Route Moniga del Garda, Lago d'Idro, Lago di Ledro, Torbole (bij Riva del Garda), Levico (iets boven Coldonazzo), Lana/Latsch/St.Sigmund-Kiens in Sud Tirol. Periode 29 september - 5 oktober 2008.

Maandag 29 september 2008.

Omdat ik nog niet weet wat ik vandaag ga doen, laat ik eerst de laptop dicht (vanwege de verbinding). Vandaag maar s even kijken wat ik de komende dagen ga doen. Als ik het huishouden gedaan heb, ga ik richting receptie. Daar blijkt "de broer van" niet aanwezig, maar die wordt wel direct opgetrommeld.

En net als gisteren volgt er weer een vreemd gesprek. Het gaat opnieuw half in het Duits en half in het Italiaans. In de ruimte waar we zitten te praten zijn ook nog 2 vrouwen aan het werk. Af en toe wordt er wat in het Italiaans richting de 2 vrouwen geschreeuwd. Een van de vrouwen is de vrouw die me gisteren te woord stond. Laat dat nu de eigenaresse zijn ha ha.

Heb ik gisteren ook wel een goede beurt gemaakt door de eigenaresse te vragen of ik de manager kon spreken ... Opnieuw merk ik dat er interesse is, maar het moet eerst in la familia besproken worden. Ineens loopt Ivan weg en wenkt me. Cafe ! En dus lopen we naar de bar op de camping om even een bakkie Italiaanse leut te drinken. Is altijd goed voor het contact ha ha.

Een nacht extra hier blijven is geen probleem. En dus ga ik weer richting camper. Maar s even een planning maken wat ik vandaag ga doen.

Maar eerst even naar de beurs kijken, s kijken wat er met Fortis en bijv. ING gebeurt. Daarna even mn verslag bijwerken en online zetten en even ett'n.

De rest van de middag ben ik met mn administratie bezig geweest. Af en toe even in het zonnetje kruipen met een bakkie leut. En mailtjes beantwoorden.

Even eten koken en de komende dagen vast wat voorbereiden en de dag is zo weer voorbij.

Dinsdag 30 september 2008.

Al redelijk op tijd vertrek ik van de camping. De bedoeling is om vandaag langs het Lago d''Idro te rijden en vervolgens richting Lago di Ledro.

Maar eerst ga ik hier in San Felice nog 2 campings bezoeken. Dat is helaas geen succes. Bij de 1e camping tref ik wel een lieve receptioniste aan, ze spreekt helaas geen woord Engels of Duits. En laat ik het maar omdraaien: het wordt echt tijd dat ik Italiaans ga leren.

De rit gaat verder richting Idro, ongeveer een half uur rijden. Daar ben ik 2 jaar geleden ook geweest en ik weet er nog een opa Mol winkeltje waar ik even broodjes koop. 2 jaar geleden (zie verslag 1 oktober 2006) heb ik hier wat contacten opgedaan, maar tot zaken is het nog niet gekomen. Afgelopen week heb ik nog geprobeerd een afspraak te maken, maar de voorzitter van het Consorzium d'Idro is op vakantie. Het is mij echter niet duidelijk of de publiciteit nog steeds gezamenlijk gedaan wordt en dus rijd ik even bij een andere camping langs waarvan ik de eigenaar ken.

Maar deze camping blijkt eerder te zijn gesloten dan in de gidsen staat aangegeven en dus informeer ik even bij de buurman. Die bevestigt het voortbestaan van het Consorzium en dus ga ik weer verder. Het is nu half 12 en de volgende camping ligt op iets minder dan een half uur rijden. Die kan ik dus voor "lunchtijd" nog even meepikken.

De route voert langs de linkerkant (westzijde) van het Lago d'Idro en de uitzichten zijn zeer fraai. Maar de weg is ook behoorlijk bochtig en dus moet ik mn aandacht er goed bijhouden. Tegen 12.00 uur rijd ik Camping Miralago in Baitoni (niet te verwarren met Buitoni) op. Een leuke kleine camping direct aan het meer. De eigenaar zelf is aanwezig en een leuk gesprek volgt. Zeker als blijkt dat hij goed bevriend is met de eigenaar van een camping aan het Ledro meer en ik m aangeef dat die ook op de site staan en dat ik die goed ken. Maar tot zaken komt het niet. Voornamelijk omdat de camping te klein is.

Maar het bevalt me hier eigenlijk wel. Het is hier heerlijk rustig en het schijnt dat dit "stukje Idro" nog niet platgelopen wordt door Nederlanders. Dus daarom (ondanks dat ie nog niet bij ons op de site staat ha ha) toch maar even het website adres: www.campingmiralago.it. Vlakbij de camping is een parkeerterrein waar ik even een broodje ga eten. En om te voorkomen dat ik te vroeg op de volgende camping aan kom ga ik ook nog even wat lezen. Maar de VI van 10 september (...) levert niet veel nieuws meer op.

In Storo kronkelt de weg zich door het plaatsje. Het is soms zo krap dat ik niet alleen het verkeer maar ook de "uitstulpsels" van de huizen in de gaten moet houden. Voor je het weet heb je een buitenlamp of reclamebord aan je camper hangen. Ineens zie ik een postkantoor. Daar was ik al naar op zoek want ik moest nog post versturen. Maar zoals in Italie gebruikelijk natuurlijk nergens een parkeerplaats voor de camper. En dus parkeer ik de camper heel asociaal dwars over 3 autoparkeerplaatsen en wel zo dat ik niet klemgezet kan worden.

Als ik Storo uit rijd gaat het direct behoorlijk de lucht in. De beklimming duurt maar 10 minuten, maar is - door de vele haarspeldbochten en overhangende rotsen - behoorlijk vermoeiend. Maar naarmate ik dichterbij Pieve di Ledro kom wordt de weg vlakker en even later rijd ik camping Al Lago op. Hier ben ik best wel trots op trouwens: aan het Lago di Ledro liggen 3 campings en die zijn inmiddels alle 3 klant. Maar de eigenaren van camping Al Lago moet ik gewoon even bezoeken en geheel zoals verwacht is de ontvangst zeer hartelijk.

Mario, de eigenaar is druk bezig met verbouwingen. Maakt mij eigenlijk niet uit want ik wil hier eigenlijk wel overnachten en heb nog gedoen te doen. En dus spreken we af om vanavond even om tafel te gaan.

Ik vind een mooi plekje tussen wat Duitse campers en Nederlandse caravans. Als ik de camper te plek heb smacht ik eigenlijk naar een bakkie senseo, maar helaas .. opnieuw maar 3 ampere. Het is echt afkicken de laatste dagen want het laatste bakkie senseo dateert al van zondagochtend .. pfff ...

En dus ga ik vandaag maar s aan de cappuccino. Ondertijd probeer ik met mn laptop verbinding te maken, maar na een half uur vind ik het welletjes. Ik krijg het niet voor elkaar. Ik hoop toch echt dat het aan de verbinding hier in het gebied ligt en niet aan de apparatuur. Okay ... nu maar even een alternatief programma maken. Ik moet ook nodig naar de kapper en dus informeer ik bij Mario of hier een kapsalon in het dorp zit. Dat blijkt het geval en dus maak ik me op voor een wandeling naar het dorp. Ik vind niet alleen de kapsalon, Pieve di Ledro blijkt ook nog s een heel leuk plaatsje. Toch wel fijn als je af en toe geen verbinding hebt ha ha.

Terug bij de camper en flink gekortwiekt maak ik nog een mooi plaatje van het uitzicht hier:

en ga daarna nog even wat voorstellen maken (offline) en wat campingadministratie doen. Later op de avond heb ik een goed gesprek met Mario. Blij dat ik hier even geweest ben.

Om 23.00 uur ben ik weer terug in de camper. Eerst maar s een borrel. En morgen vroeg op want waarschijnlijk heb ik nog een afspraak morgen op tijd.

Woensdag 1 oktober 2008.

Al om 8.30 uur sta ik startklaar. Tegen 9.00 uur zou ik horen of mn afspraak doorgaat. Maar helaas ... mn afspraak gaat niet door. Dan maar direct weg.

Maar op mn wandeling naar het sanitairgebouw raak ik aan de klets met een Duits stel. Die hebben ook heel wat afgereisd en zijn onder andere op Corsica, Sardinie, Elba en Sicilie geweest. En dus wat ervaringen uitgewisseld. Ik neem afscheid van Mario en begin aan de prachtige rit langs het Lago di Ledro. Op een gegeven moment heb je een schitterend uitzicht over het meer. Je kunt het niet helemaal goed zien, maar de camping ligt zo'n beetje in het midden:

Toen ik de foto in mn verslag geplaatst had, vroeg ik me af wat dat linksonder op de foto was. Ik heb de originele (grotere) foto er nog even bij gepakt en het blijkt dus de spiegeling van de berg te zijn. Rechtsonder kun je het wat beter zien, daar spiegelt de blauwe lucht in het water ... heeeeeeeel apart.

In Molina di Ledro laat ik het meer achter me en begint het echte werk: de afdaling naar Riva del Garda. Want het Ledro meer ligt behoorlijk hoog, op zo'n 750 meter. En dat was vannacht te merken. Oh ja .. dat moet ik nog even kwijt: als je van mountainbiken of wandelen houdt moet je zeker een keer het Lago di Ledro bezoeken. In het gebied rond het meer zijn enorm veel wandelpaden en fietsroutes aangelegd. Als je de mogelijkheid hebt zou ik aanraden om dit buiten het seizoen te doen want dan is het hier heerlijk rustig !

Terug naar de afdaling ... de weg kronkelt zich eerst door een aantal dorpjes en ook hier is het weer heel smal. In Biacesa moeten er zelfs verkeerslichten aan te pas komen om het verkeer "kant voor kant" door het dorp te laten. Daarna volgen een aantal haarspeldbochten en ineens staat het helemaal vast. Pas als het verkeer weer iets in beweging komt blijkt wat er aan de hand was: 2 vrachtwagens glijden bijna langs elkaar heen. De doeken van beide vrachtwagens raken elkaar. Zo krap is de weg hier en geheel volgens Italiaans gebruik rijd je net zolang door tot je echt niet verder kan ha ha. Want als het weer rijdt, zie ik dat even ervoor wel voldoende ruimte was om elkaar te passeren. Maar ja .. dan moet je even wachten he ! Ik doe dat trouwens meestal wel, al is het alleen maar omdat je al weet dat de Italiaanse vrachtwagenchauffeurs toch wel doorrijden.

Als ik ook de 7 km. lange tunnel even voor Riva doorgekomen ben, rol ik even later Riva del Garda binnen. En daar is het echt enorm druk. Niet te geloven ! Ik bezoek er 2 campings en bij de 2e helpt de eigenaar mij eerst om te keren op de camping (zo krap) en vervolgens heb ik de hulp van (ja ja ... ) een vracht- en buschauffeur nodig om de weg op te komen. Want de poort is zo smal dat ik eerst rechtuit de weg op moet (mn camper is 7 meter lang en als ik te vroeg draai, draait "mn kont" ook mee en zal ik dus zeker de poort raken). Dus ... ik moet rechtsaf. Het verkeer van links stopt even en de buschauffeur die van rechts komt ziet wat mn probleem is en wacht ook even. Of ik nu mn "eerdere verklaring" weer intrek ? NEE.

De rit gaat verder richting Torbole. Daar liggen een 5-tal campings direct aan het Gardameer en bij 1 daarvan heb ik 2 jaar geleden een goed gesprek gehad. Ik heb zelfs het visitekaartje van Alberto, de manager, nog. Als ik me meld bij de receptie herkent hij me ook nog. Tuurlijk .. ha ha. Ik informeer eerst of de 5 campings nog gezamenlijk adverteren want ik zag in de ACSI een paginagrote advertentie. Maar dat bleek niet goed bevallen. Okay .. dat komt me goed uit.

Ik leg opnieuw mn voorstel neer en we spreken voor morgenvroeg opnieuw af.

Omdat ik nu toch echt wel mn mails moet checken, informeer ik of ik hier kan blijven. Dat is geen probleem, maar ik weet eigenlijk nog niet zeker of ik de overnachting ook moet betalen. Camping Maroadi is overigens een behoorlijke camping met in totaal bijna 300 plaatsen. En net als 2 jaar geleden is het hier weer behoorlijk druk. Ik schat dat de camping iets meer dan halfvol is. Voornamelijk met Duitsers en voornamelijk met mountainbikers en surfers.

Als ik een mooi plekkie (in het zonnetje en vrij bereik voor de schotel) gevonden heb moet ik even wat moeite doen om de camper goed op de plek te krijgen. Ik had m eerst "overdwars" op de plek staan, maar zelfs nadat ik m op de blokjes gezet had stond ie nog behoorlijk scheef. Dan maar "in de lengte" ... maar dat houdt niet over. Sterker nog .. met mn kont (achterkant van de camper) sta ik precies op de rand van het pad en met mn snufferd zit ik in de zwarte kanten string van de buurvrouw.

Eh ... dat moet ik even uitleggen. Eerst maar even een foto ter verduidelijking:

Ik sta ongeveer 10 cm. van de boom af en tussen de bomen hangt het wasgoed van de buren. Het hing beide kanten op dus ik had niet veel keus. Nu duidelijk ?

Zo .. het is 12.00 uur. En wat ga ik eerst doen. Preciesssssssssssssss ! eerst een bakkie senseo. Goh, wat is dat toch lekker. Daarna gelijk maar even een broodje eten en vervolgens antwark.

Eerst mn mailtjes maar s even checken. Maar daar tref ik niet echt schokkend nieuws aan. Weinig boekingen de laatste tijd. Dat komt ook omdat de Herfstvakantie zo'n beetje overal al vol zit en ook met Kerst zitten sommige parken al vol. Ja .. het gaat echt slecht in Nederland.

Rond 15.30 uur ga ik even voor een wandeling. Even naar het strand, nou ja strand ... zeg maar rustig grindbak, want zand is er niet te bekennen. Wel enorm veel surfers en zeilers. Nu begint het altijd later op de middag te waaien aan het Gardameer zelfs in het zuiden. Maar de noordzijde staat erom bekend. Net als in Tarifa (zuid Spanje bij Gibraltar) worden hier regelmatig wedstrijden gehouden. En was het hier aan het begin van de middag nog windstil, nu staat er een stevige bries.

Aan het water kun je wel zien dat het hard waait. Opvallend hier is de waas die tegen de bergen aanhangt. Dat heb ik al een paar keer eerder gezien aan het Gardameer.

Eerst dacht ik dat het regen was maar het is echt heerlijk weer.

In het midden op de foto hierboven kun je nog net de camping zien. Langs het water loop ik met een boog weer richting de weg waar de camping aan ligt, trakteer mezelf nog even op een lekker ijsje en ga weer terug richting camper.

Om nog even op "de Duitsers" terug te komen: elke 2e auto die je hier ziet rijden is Duits. Hier op de camping is, schat ik zo, zo'n 98% Duits. Daarnaast nog een aantal verdwaalde Oostenrijkers, Zwitsers en Nederlanders.

Het is trouwens niet helemaal toevallig dat hier zo veel Duitsers zijn. Ten eerste is er - vanwege de val van de muur op 3 oktober - in Duitsland nu vakantie. En ten tweede is dit voor de Duitsers een ideale afstand om even naar toe te rijden. De Oostenrijkers en Zwitsers bijv. rijden vaak door naar de kust bij Venetie (waar trouwens ook wel veel Duitsers zitten) of naar de Maremma, de kust van Toscane.

Terug bij de camper kruip ik weer achter de laptop en werk ook mn verslag nog even bij.

Daarna even eten, Friends kijken en weer achter de laptop en met een schuin oog naar PSV kijken. Morgen ga ik weer verder (denk ik), al moet ik wel het weer een beetje in de gaten houden. Want ze hebben het vrijdag over neerslag en dat zou boven de 1500 meter ook wel s sneeuw kunnen zijn. En laat ik nou vanaf morgen de bergen in gaan.

Donderdag 2 oktober 2008.

Helaas ... het is wat bewolkt vanochtend. Da's wel even wennen. Maar de temperatuur is nog steeds goed.

Eerst wat mailtjes wegwerken en vast even kijken naar de route van straks en dan richting receptie. De manager Alberto is trouwens een leuke vent en het gesprek is goed. Maar tot zaken komt het niet. Nog niet ... dus doe ik er nog een schepje bovenop en uiteindelijk "is ie om" ... Als het contract geregeld is, ga ik me klaarmaken voor vertrek. Nog even vlug de afwas doen en dan weer op pad.

Ik twijfel nog even of ik nu ook hier in Torbole de andere campings zal gaan bezoeken en besluit eerst alleen naar "de buurman" te gaan. Maar de eigenaar van camping Arco Lido is net vertrokken naar de andere camping. Huh ? andere ? blijkt deze eigenaar dus 2 campings te hebben en laat ik die andere nou ook nog op mn programma hebben.

Ik wip nog even bij Camping Monte Brione in Riva del Garda langs, maar daar is de eigenaar opnieuw niet aanwezig. Ik moet wel lachen om de receptioniste. Die zit met een dikke trui aan en een sjaal om en bovendien heeft ze de kachel ook nog aan in de receptie. En dan kom ik in een t-shirt binnen ha ha. De temperatuur is ongeveer 18 graden, ik vind dat prima .. maar de Italianen zijn wat warmer gewend he !

De rit gaat verder richting Arco wat iets boven Riva ligt. Daar is de zo straks genoemde eigenaar al weer vertrokken, maar de manager (ook Alberto) staat me vriendelijk te woord. Mooie camping trouwens ! En ook behoorlijk vol .. Duitsers natuurlijk. Er is interesse, maar zeker niet voor beide campings. Want de camping aan het Gardameer gaat waarschijnlijk binnen 1 a 2 jaar dicht.

De volgende camping ligt ongeveer 45 minuten noordelijker in Terlago. Wel grappig, deze camping (Laghi di Lamar) heeft onlangs gereageerd op een nieuwsbrief en ik heb ze al een voorstel gedaan en aangegeven dat ik misschien nog op bezoek zou komen. De rit gaat over de weg "45bis" en het is eigenlijk een beetje jammer dat het wat bewolkt is. Want de toppen van de bergen kan ik haast niet zien. Maar de route is sowieso de moeite waard. Zeker het stuk waarbij je direct langs het Lago di Toblino rijd. Ik heb een prachtig uitzicht op een oud wijnkasteel, het Castel Toblino. Stoppen gaat helaas niet. Het is te druk en bovendien kan ik nergens even een parkeerplaats oprijden. Helaas ...

Bij Vezzano krijg ik ineens zoveel afslagen en viaducten dat mn navigatiesysteem het ook niet meer weet. Maar als ik iets verder rijd zie ik wel dat ik precies de verkeerde kant op ga. Het lukt me om bij een restaurant te keren en zit even later op de goede weg. Als ik vlakbij de camping ben gaat het ineens flink de hoogte in. Op www.zoover.nl schreef iemand dat er een smalle toegangsweg was. Nou vond ik dat nog wel meevallen, maar als je hier met caravan naar boven wilt moet je er geen Nissan Micra voor hebben rijden.

Bij de camping aangekomen zie ik dat de receptie net dicht is. Da's niet zo heel erg, maar ze openen pas weer om 15.30 uur. En het is nu 13.00 uur. Ik heb nog even overwogen om hier te blijven, maar de camping ligt op 750 meter en dus behoorlijk in de wolken en dus ook behoorlijk koud. Ik besluit even een rondje te maken over de camping maar tref niemand aan. Dan eerst maar even eten.

Maar als ik mn broodje op heb besluit ik toch maar even te bellen. Gelukkig krijg ik de eigenaar aan de telefoon en die is wel bereid om even richting receptie te komen. Wat volgt is een leuk gesprek. Zaken ga ik ook zeker doen, alleen nu even niet (.....). Het budget is bereikt, maar hij heeft wel interesse voor volgend seizoen. Dus dan maar even opnieuw benaderen.

Aardige man trouwens en zoals ik het kan zien ook een hele leuke (kleine) camping.

De rit gaat verder richting Trento waar het giga druk is. Bovendien zijn de (snel) wegen hier behoorlijk smal en duik ik de ene na de andere tunnel in. Niet echt fijn rijden. Ik heb besloten om toch nog even naar Levico Terme te rijden. Rond 15.00 uur kom ik daar op de camping aan. De eigenaar is er pas later, maar ik heb hier eerder overnacht en dat is eigenlijk wel goed bevallen. Uiteraard kijk ik even zorgvuldig naar de bomen want ik wil vanavond natuurlijk wel voetbal zien. Maar als ik de camper te plek heb, richt de schotel precies tussen de bomen door. Perfect.

Later op de middag heb ik een gesprek met Andrea, de eigenaar van de camping. We spreken af om morgenvroeg nog even om tafel te gaan zitten.

En dus kruip ik achter de laptop .. uiteraard onder het genot van een bakkie senseo. Nou ja .. uiteraard. Volgens de gidsen zou de stroom 6A moeten zijn, maar tot 2x toe sloeg de schakelaar uit. En heeeel toevallig vond ik bij een stroompaal iets verderop een punt met 16A. Kijk .. daar kan ik wat mee. Dus even een verlengsnoer en YES. Tja .. je moet er wat voor over hebben he !

Na het eten zit ik deels achter de laptop en kijk deels naar voetbal. Maar om 22.30 uur zit ik natuurlijk klaar met de SC Heerenveen sjaal om. YES 5 - 2 ! Perfecto.

Vrijdag 3 oktober 2008.

Vanochtend ga ik al op tijd naar de receptie. Misschien is Andrea er al wel, maar in ieder geval wil ik ook even een WIFI code regelen. Want het bereik op de camping is redelijk goed en ik moet aardig wat telefoontjes plegen.

Andrea is inderdaad aanwezig. Samen gaan we even achter zijn pc zitten om de sites te bekijken. Als hij aangeeft dat hij het wel mooie sites vindt en dat hij ook wel geinteresseerd is .. maar ... de prijs te hoog vindt word ik van binnen een beetje pissig. En tegelijk denk ik dat het misschien wel even goed is om boos te worden.

Want ik ben al een tijdje bezig met een groep van 12 campings waar deze camping dus ook onder valt. Dus begin ik op m te mopperen dat als ze nou s mn voorstel voor de groep accepteren, dat ze ook een behoorlijk lagere prijs betalen.

Het resultaat is (voor mij) verbluffend. Hij geeft aan met wie ik een afspraak moet maken. Ik geef m nog aan dat het een en ander al via iemand anders in gang gezet is. Maar hij is al aan het bellen ... en even later is een afspraak gemaakt met de voorzitter van het Consorzium... oei.

En binnen 5 minuten sta ik weer buiten, met een mooie afspraak op zak en bovendien is de prijs voor de overnachting en de kosten voor de WIFI ook nog s weggewuifd ... Sjonge jonge wat een kerel.

In de camper ga ik maar direct in de slag. Eerst mn mammie bellen want die verjaart vandaag. En vervolgens een aantal Italiaanse, Franse en Spaanse campings. Ook de contacten met de Portugese campinggroep Orbitur heb ik nog even aangezwengeld en het lijkt nu (ook daar ben ik al bijna 2 jaar mee bezig) toch de goede kant op te gaan. Maar het blijven Portugezen, dus het zou me niet verbazen als de deal pas in Portugal (maart 2009) rondgemaakt moet worden.

De afspraak met de Valsugana groep heb ik om 13.00 uur hier vlakbij, dus ga ik nog even een broodje eten. Daarna alles opruimen, Andrea bedanken voor zn gastvrijheid en hulp en weer op pad.

Even later rijd ik Camping Spiaggia op, mooi gelegen direct aan het Caldonazzo meer. Ik heb een heel goed gesprek met eigenaar Gianni en bovendien hebben ze 16 oktober nog een bijeenkomst met alle campings. Daar zal mn voorstel besproken worden. Ben benieuwd.

Als ik weer de weg van Padova - Trento op draai is het nog mooi weer. Maar hoe dichter ik bij Trento kom, hoe slechter het weer. De rit naar de volgende camping (vlakbij Bolzano) is ongeveer een uur rijden, maar het lijkt wel steeds harder te gaan regenen en de kachel kan continue iets omhoog. Iets voor Bolzano neem ik de afslag en neem de Weinstrasse. Even later heb ik camping St. Josef am Kalterer See gevonden. Ik word verwelkomd met "gruss gott" ... ik ben toch niet te ver doorgereden ? De beheerder is niet echt heel vriendelijk, zal de informatie wel doorgeven en bovendien staat de camping ook nog s tjokvol. Overnachten .. geen probleem. Dat is dan EUR 17 ... excl. stroom.  Sjonge jonge ..

En dus rijd ik nog even door en kom in het plaatsje St. Josef am See terecht. Ook daar bezoek ik nog een camping, heb even met de eigenaar een kort gesprek in het naastgelegen hotel. Overnachten ... geen probleem. Ik word verwezen naar de camperplaats voor de camping want de campings is vol. Kosten van de camperplaats: EUR 15, zonder stroom maar wel met wc. Ja daaaaaaaag.

Toch nog maar even doorrijden. En dus rijd ik een half uur later camping Moosbauer iets buiten Bolzano op. Daar staat voor aan de weg al een bord dat het vol is. Allemachtig ... De camping heeft 100 plaatsen, maar zelfs het parkeerterrein staat vol campers. Hier tref ik overigens niemand, gezien de desinteresse bij de receptie laat ik zelfs geen info achter.

Tja  .. en nu ? Het is inmiddels droog geworden. Maar het is echt giga druk overal. Schreef ik een paar dagen geleden nog dat elke 2e auto een Duits kenteken had, hier is 1 op de 4 auto's een Italiaan. En de rest Duitse bussen, campers, motoren en auto's. Echt niet te geloven. Het wordt voor mij nu ook wat lastiger want ik had niet verwacht dat ik zover zou komen en heb deze campings nog niet voorbereid.

Toch handig dat ik wat gidsen bij me heb. Omdat het al laat wordt besluit ik een stukje snelweg richting Merano te nemen. Maar al gauw blijkt dit een foute keuze. Want ik kom in een enorme file en de ene na de andere policia auto en ambulance rijd tussen de stroken door. Ineens rijd het weer en het lukt me nog net om bij Lana de afslag te pakken. Want verderop staat al weer file.

Maar bij de 1e camping in Lana kom ik bijna niet tussen de campers door die op het parkeerterrein staan. Op de blokjes en aan de stroom, nou dan weet je het wel. Ook vol. En ook hier de manager niet aanwezig.

Oei ... ik begin m nu wel wat te knijpen. Op de naastgelegen camping Arquin hetzelfde verhaal, bomvol. Dus dring ik wat aan, of ie niet een plekkie op de parkeerplaats heeft. Ik hoef niet perse stroom. Nein, alles vol.

Maar net als ik weg zal lopen zegt ie "rijd maar door de poort, direct rechts kun je wel voor 1 nacht staan".  Huh ? Ik vraag maar niet naar het hoe of waarom, vind het plekje en als ik de camper tussen de bomen heb gekregen (het is niet al te ruim en volgens mij eigenlijk geen plek) en bovendien de schotel het ook nog doet (hoe is het mogelijk) en de senseo lekker begint te pruttelen, vind ik het allemaal wel prima. Morgen weer een dag .. pffff....

Zaterdag 4 oktober 2008.

Gisteravond mn kacheltje nog even aangehad, maar eigenlijk viel het me nog wel mee met de kou. Als ik van de douche terug kom (sjonge jonge wat een supermooi sanitairgebouw hebben ze hier !!) krijg ik pas de omgeving in de gaten. Want door het slechte weer gisteren en de laaghangende bewolking had ik dit niet gezien:

Echt supermooi om te zien. En zoals je ziet is het nu prachtig mooi weer. Nog niet echt warm, maar de temperatuur overdag is over het algemeen wel goed. De nachttemperatuur, dat is hier meestal niet zo fijn. En in de loop van de dag kom ik er achter dat daar meer mensen zo over denken....

Omdat mn mobiele verbinding hier behoorlijk goed is en ik dus via internet kan bellen, besluit ik de camping die het verste weg ligt maar even te bellen. Deze camping, of eigenlijk gaat het om 2 campings van dezelfde eigenaar, ligt in Prad am Stilfser Joch op zo'n uur hier rijden van Lana waar ik nu sta. Bovendien ligt de camping op een hoogte van 900 meter, niet echt aanlokkelijk om daar te overnachten.

En ook al is het antwoord niet leuk (ze verzoeken me een email te sturen want ze hebben het te druk en de manager is niet aanwezig), ik ben blij dat ik even gebeld heb. Ik pleeg nog 2 telefoontjes (naar een Spaanse en Franse camping) maar ook dat schiet niet echt op. Mn onderbuikgevoel zegt dat dit niet zo'n fijne dag zal worden. Ik neem nog een bakkie senseo en maak me klaar voor vertrek. Ik bedank de nors ogende maar zeer vriendelijke eigenaar voor zn gastvrijheid en ga weer op pad.

Behoorlijk vroeg deze keer, maar gezien mn ervaring van gisteren (dat alle campings bomvol zitten) kan ik beter op tijd op pad gaan. De eerste 2 campings liggen in Naturns op ca. 25 km. rijden. Door de drukte op de weg doe ik daar ruim een half uur over. Eerst bezoek ik Camping Adler en al direct zie ik het bordje hangen dat deze camping met zo'n 70 plaatsen volgeboekt is. Een "loop"ingang was niet te vinden, maar een attente Duitser adviseerde mij met de camper het terrein op te gaan. Want dan gaat het hek automatisch open. Okay... nog beter.

De eigenaar staat me vriendelijk te woord en lijkt geinteresseerd. Hij maakt driftig aantekeningen maar tot een contract komt het niet. De 2e camping van vandaag, Waldcamping in Naturns, ligt vlakbij. Maar ook daar is het superdruk. De eigenaar hoeft me eigenlijk niet aan te geven dat hij geen tijd voor een gesprek heeft, dat kan ik zo wel zien. Maar hij is zeer vriendelijk en vertelt mij dat de eigenaar van Camping Latsch, de vice-president is van de Vereniging van Campings in Sudtirol.

Laat dat nou net mn volgende camping zijn.

Dus vlug verder want dan kom ik misschien nog net voor de mittagsruhe aan. Latsch ligt slechts 12 km. verderop, maar echt opschieten kun je hier wel shaken (uit te spreken als sjeken). Maar ik heb mazzel, als ik bij Camping Latsch an der Etsch de receptie binnen loop, loop ik direct de betreffende persoon tegen het lijf. Super toll ! We spreken af dat we later vanmiddag even om tafel gaan en dat ik een voorstel zal maken voor de groep van 40 !! campings. Kijk .. dat schiet op.

En !! op de camping is nog plek. Dus kies ik maar eieren voor mn geld en zoek een plekje op de camping.

Als de camper staat werkt ook hier de schotel en de senseo. Blijer kun je mij niet maken ha ha. Dat ik hier steeds tv-bereik heb valt me trouwens reuze mee. Want aan alle kanten liggen beste puisten van soms wel 3500 meter hoog !

Maar gelukkig is het dal hier vrij breed waardoor de schotel mooi over de bergen richt. Onderweg had ik trouwens mooi zicht op de besneeuwde bergtoppen die alsmaar dichterbij kwamen:

Op de foto's zie je ook duidelijk de fruitbomen want hier staan ontelbare appelbomen. Het rijdt af en aan met trekkertjes met smalle aanhangertjes (zodat ze tussen de fruitbomen door kunnen) vol met kratten met appels erop (da's 4x met).

Als ik in de camper even brood heb gegeten ga ik even voor een wandeling richting het dorp wat vlakbij de camping ligt.

Vanaf de camping heb je trouwens een geweldig uitzicht en de kabelbaan gaat zo'n beetje over de camping heen:

Ook vanuit het dorpje Latsch, waar op dit moment weinig te beleven valt ... zelfs alle winkels zijn op zaterdagmiddag dicht.... heb je mooie doorkijkjes op de bergen:

Als ik terugloop naar de camper maak ik nog 1 foto:

en dan is het genoeg voor vandaag. Antwark ! Ik ben trouwens wel even "gangs" met het voorstel want voor een Duitse groep, of laat ik het anders zeggen .. in de Duitse taal, had ik nog geen voorstel gemaakt. Ik ben er inmiddels achter dat Duits hier ook officieel de taal is. Ik wist niet beter dan dat er in Sudtirol (of Alto Adige zoals het in het Italiaans heet) wel Duits gesproken was, maar je bent per slot van rekening in Italie en Italiaans spreken dat doen ze hier dus niet. Sterker nog .. eigenaar Thomas Rinner heeft me vriendelijk om Duitse informatie verzocht.

En dus print ik niet alleen een Duits voorstel maar maak ik ook nog wat "Duitse" mapjes. Rond half 6 toog ik met mijn voorstel richting receptie, maar zoals ik al een beetje verwacht had ... daar is het veel te druk. Dus laat ik mn voorstel echter, dan morgen voor maar even bespreken. Terug bij de camper kruip ik nog even achter de laptop en ga even later met het eten aan de slag. Door het koken warmt de camper gelukkig al wat op, want deze camping ligt op zo'n 650 meter en dat merk je gauw.

Onder het eten kijk ik nog even naar Duits voetbal en als ik de afwas gedaan heb, doe ik rond 20.00 uur het (electrische) kacheltje maar aan. Dat wordt nog wat de komende dagen. Want morgen ga ik hier - aan de linkerkant van Bolzano - nog 1 camping bezoeken en daarna via het dal, dus via Bolzano, naar de rechterkant van Bolzano. Daar liggen een aantal grote campings zoals Seiser Alm, Corones, Antholz en een van de bekendste campings van Europa, Camping Sexten. En eigenlijk gaat het in de volgorde van deze campings alleen maar de hoogte in, Camping Sexten ligt zelfs op 1500 meter !! Dus ...

Voordat Paul de Leeuw begint maak ik nog even een begin met mn verslag. Ondertijd probeer ik ook verbinding te maken met mn Mobile Connect Card van Vodafone, maar dat wil niet meer lukken. De verbinding was vanmiddag al niet best en waarschijnlijk doordat ik alle screens dicht heb, heb ik nu geen verbinding meer. Nou ja .. jammer dan.

Ik lig helemaal in een deuk om Paultje zn couscousjesylen, maak daarna nog even het verslag af en ben druk in de weer met kacheltje uit, senseo aan, senseo uit, kacheltje aan, kacheltje uit, senseo aan etc. Ik denk dat ik vanavond maar niet zoveel koffie drink ha ha. Waarom zo moeilijk ? Omdat ik hier maar 6 ampere heb. En beide apparaten tegelijk aan, dan ontploft alles zeker. Heb je geen verwarming op gas in de camper ? Jawel, hete luchtverwarming zelfs, maar die slurpt gas. En aangezien ik nog bijna 2 maanden onderweg ben doe ik liever even wat kalmpies aan met het gas. Want mijn ervaring van vorig jaar leert dat ik ook nog best een aantal keren zonder stroom sta en dan heb ik geen keuze als het koud is.

Oh ja .. ik moet nog 1 ding toelichten. Ik schreef zo straks over die lage nachttemperatuur. Nou dat is ook duidelijk te zien aan de bezetting van de campings (hoorde ik van de eigenaren). Want de camping waar ik vannacht stond lag op 300 meter en die campings daar in de omgeving zaten allemaal tjokvol. Ook de campings in Naturns, op iets meer dan 500 meter, zaten vol, maar hier in Latsch op 650 meter was nog iets plek en verderop in Prad am Stilfserjoch op 900 meter was nog voldoende plek. Dus ..

Zondag 5 oktober 2008.

Ondanks dat het zondag is ga ik vandaag toch op pad. Want ik geloof niet dat ik het echt fijn vind om hier nog een nacht in de kou te staan. Maar goed, het kan altijd erger ... tegenover me staat een Duits stel (waarvan het meisje wel heel erg veel lijkt op Jel) en die slapen in een tentje..... brrrr. Het is dat het zonnetje vanochtend direct op de camper schijnt want anders had ik nog moeten krabben. Het ijs zit op de ruiten !

En ook mn mobiele internetverbinding krijg ik hier niet meer aan de praat. Hoog tijd om te vertrekken. Ik loop naar de receptie en ga nog even met de eigenaar "in discussie" over mn voorstel. Als ik m wil bedanken voor de overnachting (ik vroeg m gisteren of ik hier kon blijven overnachten zodat ik het voorstel klaar kon maken en aan hem kon afgeven, zijn reactie "geen probleem, zoek maar een plekkie") krijg ik een nota van EUR 22 voor mn snufferd. Sjonge jonge ....

Ik wil er nog tegen in gaan, maar dan verdwijnt mn voorstel waarschijnlijk direct in de prullenbak. Ik bedank m "vriendelijk" en vertrek - uiteraard - direct.

De rit gaat van Latsch richting Lana, want daar vlakbij wil ik nog een net geopende camping bezoeken. Het stuk wat ik moet rijden is ongeveer 25 km. en over vrijwel het gehele stuk kom ik stapvoets rijdend verkeer tegen. Allemachtig .. en het is nog maar 10.00 uur. Grotendeels Duitsers die weer op weg zijn naar huis, maar ook Italianen die de bergen in gaan.

Bij Lana begin ik aan de beklimming richting Tisens want de camping ligt behoorlijk hoog. Dan ineens rijd ik een soort van zonnig plateau op waar Natur-Caravanpark Arquin gelegen is. Allemachtig !

Ook vol natuurlijk, maar met een schitterend zwembad erbij en een heel leuk terras. Ik krijg de eigenaren te spreken en een heel vreemd gesprek volgt. Even lijkt de eigenaresse het contract direct te tekenen, maar op het laatste moment gaat het niet door.

Omdat mn internetverbinding hier wel werkt en het hier bovendien lekker warm is (1,5 uur geleden had ik de kachel nog op vol, nu zit ik met de deur open in het zonnetje) ga ik hier even mn mailtjes ophalen. En later ook even koffie zetten en eten. Iets na 13.00 uur ga ik weer verder. Een van de redenen om vandaag te gaan rijden is omdat ik bij Bolzano vrijdag behoorlijk in de file terecht kwam. Dat was vrijdagmiddag laat, dus ik zou me kunnen voorstellen dat het morgenvroeg (maandagochtend) ook weer druk is als ik richting Bolzano moet.

Helaas moet ik weer dezelfde weg terug richting Lana, al hoewel "helaas"... het uitzicht is soms echt geweldig. Hier een blik op het dal van Lana:

en hier kun je heel duidelijk de boomgaarden zien:

Even later zit ik weer op de snelweg en kort daarna draai ik bij Bolzano de tolweg naar Brixen (richting Oostenrijk). Deze volg ik een klein stukje want ik wil Camping Seiser Alm nog bezoeken. De naam doet het al vermoeden ... die ligt inderdaad vrij hoog, op zo'n 900 meter. En de beklimming is pittig, ik moet regelmatig auto's voorbij laten omdat het soms wel heel erg steil is. En dan ben je er bijna en dan moet je nog een soort van fietspad op om de camping te bereiken.

Maar ja ... als je dan op de camping dit uitzicht hebt:

waar zeur je dan nog over ? Bij de camping tref ik de manager niet aan. Ook niet zo gek natuurlijk .. het is zondag. Ik twijfel nog even of ik hier zal blijven, maar de gedachte aan weer zo'n koude nacht doet me anders besluiten. Want als je het heel nuchter bekijkt (het is nu 14.00 uur) kun je maar een paar uur genieten van dit uitzicht, daarna is het zo donker. En de tijd dat je in de kou staat is veel langer dan dat je van het uitzicht kan genieten .. toch ?

De route richting Brixen kan ik gelukkig vervolgen aan de andere kant van de berg. Daar is de weg een stuk beter maar het hellingspercentage is er niet minder om. Ik zie af en toe een bordje met 17% .....

Maar het gaat allemaal goed en even later heb ik het dal al weer bereikt. Daar pak ik niet de snelweg maar de ss12 die daar parallel aan loopt. Ik wil iets voorbij Brixen nog een camping bezoeken, maar weet niet precies waar die zit. Dus als ik nou gewoon de ss12 volg kom ik m vanzelf wel tegen. Dat klopt. Maar ook hier is de manager niet aanwezig en de camping staat mij niet aan. En omdat ik morgen mn tijd wel nodig heb besluit ik nog iets door te rijden.

Ik blijf maar foto's "schieten" want het uitzicht is continue geweldig. Ik heb zelfs nog heel foto's weer "weggegooid" .. kun je nagaan.

Dan rond 16.00 uur rijd ik Camping Gisser op. Inmiddels zit ik al op de E66 richting Bruneck en Toblach. Dat is ook wel handig want de 6 campings die ik morgen wil bezoeken liggen allemaal zo'n beetje aan deze weg. En dan heb ik de drukte van Brixen ook achter me gelaten. De ontvangst bij Camping Gisser is heeeeel apart. Het is er heel rustig en als ik de camping op loop zitten er op een terrasje een aantal mensen muziek te maken en te zingen. Het klinkt ook nog niet onaardig.

Ik loop richting receptie maar die blijkt gesloten. Als ik richting het groepje loop blijkt de vrouw achter de gitaar de eigenaresse te zijn.

Het gesprek verloopt een beetje eh .... vreemd, maar ze is wel geinteresseerd. Een half uur later is ze akkoord, onder voorwaarde dat ze eerst de sites nog even wil bekijken. Nou .. dan blijf ik hier wel overnachten ha ha. (was toch al de bedoeling) We vullen vast de formulieren in en spreken af dat we het morgenvroeg direct af gaan wikkelen.

Zoals al aangegeven het is hier heerlijk rustig. Ook op de camping is niet veel te beleven. Er staan 2 caravans en even later komt er nog een camper bij staan. Met de schotel heb ik geluk want die gaat volgens mij echt net over de berg heen. Kmoet natuurlijk vanavond voetbal zien. Ook de senseo doet het ... nu nog even afwachten hoe het met de temperatuur gaat.

Nou ... daar kom ik snel achter. Want als de zon achter de bomen verdwijnt wordt het al snel fris. De hoogste tijd om visfilet te gaan eten. Want dit moet 3 kwartier in de oven en dan warmt de camper altijd lekker op. En ik red het allemaal net. Precies om 19.00 uur zit ik voor de buis, net op tijd om Heerenveen die boefjes uit Amsterdam een lesje te leren ha ha !! SUPER.

Daarna even afwassen en douchen (scheelt ook weer tegen de kou). Ik kruip nog even achter de laptop om mn verhuursite bij te werken en dan blijkt wel hoe koud het is. Omdat ik zelf nog warm van het douchen ben heb ik de kachel nog niet aangedaan. Maar als ik een bakkie senseo gezet heb en deze heel even heb laten staan is ie al bijna steenkoud. Brrr ... maar gauw de kachel aan.

En dat vraagt wel discipline, want ook hier heb ik niet voldoende ampere. Kachel en senseo kunnen niet tegelijk aan, dus als ik zin heb in koffie moet eerst mn kacheltje uit...