Reis Belfort (Frankrijk) - Trier periode donderdag 25 mei 2006 - zondag 28 mei 2006

Donderdag 25 mei 2006.

De bedoeling was om het vandaag even rustig aan te gaan doen. Ik heb maandag met Timo in Trier afgesproken dus ik heb nog even tijd over.

Eerst vanochtend maar s weer mn mailtjes bijwerken. De ochtend is zo voorbij en aan het eind van de ochtend is alles om me heen vertrokken. Even broodje eten en dan inpakken en wegwezen. De bedoeling is vandaag een toeristische route richting Colmar te rijden.

Ik ken de streek hier niet zo goed maar een beetje op goed geluk en de kaart kom ik langs mooie dorpjes en mooie uitzichten. Althans voorzover het weer het toelaat. Onderweg kom ik langs een mooi stuwmeer en loop ik even langs het water naar de overkant. Zoals je ziet is het een beetje druilerig weer maar dat komt met name door de laag hangende bewolking. Onder in de dalen is het droog. Nog wel ...

Even verder kom ik bordjes tegen met "Ballon d'Alsace" ... waar ken ik dat toch van ?

Van de prachtige vergezichten ? Als je niets ziet moet je nodig je beeldscherm s een keer afstoffen ... Nee schijnbaar als wintersportplaats. Niet dat ik nou vaak op wintersport ben geweest .. eh, eigenlijk nooit, maar vroeger heb ik ooit een reisopleiding gedaan en die wintersportplaatsen zitten nog steeds in mn kop.

Of ken ik het van de Tour de France. Overal op het wegdek zie je letters staan. Hier hebben overduidelijk Belgen gestaan.

In de omgeving van Gerardmer ga ik via de Col de la Schlucht richting Colmar. De toppen liggen hier rond de 1200 m. en het is werkelijk gigantisch druk met wielrenners en motorrijders. En dat terwijl het boven op de bergen echt steenkoud is...

Het is een mooie route en onderweg kan ik echt mooie plaatjes schieten. Opvallend is ook dat de huizen hier allemaal felle kleuren hebben. Iets wat in Noorwegen ook vaak het geval is, maar daar is het wat anders, daar zijn de meeste huizen van hout. Geen idee waarom dat is ..

Bij bovenstaande foto's zie je ook duidelijk aan de wolken waar ze gemaakt zijn. De bovenstaande foto is in een dal gemaakt, de onderste boven in de bergen.

Op de weg naar Colmar vind ik eindelijk een tankstation wat open is. In Frankrijk zijn namelijk heel veel (goedkope) tankstations gelegen bij de grote supermarkten en die zijn vanwege Hemelvaart allemaal dicht. Eh ... zo kwam ik er dus achter dat het Hemelvaart was, was ik even vergeten..

Bij het tankstation koop ik ook een Bounty puur, iets wat me de laatste jaren in Ruinen in de sporthalkantine niet meer lukte .... en zie ik op een gegeven moment een soort van golfbaan, maar dan in het klein. Aha ... Pitch en Putt (zo schrijf je dat toch ?) ... hier in Frankrijk noemen ze dat Swingolf. Ik heb het nog even opgezocht maar geen idee wat het precies betekent. Zwijngolf is het meest logische ha ha.

Via Turckheim (gauw doorrijden ..) kom ik in Colmar. Het is inmiddels al vrij laat en het duurt ook nog een poosje voordat ik de camperplaats gevonden heb. Colmar is een behoorlijk grote plaats en ik ben er ooit al een keer langsgereden met de gedachte om deze de volgende keer te gaan bezoeken.

De camperplaats is echter een gigantisch groot parkeerterrein en her en der staan ca. 20 campers geparkeerd. Ik parkeer naast een Nederlandse camper, maar het zint me niet echt, veel lawaai en veel hangjeugd. Ik vraag de buren (uit Ruurlo) of ze blijven overnachten en ook zij vonden het hier niet echt fijn en zouden na het eten doorrijden.

Dus maak ik ook rechtsomkeer en ga op zoek naar een camperplaats. Maar ... het is Hemelvaart ... en gigantisch veel campers op de weg.

In Kaysersberg schijnt volgens de campergids een camperplaats met 80 plekken te zijn maar in de verte zie ik het al ---> heeeeelemaal vol ! ongelooflijk. Dus op naar het volgende dorpje Riquewihr (ik ben echt nog in Frankrijk...), een paar camperplaatsen maar vol. Als ik het dorp uitrijd richting Ribeauville kom ik al campervolk tegen die me aangeeft dat ik maar beter de andere kant op kan gaan ...

En ja hoor, in Ribeauville vind ik een camperplaats met 20 plekken ... maar vol ! Tja ... wat nu ?

Misschien verstandig om dit toeristische gebied wat uit te rijden ? En inderdaad, ik ben nog maar een paar kilometer verder in Bergheim (niet te verwarren met Bergentheim) en kom daar inmiddels bijna in colonne met 3 andere campers uit Belgie en Frankrijk aanrijden. Gezamenlijk besluiten we om op een rustig parkeerterrein in het dorp, waar ook vrachtwagens mogen staan, te overnachten.

Gelukkig had ik nog een maaltje macaroni staan, dus het eten is zo klaar. Afwassen doe ik morgenvroeg wel. De plek is inderdaad superrustig en ik slaap heerlijk !

Vrijdag 26 mei 2006.

Op tijd wakker en eerst maar even een wandeling door het dorpje. Het is droog en niet koud. Ook Bergheim is een prachtig mooi plekje. De hotels lijken (aan de hand van de vele buitenlandse auto's die hier vannacht gestaan hebben) allemaal vol en er zijn hier opvallend veel Belgen en Duitsers. Voor hen is dit natuurlijk vrij makkelijk te berijden. Even een impressie van het dorpje:

En ook hier weer de felle kleuren van de huizen, overal heel veel bloemen en kinderkopjes (zo zeg je dat toch ?) Gisteren ben ik in een dorpje ook over die steentjes gekomen en dat is niet echt een pretje. Je hebt het idee dat de kopjes, glazen en borden het allemaal begeven ... alles wordt flink door elkaar geschud.

Tijdens de wandeling besluit ik om hier toch nog maar een paar uurtjes te blijven staan en dan opnieuw na het broodeten te vertrekken. Ik heb een camping uitgezocht in Saverne op ongeveer 2 uur rijden van hier, iets ten Noordwesten van Strassbourg.

Onderweg kom ik ook nog door het dorpje Molsheim .. grappig he ? het huis van Mol ha ha.

Rond 13.30 uur rijd ik weg. Het wordt ook wel hoog tijd want het begint hier echt giga druk te worden. Ik wordt klem gezet door een klein Zwitsers busje maar als ik op mn grote klompen naar m toe loop geeft ie aan dat ie zo vertrekt. Hij maakt plaats voor een prachtig mooie bus ... voor het nationale voetbalteam van Costa Rica. En omdat jullie het anders toch niet geloven, hier dan maar even de foto's:

Ik heb natuurlijk die mannetjes even goed verteld dat ze de 1e wedstrijd op 9 juni (openingswedstrijd WK tegen Duitsland) goed hun best moeten doen ha ha.

De tocht is werkelijk prachtig, tenminste als je een beetje de grote wegen mijdt. Dorpjes als Riquewihr, Ribeauville, Rorschwihr en St. Hyppolyte (goh, ben ik al weer in de buurt van de afsluitdijk ?) zijn echt een genot om te zien. Eigenlijk kun je elk dorpje wel van die mooie foto's maken. Overigens is het in de meeste dorpjes ook wel een probleem om te stoppen en te parkeren, zeker als je met een camper bent.

Vlakbij Obernal doe ik bij een grote supermarkt nog even boodschappen, gooi ik de tank vol en ruil ik de lege (vorig jaar in Frankrijk gekochte) gasfles in. In Noorwegen schijnt het gasverhaal echt een probleem te zijn en bovendien niet te betalen. Mensen zeggen altijd dat Noorwegen zo duur is. Campings en benzine/diesel valt echter best mee, maar voor een gasfles ben je ongeveer het 6-voudige kwijt als op het vasteland. En natuurlijk zijn niet-Noorse produkten er vrij duur. Vis is bijv. heel goedkoop maar koffie weer heel duur.

Dus nu heb ik 3 bijna-volle 13 kg. gasflessen bij me. Moet toch voldoende zijn lijkt me.

Mollheim kom ik helaas niet door, maar ja.... Mollkirch kan natuurlijk niet onder doen he:

13.30 uur vertrokken, 2 uur rijden .. maar uiteindelijk reed ik tegen 6 uur de camping op.

De camping in Saverne is trouwens wel een leuke camping en ook hier is het behoorlijk druk. De campingeigenaar raad mij aan om een verharde plaats te zoeken maar als ik even over de camping loop blijken deze allemaal bezet. Het heeft hier de afgelopen dagen flink geregend en als ik de camper eenmaal te plek heb staan valt het ook nu met bakken uit de lucht.

Even vlug eten koken en daarna is het uiteraard tijd voor Baantjer.

Zaterdag 27 mei 2006.

Ook voor vandaag zijn de voorspellingen niet best maar als ik tegen kwart voor negen wakker schrik schijnt het zonnetje. Na 3 nachten een camperplaats ben ik nodig toe aan een douche ha ha, dus eerst maar even scheren en douchen. Daarna even een bakkie koffie en even genieten van mn boek. En dan aan het werk !

Want ik heb flink wat te doen vandaag. De administratie van de Zwitserse campings bijwerken, de boekingen van deze week uitprinten en opbergen, de financien bijwerken en heel veel mailtjes beantwoorden. En uiteraard dit verslag maken.

Tussen "het werk" door geniet ik in het zonnetje van mn boek. Het is vreemd weer, dan schijnt lekker de zon, dan ineens regent het weer. Maar omdat het ook behoorlijk waait zijn de buitjes zo weer voorbij. Maar de temperatuur is goed want ik kan de hele dag in de korte bokse lopen.

Wat ook leuk is --> mensen kijken. En als het zo druk is, is er heel wat te zien.

De Ned. camper naast mij is vanmorgen vertrokken. Ze gingen richting zuiden en vroegen mij om nog wat leuke camperplekken. Grappig ..

Kort daarna kwam daar een Duits gezin met een grote caravan voor in de plaats. De man, door mij gedoopt als Peter B (vanwege een witte grote VW bus en vele kids ha ha) kwam vanmiddag even een praatje maken.

Een eindje verderop kwamen ook 2 gezinnen met caravans. Duitsers zo te zien, nee toch niet .. Frans kenteken en het merk is ook Frans. Maar ze praten wel Duits. Die komen hier dus uit de omgeving. Gek eigenlijk, heel veel Duitse plaatsnamen maar toch Frans.

Enne .. ze gaan tussen de middag uitgebreid eten (Franse gewoonte) maar met bier erbij. Ja, da's toch weer echt Duits .. om 12 uur aan het bier.

Tja, en als ik nu toch bezig ben .. tegenover mij staat ook een Duits gezin ... en die man is een L .... ach, kijk zelf maar:

Vanavond doe ik niet zo veel meer. Ik heb genoeg gedaan vandaag. Kheb ook nog stof gezogen en eten gekookt (opgebakken aardappels, hamburger (komt door mn buren he !) enne Popeye groente, gevolgd door een piepklein toetje.

Morgen is het de bedoeling om een flink eind te rijden. Trier is hier nog ca. 3,5 uur rijden vandaan en ik heb een mooie camperplaats uitgezocht in Losheim am See, inderdaad gelegen aan een meer.

Want maandag wil ik op tijd in Trier zijn. Daar heb ik met Timo afgesproken op de camperplaats en omdat het overal zo druk is lijkt me het beter om daar niet te laat aan te komen.

Zondag 28 mei 2006.

Vannacht heeft het flink geregend en mijn gevoel zegt dat het straks niet goed gaat als ik van de plek moet. En als ik tegen half 10 weg probeer te rijden .... tja...hopeloos vast. Blijkt het ook nog kleigrond te zijn en als dat nat is ... het rechtervoorwiel graaft zich al helemaal vast. Inmiddels heb ik alle Duitse buren om de camper staan en ze stellen voor te gaan drukken. Gelukkig is de camper 7 meter lang anders hadden ze helemaal onder de modder gezeten. Maar ik kom geen cm. vooruit. Het rechtervoorwiel zit al tot aan de as in de modder. Een Franse buurman met camper komt naar me toe en als ik m goed begrijp gaat hij me vlot trekken. Hij vraagt waar hij de kabel kan bevestigen. Oei .. da's een goeie. Ik herinner me dat onder de bestuurdersstoel wat materiaal ligt en inderdaad ligt daar een stang in die je in een gat in de bumper moet draaien.

Als we allebei vol gas gegeven hebben schiet de camper ineens los en sta ik op de verharding. Beide campers roken flink bij de motor ... eerst maar even afkoelen. Pfff... blij dat ie er uit is.

Even afrekenen bij de receptie en bij de camperserviceplaats de camper voorbereiden op een aantal dagen camperplaats.

Via Sarre-Union bereik ik via de N56 St. Avold, op ca. 40 km ten oosten van Metz. Gek gevoel, vorig jaar stonden we daar nog met de caravan ...

Voordat ik weet sta ik al vlot aan de Frans-Duitse grens en stop ik voor een "lunch". Het is weer heerlijk weer dus ik ga lekker buiten broodje eten.

Gelukkig regent het 's nachts en schijnt overdag de zon, maar als ik de weersvoorspellingen zie had ik beter met Timo ergens aan de Middellandse Zee kunnen afspreken. Ik zie ook dat het dinsdag in Zwitserland boven de 1200 m. gaat sneeuwen. Maar goed dat ik daar niet meer ben ....

De route gaat verder richting Saarlouis en inmiddels ben ik de 5000 km. gepasseerd.

Het navigatiesysteem heeft me gelukkig om Saarbrucken heen geloodst en rond 14.30 rijd ik de camperplaats op bij Losheim am See. Maar daar is het een drukte van jewelste. Ook alle camperplaatsen staan vol met auto's. Ik neem aan dat die s'middags wel weer weg gaan en ik prop mn camper nog in een te krappe plek. Ik kan echter de camper bijna niet uitkomen maar als ik even verderop iemand aanstalten zie maken om te vertrekken vraag ik of ie even wil wachten zodat ik de camper er direct in kan rijden.

En dus sta ik mooi op de plek. De drukte komt overigens doordat er aan het meer de Saarlandse Grillmeisterschaften gehouden worden. Sjonge jonge wat een volk.

Ik geniet van het zonnetje en lees mn boek uit. Er zijn ondertussen al een aantal campers bij komen te staan en ik heb inmiddels EUR 5 in de automaat gegooid om hier vannacht te blijven. Maar als ik 's avonds aan het eten ben wordt het heeeeel erg rustig. De andere campers vertrekken en het blijft heeeeel rustig.