tirol/italie

Rond 18.00 uur even met het ett'n aan de slag, ondertijd even tv kijken, daarna afwassen en weer achter de laptop. Rond 22.00 uur vind ik het wel genoeg voor vandaag en kijk nog even naar het voetbal.

Kben benieuwd wat me morgen gaat brengen ...

Vrijdag 18 september 2009.

Vanochtend eerst even de wc-cassette legen en me even douchen. Daarna nog even weer mn contactpersoon in Verona proberen te bellen, maar ik krijg geen gehoor. Verder moet ik nog even met een aantal boekingen aan de slag, want ik heb vanmiddag nog een aankomst waar nog niet voor betaald is. Maar het gaat weer allemaal goed. Als ik toch geen internet had ...

Om 10.00 uur besluit ik maar gewoon richting Peschiera te vertrekken, want op Camping del Garda had ik rond 12.00 uur afgesproken. Ik neem nog even afscheid bij de receptie en ga daarna op pad.

Rond 12.00 uur rijd ik Peschiera del Garda binnen en hier weet ik zonder de kaart en Helga de weg. Ook de meeste campings weet ik zo'n beetje wel te liggen.

Het gesprek met Elise, de manager van de camping, is kort ... maar dat wist ik van tevoren. We hadden afgesproken dat ik haar een voorstel zou maken en dat ik dat zou afgeven. Hier overnachten is geen probleem, maar ik moet dit keer wel betalen. De prijs valt gelukkig mee: EUR 14,50 inclusief stroom en inclusief een prachtig plekje met uitzicht over het Gardameer.

Maar daar heb ik nu geen tijd voor want ik moet een beetje aanmaken. De trein rijdt 1x per uur, die van 13.00 uur kan ik niet meer halen, maar ook als ik die van 14.01 uur wil halen moet ik opschieten. Ik wil nog even eten en moet nog wat dingetjes printen. Ondertussen probeer ik Carlotta, mn contactpersoon in Verona, te pakken te krijgen ... maar helaas.

Rond 13.30 uur besluit ik maar gewoon te vertrekken. Ik wilde Verona toch al graag een keer bekijken, dus als mn afspraak niet door kan gaan is er nog geen mol overboord. Maar net als ik de camper uit stap belt Carlotta. Vanmiddag is goed, maar 14.20 uur is haar te vroeg. En dus spreken we een uurtje later af, maar ik besluit toch maar gewoon nu met de trein te gaan.

Volgens Elise was het ca. 10 minuten lopen richting het station, maar dat blijkt langer te zijn. Bovendien is het echt superwarm. Ik zie een paar keer 27 graden staan, maar het is echt heel erg benauwd. Als ik dan ook om 13.58 (poeh ...) bij het perron aan kom staat het zweet me metersdik op de huid. Sjonge jonge ...  En natuurlijk in deze trein ook geen airco ... Maar goed, dat mag je voor EUR 2,35 misschien ook niet verwachten .....

Als de trein op het Stazione Verona Porta Nuova binnen rolt ben ik inmiddels wat opgedroogd, maar als ik het station uit stap verlies ik bij elke 10 stappen ongeveer een liter vocht. En dus vind ik het na 30 stappen wel genoeg. Mn bedoeling was om richting het centrum te gaan. Maar ik heb me ook totaal niet voorbereid en zoek eerst een plaatsje (in de schaduw natuurlijk ..) om even wat over Verona te lezen. En als ik er achter ben dat het centrum eigenlijk helemaal niet zo ver weg ligt en dat je bovendien met de stadsbussen 11,12, 13 en 72 zo in het centrum bent is het al 15.00 uur en besluit ik hier maar te wachten.

Want Carlotta zou me hier oppikken. Bovendien weet ik niet precies waar haar kantoor is en ook niet hoe ze eruit ziet omdat het contact tot nu toe alleen maar via mail en telefoon is gegaan.

Maar ik weet in wat voor auto ze rijdt ... en die auto rijdt even later voor. Toch wel vreemd om bij een "vreemdeling" in de auto te stappen ha ha.

Ik krijg per auto een korte rondleiding door de stad en dat is wel handig want ik wil straks sowieso de Arena van Verona bekijken. Via allerlei smalle straatjes (pas op dat je hier niet met eigen auto het centrum in gaat !! want zoals in veel Italiaanse steden is dat verboden en overal hangen camera's die dat haarfijn vastleggen. Op bepaalde tijden schijnt het wel toegestaan te zijn, maar doe het maar gewoon niet ... overigens lees ik ook het volgende in mn boekie: in de oude stad overheerst de confusione bij de regels voor parkeren en verkeer. Vanaf mei zijn agenten nadrukkelijker aanwezig en sluiten bepaalde straten in het centrum af. Maar er zijn geen duidelijke regels.....) en via een nog smallere doorgang richting een prachtige binnenplaats bereiken we het kantoor van Vacanze di Charme.

Het kantoor is gevestigd in een werkelijk schitterend oud gebouw en het is er heerlijk koel. Pfff ... gelukkig. Het gesprek met Carlotta (hoe zei Herman Finkers dat ook al weer .... oh ja ... het is een lief kind ha ha) is prima en mn bezoek is wat mij betreft geslaagd. Helaas heeft ze geen tijd om me verder in de stad te vergezellen, maar wil me wel weer naar het station brengen. Maar ik wil eigenlijk wel het centrum nog in, dus sla ik haar aanbod af ... bedank haar voor de afspraak en ga lopend richting het prachtige Piazza Bra en het Anfiteatro van Verona.

Maar ik heb pech ... heel veel pech. Want ik wilde deze prachtige arena graag van binnen bekijken, maar zoals zo vaak is er vanavond een concert en dus is alles al hermetisch afgesloten. Ik kom niet verder dan deze (ook nog vage - door het weer - ) foto's:

Maar indrukwekkend is het zeker !

Okay ... even wat informatie. Ik ken deze arena omdat ik ooit op tv een keer een concert gezien heb van Andrea Bocelli. En dat concert speelde zich af in dit Romeinse theater. "In het Veronese colosseum juicht het publiek nu niet meer voor de moed van gladiatoren, maar voor operazangers. De lyrische drama's van Puccini en Verdi klinken bijzonder in de stad van Romeo en Julia, maar het ongeluk van het beroemde liefdespaar uit Verona betekent het geluk voor de souvenirverkopers".

Maar dit keer geen opera maar een Rockconcert !! En eerlijk gezegd moet ik daar wel een beetje aan wennen. Want als ik er langs loop zijn ze al aan het oefenen. Het klinkt prachtig maar past - naar mijn mening - niet echt bij de entourage.

Om een idee te krijgen hoe dat er tijdens een concert uit ziet heb ik op internet even een paar foto's opgezocht en het lijkt me echt geweldig:

Maar goed, ik kan het helaas niet van binnen bekijken ...

En dus maak ik maar een wandeling door de stad, maar dat is zeker geen straf. Sjonge jonge wat een mooie stad. Maar 1 tip: je moet wel heeeeeeeeeeel erg veel van je vrouw/vriendin houden om haar hier mee naar toe te nemen. Of doe het anders op de laatste dag van de vakantie als al het vakantiegeld er zo'n beetje doorgejaagd is .... want ze hebben me hier toch een zootje dure winkels ... echt niet normaal !

In de winkelstraat (Via Oberdan) moet ik echt mn best doen om een andere winkel te vinden dan een parfumerie/dure kleding/lingerie/sieradenzaak.

Als ik rond 18.00 uur de trein wil halen heb ik niet zo heel veel tijd om dingen te gaan bezoeken en echt uitvoerig door de stad te lopen en dus ga ik met een boog weer terug richting het Piazza Bra. Maar overal waar je kijkt zie je prachtige gebouwen en prachtige piazza's:

Het spijt me ... ik had meerdere foto's van dit plein gemaakt, maar kreeg het niet duidelijker op de foto ...

Vlakbij deze prachtige poort:

stop ik even voor een bakkie cappuccino en om even weer bij te komen. Want het is dan wel wat minder warm dan rond 14.00/15.00 uur .. het is nu 17.30 uur en nog steeds bloedheet.

Op de foto hierboven zie je trouwens een wit kunstwerk op een groot blok. Ik dacht eerst dat dat zo hoorde, maar kwam later die grote blokken ook verderop in de stad tegen.

Als ik weer op Piazza Bra ben teruggekomen zie ik pas hoeveel terrasjes hier zijn .... zoek je een tafeltje ? nou ... dat lijkt me niet zo moeilijk:

Via de Corso Porta Nuova (ook hier weer zo'n wit blok):

loop ik weer richting het station. Ik heb de hoop opgegeven om de trein van 18.08 uur te halen maar weet dat er om 18.45 uur nog eentje gaat. Maar als ik het perron op loop staat er nog een trein. Zonder na te denken stap ik erin, want het is nog net geen 18.08 uur en het perron klopt .... Maar eenmaal in de trein krijg ik het gevoel dat ik niet goed zit.... De trein is helemaal leeg en dus stap ik weer uit. Ik zie verderop andere mensen in het voorste gedeelte instappen en als ik vlakbij ben zie ik een conducteur en die bevestigt dat deze trein (dit deel in ieder geval ha ha) naar Brescia gaat en stopt in Peschiera.

Deze trein is overigens wel heerlijk gekoeld, maar ja ... als je dan weer uitstapt heb je het idee dat je onder een zonnebank gaat liggen. Als ik om 18.45 uur weer bij de camper ben is het nog steeds hartstikke warm. Pfff ..... ik moet nu even niks doen. Ach weet je wat ... dit is wel een mooi moment om antbier te gaan ha ha. En dus pak ik mn stoelen uit de garage en besluit "aan de gasfles" te gaan. Zie mn verslag van 15 september: omdat ik het adres van het gasvulstation wilde vermelden op internet kreeg ik een halve liter bier mee. Nou ... dat smaakt heerlijk. Tel daarbij op dat ik zicht heb op het Gardameer en dat wat jeugd op het strand aan het zingen/gitaar spelen is en ik heb even het idee dat ik op vakantie ben ha ha.

Een uurtje later hijs ik me in de benen om eten te gaan koken. Ik heb nog even overwogen om bij het restaurant op de camping wat te gaan eten, maar ik heb geen zin om daar alleen op het terras te gaan zitten.

Na het eten even afwassen en gelukkig koelt het snel af. Maar goed, het is ook vroeg donker ... bah... daar moet ik wel weer aan wennen.

Om mn vakantiegevoel niet kwijt te raken besluit ik de laptop vanavond maar s dicht te laten. En dat is heeeeel moeilijk voor mij ! Gelukkig is er wat leuks op tv en is de avond voorbij voordat ik het in de gaten heb.

Morgen wil ik aan de oostzijde van het Lago di Garda nog een aantal campings bezoeken. Voor de zekerheid heb ik zo straks al even bij de receptie geïnformeerd of het goed is dat ik pas rond 14.00 uur vertrek en dat is geen probleem.

Waarom ? Omdat hier tussen de middag zeer waarschijnlijk niemand te bereiken is op de campings en dan zou ik of morgenochtend (en daar heb ik helemaal geen zin in) of morgenmiddag de campings moeten bezoeken.

Zaterdag 19 september 2009.

Ondanks dat ik vannacht heerlijk geslapen heb stap ik nog enigszins vermoeid van gisteren uit bed. Maar goed, vanochtend kan ik lekker rustig aan doen. Ik probeer met een bakkie leut het strand op te komen, maar het hek blijkt pas om 9.00 uur geopend te worden. Dat vind ik hier wel een nadeel: de camping ligt direct aan het strand, maar over het strand loopt een wandel/fietspad en bovendien is het een openbaar strand. Om die reden is de camping goed afgeschermd en zelfs nu ik dit verslag schrijf (11.00 uur ..) staat er bij het inmiddels geopende hek een bewaker. Dat soort dingen is na Noorwegen wel weer even wennen. Over het verkeer nog niet eens gesproken ha ha.

Vanochtend ga ik eerst met mn mail en het verslag aan de gang. Ondertijd haal ik vast wat verse broodjes bij de supermarkt hier op de camping. Mn bedoeling is om rond 14.00 uur te vertrekken. Kzie wel hoe ver ik kom. Hier vlakbij ken ik een eigenaar (van een camping) goed, maar ik weet natuurlijk niet of hij er is. Nou ja ... ik heb geen zin om te bellen. Ik zie wel wat de dag me verder brengt ....

Oh ja ... nog even het uitzicht vanuit de camper:

Tegen 14.00 uur rijd ik van de camping en ga richting Lazise. Onderweg bezoek ik 5 campings, waarbij ik 4 van mn contactpersonen aantref. Dat is vrij positief, "wat minder positief" is dat ik bij geen enkele camping zaken gedaan heb. Belangrijkste reden (bij de meesten): waarom adverteren als je toch al het gehele seizoen vol zit. Bovendien hebben de meeste campings hun jaarlijkse budget al uitgegeven bij de gidsen/sites waar ze normaal zaken mee doen, en daar kom je slecht tussen. En dit is meteen het grootste probleem waar ik al jaren bij het Gardameer tegen aan loop. Maar goed, in totaal liggen er bijna 150 campings !! aan het Gardameer en je moet gewoon even tegen de juiste camping aanlopen ha ha.

De afgelopen jaren heb ik toch nog wel wat contracten kunnen sluiten en bij 1 van de campings die ik vanmiddag bezocht heb, heb ik goede hoop.

Bij Camping Spiaggia d'Oro, even voor Lazise, zit ik buiten de receptie even te kletsen met een Nederlandse "gastvrouw" (bij een aantal campings hier hoef je niet de receptie binnen, maar hebben ze buiten een aantal gastvrouwen/mannen. Dat heeft als voordeel dat ze direct kunnen zien waar de mensen vandaan komen. In mijn geval kwam dat meisje gelijk naar me toe, even later bij een Italiaanse camper was haar Italiaanse collega aan de beurt) en daar zie ik tot mn schrik dat het 30 graden is ... in de schaduw !

Sjonge jonge ... ik geloof niet dat ik het eerder zo warm gehad heb. Dat komt natuurlijk ook omdat ik andere jaren eerst nog een andere streek bezocht. Zo heb ik vorig jaar nog 2 weken in Duitsland campings bezocht. Dit keer ben ik direct naar Italie gereden.

Mn eindbestemming vandaag is Camping Gasparina, weer richting Peschiera. Met de zoon van de eigenaar kan ik het goed vinden en ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ze deze winter aan verbouwingen hebben kunnen doen. Want de camping gaat behoorlijk op de schop. Bij aankomst moet ik even wachten tot Giampaolo er is en als ik buiten zit bij te komen, kom ik een Ned. stel uit Bathmen tegen die ik vorig jaar ook ontmoet heb. Wel grappig.

Het grote sanitairgebouw op de camping is volledig vernieuwd en dus loop ik eerst even de camping op. En dan kom ik natuurlijk Wim van der Oest weer tegen. Wim en zn vrouw Josette zijn de voormalige eigenaren van de Kosmos Campingwijzer en die hebben hier een vakantiehuis. Wim vraagt of ik zin heb in een biertje ... nou, dat sla ik niet af. Maar eerst even "de camper een beurt geven" want ik moet nodig water wisselen. Mn vuilwatertank is behoorlijk vol en mn schoonwatertank behoorlijk leeg.

Ook die voorzieningen zijn volledig nieuw hier op de camping en ik moet zeggen: POEH !! wat netjes ... je rijdt door een soort "camperservicestraat" en als je je vuile water geloost hebt en doorrijdt om schoon water te tanken, wordt het rooster automatisch schoon gesproeid. Aan het eind kan ik echter maar net de draai halen, maar goed ... dat weet je hier in Italie. Als er bijv. ergens een bord staat "verboden voor vrachtwagens" ... blijf er dan ook maar weg met de camper, want anders kom je zeer waarschijnlijk vast te zitten.

Als ik de camper aan het installeren ben komt Wim al weer aanlopen. Hij helpt mij even de camper achteruit op de blokjes rijden want echt vlak zijn de plaatsen niet. Maar goed, er zijn wel vlakke plakken ... maar waar ik m nu neergezet heb, heb ik en uitzicht over het Gardameer en tv-ontvangst. Als we bij Wim zn huis aangekomen zijn en in de tuin met een 0,5 liter bier en met uitzicht over het Gardameer neergestreken zijn moet ik altijd wel lachen. Want de wandel/fiets boulevard loopt direct bij hun voor het huis langs en je ziet die mensen echt kijken van "wat een mooi plekje". Maar goed, het heeft ook zn nadelen.

Met een van die nadelen word ik al direct geconfronteerd: ik had eerst het idee dat iemand gewoon de radio keihard aan had (kdacht: vast een Italiaan ..) maar dat blijkt even later de camping ernaast te zijn. Deze camping wordt voornamelijk bevolkt door groepen jongeren en dat is te horen. Saillant detail (= Frans): de camping waar ik afgelopen nacht gestaan heb ligt maar 500 meter verderop. En eerlijk gezegd wist ik niet dat er nog een camping tussen lag.

Even na 18.00 uur neem ik afscheid en ga terug richting camper. Omdat ik eigenlijk wel trek heb ga ik maar weer s pannenkoeken bakken. Eigenlijk om 2 redenen: tussen het bakken door eet ik de pannenkoeken op, dus ik kan direct aan tafel zeg maar. En de 2e reden is dat mn koelkast nog te vol is. Als ik bijv. macaroni maak, maak ik dit altijd voor 2 dagen en zeker met dit weer moet de pan dan natuurlijk na de 1e keer in de koelkast kunnen. Maar daar is nu geen plek voor.

Ondertijd kijk ik Duits voetbal en daarna naar Paultje (ik begin het wat leuker te vinden ...) Daarna even achter de laptop en om 22.30 uur uiteraard voetbal kijken. Morgen ga ik weer verder.

Zondag 20 september 2009.

Gisteravond was het tot 23.15 uur rumoerig, maar daarna was het stil. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

Vanochtend eerst maar s even dat nieuwe sanitairgebouw uit proberen. En daarna even met een bakkie leut naar het strand. Heerlijk vind ik dat. Ik klets nog even bij met mn buren oet Bathmen. Die informeren of ik goed geslapen heb want het regende vannacht flink. Oh .... dan heb ik prima geslapen ha ha ... want ik heb niets gehoord.

Gisteravond was ik al begonnen met het (wekelijks) bijwerken van mn verhuursites en dat rond ik vanochtend eerst af. Rond 11.00 uur ga ik er vandoor, bedank de eigenaren voor hun gastvrijheid en ga richting de zuidkant van het meer. Normaal iets van 10 minuten rijden. Maar ik doe er meer dan een keer zo lang over, want bij Peschiera is het superdruk:

Het hele stuk gaat stapvoets en ook in Peschiera is het enorm druk. En dan is het nu 20 september he ! Je wilt toch niet weten hoe dat hier in de zomer gaat ??!!

Onderweg bezoek ik nog 1 camping. Kleine kans dat de eigenaresse er is, maar ik rijd er eenvoudigweg langs.

Mn eindbestemming van vandaag is Moniga del Garda wat links onderin aan het Gardameer ligt. Persoonlijk bevalt mij de linkerkant beter. Kleinere rustigere campings en je hebt hier tenminste strand, al bestaat dit meestal uit kleine steentjes.

Wat minder rustig is, is het verkeer ... maar dat is eigenlijk rond het gehele meer het geval. Van Peschiera naar Moniga is ongeveer 20 km. rijden, maar ik doe er ruim een half uur over. En bij aankomst op Camping Piantelle wacht mij een onaangename verrassing...

Dat de eigenaar er niet zou zijn, dat had ik al ingecalculeerd. Maar als ik aangeef dat ik wel kan wachten tot morgenvroeg vertelt de vriendelijke Oostenrijkse receptioniste dat de camping vanmiddag gaat sluiten. Ik probeer het nog door aan te geven dat ik niet perse van het sanitair gebruik hoef te maken, maar helaas ... Tja ... en nu ? Hier had ik niet op gerekend. Vorig jaar heb ik hier 2 nachten gestaan en toen was ik hier een week later. En volgens de gidsen sluit de camping pas 24 september. Die consulenten van die campinggidsen .... daar kun je ook van op aan ha ha.

Ik besluit door te rijden richting Manerba del Garda, 10 km. verderop. Mn navigatiesysteem probeert me weer dwars door het plaatsje te loodsen, maar al op de toegangsweg bedenk ik me dat ik hier vorig jaar bijna klem ben komen te zitten. Keren is niet mogelijk, dan maar weer achteruit de rotonde op. Er komt wel een auto aan, maar die ziet me aan komen en wacht netjes. Huh ? zeker geen Italiaan ....

Als ik een andere afslag van de rotonde genomen heb, heb ik weer zo'n "oh ja moment" en vervolgens rijd ik zonder Helga ineens naar de camping. In dit geval Camping La Rocca.

Ook hier tref ik de eigenaar niet. De receptie is gesloten maar dit is echt zo'n camping van "het komt altijd wel goed". Ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen, maar de mensen hier zijn gewoon heel vriendelijk. Er komt een meisje op me af.

Ze geeft aan dat de eigenaar een ongelukje gehad heeft en er waarschijnlijk morgen ook niet is. Oei ... Ze adviseert me om na 15.00 uur even weer te komen. Ik informeer of ik met de camper de camping op mag, dan overleg ik vanmiddag wel met de receptioniste --> geen probleem.

Ik rijd naar hetzelfde plekje als vorig jaar waarbij je een prachtig zicht hebt over het Gardameer. De plekken zijn niet al te groot en echt helemaal vlak krijg ik de camper niet, maar het uitzicht vergoedt veel:

Eerst maar s even brood eten want mn maag begint te knorren. Daarna eerst maar s even een planning maken voor de komende dagen. Rond 15.00 uur even richting receptie: opnieuw is iedereen bereidwillig. De eigenaar wordt gebeld en ik krijg m aan de telefoon. Hij geeft aan dat hij morgenvroeg naar het ziekenhuis moet, maar vraagt of ik er om 15.00 uur nog ben (morgenmiddag). Ik spreek dit eerst maar af, want ik wil hier verderop toch nog 3 campings bezoeken.

Weer terug bij de camper besluit ik - gewapend met camera - nog even een rondje te maken. Ik had bij de receptie gezien dat je via een tunneltje nog aan de andere kant van het schiereilandje kunt komen. Als ik het tunneltje door ben valt mn mond open van verbazing ... sjonge jonge ...wat een mooie plek. Heerlijk rustig en met dit uitzicht:

Het nadeel is alleen dat het behoorlijk krap is om er te komen. Misschien een idee voor een andere keer. Ik loop met een boog weer terug richting de camper, kom opnieuw bekenden tegen (een Duits stel met een knalgele VW kever) en geniet nog even van het uitzicht:

Terug in de camper ga ik eerst nog weer even met mn verhuursites aan de slag en werk daarna mn verslag bij.

Zoals je ziet is het ook vandaag weer supermooi weer. Gisteravond zat ik naar de weersvoorspellingen te kijken en toen werd er voor Italie zeer veel regen voorspeld. Maar goed, misschien is dat vannacht wel gevallen....

Uiteraard na het eten even voetbal gekeken .. sjonge jonge ik word gek van Heerenveen .... en Boer zoekt Vrouw. Daarna nog even achter de laptop gezeten en Studio Voetbal gekeken. Morgen weer een dag.