Route Santa Pola, La Marina, Guardamar, Puerto de Mazarron, Aguilas, Mojacar, Las Negras, Almeria. Periode 21 - 27 februari 2009.

Zaterdag 21 februari 2009.

Om 9.00 uur heb ik met Ans en Jan afgesproken, dus op tied dr uut.

Nog even over de camping. Zoals gisteren al geschreven staat de camping helemaal vol. Op een gedeelte van de camping zijn nog seizoensplaatsen, maar voor de rest staan er zeker 400 combinaties (caravans of campers). Daarvan bestaat 2/3 uit Nederlanders, Duitsers, Denen en Zweden. Verder nog wat Engelsen, Finnen, Noren, Belgen en Fransen. Ik sta "boven", het gedeelte waar met name heel veel Denen staan. Echt niet normaal.

De camping ligt iets tegen een heuvel en vanaf "boven" heb je een mooi uitzicht over het lagere gedeelte van de camping en over Santa Pola:

Even tegen 9.00 uur meld ik me bij de familie Reerink en we gaan direct op pad. Het weer is trouwens prima. Wel een koude wind, maar het zonnetje schijnt volop.

We lopen min of meer om Santa Pola heen en zien vervolgens dit:

nou ? wie het goed raadt gaat door voor de volgende ronde ....

En vervolgens over de (redelijk) nieuwe boulevard weer terug. Hier bij Santa Pola ligt een enorm breed strand:

Als we weer een beetje richting camping gaan, haal ik bij een supermarkt nog even brood en melk. Even later genieten we in het zonnetje nog even - uiteraard - van een bakkie leut en ga ik daarna weer richting camper. Want ik moet natuurlijk nog wel wat doen vandaag. Eerst maar s even het verslag bijwerken.

Daarna even een gedeelte van mn baguette oppeuzelen, even afwassen en de rest van de middag zit ik deels achter de laptop en deels in het zonnetje.

Voor vanavond staat er spaghetti op het menu en ondertussen even Campinglife kijken. Ook heb ik vandaag nog weer een aantal boekingen. Dus al met al een leuk daggie.

Zondag 22 februari 2009.

Vandaag ga ik er weer vandoor, maar eerst wil ik nog wat doen. Want zondags pas ik altijd de aanbiedingen op mn verhuursite aan en dus beginnen we daarmee.

Tegen 9.00 uur komen Ans en Jan langs. Om te informeren hoe laat ik weg ga en om eigengemaakte kippensoep langs te brengen. Wat lief !

Aan het eind van de ochtend heb ik mn verhuursite weer actueel en mn verslag bijgewerkt en begin ik de camper zo langzamerhand klaar te maken voor vertrek. Rond half 12 rijd ik van de plek.

Uiteraard ga ik nog even naar de familie Reerink om afscheid te nemen en ga daarna weer op pad. Bij de poort word ik nog vriendelijk uitgezwaaid door Jose Manuel, de eigenaar. Toch leuke lui hier !

Mn plannen voor vandaag zijn een beetje vaag. Mn volgende doel is in ieder geval Camping Marjal in Guardamar, ca. 10 km. verderop. Maar de vraag is natuurlijk of op zondag de eigenaar aanwezig is. En als hij er niet is of er dan plek op de camping is om er te kunnen wachten tot morgen. En vervolgens wat ik dan moet betalen, want de camping is niet goedkoop.

En dus ga ik eerst even op de camperplaats bij La Marina kijken. Ik heb gehoord dat dat een mooie plaats is, direct aan het strand, dus daar ga ik eerst even "lunchen". Je bereikt de camperplaats door vanaf de N-332 eerst het dorpje La Marina in te rijden. Vanaf het noorden de 1e afslag en dan bij de verkeerslichten linksaf richting El Pinet. En dan gewoon doorrijden naar het strand.

En dan valt het echt niet te missen, sjonge jonge ... ik kijk mn ogen uit. Zover ik kan kijken zie ik campers staan. En inderdaad direct aan het strand. Ik parkeer eerst de camper om een foto te maken:

Mn camper staat ongeveer in het midden achter die donkere auto. Ik sta op de duin en als ik naar rechts kijk, zie ik dit:

Ik merk ook dat de wind "van links" komt en eigenlijk heb ik al besloten om de camper naar de "rechterkant" te rijden als een Duitse camper zo strak achter me parkeert dat ik er bijna niet meer uit kan.

Nu ga ik m zeker verplaatsen ...

Aan de "rechterkant" vind ik een mooi plekje en parkeer m voor een grote luxe Duitse camper. Als ze dan toch in willen breken ....

Zo, eerst maar s even eten. Laat ik maar s beginnen met de kippensoep .... mmm. Lekker hoor Ans !

En daarna twijfel ik wat ik zal doen. Maar als ik eenmaal buiten naast de camper uit de wind in het zonnetje zit ben ik verkocht ....ik ga geloof ik maar even helemaal niks doen. Ja .... je leest het goed ....

Lekker van het zonnetje genieten en even lezen:

Maar tegen 15.00 uur draait de wind en wordt het behoorlijk frisser. Zat ik net nog lekker in de korte bokse, door de koude wind is dat niet echt fijn meer. En omdat ik toch al niet zo lang stil kan zitten ruim ik alles op en ga in de camper aan het werk. Aan het eind van de middag zijn de auto's voor mij weg en komt er nog een Duitse camper voor me staan. Eigenlijk staan er alleen maar Duitsers en Nederlanders. Ik schat in totaal zo'n 40 a 50.

Af en toe zie je Spanjaarden met verbaasde blikken langs de campers lopen. Ja, dat kan ik me wel voorstellen.

Na het eten even afwassen en daarna voor de buis. Tied veur voetballen. Daarna kruip ik nog even achter de laptop. Morgen ga ik richting Camping Marjal en daarna ligt de eerstvolgende camping op bijna 2 uur rijden. Dus ...

Maandag 23 februari 2009.

Vannacht heerlijk geslapen en gek genoeg was het gisteravond en vanochtend helemaal niet koud in de camper. Dat heeft natuurlijk ook alles te maken met het feit dat de camper ook continue in de zon staan. Niks naast je en bovendien geen bomen. Ik kruip eerst nog even achter de laptop om mn verslag van gisteren bij te werken en nog wat mailtjes te beantwoorden en ga daarna richting Guardamar.

Dat klinkt heel wat, maar het is maar een paar kilometer. Tussen Camping La Marina en Camping Marjal liggen een aantal supermarkten. Het is eigenlijk heel gek, als je me een paar maanden geleden had gevraagd waar hier in de omgeving supermarkten liggen zou ik je het niet hebben kunnen vertellen. Maar eenmaal in de omgeving rijd ik er zo naar toe. Ik sla weer even flink in en even later rijd ik camping Marjal op.

Vanuit veiligheidsoverwegingen probeer ik altijd de camping op te komen, maar dat is in Spanje altijd lastig. (dat zal ook niet zonder reden zijn ..) Bij Marjal krijg je eerst buiten het campingterrein een parkeerterrein, vervolgens bij de receptie nog een parkeerterrein en vervolgens de poort. Ik rijd langzaam richting poort, maar Ali Baba doet niet open. Ook een rondje over het parkeerterrein biedt geen oplossing en dus parkeer ik m asociaal naast 2 auto's.

Eenmaal binnen heeft Jose Antonio, de manager, direct tijd. Ik had m zaterdag al gemaild en als ik zn kantoor binnen kom heeft hij mn mail voor m liggen. Hij had me dus al verwacht. En dus kunnen we direct in gesprek. Vorig jaar had ik het bijna rond met deze mooie camping, tijd om het nu s af te ronden. En dat lukt. Een klein uurtje later sta ik met een heel mooi contract buiten.

Inmiddels zijn de presentaties al klaar, kijk maar s op:  http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2740/vakantiewoning/valencia-murcia/spanje voor de bungalows en op:

http://www.campings.nl/campings/bernadagolf-slu/camping-marjal/ voor de camping.

Ondanks dat het nog maar 11.00 uur is, heb ik besloten om hier te blijven. Het werd me min of meer aangeboden en dat wijs ik natuurlijk niet af. Bovendien wil ik deze camping wel s ervaren en (natuurlijk) heb ik nog genoeg te doen.

Even later heb ik de camper op de plek en bedenk me dat ik geen brood gekocht heb. Dus maar even naar de supermarkt hier op de camping. Daarna loop ik even met mn camera over de camping om een aantal foto's te maken, deels prive (voor dit verslag) en deels zakelijk. Want ik kom er steeds vaker achter dat de foto's die bij de campings op de site staan, veelal slechter zijn dan de foto's die ik zelf maak. Belachelijk eigenlijk ... maar goed.

Het zwembad hier op de camping is echt helemaal geweldig:

Een oppervlakte van 1.100 m2 in de vorm van een meer. En daarnaast ook nog s een overdekt zwembad. De voorzieningen hier op de camping zijn trouwens toch ongelooflijk: een prachtig restaurant en bar met uitzicht op het zwembad, sauna's, zonnebank, jacuzzi, fitnessruimte, kliniek, supermarkt, maar bovenal een prima sanitair !!

Tegenover het zwembad staan de bungalows welke nu ook op mijn eigen site http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl vermeld staan:

En dit is het receptiegebouw:

Echt heel mooi allemaal. Als ik heel eerlijk ben is het eigenlijk niet te geloven dat de camping in Santa Pola zo vol staat. Op www.zoover.nl las ik laatst over die camping een aantal opmerkingen dat mensen het belachelijk vonden dat er geen restaurant op de camping was  ..... nou ik zou zeggen ... rijd even een paar kilometer verder ! Bovendien zijn hier sowieso veel meer voorzieningen, zijn de plaatsen vele malen groter, is het sanitair niet te vergelijken en liggen ook hier een aantal supermarkten op loopafstand. Enig verschil is dat je van de camping in Santa Pola zo de plaats in loopt. Dat heb je hier niet, maar hier is het strand weer dichterbij.

En voor de overwinteraars zal er - denk ik - nog wel een verschil zijn --> de prijs. Camping Bahia de Santa Pola is voor een langer verblijf eigenlijk goedkoop, ik schat zo in dat de prijzen op Camping Marjal wat hoger liggen. Maar daar krijg je dan ook veel meer voor terug !

Terug bij de camper haal ik eerst de stoelen uit de garage, want het zonnetje schijnt weer volop. Even een broodje smeren en lekker oppeuzelen in de zon. Heerlijk !

Als mn lunchpauze erop zit ga ik aan het werk. Bij mij betekent dit --> achter de laptop. Daar ben ik de rest van de middag wel zoet mee.

Rond 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag en voor vandaag staat een speciaal menu op het programma --> Russische Stroganoff. Ik dacht .... ik ben in Spanje dus het wordt hoog tijd voor Russische Stroganoff. Vanmorgen heb ik bij het boodschappen halen alles al in "huis" gehaald en even later zit ik voor een heerlijke maaltijd. Daarna uiteraard even tv kijken en weer achter de laptop.

Oh ja ... nog 1 ding: het bedrijf wat Camping Marjal in eigendom heeft, is ook bezig met het opstarten van een prachtig nieuw Resort, kijk maar s op www.marjalnatura.com. Dit park ligt iets verder het binnenland in en met de bouw wordt binnenkort begonnen. Verwachte oplevering: mei/juni 2010.

Dinsdag 24 februari 2009.

Als ik wakker word bedenk ik me dat ik al weer een maand onderweg ben. Sjonge jonge wat gaat de tijd toch snel !

Vanmorgen ga ik eerst mn wc-cassette even legen en daarna even douchen. En de douches hier ... die zijn zo groot ! als ik onder de douche vandaan stap om mn handdoek te pakken moet ik bijna brood meenemen....  en precies ... als ik eindelijk de handdoek te pakken heb, ben ik al droog (nou nou Opa Mol).

Het is trouwens echt heel koud vannacht. Daar ben ik inmiddels wel wat flauw van. Eigenlijk ook heel raar. Vanaf het moment dat ik hier gisteren op de camping stond tot gisteravond 20.00 uur heb ik in de korte bokse gelopen. Maar daarna gaat het heel snel, lange broek aan, trui aan en op het eind van de avond even mn elektrische kacheltje aan. Ook vanochtend doe ik m even aan want het is echt koud.

Ik heb het al eerder geschreven, maar dat wordt de komende periode echt het verschil --> de nachttemperatuur. Overdag maakt het niet zoveel verschil, al zag ik dat het de komende 2 weken in Tarifa rond de 20 graden is. Maar de nachttemperatuur ligt dan ook rond de 10 graden en dat is een stuk aangenamer.

Vanmorgen ga ik eerst mn verslag bijwerken en aan het eind van de ochtend voorbij Cartagena richting Puerto de Mazarron en Aguilas. In totaal gaat dat om 6 campings, maar daar verwacht ik niet te veel van ...

Ik heb trouwens al even met mn Engelse buurman overlegd hoe laat ik weg ga, want her en der staan wat auto's geparkeerd en 1 auto (die van hem) staat in de weg. Als hij die niet verplaatst kan ik de draai niet krijgen.

Rond 11.30 uur rijd ik van de camping. Ik meld me nog even bij de receptie maar Jose Antonio is niet aanwezig. Eigenlijk had ik nog wel iets langer willen blijven hier, maar de plicht roept. Vandaag moet ik eindelijk weer s een keer een stukkie verder rijden. Een kleine 2 uur. Via Torrevieja ga ik zuidwaarts, maar pak bij Dehesa de Campoamor de snelweg. Want vorig jaar kwam ik in Cartagena in een enorme verkeersopstopping (zie verslag 14 februari 2008) en nog een keer .... daar heb ik niet zoveel zin in. Maar goed, toen kwam ik ook van La Manga en dan kun je kiezen of direct door de stad of er een heel eind omheen.

Nu kan ik mooi de (redelijk) nieuwe snelweg bovenlangs Cartagena nemen en pak iets voorbij de stad de afslag om vervolgens via de N-332 weer richting de kust te rijden. Omdat mn navigatiesysteeem de nieuwe snelweg niet kent had ik de route opgeschreven. Op een gegeven moment staat er dan "na 6,4 km. linksaf de E-16 nemen". Zonder er bij na te denken heb je gewoon het gevoel dat dat een grote weg is, maar als ik midden in het plaatsje een soort van plattelandsweggetje opdraai, bedenk ik me dat de benamingen hier natuurlijk anders zijn. De snelwegen worden hier aangeduid met A of AP, de iets kleinere wegen met N- en daarna kan het van alles zijn volgens mij.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken. Rond 13.15 uur rijd ik Camping Los Madriles op. Een leuke camping die (doordat ie tegen een heuvel ligt) een geweldig uitzicht biedt. Ook hier kom ik al voor het 3e jaar en ook hier vind ik het hoog tijd worden om s zaken te doen. Maar opnieuw is de manager niet aanwezig. Die komt waarschijnlijk vanmiddag nog wel en na even twijfelen besluit ik hier te overnachten. Maar als ik mn paspoort en ACSI-card opgehaald heb word ik opgewacht door een man die zo straks al op de achtergrond stond mee te luisteren. Ik weet niet helemaal precies wat zn functie is (misschien was ie wel de onderhoudsman ha ha) maar hij geeft aan dat ze nog niet EUR 1 extra kunnen en zullen uitgeven aan publiciteit en dat het eigenlijk geen zin heeft om te wachten. Jammer ... maar toch ook blij dat hij dat aangaf. Wacht ik tenminste niet voor niets.

Op de 2e camping heb ik wel een aardig gesprek, op de 3e camping kom ik ook voor de 3e keer en dat is nu ook voor 't laatst. Daar gaat het m echt niet worden. Als ik weg wil rijden naar Bolnuevo (iets voorbij Puerto de Mazarron) houdt mn navigatiesysteem het ineens voor gezien. Ik hoop maar dat ik m niet goed heb opgeladen, want het zou wel heel vervelend zijn om Helga de rest van de reis te moeten missen. Maar goed, inmiddels ken ik wel overal redelijk goed de weg en even later rijd ik Camping Playa de Mazarron op.

Overigens zag ik onderweg weer overal ontzettend veel campers. 2 jaar geleden stonden er aan het strand vlak voor Puerto de Mazarron (komend vanaf Cartagena) ca. 40 campers. Vorig jaar viel me al op dat er nog maar een paar stonden en wat ik gehoord heb, is dat er niet meer overnacht mag worden. Met als gevolg dat er nu overal groepjes campers staan. Ook niet handig. Heel gek, maar ik moet nu ineens aan het eventueel opheffen van de Wallen denken ....

Bij de receptie is ook hier de manager/directeur niet aanwezig, maar die komt of vanmiddag of morgenvroeg. En dus besluit ik hier maar te blijven. Overnachting kost me EUR 17,70. Niet echt goedkoop, maar misschien dat ik daar nog wat aan kan veranderen. Het plekje is in ieder geval prima:

Er staat nog 1 rij tussen maar tussen de caravans door, kijk ik op het strand. Grootste nadeel hier zijn de stalen constructies voor de doeken die in de zomer de warmte moeten tegenhouden. Die hangen vrij laag en daardoor is het behoorlijk krap. De camper rechts van mij staat daarom parallel aan het pad want die kan er niet onder. Ik kan er net wel onder, maar ondanks hulp die schreeuwden dat het wel kon, heb ik de camper zo neergezet dat de schotel net voor de stalen constructie blijft. Want er was echt maar 2 cm. of zo over geweest.

Maar goed, verder is het hier prima. Het sanitair is goed en de senseo draait al weer ha ha.

Aan het eind van de middag heb ik nog een gesprek met de directeur maar dat loopt op niets uit. Ook hier weer een heel vreemd gesprek ... laten we het daar maar op houden ...

Terug bij de camper ga ik met het eten aan de slag, maar dat is dit keer zo klaar --> Russische Stroganoff 2.

Morgen ga ik in ieder geval weer verder. Sowieso richting Aguilas waar ik 2 campings wil bezoeken, maar daarna weet ik het nog niet.

Woensdag 25 februari 2009.

Sjonge jonge wat was het hier vannacht rustig. Ongelooflijk eigenlijk .... bijna 500 plaatsen bezet .... maar goed het bent natuurlijk allemoal olde luu.

Toch is dit niet echt mijn camping. Ik kan het niet goed thuisbrengen waarom, volgens mij heeft de grootte er ook mee te maken. Zo staat een eindje verderop een enorm sanitairgebouw waar de meeste mensen op de fiets naar toe gaan. Beneden zijn de wc's en op de 1e etage (.......) de wastafels en douches.

Maar goed, de camping ligt wel direct aan het strand en dus ga ik vanochtend gelijk maar even, gewapend met camera en een bakkie leut, het strand op. Heerlijk !

Op onderstaande foto de camping. Ik heb het idee dat de plaatsen direct aan het strand (wel een groot hek ertussen hoor !) een stukkie kleiner zijn ...

De rest van de ochtend kruip ik nog even achter de laptop om mn verslag bij te werken en om me voor te bereiden op de volgende campings.

Opnieuw rijd ik om 10.30 uur van de plek. Ook dit keer weer bijgestaan door een (Ned.) buurman want ook hier is het redelijk krap. Ik loos ook nog even mn vuile water (water tanken lukt niet want dan moet ik eerst een sleutel bij de receptie halen ... vind ik ook weer zo klant-onvriendelijk .... er is echt geen enkele mogelijkheid (slagbomen) dat andere mensen dan campinggasten er gebruik van kunnen maken, waarom dan een slot erop ?)

En als ik nog even een brood in de supermarkt wil halen blijkt deze te zijn gesloten .... om 11.30 uur !! tja ..

En het personeel bij de receptie ? Daar krijg ik dezelfde indruk van als van de rest van de camping (.......) sjonge jonge.

Maar goed, de directeur heeft gisteren toch geregeld dat ik hier gratis mocht overnachten. En dus koel ik weer wat af ha ha.

Mn 1e doel vandaag is Aguilas. Daar wil ik 2 campings bezoeken. Op de 1e camping, heel verrassend Camping Aguilas geheten, heb ik vorig jaar een weekend gestaan en het is me er toen wel goed bevallen. Rond 12.45 uur kom ik op de camping aan en heb een kort gesprek met manager Manuel. Langer is niet nodig want hij is heel duidelijk. Vorig jaar had ie al aangegeven dat de camping steeds meer ingesloten raakt tussen nieuwbouw en stonden de bouwkranen vorig jaar nog iets verderop, nu draaien ze soms over de camping heen. Duidelijk .... die wacht tot ie een goeie prijs krijgt ...

De camping ligt iets buiten Aguilas en als ik terug rijd zie ik hoeveel hier nog bijgebouwd wordt. Natuurlijk liggen ook hier bouwprojecten stil, maar ik rijd ongeveer 4 km. lang langs nieuwbouwprojecten. En waar ze dus druk aan het werk zijn, kredietcrisis ? hier schijnbaar niet.

Ik rijd om Aguilas heen om de andere camping hier te bezoeken. Camping Bella Vista. Daar word ik altijd vriendelijk te woord gestaan en ook nu heb ik een goed gesprek. Vorig jaar was er al interesse, maar veel verder kom ik nu niet. Ik stel nog voor om hier te overnachten zodat we morgenvroeg nog even om tafel kunnen zitten, maar dat is niet nodig. Klinkt niet goed ...

Hier op de camping koop ik ook even een baguette, ja ja .... ze zijn hier niet alleen vriendelijk .... ze verkopen ook nog brood :-)

Ik vervolg mn weg verder zuidwaarts en sta op het punt om een van de mooiste routes van deze reis te maken. Want de kustroute van Aguilas zeg maar ruwweg richting  Mojacar/Carboneras is geweldig. Vorig jaar heb ik deze route overgeslagen, eenvoudigweg omdat het er zakelijk een stuk minder interessant is. Dat komt mede omdat hier langs de hele kuststrook campers op het strand staan. Dat merk ik ook op 1 van de campings als ik later op de middag probeer een overnachting te regelen. 1 overnachting ? nee dat gaat niet, minimaal 3 ! de man spreekt alleen maar Spaans en wijst op mn camper. Ik begrijp dat ze niet willen dat campers een week op het strand staan en vervolgens hier 1 nacht alles komen vervuilen. Daar kan ik me ook wel weer wat bij voorstellen.

Maar goed, het kriebelt mij ook en ik weet een heel mooi plekje om even wat te eten:

Ook hier staan meerdere campers en als ik het zo zie, ook voor overnachting:

Ik vervolg mn route langs de kust en heb toch maar besloten om door te rijden. Want ik moet de tijd een beetje in de gaten houden en bovendien heb ik niet echt veel gas meer. En als ik op een camperplaats ga staan loopt bijv. de koelkast op gas. Onderweg bezoek ik nog een aantal campings, maar allemaal zonder resultaat. Maar goed ... de prachtige route maakt het helemaal goed:

Even verder passeer ik Mojacar. Dat dorpje heb ik 4 jaar geleden bezocht en dat is zeker de moeite waard. Als je de afslag naar Mojacar gehad hebt en je vervolgt de kustweg naar het zuiden, dan kijk je je ogen uit. Allemaal hotels, terrasjes, winkeltjes, bars, leuke strandtentjes .. noem maar op. En het is echt overal hartstikke druk. Opvallend veel Engelsen hier. Maar ja ... het is ook heerlijk weer. Ik zie een paar keer de temperatuur aangegeven staan en het schommelt tussen de 20 en 22 graden.

Bij de toren van Macenas (als je van de kust de bergen in trekt) is ook nog een enorme camperplaats. Hier heb ik 2 jaar geleden overnacht, zie verslag van 14 februari 2007.

Maar zoals gezegd, ik rijd nu door. Ik heb al besloten om door te rijden naar het Parque Natural Cabo de Gata-Nijar, waar ik 3 campings wil bezoeken. En dus trek ik bij Carboneras weer de bergen in (want verder gaat de kustweg niet), draai heel even de snelweg op en neem kort daarna weer de afslag richting Las Negras.

En ik moet het gewoon weer even zeggen --> Het nationale park waar de campings liggen is echt heel mooi, maar het 1e stuk vanaf de snelweg is verschrikkelijk. Zover je kunt kijken zie je kassen en de mensen die in de kassen werkzaam zijn wonen veelal in eh .. een niet al te nette omgeving. Maar goed, rond 15.30 uur bereik ik Camping La Caleta Nautico in Las Negras. Naar mijn mening een camping die prima past in deze omgeving. Want, ondanks dat het een behoorlijke camping is, is het er heerlijk rustig. Maar ook is de receptie nog gesloten tot 16.00 uur. Dus rijd ik de camping op, tijd voor een bakkie leut.

Even na 16.00 uur rijd ik met de camper richting receptie want ik weet nog niet zeker of ik hier blijf overnachten. Maar de receptioniste geeft aan dat de manager morgenvroeg pas komt en dus besluit ik hier maar te blijven.

Ik vind een mooi plekje iets uit de wind en in het zonnetje. Als ik mn laptop aanzwengel bereiken me pas de berichten over het gecrashte vliegtuig op Schiphol. Sjonge jonge ...

Omdat de camper redelijk vlak staat ga ik vandaag maar weer s pannenkoeken bakken. Kan ik ondertussen mooi het nieuws volgen.

Het is hier trouwens niet alleen heel erg rustig, ook bijv. mn radio ontvangt geen enkele zender en zowel telefoon- als internetverbindingen vallen steeds weg. Maar goed, de tv werkt wel en dus kijk ik ondertussen met een schuin oog naar het voetbal. Morgen ga ik weer verder ...

Donderdag 26 februari 2009.

Het was hier vannacht heeeeeeeeeeeeeeerlijk rustig ! Alleen er stond een behoorlijke wind. Gelukkig waaide het gistermiddag ook al behoorlijk en had ik de camper al wat in de luwte gezet:

Zoals gezegd, dit is eigenlijk geen "Spaanse" camping. En ik wil nog wel een stapje verder gaan. Dit gebied hier is eigenlijk geen Spanje en al helemaal geen Spaanse kust.

Op deze camping is heel veel groen:

en je gaat maar staan waar je wilt. De meeste campers (ook die van mij niet) passen trouwens toch niet onder de nettenconstructies en dus staan de meesten gewoon op het pad in een inhammetje.

Rond 10.30 heb ik een gesprek met Jose Luis, de manager van het park. Het gesprek is goed, maar vooral heel leuk en omdat deze camping lid is van de Federatie Campings Andalucia (waar we vorig jaar een deal mee gemaakt hebben) en deze groep morgenvroeg een vergadering heeft, wil hij daar eerst even ruggespraak houden. Maar hij is wel geïnteresseerd.

Terug in de camper bedenk ik me dat ik daar morgenvroeg wel rekening mee moet houden. Want de meeste campings zijn lid van die Federatie, dus ik hoef niet echt veel campings te gaan bezoeken morgenochtend. Nou ja ... eerst maar s kijken waar ik vanmiddag terecht kom. Want de volgende camping is geen lid van de Federatie.

De toegangsweg naar en van de camping is heel spectaculair en sommige bochten zijn behoorlijk krap (enige ervaring vereist dus ...) Maar mooi is het wel:

Even later draai ik de weg op richting San Jose. Eerst rijd je nog een stuk door de bergen, maar dan ineens krijg je een heel steil stuk (10%) en als je dan bijna boven bent zie je ineens de zee voor je op doemen ... heel apart. Blijf niet te lang kijken want direct daarna gaat de weg ook weer zeer bochtig en met 10% naar beneden ...

En dan begint een prachtig stukje landschap:

Even later bereik ik de afslag naar Camping Los Escullos. Nu ben ik hier al 2x eerder geweest, dus ik weet dat de i camping "hier ligt" maar de camping ligt zeer goed verscholen ha ha:

Zie je de grote palmboom ? Daar ligt de camping. En nog een behoorlijk grote, ca. 200 plaatsen en nog ca. 50 bungalows. Met een mooi zwembad en redelijk sanitair. De ontvangst is vriendelijk, maar helaas de eigenaar is niet aanwezig. Komt morgenvroeg pas. En dus besluit ik hier maar te gaan overnachten.

Het grootste nadeel op deze camping is, dat ze de "zonne-doeken" niet weghalen in de winter. En dus staat iedereen aan de "zonkant" van het pad. Ik vind nog 2 plekjes, maar later bij de receptie blijkt 1 plek te zijn gereserveerd. En dus kom ik terecht naast 2 Friezen ... tuurlijk....  maar wel lekker in het zonnetje. Het kost even moeite om de camper op te plek te zetten, maar dank zij de Oerterper lukt het. Het volgende probleem is mn schotel want dat past volgens mij net niet.

Maar daar heb ik inmiddels ook al wat ervaring mee. En dus draai ik het dakraam boven mn bed open en voel of er wat beweging in de doeken-constructie zit. Dat blijkt inderdaad zo en ik laat de schotel omhoog komen. Nou ... het paste net niet en maar goed dat ik de constructie iets omhoog kon drukken. Nu er vanavond goed om denken dat ik de schotel niet "uit doe" want dan ben ik er niet snel genoeg bij.

De rest van de middag zit ik achter de laptop, of in het zonnetje of sta ik te kletsen met mn Friese buren. Aan het eind van de middag mn laatste bietjes even koken en raspen, even eten en tv kijken en daarna .... tja, weer een dilemma. Ik wil eigenlijk Ajax wel zien verliezen in eigen huis, maar Wie is de Mol is er ook op. En dus besluit ik de 1e helft van Ajax over te slaan (achteraf een goede keuze).

Tja ... verder eigenlijk niet zo veel gedaan.

Vrijdag 27 februari 2009.

Zoals zo vaak ben ik voor de wekker al klaar wakker, eerst maar s even lekker douchen. Daarna even achter de laptop en met behulp van een bakkie senseo nog wat verder wakker worden en daarna richting receptie.

Volgens de receptioniste zou de manager er de hele ochtend zijn. Maar dat is altijd afwachten ... en dat blijkt ook nu. Hij blijkt nu niet aanwezig, maar later op de ochtend wel.

En dus maar weer richting camper. Eerst maar het verslag verder bijwerken. Zoals zo vaak blijkt maar weer dat je niet een te strakke planning moet hebben. Bij sommige campings wordt me gevraagd of ik niet een afspraak had kunnen maken. Tja, dat kan wel, maar dan alleen vlak van tevoren. En dat heeft voor mij totaal geen toegevoegde waarde, zeker in Spanje niet. De campings die ik bezoek liggen toch allemaal aan de kust en ik rijd er toch langs.

Later op de ochtend probeer ik het opnieuw. Dit keer is de manager wel aanwezig, maar zit ie in gesprek. Of ik met een uurtje terug wil komen. Tuurlijk. Ik heb inmiddels wel geleerd om een flinke pot geduld te hebben. Want dat is met dit werk wel nodig. Het is al 12.00 uur dus eerst maar s eten. Want ik moet sowieso van de plek straks want de plaats waar ik nu sta is gereserveerd.

Als ik voor de 3e keer bij de receptie kom, zit de manager nog steeds in gesprek. Maar de receptioniste heeft "volmacht" gekregen om mijn verhaal aan te horen. Nou had ik al begrepen dat de manager het toch ook had moeten afstemmen, maar goed, rechtstreeks een gesprek met de manager was wel beter geweest. De receptioniste heeft zich wat voorbereid en mijn verhaal lijkt over te komen. Ze zal het met de manager afstemmen, ik hoor z.s.m.

Helaas ... ik moet dit keer wel betalen, ik krijg nog wel iets korting .... maar voorlopig heb ik vandaag verlies gedraaid ha ha.

Terug bij de camper blijken de buren naast mij (die gisteren tijdelijk naast me zijn komen staan, maar de plaats waar ik sta, gereserveerd hebben) ook weer terug, dus ik geef ze aan dat ik nu zo ga vertrekken. Op de camperserviceplaats buiten de camping loos ik nog even mn vuile water en gooi ik de schoonwatertank nog even vol en daarna op pad.

Uiteraard heb ik weer geen enkel idee waar ik vanmiddag terecht kom, maar mn 1e bestemming is Camping Cabo de Gato wat ongeveer op een half uur rijden ligt. Daar heb ik nog nooit overnacht, dus misschien ....

Maar de manager blijkt niet alleen niet aanwezig, hij komt waarschijnlijk (ja, zo vaag gaat het nou altijd ...) ook niet eerder dan maandag. Tja, dan toch maar doorrijden.

De volgende camping die ik wil bezoeken ligt iets voorbij Almeria, qua afstand niet ver, maar ik moet gedeeltelijk door de stad en daarom kost het bijna 3 kwartier. In Almeria is het trouwens behoorlijk warm: 24 graden !!

Da's ook niet zo gek want Almeria is de plaats met de meeste zonuren in Europa --> 3000 uur !

Als ik Almeria uit rijd is het even goed oppassen want de weg splitst zich in een aantal tunnelbuizen, maar mn navigatiesysteem werkt gelukkig weer en ze geeft het ook nog goed aan. Even later rijd ik Camping La Garrofa op en tref heel toevallig Isabel, een van de eigenaressen. Maar ze heeft geen tijd, vraagt of ik hier wil blijven (mwoah .. omdat je zo aandringt ..) want haar zus komt morgenmiddag.

Geen probleem, want ik weet de weg. Vorig jaar (zie verslag 19 februari 2008) heb ik hier ook gestaan en dat is me uitstekend bevallen. Ook dit is weer geen "Spaanse" camping, de camping ligt direct aan het strand en het komt allemaal niet zo nauw. Naast mij staat een grote Mercedes bus en die staat overdwars op 3 plaatsen. En er staan ook enkele "vrachtwagencampers" op het strand. Helemaal geweldig. Veel Engelsen en Duitsers maar ook opvallend veel Zwitsers.

Ik vind een mooi plekje, al moet ik de camper een beetje schuin op de plaats zetten, anders past het niet. Maar daardoor heb ik wel vanuit de camper een prachtig uitzicht over de zee en kan ik naast de camper lekker uit de wind zitten.

En dus - uiteraard - eerst maar een bakkie leut. Lekker in het zonnetje.

Na het eten nog even achter de laptop en daarna lekker voor de buis.