Periode zaterdag 30 mei – zaterdag 6 juni 2026. Deze week reis ik langs het Mjosameer en ga daarna bij Hamar richting het oosten van Noorwegen. En vervolgens via Roros, Oppdal en Trondheim verder noordwaarts richting Steinkjer.
Zaterdag 30 mei 2026
Vanmorgen ga ik eerst even van het fijne sanitair hier op PlusCamp Mageli Camping gebruik maken en daarna kruip ik eerst nog even achter de laptop. Vandaag heb ik 3 campings op het programma staan. Bij camping 3 overnacht ik (meestal), bij camping 2 heb ik aan het einde van de ochtend afgesproken. Maar eerst moet ik vanmorgen even met mn kleindochter bellen, want die is vandaag 2 jaar oud geworden 🙂
En daarna gauw op pad. Eerst nog even gebruik maken van de camperserviceplaats (vuil water lozen en schoon water tanken) en daarna draai ik weer de E6 op. Volgens mn FUEL APP is de diesel in Tretten heel goedkoop (NOK 17,17 = € 1,59) en dus gooi ik daar de tank nog even weer vol. Net als ik weer de E6 op wil draaien, krijg ik een melding van de eigenaresse van “camping 2” dat ze verhinderd is. Maar dat ze het contract graag wil verlengen. Okay, ook prima.
M’n 1e klant voor vandaag is een kleine camping vlakbij Oyer: Rybakken Camping Oyer:

De eigenaresse woont bij de camping en dus bel ik haar even bij aankomst. Maar helaas, ze is er niet en ook niet in de buurt. En dus laat ik de papieren achter, draai weer de E6 op, rijd opnieuw langs Lillehammer (dit keer zuidwaarts) en neem iets verder de afrit naar Biristrand. Daarna volg ik de parellelweg langs de E6 naar “camping 2”–> Furuodden Camping. Ook een kleine camping. Met een mooie ligging direct aan het Mjosameer:

Deze eigenaresse had dus aangegeven er niet te zijn en dus laat ik ook hier de papieren achter, maak een rondje over de camping en ga weer verder. Eindbestemming is – zeer waarschijnlijk – Steinvik Camping in Moelv. Nog een half uurtje rijden. Even voor 12.00 uur meld ik me bij de receptie en kom direct de eigenaar tegen. Ik kan het goed met hem vinden en dus kletsen we eerst even bij en nemen daarna de papieren door. De bestaande promotie wordt verlengd en hier overnachten is geen probleem. M’n favoriete plek:

is bezet, maar dat maakt niet uit. Morgen ga ik al weer op tijd weg. En echt heel mooi weer (om buiten te zitten) is het nou ook weer niet. Dit is mn plek dit keer. Met uitzicht op de enorme speeltuin van Steinvik Camping:

Na de lunch ga ik eerst een tijdje achter de laptop aan het werk. De campingadministratie en mn blog bijwerken. Af en toe ga ik even met een bakkie leut in het zonnetje zitten. Later op de middag probeer ik voor morgen nog een afspraak te plannen, maar ja … morgen is het zondag en dan gaat dat niet overal lukken.
Zondag 31 mei 2026
Zoals gezegd: vandaag heb ik een druk daggie op het programma. Een behoorlijk eind rijden en iets van 5 campings welke ik wil/ga bezoeken. De 1e ligt op ca. 1.5 uur rijden en dus vertrek ik even na 8.30 uur van Steinvik Camping. Het is mooi weer. Gelukkig maar, want in de omgeving van Trysil – waar ik straks naar toe rijd – steken er nogal eens elanden over. Zeker als het wat schemerig of donker weer is. Maar nu schijnt het zonnetje, dus …. geen eland te zien 🙂
Via Hamar (bij de afrit zie ik de Vikingskipet – ijsbaan) liggen, rijd ik richting Elverum en pak daarna de “25” richting Trysil. Onderweg bezoek ik nog een potentiële klant en meld me om 10.30 uur bij de receptie van Trysil Hyttegrend & Camping. Dit hyttepark c.q. camping heeft sinds kort nieuwe eigenaren. Een jong enthousiast Nederlands stel, welke met hun gezin naar Noorwegen is geëmigreerd. Even later zit ik met hun in gesprek en dat verloopt prima. De bestaande promotie wordt verlengd en zelfs uitgebreid. Wil je meer informatie over Trysil Hyttegrend & Camping, klik dan even op de foto hieronder:

M’n volgende stop is het Trysil Knut Hotell:

De eigenaren van dit hotel zijn ook eigenaar van Femundtunet Camping in Drevsjo en meestal spreken we in het hotel af. Maar dit keer zijn beide eigenaren niet aanwezig en dus parkeer ik de camper voor het hotel, drop de papieren in de brievenbus (rest vh contact gaat via de mail) en lunch hier ook even voordat ik verder ga.
Daarna rijd ik weer verder noordwaarts. Eindbestemming wordt zeer waarschijnlijk Solenstua Camping vlakbij Engerdal, maar onderweg heb ik nog 1 klant op het programma staan: Osensjoen Camping in Osen. Onderweg bel ik de eigenaren voor de zekerheid even of ze er wel zijn. En dat is maar goed ook, want ze zijn helaas niet aanwezig. Dit ga ik vandaag dus niet zien:

Osensjoen Camping heeft een prachtige ligging, direct aan een 1km. lang zandstrand! Echt heel mooi. Maar goed, ik rijd nu dus door naar Engerdal. Even later rijd ik – kilometerslang – langs het Engerenmeer:

En neem even naar Engerdal “de shortcut” richting Solenstua Camping. Zoals je ziet is het niet echt super mooi weer. Maar het uitzicht blijft oververminderd mooi. Halverwege “de shortcut” maak ik volgens mij altijd op ongeveer dezelfde plek een foto. Omdat daar ineens deze besneeuwde bergtoppen opdoemen:

Kijk, deze is met wat beter weer gemaakt:

Even later rijd ik Solenstua Camping op en wordt – zoals altijd – vriendelijk verwelkomd door de eigenaresse. Ze vraagt of we morgenvroeg in gesprek kunnen …. tuuuuurlijk! En dus ga ik op zoek naar een plekje. Als ik de camper te plek is het de hoogste tijd voor een bakkie leut. Daarna hijs ik mezelf nog even achter de laptop en daarna vind ik het wel genoeg voor vandaag. Morgen – na het gesprek hier op Solenstua Camping – ga ik weer wat verder.
Maandag 1 juni 2026
Na het ontbijt ga ik eerst een tijdje achter de laptop aan het werk. Het weer is vandaag overigens een stuk minder. Koud is het niet – ik heb hier wel ook wel eens in de sneeuw gestaan – maar het regent af en toe. De komende dagen lijkt het wat beter, maar ja …. ik verplaats me natuurlijk elke dag. Heb ook een behoorlijk strak schema en kan dus niet ff een dag op mooi weer wachten 🙂
Okay, even wat over Solenstua Camping. Dit is de ligging van de camping:

Heerlijk rustig en gelegen in een prachtig omgeving. Normaal gesproken is dit het uitzicht:

maar daar is vandaag weinig van te zien. Solenstua Camping beschikt over flink wat hutten. De kampeerplaatsen zijn gesitueerd op een groot grasveld of achter op de camping bij een riviertje. In de naaste omgeving kun je prachtige wandelingen maken. De eigenaresse vertelt je er graag meer over. Om 11.00 uur heb ik een gesprek met de eigenaresse en dat verloopt prima. Na het gesprek maak ik de camper klaar voor vertrek en na de lunch ga ik weer op pad.
Eindbestemming voor vandaag is Roste Hyttetun & Camping. In het gebied waar ik nu ben, zijn er behoorlijk wat wijzigingen “in de campingbusiness” en zijn er ook nog steeds een aantal campings te koop. Daarom rijd ik vandaag direct door naar m’n eindbestemming. Echt mooi weer is het niet:

… en de sneeuw is blijkbaar nog maar net weg, want de “sneeuwstokken” die de zijkant van de weg markeren, staan er nog. Iets verderop lijkt het zonnetje er wat door te komen:

Zoals je ziet, is het lekker rustig op de camping. Maar je moet altijd waakzaam blijven en dat blijkt als ik iets verderop in een bocht een verlengde vrachtwagen tegen kom. Sjonge jonge. Even later arriveer ik op Roste Hyttetun & Camping. Een kleine camping vlakbij Roros. Bij aankomst kom ik direct de eigenaresse tegen. Ze vraagt of we over een half uur in gesprek kunnen en dus zoek ik eerst een plekje voor de camper. Echt mooi weer om nu een foto te maken, is het niet … dus daarom even een foto van een paar jaar geleden. Meestal sta ik zo:

Roste Hyttetun & Camping ligt in een mooie omgeving en er zijn prima vis- en wandelmogelijkheden:

Even later zit ik met de eigenaresse in gesprek. De bestaande promotie wordt voortgezet en tevreden loop ik weer richting de camper. Daar ga ik nog een tijdje achter de laptop aan het werk en ga daarna met het eten aan de slag.
Dinsdag 2 juni 2026
Gistermiddag en gisteravond heb ik nog een poging gedaan om bij 2 potentiële klanten een afspraak te maken voor vandaag, maar daar ben ik maar deels in geslaagd. Op moment van schrijven weet ik alleen wat m’n eindbestemming is vandaag: Grimsbu Turistsenter. In totaal iets van 1.5 uur rijden. En dus ga ik vanochtend eerst met mn verslag en de campingadministatie aan de slag. Daarna nog even (vroeg) lunchen en even na 12.00 uur vertrek ik van Roste Hyttetun & Camping.
Onderweg naar Tynset komt af en toe het zonnetje er door en zoals je ziet ligt er hier best nog wel wat sneeuw:

Iets verder bereik ik het dorpje Tolga met (op de foto hieronder) rechts een mooi kerkje en links op de foto de springschans:

In Tynset neem ik even een kijkje bij de definitief gesloten Tynset Camping. Op de plek waar de camping was, komt – volgens mij – een bouwmarkt en op dit moment is het nog niet bekend of er wel weer een nieuwe camping in Tynset komt. Best gek voor zo’n (redelijk) grote plaats. Na Tynset draai ik even de “3” op. Zuidwaarts. Richting Elverum en Hamar. Dat voelt altijd best raar, omdat ik daar nou juist een paar dagen terug vandaan kwam. Maar zover ga ik niet, want net voor Alvdal neem ik de “29” richting Grimsbu en Hjerkenn (kruising E6).
In Alvdal drop ik nog even onze brochure bij Gjelten Bru Camping. De eigenaar is op vakantie en dus was een afspraak niet mogelijk. En dus rijd ik door naar Grimsbu. Ook hier had ik een afspraak gepland bij een potentiële klant, maar ook dat was vandaag niet mogelijk (verplaatst naar morgen vroeg). En dus meld ik me even later bij de receptie van Grimsbu Turistsenter. De eigenaresse is druk, geeft aan dat ik maar een plekje moet zoeken en vraagt of ik om 16.00 uur terug kan komen. Tuuuuurlijk. En dus sta ik even later op precies dezelfde plek als vorig jaar:

Grimsbu Turistsenter

Deze foto’s zijn van vorig jaar, maar hadden ook van nu kunnen zijn, want ook Italiaanse camper welke je op de foto ziet, staat er weer 🙂 Het gesprek wat ik om 16.00 uur met de eigenaresse van Grimsbu Turistsenter heb is prima. Ze is tevreden over de samenwerking en de bestaande promotie wordt verlengd. Terug in de camper ga ik nog even achter de laptop aan het werk en daarna vind ik het wel weer genoeg voor vandaag.
Woensdag 3 juni 2026
Voor vandaag heb ik 5 campings op het programma staan. Maar die liggen allemaal op redelijke afstand van elkaar. In totaal iets meer dan een uur rijden. Om 10.00 uur heb ik iets verderop bij een potentiële klant afgesproken. Dat verloopt prima, maar tot zaken komt het (nog) niet. Iets verderop – in Folldal – vul ik de dieseltank weer wat bij. Die is nog maar halfleeg, maar ik vertrouw de prijzen nog niet en hier – bij Drive – kost een liter diesel NOK 18.15, oftewel € 1.68. Da’s nog steeds goed te doen.
Het is vandaag droog, maar donker. Jammer, want het uitzicht op deze route is prachtig. Weet ik van andere jaren. Onderstaande foto heb ik dan ook een paar jaar geleden gemaakt:

Iets verderop stop ik bij de volgende klant: Fjellsyn Camping. De eigenaresse is aanwezig en als ook haar dochter is aangeschoven, kunnen we in gesprek. Dat verloopt prima en het bestaande contract wordt voortgezet. Wil je meer informatie over Fjellsyn Camping, klik dan even op de foto hieronder:

Ik rijd nu verder richting Hjerkinn. Hier kruist de “29” met de E6 en even later rijd ik noordwaarts richting Oppdal en Trondheim. De omgeving langs dit stuk E6 tussen Hjerkinn en Oppdal is zeer indrukwekkend. Maar zoals gezegd, het weer werkt vandaag niet mee. Dit is het uitzicht nu:

En zo ziet het eruit bij mooi weer:

Iets verderop zie ik in de verte dat er wat gaande is. Als ik vaart minder zie ik dat er mensen aan het filmen zijn. Dan zie ik ineens een muskusos achter de vangrail. Op de foto hieronder zie je m nog net linksonder:

Sjonge jonge …. Ik rijd hier nu al 20 jaar langs, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. Daar moet je trouwens ook niet te dicht bij in de buurt komen. Die beesten zijn kolossaal en tussen de 200 en 400 kilo. Ondanks dat zijn ze heel snel (60km. p/u), dus als zo’n muskusosje het op je voorzien heeft, kun je het wel shaken. Kijk, zo zien ze er uit:

Hij blijft gelukkig achter de vangrail en even later draai ik Magalaupe Camping op. Bij de receptie kom ik direct de eigenaresse tegen en ze laat me het spiksplinternieuwe sanitairgebouw annex receptie zien. Dat ziet er prima uit en even later zitten we in de eveneens nieuwe ruime verblijfsruimte in gesprek. We nemen de papieren door en de bestaande promotie wordt voortgezet. Wil je meer informatie over Magalaupe Camping (ca. 11km. ten zuiden van Oppdal), klik dan even op de foto hieronder:

De volgende 2 campings (Smegarden en Granmo) liggen iets verderop. Beide zijn klant, maar de eigenaar van Smegarden Camping is er overdag in het voorseizoen niet altijd en dus rijd ik eerst door naar Granmo Camping. Daar is de eigenaresse wel aanwezig en onder het genot van een kopje koffie en een grote wafel met jam, kan het gesprek alleen maar goed gaan. En dat klopt. De promotie wordt verlengd.

Als je meer informatie wilt over Granmo Camping, klik dan even op de foto hierboven. Zo, op naar de volgende camping: Smegarden Camping. Als ik daar arriveer, blijkt de eigenaar inderdaad niet aanwezig. Hij geeft aan dat ik maar een plekje moet zoeken en dat hij later vanmiddag wel op de camping komt. Omdat ik hier wel vaker overnacht, sta ik meestal op dezelfde plek:

Lekker rustig en beschut (want het waait hier in Oppdal soms behoorlijk) en toch met een mooi uitzicht in de verte:

Je snapt het al, deze foto’s zijn niet van vandaag. De komende dagen lijkt het weer weer wat op te knappen. Maar goed, ik ga nu ook steeds weer wat noordelijker. Normaal gesproken wordt het er dan niet warmer op. Als ik de camper te plek heb, ga ik eerst een tijdje achter de laptop aan het werk. De eigenaar van Smegarden Camping (waar ik nu sta) heeft ondertussen aangegeven dat hij er vanavond pas is. Dat verloopt prima, de bestaande promotie wordt verlengd.
Donderdag 4 juni 2026
Voor vandaag heb ik geen lange rit voor de boeg. Eindbestemming is Storen (langs de E6), in totaal ca. 75 minuten rijden. Maar onderweg heb ik nog wel 3 campings op het programma staan. En dus vertrek ik ook nu weer redelijk op tijd. En ik ben nog maar net op weg als het stil staat. Iets ten zuiden van Oppdal zijn ze aan het asfalteren en in totaal sta ik er gewoon een kwartier stil. In Noorwegen is dat eigenlijk best wel normaal, maar je kunt je het niet voorstellen als ze in Nederland de belangrijkste weg/route gewoon een kwartier dicht doen.

Op de foto hierboven rijd het net weer en gaat de “ledebil” (de auto waar je achteraan moet rijden) net aan de kant. In Oppdal heeft het in oktober overigens flink gestormd en was er behoorlijk schade. Daken van huizen geblazen, caravans omver, een treinwagon (met 20 ton inhoud) van het spoor geblazen en duizenden bomen omver. Zo ook langs de E6:

M’n 1e bestemming is Halland Camping. Deze ligt langs de E6, net iets ten noorden van Berkak. Vanuit Berkak wordt er een totaal nieuw stuk E6 aangelegd, de verwachting is dat die over een jaar opgeleverd wordt. Halland Camping ligt dus straks aan de “oude” E6 en bij aankomst tref ik de eigenaar direct. Halland Camping is al jaren klant en de bestaande promotie wordt voortgezet. Wil je meer informatie, klik dan even op de foto hieronder:

Even verderop bezoek ik nog een potentiële klant, maar tot zaken komt het nog niet. Ik moet natuurlijk continue op zoek naar nieuwe klanten, want elk jaar vallen er altijd een paar campings weg. Vanwege overlijden van het eigenaar, vanwege verkoop van de camping of om financiële redenen. Ondanks dat blijven we maar groeien en hebben we meer klanten dan ANWB, ACSI, ADAC en Campingnavigator bij elkaar opgeteld. Ondertussen staat de teller op 371 campings en daar ben ik super trots op:

Zo, op naar m’n eindbestemming: Storen. Daar heb ik 2 klanten: Varvolden Camping en Storen Camping. De receptie van Storen Camping is overdag (meestal) wel geopend, maar de eigenaar is er alleen ’s avonds. En dus overnacht ik daar meestal. Zo ook nu. Maar als ik me meld bij de receptie van Varvolden Camping:

blijkt de eigenaresse er dit keer ook pas ’s avonds te zijn. En dus spreken we af dat ik de camping morgenvroeg nog even weer zal bezoeken. En dus rijd ik door naar Storen Camping, zet de camper te plek en laat de eigenaar weten dat ik er ben. Even later krijg ik bericht dat hij er aan het eind van de middag is. Ik sta hier trouwens altijd op dezelfde plek:

Zowel Varvolden Camping als Storen Camping ligt aan de populaire “visrivier” Gaula:

en op beide campings komen vissers vanuit heel Europa. Na de lunch ga ik achter de laptop aan het werk. Rond 16.00 is de temperatuur opgelopen naar ca. 24 graden, de hoogste tijd om even buiten te gaan genieten van het lekkere weer. Aan het eind van de middag komt Morten (eigenaar Storen Camping) bij me. Het gesprek is leuk en zakelijk prima. Morgen ga ik weer verder.
Vrijdag 5 juni 2026
Vanmorgen heb ik om 9.30 uur afgesproken bij Varvolden Camping en dus rijd ik al weer op tijd van de camping. M’n eindbestemming is trouwens Hauganfjaera Camping op het schiereiland Frosta, ten noorden van Trondheim. Na het gesprek bij Varvolden Camping draai ik weer de E6 op en neem iets voorbij Trondheim de afslag naar Vikhammer. Tussen Trondheim en Stjordal (waar het vliegveld van Trondheim ligt) zijn ze trouwens ook flink met de E6 bezig. Er komen nieuwe (4-baans) tunnels en er staan dagelijks files. Daar heb ik geen last van, want ik volg de Gamle E6 (de oude E6) welke direct langs de kust loopt. En dus heb ik een prachtig uitzicht:

De foto hierboven is helaas niet van vandaag, want het weer is nog niet best. Even verder bezoek ik een potentiële klant, maar ook hier doe ik geen zaken. En dus rijd ik verder naar Stjordal. M’n navigatie geeft aan dat Hauganfjaera Camping op 13km. afstand ligt. Ja daaaag …. als ik in een roeibootje het fjord over steek misschien, maar in totaal is het bijna een uur rijden. Even later rijd ik achter deze bus:

Achterop de bus staat “Eget kontor med panoramautsikt”, grapsig! Als je dus een eigen kantoor met panorama-uitzicht wilt, kun je solliciteren als buschauffeur 🙂 Ik volg de Gamle E6 en beland even verder in:

Bij het vliegveld van Stjordal draai ik weer de E6 op en neem iets verder “de shortcut” naar het schiereiland Frosta. Maar als ik me meld bij de receptie van Hauganfjaera Camping, blijkt mn contactpersoon er niet te zijn. Hij is er over een uur en dus ga ik eerst even lunchen. Even later zitten we in gesprek. Dat verloopt prima en de bestaande promotie wordt verlengd. Hier overnachten is inmiddels traditie en omdat de “voorste rij” direct aan zee volgeboekt is, loopt de eigenaar van Hauganfjaere Camping even met me mee. Hij heeft een speciaal plekje voor mij ha ha.
En dus sta ik even later toch direct aan het water. Het regent nu, dus geen actuele foto van de plek, maar normaal gesproken sta ik zo:

Als ik de camper te plek heb, ga ik eerst een tijdje achter de laptop aan het werk. En me voorbereiden op de route welke ik de komende week ga rijden. Rond 16.15 uur komt het zonnetje er door en warmt het snel op. De hoogste tijd om even buiten te gaan zitten. En dan is dit (nu wel actueel dus) mijn uitzicht:

Echt genieten! En zooooo rustig 🙂 Hauganfjaera Camping ligt aan het Trondheimsfjord en aan de overkant kun je Trondheim zien liggen. Maar na het avondeten wordt het ineens behoorlijk donker en zie ik dat er een flinke bui vanaf Trondheim het water over komt. En dus begint het even later flink te plenzen. De komende dagen is het weer een beetje wisselvallig, maar volgende week maandag en dinsdag hebben ze over 23 graden. Mooi vooruitzicht!
Zaterdag 6 juni 2026
Vanmorgen maak ik eerst even gebruik van het fijne sanitair op Hauganfjaera Camping. Terug in de camper ga ik na het ontbijt achter de laptop aan het werk. M’n eindbestemming voor vandaag is Koa Camping aan de E6 vlakbij Inderoy. Onderweg wil ik nog 2 potentiële klanten bezoeken en dus vertrek ik halverwege de ochtend. In Frosta volg ik niet de route richting de E6, maar steek ik over naar de noordzijde van schiereiland Frosta. De foto hieronder is niet van nu, maar laat wel zien hoe mooi die route is:

Als ik eenmaal langs de noordzijde richting de E6 rijd, komt het zonnetje er ineens wel door, onderstaande foto is dus wel actueel:

Even later draai ik weer de E6 op. Zoals gezegd: onderweg naar Koa Camping wil ik nog 2 potentiële klanten bezoeken. De 1e ligt in Levanger, maar daar is volgens mij een hardloopwedstrijd gaande en het is er echt giga druk. Over het water zie ik dat het op de camping ook behoorlijk vol staat, dit keer maar even overslaan lijkt me. Bij de andere potentiële klant is niemand aanwezig en dus stuur ik eigenaar een smsje (Noren whatsappen niet zo veel), laat de brochure achter en geef aan dat ik een mail met verdere informatie zal sturen. Een kwartiertje later meld ik bij de receptie van Koa Camping, maar de eigenaar is niet aanwezig. De receptionist geeft aan dat ik maar een plekje moet zoeken. En dus sta ik even later (weer, want ik sta hier altijd op dezelfde plek) zo:

Koa Camping heeft verschillende terrassen met kampeerplaatsen en hytter, maar de mooiste plekken (vind ik) liggen direct aan het water:

Als ik de camper te plek heb, ga ik eerst even lunchen. Ondertussen heeft de eigenaar van Koa Camping aangegeven dat hij later op de middag komt en dat hij me wel laat weten als hij gearriveerd is. Later op de middag wordt uiteindelijk begin van de avond en inmiddels heb ik het avondeten al op en de afwas al gedaan. Maar het gesprek met hem is leuk en zakelijk prima. Morgen ga ik weer verder noordwaarts.
