Duitsland/Denemarken periode maandag 29 mei 2006 - woensdag 7 juni 2006

Maandag 29 mei 2006.

Het regent ... 's morgens knooi ik wat in de camper, werk mn verslag bij en dan op naar Trier. Rond 12.30 uur draai ik de enorme camperplaats op bij Trier. Ik schat dat er zo'n 25 a 30 campers staan. Het is vreemd weer. Als het zonnetje schijnt is het echt behoorlijk warm maar dan ineens valt het weer met bakken uit de lucht. En ja hoor ... als ik net een paar kaisersbroodjes op zit te kauwen begint het te regenen. Vlug even de luifel uit ..

Een paar uurtjes later is Timo ook gearriveerd en hebben we natuurlijk behoorlijk wat bij te kletsen. Tegen 16.00 uur lopen we richting de binnenstad, ongeveer 2 km. lopen. Als we de Moezel oversteken zien we in de verte de kermis (die op ca. 40 meter vanaf de campers ligt)

Trier valt ons een beetje tegen, vreemd .. ik ben hier toch wel vaker geweest en vond het altijd een prachtige stad. Tja .. op een gegeven moment komen we erachter dat een rondje gelopen hebben en eigenlijk de binnenstad nog niet gezien hebben. En ja hoor ... dan begint het werkelijk gigantisch te regenen. We besluiten eerst maar s een restaurantje op te zoeken en vinden een hele sjieke (.....)

Een uurtje later staan we weer buiten en lijkt het wat op te klaren... we gaan verder de stad aan en vinden inderdaad de prachtige oude binnenstad:

En uiteraard de Porta Nigra, die moet je gezien hebben:

's avonds drinken we samen nog even een bakkie en zien we Foppe toch nog slagen (goed zo Foppe !!) en maak ik nog wat foto's bij schemer/donker en de kermis:

Dinsdag 30 mei 2006.

Rond 11.00 uur vertrekken we richting Cochem. Het weer valt ons niet tegen en rond de middag vinden we bij Piesport (niet de r vergeten ...) een mooi plekje direct aan het water.

Maar ook nu weer: zo zit je in het zonnetje zo valt het weer met bakken uit de lucht en we moeten we weer schuilen onder de luifel. De mooie route slingert van de ene naar de andere kant van de Moezel en tegen 4 uur rijden we in Cochem in. Onderweg hebben we prachtige camperplaatsen gezien maar in Cochem is natuurlijk niets te vinden.

Na 15 km. vinden we eindelijk een camping waar we mooi kunnen staan. Was voor mij ook wel nodig want ik had bijna helemaal geen stroom meer. We hebben al besloten om morgenvroeg met 1 camper terug te rijden en het stadje te gaan bezoeken. Ik wil ook even bij een nieuw park van Roompot kijken wat in een dorpje vlakbij Cochem bovenop een heuvel gebouwd wordt. In februari ben ik in Domburg bij een verkooppresentatie geweest. De prachtige huizen in de prijsklassen van ca. EUR 200.000 - EUR 500.000 gingen als Kaiserbroodjes over de toonbank.

Ik heb inmiddels al een keer een boeking gemaakt op het park en ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het eruit ziet. Er schijnt ook een grote golfbaan bij aangelegd te worden ...

Woensdag 31 mei 2006.

Tegen half 10 rijden we richting Cochem, en waar je ook vandaan komt het kasteel van Cochem is het eerste wat je ziet.

We hebben mijn camper op de camping laten staan en de camper van Timo is wat makkelijker te parkeren. Het stadje valt ons wat tegen en we lopen er vlot door. Ik had het ook groter verwacht. Dat komt misschien wel omdat ik hier voor het laatst geweest ben toen ik nog klein was ... en toen leek Cochem natuurlijk heeeeel groot.

We halen nog wat boodschappen en laten ons door het nivagatiesysteem naar het nieuwe Roompot park Golf und Ferienresort Cochem leiden. Zo rijd je door de natuur en zo wordt er bovenop de berg een volledig nieuw dorp gebouwd. Ongelooflijk. Het is er een drukte van jewelste, ook niet zo gek als je bedenkt dat het over een paar weken al open moet. We schatten dat er zo'n 500 Nederlandse en Duitse bouwvakkers aan het werk zijn die elkaar druk beconcurreren met Duitse en Nederlandse vlaggetjes en ballonnen op de auto's. Dat wordt nog wat straks tijdens het WK.

Ik maak een paar foto's en we verbazen ons over het materiaal wat gebruikt wordt. De woningen worden volledig in Tsjechische vrachtwagens voorgereden en bestaan volledig uit hout. Daarna worden ze als het ware gestukt en voorzien van donkeren houten planken waardoor het net echte Cochemse vakwerkhuizen lijken ... kijk maar:

Ook de centrumvoorzieningen zijn nog niet helemaal klaar:

Terug bij de camping gaan we eerst even breuties eten en maken ons klaar voor vertrek richting Koblenz. Het 1e stuk voert langs de Moezel maar dan gaat het behoorlijk de bergen in. Het is inmiddels weer gaan regenen maar gelukkig zitten we nu in de auto.

Gelukkig hoeven we niet dwars door Koblenz heen en bereiken we al vlot de vantevoren uitgezochte camperplaats in Weitefeld. Maar helaas ... die is niet meer. Dus doorrijden richting Siegen. Even voorbij deze plaats in het dorpje Netphen vinden we een mooie camperplaats.

Terwijl ik aan het pannekoeken bakken ben gaat Timo met Nala richting het nabijgelegen zwembad om daar te betalen voor de overnachting.

Het is er inmiddels niet warmer op geworden en we zijn genoodzaakt om binnen te eten.

Donderdag 1 juni 2006.

Na het ontbijtje vertrekken we rond 10.00 uur van de camperplaats. Vlak voor Winterberg vinden we nog een mooie plaats om even wat breuties te nuttigen:

Aan het eind van de ochtend bereiken we Winterberg en de plaats doet haar naam eer aan want het is er werkelijk steenkoud. Als we een plaatsje voor de campers gevonden (niet om te overnachten) lopen we richting het centrum maar worden we getracteerd op een stevige hagelbui en natte sneeuw. Bah .. en dan te bedenken dat ik een paar weken terug uit de Dordogne ben weggegaan omdat het er 32 graden zou worden ....

Aan de Edersee bij Waldeck vinden we bij toeval een prachtige camperplaats. Er staan een paar Franse campers en als wij aangeven dat wij er blijven overnachten geven zij ook aan er te zullen blijven. Een eindje verderop staat wel een bordje dat je hier niet mag blijven overnachten maar dat staat een eindje voorbij de plekken waar wij staan. En als het weer dan bovendien nog opklaart zijn we helemaal verkocht .. dit is een prachtplaats ... maar niet voor lang, tenminste.. niet voor ons.

Als ik namelijk in de camper zit zie ik een man een foto van de camper maken. Als hij vervolgens ook een foto van Timo z'n camper maakt ga ik achter m aan. Eerst doet ie of ie mij niet hoort maar als ik m vraag wat ie aan het doen is geeft ie aan dat we hier niet mogen overnachten. Ik roep nog over het bordje wat verderop staat en niet "hier" .. maar hij loopt onverschillig weg.

Verbouwereerd besluiten we toch maar te gaan oppakken. Het blijft wel raar dat hij ons niet gewoon aangeeft dat we hier niet mogen overnachten maar direct foto's gaat maken. Ik heb het idee dat de politie daar morgen mee terug komt en dan heb je een boete te pakken.

Later zeggen we lachend tegen mekaar dat hij misschien wel niet eens van de gemeente is, maar bijv. de plaatselijke campingbaas die op zoek is naar extra klanten met dit slechte weer ...

Als de Fransen even later (lopend) terug komen geef ik hen aan wat er is gebeurd ...

Langs het meer en via Waldeck rijden we naar de camperplaats in Naumburg, maar helaas .. niet te vinden. Een aardige Duitser (.....) wil ons helpen maar heeft van het adres nog nooit gehoord. Blijkt het een heel andere plaats Naumburg te zijn wat niet goed in de campergids staat.

Op naar de volgende camperplaats in Baunatal. In de campergids staat geen adres, alleen "bij het sportterrein".

Ik laat het navigatiesysteem ons naar het sportterrein brengen maar daar aangekomen lijkt het er niet op dat er een camperplaats is. De plaatselijke FC dan maar vragen. Die staan klaar om de altijd lastige uitwedstrijd tegen Bayer Sandhausen te spelen en willen ons wel op weg helpen. Ze geven aan dat het bij het kleine stadion op de berg is. (ze wijzen naar de berg aan de andere kant van de plaats)

Als ik hun vraag naar het adres halen ze hun schouders op en al gauw heb ik een paar man bij de camper staan om het adres op het navigatiesysteem op te zoeken. Ze geven aan waar het ongeveer is, maar daar aangekomen moeten we nog een keer vragen en krijgen we inderdaad een adres. Het navigatiesysteem brengt ons dit keer tot 20 meter voor de camperplaats maar dan houdt het op want het tunneltje er naar toe blijkt slechts 2,5 hoog .....

Dus er maar omheen rijden ... en ja hoor ...... eindelijk !!

Door al dit gedoe hebben we natuurlijk de halve finale van Jong Oranje bijna helemaal gemist maar we kunnen nog net het laatste stukje zien ... en de verlenging !

Het was Timo z'n kookbeurt maar inmiddels is het al 20.00 uur geweest, dus maar even wat pizza's in die oven. Lekker makkelijk. Als we een paar blikjes bier op hebben liggen we bijna lam in de camper ... wat een dag !

Vrijdag 2 juni 2006.

We twijfelen welke kant we op gaan. Richting de Harz of langs de Weser richting Hameln. Omdat Timo morgen naar huis gaat besluiten we om langs de Weser richting Noorden te rijden. We proberen te vermijden dat we dwars door Kassel moeten en geven een plaatsje in het nav.systeem in wat aan de rand van de stad ligt. Ja en dan moet je een beetje geluk hebben met de route ... sjonge jonge wat een prachtige gebouwen ...

Eerst rijden we door een gigantisch park waar o.a. het Schloss Wilhemshohe ligt. En helemaal buiten de stad rijden we langs het prachtige Schloss Wilhelmsthal en stoppen we even voor een wandeling:

In Calden kopen we nog wat lekkere breuties en als we een mooie plek gevonden hebben gaan we even uitgebreid eten met uiteraard een bakkie koffie. We besluiten bij Hameln (van "kunt u mij de weg naar Hameln vertellen meneer") een camperplaats op te zoeken maar als we daar aankomen is het nog redelijk vroeg.

Onderweg hebben we aan de Deutsche Marchenstrasse nog gezocht naar het kasteel van Baron van Munchhausen (dat was hier toch ook ...) maar niet kunnen vinden.

In Hameln is het een drukte van jewelste. Na een half uur hebben we nog geen plek gevonden om de campers te parkeren en als we elkaar kwijt raken is de maat vol en rijden we stad weer uit.

Eerst maar even een bakkie en even overleggen. Op slechts 7 min. rijden is er een camperplaats in Hessisch Oldendorf. Daar zijn we dus snel over uit. Deze keer rijden we er in 1 keer naar toe en het blijkt een prachtig mooie plek.

Timo heeft dit keer corvee en het weer is inmiddels prachtig. Onder het genot van een wijntje genieten we van de Kip Tandouri met salade en kunnen we voor het eerst (en ook het laatst) lang buiten zitten.

Zaterdag 3 juni 2006.

De dag van afscheid nemen. Na een gezamenlijk bakkie koffie gaat Timo terug naar huis. Hij neemt nog weer wat post en spulletjes van mij mee terug en het afscheid valt me zwaar. Ik bedenk me dat ik er nu 2 maanden alleen voor sta en zie er een beetje tegenop op richting Noorwegen te vertrekken. Ik wilde nog even wat mailtjes beantwoorden maar na een paar minuten word ik onrustig en maak ik me klaar voor vertrek.

In het dorpje had Timo nog een caravan/campingzaak gevonden en daar ga ik eerst naar toe. Mn 2e gaspot is leeg en ik moet nog wat andere dingetjes hebben.

De gaspot kan ik inderdaad omruilen en ik stap met een goed gevoel de camper in. Op richting Noorden !!

Via Wunstorf en Neustadt waar ik boodschappen doe en de tank weer vol gooi gaat het richting Soltau. De route gaat via allerlei kleine dorpjes en ondanks dat het niet echt op schiet geniet ik van de route. In Soltau heb ik ooit ook een keer voor het altaar gestaan als getuige voor Mathias und Antje. Heel toevallig rijd ik langs de kerk waar zij getrouwd zijn en ik herinner me nog wat dingetjes van "toen".

Na Soltau gaat het richting Luneburg over de Lubeburger Heide. Ook hier een mooie route, alleen geen dorpjes meer maar lange "dit schiet lekker op" wegen.

Tegen 5 uur rijd ik de camping op aan de Lutauer See in het dorpje Lehmrade vlak onder Molln (echt waar ...). Dat ligt weer vlak onder Lubeck en via Lubeck rijd je via Flensburg zo Denemarken in.

Ondanks dat op deze camping veel vaste campinggasten staan vind ik een mooi plekje bij een aantal andere campers en kan ik eindelijk stroom "bijtanken" want deze was na 3 nachten camperplaatsen heeeeelemaal leeg.

Ik ben ook heeeeelemaal leeg en na de aardappels, prei en gehakt doe ik helemaal niks meer ...

Zondag 4 juni 2006.

Een echte rustdag .... Vandaag weinig soeps gedaan. Maar omdat het weer er goed uit ziet wil ik vandaag ook weer even wassen. Van de vriendelijke campingeigenaren krijg ik een zakje waspoeder. Als mensen mij nu over de camping zien lopen, met een zakje met witte poeder ....

Een mevrouw helpt me bij het instellen van de wasmachine en hij draait. Nu nog zorgen dat ik een lijntje kan spannen en dat kan nog wel s een probleem worden. De enige bomen die op het veld staan, staan vlak langs een pad. En het lijkt me niet echt fijn als daar mensen langs lopen en mn (uiteraard wel schone) ondergoed in het gezicht krijgen.

En dus rol ik de luifel uit, bevestig de waslijn eraan en hang de was op. Helaas heb ik daar geen foto van, want ik was te druk om aan de luifel te hangen als de wind eronder komt. Want er is een stevige wind opgekomen en af en toe kijk ik angstig naar het luifeldoek.

Maar aan het eind van de dag is de luifel nog heel en de was droog. Ik kan er weer een poosje tegen.

Maandag 5 juni 2006.

Vandaag de hele dag met de computer bezig geweest, 's middags vnl. om www.waarisdemol.nl opnieuw in te delen. Om 17.00 uur was het gebeurd --> de computer doet helemaal niets meer. "Mn helpdesk"  gebeld: waarschijnlijk harde schijf kaputt. Heel toevallig vanochtend voor het eerst sinds mn vertrek uit Nederland een back-up gemaakt. En toeval bestaat niet .....?

's avonds na een flinke regenbui wat mooie foto's gemaakt van het meer op de camping:

Nou ?? niet gek voor een amateurtje he ? De plaatsen aan het water zijn echt geweldig. Prachtig uitzicht, zandstrand. Ook leuke, vriendelijke campingeigenaren. Alleen jammer dat er zoveel seizoenplaatsen zijn.

Dinsdag 6 juni 2006.

Vertrek richting Denemarken...

De 1e plaats waar ik door kom is Mölln: prachtige plaats. Overigens het hele gebied rond Mölln met veel meren en leuke dorpjes is het bezoeken waard.

In Eutin ga ik op zoek naar de computerzaak die servicepartner van Maxdata (merk laptop) is. Maar als zij de laptop binnenste buiten hebben gekeerd is hun diagnose ook dat de harde schijf kaputt is. Ze kunnen m opsturen naar Maxdata maar dat moet via Maxdata Nederland in verband met de garantie.

Dus het advies van "mn helpdesk" opgevolgd en de laptop naar Schutte in Lemelerveld gestuurd. Het computerbedrijf, waar ik ben, pakt het nog even mooi in en bij het Postamt verstuur ik m voor EUR 24 naar Nederland. Hij is dan 3 dagen onderweg. Ik hoop dat ik m over 1,5 week dan weer heb (.........)

Als ik terugkom bij de camper komt een "plantsoenmitarbeiter" naar me toe. Hij geeft aan dat ik daar niet mag staan (ik sta zoals altijd over 2 parkeervakken). Bovendien is het betaald parkeren terwijl ik alleen had gezien de je er niet langer dan 1 uur mocht staan. Pfff... gelukkig geen bekeuring. Gauw weg hier.

Vlak buiten Eutin vind ik een hele grote Aldi en het lukt me net niet om voor EUR 100 boodschappen te doen. Als dat maar goed gaat bij de grens ....

Bij Kiel krijg ik slaande ruzie met mn navigatiesysteem. Dat mens zegt "links af slaan" dus ik hou links aan. Blijkt de weg naar rechts af te buigen om vervolgens links over de weg te gaan waar ik nu op rijd. Fout dus. Bij de volgende afslag keren en alsnog de juiste afslag nemen. Maar als het eenmaal fout gaat ... door de drukte en niet goed op de borden letten mis ik de afslag weer. En ik moet hier toch echt afslaan.

Dus weer naar de volgende afslag (kweet de weg) en ja hoor, eindelijk ... (een mol stoot zich geen 3x tegen dezelfde steen ha ha).

Via Eckernförde (mooie plaats/haven !!) neem ik een mooie route langs de "Eckernförder Bucht".

Via Kappeln en Gelting kom ik op de camperplaats bij camping Fördeblick op 150 m van het strand. Als ik op de plek heb staan loop ik (voor me te melden bij de receptie van de camping) eerst naar het strand en zie aan de strandweg een Ned. camper staan en het lijkt of hij hier heeft overnacht..

Aan deze kant van de camping kan hij er niet op/af (paaltjes), dus besluit ik nog iets verder te rijden om op dezelfde plek te komen. Dat is inderdaad mogelijk als je de volgende afslag neemt, maar daar staat aangegeven dat je er niet mag overnachten.

Gescheiden door een doodlopend weggetje en op 50 m van het strand is er wel een prachtige camperplek (EUR 7,50 p.n.) en het is er behoorlijk druk.

Het is prachtig weer, dus eerst naar het strand. Stoel mee, boekie mee, heerlijk ! Ik schat dat het zo'n 20 gr. is. -->

en het uitzicht is prachtig ...

Computer heb ik vanavond niet, maar helaas doet de tv het ook niet. Er staat schuin achter de camper namelijk 1 hele grote boom en precies in de straal van de schotel. Ook mijn buurman is aan het hannissen en vraagt of ik een bijl bij me heb. En ik heb veel meegenomen, maar nee een bijl niet.

Dus vanavond maar de Noorse campings in kaart brengen (met muziekje aan). Ik kopieer dan een kaart en schrijf daar alle campingnrs. op en arceer de plaatsen zodat ik een mooi overzicht heb. Want als je in Noorwegen een camping over slaat kun je in de meeste gevallen gewoon weer dezelfde weg terug.

Ook de nieuw bijgekregen campings (9 stuks) schrijf ik erbij en geef op de kaart ook nog "blanco" plekken aan, waar wel veel campings zijn maar die niet in de gids staan.

Tegen 23.00 uur houd ik het voor gezien en val - zoals altijd - direct in slaap.

Woensdag 7 juni 2006.

Om half 8 sta ik al met een bakkie koffie op het strand. Heerlijk ! Echt warm is het nog niet, maar het zonnetje schijnt tenminste. Ik maak het campingverhaal van gisteravond nog even af en knooi nog wat aan in de camper.

Tegen 10.00 uur rijd ik richting Flensburg. Ik ga niet via de snelweg de grens over (vanwege de boodschappen) maar deze voorzorgsmaatregel was niet nodig geweest. Blijkt dat Denemarken wel onder de EU valt (dus geen controle) maar geen euro voert. Oei, zal de controle als ik morgen de boot op ga wel strenger zijn.

Al gauw ben ik Flensburg voorbij en zit ik op de snelweg. Tot Frederikshavn is het ca. 350 km. Onderweg stop ik nog een keer om te eten en om koffie te drinken. Het is heerlijk weer (ca. 20 gr.) maar het waait behoorlijk.

Vlakbij Frederikshavn, in het dorpje Kvissel, heb ik een camperplaats uitgezocht op een boerderij. De campergids vermeld Vasenrej 400 maar dit blijkt 40 te zijn. Maar als ik met de camper het erf op rijd komt de boerin al naar me toe en geeft aan dat ze geen campers meer ontvangen. Ze verwijst me door, via een grindpad (kan ik al vast wennen ..) naar een boerderij aan Mejlingvej 65 (zodat ik het later ook weer kan terugvinden).

Daar is niemand aanwezig, maar er hangt een bordje dat je de tent/caravan/camper wel neer kunt zetten. Op het "camperveldje" staat een Duitse camper, een beetje op een heuvel en heerlijk rustig.

De Duitse buurman geeft aan dat het DKK 50 kost (ca. EUR 7) incl. stroom en gebruik wc/douche. Dat is een koopje, helemaal als je het vergelijkt met de campings in Frederikshaven die ca. 3 - 4 x zoveel vragen.

Boerin Liesbeth komt 's avonds langs. Ik vraag of ik haar in euro's kan betalen, dit kan, maar de Duitse bemoeizuchtige buurvrouw heeft een beter idee. Ze neemt mijn EUR 7 en geeft Liesbeth DKK 50.

Na het eten, als ik de afwas in de vaatwasser heb gezet, maak ik nog een mooie wandeling. Achter in het bos is een meertje, maar als ik te dichtbij kom wordt ik met wilde "LeeTowers bewegingen" verzocht op te krassen:

Soms denk ik wel s: zonde om tv te kijken, maar als je zo lang onderweg bent, wil en hoef je toch sommige programma's niet te missen ? Zoals Le Reve bijv, want daar kwam vanavond misschien de camping op waar ik ca. 1 maand geleden in Frankrijk geweest ben. Helaas ... vergeten.

Ik maak alles weer klaar voor vertrek morgen richting Noorwegen en bemerk dat het rond 23.00 uur nog helemaal niet donker is. Heeeel apart.