Italië, route Bologna - Piacenza - Genua - San Remo, Clapiers (vanwege beurs Montpellier), Gruissan-Plage. Zaterdag 14 - zaterdag 21 november 2009.

Zaterdag 14 november 2009.

Was het gistermiddag nog redelijk rustig, gisteravond rolde de ene na de andere camper binnen. En dus was het vanochtend al vroeg lawaaierig. Ben ik ook niet meer gewend natuurlijk. Afgelopen nachten alleen op een afgesloten camping gestaan, dan is het natuurlijk heel erg rustig. Bovendien komen hier op de camping naast veel mensen die de mooie stad Bologna willen bezoeken, ook veel mensen die op doorreis zijn. Zo stond er tegenover mij een Finse camper en iets verder naast me een Duitse caravan, maar als ik vanochtend wakker word zijn ze al weer vertrokken.

Wel grappig, gisteravond zat ik even naar Top Gear te kijken en daar hadden ze op een gegeven moment een nieuw soort autorace --> een camperrace ha ha. Dilemma op de avond voor de race: wil ik vannacht lekker slapen en alle comfort houden, dan doe ik niets aan de camper, of sloop ik alles van binnen zodat ik morgen zo licht mogelijk ben. Het werd het laatste ..... zonde....

Vanochtend is het weer een beetje triest mistig weer, "nebia" noemen de Italianen dat. Vaak ook gepaard met kou en dat blijkt, want mn elektrische kacheltje kan de camper bijna niet warm krijgen.

Voor vandaag helaas geen bezoek aan Bologna. Maar goed, ik heb de stad nu een paar keer bezocht en de laatste keer was afgelopen jaar. Maar eerlijk is eerlijk ... het is 1 van de mooiste steden die ik ooit gezien heb. Kijk maar s naar mn verslag van 17 oktober 2008.

In plaats daarvan ga ik aan het werk. Want morgen ben ik de hele dag wel onderweg en dus moet er vandaag van alles gebeuren. Waaronder - uiteraard - het bijwerken van mn verhuursites. Daar begin ik vanochtend dus maar gelijk mee.

Aan het eind van de ochtend haal ik mn gisteren bestelde broodjes even op en YES ... het zonnetje lijkt er wat door te komen.

Tussen de middag even een broodje eten, nog even wat dingetjes printen en daarna nog even richting receptie. Want deze camping staat op ook www.vakantiewoningen-in-europa.nl en ik ben niet tevreden over de foto's. En de foto's op de site van de camping kunnen niet vergroot worden, dus zelf maar even wat foto's maken. Er zit echter een andere persoon achter de receptie en dus moet ik weer even mn verhaal doen. Even later is het duidelijk en krijg ik een mannetje mee.

Terug bij de camper maak ik nog even een foto van mn plekkie hier:

Zoals gezegd ... het liep gisteravond behoorlijk vol. Maar goed, alle campers staan dan ook op de verharde plaatsen. Verder op de camping is er nog plek zat, maar die ondergrond lijkt me veel te zacht.

Rechts op de foto staan een aantal grote Nederlandse caravans. Eh .... een beetje TE groot en TE luxe. Geen idee wat voor volk het is, maar kampeerders zijn het niet.

Maar goed, hier op de camping zijn er wel meer niet-kampeerders (ik zelf natuurlijk ook ...). Zeker als er beurzen zijn want het beursgebouw is hier vlakbij.

Het bevalt me hier trouwens prima. Het sanitair is prima voor elkaar en je zit ver genoeg van de snelweg om er last van te hebben.

Als je trouwens meer wilt weten over de camping, kijk dan maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2699/vakantiewoning/emilia-romagna/italie

Rond 14.00 uur ga ik even weer mn verslag bijwerken en daarna verder met mn verhuursites. Morgen ga ik trouwens weer naar San Remo. Ook dat is inmiddels zo'n beetje vaste prik. Maar ik had dit keer naar Camping Baciccia gewild in Ceriale. Die camping is ook gesloten, maar dat zijn min of meer vrienden van me geworden en ik heb ze al een tijd niet gezien. Maar helaas ... de eigenaar is een paar dagen weg en komt pas dinsdag terug.

En dus toch maar weer naar Camping Village dei Fiori in San Remo. Ik heb inmiddels al gebeld en kreeg toevallig mn contactpersoon aan de lijn. Dat ging ongeveer zo: "ciao Marcel ... comestai ? (of zoiets = hoe gaat het ?) " ---- "bene (= goed) i want to visit your camping tomorrow, is that possible ?" --- "of course, you have a big camper no ? i will reserve a place for you directly at the sea. How long do you want to stay ?"

Gaaf he ?

Later op de middag heb ik alles klaar en ga ik vast even naar de route van morgen kijken. Daarna even eten en tv kijken. Dit keer ook weer even Campinglife gekeken. Speelt zich dit keer af op Camping San Cristoforo aan het Caldonazzo Meer, daar waar ik zo'n beetje deze reis door Italië begon. Maar goed, ik heb inmiddels al zoveel campings in Europa bezocht, het moet al haast toeval zijn wil het zich afspelen op een camping welke ik NIET bezocht heb.

Daarna kijk ik nog even met een schuin oog naar het voetbal. Beetje bedrijfsmatig natuurlijk alhoewel ... de Italianen hebben niet zo veel met de nationale ploeg. En als ik de wedstrijd van vanavond zo zie kan ik me daar ook wel iets bij voorstellen. Wel grappig trouwens dat het in Pescara is, waar ik 3 weken geleden nog vlakbij was.

Zondag 15 november 2009.

Of het nou ligt aan het feit dat ik (omdat ik nog steeds niet fit ben) vroeger naar bed ga of omdat het hier gewoon 's ochtend lawaaierig is, weet ik niet .... maar ik ben al weer op tijd wakker. Dit keer van vertrekkende campers. De 1e al om 6.45 uur ... sjonge jonge .... da's toch niet normaal meer ! Een andere camper laat even na 7.00 uur een tijdje z'n motor draaien... pfff ... je zou er toch toe komen om er heen te rennen, de sleutel uit het contact te halen en deze heel ver weg te gooien.

Als ik even na 8.00 uur richting de douche loop zie ik dat er al 3 campers vertrokken zijn. Allemaal Italianen natuurlijk (hebben altijd lawaai) ...

Na mn douche even "ontbijten" en 2 bakkies senseo, want op 1 bakkie senseo kun je natuurlijk niet rijden. Voor bij de receptie nog even mn bestelde broodjes ophalen en dan op pad !

Zoals gezegd, het is vandaag ongeveer 4,5 uur rijden. Even later heb ik Bologna achter me gelaten en rijd ik via A1 richting Milano. Houd er trouwens rekening mee dat het bij Bologna (doordeweeks) altijd heel erg druk is.

De A1 van Bologna naar Milano is bijna on-Italiaans: mooie brede rijbanen en geen gaten in het wegdek. Ongelooflijk ha ha.

De weg is ook bijna kaarsrecht, dus kan ik lekker relaxed op cruisecontrole rijden. Bij Piacenza neem ik de A21/E70 richting Torino. Zoals vorig jaar ook aangegeven: let bij Piacenza even goed op de borden, want mn navigatiesysteem is weer volledig de weg kwijt. Ze hebben een aantal nieuwe verbindingen gemaakt, maar de borden wijzen voor zich. Bij Piacenza zie ik trouwens ook een werkelijk enorm verdeelcentrum van de Ikea ... echt niet normaal zo groot !

Even voor Tortona ga ik op zoek naar een plekje om even te stoppen. Ik rijd een parkeerplaats op en denk direct "shit". Want op deze parkeerplaats heb ik vorig jaar ook even gestaan en werd toen bijna klem gezet door vrachtwagens. Maar dit keer kan ik zelfs niet eens een plekkie vinden, het staat gewoon helemaal vol. Blij van. Ca. 30 km. verder vind ik een grotere en dus ga ik even eten.

Rond 12.30 uur ga ik weer verder. Even voorbij Tortona neem ik de A26Dir. om de stad Genua te vermijden. Nog steeds is het prima rijden, maar het moeilijkste en zwaarste stuk komt nog. Iets van 15 km. vanaf de kust zie ik de 1e tunnel opdoemen. Ik had al een leuk cd-tje opgezocht, want vanaf nu rijd je bijna continue door tunnels.

Maar ook dit keer valt het mee. Weinig wind en nauwelijks vrachtwagens. Wel is het hier in de bergen behoorlijk gaan regenen, maar daar heb je in de tunnels geen last van ha ha.

Even voor Voltri, vlakbij de kust krijg je dan ineens de zee in het vizier. Veel tijd om ervan te genieten is er niet want op een hoge brug splitst de weg zich. Heel apart eigenlijk. Ik ga rechtsaf richting Ventimiglia (wat zo'n beetje op de grens met Frankrijk ligt) en ook dit stuk ..... vooral het 1e gedeelte vanaf Genua is behoorlijk bochtig en met enorm veel tunnels. Soms heb ik het idee dat ik ongeveer 75% van de tijd in tunnels rijd.

Maar naarmate ik dichterbij San Remo kom, worden de tunnels steeds geringer in aantal en de temperatuur steeds hoger. Het is inmiddels al weer droog en in de verte zie ik dat het veel helderderderderder is. Boven de snelweg wordt op borden steeds de tijd en de temperatuur aangegeven en als ik bij San Remo de afrit neem zie ik dat het 19 graden is .... heeeeel apart.

Bij de tolpoorten moet ik nog even EUR 30 aftikken, maar ja ... dat is dan wel voor het hele stuk vanaf Bologna (zo'n 450 km. !). En vervolgens rol ik steil naar beneden naar de kust. Even later rol ik San Remo binnen. Steeds al ik hier kom denk ik "sjonge jonge ....wat is dit toch een mooie plaats. Overal prachtige gebouwen, palmbomen en mooie boulevards. En nu natuurlijk op zondag ... een enorme drukte.

In een flits zie ik het terras waar ik 2 jaar geleden (zie verslag 27 november 2007) met Grunninger Joop een "paar" biertjes gedronken heb.

Camping Villaggio dei Fiori weet ik inmiddels uit het hoofd wel te liggen want ik ben er al een flink aantal keren geweest. De camperplaats welke trouwens 2 jaar geleden vlak naast de camping lag en welke ik vorig jaar niet meer kon vinden blijkt nu aan de rand van de stad te liggen. Eigenlijk zo gauw je uit de stad weer bij de zee komt (richting Frankrijk rijdend ...) aan de linkerkant. Het staat duidelijk aangegeven. De plek ligt wel een stuk minder rustig als de vorige ...

Bij de receptie word ik vriendelijk ontvangen en het meisje geeft aan dat nr. 720 voor me is gereserveerd en dat ze straks wel even langs komt voor de stroom. Even later heb ik de plek gevonden en opnieuw sta ik weer strak aan zee. Ik zal morgen wel even foto's maken, maar als je niet kan wachten moet je maar in het verslag van 26 november 2007 of 22/23 november 2008 gaan kijken.

Als ik toch even mag klagen ... er is 1 nadeel: als ik de camper parkeer met de voorkant naar zee (wat natuurlijk iedereen doet) heb ik m iets voorover staan. En omdat ik veel achter de laptop (aan tafel) zit, heb ik liever dat de camper iets achterover staat. Dus de voorkant maar even flink hoog op de blokken zetten, maar ondanks dat ... nou ja. Het uitzicht wil ik natuurlijk niet missen !

Even later is de receptioniste gearriveerd en krijg ik 6 ampere (het is 3 of 6 ampere) stroom, mooi ! Ga ik gelijk even een bakkie senseo zetten. Met de deur open (het is echt niet te geloven) en in het shirt ga ik eerst mn verslag weer even bijwerken. Daarna nog even wat mailtjes beantwoorden en de middag is zo weer voorbij.

Maandag 16 november 2009.

Als ik wakker word zie ik een strakblauwe lucht .... die had ik de laatste weken rond Ravenna en Rimini ook wel, maar nu is de temperatuur ook flink hoger. Had ik vorige week nog direct na het eten al mn kacheltje aan, dat was gisteravond echt niet nodig en ook vanochtend is het direct te merken dat de temperatuur flink hoger ligt.

Echt een schema voor vandaag heb ik niet, maar rond 11.00 uur is mn contactpersoon waarschijnlijk in de receptie ... dus daar houd ik even rekening mee.

Ik kruip eerst even achter de laptop en omdat het zonnetje zo heerlijk schijnt ga ik even met een bakkie leut richting het "zonneterras" waar wat strandstoelen staan. Even wat lezen. DE WAT ? Ja, even wat lezen ... goed he ?

Tegen 11.00 uur ga ik richting receptie maar helaas, ze is nog niet gearriveerd. Daar had ik al een beetje rekening mee gehouden en dus ga ik eerst even wat boodschappen doen. Want op loopafstand van de camping is een grote supermarkt.

Dan hoef ik morgen ook niet van de snelweg af. Want ik verwacht dat ik hier morgen de autostrada op rijd en er pas bij Montpellier weer af rijd. En bovendien heb ik mn tijd morgen wel nodig.

Als ik de boodschappen bij de camper heb gebracht ga ik richting receptie en heb niet alleen een goed gesprek met mn contactpersoon, maar ook met de eigenaar van deze mooie camping. En dus kunnen we mooi even wat dingetjes kortsluiten. Terug in de camper ga ik even een broodje eten en me daarna voorbereiden op de beurs welke woensdag begint. En even wat dingetjes printen.

Daarna ga ik nog weer naar de receptie om wat af te geven en terug bij de camper twijfel ik wat ik zal doen. Ik heb eigenlijk nog zat te doen, moet nog heel veel campings bellen, maar het is zo'n heerlijk weer. De rest van de week heb ik daar sowieso geen tijd voor en voor komend weekend en volgende week is het maar afwachten wat het weer wordt. En dus kruip ik weer met een boekie en een bakkie senseo op een strandstoel:

en geniet nog even van het heerlijke weer. Dit is overigens mn plekkie hier op de camping:

Deze "zee" plaatsen zijn echt geweldig. Je hebt alleen "naast je" buren en dus heeft iedereen het geweldige uitzicht over zee.

Voor meer informatie over Camping Villaggio dei Fiori in San Remo, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2713/vakantiewoning/ligurie/italie

Een klein uurtje later heb ik geen rust meer en ga weer in de camper aan de slag.

De rest van de avond zit ik deels achter de laptop en deels voor de tv. De eigenaar hier heeft me trouwens aangeboden dat ik hier - als ik wil - nog wel een week mag blijven. Poeh .... als ik morgen niet naar Montpellier had hoeven gaan, dan had ik het wel geweten.

Dinsdag 17 november 2009.

Rond 9.30 uur wil ik richting receptie lopen om te vragen of ze de stroomkast willen openmaken zodat ik kan vertrekken. Maar net als ik de camper uitstap rijdt er een mannetje van het onderhoud langs. Dat scheelt me een wandeling naar de receptie, maar bovenal moet je vaak nog wel s een tijdje wachten voordat er dan ook daadwerkelijk iemand komt.

Nog even vuil water lozen en schoon water tanken en dan naar de receptie. Daar ligt dan eindelijk (want bijna een jaar op moeten wachten) het gewijzigde contract getekend op me te wachten, maar raak ik daarna nog langdurig met de eigenaar in gesprek. Gevolg: iets na 10.30 uur vertrek ik pas van de camping.

Omdat ik vorig jaar over een wel heel smal en steil weggetje "naar boven" moest, ga ik dit keer even iets terug naar San Remo en daar is aanrijroute naar de autostrada een stukkie breder, maar niet minder steil. De autostrada ligt namelijk hoog op de berg en de keren dat je niet door tunnels rijdt heb je echt een geweldig uitzicht. Zeker met dit weer, want het is prachtig helder weer.

De rit richting Franse grens verloopt zonder problemen en ook tot voorbij Nice heb ik wel veel wegopbrekingen, maar nauwelijks oponthoud. Ook moet je op dit stuk regelmatig langs de tolpoortjes en dat gaat vlot met de tol, daar EUR 5, daar EUR 3,60 even verder EUR 3,10.

Iets voorbij Nice krijg ik ineens een gendarmerie-agent met een laser-gun in het vizier. Tot mijn schrik zie ik dat het apparaat om mij gericht is. Shit ... hoe hard mocht ik hier ? Voorbij de tolpoorten wemelt het van de politie. Een aantal staan met portofoons in de hand "zo'n witte camper" .... "welke witte camper" .... "die met dat konijn en dat molletje erop"... oh  .... te laat.

Want ik ben vol gas ervandoor gegaan ha ha.

Halverwege Montpellier stop ik even voor een korte lunch en neem de route nog even door. Vorig jaar heb ik dit stuk in 2 keer gereden en heb toen in Arles overnacht. Ik heb nu besloten om bij Arles binnendoor naar Montpellier te gaan. In St. Gilles weet ik nog een supermarkt waar je kan tanken en dat dat veel scheelt blijkt als ik er bijna 100 liter (bijna leeg ...) diesel in mik. Ten opzichte van de snelweg scheelt het EUR 0,18 per liter, oftewel EUR 18. Dat loont wel.

Het is bovendien ook korter dan via de snelweg over Nimes.

Alleen als ik Montpellier kom is het weer giga druk. Dat kost me behoorlijk wat tijd, maar gelukkig (....) zie ik dat het op de snelweg ook vast staat. Dit keer weet ik de weg naar de camping in Clapiers maar is het toch weer laat geworden.

Ik meld me om 16.00 uur bij de receptie en de receptioniste doet er bijna een half uur over om me in te checken. Met dien verstande dat ze allerlei telefoontjes er tussen door op nam, nog even wat met collega's moest overleggen en het ging maar door. Totdat ik haar heb duidelijk gemaakt dat ik een klant was en toch wel graag wilde dat ze het ging afronden.

Daarnaast kwam ik er in dat half uur achter dat ik mn rijbewijs kwijt was. Dus vlug de laatste camping gebeld in San Remo en ja hoor. Daar lag ie nog. Kwestie van wel inchecken, maar niet weer uitchecken ... Gelukkig was mn contactpersoon er ook en waar ik al op gehoopt had: de eigenaar van de camping komt morgen met een aantal collega campingeigenaren naar de beurs in Montpellier en neemt mn rijbewijs mee.

Okay ... nu vlug de camper te plek. Want het begint onderhand al weer schemerig te worden. Het Nederlandse stel wat hier vorig jaar ook stond en die ik op 15 oktober dit jaar in Tarquinia tegen kwam staan nu vlak bij me. Althans, de caravan heb ik zien staan. Ze zijn er zelf niet.

Vlak voordat het donker is heb ik ook de scooter startklaar staan, dan kan ik morgen direct weg. Daarna even vlug een bakkie senseo en vervolgens voor mn afspraak hier met de campingeigenaar. Ook die laat me ruim een half uur wachten, daarna nog een half uur in gesprek en dus rol ik pas tegen 19.00 uur de camper in. Pfffffff.......

Eerst maar s met het eten aan de slag. Na het eten krijg ik niet veel meer uit handen. Ik wil wel, maar het gaat niet ... Ach, ik krijg de komende week nog genoeg te doen ha ha.

Woensdag 18 november 2009.

Zoals eerder al aangegeven heb ik deze week 3 dagen beurs in Montpellier. Dit is een vakbeurs, dat wil zeggen dat de bezoekers van de beurs veelal campingeigenaren of eigenaren van bungalowparken o.i.d. zijn. Een interessante beurs dus voor ons, maar ook wel spannend... want vandaag ga ik ook voor het eerst met onze partners kennismaken.

Als ik van MIJN sanitair terug kom (elke plaats heeft prive-sanitair met een wastafel, toilet en douche) zie ik dat de Nederlanders ook al wakker zijn. Want het is nog vroeg, de wekker ging vanochtend om 7.30 uur .. ja ja ... ik weet het, voor sommige mensen is dat laat. En dus ga ik ze even groeten. Het weerzien is hartelijk en ik ben blij dat ik er even naar toe gelopen ben want ze gaan vandaag weg.

En daarna moet ik opschieten want ik heb om 9.00 uur bij de ingang van het beursgebouw afgesproken. Dit keer cross ik zonder navigatie dwars door Montpellier naar het beursgebouw. Het is ook hier gelukkig lekker weer, maar toch blij dat ik een bodywarmer en handschoenen aan heb. Bij het beurscomplex moet ik nog even moeite doen om een goed plekje voor mn scooter te vinden, want de security doet moeilijk. Uiteindelijk gaan ze toch akkoord en ontmoet ik mn collega GP die agent is voor Spanje. Even later zijn ook de eigenaren van Recreatie Media gearriveerd en gaan we naar "onze" hal.

De stand is gisteren al opgebouwd, maar er moeten nog wat dingetjes gebeuren en uiteraard moet er heel veel besproken worden. Kennismaken met onze partners, speciale beurstarieven doornemen, producten van de partners doornemen en om 10.00 uur komen ook de eerste gasten al op de stand. Uiteraard ontmoet ik ook weer veel bekenden.

Tussen de middag even wat eten met mn collega en daarna weer aan het werk. Halverwege de middag hoor ik van mn Spaanse collega's dat de campingeigenaar van de camping in San Remo langs geweest is en over 10 minuten wel weer komt. We staan trouwens met een bont gezelschap op de stand. Onze partner www.campings.com is gevestigd in Barcelona en die zijn vertegenwoordigd met 4 Spanjaarden, een Italiaan, een Francaise en wij dus met 4 Nederlanders. Dit bedrijf heeft weer partners in o.a. Duitsland, Frankrijk en Italie, maar de eigenaren/medewerkers van die sites zijn vandaag niet aanwezig.

Later op de middag, als we met een aantal mensen in gesprek zitten, zie ik ineens de Italiaanse campingeigenaar lopen en even later ben ik weer herenigd met mn rijbewijs. Poeh ... blij dat ik die weer heb.

Even na 17.30 uur ga ik weer richting camping, spring op mn stalen ros en begeef me in het drukke Franse verkeer. En vraag niet hoe ... maar rond 18.30 uur ben ik weer op de camping, zonder kaart, zonder navigatie en al slingerend tussen het continue filerijdende verkeer. Als ik dus met de auto zou zijn geweest had ik er nog langer over gedaan.

Terug bij de camper eerst even een lekkere warme douche en daarna met het eten aan de slag. Vervolgens even achter de laptop, mn verslag bijwerken, met een schuin oog naar het Nederlands Elftal kijken en later op de avond nog even voor de buis hangen....

Donderdag 19 november 2009.

Vanochtend er weer op tied uut ... het begint al te wennen ha ha. Helaas was het afgelopen nacht een stukkie frisser en dat kan ik nu dan direct merken op de scooter. En die scooter ... dat is echt ideaal. Ik sta dus op een camping ca. 8 km. ten noorden van Montpellier en het beursgebouw is ongeveer 8 km. ten zuiden van Montpellier. Je kunt wel om Montpellier heen, maar dan beland ik zeer waarschijnlijk met mn scooter op de snelweg ha ha.

Bovendien weet ik inmiddels goed de weg door de stad heen.

Maar zodra ik Montpellier bereik staat het al stil. En met die scooter kun je mooi overal bij langs rijden. Op de terugweg is het precies hetzelfde verhaal. Dat komt natuurlijk ook omdat ik beide keren in de spits rijd, maar volgens mij is het bij Montpellier echt altijd druk.

Dit keer krijg ik een vriendelijk knikje van de security bij aankomst bij het beursgebouw.... ze kennen me al ha ha. Het 1e uur op de beurs is het redelijk rustig, dus kan ik nog even met mn collega GP bijkletsen en maak daarna een rondje. Bij terugkomst op de stand is het inmiddels een stuk drukker geworden, en ook met het personeel op de stand is het nu volle bak. En eigenlijk is het de hele dag niet weer rustig geweest.

Opvallend veel Spanjaarden, maar ook veel bekenden uit Nederland: collega's van Easycamp, Kosmos Campingwijzer en de ACSI .... Wel grappig, vanochtend nog even met de directeur van de ACSI koffie gedronken. Die begon trouwens in het Frans tegen ons te praten. En ik maar denken dat ik er wel redelijk Hollands uit zag ...

Rond 17.30 uur is het weer rustig en dus ga ik weer "naar huus". Opnieuw via een reuzenslalom terug richting camping. Douchen, eten, afwassen en even achter de laptop en voor de tv.... pfffff...

Vrijdag 20 november 2009.

Het leek er even op dat er voor vandaag wat minder weer zou komen, maar het valt weer reuze mee. Kou is niet zo erg, maar als ik na een flinke bui de hele dag met natte kleren op de beurs moet staan, daar wordt je natuurlijk niet vrolijk van.

Opnieuw kost het me behoorlijk wat tijd om me door het verkeer heen te wurmen, maar als ik om 9.15 uur op de stand ben, ben ik de eerste. Dus ga ik vast alles even klaarzetten en als mn collega GP gearriveerd is, nemen we even een bakkie.

Ik ben benieuwd wat de dag gaat brengen, want vorig jaar was het op de laatste dag erg rustig. De ochtend verloopt dan ook redelijk rustig. Opnieuw weer veel Spanjaarden op de stand, ik geloof dat ik mn talen de laatste dagen weer goed opgehaald heb ha ha. Tussen de middag .... nou ja, het is inmiddels al 13.30 uur ..... ga ik even met GP een broodje halen en even een frisse neus halen.

Na de lunch wordt het even wat drukker maar na 15.30 uur is het wel zo'n beetje gedaan en beginnen we langzaam aan wat op te ruimen. Er is ook nog een groepsfoto gemaakt: VOLGT. En we gaan nog even om tafel om de eindscore op te maken en om afspraken te maken voor de toekomst. En dat lijkt allemaal niet gek !

Even later gaat ieder zijns weegs en spring ik weer op mn stalen ros. Ik moet even moeite doen om me tussen alle busjes en vrachtwagens door te wurmen. Die staan in een flinke rij klaar om alle spullen op te halen. En ik schat dat er alleen al zo'n 75 verschillende type mobilhomes en bungalows in de hallen stonden. Wat een werk !

Dit keer lukt het dus ook om nog voor donker op de camping te zijn. Even wat spullen "dumpen" en daarna nog even naar de receptie, want ik moet nog met de eigenaar van deze camping om tafel. En daar heb ik eh.... niet heel erg veel zin in.

Maar bij de receptie aangekomen blijkt deze niet aanwezig, of ik morgenochtend weer wil komen ... nou graag.

Dit is trouwens mn plekkie hier:

In het midden van 4 kampeerplaatsen staat steeds zo'n gebouwtje met voor elke plaats eigen sanitair. Op de rechterfoto kun je het wat beter zien. Eigenlijk is dat ideaal. Trouwens zowel voor de camping als voor de gasten. Want de camping hoeft nu niet steeds een (groot)sanitairgebouw open te houden en het steeds schoon te maken. Voor mij is het ideaal, je eigen sanitair vlak naast de deur en geen gesleep met douchefris, wc papier etc.

Dus ga ik eerst even douchen, en daarna mik ik even een pizza in de oven en vind ik het verder allemaal wel goed.

Zaterdag 21 november 2009.

Weet je wat ik vanochtend eerst gedaan heb ? uitslapen !! En maar liefst tot 9.00 uur ... echt niet normaal....

Na mn bakkie met cruesli en een lekkere senseo ga ik eerst alles maar s even opruimen. Oftewel: de scooter achterin zetten ... dat lijkt heel makkelijk, maar dan moet er bijna eerst alles uit ..... daarna alles weer inpakken, een paar kilo bladeren van de luifel vegen, luifel inrollen, afwassen (niet de luifel hoor ...), nog een bakkie senseo en daarna eerst maar s richting receptie.

Maar zoals ik eigenlijk ook wel een beetje verwacht: de eigenaar is er niet en is er ook niet geweest. Want als ze in Frankrijk zeggen "wil je vrijdagavond of zaterdagochtend nog wel even langskomen, dan praten we dan verder", dan is er 99% kans dat ze hun afspraak niet nakomen. En daar kun je wel kwaad om worden, maar zo zijn Fransen nu eenmaal. En zoals gezegd ... eigenlijk had ik er ook al op gerekend. Het meisje bij de receptie geeft me mn borg terug en verontschuldigd zich. Ik twijfel even of ik zal zeggen dat ik nog niet betaald heb, maar vind het eigenlijk wel prima.

Ik had namelijk de eigenaar aangeboden om z'n 2 campings op www.vakantiewoningen-in-europa.nl te zetten in ruil voor 4 overnachtingen (vorig jaar moest ik EUR 80 betalen !!!) en ook daar zou hij nu op terug komen. Ik besluit het er dus maar bij te laten en de eigenaar volgende week te mailen/bellen.

Terug bij de camper maak ik me klaar voor vertrek, gooi buiten de camping (ook weer zo klantvriendelijk ... op de camping is geen enkele afvalbak te vinden) mn afval weg en ga richting Gruissan-Plage. Mn navigatiesysteem stuurt me weer redelijk dicht langs het centrum van Montpellier, maar dat heb ik eerlijk gezegd wel gehad en dus heb ik een andere plaats opgegeven en nu word ik mooi via de westelijke rondweg richting Beziers gedirigeerd.

Wel heel grappig: toen ik bij de camping de weg op reed had ik echt een "wolk van bladeren" achter me aan ha ha. Zoals je op de foto's hierboven ziet stond ik behoorlijk tussen de bomen en er lag dus behoorlijk wat blad op de camper. Nou ... dat ben ik nu wel weer kwijt ha ha. Maar goed dat er geen auto achter me rijdt.

Als ik Montpellier achter me gelaten heb kies ervoor om nog even een "N" (alternatief voor snelweg welke meestal parallel met de snelweg loopt) te nemen want ik wil nog even wat boodschappen doen. Vlak voordat ik weer bij een op/afrit van de snelweg kom, vind ik in Gigean nog een supermarkt. Nou ja ... ik was m al voorbij gereden, dacht toen "tis toch wel handig om hier boodschappen te doen", nam de 1e afslag en maakte toen een foute keuze. Want in plaats van daar te keren dacht ik "rechts, rechts, rechts" en ik ben weer bij de supermarkt.

Dat klopte ook wel, maar onderweg kwam ik bijna in het centrum van dit kleine dorpie klem te zitten. Kon nauwelijks tussen de 2 auto's door en een bocht niet halen. Kmoest een paar keer "steken", maar geen schade gelukkig. En Gigean kent www.vakantiewoningen-in-europa.nl en www.campings.nl nu ook ha ha.

Even na 12.00 uur draai ik de snelweg op. Na een half uurtje stop ik even om wat eten en ga daarna weer verder. Wel heel apart trouwens.... mn gevoel zegt dat ik naar huis ga ... maar de borden boven de snelweg geven "Barcelone" aan.

Bij Narbonne neem ik de afslag naar Gruissan-Plage. Daar weet ik inmiddels de weg en ga nog even naar de camperplaats bij het strand (er is een grote camperplaats in Gruissan en eentje in Gruissan-Plage), maar die is helaas nog niet "kostenvrij".

Normaal loos ik hier altijd mn vuile water (heb ik gelukkig onderweg al gedaan bij een serviceplaats aan de snelweg, maar daar kon ik mn wc-cassette niet legen) en leeg ik mn wc-casette, maar nu zit de slagboom er voor. In de winter was deze plaats altijd gratis, maar schijnbaar is de einddatum nu verlengd tot 30 november. En dus ga ik door naar Peter en Rita, ik gok het er maar op dat ik het nog een paar dagen vol houd met de cassette.

Het weerzien met Peter en Rita is even hartelijk en warm als altijd en voordat ik de camper te plek heb hebben we natuurlijk eerst behoorlijk wat bij te kletsen. Om 15.00 uur ga ik met hulp van Peter de camper te plek zetten. Nu de stroom en de WIFI nog en het is weer prima voor mekaar. De stroom is geen probleem, maar de WIFI kost wat meer moeite. Uiteindelijk lukt het toch en dus ga ik eerst maar s even achter de laptop.

Even na 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag. Vandaag maar weer s bami maken. Ik begin nu trouwens behoorlijk door mn voorraad heen te raken. "Logisch" zou Johan C. zeggen.

Ondertussen even naar het Duitse voetbal kijken en ik zie nog net dat Campinglife nog steeds bij Trento is en dat ze vandaag de mooie stad Verona gaan bezoeken. Toch vreemd om te zien als je daar net geweest bent. Even terugkijken ... oh, dat was al op 18 september ...

Daarna even naar Paultje kijken en nog even een poosje achter de laptop.