Vertrek vanaf dinsdag 18 april 2006 - aankomst in de Dordogne op 23 april 2006

Dinsdag 18 april 2006.

De dag van vertrek….

Althans …ik moest eerst nog even wat dingetjes regelen. Uiteindelijk om 15.30 uur vanuit Lemelerveld weggereden.

Nog net op tijd bij het NKC in Soesterberg om de groene kaart voor de scooter op te halen en de doorl.reisverz. over te sluiten en daarna net op tijd bij Camper Centraal in Houten. Daar kabeltje over het hek aangereikt gekregen en naast de zaak op een GOP gestaan.

’s Avonds helemaal niks gedaan … heel apart !

Woensdag 19 april 2006.

Op tijd wakker, even teletekst gekeken of er op de route richting Frankrijk nog files stonden en daarna om 8.15 uur vertrokken. Geen enkele keer file en na een aantal pauzes via Abbeville en Dieppe rond 16.00 uur in Veules les Roses aangekomen. Volgens Timo was daar een mooie camperplaats.

In Veules les Roses reed ik nog verkeerd en eenmaal onder in het dorp mocht ik weer terug de heuvel op met een stijgingspercentage van 14% ŕ geen probleem … en alles bleef op de plek liggen. Nu is dat natuurlijk niet zo verwonderlijk, alles ligt stampvol.

Op de camperplaats is het al een drukte van jewelste en het is even manoeuvreren voordat de camper te plek staat. Volgens het boekje zijn er 10 plekken maar ’s avonds staat het helemaal vol en staan er maar liefst 17 campers.

Bijna allemaal Fransen, ik heb het idee dat de Fransen nog paasvakantie hebben …

’s middags even wat kopieën gemaakt van het gebied wat ik in Dordogne moet gaan bezoeken. Toch handig zo’n All-in-One printer. Alle campings (39) op de kaart gezet en een beetje een aanvliegroute vastgesteld en daarbij rekening gehouden met de afstand tot de familie Kerkhoff en of de campings al open zijn of niet. Uiteraard begin ik met een camping van een Nederlandse eigenaar. Deze camping heeft bovendien WIFI, dus ik denk dat ik daar maar ga overnachten. Daar om heen liggen ca. 8 campings, misschien kan ik die wel op de scooter bereiken.

Na het eten heb ik nog een poosje buiten gezeten en een wandeling gemaakt naar de steile kust. Op een paar honderd meter vanaf de camperplaats heb je een prachtig uitzicht over het dorpje, de zee en het strand… echt prachtig ! En ik had ook nog het geluk van de ondergaande zon …..

Donderdag 20 april 2006.

Opnieuw op tijd wakker. ’s Morgens een route uitgestippeld, even naar het nieuws gekeken en uiteraard even naar de beurs gekeken. Uiteindelijk om half 10 vertrokken richting le Havre. Uiteraard langs de kust. Het 1e dorpje is gelijk een hele mooie ŕ St. Valery-en-Caux met ook daar weer een prachtige camperplaats gelegen tussen de haven en de kust. Echt prachtig !

Via Fecamp en Etretat bereik ik rond 12.00 uur le Havre en vind een plekje aan de boulevard aan het strand. Het is er echter behoorlijk druk en ik weet niet helemaal zeker of ik er mag staan.

Dus even langs het strand gelopen en vervolgens richting Honfleur. En dan moet je over de Pont de Normandie, allemachtig wat een hoogte !! Als je niet last van hoogtevrees hebt dan krijg je het wel, zeker als je aan komt rijden en je tegen de brug omhoog kijkt … sjonge, jonge.

In Honfleur was het natuurlijk weer een drukte van jewelste. Ik vraag me af of het daar ooit rustig is. Ben er nu inmiddels een aantal keren geweest en steeds zijn de terrasjes overvol. Ook nu, het weer is echt lekker !!

Via Trouville kom ik Deauville waar ik in een rij ga staan met volgens mij wel 50 campers. Je staat echter direct aan het water (niet aan de zee..) en achter ligt een braak stuk terrein. Ook de campergids geeft geen uitsluitsel, er is wel een camperplaats maar die ligt bij het stadion…. Ergens anders dus.

En bovendien is het nog heel vroeg (ca. 14.00 uur).

Na een broodje (of 4) besluit ik om niet meer langs de kust te rijden. Het kost teveel tijd en het is nog een eindje richting Dordogne. Dus maar het binnenland in en via Lisieux kom ik even na 4 uur aan in Alencon. En nu is dat navigatiesysteem toch wel heel makkelijk, want Alencon is een behoorlijke plaats.

Eenmaal bij de camperplaats sta ik ineens bij de receptie van een camping. De volgende ochtend ben ik nog eens gaan kijken en ja hoor, achter een grote heg vlak voor de camping is een camperplaats met servicestation waar ongeveer 4 campers kunnen staan. Maar hetzelfde bord waar dit allemaal op vermeld staat hangt ook voor de camping en dat is het eerste wat je ziet als je vanaf de weg komt.

In ieder geval, het is een mooie camping, de overnachting is maar EUR 10 (ik moest die man wel 3 keer uitleggen dat ik alleen was …), ik heb een veldje voor mezelf, heb 10 ampere stroom … dus senseo !! yes !

En ..ik heb leuke buren uit Nederland. Die staan hier al 2 weken en willen in dit gebied een huis kopen. Ze hebben vorig jaar het hele zomerseizoen voor Vacansoleil op een camping in Annecy gewerkt en dat is ze heel slecht bevallen. Maar ze zijn wel gevallen voor Frankrijk.

Ze zijn helemaal gek van programma’s als “ik vertrek", "het roer om" en "een plek onder de zon”.

’s Avonds lekker tv gekeken en besloten om hier nog een extra daggie te blijven.

Vrijdag 21 april 2006.

Ik word wakker … en het is prachtig weer !!! Eerst nog even fris en na de opening van de beurs en wat administratie ben ik richting het stadje gelopen. Ik had een route van de buurman gekregen en een adresje waar je gratis (tja .. Nederlanders he!) 3 kwartier kon internetten. Daarna een wandeling door het stadje gemaakt, een baguette gekocht en daarna terug bij de camping genieten van de zon: heerlijk !!

Volgens de buren was het vandaag 23/24 graden.

Ook vandaag ben ik weer aan het pakken geweest in de camper. Ik heb besloten om de garage toch wat leger te maken en dingen uit te zoeken en op andere plekken in de camper te gaan pakken. Ook heb ik het wat logischer ingepakt zodat ik ook onderweg eventjes een tafel en stoel buiten kan zetten zonder dat alles uit de garage moet.

Vanavond pannenkoeken gebakken en de route voor zaterdag voorbereid. Ik verwacht het niet in een keer richting Dordogne te kunnen redden en heb onderweg bij het plaatsje Distre een camperplaats uitgezocht. En hele bijzondere, want deze is gelegen bij een wijnboer … ben benieuwd.

Zaterdag 22 april 2006.

Weer heel erg vroeg wakker. Me even lekker gedoucht want je weet met een camperplaats nooit wat de faciliteiten voor de volgende nacht zijn. En na te zijn uitgezwaaid door mijn "het roer om" buren rijd ik via le Mans richting Dordogne. Op de weg naar le Mans wemelt het van de motorrijders, ik vermoed dat er zondag races zijn ...

Na le Mans pak ik opnieuw niet de snelweg maar ga ik via Saumur op zoek naar de wijnboer. Ik kom daar al rond 13.30 uur aan en twijfel nog even wat ik zal doen. Ik heb eigenlijk maar een klein stukkie gereden maar een overnachting op zo'n wijngaard is toch ook wel heel erg aanlokkelijk.

De inmiddels naar buiten gekomen wijnboerin maakt een eind aan de twijfel. Druk gebarend en al brabbelend in het Frans dirigeert ze mij naar de wijngaard waar ik op een grasveldje ernaast de camper neer kan zetten. Ik ben gelijk verkocht ...

Ik begrijp van haar dat ik hier maximaal 1 nacht mag staan en dat het niets kost, maar ik heb dan ook geen electriciteit of water. (toch goed dat ik me vanochtend even gedoucht heb)

's Middags eerst maar s mn digitale fototoestel uit de verpakking gehaald en ik moet zeggen, dat kleine rotding maakt mooie foto's.

Zie onderstaand de foto's bij de wijnboer.

Omdat ik toch nog vroeg is ga ik vanmiddag ook vast eens het verhaal van de Kosmos Campingwijzer bestuderen. En dat lijkt allemaal niet gemakkelijk ... met name door het advertentieverhaal is het best wel een ingewikkeld verhaal, maar de 1e camping heeft een Nederlandse eigenaar en het is niet helemaal toevallig dat ik dat zo uitgekozen heb.

's avonds doe ik niet zo heel veel meer. Mn mails beantwoorden (want de boekingen lopen gewoon door...) beetje tv kijken (uiteraard naar mijn favoriete programma Vegas) en met een schuin oog zie ik Heerenveen gelijkspelen tegen RODA JC.

Zondag 23 april 2006.

Het wordt eentonig maar ook nu wordt ik weer vroeg wakker en bedenk me dat de wijnboerin had gezegd dat de poort tot 9 uur dicht was. Ik besluit nog maar even Frans kwartiertje te wachten maar het blijkt niet genoeg. Als ik eenmaal de camper voor de poort heb staan komt de wijnboerin plots in haar nachtjapon naar buiten hollen.

Via Poitiers, Angouleme en Perigueux (de hoofdstad van de Dordogne) kom ik rond half 4 aan op Camping le Paradis in St. Leon sur Vezere. Ik vind een mooi plekje vlakbij het zwembad en de receptie want volgens de receptioniste heb ik daar WIFI ontvangst. Dat klopt inderdaad maar als ik probeer verbinding te maken blijkt dat ik toch een code moet hebben en dat het EUR 5 per uur kost. Tja, dan kan ik net zo goed van mijn Vodafone abonnement gebruik maken.

Het is inmiddels flink warm en ik besluit een duik te nemen in het zwembad. Heerlijk !!!

Eenmaal op een zonneligbed is het zo warm dat ik af en toe een duik moet nemen ....

's avonds bami gemaakt voor 2 dagen en voetbal gekeken. Ze zeggen trouwens altijd dat na regen zonneschijn komt maar in Frankrijk is het andersom. Het begint 's avonds gigantisch te regenen, waaien en hagelen. Hagelen ? ja hagelen .. met die warmte, ik snap er niks van ...

's nachts blijkt wel een beetje waarom. Het is hier al een poosje behoorlijk warm maar 's nachts koelt het behoorlijk af.