Route Lido di Spina, Comacchio, Ferrara, San Remo, Arles, Montpellier, terug naar Nederland via Lyon/Luxemburg. Periode 21 - 30 november 2008. Inclusief slotwoord.

Vrijdag 21 november 2008.

Sjonge wat gaat de tijd toch snel. Nog een weekie en dan ga ik al weer richting Nederland. Vandaag maak ik een 1e stap richting Montpellier. Mn bedoeling is om morgen en zondag richting Zuid Frankrijk te rijden. Ten eerste is het dan een stuk rustiger op de snelweg en ten tweede moet ik morgenvroeg eerst langs Bologna en daar staan door de week altijd behoorlijk wat files.

Mn einddoel van vandaag is Ferrara, op een klein uurtje rijden. Onderweg wil ik nog even boodschappen doen voor de komende week en in Comacchio wil ik nog even naar de kapper. Maar eerst mn verslag bijwerken want ik heb een flinke achterstand. Maar als ik net een half uurtje bezig ben gaat de telefoon. Camping I 3 Moschettieri, of ik nog tijd heb om langs te komen. Tuurlijk ! En dus pak ik alles direct op, groet de receptioniste (Tiziano is er niet) en ga op pad.

Inmiddels ken ik hier overal al goed de weg en zonder navigatiesysteem rijd ik een half uurtje later de camping op. Zoals verwacht (anders had ze niet gebeld) zijn ze akkoord met mn voorstel. Mooi !! Dit keer maak ik ook kennis met de eigenaar maar die spreekt inderdaad weinig Engels en vertrekt bovendien halverwege het gesprek. Maar een uurtje later sta ik met een mooi contract buiten !

Zo, op naar Comacchio. Onderweg nog even boodschappen halen en tanken en even na 12.00 uur rijd ik Comacchio binnen. Toevallig zie ik het plekje waar ik 2 jaar geleden ook mn camper geparkeerd heb en haast me richting centrum. Want de kans is groot dat de kapsalons tussen de middag sluiten. Maar ik heb geluk. Een paar honderd meter verder vind ik een "barbire" en terwijl ik naar binnen ga zie ik dat ie om 12.30 uur dicht gaat en daarna pas weer om 15.00 uur opent.

Oei .. nu maar hopen dat ik direct geknipt kan worden. Maar dat is geen probleem. Er is net iemand klaar en ik kan direct in de stoel plaatsnemen. SUPER !

Ook nu word ik weer prima geknipt (voor EUR 15) .. dat kun je aan de Italianen (die altijd druk zijn met het uiterlijk) wel over laten. Comacchio is een heel mooi plekkie en dus loop ik nog even door het centrum. Direct om de hoek kom ik dan deze imponerende kerk tegen. Echt zo'n gebouw waarbij je zoiets hebt van "wauw"...

Als je in de omgeving bent moet je zeker Comacchio even bezoeken ! Het is echt een super leuk stadje met prachtige gebouwen:

Even later ben ik weer bij de camper. Op naar Ferrara !

Maar net voordat ik de autoweg richting Ferrara op rijd zie ik een parkeerplaats. Eerst even een broodje eten.

De rit naar Ferrara gaat prima en langs de vestingwallen (doet me wat aan Lucca denken) rijd ik richting camping. Ik verwacht niet dat ik hier zaken zal doen (dat klopt ..) maar ik wil hier overnachten zodat ik morgen direct op de route zit.

Camping Estense is een leuke kleine camping op ongeveer een kilometer van het centrum van Ferrara. Het schijnt dat dit een hele mooie plaats is, maar eerlijk gezegd heb ik er geen zin in en bovendien kom ik dan tijd tekort.

Want het is bijna 15.00 uur en om 17.00 uur is het donker. Andere keer dan maar. De camper laat ik voor de zekerheid op een pad staan want alle plaatsen op de camping zijn op het gras en morgenochtend ga ik toch direct weg.

De rest van de middag bereid ik me vast voor op volgende week (viva la france). Daarna even eten (vers bloemkooltje), afwassen en weer achter de laptop.

Uiteraard om 20.30 uur even Ranking the Stars kijken en daarna krijg ik een tip dat Rome op tv is. Op Ned. 3 is het programma Ruben vs. Sophie en in het programma krijgen ze opdrachten. In dit geval is de volgende bestemming Vinci. Heel grappig ha ha. In Rome was ik een paar weken terug en Vinci heb ik een maandje terug op t scootertje bezocht. Leuk.

Daarna mn verslag nog even afwerken en dan vind ik het wel genoeg voor vandaag.

Zaterdag 22 november 2008.

Omdat ik vandaag een flink stuk wil rijden vertrek ik al redelijk op tijd van de camping. Voor de camping maak ik nog even gebruik van de campervoorzieningen en maak ik een foto van deze leuke camping:

En daarna op pad ! Even buiten Ferrera pak ik direct de autostrada en opnieuw gaat het richting Bologna. Want iets meer dan een maand terug op 16 oktober heb ik hetzelfde stuk gereden toen ik vanaf Venezia richting Bologna reed.

Ik rijd nu weer richting Bologna omdat de snelste route via Bologna richting Milano loopt.

Het loopt allemaal gesmeerd. Even later ben ik al langs Bologna. Pas trouwens bij Bologna wel op dat je de "goede snelweg" neemt. De binnenste (2 x 3) rijbanen zijn voor het doorgaande verkeer, de buitenste (2 x 3) rijbanen zijn voor de op en af ritten. En beide gedeeltes zijn gescheiden door een vangrail, dus als je eenmaal op de binnenste rijbanen zit kun je er niet direct meer af.

De rit gaat verder via Modena en Parma naar Piacenza en de route loopt langs de noordzijde van de Apenijnen waar ik continue een mooi uitzicht op heb. Het weer is trouwens perfect om te rijden. Het zonnetje schijnt, het is windstil en er is geen bewolking dus ik kan mooi ver kijken. In de Apenijnen zie ik daardoor de besneeuwde bergtoppen.

Dit stuk autostrada (de A1 van Milaan - Rome) is overigens prima. Omdat er evenwijdig aan de snelweg een nieuw spoor is aangelegd voor de HSL Eurostar zijn er ook allemaal nieuwe (ruime) parkeerplaatsen aangelegd met zelfs overdekte picknicktafels. Maar ik rijd nog even door en als ik na Piacenza de A1 heb verlaten richting Genua stop ik even om wat te eten. Ook bij Piacenze even opletten want er is een nieuwe verbinding tussen de A1 en A21/E70, Helga mn bijrijdster werd helemaal gek. "keren waar mogelijk"... "keren waar mogelijk".

Als ik op de parkeerplaats nog even vlug mn mail gecheckt heb (met een heeeele leuke boeking, daar kan ik dit ritje wel van betalen) besluit ik maar weer door te rijden. Want deze parkeerplaats is minder ruim en ik dreig vastgezet te worden tussen een groep vrachtwagens, dus gauw weer door. De totale rit van vandaag is ongeveer 450 km. en ik zit nu zo'n beetje op de helft. Maar het moeilijkste stuk moet nog komen ...

Na een half uurtje begint het. Ik mijd de stad Genua en ga via de A26Dir. en de A26 richting Genua Voltri/Ventimiglia en dan moet je dus een stuk door de bergen. Deze route bestaat bijna volledig uit bochtige tunnels en bochtige bruggen. Volgens mij is er geen 1 recht stuk. Toen ik hier vorig jaar langs kwam regende het behoorlijk en waaide het bovendien flink. Toen had ik soms het idee dat ik tegen de tunnelwand aangeblazen zou worden als je de tunnel bijna uit reed.

Maar zoals gezegd, het is nu prima weer en het rijdt lekker door. Het leuke van deze weg is wel dat je op een gegeven een tunnel uitkomt en een prachtig uitzicht over de Middellandse Zee hebt. Echt veel tijd om daar naar te kijken heb je natuurlijk niet, maar een mooi gezicht is het wel. Even later draai ik de Autostrada dei Fiori op.

Bij Imperia heb ik een camping uitgezocht die volgens de gids open moet zijn. Maar de campingeigenaren wijken daar nogal s van af en dus heb ik al een paar keer gebeld maar krijg geen gehoor. Iets voor Ceriale stop ik nog een keer, bel ook nog even 2 andere campings (dicht) en besluit maar gewoon door te rijden. In mn achterhoofd heb ik al de gedachte om eventueel door te rijden naar San Remo waar ik vorig jaar ook een paar nachten gestaan heb. Maar als ik bij Imperia de autostrada verlaten heb (totaal voor 450 km. met de camper ! EUR 29,10 tol... valt mee toch ?) en ik bij de camping gearriveerd heb ik eigenlijk mn besluit al genomen.

Want ten eerste kom ik de camping gewoon bijna niet op (zo krap), ten tweede ligt de camping zo'n beetje in het midden van een rotonde aan de Via Aurelia en liggen nagenoeg alle plaatsen tussen (hoge) bomen. Ook de andere camping in Imperia is open maar ook daar ben ik al s geweest en daar was ik ook niet zo kapot van. En dus rijd ik via de Via Aurelia door richting San Remo, ca. 26 km. verderop. Maar wel op de route (naar Montpellier), dus dat hoef ik dan morgen niet te rijden.

Als je haast hebt kun je de Via Aurelia, die helemaal langs de kust loopt en alle dorpjes met elkaar verbindt, beter mijden. Want het schiet echt geen meter op. Maar het uitzicht is geweldig. Bij San Remo is het - uiteraard (want altijd ..) - behoorlijk druk, maar ik weet hier de weg inmiddels en even later rijd ik de camping op. Overigens ... de camperplaats vlakbij de camping (waar ik vorig jaar Joop de Grunninger tegen kwam met wie ik toen nog San Remo 's avonds verkend heb) is verdwenen. Er wordt druk gewerkt en de plaats is foetsie. Of de camperplaats verplaatst is weet ik niet, maar ik zie in ieder geval nu geen campers meer. En dat terwijl er vorig jaar toch behoorlijk wat campers stonden.

Op Camping Villaggio dei Fiori ken ik inmiddels een aantal mensen, maar natuurlijk ... als ik de receptie binnen loop is er maar 1 receptioniste aanwezig en die kent me niet. Maar ze is heel vriendelijk en wil mn contactpersoon wel even bellen. Waarom al deze moeite ? Nou ... Camping Villaggio dei Fiori is een prachtige camping, met uitstekend sanitair, en echt geweldige (verharde) plaatsen direct aan zee .... maar .... het is ook een behoorlijk dure camping. Zeker de plaatsen direct aan zee. Een overnachting voor mij alleen komt al op EUR 26...

Maar goed, dat wist ik natuurlijk van tevoren en vorig jaar heb ik hier ook een aantal nachten gratis gestaan en om die reden heb ik me al voorgenomen om ze gratis op www.moltravel.nl te zetten. Ik zoek een plekje uit en als ik even later bij de receptioniste terug ben heeft ze al gebeld. Ik ben te gast en een gratis advertentie is echt niet nodig. Maar zo steek ik niet in elkaar. Tuurlijk ga ik ze op mn site zetten !

Als de camper staat begint het al te schemeren en ik maak nog een een foto van de ondergaande zon:

en zet daarna een lekker bakkie senseo. Ik heb niet veel puf meer maar ga toch nog even wat mailtjes beantwoorden en die boeking van vanochtend in orde maken. Na het eten uiteraard even Campinglife kijken en naar Paultje en laten we het over het voetbal maar niet hebben .... pfff.

Zondag 23 november 2008.

Gisteren in de namiddag kwam er al wat bewolking en ook vanochtend is het bewolkt. Maar het is droog, het waait (nog steeds) niet en de temperatuur hier is altijd prima. Want dit is nu het 3e jaar dat ik hier eind november sta en steeds is het hier heerlijk. Volgens mij wordt het hier 's nachts ook nooit echt koud.

Omdat de foto van gisteren niet erg duidelijk was en vanochtend de zonnestralen zich door de wolken lijken te wurmen, maak ik er nog even een paar:

Het is echt een geweldige plek en gisteravond had ik een mooi zicht op de lichtjes van San Remo. Maar ik ga vandaag toch weer iets verder. Want Montpellier is nog 400 km. rijden en dat vind ik voor maandag wat te veel, want dan wil ik ook redelijk op tijd op de camping zijn omdat ik me nog wil voorbereiden op de beurs die dinsdagochtend begint.

Tegen het eind van de ochtend rijd ik van de camping. Op naar Frankrijk. Mn navigatiesysteem geeft aan dat ik (terug) door San Remo "naar boven" richting de Autostrada moet. Maar daar heb ik niet zoveel zin in en dus rijd ik eerst een stukkie langs de kust richting Ospedaletti waarbij je continue een prachtig uitzicht hebt. Maar daarna moet ik toch echt richting de Autostrada anders kost het me teveel tijd. En dus begin ik aan de beklimming. Even ter verduidelijking: de Autostrada dei Fiori is heel hoog gelegen. Als je vanaf de kust de bergen in kijkt zie je "ergens boven" de snelweg liggen. Het weggetje richting snelweg is niet al te breed maar het gaat allemaal goed en af en toe heb ik even tijd om van het uitzicht te genieten.

Even later draai ik de autostrada op. Francia/Nice staat duidelijk aangegeven, dus dat kan niet missen. Dit is overigens de 1e keer dat ik via de snelweg ga, de andere keren ben ik altijd via Ventimiglia - Menton - Monaco en de boulevard van NIce gereden. Dat is echt een schitterende route, maar het kost ook heel veel tijd. Maar goed, ook op de snelweg kun je wel raden waar je bent want in de omgeving van Monaco vliegen de "zondagse" Ferrari's, Porsches en Lamborghini's me om de oren.

Onderweg stop ik nog even om wat te eten en om te tanken. De parkeerplaatsen langs de snelweg staan trouwens volledig vol met vrachtwagens. In soms 3-dubbele rijen. Sjonge jonge ... dat lijkt me toch niet fijn om hier het hele weekend in de vrachtwagen te moeten zitten. Roemenen, Hongaren, Polen, Portugezen, Spanjaarden ... van alles wat. Ik ben blij dat ik door kan en even later ben ik al bij Aix-en-Provence waar ik ook weer door een "sportwagentje" ingehaald wordt:

Overigens rijden in Italie ook heel veel nieuwe Fiatjes 500 rond. Een grappig wagentje trouwens, alleen niet echt goedkoop. Prijzen liggen tussen de EUR 13.000 en EUR 19.500:

In 1e instantie was het mn bedoeling om vandaag naar Ramatuelle (bij St.Tropez) te rijden. Daar is nog een camping open, maar dat lag me wat te ver uit de route. En dus is mn einddoel voor vandaag Camping Le Canet Plage in St. Chamas aan het meer Etang de Berre. Vanaf San Remo ongeveer 3 uur rijden, maar uiteraard heb ik er iets langer over gedaan omdat ik onderweg 2x gestopt ben om te eten en te tanken.

En dus rijd ik even voor 16.00 uur de camping op. Volgens de gids en de website van de camping is de camping open. Maar als ik aan kom rijden is het er wel heel erg rustig. Bij de receptie hangt een bordje met de openingstijden van de receptie van maandag - zaterdag. Als je buiten deze openingstijden arriveert moet je even bellen (uiteraard staat dat er alleen in het Frans ....).

Ik heb nog zoiets van "de eigenaar spreek ik later wel, ik zoek wel een plekje" en rijd de camping op. Maar na de 1e bocht verspert een grote slagboom me de weg. Dat gaat dus niet lukken. Ik zie wel mensen op de camping, maar kom er gewoon niet op. Dus toch de eigenaar maar bellen. Die geeft aan dat de camping inderdaad open is, maar dat de receptie pas om 19.00 uur open gaat. Mijn reactie "ja da's allemaal prima, maar hoe kom ik op de camping ?". Weer die opmerking, de receptie gaat pas om 19.00 uur open. Ik ben met stomheid geslagen, die gast denkt toch niet dat ik hier tot 19.00 uur voor de poort op de parkeerplaats ga wachten ?? Wat een verstand.

Dus vertel ik m in mn beste Frans wat ik er van vind en vertrek. Hier kom ik nooit weer. Normaal noem ik de naam van de camping niet als ik iets negatiefs schrijf, maar in dit geval maak ik graag een uitzondering. Want doe dan de camping dicht als je toch geen gasten wilt hebben. En als je geopend bent zorg er dan voor dat er even iemand de poort open doet of laat de poort open op zondag zodat de gasten de camping op kunnen en later kunnen inchecken.

Als ik weg rijd dendert er net een grote goederentrein vlak langs de camping. Ik had op internet al iets gelezen over geluidsoverlast van auto's, treinen en vliegtuigen (het vliegveld van Marseille ligt aan de andere kant van het meer) --> blij dat ik hier weg kan !!

Voor de zekerheid heb ik altijd een "back-up" in dit soort gevallen, een reservecamping in dit geval. Want in Arles, op ongeveer 45 minuten rijden is ook nog een camping open. En dus gauw door want om 17.00 uur is het donker.

De camping heb ik zo gevonden en in de schemer rijd ik de camping op. Okay ... dit bevalt me wel. Ik had een hele toeristische (want Arles !) camping verwacht, maar Camping Les Rosiers is een leuke kneuterige camping op ca. 2 km. van het oude centrum van Arles. Het sanitair is eh .. typisch Frans, maar de plek is heerlijk rustig.

En als de camper te plek staat, de schotel werkt, de senseo werkt en internet goed werkt vind ik het allemaal wel prima. Omdat het niet echt warm is (door het koken warmt de camper lekker op) en omdat de camper redelijk vlak staat, besluit ik vandaag pannenkoeken te gaan bakken. Daar begin ik maar gelijk mee want om 19.00 uur wil ik natuurlijk voor de buis zitten.

Tijdens het voetbal (met name bij de wedstrijd van Willem II) kijk ik met verbazing naar de hoeveelheid sneeuw die er ligt. Sjonge jonge .. ik heb wel geluk dat ik dit weekend nog niet teruggereden ben.

Op het moment dat ik met dit verslag bezig ben (maandagochtend) krijg ik een mailtje van een camping vlakbij Venetie, daar sneeuwt het ook !! Echt niet te geloven. Vorig jaar rond deze tijd stond ik nog in Venetie op de camping ...brrrr...

Na het voetbal werk ik mn verhuursite bij en rond 22.30 uur vind ik het wel genoeg.

Maandag 24 november 2008.

Vannacht viel de kou wel mee, maar dat komt natuurlijk ook omdat ik de hele avond de kachel aangehad heb. Maar als ik vanochtend mn snufferd boven de dekens uit steek "vriest ie er bijna af". Brrrr.....

Dus gelijk mn elektrische kacheltje maar even aan. Maar het wordt niet echt warm en dus ook mn hete luchtverwarming (op gas) er maar even bij aan.

Mn bedoeling is aan het eind van de ochtend te vertrekken want de camping bij Montpellier ligt op ongeveer een uurtje rijden. Dan kan ik me hier vast voorbereiden op de route, mn verslag bijwerken en wat mailtjes beantwoorden. En natuurlijk even een foto maken van mn plekkie hier:

Je kunt het niet helemaal goed zien, maar gisteravond rond 19.00 uur kwam er nog een Franse camper naast me staan. Verder zijn er geen gasten.

Het zonnetje komt er trouwens lekker door en later op de ochtend helpt het zonnetje de camper wat opwarmen.

Tegen 11 uur ga ik richting receptie om af te rekenen en dan blijkt ineens dat er een Nederlandse manager op de camping is. En dus raken we uitgebreid aan de klets. Uiteraard ook zakelijk maar ook hoe hij hier terecht komt.

En uiteindelijk rijd ik ruim een half uur later van de camping. Onderweg nog even tanken en dus kom ik pas rond 12.45 uur aan op Camping le Plein Air des Chenes in Clapiers, iets boven Montpellier. En natuurlijk .... receptie dicht. En natuurlijk .... slagboom dicht. Maar in dit geval gaat de receptie om 14.00 uur weer open. En ik wil nog even eten.

Als de receptie geopend is en ik ingecheckt heb, informeer ik nog s naar de mogelijkheden om bij het beurscomplex te geraken. Dat had ik voor de tijd al via de mail gedaan, maar nu krijg ik te horen dat dat met het openbaar eigenlijk niet te doen is. Ik moet eerst een kwartier lopen naar de bushalte, vanaf daar gaat een bus 1x per uur (ze weten niet hoe laat) naar een halte aan de rand van Montpellier. Daar moet ik overstappen op de tram naar het station en vanaf daar kan ik waarschijnlijk (......) met de bus naar het beursgebouw.

Een beetje pissed-off zoek ik een plekje op de camping. Wat nu ? Ik bedenk dat ik het in de mail ook niet duidelijk gevraagd heb. Ik vroeg of ik vanaf de camping gemakkelijk bij het beursgebouw kon komen, maar heb niet verteld dat ik met de camper was en met het openbaar vervoer wilde. En met de auto kun je er inderdaad heel gemakkelijk komen ...

Maar goed, dit is de enige camping in de verre omgeving die geopend is. En mn camper op een camperplaats stallen doe ik ook liever niet en geeft bovendien problemen met de stroomvoorziening voor mn camper. Als ik op internet het weer voor de komende dagen bestudeerd heb, heb ik mn besluit genomen: ik ga met de scooter. Want het beursgebouw is maar 12 km. hier vandaan. Dat is - ook met kou - nog wel te doen.

De rest van de dag ben ik bezig met emails beantwoorde, me voorbereiden op de beurs en uiteraard later op de avond moet ik even naar Waar is de Mol kijken.

Dinsdag 25 november 2008.

Gelukkig begint de beurs vandaag om 10.00 uur. Dan heb ik wat meer tijd, want mn scooter moet nog "van stal" en bovendien kan het buiten dan nog even opwarmen. Want het was vannacht behoorlijk fris en vanochtend hoorde ik mn buurman het ijs van de ramen van zn auto krabben. En natuurlijk moet ik ook nog zoeken straks, want ik ben hier niet echt bekend.

Maar ... ik kreeg zo straks een goed idee. Eerder ben ik in Toscane ook een keer met de scooter op stap geweest en toen had ik mn navigatiesysteem in mn zak. Als ik het niet (zeker) wist stopte ik en keek ik op mn schermpie. Maar dat is in zo'n drukke stad als Montpellier natuurlijk niet te doen. En toen bedacht ik me vanochtend dat ik misschien ook wel "een oortje" in kon doen en twas even zoeken, maar ik heb een exemplaar gevonden wat er in past.

En dus vertrek ik rond 9.15 uur met oordopjes in (blijft goed zitten met de helm er overheen) en het werkt prima. Links, rechts, 2e afslag rotonde, volgende kruising linksaf .... ik cross door Montpellier alsof ik hier al jaren kom ha ha.

Maar op het eind gaat het toch mis. Ik was er al een beetje bang voor: ik heb een "touch screen schermpje" en als er iets tegen aan komt, kan het zijn dat Helga ineens verkeerde opdrachten geeft. Of in dit geval: niets meer zegt. Maar gelukkig staat het beurscomplex al op de borden en even later parkeer ik de scooter (parkeren geen probleem) bij het beursgebouw en loop gelijk mn collega uit Spanje tegen het lijf.

Hij spreekt vloeiend Frans en hij lult ons zonder badges naar binnen. De stand is inmiddels ingericht door de eigenaren van Recreatie Media en even later kunnen we al aan de bak. Het loopt redelijk door, maar echt heel druk is het niet.

De beurs is vandaag tot 18.00 uur maar ik "krijg toestemming" om wat eerder te vertrekken zodat ik voor donker "thuis" ben. Maar dat lukt niet helemaal, want dit keer geeft Helga aan dat ik bij een rotonde de 3e afslag moet nemen, maar helaas ... de rotonde is er niet meer.

En dan is het even zoeken als de plaats waar de camping ligt niet op de borden staat. Op goed geluk en gevoel neem ik een paar afslagen, wordt 2x teruggestuurd naar de rotonde die er niet is en de 3e keer zie ik wat bekends en even na 18.00 uur rijd ik weer de camping op. Terug bij de camper besluit ik eerst even een hete douche te pakken en dat is wel een groot voordeel van deze camping: elke plaats heeft prive-sanitair. Dus ook een eigen douche vlak achter de camper. Heel erg fijn !

Na het eten ga ik eerst met een voorstel voor een groep aan de slag. Maar net als ik deze wil printen is het ineens heel stil in de camper ... stroom uitgevallen ! Ik kijk even verschrikt naar mn apparatuur, maar daarna hoor ik buiten stemmen. Als ik buiten poolshoogte heb genomen blijkt het gehele gedeelte waar de campers en caravans staan, zonder stroom te zitten.

Maar nog veel erger: naast me staan Schotten en die overnachten in een tent. Dat is natuurlijk al niet fijn, maar de vrouw is ook nog zwanger en ze hebben nog een kindje van 2 jaar. Met een elektrisch kacheltje houden ze de tent wat warm en hun kunnen natuurlijk niet overschakelen op gas zoals in de camper.

Iets verderop staan Nederlanders met een caravan en tegenover mij een Nederlandse camper. En die zijn al bezig om allerlei kabels aan elkaar te koppelen om stroom voor die Schotten te krijgen. Want iets meer dan 100 meter verderop is nog wel stroom. Dat ga ik niet redden dus ik laat het verder maar. Het zal morgen wel opgelost worden. Maar goed ... vanavond dus niet printen en geen senseo.

Woensdag 26 november 2008.

Dit keer begint de beurs om 9.00 uur, maar de scooter staat buiten al klaar (onder de luifel) en ik weet de weg, dus dat scheelt. Helaas nog steeds geen stroom, dus maar even een ouderwets bakkie leut zetten. En daarna vlug weg.

Oei ... dit keer is het nog kouder. Het is natuurlijk een uur vroeger dan gisteren en ik heb het idee dat mn vingers bijna bevriezen. Want heb ik natuurlijk geen handschoenen bij me.

Bij elk stoplicht warm ik mn handen wat op en even voor 9.00 uur loop ik het beursgebouw binnen. Mn collega is ook al aanwezig en we zijn eigenlijk beide van mening dat het tot nu toe nog niet echt een succes is. We hebben allebei vanochtend nog afspraken en als we aan het eind van de ochtend weer samen bij de stand staan begint het ineens te lopen. En eigenlijk is het de gehele dag niet meer rustig geweest. Helemaal super ! Behoorlijk wat contracten gesloten en ik lul inmiddels Frans alsof ik hier geboren was (bweeehhh).

En ook heel leuk: ik kom vandaag heel veel bekenden tegen. Campings die ik 2,5 jaar geleden in Frankrijk bezocht heb voor de Kosmos Campingwijzer, campings die ik voor Recreatie Media de afgelopen jaren bezocht heb en mensen die je op andere beurzen ook tegen komt. Want er staan hier behoorlijk wat andere Nederlandse bedrijven. En heel grappig: ook mn andere opdrachtgever: de Kosmos Campingwijzer, waarvan Vacanceselect eigenaar is, is hier ook en ik kom een aantal mede consulenten tegen.

Ook nu weer vertrek ik iets voor 17.00 uur en dit keer ben ik net voor donker terug bij de camper. En gelukkig de stroom werkt weer. Eerst even weer lekker douchen en daarna lijkt het me wel tijd voor SNERT !! Daar is het echt weer voor ha ha. Maar dan ineens hoor ik de koelkast aanslaan. Nee he ! Weer de stroom uitgevallen. Mn Franse buurman heeft het helemaal gehad en stuift met zn bus richting receptie. En 10 minuten later is er weer stroom. Dus vlug even het voorstel wat ik gisteravond gemaakt heb printen en net op tijd ...want even later is het weer gebeurd.

Dus ga ik nog maar s buiten kijken. Daar zijn inmiddels mensen van de camping druk bezig en ook de Nederlanders staan erbij. Die vertellen dat de Schotten (van de tent) vannacht nog naar een hotel zijn gegaan omdat de kachel (waarschijnlijk door de lengte van de kabel) niet goed functioneerde. Sjonge jonge ...

Ik begin er nu ook wel een beetje flauw van te worden. Mn gas raakt nu aardig snel op en de accu's van de camper zijn ook al behoorlijk leeg. Maar ik moet toch nog wat dingetjes doen en dus kruip ik nog even achter de laptop.

Donderdag 27 november 2008.

Ook als ik wakker word is er nog steeds geen stroom. Ik hoop toch echt dat het vanavond wel weer werkt, want anders heb ik een probleem. Dus opnieuw maar even een ouderwets bakkie leut zetten en even voor half 9 spring ik op de scooter. (ongeveer zoals Zorro dat ook altijd deed ... maar dan op zn paard) Dit keer heb ik Helga thuis gelaten en onderweg bedenk ik me opnieuw dat de scooter toch wel heel erg handig is. Want 's morgens moet ik naar Montpellier (en dus bijna het hele stuk file) en terug eerst iets naar Montpellier en daarna weer Montpellier uit en dus weer file. En met de scooter kun je mooi overal tussendoor en bij langs. Ideaal ha ha.

Precies om 9.00 uur ben ik op de stand en samen met GP (mn collega-agent uit Spanje) maken we alles klaar voor de laatste dag. We zijn wel benieuwd wat het vandaag gaat brengen. Volgens andere (Ned.) standhouders is het vanmiddag redelijk vlot afgelopen, maar ook vanochtend is het niet druk. Tussen de middag kruip ik nog even met een heerlijk broodje in het zonnetje, want uit de wind en in de zon is het prima te doen.

Later op de middag gaan we nog even met zn allen om tafel en zijn het er wel over eens dat dit een interessante beurs is. Het zal ook zeker een vervolg krijgen. Want er komen hier echt gigantisch veel campingeigenaren. Het aantal Italiaanse en Spaanse campinghouders viel wat tegen, maar ja ... alleen in Frankrijk zijn er al 6.000 !! campings. Ook waren er opvallend veel Nederlandse campingeigenaren ... eh ... van een camping in Frankrijk dan he !

Maar goed, die spreek je ook vaak direct omdat ze mede-Nederlanders zien. Zo kwam ik vandaag een stel tegen die al 9 jaar een bungalowpark in Frankrijk hebben. Toen we het over Nederland kregen bleek de man uit Appelscha te komen en de vrouw uit Blesdijke .... nou, daar ligt Noordwolde zo ongeveer precies tussenin.

Aan het eind van de middag breken we de stand gezamenlijk af en even voor 17.00 uur zit ik weer op de scooter. Het is nu wat bewolkt en volgens mij heb ik heel veel geluk gehad de afgelopen dagen want voor morgen zijn de voorspellingen wat minder. Want het is natuurlijk niet handig als je een vette bui op je snufferd krijgt en daarna op de beurs moet staan.

Terug in de camper zie ik dat de stroom weer werkt. Ik informeer nog even bij mn Nederlandse buurman of het nu structureel in orde is. Volgens hem wel, want ze hebben vanmiddag een geheel nieuwe stroomkast geplaatst. Okay .. dan gaan we m gelijk even testen: en ja hoor .. de Senseo werkt ! super ! Even vlug een bakkie snert en daarna onder de plomp.

Na het eten en de afwas (van 2 dagen) kruip ik nog even voor de tv en opnieuw krijg ik weer niet veel uit handen. En de stroom ? ... geen problemen dit keer.

Vrijdag 28 november 2008.

Mn bedoeling is om vandaag weer naar camping Des Nations in Auberives sur Vareze te gaan, maar in de Kosmos Campingwijzer zag ik dat de camping niet meer het gehele jaar open is. Ook op internet "zijn de sites het niet met elkaar eens", de camping heeft geen website en telefonisch kan ik de camping niet bereiken. Tja ... dan toch maar iets eerder weg.

Maar eerst alles in de camper maar s even opruimen. Want het is echt wel een rommeltje geworden de afgelopen dagen. Toen ik wakker werd spatterde het al wat en aangezien het nu droog is ga ik eerst de scooter achterin rijden. Dat klinkt heel simpel, maar dan moet er eerst behoorlijk wat uit. Bijna een uurtje later ben ik in principe klaar voor vertrek.

Ik wil ook nog even kijken of ik de eigenaar te spreken kan krijgen en ze moeten van de receptie het prive-sanitair nog controleren (daarna krijg je de borg van EUR 20 terug). Ik heb trouwens nog wel het voornemen om wat van de stroom te gaan zeggen want zoals dat de afgelopen dagen gegaan is, vind ik echt niet kunnen.

Maar dan wenkt de receptioniste mij dat ik verder kan lopen. Huh ? Bij het kantoor van de eigenaar aangekomen zit deze de informatie die ik maandag al had afgegeven, te bestuderen. Wat volgt is het meest vreemde gesprek wat ik ooit gevoerd heb. Want eigenlijk reageert de beste man totaal niet op wat ik zeg. Hij neemt zwijgend mn voorstel door en af en toe gebaart hij dat ik even stil moet zijn. Ik ben wel wat gewend maar dit is wel heel erg hautain, om maar s een Frans woord te gebruiken. Af en toe mompelt ie wat.

Omdat ik niet weet wanneer ik weer "mag" praten, begin ik maar gewoon weer, pak m het voorstel uit de handen, schrijf mn speciale voorstel erop en geef het m weer terug. Zonder wat te zeggen ... Het lijkt of ie even probeert te lachen en vervolgens gaat hij op internet de sites bekijken. Maar ook dat moet ik wat sturen. Nou gaat het wat te ver om hem ook het toetsenbord af te pakken en dus geef ik m aan welke campings aangepast zijn (de site www.campings.nl is onlangs volledig "gerenoveerd"). Uiteraard kijkt hij daar niet naar, maar op een gegeven moment lijkt hij toch te reageren.

Ik weet dat dat de beste man nog een (mooie) camping heeft --> Camping Les Vagues in Vendres Plage. En deze camping heb ik in april 2007 bezocht. Ik wacht nog even met mn troef en begin bewust niet over de 2e camping. Dan komt eindelijk de vraag ha ha --> wat kost het om beide campings op alle 3 de sites te plaatsen ? En dus pak ik m weer het voorstel af, maak een mooi voorstel en 10 minuten later staat ik met een heel mooi contract buiten.

Samen met de receptioniste trouwens, die met me mee loopt naar de camper om het sanitair te controleren. Ze vraagt of het gelukt is en ze begint te lachen. De eigenaar is ietwat vreemd zegt ze ... goh ?

Ik laat het stroomprobleem maar voor wat het is en een half uurtje later rijd ik van de camping.

Ik pak eerst een stuk snelweg tot iets voorbij Nimes en neem dan een short-cut via Remoulins en Bagnols-sur-Ceze. Deels omdat het gewoon korter is en deels om tol te besparen. Want van Montpellier tot Lyon betaal ik alleen al EUR 38 en dan moet ik morgen nog een stuk tolweg tot aan Nancy/Metz. Als ik bij Remoulins noordwaarts ga, kom ik er pas achter dat ik deze route al eerder genomen heb. Ik heb het nog even nagekeken (toch makkelijk zo'n verslag) en dat was dus in april vorig jaar toen ik de laatste campings in La Grande Motte bezocht had en onderweg was richting Nederland.

In Bagnols-sur-Ceze doe ik nog even boodschappen en uiteraard een verse (warme) baguette. Inmiddels is het behoorlijk gaan regenen en als ik mn boodschappen opgeruimd heb, besluit ik hier ook maar gelijk even te gaan eten. Daarna gaat de rit weer verder richting Montelimar. Als ik bij Pont-st.Esprit de Rhone oversteek moet ik wel lachen. Want hier heb ik vorig jaar toen ik naar Italie ging (zie verslag en foto 16 september 2007) gestaan, direct aan de Rhone. Heel apart ...

Ik houd de N7 (de BISweg richting Lyon) aan tot iets onder Montelimar en neem dan de snelweg. Want ik weet dat je bij Montelimar een heel eind om de stad moet rijden en dat het daar ook vaak druk is. Ik houd de snelweg aan tot ongeveer halverwege Valence - Lyon en rijd rond 15.30 uur de camping op. Kben heel benieuwd ...

Maar de eigenaresse is aanwezig. Ik begrijp (ze spreek alleen Frans) dat ze dit jaar nog wel in de winter geopend zijn en dat ze in januari 2009 ook wel open zijn (da's wel handig voor als ik naar Spanje ga) maar dat het nog niet zeker is of ze volgende winter (dus eind 2009) ook nog geopend zullen zijn. Nou ja ... dat zien we dan wel weer.

Dit is volgens mij de 4e keer dat ik hier ben en ga weer op hetzelfde plekje staan want dan weet ik dat de schotel werkt. Als ik een half uurtje sta komt er een Nederlandse camper naast me staan. Als ik de camper zie moet ik wel lachen want vorig jaar kwam ik hier mensen tegen waar ik op deze camping ook al s eerder naast gestaan had en deze mensen waren hier vorig jaar ook toen ik er was. In mn verslag van 1 december 2007 schreef ik dat ik samen met een Nederlandse camper van de camping reed en gezamenlijk een stuk richting Lyon heb gereden. En dat ik ze later weer tegen kwam. Nou ... die staan nu naast me... heel toevallig.

Het is hier trouwens behoorlijk fris, de voorspelling is tussen -1 en -4 ....brrr ... zo koud heb ik het nog niet gehad. De rest van de dag besteed ik mn tijd achter de laptop. Mn verslag bijwerken, mailtjes beantwoorden en een boeking regelen.

Zaterdag 29 november 2008.

Vandaag wil ik op tijd vertrekken want ik heb 600 km. op het programma staan. En dus rijd ik even voor 9.00 uur van de camping. Op naar Lyon. Daar zal het, gezien het tijdstip, nog wel niet zo druk zijn. Even voorbij Vienne rijd ik de snelweg op. In Lyon aangekomen zie ik in de berm sneeuw liggen. Oh jee ... Maar het valt mee. Als ik Lyon voorbij ben is de sneeuw ook verdwenen.

Het is droog maar het is wel behoorlijk mistig. Tijdens het rijden heb ik er geen last van, maar veel meer dan de snelweg, het verkeer en de berm zie ik niet. En in die mist is het bovendien behoorlijk fris. Ondanks dat ik de verwarming behoorlijk opgeschroefd heb, wordt het niet echt warm in de camper.

Aan het eind van de ochtend stop ik even voorbij Dijon op een parkeerplaats om even wat te eten, uiteraard vergezeld van een bakkie leut. En daarna weer verder. Dit keer houd ik gewoon de snel(tol)weg aan, omdat ik het anders vandaag niet ga redden. Als ik een half uurtje heb gereden komt de zon er door en is de mist weggetrokken.

Bij Toul, even voor Nancy, eindigt de tolweg .... ben benieuwd. Oeps .. EUR 45. En gelijk is het te merken. Het wegdek is een stuk minder en ook 4-baans. Want dat moet gezegd worden. De tolwegen in Frankrijk zijn niet goedkoop, zeker in vergelijking met Italie, maar de wegen en de parkeerplaatsen zien er allemaal prima uit.

Bij Nancy is het - zoals altijd - weer behoorlijk druk, maar ik kan doorrijden. Even voorbij Metz stop ik nog even om te tanken. Ik red Luxemburg net niet. En dat scheelt behoorlijk. In Frankrijk heb ik bij de supermarkten ca. EUR 1,05/1,09 voor de diesel betaald, hier aan de snelweg is het EUR 1,23. En als ik later in Luxemburg de tank helemaal vol gooi, betaal ik zelfs minder euro's dan er liters in gaan. Goh .. dat is lang geleden. Per liter EUR 0,90 !!

Bij dit tankstation (als je vanaf Metz komt de 2e langs de snelweg richting Luik, dus voorbij Luxemburg) kun je trouwens ook je vuile water lozen en dus maak ik daar nog even gebruik van. Even terug was het trouwens nog even goed oppassen want er lag een auto op de kop op de snelweg. Hoewel het duidelijk met waarschuwingsborden stond aangegeven dat er een ongeluk was gebeurd werd ik nog met een flinke gang door een Fransoos ingehaald die vervolgens behoorlijk in de remmen moest. Sufferd.

Rond 16.15 uur rijd ik Camping Officiel in Arlon op. Ook op deze camping heb ik al regelmatig gestaan en de "oppas" - de eigenaresse is weer op vakantie - herkent me. De campers en caravans worden in de winter allemaal in een rij op een pad gezet, maar ik rijd meestal naar een lager gedeelte (ook op het pad) omdat je dan niet zoveel last van het lawaai van de weg hebt. Dat weet ze nog en ze wijst al ha ha.

Als ik de camper te plek heb uiteraard eerst even een bakkie senseo en dan hijs ik mezelf maar direct achter de laptop. Want ik wil nog wat doen en dan kan ik maar beter direct beginnen want anders heb ik waarschijnlijk toch geen puf meer.

Vanavond eet ik - en dat is ook een vast concept - visfilet met rijst en kerrysaus. Want dat moet 3 kwartier in de oven en afgezien van het feit dat het gewoon heel erg lekker is, warmt de camper ook lekker op.

Morgen is het, de stoppauzes niet meegerekend, nog ca. 5 uur rijden. Dus morgenvroeg vertrek ik voor het laatste stuk naar Nederland. Ik blijf wel het weer angstvallig in de gaten houden want er wordt sneeuw voorspeld ....

Zondag 30 november 2008.

Nou ... die sneeuw die kwam er. Was het gistermiddag nog mooi zonnig weer, nu is het behoorlijk wit:

Als ik de wc-cassette geleegd heb en weer wat opgewarmd ben door een warme douche besluit ik maar direct te vertrekken. En dus rijd ik even na 9.00 uur van de camping. Ik ben trouwens wel blij dat het pad waar ik op sta van kleine steenjes is en niet van asfalt. Want ik moet iets omhoog rijden en door de sneeuw is het wel wat glad. Maar nu gaat het prima en even later zit ik op de snelweg richting Luik.

De weg is redelijk schoon, maar op sommige momenten is het behoorlijk oppassen, met name bij de viaducten en op en afritten. Ca. 75 km. voor Luik ligt er ineens behoorlijk wat sneeuw, ook op de weg. Even ben ik bang dat hoe noordelijker ik kom hoe slechter het wordt, maar als ik even later aan de afdaling naar Luik begin is de sneeuw volledig verdwenen.

En als ik Luik voorbij ben komt het zonnetje er zelfs door. Tot iets voorbij Maastricht blijft het prima, maar daarna begint het behoorlijk donker te worden en in de omgeving van Arnhem begint het ineens behoorlijk te sneeuwen. Maar als ik bij Apeldoorn richting Deventer af sla wordt het al weer wat beter. Tegen 15.00 uur bereik ik zonder kleerscheuren Lemelerveld. Het einde van opnieuw een boeiende reis.

Slotwoord:

Wellicht val ik met sommige dingen in herhaling, maar opnieuw is Italie mij weer goed bevallen. En dat terwijl dit de "moeilijkste" reis is. Dat komt door de maand november. In november kom je niet alleen onderweg steeds minder kampeerders tegen, maar ook bij veel campings sta je voor een dichte deur/poort. Dit keer was ik er wat beter op berekend (door ervaring) door een Italiaanse simkaart aan te schaffen waardoor ik uiteindelijk toch nog op veel campings afspraken kon maken... soms stond ik voor de poort vanuit de camper te bellen met de receptie en werd de poort geopend ha ha.

Zakelijk is het me (weer) niet tegen gevallen. Natuurlijk heb ik ook te maken gehad met de kredietcrisis al was dat bij de campings minder te merken dan bij mijzelf door teruglopende boekingen. Maar dat laatste is al weer historie. Sommige campings hadden zelfs al een stijging van het aantal geboekte mobil-homes voor 2009 ten opzichte van een jaar ervoor. Er werd daarbij aangegeven dat gasten juist door de kredietcrisis minder verre reizen maken en geen dure hotels meer boeken maar een mobil-home op een camping.

Daarnaast was dit al weer mn 3e reis naar Italie en heb ik de afgelopen 2 jaren al "de krenten uit de pap" gehaald. Oftewel, de grotere campings zijn al klant. Ook ben ik, door de groeiende contacten, meer in gesprek met grote groepen campings. En daar moet je zeer veel geduld voor hebben. Maar als er dan uiteindelijk een groep akkoord is, maakt het ook gelijk de hele reis - zakelijk gezien - goed.

Ook deze keer heb ik weer mooie dingen beleefd, met al op 4 oktober zeer koude nachten, ijs op de ruiten en sneeuw op de bergen in Sud-Tirol. Een mooi uitstapje naar de Murano en Burano ... de eilandjes bij Venetie op 15 oktober. Een bezoek aan de prachtige stad Bologna op 17 oktober. De prachtige natuur in Toscane eind oktober. Mn heerlijke scooterritje over het prachtige schiereiland Monte Argentario op 1 november. Uiteraard mn bezoek aan de prachtige stad Rome op 5 november en tot slot mn bezoek aan het kleinste staatje ter wereld: San Marino op 17 november.

Het weer was trouwens weer geweldig, op enkele uitzonderingen na dan. Met name in de laatste weken waren de nachten behoorlijk fris, maar overdag is het eigenlijk bijna altijd mooi weer geweest.

Kortom, dit wordt zeker weer vervolgd ....

Beurs Montpellier:

In de laatste week van november ben ik vanuit Italie naar Montpellier gereden omdat we daar 3 dagen een Vakbeurs hadden. Vakbeurs betekende in dit geval dat de bezoekers voor 95% uit (Franse) campings bestonden. De stands werden dus bezet door bedrijven die op wat voor wijze ook maar iets voor campings kunnen betekenen. Dus bedrijven als zwembadleveranciers, verzekeraars, leveranciers van elektrische (camping) wagentjes, (opblaasbare) speelattributen, gereedschap en mobil-homes, onderhoudsbedrijven, tuinbedrijven en promotiebedrijven. Naast bijv. de ACSI, Pharos reizen (ANWB), Vacanceselect waren wij ook met 4 mensen van Recreatie Media (www.recreatiemedia.nl) vertegenwoordigd:

mijn collega Gerard Paul (rechts) en moi.