Route Bad Bellingen, Luzern - Gotthard tunnel, Tenero, Lago Maggiore, Milano, Gardameer --> Sirmione/Peschiera/Lazise/Moniga del Garda. Periode 22 - 28 september 2008.

Maandag 22 september 2008.

Als ik wakker ben eerst de vuilnis even lozen en mn wc-cassette legen. Daarna even een lekkere douche. Terug in de camper 2 bakkies leut en de spullen wat opruimen. Nog even vlug mn email checken. Daarna vuil water lozen, schoon water tanken, omkleden en richting receptie.

De eigenaar van de camping is niet aanwezig maar wordt even "opgepiept." Maar helaas, hij is heel resoluut .. NEIN ! Nou ja, dat is in ieder geval duidelijk. Ik wil natuurlijk nog even weten waarom, maar kom niet veel verder. Nou ja, of het moet zijn dat hij me de 2e nacht "schenkt". Toch nog weer EUR 14 verdiend ha ha.

En dus zit ik al om 9.30 uur op de autobahn richting Basel. Wel heb ik nog even advies gevraagd of het niet verstandiger is om Basel te mijden. Want ik hoor steeds filemeldingen voor Basel. Volgens de eigenaar gaat dat alleen om een file van vrachtwagens, maar zijn mening is dat ik sowieso beter om kan rijden via Lorrach en Rheinfelden en daar weer de A2 richting Gotthard pak.

En dat is toch wel de tip van de dag, want al 12 km. !! voor Basel staan de vrachtwagens ineens stil op de snelweg. Ik ben hier wel vaker langsgereden, maar dit heb ik nog niet eerder gezien. De vrachtwagens worden in een dubbele rij (vluchtstrook en rechterbaan) "geblokt" en alleen de linker baan (voor auto's en bussen) is open. Even verder zie ik waarom. Want richting Basel staat het in een dubbele rij helemaal vol met vrachtwagens en als ze hier niet "geblokt" (middels een verkeerslicht midden op de snelweg) zouden worden, zou je nooit de afrit richting Lorrach kunnen nemen.

Even voor Rheinfelden gebeurd precies hetzelfde maar ik kan zonder problemen doorrijden tot de grens. Daar word ik s een keer niet aangehouden, maar ondanks dat stop ik zelf even. Want ik moet nog een vignet hebben.

Ik kan in euro's betalen, volgens de beambte EUR 30. Ik kan niet passen maar gelukkig heeft hij ook nog euro's retour. En ik krijg nog 5 Zw.francs retour. Altijd handigggg....

De rit verloopt prima. Als ik even voorbij de Vierwaldstatter See een 9,3 km. lange tunnel zonder problemen gehad heb, besluit ik nog even door te rijden richting de St. Gotthardtunnel. Ik weet dat direct na deze tunnel een mooie parkeerplaats is, dan ga ik daar even pauzeren. De St. Gotthardtunnel is 17 km. lang en 10 km. lang gaat het goed (nee, geen rook in de tunnel dit keer ...) maar daarna rijd het steeds langzamer. Uiteindelijk gaat het een paar kilometer stapvoets.

Maar bij het einde (als iedereen het licht ziet ...) rijd het ineens weer aardig op. Zo ! Dat hebben we weer gehad. Even later stop ik bij de parkeerplaats en uiteraard ga ik even de winkel in bij het tankstation om voor die 5 Zw. francs wat broodjes te kopen. Wat anders blijven die frankskes weer ergens in een potje liggen. (later op de dag bedenk ik me dat ik hier - in Zwitserland - ook nog moet overnachten, maar goed ... dan doe je met 5 Zw.francs ook niet veel)

Ik koop een heerlijk brood en "rond het af op 5 franc met een stuk chocola". Na het eten maak ik nog even een foto van de prachtige omgeving hier:

Wel grappig ... op de meeste toppen ligt hier toch al sneeuw.

Ik heb ook even koffie gezet en onder mn 2e bakkie ga ik de campings voorbereiden die ik vanmiddag wil bezoeken. Iets voor Locarno ligt het plaatsje Tenero, daar liggen een flink aantal campings. Dat is dus waarschijnlijk mn einddoel van vandaag.

Ook de rit richting Tenero verloopt prima en even na 14.00 uur rijd ik Tenero binnen. Maar inmiddels is het zo warm geworden dat ik me eerst even wil verkleden. En uiteraard doe ik dat voordat ik de camping bereikt heb. Als ik me in de camper verkleed heb ik nog sjans met 2 vrouwen die langs de camper lopen. Maar uiteraard zijn dat dan net weer van die types waar je liever geen sjans mee hebt ha ha.

Mn hoofddoel van de middag is Camping Campofelice. Een behoorlijk grote camping direct aan het Lago Maggiore. De camping waar ik denk dat ik de meeste kans maak bezoek ik uiteraard eerst. Want als er op dat moment niemand tijd heeft om mij te woord te staan, kan ik altijd terugkomen.

Maar vanaf het moment dat ik me meld bij de receptie loopt alles zoals ik het wel graag bij elke camping zou willen hebben. De receptioniste is vriendelijk, informeert in het kort waar het om gaat en even later word ik opgehaald door een knaap die later de adjunct-directeur blijkt te zijn. Even later zit ik met hem en pa (directeur) in gesprek en het klikt. Dit laatste is superbelangrijk. Als het klikt loopt het allemaal wat gemakkelijker en een half uur later is het contract (dubbel) rond.

Bovendien informeert pa of ik hier misschien vannacht wil blijven ? Sjonge jonge ...

Uiteraard heb ik ingestemd, maar ik wil eerst nog even een rondje Tenero doen. Maar bij de andere campings heb ik geen direct resultaat, in de meeste gevallen omdat de manager/eigenaar niet aanwezig is. Bij 1 camping heb ik voor morgenochtend een vervolgafspraak gemaakt. En dus ben ik rond 16.00 uur weer terug bij Camping Campofelice. Daar heeft de receptioniste inmiddels ook mijn naam doorgekregen van Simon (de zoon van ..). Echt super geregeld hier.

Ze geeft mij aan dat ik in het "gele" gedeelte een plekje mag uitzoeken. Dat lukt, maar ook hier is het behoorlijk druk op de camping. Veel Nederlanders en Duitsers.

En echt ... dit is echt een geweldige camping. Kijk maar s op www.campofelice.ch. De camping ligt direct aan het Lago Maggiore en de voorstel plekken (waar ik uiteraard niet mocht staan .. maar waar overigens ook geen plek meer is) hebben echt een geweldig uitzicht:

Terug bij de camper ga ik eerst - uiteraard - even een bakkie leut zetten. En daarna s even denken wat ik zal doen. Ik heb namelijk zo straks even geinformeerd wat wireless internet kost en dat komt me op 25 Zw.francs voor 2 uurtjes.

Oftewel EUR 15. Tja, dan kan ik beter mn mobiele verbinding van Vodafone gebruiken. Ik maak even de afweging of ik voor EUR 12 verbinding wil maken vanavond en besluit om vandaag maar niet te gaan internetten. Ik heb ook "offline" nog genoeg te doen. Om die reden ga ik nu ook even pannenkoeken bakken. Heb ik voor morgen (nog steeds bami 2) al vast het eten klaar.

Ik zal nog even uitleggen hoe ik "mobiel internet", want daar krijg ik onderweg vrij veel vragen over. Ik maak gebruik van een Mobile Connect Card van Vodafone. Hier zit een simkaartje in en het geheel schuif je in je laptop. Het abonnement wat ik gebruik is een Dagbundel op Reis. Hier betaal je EUR 12 per dag voor, maar !! je betaalt nooit meer dan 12 dagen per maand. Dus als je het een maand lang elke dag zou gebruiken zou je er dus 12 dagen x EUR 12 : 30 = EUR 4,80 per dag voor betalen. Sommige mensen vinden dat duur, maar als je je bedenkt dat je er dan 50 MB per dag mee binnen kunt halen, dan is dat echt niet duur.

Ruim 1,5 jaar terug had Vodafone dit abonnement nog niet en toen betaalde ik voor 100 MB ook ongeveer EUR 100. Omdat ik aan die 100 MB niet genoeg had, sloot ik 2 abonnementen af, maar ging vervolgens nog over het maximum van 200 MB heen. Gevolg .. nota's van rond EUR 500 / EUR 600 per maand. En nu betaal ik dus nooit meer dan EUR 144 + de gesprekskosten van mn telefoon. Het gaat dus goed met Mol Travel ha ha.

Maar even weer terug naar die EUR 12 per dag. Want dat vraagt wel even om een planning. Want het gaat wel om een volledige kalendermaand. Nu ben ik bijv. half september weggegaan en dat zou betekenen dat ik dus ongeveer EUR 12 per dag zou betalen. Daarom ben ik er de afgelopen week scherp op geweest om van een wireless verbinding gebruik te maken. Dat lukte overigens in Duitsland prima, maar de tarieven voor wireless internetten hier in Zwitserland slaan echt helemaal nergens op. Ik ben wel benieuwd hoe het nu in Italie is, want vorig jaar was er bij de meeste campings in Italie niet eens een mogelijkheid om te WIFI-en.

Om een lang verhaal kort te maken: vandaag geen verbinding - ook wel een keer lekker ha ha. Eerst nog even een shotje van mn plekkie hier en dan even met een bakkie "hangen":

Ik ga vast even "neuzen" in de campinggidsen want ik moet me voor de komende dagen nog wel even goed voorbereiden. Na morgen ga ik richting Garda en daar ben ik 2 jaar geleden ook geweest. Ik ben altijd vrij nauwkeurig in het opschrijven van namen en gegevens van de camping (en ook in het noteren van de opmerkingen als "dit jaar niet, misschien volgend jaar ...")  en ga daarna met de pannenkoeken aan de slag.

Daarna uiteraard even naar Friends kijken en de afwas doen. En daarna met een bakkie leut even naar het strand lopen en daar genieten van het prachtige uitzicht. Dit vind ik echt helemaal geweldig: in een shirt met een bakkie senseo met de kont op het gras en de voeten op het strand van het uitzicht genieten. Maar helaas ... er zijn ook mindere campings bij en morgen moet ik weer verder.

Terug in de camper ga ik eerst mn verslag bijwerken en daarna nog even weer mn afspraak van morgenmiddag voorbereiden. En waar ik het gisteravond in de camper nog koud had terwijl ik een shirt aan had met korte mouwen, daar overheen een shirt met lange mouwen en daar overheen een dikke trui, zit ik nu een shirt en een korte bokse. Heeeel apart.

Dinsdag 23 september 2008.

Helaas werd ik vanochtend al op tijd wakker omdat het "op mn dak kletterde". Regen is normaal niet zo erg, maar dat gedrup onder de bomen is heel irritant. Nou leek het er gisteren helemaal niet op dat het zou gaan regenen (was ook niet voorspeld), dus daarom had ik de camper half onder de bomen staan. Maar als ik rond 8.00 uur op sta voel ik me toch nog wel fit. Dat moet ik ook zijn want vanmiddag heb ik een belangrijke afspraak.

Omdat de afspraak pas om 14.00 uur is besluit ik hier vanochtend nog even te blijven. Want het is ongeveer een uur rijden. Maar uiteraard wil ik er wel op tijd zijn. Bovendien geldt hier op de camping de regel dat je in principe om 11.00 uur je plaats verlaten moet hebben en daar wil ik eigenlijk ook geen misbruik van maken. Dus kruip ik eerst nog even achter de laptop en tegen 11.00 uur maak ik me klaar voor vertrek.

Bij de receptie geef ik nog even het koppelstuk af wat ik geleend had. Want hier op de camping heb je een speciale stekker nodig. Dat heb ik overigens nog nergens in Europa meegemaakt. Het blijft een bijzonder volkje die Zwitsers.

Nu moet ik wel zeggen dat de eigenaren hier totaal niet als Zwitsers overkomen. Ze praten Italiaans en zijn zeker niet zo stug als ik van de "echte" Zwitsers gewend ben (zakelijk gezien dan he !).

g

Bij Locarno duik ik gelijk weer een tunnel in en even voorbij Ascona "kom ik weer boven". En gelijk verandert de weg in een noodgedwongen paadje ingepropt tussen het meer en de steile rotsen. Als je hier nog nooit langsgereden bent pas dan goed op ! Want de rotsen hangen op veel plekken aardig over en de weg is bijvoorbeeld niet breed genoeg (op heel veel plekken) om een camper of caravan en zeker niet een vrachtwagen te passeren. Ondanks mijn ervaring gaat het in een bocht bijna mis. Een (Duitse ..) bus met caravan neemt de binnenbocht en ik moet echt bovenop de rem staan om hem te ontwijken. Op zo'n moment is het altijd maar te hopen dat je nog niet een Italiaan achter je hebt (want die zitten je op de bumper), maar gelukkig gebeurt dit nog net aan de Zwitserse kant en reed de bestuurder bovendien in een hele dure (Zwitserse) Mercedes cabrio. Die wilde wel remmen ha ha.

Even later bereik ik de Zwitsers - Italiaanse grens, maar ook nu weer geen problemen. Ik rijd langs het prachtige plaatsje Cannobio (zie foto's in verslag 21 september 2006) en even later bereik ik Verbania, de grootste plaats hier in de omgeving. De grote campings Isolino (waar ik de afspraak heb) en Continental Lido liggen iets verderop in Fondotoce di Verbania.

Ik ga op zoek naar een plekje om nog even wat te eten, maar dat is Italie niet altijd even makkelijk. Want je kunt wel nagaan dat als er nauwelijks plek is om een weg neer te leggen, er ook niet veel ruimte is om een parkeerplaats te maken. Maar vlakbij de camping vind ik een mooi plekje en ga na het eten het gesprek ook nog even goed voorbereiden.

Even voor 14.00 uur meld ik me bij de receptie. "ik word verwacht"... een goed teken ha ha. Ook mn afspraak is netjes op tijd en een leuk gesprek volgt. Maar de klant is zeer kritisch. Eigenlijk ook wel logisch want het blijkt in totaal om 26 campings te gaan. Ik had al een voorlopig voorstel gemaakt, maar doordat het iets meer campings zijn dan ik van uit gegaan was en er bovendien een aantal hele kleine campings bij zitten, gaan we nog een "gespecialiseerd" voorstel bij de groep neerleggen. Maar het contact is gelegd en hier heb ik welgeteld 2 jaar over gedaan om in ieder geval zover te komen !

Tegen 15.30 uur rijd ik van de camping die overigens al gesloten is. Ik heb net even zitten twijfelen wat ik zal doen. Hier vlakbij is een leuke camping (Conca d'Oro), maar die valt onder de groep, dus zakelijk gezien zou ik die niet hoeven te bezoeken. Dus heb ik besloten om door te rijden richting de zuid oost kant van het Lago Maggiore, waar ik overigens nog niet eerder geweest ben. Dat is (via de snelweg) nog ongeveer 40 minuten rijden en omdat het al laat is, laat ik de mooie kustroute langs Stresa links liggen. Want ook Stresa en zeker de eilandjes ervoor (Isola Bella, Isola Pescatore en Isola Borromee) zijn een bezoek meer dan waard, zie voor foto's en info mn verslag van 23 september 2006 (he precies 2 jaar geleden ..).

De snelweg loopt grotendeels door tunnels, is nog behoorlijk nieuw en daardoor schiet het lekker op. Tegen 16.30 uur rijd ik camping Lido Okay op in Sesto Calende. Bij aankomst twijfel ik of de camping wel open is, maar even later komen de eigenaren opdraven. Of het tot zaken komt weet ik niet (niet direct in ieder geval), maar ze zijn heel vriendelijk en bieden me aan om hier vannacht te blijven. Super !

Het is trouwens best een leuke camping. Ook veel mobil-homes maar die worden verhuurd door Selectcamp, wat net als de Kosmos Campingwijzer onder Vacanceselect valt. Ik kruip nog even achter de laptop en ga rond 18.00 uur mn prakkie (bami 2) opwarmen. Daarna even afwassen en Friends kijken. De rest van de avond ben ik grotendeels bezig met de voorbereiding van het Gardameer. Want het is al weer 2 jaar geleden dat ik daar een groot aantal campings bezocht heb en toen heb ik niet echt goed zaken gedaan. Dus nu nog maar s proberen.

Maar ik moet het ook even goed plannen. Bijvoorbeeld welke campings je gaat bezoeken. In totaal liggen er rond het Gardameer ca. 150 !! campings en die ga ik uiteraard niet allemaal bezoeken. Bovendien ga ik niet helemaal rond het meer, dus moet ik ook alvast rekening houden, waar ik begin en waar ik stop, zodat ik daarna mn vervolgroute op kan pakken. Maar zover kan ik nu nog niet vooruit kijken.

Mn directe planning bestaat uit de route naar het Gardameer toe. Want dan moet ik langs Milaan en dan kan ik beter de spits mijden. Maar rond de middag aankomen bij de campings aan het Gardameer heeft ook niet veel zin en dus besluit ik even na 11.00 uur te vertrekken. Morgen meer !

Woensdag 24 september 2008.

Zoals gisteren al geschreven wil ik vandaag rond 11.00 uur vertrekken. Dus eerst maar even mn verslag bijwerken en online zetten en daarna nog wat mailtjes beantwoorden. Even na 11.00 uur bedank ik de eigenaresse voor haar gastvrijheid, doe aan de rand van het dorp nog even wat boodschappen en neem de snelweg richting Milano.

Naarmate ik dichter bij Milaan kom, wordt het - uiteraard - steeds drukker, maar ik sta wonderbaarlijk genoeg geen enkele keer stil. Als ik aan de rand van Milaan de A4 richting Venezia neem, is het wel even oppassen. Want op de 8-baans snelweg komen op hetzelfde moment van links !! 2 rijbanen en van rechts nog 1 rijbaan ingevoegd. En dat gaat - uiteraard - op zn Italiaans en het is even oppassen dat je door vrachtwagens die van helemaal links naar helemaal rechts moeten, niet van de weg gedrukt wordt. Maar het gaat allemaal weer goed en omdat het tot Bergamo gewoon 8-baans blijft schiet het lekker op.

Ik besluit maar door te rijden, want de meeste parkeerplaatsen staan hier echt helemaal nokkienokkievol. Dat vind ik echt wel een probleem, als je tussen de middag denkt ergens een plaatsje op een parkeerplaats te kunnen bemachtigen, kom je bedrogen uit. De vrachtwagens staan zelfs tot op de vluchtstrook en lopen dan gewoon richting het restaurant op de parkeerplaats.

En dus, als ik de afslag Sirmione (Lago di Garda) genomen heb, ga ik eerst op zoek naar een plekje om te stoppen. Dat lukt en ik heb eigenlijk ook wel trek want inmiddels is het al 13.30 uur geweest. Na het eten neem ik nog even de planning door. De 1e camping die ik wil bezoeken is Camping San Francesco. Dat is de dichtstbijzijnde camping en ik ga dan tot aan Lazise een flink aantal campings bezoeken. De meeste heb ik 2 jaar geleden ook bezocht en dan kom je wat makkelijker binnen omdat je of de personen nog kent of in ieder geval de namen nog hebt.

Maar als ik Camping San Francesco en de tegenover gelegen camping Garda Village nader, zie ik al dat ik niet echt gelegen kom. Bij Garda Village zag ik al grote trucks en een flink aantal grote feesttenten staan en eenmaal bij San Francesco aangekomen sta ik binnen 10 seconden volledig vast. Nou was me het al opgevallen dat er behoorlijk wat Harley's reden hier in de omgeving, maar nu blijkt dus waarom. Deze 2 campings vormen het centrum van het 17e Europese Harley- Davidson treffen. Vorig jaar werd dat gehouden in Barcelona en nu dus in Sirmione. En er worden 4.000 !!! Harley's verwacht.

Keren lukt niet (te druk) en als ik me bedenk dat ik maar beter door kan rijden blijkt dat ik inmiddels al ben ingesloten. Voor me staat een groepje Engelse bikers (het stuur zit links he !):

En achter mij is net een groep van zo'n 25 Nederlanders bikers neergestreken. Tja, dan kan ik net zo goed even de receptie inlopen. Maar onderweg word ik al onderschept door een niet erg snuggere security-medewerker. Of ie mijn inschrijfnummer al vast mag. Ja hallo ?? ik heb ja geen tattoo's, geen dikke buik (meer) en geen zonnebril. En bovendien geen motor ha ha. Uiteindelijk weet ik de receptie te halen, maar dan blijkt de manager ook nog s niet aanwezig. Een afspraak de komende dagen ? Kdacht het niet ... Maandag bent u de 1e. Tja, maar s kijken of ik er dan nog ben.

De groep achter mij is verdwenen en dus kan ik draaien. Op naar de volgende camping. Ik ga natuurlijk niet een verslag doen van alle campings, maar zoveel is voor vanmiddag niet te vertellen. Bij de 2e had ik vorig jaar een goed gesprek, maar daar komt de eigenaresse pas later op de middag. En omdat ik hier misschien dan ook wel kan overnachten, besluit ik deze het laatst te gaan bezoeken. Maar verder als de 3e camping (Bella Italia) kom ik niet. Dit is de grootste camping aan het Gardameer (samen met Piani di Clodia), maar nog belangrijker: de familie die eigenaar is van deze camping/dit park is ook eigenaar van nog 4 andere campings.

Als ik de receptie binnen loop wil ik eigenlijk alleen maar een afspraak maken, maar als de receptioniste met de manager gebeld heeft, geeft ze aan dat hij over een uurtje wel tijd heeft. Dus informeer ik of er nog wat in het aantal parken veranderd is en ga terug richting camper om dan maar direct een goed voorstel op papier te zetten. Ik sta natuurlijk niet aan de stroom (op de parkeerplaats) dus moet ik even wat stroom "opwekken".

Even na 16.00 uur heb ik een kort gesprek met de manager, maar hij stelt voor dat ik een ook gesprek heb met degene die de internet promotie voor de groep regelt. En die is er vandaag niet. Tja, nu ben ik dus nog niet veel verder. Maar het voorstel ligt er .. nu nog zorgen dat het getekend wordt.

Als ik weer terug kom bij de 2e camping (San Benedetto) moet ik even op Anna, de eigenaresse, wachten. Maar daarna heb ik een goed gesprek. Tot zaken komt het echter (nog) niet. Wel mag ik hier overnachten en als het gesprek ten einde is, vind ik het ook wel prima voor vandaag. Het is inmiddels 17.00 uur geweest. Bovendien kan ik niet echt selectief meer zijn, want de 1e campings hier in de omgeving zijn al dicht.

Als de camper staat ga ik natuurlijk eerst mn senseo even aanzwengelen en even relaxen. En daarna met het eten aan de slag. Voor vandaag staan op het menu: aardappels, kipfilet en verse koolraap (oftewel .. van "eigen" tuin). Dat is voor het eerst dat ik dat klaar maak. Maar het resultaat is prima ! Daarna even Friends kijken en afwassen. En terwijl ik met een schuin oog Feyenoord zie martelen tegen het altijd lastige Top Oss ga ik nog met een aantal voorstellen aan de slag. En uiteraard mn mailtjes bijwerken. En dan is de avond zo weer voorbij.

Donderdag 25 september 2008.

Het sanitair hier is niet echt super, maar ik wil me vandaag toch even douchen. Het was trouwens gisteravond niet echt vroeg want er was behoorlijk wat lawaai op de camping. Nee, niet van de bikers ... daar heb je totaal geen last van, maar van irritante Duitse kids die hier in het naseizoen (op meerdere campings trouwens) met busladingen tegelijk gedumpt worden. En dus ben ik maar gewoon wat later op bed gegaan.

En omdat ik straks om 11.00 uur een belangrijke afspraak heb bij Bella Italia wil ik er natuurlijk wel fris en fruitig uit zien ha ha.

Onder het genot van een bakkie senseo kruip ik nog even achter de laptop om mn verslag bij te werken en tegen 11.00 uur bedank ik eigenaresse Anna voor haar gastvrijheid en vertrek richting Peschiera del Garda.

Even na 11.00 uur rijd ik Camping Bella Italia op. De bewaker herkent me en houdt me dit keer niet tegen. Bij de receptie ontmoet ik net als gisteren de Nederlandse receptioniste en omdat ik even moet wachten en het verder niet zo druk is bij de receptie, kunnen we even kletsen. Ze is bijna "uitgewerkt" want de camping gaat de 2e week van oktober dicht. Ze heeft hier dan het hele seizoen gewerkt.

Overigens krijg ik regelmatig de vraag of ik nog iemand ken die ook Italiaans spreekt en het leuk lijkt om een seizoen als receptionist(e) te willen werken op een camping. Dus heb je interesse of ken je iemand die geinteresseerd is, laat het me even weten !

Het gesprek met Giovanna komt niet echt los. Het is bovendien vrij heftig en er ontstaan regelmatig discussies. Ik loop dan ook niet echt met een lekker gevoel de receptie uit.

Dus maar even diep zuchten en daarna weer verder. Ik bezoek nog 2 campings bij Peschiera en kom daarna bij Camping Gasparina. 2 Jaar geleden heb ik hier een goed gesprek met Giampaolo, maar als ik arriveer geeft de receptioniste aan dat hij met lunchpauze is en met een uurtje terug komt.

Maar ik mag de camping wel even oprijden en wachten. Mooi ! dan kan ik ook mooi even eten, want het is al weer lunch-time. Daarna maak ik even een wandeling richting het Gardameer. Sjonge wat ligt de camping hier mooi:

iets rechts van het midden zie je tussen de "bushbush" de camper staan - direct aan het Lago di Garda !

Ik loop terug over de camping en zie ineens een "oude" lange Hymer staan. Even bedenk ik me dat het misschien de Nederlanders wel s zouden kunnen zijn die ik vorig jaar in San Remo tegen kwam, want die hadden precies zo'n camper. Maar dat blijkt niet het geval. Maar de vrouw bij de camper is wel in voor een praatje. Ze geeft aan dat ze eigenlijk de afgelopen weken helemaal niet zo mooi weer gehad hebben. Okay ... dan heb ik dus schijnbaar tot nu toe geluk gehad.

Weer bij de receptie aangekomen is ook Giampaolo gearriveerd en we hebben opnieuw een goed gesprek. Hij is zeker geinteresseerd, maar de camping gaat bijna volledig op de schop (alle sanitair wordt met de grond gelijkgemaakt, zo ook het receptiegebouw en restaurant) en dus hebben ze voorlopig alle promotie geannuleerd. Maar binnenkort gaan ze wel alles opnieuw doornemen en misschien dat hij er nog op terug komt. En !! ik mag hier vannacht ook overnachten.

Maar eerst ga ik nog even verder. Ik bezoek nog 6 campings en heb het dan eigenlijk wel behoorlijk gehad. Pfff ... totaal geen zaken gedaan. Althans, voorlopig niet. Als ik om 17.30 uur weer terug kom bij Camping Gasparina ontmoet ik net als 2 jaar geleden Wim van der Oest, voormalig eigenaar van de Kosmos Campingwijzer. Hij had al van Giampaolo gehoord dat ik geweest was en we kletsen even lekker bij. Maar ondertussen is Giampaolo er tussen uit geknepen.

Tja .. en ik had met hem afgesproken hier vannacht te kunnen blijven. En ondertussen staat de camper nog zo'n beetje voor de poort. Dan komt de grote baas eraan, de vader dus van Giampaolo. Die vraagt of Wim en ik zin hebben in een biertje ... tuurlijk ! Ook de overnachting wordt geregeld en even later zoek ik samen met Wim een plekje voor de camper.

Ik vind een plekje direct aan het Lago di Garda en ondanks de vele bomen werkt de schotel ook nog. Wim heeft me ook nog uitgenodigd om bij hem - op de veranda - en Josette een biertje te komen drinken. En zo zit ik even later opnieuw aan het bier met uitzicht op Lago di Garda. Sjonge jonge ... wat een prachtige plek !!

Tegen 19.30 uur ga ik weer terug richting camper. Even vlug eten, nog even achter de laptop en daarna vind ik het eigenlijk wel genoeg.....

Vrijdag 26 september 2008.

Vannacht heerlijk geslapen ! Gisteravond de screens bijna de hele avond open gehad zodat ik een mooi zicht had op de duizenden lichtjes aan de overkant van het meer. Maar ik "moet" vandaag toch weer verder.

Als ik terug kom van het sanitairgebouw, kom ik Josette nog tegen die me nog uitnodigt voor een bakkie leut. Maar ik ga er zo direct vandoor want ik wil vanochtend nog een aantal campings bezoeken. Overigens had ik hier op de camping ook niet genoeg stroom. Dat is hier trouwens wel bij meer campings het geval, maar 3 ampere is wel heel erg weinig. De waterkoker en de tv tegelijk aan was al te veel, laat staan dat de senseo het deed.

Ik maak nog even een paar shotjes van mn plekkie hier:

... kruip nog heel vlug even achter de laptop want ik heb nog een aantal boekingen en ga er dan vandoor. Bij de receptie stop ik nog even, maar Giampaolo is niet aanwezig.

Opnieuw moet ik veel moeite doen om de weg richting Lazise op te draaien. Als ik het verkeer wat van links komt niet gewoon "blok", kom ik er nooit tussen. Overigens wel grappig ... bij de vele campings hier in de omgeving komt er nogal s een camper de weg opdraaien en die maken onderling altijd even ruimte ha ha ! De Nederlanders trouwens ook. In de zomer is daar trouwens geen beginnen aan, want in de zomer zitten alle campings hier voor 70% vol met Nederlanders. Wat zullen er dan een "deze ligstoel is gereserveerd" handdoeken bij de zwembaden liggen ha ha.

Bovenstaande is trouwens ook de reden waarom het niet zo goed wil lukken hier aan het Gardameer. De campings krijgen ook zonder veel publiciteit wel genoeg klandizie, ze geven ook aan dat de campings bij bijv. Venezia en de Adriatische Kust er meer moeite voor moeten doen om de klanten "verder Italie in te trekken". En dus heb ik vanochtend weer 4 campings bezocht, wel goede gesprekken gehad en er is zeker ook wel interesse. Maar opnieuw doe ik niet direct zaken.

Ik besluit maar direct door te rijden naar de westzijde (de linkerkant) van het meer. Misschien dat ik daar voor de middagpauze nog een camping kan meepikken. Onderweg wemelt het werkelijk van de Harley's ...  sjonge jonge, ik kan me niet heugen dat ik ooit zoveel motoren bij elkaar gezien heb. Als ik bij Camping Piantelle in Moniga del Garda arriveer blijkt eigenaar Fabrizio de plannen die hij mij 2 jaar geleden vertelde al uitgevoerd te hebben. Er staat een prachtig nieuw receptiegebouw en de camping is meer dan verdubbeld in omvang. Maar Fabrizio is niet aanwezig. Pas aan het eind van de middag...

Als ik ook hier Harley's aan en af zie rijden informeer ik of de camping nog steeds open is. De vriendelijke receptioniste geeft aan dat ze eigenlijk dicht zouden gaan, maar dat ze - vanwege het Harley Davidson treffen - maar wat langer open zijn gebleven. Hier overnachten is volgens haar waarschijnlijk ook geen probleem. Okay .. daar ga ik zo even over nadenken. Eerst even ett'n !

Uiteindelijk bezoek ik vanmiddag nog 6 campings, waarvan 3 ook nog s 2x. Pfff ... Opnieuw goede gesprekken gehad, mooie campings gezien met prachtige uitzichten over het meer (Ideal Molino) en in de receptie (Baia Verde) .. maar opnieuw komt het niet direct tot zaken. Tegen 16.30 uur ben ik weer terug in Moniga del Garda, maar het gesprek met Fabrizio loopt ook uit op een teleurstelling. Overnachten is geen probleem en omdat ik het wel weer prima vind voor vandaag zoek ik een plekje. Plek genoeg natuurlijk want officieel is de camping al gesloten. Er staat alleen nog een Engelse caravan en een Duitse camper en op het oude gedeelte staan de Harley's.

Als ik de camper net te plek heb, komt er net weer een grote groep binnen rollen:

Kheb ze even geteld: 60 in totaal. Fransen dit keer. Ik moet trouwens nog even het juiste aantal Harley's doorgeven, want er zijn hier in totaal maar liefst 12.000 !!! Harley Davidsons bij het Gardameer. Mijn eerdere opgave was 4.000 ... dat waren er dus "iets" meer.

Hier heb ik wel voldoende stroom, dus eerst maar s even een bakkie senseo zetten. En nog even wat administratie doen. Daarna met het eten aan de slag, even Friends kijken en mn verslag bijwerken ... en daarna BASTA ! Morgen weer een dag...

Zaterdag 27 september 2008.

Hoe het vandaag of verder dit weekend zal gaan weet ik nog niet. Want eigenlijk wil ik hier wel tot maandag blijven, de vraag is alleen of dat kan. De camping zou immers al gesloten moeten zijn en alleen vanwege de vele bikers in de omgeving is de camping open gebleven. Straks Fabrizio maar s even aan de jas trekken.

Voor de zekerheid ga ik me nu dus maar vast even douchen.

Het is trouwens iets bewolkt vandaag. De temperatuur is nog steeds prima. Ik schat zo'n 20 graden. Wel prima eigenlijk, want ik wil vandaag flink wat doen.

Eerst maar s even wat mailtjes afwikkelen. Later op de ochtend even richting receptie, maar Fabrizio is (nog) niet aanwezig. Dan eerst maar s van de campings die ik de afgelopen week bezocht heb (en dat is een flink aantal) een overzicht maken. Oftewel: noteren met wie ik wanneer gesproken heb en wat het resultaat is.

En dan zie ik ineens Fabrizio voorbij tuffen. Die kun je ook bijna niet missen. Fabrizio is volgens mij zo'n 150 kg en rijd op een knalrooie "Ferrari" scooter. Hij geeft aan dat ik nog 1 nacht kan blijven, maar morgen moet vertrekken. Eenvoudigweg omdat de bikers morgen ook weggaan en dan wordt alles echt afgesloten. Ook de Engelsen naast mij blijven tot morgen. We praten nog even over de camping, want het is toch wel een hele mooie camping geworden.

De plek waar ik nu sta is ongeveer zo'n 100m2 en dat is in Italie niet echt gebruikelijk:

De camping is in omvang verdubbeld, er zijn flink wat mobil-homes bijgekomen, er is een prachtig nieuw (in oude stijl) receptiegebouw gekomen, een supergaaf zwembad en een aantal luxe appartementen met een prachtig uitzicht over de camping en het Lago di Garda.

Het "oude" gedeelte direct aan het water is intact gebleven en in tegenstelling tot de "overkant" (de campings tussen Peschiera en Lazise) sta je hier echt direct aan het water:

en heb je echt een geweldig uitzicht:

Ik kan natuurlijk niet echt inschatten hoe druk en lawaaierig het hier in het hoogseizoen is, maar nu is het hier heerlijk !

Terug in de camper kruip ik weer achter de laptop. Ik moet zelfs van Noorwegen nog dingen afwikkelen. Zowel van Mol Travel als van de Kosmos Campingwijzer en van Recreatie Media. Daar ben ik tot 19.00 uur mee bezig. Af en toe ga ik even in het zonnetje (want die schijnt lekker de hele middag) zitten met een bakkie senseo maar ik heb vandaag behoorlijk wat gedaan. En dat is ook te zien aan het verbruik van internet. Ik zit totaal al op 42 MB terwijl ik maximaal 50 MB kan gebruiken. Maar even voorzichtig an dus.

Eerst maar s even eten en ondertijd naar het Duitse voetbal kijken. En om half 9 natuurlijk naar Paultje de Leeuw. Daarna maak ik mn verslag (offline) klaar. Die ga ik morgen maar online zetten.

Ik denk dat ik morgen aan het eind van de ochtend hier vertrek. Ik heb vrijdagmiddag bewust nog 1 camping overgeslagen. Eigenlijk om 2 redenen: ten eerste is die camping nog open en ten tweede heb ik daar 2 jaar geleden met de manager een goed gesprek gehad. En ook al ligt die camping hier maar 10 minuten vandaan, het zou best wel s kunnen zijn dat dat morgen mn eindbestemming wordt.

Want ik moet eigenlijk mn planning voor de komende tijd ook nog maken. Zeker is in ieder geval dat ik de Dolomieten in trek. Het lijkt voor de komende week in ieder geval nog steeds elke dag zo'n 20/22 graden te worden. Alleen op de campings in de Dolomieten zal het 's nachts (vanwege de hoogte) wel wat frisser zijn. In de Dolomieten ben ik niet echt goed bekend, maar op de weg er naar toe wil ik in ieder geval nog met een aantal mensen af zien te spreken.

Als ik de Dolomieten uit kom wil ik via Grado weer terug langs de kust richting de campings bij Venetie. Daarna weet ik het nog niet. Hangt ook een beetje van het succes in de Dolomieten af ...

Zondag 28 september 2008.

Opnieuw is het heerlijk weer ! Is toch wel lekker opstaan ... Benieuwd waar ik vandaag uit kom. Want de camping hier gaat nu echt volledig dicht.

Ik kruip eerst nog even achter de laptop om de administratie rond het Gardameer af te wikkelen en nog wat mailtjes te beantwoorden. Tegen 11.00 uur maak ik me klaar voor vertrek en voordat ik mn nette kleren aan trek, rijd ik eerst nog even naar de prachtige campervoorzieningen hier op de camper. Zo fraai heb ik het nog niet eerder gezien.

Even later heb ik de wc geleegd, vuil water geloosd en schoon water getankt en afscheid genomen bij de receptie. Ik maak me op voor een enorme rit vandaag, want ik moet maar liefst 7 km. !! rijden. Vandaag staat Camping La Rocca in Manerba del Garda op de planning. Zoals gisteren al vermeld heb ik die bewust overgeslagen. Ik rijd er bijna zonder kaart en navigatiesysteem naar toe ha ha.

Als ik bij de camping aan kom is de man die ik 2 jaar geleden gesproken heb natuurlijk niet aanwezig. Sterker nog .. die is op vakantie. De vrouw bij de receptie geeft aan dat zijn broer morgenvroeg komt. Of ik dan weer wil komen. Het gesprek verloopt half in het Duits en half in het Italiaans. Als ik informeer of ik hier dan vannacht kan blijven mompelt ze iets. Het lijkt erop dat het goed is, maar zeker weet ik het niet. Ik twijfel nog even, maar besluit gewoon met de camper de camping op te rijden. De vrouw bij de receptie zwaait .. dus het zal wel goed zijn ha ha.

Ik ken deze camping nog van 2 jaar geleden. Toen heb ik hier niet overnacht, maar ben toen wel de camping even over gelopen. En ik kan me nog herinneren dat er "achterin" een paar mooie plekjes waren. Daar vind ik een mooi plekje naast een 3 - tal Duitse caravans. Deze camping gaat morgen dicht, maar even later hoor ik van de buren dat ze tot donderdag blijven ... dus.

De 2e reden dat ik naar deze camping ben gegaan is omdat ik vandaag nog even flink wat werk wil verzetten. Uiteraard voornamelijk achter de laptop. Maar eerst even eten.

Helaas doet mn senseo het hier niet, want 4 ampere is helaas niet voldoende.

Halverwege de middag besef ik pas hoe geweldig mooi ik hier sta. Het uitzicht is echt helemaal geweldig:

ik sta de hele dag in het zonnetje, de schotel werkt en ik heb leuke buren. Af en toe "ontvlucht" ik de camper even om even met een bakkie leut in het zonnetje te genieten.

Aan het eind van de middag ga ik met de bietjes aan de slag. Want om 19.00 uur wil ik natuurlijk klaar zitten voor een potje voetbal, ook al heeft mn cluppie gisteren verloren.

Eten koken, eten en afwassen ... ik red het allemaal net voor 19.00 uur. Na het voetbal gaat de tv uit en mn favoriete Italiaanse radiozender aan: RDS. Ik besluit mn verhuursite nog even wat te gaan bijwerken .. en ach, als ik daar eenmaal mee bezig ben is de avond zo weer om. Tegen 23.00 uur vind ik het wel prima. Ik heb trouwens een goed gevoel bij vandaag, ik heb behoorlijk wat gedaan en sta op een prachtige plek. Morgen maar s kijken hoe het gesprek verloopt, misschien kan ik er nog wel een naggie aan vast knopen.

Ik kruip nog even voor de tv (Studio Voetbal) en zie aan het eind van de avond het nieuws rond Fortis. Sjonge jonge .... het ziet er allemaal niet best uit !