Terugreis, route Gruissan-Plage, Clermont Ferrand, Digoin, Luxemburg, Arlon, Lemelerveld. Zaterdag 22 - zondag 29 november 2009.

Zondag 22 november 2009.

Vanochtend word ik wakker van de regen. HUH ? Wat krijgen we nou ? Maar goed, laat ik niet klagen .... want ik heb afgelopen week flink mazzel gehad dat het zulk mooi weer was (op de scooter). Maar de regen past er niet helemaal bij als je in Zuid Frankrijk vlakbij het strand staat.

Maar even later is het droog. Gelukkig is het niet koud en ondanks dat het bijna eind november is, hoeft mien kacheltien nog niet aan.

Vanmorgen kruip ik gelijk maar achter de laptop. Eerst even wat mailtjes beantwoorden en mn verslag bijwerken. En daarna verder met het bijwerken van mn verhuursites (was ik gisteravond al mee begonnen). Aan het eind van de ochtend ga ik even met Peter en de enorme Sint Bernhard Ruby (zie foto verslag 25, 26 en 27 januari 2008) een wandeling langs het strand maken.

Het weer is inmiddels volledig omgeslagen en het zonnetje schijnt volop. We lopen even richting de camperplaats in Gruissan-Plage want ik wil even kijken of ik ook zonder overnachting daar mn wc-cassette kan legen. Bij de ingang wordt me aangegeven dat dat geen probleem is, maar zodra ik water wil tanken moet ik een overnachting (EUR 7) afrekenen.

Terug bij de camper ga ik even een broodje eten en daarna verder met mn verhuursites. Maar de (WIFI) verbinding lijkt wel steeds trager te worden en uiteindelijk vind ik het genoeg en schakel over op mn mobiele internetverbinding van Vodafone. Dat gaat een stuk sneller, maar nu moet ik wel rekening houden met het maximum aantal MB's en bellen lukt sowieso op deze manier ook niet. Ik hoop wel dat het morgen beter is ....

Vanavond eet ik bij Peter, Rita en Rose en dus ga ik tegen 19.00 uur "naar de buren". We kijken samen nog even voetbal en genieten daarna van een heerlijke Franse maaltijd. Uiteraard onder het genot van een wijntje. Daarna nog even kletsen en rond 21.30 uur ben ik weer terug in de camper. Ik kruip nog even achter de laptop en tegen 22.30 uur vind ik het wel genoeg voor vandaag.

Maandag 23 november 2009.

Vannacht was het frisser, maar als ik na een lekkere warme douche achter de laptop kruip en een uurtje later het zonnetje de camper in schijnt, warmt het snel op.

Ik moet steeds keuzes maken wat ik het eerst wil gaan doen, maar besluit vanochtend eerst met Mol Travel aan de slag te gaan. Ik wil de site aanmelden bij diverse andere sites en dat is een tijdrovend klusje. Ik had dit dan ook al tijden terug willen doen, maar het is er niet eerder van gekomen.

Voor wie geen zin heeft om bovengenoemde foto's te bekijken, zo sta ik hier in Gruissan-Plage:

Peter, Rita en Rose wonen in het huis links. Van oorsprong zijn dit "palen" woningen waarvan er in totaal ca. 1.250 gebouwd zijn. Een groot aantal van deze chalets zijn inmiddels "beneden" dichtgemaakt. Zo ook bij Peter en Rita, die zelf beneden wonen en op de 1e verdieping 4 fraaie appartementen verhuren. Ik gebruik nu het sanitair van 1 van die appartementen.

Voor meer info, kijk maar s op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2644/vakantiewoning/languedoc-roussillon-aude/frankrijk

Rond de middag heb ik er genoeg van (van het aanmelden), ga even mn verslag bijwerken, broodje eten en weer verder achter de laptop.

Halverwege de middag kruip ik op het strand nog even met een boekje in het zonnetje en geniet ik van het lekkere weer.

Even na 18.00 uur met het eten aan de slag, eten, tv kijken en afwassen. Nog even weer achter de laptop en rond 21.30 uur nog even een borrel drinken bij Peter en Rita. Want Peter moet morgen naar het ziekenhuis voor controle en het zou zo maar zo kunnen zijn dat ze m er een paar dagen houden. En dan zie ik m deze week natuurlijk niet weer.

Dinsdag 24 november 2009.

Vanochtend was ik al vroeg wakker want de camper stond behoorlijk te schudden. Want in Nederland stormde het, maar vannacht begon het ook hier flink te waaien.

Maar als ik even na 8.00 uur van bed ga is het al weer rustig, al is het nog wel wat bewolkt.

Vandaag ga ik eerst s even mn mailtjes bijwerken want het wordt ineens weer drukker met aanvragen en boekingen. Halverwege de ochtend komt het zonnetje er weer door en aan het eind van de ochtend is het al weer behoorlijk warm in de camper. Ik doe nog wat huishoudelijk werk (stofzuigen, matten uitkloppen, beddengoed wisselen) en ga daarna een (afbak)broodje eten.

Aan het begin van de middag is Peter weer terug van het ziekenhuis. Het was niet nodig hem er te houden, goed nieuws dus.

Vanmiddag ga ik alles rond de beurs van afgelopen week afwikkelen. Oftewel een verslag maken van alle gesproken contacten en voorstellen sturen. Ook zet ik nog een Italiaanse accommodatie online ... de 631e.

Rond 18.30 uur even eten. Dit keer aardappels, kipfilet en bietjes want ik moet nu toch mn vriezer nog wat leeg zien te krijgen. Daarna nog even mn verslag bijwerken, met een schuin oog naar AZ kijken en nog even wat administratie doen.

Tja ... verder weinig nieuws.

Woensdag 25 november 2009.

Ook vandaag schijnt het zonnetje weer volop als ik wakker word. Ook vandaag weer een lekker rustig daggie. Zoals gezegd: mn bedoeling was om deze week een flink aantal Italiaanse campings "achter de kont aan te gaan zitten", maar met deze verbinding gaat dat niet lukken. Ook nu is het weer gigantisch traag en besluit ik maar weer mn eigen Vodafone verbinding te gebruiken.

Deze ochtend ben ik bezig met mailtjes en mn administratie. Later op de ochtend komen Peter en Rita een bakkie senseo drinken en kletsen we nog even bij. Ook over wanneer ik hier vertrek en zoals het er nu uit ziet blijf ik hier totdat ik terug ga naar Nederland.

Tussen de middag even een (afbak)broodje eten en afwassen. Dat had ik bewust zo gepland want ik wil ook even mn ruiten schoonmaken en dan heb ik gelijk warm water. Want dat komt bij mij natuurlijk niet zomaar uit de kraan ....

En omdat het daarna nog steeds mooi weer is besluit ik nog even een stukkie over het strand te lopen.

Zoals je ziet ligt er hier in Gruissan-Plage echt een enorm breed strand met fijn zand.

Op onderstaande foto zie je de plek waar Maarten (zoon van Peter en Rita) werkt. Nou ja ... nu even niet, want het strandpaviljoen wordt - op de palen na - volledig afgebroken.

Daarna ga ik weer terug richting "het palendorp". Ik heb al tegen Peter gezegd dat ik hier toch ook een keer in de zomer moet gaan kijken.

Volgens Peter weet ik dan niet wat ik zie ....

Terug in de camper ga ik verder met de administratie. Aan het eind van de middag heeft Peter de traagheid van het WIFI-systeem opgelost en inderdaad ... sjonge jonge wat een verschil.

Voor vandaag heb ik pannenkoeken op het menu staan en ondertijd kijk ik uiteraard even tv. Na de afwas zit ik deels voor de tv (voetbal) en achter de laptop. Morgen mn laatste daggie hier ....

Donderdag 26 november 2009.

Vanmorgen eerst weer even lekker douchen want morgenvroeg wil ik echt op tijd vertrekken. De bedoeling is om dan weer naar Digoin te gaan waar ik eerder dit jaar (zie verslag 15 april 2009) ook een nacht gestaan heb.

Vanaf hier is dat ongeveer 550 km. en dus wil ik proberen rond 8.00 uur te gaan rijden. Wel grappig: ik zocht net op Google naar "camperplaats Digoin" en kwam ik mezelf weer s tegen. Sterker nog "waarisdemol.nl" staat op plaats 4 ha ha.

Ik zeg "weer s" ... omdat dat regelmatig gebeurt. Want ik zoek regelmatig op Google naar plaatsen of naar informatie over campings of bungalows en dan kom ik mezelf regelmatig tegen. Heeeeeel apart is dat ha ha.

Ondanks dat ik nu wel kan bellen heb ik me voorgenomen me vandaag nog even koest te houden. Want heel vaak tref je (ik moet nog veel Italiaanse campings bellen) niet de juiste persoon en moet je later terugbellen of word ik teruggebeld. Tja ..... en dat is niet handig als je de komende dagen onderweg bent. Maar ik ga wel al vast wat dingetjes plannen voor volgende week.

Later op de ochtend kruip ik nog even met een boekie in het zonnetje ... echt heeeeel apart (voor mij ...) en werk ik mn verslag bij.

Tussen de middag even een broodje eten en de rest van de middag wisselend achter de laptop en een beetje lezen en de route voorbereiden voor morgen.

Na het eten ga ik nog even naar Peter, Rita en Rose om alvast afscheid te nemen want ik ga morgenochtend op tijd weg.

Vrijdag 27 november 2009.

Het lukt net niet helemaal om om 8.00 uur te vertrekken, maar veel scheelt het niet. Tegen 8.30 uur draai ik bij Narbonne de snelweg op richting Beziers en neem even voorbij Beziers weer de A75/E11 richting Millau/Clermont Ferrand. Toen ik in april uit Spanje kwam, ben ik hier ook langs gereden en dat is me goed bevallen.

De kortste/snelste route is via de Route Soleil, dus via Montpellier en Lyon ... maar dat is ook de meest kostbare. Zeker met de camper. In april heb ik uitgerekend dat deze route me bijna EUR 80 aan tol bespaart. Het rijdt wel wat minder zuinig omdat het bergachtiger is. Maar daar heb je ook weer wat voor terug, want het is een hele mooie route:

Af en toe zitten er wat steile klimmetjes tussen, maar zelfs op vrijdag is het er redelijk rustig en dus rijdt het lekker door. Even voor Millau stop ik voor de 1e keer om even een bakkie koffie te drinken en heel even mn mailtjes te checken.

En daarna gaat de rit weer verder. Even voor Millau verbaas ik me telkens weer over het maanlandschap hier:

Helaas is het potje met mooi weer helemaal leeg want als ik bij Millau de enorme brug (zie voor meer info mn verslag van 25 januari 2008):

over ben, begint het behoorlijk donker te worden en even later ter hoogte van Mende begint het te regenen. Bovendien moet ik de kachel een paar keer een standje hoger zetten want het is hier behoorlijk fris. Beide (regen en kou) heeft volgens mij te maken met het feit dat je hier bijna continue op 1.000 meter hoogte rijdt. Maar ook hier prachtige vergezichten, zoals deze beroemde tepelberg:

Bij Issoire begin ik aan de afdaling richting Clermont Ferrand en ja hoor: droog en de kachel kan weer wat minder warm. Even voorbij Clermont Ferrand, bij Riom, neem ik de afslag en neem ik de N9 richting Gannat/Moulins.

Onderweg stop ik nog een voor een broodje en neem even voor Moulins de N79/E62 richting Chalon sur Saone. Een drukke weg met over het algemeen heel veel vrachtverkeer. Maar goed, alles rijdt zo'n beetje 90 km. p/u (=max.snelheid hier) dus het rijdt toch lekker door.

Omdat ik gisteren op een campersite had gelezen dat de brug over de Loire richting Digoin was afgesloten, neem ik een afslag later en rijd even later Digoin binnen. Ik tank nog even bij de supermarkt hier, dan hoef ik dat morgenvroeg niet meer te doen en even later rijd ik de camperplaats op. Op 15 april 2009 (foto's staan in dat verslag) heb ik hier ook gestaan en het is een mooie plek. De 1e keer dat ik hier stond was in mei 2006 en toen kon je nog direct aan de Loire staan. Niet alleen mooier maar ook rustiger. Maar ook nu is het rustig want de camperplaats ligt vlakbij de brug welke afgesloten is. En dus rijdt er geen verkeer langs.

Het is - uiteraard - minder druk dan in april, maar toch staan er al 4 campers als ik er om 16.15 uur aan kom. Maar 2 hebben geen stroom genomen en ik weet dat er 4 aansluitingen zijn (en ook nog gratis ... dat zie je toch alleen maar in Frankrijk !!). Het kost me even wat moeite, maar uiteindelijk lukt het me net (ik sta iets meer dan 40 meter van de stroompaal af). Toch wel fijn, want ik heb niet alleen zin in een bakkie senseo, het is bovendien behoorlijk fris hier en dus kan ik vanavond mn elektrische kacheltje nog even gebruiken.

Als ik mn wc-cassette geleegd heb, raak ik nog even aan de klets met een Belgisch stel. Het is trouwens een mooi gezelschap hier. Vooraan staan Engelsen en een Belg, vlak voor me een Fransman en achter me een Duitser. Maar de Fransen kennende (komen altijd laat aan) komen er vanavond nog wel een aantal.

Onder het genot van een lekker bakkie senseo (ik ben bijna door mn voorraad heen ...) werk ik mn verslag nog even bij en ga daarna met het eten aan de slag.

En ik kan gelijk al weer een wijziging aanbrengen op mn verslag want ik zie net dat ze de grote blokken en borden van de weg halen, de brug wordt weer vrijgegeven. Nou ja ... de vorige keer heb ik hier ook goed geslapen. Er komt trouwens net nog een Nederlander binnenrollen met een enorme Burstner Elegance. Sjonge jonge ... ik schat zo'n metertje of 9 ... wat een bak !

Voor vanavond staat cup-a-soup met pizza op het programma, want ik wil de vriezer zo veel mogelijk leeg hebben. Daarna even afwassen en de rest van de avond wisselend achter de laptop en voor de buis. Brrr... wat is het koud hier !

Zaterdag 28 november 2009.

Ook vanochtend gaat de wekker even voor 8.00 uur en uiteindelijk rijd ik om 8.30 uur Digoin uit. Ik moest natuurlijk alle kabels nog binnen halen en ik stond ook nog op de blokken. Maar !! ik heb er weer mooi weer bij.

Even later zit ik weer op N79/E62 en ook nu is het weer druk op de weg. Dat lijkt echt wel een probleem te zijn hier want op meerdere plekken tegelijk zijn ze bezig om de weg te verdubbelen en met het uitbreiden van de parkeerplaatsen.

Want de vrachtwagens staan soms gewoon op de vluchtstrook... .sjonge jonge.

Een uurtje later draai ik bij Chalon sur Saone de Route Soleil op. Dit keer niet richting de Soleil, maar richting de regen en de kou. Al valt het weer me tot nu toe nog mee. Het spattert af en toe, maar echt veel regent het nog niet. Prima rijden dus, want het is ook bijna windstil.

Tegen 11.00 uur stop ik even op een parkeerplaats bij Langres voor een bakkie leut en een paar crackers. Als ik de parkeerplaats op rijd bedenk ik me dat ik hier in april ook gestopt ben ... tja, dat overkomt me uiteraard wel vaker. Zeker als je ook op dezelfde plekken overnacht. Even later ga ik weer op pad, op naar Nancy en Metz. Bij Toul moet ik nog even wat tol aftikken --> bijna EUR 30 voor dat k... stukkie. Sjonge jonge.

Direct na de tolpoorten is het trouwens ook afgelopen met het rijden met cruisecontrole, want hier is niet alleen de weg smaller en bochtiger ... het is ook een stuk drukker. Bovendien begint het bij Nancy toch echt wel te regenen, oppassen dus. Op het stuk Nancy - Metz gaat het bijna 2x mis. De 1e keer ziet een vrachtwagenchauffeur volgens mij niet goed waar de strepen zijn (er liepen meerdere strepen over de weg omdat ze kort ervoor met de weg bezig waren geweest ... denk ik) en ik zie m vervaarlijk dicht bij me komen. Ik geef maar wat gas bij en ga iets naar links en het gaat allemaal goed.

Net zag ik trouwens op internet dat ze in Nederland een Litouwse vrachtwagenchauffeur van de weg hebben gehaald omdat hij 5x het toegestane maximum alcoholpercentage in zn bloed had. Ik moet daar trouwens ook altijd mee oppassen. Nee, niet met alcohol.... met slingerende vrachtwagenchauffeurs. Ik rijd natuurlijk niet zo hard als een personenauto en doe er wat langer over voordat ik een vrachtwagen voorbij ben. Als er 3 banen naast elkaar zijn rijd ik altijd al aan de linkerkant van de middelste baan, maar sommige vrachtwagens komen zelfs over de streep heen.

Maar goed, de meeste vrachtwagenchauffeurs houden er wel rekening mee en rijden ook rechts op hun eigen baan. Bij Metz is er een of andere judokus op de rechterbaan aan het klooien. De auto's moeten voor m afremmen en als ik m half voorbij ben zie ik m ineens naar links komen. Ik kan niet goed inschatten of hij al achter me was, maar volgens mij gaat het maar net goed. Poeh ...

Even later ben ik ook Metz voorbij en wil ik eigenlijk even stoppen om wat eten. Maar omdat ik - uiteraard - ook even in Luxemburg wil tanken, wacht ik nog even totdat ik in Luxemburg ben. Bij het tankstation voorbij stad Luxemburg richting Brussel is ook een camperserviceplaats en dus loos ik daar na het tanken ook even mn vuile water en ga even eten. Ik ben nu natuurlijk al vlakbij Arlon, maar het is al 14.00 uur geweest en mn maag knort behoorlijk.

Het "zaggies regenen" is trouwens inmiddels overgegaan in flinke buien en ik ben blij dat ik niet meer zo ver hoef. Bij Arlon neem ik de afslag en even later rijd ik Camping Officiel op, mn vaste stop richting Nederland en soms ook vanuit Nederland. Op de camping komt gelijk "de oppas" (eigenaresse is in de winter altijd op vakantie) al zwaaiend naar me toe, maar als ik uitstap begint ze te lachen. Want ze zetten de auto's en campers allemaal op 2 paden achter elkaar, maar ik sta altijd iets lager omdat je dan minder last van het lawaai van het verkeer hebt. Ze mompelt iets in het Frans (volgens mij iets van "je weet de weg") en even later heb ik de camper te plek.

Na een bakkie leut besluit ik maar gelijk even te douchen, dan kan ik morgenvroeg direct weg. En daarna kruip ik achter de laptop om nog even verder te gaan met mn verhuursites en ook om mn verslag bij te werken.

Aan het eind van de middag heb ik dat allemaal klaar en dan wordt het weer tijd voor (en dat is ook een vast ritueel) visfilet, rijst en kerriesaus. Want de visfilet moet 3 kwartier in de oven en dan warmt de camper lekker op. Ik heb trouwens mn kacheltje al aan want het is hier nog kouder als in Digoin.

Na het eten en de afwas vind ik het wel genoeg voor vandaag en ga nog even met de kachel op VOL naar een lekkere film kijken. Straks nog even sport kijken en dan vroeg op bed. Want morgen gaat de wekker weer op tijd.

Zondag 29 november 2009.

De laatste dag .....

Ook vandaag gaat de wekker weer op tijd en rijd ik weer op tijd van de camping. Het grote voordeel van deze camping is dat je in ca. 5 minuten op de snelweg zit, zonder dat je daar last van hebt (qua geluid).

Het 1e stuk (richting Brussel) is prima, maar zo gauw de weg zich splitst en je de afrit richting Luik neemt ... nou, maak dan je borst maar nat. Want het wegdek daar slaat werkelijk alles. Of eigenlijk is er nauwelijks sprake van een wegdek. Ongelooflijk wat slecht.... Gelukkig duurt het maar een paar kilometer.

De rest van de rit naar Luik is prima te doen. Het weer is overigens opnieuw prima. Droog en weinig wind. Prima weer om te rijden dus.

Bij Luik is het weer even druk, maar even later ben ik de grens gepasseerd. Ik ben weer in Nederland .... heeeeel apart.

Via internet had ik al gezien dat de tunnels bij Roermond weer s dicht zijn, ik hoop nu toch echt voor 't laatst. Ik volg de omleidingsroute omdat het bij Eindhoven ook altijd behoorlijk druk is en even later draai ik bij Venlo weer de A73 op.

Bij Boxmeer stop ik even om wat te eten en om een bakkie leut te drinken. En dan gaat het helaas toch regenen.

Maar de rest van de rit verloopt ook prima en rond 13.30 uur rijd ik via Deventer richting Lemelerveld. Het einde van mn 11e reis al weer...

Slotwoord:

De trefwoorden van deze reis: warmte, contacten, minder kilometers, zakelijk redelijk.

In het begin van deze reis (eigenlijk de hele 1e maand) had ik namelijk behoorlijk wat "last" van de warmte. Dat kwam omdat ik na de 1e week al direct zuidwaarts richting de kust van Toscane ben gereden. En in het zuiden is het nu eenmaal warmer dan in het noorden. Vorig jaar ben ik bijvoorbeeld nog de Dolomieten in geweest en heb ik daarna nog campings bij Venetië bezocht.

Gevolg was ook dat ik nu veel minder kilometers heb gereden omdat ik nu alleen campings bezocht heb aan de kust.

Bijkomend "probleem" is, dat ik steeds meer mensen leer kennen (en dus langer over mn reis doe). En dan is het niet alleen leuk om deze mensen elk jaar weer te bezoeken, het is soms gewoon ook zakelijk nodig dat je ze elk jaar bezoekt. En dus moet ik volgend jaar maar s kijken hoe ik dat ga doen. Want ik kan natuurlijk niet overal tegelijk zijn.

Gevolg (2) was dat ik dit jaar ook minder steden bezocht heb. In de meeste gevallen omdat ik er natuurlijk al meerdere keren geweest ben. Toch heb ik dit jaar een prachtige stad mogen bekijken: Verona ... in 1 woord PRACHTIG. En het is helemaal super als je ook de Arena kunt bezoeken, maar dat geluk had ik helaas niet. Verder heb ik opnieuw Pisa bezocht en ben ik op mn scootertien naar het oude centrum van Tarquinia geweest.

Zakelijk is het dit jaar redelijk goed gegaan. Redelijk wat contracten afgesloten voor Recreatie Media (o.a. www.campings.nl) maar de bedragen waren lager. Grootste reden daarvan is dat ik in de eerste 3 jaren dat ik Italië bezocht, de grote campings inmiddels wel als klant heb mogen begroeten en nu de veelal kleinere campings bezocht heb. Wel heb ik met name aan de kust van Toscane een aantal leuke contracten afgesloten omdat ik deze regio nu eerder bezocht heb dan andere jaren. En dus waren er nog flink wat campings open, waar ik andere jaren voor een dichte deur/poort kwam.

Ook Mol Travel blijft lekker doorgroeien. Dit jaar kon ik een verdubbeling van het aantal vermeldingen in Italië realiseren en er is nog het een en ander onderweg. Ook zijn er regiokaarten voor Italië gemaakt, waardoor de bezoeker een beter overzicht heeft. Kijk maar even op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiehuizen/italie. De bedoeling is om dit de komende jaren voor meerdere landen uit te breiden, maar dan moet uiteraard eerst het aantal vermeldingen toenemen.

Ik merk wel dat ik "steeds bekender" word. En dat is natuurlijk niet alleen in Italië belangrijk, maar Italië is wel een land waar het hebben van goede contacten van doorslaggevende betekenis is. Zeker bij grote campings kom je zonder een goed contact gewoon niet binnen. En bovendien kom ik toch nog bij veel campings op bezoek welke al sinds eind september gesloten zijn. En als je dan een mobiel telefoonnummer of een "direct" e-mailadres (dus geen algemeen e-mailadres) hebt kun je vaak wel een afspraak maken.

En last but not least --> mn camper is nu door de fraaie belettering bijna bekender dan ik. Het staat niet alleen professioneel het "opent ook poorten". Stond ik eerder nog wel s voor een poort van een camping en werd me toegeschreeuwd dat de camping gesloten was (omdat ik als kampeerder werd aangezien ...), nu wordt me vaak gevraagd of ik een afspraak heb.

Dus al met al weer een mooie reis en ik raak steeds meer onder de indruk van de Italianen. Het maken van afspraken en het nakomen ervan gaat natuurlijk wel op "zn zuidelijks", maar de mensen zijn warm en zeker als je het vertrouwen richting de klant niet schaadt, heb je een contact voor het leven. Het is dan ook niet zo gek dat ik in Italië steeds meer vrienden krijg. Er mist alleen nog 1 ding: de Italiaanse taal ... maar daar wordt aan gewerkt !