Route Cavallino, Eraclea Mare, Fusina, bezoek aan Murano, Burano en deels Venetie, Bologna. Periode 13 - 16 oktober 2008.

Maandag 13 oktober 2008.

Vanmorgen eerst maar even douchen want ik vertrek hier vandaag en je weet nooit waar je dan terecht komt ...

Eerst even kijken of de internetverbinding werkt. Als dit niet het geval is ga ik er direct vandoor. Want ik wil vandaag behoorlijk wat doen en daarbij heb ik eenvoudigweg internet nodig. Helaas ... geen verbinding. Dus gelijk alles opruimen en even richting receptie om af te rekenen. In de super (van de camping) hadden ze aangegeven dat ze bij de receptie ook telefoonkaarten verkochten, maar dat blijkt niet het geval. Ik word doorverwezen naar een Expert winkel in Ca Savio.

Ik koop vast wat broodjes en maak me klaar voor vertrek. Nog even water lozen en schoon water tanken en even later rijd ik de camping af. Waar ik vandaag naar toe ga ? Nog geen idee. Maar mn eerste doel is die Expert in Ca Savio. Want ik wil een Italiaanse simkaart kopen zodat ik goedkoper in Italie kan bellen. Wireless verbindingen op de campings is veelal niet aanwezig en onderweg is de verbinding ook vaak niet goed genoeg om te kunnen bellen via internet. En om nou telkens met mn Nederlandse mobiele abonnement naar Italie (want dat doe je eigenlijk) te bellen, dat wordt me wat te kostbaar. En ik moet nu steeds meer bellen, omdat heel veel campings gesloten zijn. Dat zelfde geldt overigens ook voor de Expert.

Chiuso !

Camping Ca Savio heeft aangegeven een afspraak te willen hebben. Die heb ik vorig jaar bezocht in een "winteroffice" in een winkelcentrum bij Mestre, maar omdat ik daar slecht kan komen (en haast niet kan parkeren) heb ik de camping een mailtje gestuurd of we niet op de camping af kunnen spreken. Omdat ik geen verbinding had vanochtend weet ik niet of ze al gereageerd hebben, maar ik ben nu vlakbij de camping. Dus er maar even heen. Ik ben de afgelopen jaren een paar keer hier op de camping geweest (camping sluit al medio september ..) en het valt me op dat de mensen steeds supervriendelijk zijn.

Ook nu. Mn contactpersoon is niet aanwezig, maar ze willen wel even bellen. Even later word ik geroepen en krijg ik de telefoon in de handen gedrukt. Helaas ... ik zal toch voor een gesprek naar Mestre moeten en omdat ik daar morgen aan het begin van de middag langs kom, spreken we tussen 13.00 en 14.00 uur af. Morgenvroeg heb ik ook nog 2 afspraken. En daarna moet ik nog een overnachtingsplek zoeken. Zoals ik het nu gepland heb wordt dat camping Fusina (met zicht op Venetie) want die eigenaar wil ik ook nog even spreken.

Ik twijfel even wat ik nu zal doen. Aan de hand van de "sterkte van de verbinding van mn gsm" rijd ik naar een parkeerplaats (bij de sportvelden) waar ik een goede verbinding heb. Maar als ik de laptop aangezwengeld heb, blijkt dat ik ook hier niet kan bellen via internet. Tja .. en nu ? doorrijden naar het centrum van Cavallino of nog verder naar Lido di Jesolo ? Eigenlijk niet zoveel zin in. Bovendien wil ik die simkaart eigenlijk nog kopen en de winkel gaat pas vanmiddag open. Dan moet ik vanmiddag weer helemaal terug rijden. Ik besluit hier te blijven.

En zo ben ik de rest van de dag aan het werk. Mailtjes verwerken, administratie doen, accommodaties plaatsen op www.moltravel.nl, etc. Rond 17.00 uur vind ik het genoeg. Het lijkt wel of ik een gewone kantoorbaan heb ha ha.

Bij de Expert regel ik een Italiaanse simkaart en doe nog even boodschappen bij de naastgelegen supermarkt. Daarna ga ik naar de camperplaats vlakbij camping Union Lido. Hier heb ik vorig jaar ook een paar nachten gestaan. Direct aan het strand en heerlijk rustig. Tussen een aantal Duitse campers (tuuuuuurlijk...) vind ik nog een mooi plekje.

Zo ... nu eerst even pannenkoeken bakken ! Hekzinan.

De 1e afspraak morgenvroeg heb ik om 9.00 uur, maar die is hier 5 minuten vandaan. De 2e afspraak heb ik in Eraclea Mare op ongeveer 30/40 minuten rijden. Oet Moarn !

Dinsdag 14 oktober 2008.

Zoals gezegd, mn 1e afspraak heb ik al om 9.00 uur. Dus vanochtend een beetje opschieten. Ik kruip nog heel even achter mn laptop en zie dat Fortis vandaag "los" gaat. Moet ik om 11.00 uur maar even ergens stoppen (als ik tenminste niet in gesprek zit). Ik heb vannacht overigens prima geslapen. Het was hier heerlijk rustig en de temperatuur was prima. Vorig jaar was ik hier 14 november (kijk voor foto's maar even naar het verslag van 14 november 2007) en toen was het 's nachts behoorlijk fris ....

De afspraak van 9.00 uur is het noemen niet waard, dus gauw door naar Eraclea Mare. Onderweg doe ik nog even wat boodschapjes en tegen 10.00 uur rijd ik camping Portofelice op. Ik ken de camping verder niet (is nu gesloten) maar bij binnenkomst heb ik gelijk iets van "wauw" ! Zelfs nu de camping al een maand dicht is, ziet het er bij de entree zeer netjes uit. Mooi aangelegde tuinen, ruime entree. En ze zijn nu een nieuwe supermarkt en bijgebouwen aan het bouwen. Lijkt allemaal goed !

Ook het gesprek met mn contactpersoon loopt goed. Ik kwam eigenlijk om wat "vervuilde lucht" weg te nemen, maar tijdens het gesprek laat hij al blijken wel te willen verlengen. En wellicht gaan ze zelfs nog uitbreiden, dat hoor ik begin volgende week. Als ik bij de camping weg rijd is het bijna 11.00 uur. Dus gauw op zoek naar een parkeerplaats. Ik vind er een bij het tankstation (zeer goedkoop !) bij de rotonde even voor Eraclea Mare. Ik ga zo ver mogelijk van de kassa staan want ik ben echt helemaal door mn stroom heen. En ook de laptop is al helemaal leeg.

Dan maar even asociaal met de motor aan achter de laptop. Mooi ... Fortis ruim 60% lager. Altijd fijn als je putopties hebt. Ik moet even wat moeite doen om ze te verzilveren (de handel wordt telkens gestaakt en daardoor ook de order...) maar uiteindelijk lukt het. Zo ... ik kan weer een paar keer tanken ha ha. Nu gauw naar Mestre want ik weet hoe druk het op de autostrada altijd is daar en ik moet nog 3 kwartier rijden.

Bij S. Dona di Piave pak ik de snelweg naar Mestre (de grote stad ten noorden van Venezia) en gelukkig rijd het hier nog. Maar ik kan me nog herinneren dat het vorig jaar pas na de tolpoortjes heel erg druk werd. En ja hoor ... daar gaan we weer. Maar gelijk even deze tip: Als je over de "4" van Trieste richting Mestre rijdt, ga dan direct na de tolpoortjes (ca. 15 km. voor Mestre) links rijden. Want op de rechterbaan staat het nagenoeg altijd over het hele stuk helemaal stil en dan kom je bijna niet meer op de linkerbaan .... ja .. ik wist het:

Maar misschien is deze tip volgend jaar niet meer nodig. Ze zijn bezig om een snelweg om Mestre heen te leggen want het staat hier echt altijd vast. En die snelweg is volgens mij bijna klaar.

De volgende afspraak is bij een soort van winkelcentrum. Even ervoor stop ik nog even om de statistieken te printen die "mn baas" net gemaild heeft. Ja .. opnieuw met draaiende motor. Ondertijd druk ik nog even een broodje achterover.

Oei .. mn afspraak belt al ...waar ik blijf .. ja ja.. ik kom al....

Gisteren heb ik nog geprobeerd om de afspraak ergens anders te krijgen, maar helaas. Want het "winter-office" ligt in een soort van winkelcentrum. Ten eerste mag ik daar officieel niet met de camper komen en ten 2e pas ik nooit in 1 vak. Gelukkig is hetzelfde plekkie als vorig jaar vrij: ik kan de camper dan achteruit parkeren waarbij de achterkant over de gehele stoep hangt ... kan allemaal net. De alarmlichten aan en een plakkaat voor het raam dat ik een afspraak heb met opgave van het adres. Zo heb ik dat vorig jaar ook gedaan en toen ging het goed.

Deze afspraak verloopt wat minder. Eigenlijk komen we er niet uit en ik vertrek enigszins teleurgesteld. Maar misschien is er nog een oplossing ..

Terug bij de camper heb ik geen bekeuring en even later rijd ik weer de "4" op. Ik wurm me tussen de vrachtwagens door, druk m de linkerbaan op en even later weer tussen de vrachtwagens door om de afslag te nemen. Ik begin al aardig aan het Italiaanse verkeer te wennen ha ha.

Even later rijd ik Camping Fusina op. Helaas ... eigenaar Paolo is niet aanwezig. Komt morgenvroeg. Ach joh .. dan blijf ik hier toch ? (was toch al de bedoeling). Want eigenlijk weet ik nog niet wat mn volgende bestemming zal zijn. Ik ben nog bezig met afspraken, maar dat wil nog niet zo lukken. Ik zoek een mooi plekje en dat is nog best lastig want de camping staat behoorlijk vol. En ik schrijf het nog maar een keer: Camping Fusina is een hele bijzondere camping ! Je rijdt eerst door een gruwelijk vies en lelijk industriegebied en daar direct achter ligt de camping. Maar gek genoeg krijg je van dat industriegebied helemaal niets mee als je op de camping staat. En als je dan bovendien dit uitzicht hebt:

Je hebt uitzicht op de sky line van Venetie en ziet 's avonds de verlichte cruiseschepen aankomen en vertrekken.

Wat ook heel apart is, dat er vlak voor je snufferd enorme schepen langs varen. Af en toe "zit er ineens wat voor de zon" en dan blijkt het zo'n gevaarte te zijn ... echt niet normaal !

De rest van de avond krijg ik niet meer zoveel uit handen. Het lukt me nog om wat mailtjes te versturen ... maar daarna gaat het licht uit. Kzie morgen wel verder ....

Woensdag 15 oktober 2008.

Heeeeeeeeeeeeel apart.... ik had eigenlijk verwacht dat ik vanochtend wel vroeg door "langsbrommendeschepen" wakker gemaakt zou worden. Maar gek genoeg is het de regen die me wakker maakt. Huh ? regen ?

Maar als ik richting douche ga is het weer droog, alleen nog iets bewolkt. Terug bij de camper even vlug ontbijten en een bakkie leut en daarna richting receptie. Want ik weet niet of eigenaar Paolo er de hele ochtend is.

Bij aankomst in zijn kantoor herkent hij me meteen, kijk .. dat is altijd een goed teken. Maar tot zaken komt het niet. Hij vraagt me echter wel om een voorstel voor een groep van 8 campings te maken. Ik geef aan dat ik die wel zal maken en bij hem zal afgeven. Of ik dan nog een nacht wil blijven ? Ach .. nou toe maar ha ha.

Terug bij de camper bedenk ik me dat ik dan misschien vanmiddag ook wel naar Burano en Murano kan gaan. Maar ik moet eerst nog even wat dingetjes doen en daarna nog maar even vlug voorbereiden.

Rond 11.30 uur loop ik richting receptie. Ik heb van mn buren gehoord dat ik daar in ieder geval de ticket naar Venezia kan kopen. Okay ... "moet" ik dus toch nog naar Venezia. Het is natuurlijk altijd wel leuk om te bezoeken, maar Venezia is echt een stad die je met een partner moet bezoeken (vind ik ...)

Even later zit ik op de boot naar Venezia en kort daarna zie ik Venezia in de verte opdoemen. Ik moet trouwens ook wel even door Venezia heen want de boot naar Burano en Murano gaat vanaf een totaal andere plek dan waar ik aan kom.

Mijn hoofddoel van vandaag is het eilandje Burano. Ik heb zostraks nog even Paolo gepolst en die vertelde me dat Murano mooi is, maar Burano mooier ... Ik laat me graag adviseren.

Vlak voor aankomst bij Zattere (retourtje Fusina-Zattere kost EUR 10) zie ik ineens dit schip liggen ... wauw --> de Sea Cloud II

Nog even een mooi shotje:

En dan aan wal ! Via het campo San Stefano:

loop ik door de straatjes van Venezia (zou het hier ooit rustig zijn ?) richting Piazza San Marco:

en ik heb me voorgenomen verder niets over de stad te gaan schrijven. Wil je meer informatie over Venezia kijk dan even naar mn verslag van 14 oktober 2006 --> http://www.waarisdemol.nl/waarwasdemol/italie5index.html.

Als ik bij San Zaccaria gearriveerd ben heb ik inmiddels ook 2 broodjes gekocht. Zoals wel s eerder aangegeven ga ik dan altijd naar zo'n klein vlees/kaas winkeltje. Daar hebben ze vaak ook wel broodjes en dan kun je een broodje "op maat" maken. In dit geval een broodje ham (geen lappie maar gewoon een stuk varken tussen het brood) en een broodje oude kaas (deze plak kaas waait met windkracht 10 nog niet van het brood ...). Ik moet even handelen, maar uiteindelijk betaal ik EUR 5,50 voor 2 broodjes. Naast dat dit vaak veel lekkerder (en verser) is betaal je ook nog s fors minder. Even later zie ik een kant-en-klaar-broodje voor EUR 6 liggen (eentje he !). Ja ja .. de prijzen zijn hier niet kinderachtig.

Even later zit ik op de boot naar Burano. Via Lido en Punta Sabbioni (wel apart ... hier stond ik afgelopen weekend vlakbij ..) varen we naar Burano. Onderweg heb ik een leuk gesprek met een Oostenrijks stel die een hotel in Karynthie hebben, maar bij aankomst op Burano scheiden onze wegen. Eerst even wat voorinformatie over Burano:

Hemelsbreed 8 km. van Venezia ligt het eilandje Burano als een gekleurde vlek in de groene lagune. Hier staat geen enkel palazzo aan het water, maar zijn er alleen lage huizen met kale, felrode, blauw, turkooizen, roze, gele en groene voorgevels. Het schijnt dat de vrouwen besloten de gevels te verven, zodat hun echtgenoten na het vissen hun huis van veraf konden herkennen. (note: veel huizen die ook felgeschilderd zijn, zijn niet eens vanaf zee te zien omdat ze midden in de plaats staan....) Volgens een ander verhaal zouden de bewoners hun huizen hebben geverfd om zich te onderscheiden van de bannelingen uit Venezia, die hun voorgevels wit moesten laten.

De felgekleurde huizen zijn het niet het enige wat Burano doet opvallen, ook het vele kantwerk wat aangeboden worden in de vele winkeltjes heeft Burano op de kaart gezet. Was het vroeger nog zo dat het zeer verfijnde handwerk door de oude vrouwen buiten op straat gemaakt werkt, tegenwoordig is het meeste handwerk wat in de winkeltjes aangeboden wordt, afkomstig van de andere kant van de wereld.

Al voor aankomst in Burano staat het me aan:

maar een wandeling door Burano is helemaal een lust voor het oog. Leuke terrasjes, prachtige gekleurde huisjes en een heerlijke sfeer:

Ben je van plan je huis een kleurtje te geven, maar weet je nog niet welke kleur ? Bezoek dan Burano s, je vindt er vast een leuke kleur bij:

Ook opvallend: veel huizen hebben voor de deur een soort van doek hangen. Dit dient deels voor een stuk privacy, maar ook om de warmte wat buiten te houden. Het is trouwens vandaag ook behoorlijk warm, ik schat zo'n 25 graden. Al moet ik zeggen dat je beter hier kunt zijn dan in Venezia zelf.

Via een houten brug loop ik naar Isola di Mazzorbo en stap even later op de Vaporetto (waterbus) naar Murano:

Even later doemt Murano op en hier is mn eerste indruk een stuk minder. In mn gidsje staat "het dichtstbevolkte eiland van de lagune heeft iets industrieels met de fornacci (ovens) van rode baksteen". Sommige toeristen slaan het zelfs over, maar ik wil het met eigen ogen aanschouwen. En direct is me duidelijk dat dit een totaal ander eiland is. Murano is bekend vanwege het glaswerk.

Aan het einde van de 13e eeuw werd het eiland het centrum voor de glaskunst, toen de glasblazers uit Venetie verbannen werden uit angst voor brandgevaar. Aanvankelijk maakten ze gebruiksvoorwerpen, maar vanaf de 16e eeuw kregen de objecten een decoratieve functie. Maar in de 18e eeuw versnelde de concurrentie van het veel minder dure Bheems kristal de neergang van deze industrie. Hoewel het merendeel van de fabrieken de traditie voortzetten met originele ontwerpen, fabriceert het merendeel van de fabrieken tegenwoordig kleine, oninteressante voorwerpen. (note: klopt, ik heb nog nooit zoveel pruttel bij elkaar gezien ha ha)

Op elke straathoek zijn winkels te vinden vol goedkope snuisterijen die voor het merendeel uit China of Taiwan worden geimporteerd. Ik laat alle pruttel aan me voorbij gaan en ga op zoek naar een gezellig terrasje:

want ik smacht naar een cappuccino. Ik heb ook zin in wat lekkers en even later wordt me dit geserveerd:

Een heerlijke cappucino met werkelijk heerlijke profiteroles, oftewel soesjes met slagroom erin en chocola eromheen.

Maar het genieten was van korte duur ... even later werd de nota gebracht ... EUR 9,50 ! Daar had ik ook een volledige pizza voor kunnen nemen ha ha.

Ik vervolg mn wandeling door Murano en het valt me op dat de panden hier een meer Provencaals karakter hebben:

En werkelijk ontelbare winkeltjes met allerlei soorten glazen objecten, af en toe onderbroken door een antiekwinkel of een restaurant:

Ik loop weer langzaam terug het vertrekpunt voor de Vaporetto want het is nog een stukkie richting Zatere. Ik help nog een paar Ierse meiden met de route (ik ben hier toch zo bekend he .. ha ha) en spring even later weer op de Vaporetto richting Venetie wat ik al in de verte zie liggen:

Onderweg word ik geconfronteerd met het feit dat werkelijk alles via het water gaat. Eerst worden we ingehaald door een politie-aut ... eh.. boot en vervolgens door een eh ... ambulance. Maar ook de begraafplaats ligt "in het water" Op een enorm eiland tussen Venetie en Murano is een grote begraafplaats gevestigd:

Vlak voor het eindpunt moeten we even wachten om aan te kunnen meren. En dat is niet erg want we liggen precies naast de Americo Vespucci !! En heel grappig ... ik ben ooit (heeel lang geleden) op dit Italiaanse opleidingsschip geweest toen het in Oslo lag. Echt heel mooi:

Even later ben ik weer bij San Zaccaria aangekomen. Het is inmiddels 17.30 uur, dus de boot naar Fusina ga ik niet halen. Die gaat elk uur om ""de half" en ook als ik de boot richting Zattere neem ga ik het niet halen. Nog 1 foto van de drukte hier:

en vervolgens duik ik weer de steegjes in en ga lopend richting Zattere. Daar arriveer ik ruim op tijd en tracteer mezelf nog even op een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk ijsje met cocos .......mmmmmmmm.

Ondertijd zie ik de zon achter een gebouw ondergaan, dus nog even een mooi plaatje:

Het gebouw trouwens heet O''Stucky. Geen idee wat het is, maar het is een splinternieuw gebouw geheel opgetrokken in oude stijl (dat staat me altijd wel aan ..):

Bij het vertrekpunt zie ik allemaal mensen van de camping en samen met een Engels stel ga ik weer terug naar de camping. En even na 19.00 uur strompel ik de camper in ... pfff .... nu heb ik nog maar in 1 ding zin: voor de tv hangen en voetbal kijken. Maar een bakkie senseo doet wonderen en helpt me weer wat op de been. Dan eerst maar even eten (nasi 2) en daarna even afwassen.

Dan even naar het Nederlands Elftal kijken, maar als ik de aandacht daar niet meer bij kan houden ga ik vast met mn n verslag aan de gang. En al om 21.00 uur gaat het licht uit ... nee, niet zo ... lampie stuk !

Morgen vertrek ik hier rond de middag, bestemming: Bologna !

Donderdag 16 oktober 2008.

Uiteraard vannacht als een os geslapen en behoorlijk wat moeite om vanochtend wakker te worden. Maar om kwart voor 9 zit ik toch weer achter de laptop. Eerst even mn mailtjes checken en daarna met mn verslag aan de gang. Want ik heb gisteren behoorlijk wat foto's gemaakt en dus heb ik wel even werk. Rond 10.30 uur houd ik het voor gezien, want ik moet nog een voorstel maken voor de groep campings waar Fusina ook onder valt. En ik moet nog een voorstel scannen en mailen naar een Noorse groep waar ik deze zomer een gesprek mee gehad heb.

Het is eigenlijk wel grappig. Afgelopen week heb ik nog een contract klaargemaakt voor een Portugees park en gisteren kreeg ik nog een mailtje van een Zwitserse Camping. Ik ben lekker internationaal bezig ha ha.

Om 11.15 uur ben ik klaar en maak ik me gereed voor vertrek. Ik maak nog even gebruik van de campervoorzieningen en koop vast een brood in de supermarkt hier. Oh ja .. dat wilde ik ook nog even zeggen: alles hier op de camping is ook nog steeds gewoon open. Ik weet eigenlijk niet of dat het hele jaar zo is, maar nu zijn in ieder geval de bar, het restaurant en de supermarkt ook nog steeds gewoon open. Leuke camping !

Ik bedank Paolo voor zn gastvrijheid en bied hem aan om zn camping gratis bij mij op de site te zetten. Ik heb hier per slot van rekening 2 nachten gratis gestaan en het is geen goedkope camping. Bovendien ... een beetje goodwill (met een schuin oog kijkend naar het voorstel wat ik m net gegeven heb) kan zeker geen kwaad. Ik neem afscheid en vertrek richting Mestre om daar vervolgens de snelweg richting Padova te pakken.

Uiteraard is het bij Mestre nog steeds druk, maar hoe verder van de stad af hoe beter het gaat. Even voor Padova neem ik de autostrada richting Bologna en bij een grote parkeerplaats stop ik even om wat te eten. Het lijkt erop dat ze er in Italie achter zijn gekomen dat de parkeerplaatsen langs de snelweg veel te klein zijn, want ze zijn overal aan het uitbreiden. Dat was ook wel noodzaak, want zeker tussen de middag ('s nachts weet ik eerlijk gezegd niet) staan de vrachtwagens overal dubbel geparkeerd en soms nog wel op de vluchtstrook.

Over vluchtstrook gesproken, als ik even na 14.00 uur bij Bologna door de tolpoortjes ben (EUR 8,50 voor 125 km.) en de afslag naar de camping genomen heb, staat het ineens muurvast. Oh jee ... ik zag net al borden van het beursgebouw en ik had al 's gelezen dat als er beurs in Bologna was, dat dan alles verstopt zou zijn. Maar dat ze op de toegangsweg naar de stad (met 2 rijstroken) gewoon op de linkerstrook en op de vluchtstrook zouden gaan parkeren, dan had ik niet verwacht.

Ik vraag me even af hoe ik het heb kunnen plannen, maar op de camping hoor ik later dat er in deze tijd bijna dagelijks beurzen zijn.

Ondanks dat de camping goed staat aangegeven (ik las op www.zoover.nl dat iemand de camping slecht kon vinden omdat het niet goed aangegeven zou zijn en dat zelfs het navigatiesysteem er moeite mee had ... nou, dan moeten ze of de bordjes net geplaatst hebben, of de mensen moeten nodig naar de oogarts .. .of misschien iets meer op de bordjes letten i.p.v. het navigatiesysteem), moet ik de nodige moeite doen om op de camping te komen. Want heel veel wegen zijn afgesloten en overal staan "mannetjes" het verkeer te regelen. En nee .. ik hoef niet naar een parkeerplaats. Maar de verkeersregelaar is onvermurwbaar en wil mij kost wat kost de parkeerplaats op hebben. Ja daaaag. Hij staat midden op de weg en ik ga gewoon voor m staan met de camper (en nee, ik was het niet toen bij de Ikea) totdat hij bij me komt. Hij begint wat te bleren en ik geef m aan dat ik naar de camping moet en dat ik dan rechtdoor moet, of hij even aan de kant wil gaan.

Dat helpt ...

Even later rijd ik de camping op, maar als ik me bij de receptie meld blijkt de eigenaar pas later op de middag te komen. Dus zoek ik een mooi plekje ... eerst even .. precies !!

Later op de middag ga ik richting receptie, heb een goed gesprek met manager Daniele, maar tot zaken komt het niet. Wel mag ik hier 2 nachten staan (in ruil voor een gratis advertentie) zonder kosten. Mooi ! Dan kan ik namelijk morgen mooi Bologna bezoeken. Ik heb me vanmiddag in het zonnetje inmiddels al voorbereid.

Oh ja .. het is me trouwens ook gelukt om een afspraak met die groep in Toscane te maken. Maandagochtend om 11.00 uur moet ik Figline Valldarno (ca. 30 km. onder Florence) zijn. Dan ga ik zaterdag denk ik langs Florence. Ik moet alleen nog even een schema maken welke campings ik de komende tijd verder wil gaan bezoeken.