Verblijf op Elba. Zaterdag 13 - vrijdag 19 oktober 2007.

Zaterdag 13 oktober 2007.

Vandaag ga ik met de scooter op pad. Maar 's morgens vroeg is het nog een beetje fris en bovendien wil ik om 8.30 uur 's ochtends geen lawaai maken. Dus kruip ik eerst nog even achter de laptop. Oh .. mooi moment om even wat van de camping te laten zien. Langs de camper (aan de achterzijde) heb ik dit uitzicht:

Vlak achter de camper loopt een pad naar beneden richting strand. Dit strand is heerlijk gelegen aan een baai:

's avonds heb je dit uitzicht vanaf de camping. Op de camping staan naast de vele Zwitsers en de 2 Duitse campers 1 Ned. stel met de tent, die hebben dus dit uitzicht, echt helemaal geweldig:

en dit uitzicht op het strand:

Kortom. De camping ligt magnifiek. In de zomer zal het ongetwijfeld anders zijn maar nu is het hier overal heerlijk rustig. Het strand van de camping zelf is niet echt groot maar het volgende strand, op de foto hierboven achter de rots, ligt op loopafstand en is veel groter.

Tegen 9.30 uur heb ik de scooter klaar staan voor vertrek. Ik heb inmiddels een gedetailleerde kaart en wat tips meegekregen en ik ben heel erg benieuwd. De bedoeling is om vandaag het midden en westelijk gedeelte van Elba te gaan bezoeken. Waar ik wel een beetje mee zit, is dat ik de tank zo goed als leeg heb. En de meeste dorpjes hier hebben geen tankstation (het lijkt Makkinga wel ..)

Via Lacona gaat de rit via de zuidzijde van het eiland richting Marina di Campo. Vlak voor deze laatste plaats moet ik een flinke berg over en ik ben blij als ik boven ben en de motor nog steeds loopt. Want bij de afdaling begint er al een lampje te branden. Gelukkig vind ik kort daarna een tankstation en maak ik ook mn 1e stop in Marina di Campo. Wauw !!

Ik geniet even van het uitzicht en ga nog even pinnen. Als ik het dorp uitrijd zie ik boven op een berg dit dorpje liggen: S. Piero in Campo. Links daarvan zie je de hoogste berg van het eiland liggen, Monte Capanne met een hoogte van 1019 meter.

Daarna verder naar het dorpje Cavoli. Voordat ik het dorpje bereik zie ik een mooi punt om even een foto te maken. Er komt mij geen verkeer tegemoet en ook achter mij zie ik niks, maar als ik (over de doorgestrokken streep) keer komt er net wel een auto om de bocht ... ja hoor, ook nog uitgerekend een politieauto. Hij kijkt een keer boos, maar volgens mij is dat z'n gebruikelijke blik. Maar goed, het uitzicht op Cavoli is werkelijk schitterend:

En dus besluit ik maar bij het restaurantje wat je boven midden op de foto ziet even wat te gaan drinken. Van linksboven af zie je een weggetje richting het restaurant lopen. Voordat je dit weggetje oprijdt moet je eerst voor een verkeerslicht wachten omdat het weggetje te smal is om elkaar te passeren. Na een tijdje (naar mijn mening) voor niks te hebben gewacht ... er komt geen verkeer aan en als ik een auto tegen kom kan die mij toch wel passeren ?? besluit ik door te rijden. En dan ... tuuuuurrlijk !! kom ik diezelfde grappenmaker weer tegen.

Dit keer heb ik het verbruid en verwacht ik eerlijk gezegd een bekeuring maar ik weet me eruit te lullen door te zeggen dat ik helemaal geen verkeerslicht heb gezien (zat ook wel iets verstopt...), waarop ik achter hem aan moet rijden en hij mij het laat zien. Oh ... daar .... Ik wacht dit keer netjes tot ie groen (het verkeerslicht he .. niet die politieman ..) is en zit even later overheerlijk direct aan het strand met een bakkie cappuccino en een warme croissant te genieten van het heerlijke weer:

Het volgende plekje waar ik weer een prachtig strand tegen kom is Fetovaia ... sjonge jonge wat mooi:

Ook hier besluit ik even naar "beneden" te rijden. Dit zijn echt heerlijke plekjes:

Daarna gaat de rit langs de westkust. Daar, bij de plaatsen Pomonte en Chiessi zijn minder stranden. Dit komt mede omdat de rotsen hier vrij hoog zijn. Wel kom ik langs een plek waar het water echt superhelder is. Je ziet dan ook allemaal duikers actief:

Even verder kom ik een aantal huisjes tegen met een magnifiek uitzicht. Sjonge jonge, je zal hier maar wonen:

Eenmaal weer aan de noordkant bezoek ik de bergdorpjes Marciana en Poggio. Beide dorpjes zie je al van verre liggen:

Als ik in Marciana aan kom parkeer ik de scooter even om mn meegebrachte croissantjes op te eten. Want het is inmiddels al 12.30 uur. Overigens is het ideaal om dit eiland met de scooter te bekijken. Je kunt overal even stoppen en overal parkeren (daar heb ik met de camper nogal s moeite mee) en bovendien zit er bijna geen recht stuk tussen. En met de scooter kan ik nu nog sneller rijden dan met de camper.

Marciana is een leuk oud dorpje. Hier heeft de tijd echt stilgestaan:

t

Ook het bergdorpje Poggia vraagt om even bezocht te worden:

Veel moderner is Marciana Marina en bovendien ook veel meer op het toerisme gericht:

Daarna besluit ik even een flink stuk door te rijden richting Portoferraio. Want daar wil ik nog 1 (speciaal) strand bezoeken en nog even boodschappen doen en om 16.00 uur heb ik de afspraak met de campingeigenaar. En ik wil nog even het gesprek voorbereiden. Ik wilde eigenlijk ook nog even naar het strand (bij de camping), maar dat ga ik niet meer redden.

Bij Portoferraio, de "hoofdstad" van Elba ligt namelijk nog een bijzonder strand. Dit strand la Ghiaie is door mn Zwitserse buren omgedoopt tot Dalmatiers strand. Het strand bestaat namelijk voor het grootste gedeelte uit ronde witte stenen met zwarte vlekken erop. Heel apart. Op de foto kon je het niet zo goed zien, dus daarom maar even zo:

Daarna doe ik in Portoferraio nog even boodschappen en rol ik even na 15.00 uur de camping op. De boodschappen opruimen en daarna natuurlijk eerst even een bakkie senseo. Pfff.... daar ben ik wel aan toe.

Om 16.00 uur loop ik naar "boven" richting receptie. Ik ben heel benieuwd wat er nu gaat gebeuren....

Maar natuurlijk .. als ik bij de receptie ben is eigenaar Graziano weer nergens te bekennen. Z'n neef Marco, die redelijk goed Engels spreekt en vanmiddag zou gaan vertalen komt even later wel. Ondertijd haal ik even mn laptop op om te kijken of de snelheid van de verbinding hier wel goed genoeg is om te bellen. Want op de plek (in de camper) lukt dat niet en ik moet eigenlijk nogal wat telefoontjes plegen.

Het werkt en even later is Graziano ook gearriveerd. Wat volgt is een leuk maar vreemd gesprek. Mn 1e kennismaking met Graziano was op de Vakantiebeurs in Utrecht en ook daar maakte hij soms een verwarde (drukke ..) indruk. Ondanks dat het gesprek goed verloopt heb ik totaal geen idee welke kant dit op gaat.

Als ik m een voorstel voor 5 campings gedaan heb (die hebben samen een internetsite: www.campingbest.it ) wil hij van mij de allerlaagste prijs weten. Dat heb ik m eigenlijk al gedaan, maar omdat ik het idee heb dat als ik het nu niet regel het hier nooit van de grond komt. En dus bied ik m nog een extra korting aan als we binnen een week het contract kunnen tekenen.

Zonder wat te zeggen loopt ie naar buiten en begint luidkeels (uiteraard ..) te bellen. Volgens Marco met de andere campings. Oke .. dan is het goed ha ha.

Als hij na een kwartier weer terug komt zijn 3 van de 5 campings (inclusief z'n eigen camping) accoord. Kijk, dat schiet op. De 4e verwacht hij dit weekend nog te horen, maar van de 5e camping is de eigenaar met vakantie en die komt volgende week vrijdag pas terug. Shit ! Wat nu ?

Ik blijf erbij dat ik nu de handtekening moet hebben en dring er bij Graziano op aan om te proberen die 5e camping te bereiken. We spreken af dat hij mij dinsdagmiddag weer verder informeert. In het "ergste" geval zit ik hier nog een week.

"ergste", want het is niet echt een ramp om hier nog een week te moeten blijven en bovendien heb ik dan ca. EUR 1.100 provisie in het vooruitzicht. Daarnaast heeft hij ook geregeld dat ik maandagmorgen de receptie in mag. Die is dan gesloten maar ik mag dan de internetverbinding gebruiken .. het doet me even aan Slovika Camping in Noorwegen denken ha ha.

Morgen maar s even verder kijken hoe ik het nu allemaal ga doen. Want nu kom ik ook met mn volgende afspraken een beetje in de knoop. Bij de camper tracteer ik mezelf op een biertje, die heb ik wel verdiend. Daarna gauw met het eten aan de gang want het voetbal begint al op tijd. Nou .. die drukte had ik me kunnen besparen .. bah .. wat weer een waardeloze vvedstrijd.

Zondag 14 oktober 2007.

De bedoeling was om vandaag de andere kant van het eiland te gaan bezoeken maar als ik hier toch nog even blijf ....

Dus ga ik vanochtend eerst maar s verder met het vullen van www.moltravel.nl. De Hogenboom accommodaties staan er nog steeds niet op. Het blijkt maar weer s dat grote organisaties zeer traag functioneren. Want onderhand duurt het nu al bijna een jaar. En het vordert wel steeds iets, maar de accommodaties staan nog steeds niet online. Dus ga ik nu verder met het vullen van de accommodaties van RP Holidays waarvan er inmiddels al behoorlijk wat opstaan.

Afgewisseld met een paar keer een frisse neus halen en buiten een bakkie senseo drinken ben ik hier de gehele ochtend mee bezig. Inmiddels beperkt ook het aantal MB's, wat ik per dag kan gebruiken, verder internetten. Tenminste wat het up en downloaden van foto's betreft. En dus ga ik na een broodje lekker naar het strand. Het is per slot van rekening ook zondag.

En nog steeds vind ik het heel bijzonder dat het half oktober nog steeds 25 graden is en dat je gewoon in de zee kunt zwemmen. Ik vermaak me prima en lig bij de Zwitsers gezellig te kletsen. Overigens komen er alleen maar meer Zwitsers hier op de camping. En opvallend zowel dit Zwitserse stel als ook mn Duitse (camper) buurman hebben hun verblijf hier met een week verlengd en blijven ook nog tot volgend weekend.

De temperatuur gaat overigens nu wel langzaam wat omlaag. Voor volgend weekend wordt 17 graden voorspeld, wel volledig zon dat wel. Daarna gaan de temperaturen weer wat naar boven.

Aan het eind van de middag ga ik me even douchen en daarna nog even wat "verhuur" mailtjes beantwoorden. Na het eten even voetbal kijken en de dag is zo weer voorbij.

Maandag 15 oktober 2007.

Gisteravond heb ik me uitvoerig voorbereid op vanmorgen, want om 10.00 uur mag ik bij de receptie "de verbinding" gebruiken zodat ik via mn laptop Franse campings kan bellen. Dat zijn campings die ik de laatste 2 weken van september gebeld heb, maar ook nog campings die ik in april bezocht heb. Het voelt of dat "vorige week" was maar in werkelijkheid is dat al weer een half jaar geleden.

En warempel ... Marco is in de receptie. Hij geeft echter aan dat hij om 11.00 uur weg moet. Oke, opschieten dus. En dus begin ik gelijk met bellen. Tegen 11.00 uur komt er opeens iemand anders. Opnieuw wordt me gevraagd hoe lang ik bezig ben. Dus geef ik aan dat ik rond 12.00 uur wel klaar ben. Deze persoon geeft aan om 11.15 uur weg te moeten en dat ze dan de receptie moet sluiten. Ondertussen is er nog iemand gekomen en geheel in Italiaanse (zou ook Spaans kunnen zijn trouwens) stijl wordt er met elkaar "gesproken". Alsof ze thuis altijd met de tv op stand 9 zitten te praten, ongelooflijk. Ik zit met een headset op maar kan de mensen die ik aan de lijn heb nauwelijks verstaan.

En om nou in hun receptie te vragen of ze stil willen zijn ... , en dus wacht ik maar even met bellen. De persoon die er net bijgekomen is blijkt langer te blijven en dus kan ik alle campings die ik op papier had staan, bellen. Sjonge jonge wat een chaoten hier....

Het bellen van de campings is niet direct een succes maar bij een paar campings heb ik toch stille hoop.

Als ik weer bij de camper ben ga ik eerst even eten en daarna lekker naar het strand. Dit leven bevalt me wel goed ha ha. 's morgens aan het werk, 's middags naar het strand en 's avonds mn verslag bijwerken en mailtjes beantwoorden. Heb ik toch nog een beetje vakantie (.......)

Later op de middag ga ik me even lekker douchen. Sjonge jonge .. ik ben inmiddels behoorlijk bruin geworden. Ik ben bang dat ik straks, voordat ik Nederland in mag, eerst een inburgeringscursus moet volgen ha ha.

Daarna kruip ik nog even achter de laptop. Na het eten werk ik de administratie van de campings (die ik vanochtend gebeld heb) bij en kijk ik naar CSI. Morgenvroeg ga ik mn 2e rondje maken over Elba. Dit keer de oostkant. Want morgen hoor ik meer of ik hier nog langer "moet" blijven of dat het contract klaargemaakt kan worden. En daarna wil ik dan ook direct door, dus daarom morgenvroeg mn 2e rondje over Elba.

Dinsdag 16 oktober 2007.

Vanochtend ga ik eerst met "het water" aan de slag want er komt geen drup meer uit de kraan. En omdat ik geen zin heb de camper van de plek te rijden (is niet echt gemakkelijk om hier te komen/af te rijden) doe ik het "handmatig". Maar wel economisch: richting toiletgebouw met een volle emmer vuil water (want die is bijna vol) en terug met een jerrycan schoon water. Dit houd ik een half uurtje vol en ben het dan wel goed zat. Maar .. wel goed wakker ha ha.

Tegen half 10 rijd ik de camping af. Dit keer ga ik met de scooter de oostkant bezoeken, de "vinnen" zeg maar. Zaterdag heb ik de kop en de romp bezocht en nu zijn de vinnen aan de beurt. Als je Elba op de kaart ziet liggen lijkt het namelijk op een vis .. dus ..

Even buiten de camping richting Capoliveri is een tankstation, dus eerst de tank maar weer even vol gooien. Dan richting het dorpje Capoliveri. Dit ligt hoog op een heuvel en van verre kun je het al zien liggen:

Ik parkeer de scooter en maak een wandeling door dit schitterende dorpje. Echt heel erg leuk:

Misschien een tikkeltje te toeristisch maar aan de andere kant maakt het dat ook wel weer gezellig. Want het wemelt van de restaurants en overal zie je gezellig terrasjes:

Die aanblik is aanlokkelijk maar toch besluit ik door te gaan. Want anders kom ik vandaag nergens. Oh ja .. ik kwam nog een bekende tegen. Want ik heb me altijd al afgevraagd waar mn voormalige manager bij de bank toch gebleven was. Ik wist dat ie wat anders is gaan doen (maar goed ook), maar om nou ijsjes te gaan verkopen:

Als ik mn illegaal geparkeerde scooter weer gevonden heb rijd ik richting Morcone en Pareti. En .. ik ben helemaal verkocht. Want dit eiland vind ik al wel heel mooi, deze plekjes staan me helemaal aan. Kleine dorpjes aan een min of meer doodlopende weg, beide gelegen in een mooie baai en beide met een mooi strand. Heerlijk !

"Min of meer" want even later kom je op een onverhard pad. Als ik na een heftig ritje "boven" kom zet ik even de scooter neer en geniet van het uitzicht. Beneden aan het water, eigenlijk op een soort van rots, staan enkele schitterende huizen:

Ik droom een beetje weg en bedenk me dat een huis hier toch wel heel erg fijn zou zijn.

Het is hier heerlijk rustig (behalve in de zomer dan maar dan ga ik toch weer naar Noorwegen ha ha) en bijna de gehele winter blijft het hier een lekkere temperatuur. Tja ..

Via een onmogelijk pad, maar wel met af en toe schitterende uitzichten bereik ik op een gegeven moment een soort van plateau. En vanaf dat plateau heb je een prachtig uitzicht over het eiland. Op de foto's komt dat misschien niet zo duidelijk naar voren, maar het was echt geweldig.

Op de 1e foto zie je Capoliveri (links) en in de verte zelfs Portoferraio liggen. Op de 2e foto zie je (links) Porto Azzurro en in de verte zelfs Piombino (vasteland) liggen.

Daarna maak ik weer de afdaling naar Capoliveri en zie aan het eind/begin van het pad dat gemotoriseerd verkeer hier verboden is. Dat verbaast me niks ha ha. Want ondanks dat dit qua afstand maar heel gering is heb ik er bijna 2 uur over gedaan om "rond" te komen.

Zo .. op naar Porto Azzurro:

Dit plaatsje en het gebied erom heen is zeer gewild omdat het bijna volledig uit de wind ligt. En ook hier weer gezellige terrasjes en leuke doorkijkjes:

Na Porto Azzurro ga ik weer iets verder noordwaarts, ga langs Rio Nell'Elba (wat daar kom ik op de terugweg nog door) en kom uiteindelijk aan in Rio Marina. Ook dit is weer een schitterend dorpje. Heel toevallig zie ik mn Zwitserse buren op een terrasje zitten. Die zijn vanochtend naar een mijn geweest, leuk ..

Daarna ga ik richting de meest noordelijke plaats: Cavo. Overigens heb je dan als je Rio Marina uit rijdt direct links een grote parkeerplaats waar wat campers stonden (en volgens mij overnacht hebben) en direct in Cavo links heb je een aantal speciale camperplaatsen. Die liggen trouwens een stuk fraaier dan die in Rio Marina.

Cavo vind ik helaas niet zo. Het is een beetje doods en ook een stuk frisser dan in het zuiden. Want ondanks dat het eiland niet groot is (30 km lang en 18 km. breed) zijn de verschillen tussen noord en zuid enorm. Maar ja, dat is in Nieuwleusen ook al zo ha ha.

Ik bedoel qua temperatuur dan he ! In het zuiden is het echt veel warmer en dat kun je op de scooter goed merken.

Ik maak nog even een foto van het strand:

En ga dan via een enorm slingerende weg naar Rio Nell'Elba. Schreef ik zaterdag dat in de bergdorpjes Marciana en Poggio de tijd stil had gestaan, in Rio Nell'Elba heeft de tijd niet alleen stilgestaan, die staat nog steeds stil volgens mij. Want in het dorpje kom ik precies 1 vrouw tegen .. sjonge jonge, ik durf bijna geen gas te geven. Bang dat ik mensen uit hun winterslaap haal:

Spooky he ?

De route naar Portoferraio is heel goedkoop. Want het is 1 grote afdaling. En soms zo steil dat ik het idee heb dat ik voorover val. Maar ik bereik heelhuids de kust weer en ga richting camping. Bij de camping wil ik nog even weer tanken en boodschappen halen. Maar tussen de middag (tot 15.00 resp. 15.30 uur) is alles hier dicht. Dus, maar direct naar de camping dan.

Daar twijfel ik of ik nog even naar het strand zal gaan, maar besluit toch maar bij de camper te blijven omdat ik straks nog naar de receptie moet. Want om 17.00 uur heb ik nog een afspraak met Marco en de grote baas Graziano. En dus ga ik nog even lekker op mn ligbed wat lezen. Uiteraard onder het genot van een lekker bakkie senseo.

Tegen 17.00 uur loop ik richting receptie en ... ja hoor .. weer niemand. Na even te hebben gewacht is mn geduld op en trommel ik wat Italianen bij elkaar. Zowel Graziano als Marco worden gebeld en mij wordt toegezegd dat Marco straks bij me komt. Ben heeeeeel benieuwd.

Maar .... tegen 18.00 uur komt Marco bij me. En hij heeft goed nieuws. De 4e camping is ook accoord en met de 5e camping is ook contact geweest. Maar de eigenaar van die camping is op vakantie en wil eerst meer gegevens hebben/zien. En die komt donderdag pas weer terug van vakantie. Tja, eigenlijk had ik daar ook al een beetje op gerekend.

We spreken af dat Marco vrijdagochtend bij me komt, dus ik ga ervan uit dat we dan het contract kunnen tekenen en dat ik daarna direct richting het vasteland ga. De komende dagen dus maar s even naar mn planning kijken.

Woensdag 17 oktober 2007.

De ochtend begint heel rustig. Even naar de beurs kijken, mailtjes beantwoorden en ik heb een hele leuke boeking voor Gramsbergen. Een Duitse familie boekt maar liefst 6 bungalows met Pasen. Niet gek !

Tegen 10.00 uur pak ik de scooter. Want ik wil nog even tanken en boodschappen doen. Maar zover kom ik niet. Want als ik een km. onderweg ben ga ik bijna onderuit. Achterband volledig plat. En blazen helpt niet ha ha. Nou ja ha ha ... ik heb de smoor goed in. Want wat nu ? Gelukkig ben ik nog redelijk dicht bij de camping en dus ga ik maar lopend terug. Wel met de motor draaiende want zo'n scooter de heuvel opdrukken daar wordt je niet vrolijk van.

Terug bij de camping met het zweet een paar centimeter op mn voorhoofd twijfel ik even wat te doen. Ik besluit maar de fiets te pakken en toch maar even boodschappen te doen. Na het broodeten twijfel ik of ik nog even naar het strand zal gaan. Maar ik wil eigenlijk mn mails wel een keer bij hebben en dus ga ik stug verder. Uiteraard afgewisseld met af en toe even buiten wat lezen en koffie drinken.

Halverwege de middag pomp ik mn achterband nog even op. Want als ie dan weer leeg loopt weet ik zeker dat ie lek is. Het kan namelijk ook zijn dat ie gewoon te zacht was en van de velg afliep in de bocht. Aan het eind van de middag ga ik met het eten aan de slag. Vandaag rijst met kipfilet en een pot babipangangsaus, opgevult met een siepeltie en wat groente. Heeeeerlijk !

En 's avonds uiteraard weer even het Nederlands Elftal kijken maar daar mogen ze je wel voor vastbinden. Bah... wat slecht. En die Robben ... sjonge jonge, dat Real Madrid daar zoveel geld voor betaald heeft. Ik ben bang dat ie bij de amateurs van Bedum nog niet eens de rechtsback van v.v. Zandhuizen voorbij komt.

Maar goed, het resultaat telt zullen we maar zeggen.

Donderdag 18 oktober 2007.

Vandaag ga ik me voorbereiden op mn vertrek van morgen, maar zoals zo vaak loopt alles anders ....

De receptie hier op de camping is alleen 's morgens heel even open. Op een gegeven moment roepen ze om (gezien alle Zwitsers hier in het Duits ..) dat de receptie in 10 minuten schliest, bitte sofort kommen....

En omdat ik Marco nog even wil vragen of ik morgenvroeg in de receptie kan bellen ga ik direct even naar boven. Ik besluit de scooter ook even mee te nemen, maar helaas ... de band is al weer plat. Dat kan ik m misschien gelijk wel even vragen.

Maar als ik in de receptie kom en hij mij ziet, loopt ie gelijk weg en begint weer in een cellulare te schreeuwen. Want gewoon praten kunnen Italianen volgens mij niet.

Als ie terug komt kijkt ie niet vrolijk. Oei ... ik denk dat het over "de 5e camping gaat". Dat klopt en wat blijkt: de eigenaar van de 5e camping blijkt ook president te zijn van de groep van 5 campings. Daarom kreeg ik het contract niet getekend. En omdat hij de president is moet ik maar wachten tot hij terug komt.

En dat is niet, zoals steeds is aangegeven, vandaag ... maar pas maandag. Dus ....

Nou vind ik dat niet zo heel erg. Want bij het verplaatsen van mn volgende afspraken liep ik al tegen het probleem aan dat ik daar vrijdagmiddag niet terecht kon en sowieso in het weekend ook niet. Dan had ik dus morgen met de boot kunnen gaan maar dan nog niets kunnen doen. En veel campings op "het vasteland" zijn ook al dicht dus dan had ik ook nog naar een overnachtingsadres voor het weekend moeten zoeken. Maar goed, dat is nu dus "opgelost".

Dan de scooter. Marco geeft aan dat hij zo weg moet en de band wel even bij de garage wil brengen. Of ik m er even af wil halen. Dus ik naar de camper en inderdaad, de band heb ik er zo af. Nou ja, "af" is niet het goede woord, ik kan beter "los" zeggen. Want de uitlaat zit in de weg en die krijg ik niet los omdat ik niet het juiste gereedschap heb. Want inmiddels is Marco met een vriend van Api (tankstation, annex garage) bij me gekomen en die geeft aan dat ik een Franse sleutel moet hebben. Tja .. die heb ik niet.

Na een uurtje bedenk ik me dat ik die ook wel even op de fiets op kan halen. Dan de band eraf halen en weer richting Api fietsen. Het kost even wat moeite maar dan heb ik het ook klaar ... niet dus. Want als ik bij de Api aan kom, blijken er heel veel Franse sleutels te zijn. En omdat ze ondertijd ook met auto's bezig zijn en de sleutels nodig zijn, wil hij ze me niet allemaal meegeven. Maar ... verzekert hij mij. Ik kom vanmiddag wel even langs op de camping. Ja ja ... op z'n Italiaans zeker ?

En inmiddels is het al weer broodtijd als ik bij de camper ben teruggekomen. Ondertussen heb ik ook nog een boeking voor morgen en ga ik me nu voor volgende week voorbereiden. Afspraken verzetten, afspraken maken, route uitstippelen etc.

Maar even na 13.00 uur bedenk ik me (gezien de voorspelling voor lagere temperaturen de komende dagen) dat dit misschien wel de laatste dag is dat ik naar het strand kan. En dus ... zwembokse an en "naar beneden".

Maar tegen 15.00 uur toch maar weer richting camper, want je weet nooit of die Api-kerel nog komt. Maar nee hoor, hij is niet op komen dagen.

Morgen wordt het trouwens behoorlijk rustig hier. Er waren sowieso al niet zoveel gasten meer. Het Ned. stel, en de Duitse camper naast mij gaan morgen weg. Nou ja .. kan ik gelijk een beetje aan de eenzaamheid wennen. Want zo langzamerhand zal ik vaker op camperplaatsen moeten overnachten.

Vrijdag 19 oktober 2007.

Ik hoor net een reclame op de radio van Volkswagen. Laatst moest ik ergens EUR 6,50 betalen en toen zei die man achter de kassa "sei euro et tsjingquenta centisimi" (zo klinkt het dan he). Ik verbaasde mij erover dat ik hem in 1x begreep. Maar 's avonds zag ik die reclame van Volkwagen op tv. Met die Italiaanse ijsverkoper die op een oude Volkswagenbus 50 ct. ziet staan. Die schreeuwt dan "tsjingquenta centisimi" ha ha. Zo zie je maar, zelfs van de reclame leer je Italiaans.

Vanmorgen ga ik weer om 10.00 uur naar de receptie om campings te bellen via internet. Maar Marco had ook aangegeven me met de scooter te helpen. Dus ga ik rond 9.30 uur naar "boven" en geef m aan dat z'n vriend gisteren niet geweest is. Hij gebaart me mee te komen en loopt richting een oud vrachtwagentje. Hij geeft me de sleutel en vraagt me of iemand me "beneden" kan helpen de scooter erop te tillen. Vast wel ..

En dus pruttel ik met die ouwe barrel richting de camper. Maar helaas .. mn Zwitserse buurman is even weg. Een jongen van een Duits stel die iets verderop staan ziet het probleem en vraagt of ie kan helpen. Super ! We tillen de scooter erop, ik maak m goed vast en rijd richting Api.

En daar blijkt maar weer dat je in Italie vrienden moet hebben om wat te regelen. Ik merk dat bij de campings ook. Als je iemand kent gaat het gesprek een keer zo gemakkelijk.

In dit geval lukt het nog wel iemand duidelijk te maken dat ik de scooter gerepareerd wil hebben, maar (volgens mij) hij geeft aan dat deze vanavond of misschien maandag klaar is. Nou bij Italianen kun je dan wel rekenen op dinsdag. Maar net als ik m wil aangeven dat ik dat niet wil komt die vriend van Marco eraan. Hij pakt de scooter aan, zet m op een brug en gaat er direct mee aan de slag. Even later heb ik er een nieuwe binnenband om. En dat voor EUR 20. Ik vind het prima.

Hij helpt me zelfs de scooter nog weer op het vrachtwagentje tillen, geholpen door nog een "omstander". Helemaal geweldig.

Terug bij de camper helpt mn Duitse buurjongen de scooter er weer af tillen en pak ik direct de laptop en ga met het ouwe barrel weer naar "boven" om te bellen. Maar dat is allemaal geen succes. Tot overmaat van ramp is mn contactpersoon bij Yelloh ! Village nog 2 weken op vakantie. Geduld .....

Maar er is ook een lichtpuntje. Dinsdagmiddag heb ik een afspraak met Erica Pelligrini. Zij werkt voor Maremma Promotion en ze regelt zo'n beetje de publiciteit van alle campings in Toscane. En .. heel belangrijk. De hoge baas van deze organisatie heeft aangegeven bij het gesprek te willen zijn. Dat lijkt goed !

Ik heb me nu dus voorgenomen om maandag echt weg te gaan. Maandagmiddag dan waarschijnlijk met de boot naar Piombino en dan richting Castiglione della Pescaia. Onderweg bezoek ik nog 1 camping en daarna nog 2 in deze plaats. Op een van de campings heb ik dan 's middags de afspraak met Erica en haar baas.

Terug bij de camper even broodje eten en dan twijfel ik nog even of ik naar het strand zal gaan. Ik besluit het niet te doen want ik wil ook nog wat doen. En dus kruip ik de hele middag achter mn laptop, afgewisseld met af en toe in het zonnetje kruipen. Maar gaandeweg de middag zit ik meer buiten dan binnen. Nog even van het weer genieten want vanaf morgen gaat de temperatuur behoorlijk onderuit.

Het menu van vanavond is lasagne .. heerlijk ! Terwijl dit in de oven ligt te bakken ga ik nog even met mn nieuwe site aan de slag. Want het vullen van mn nieuwe site is een beetje de rode draad geworden. Als ik weer terug ben in Nederland wil ik dat eigenlijk klaar hebben zodat ik met de "volgende stap" bezig kan.

Afwassen sla ik dit keer over want om 20.30 is Ranking the Stars en daarna de Lama's erop. Daarna kijk ik nog even naar de familie Hazes en voetbal en aan dit ontspannen avondje is weer een eind gekomen.