Route Caspe, Platja d'Aro, bezoek Barcelona, Digoin (Fr), Heiderscheid (Lux), Panningen (NL), Lemelerveld. Periode 11 - 17 april 2009.

 

Zaterdag 11 april 2009.

 

Het is gisteravond rond etenstijd beginnen te regenen en niet zo'n beetje ook. Maar zoals Johan C. altijd aangeeft: elk nadeel hep zn voordeel, want de Spanjaarden hadden nu niet zoveel lawaai ha ha. Niet echt fijn weer om lang buiten te zitten zeg maar ... Als ik wakker wordt regent het nog. Ik heb mezelf altijd aangeleerd om me niet door het weer te laten leiden. Dus eerst even de wc-cassette legen en daarna even douchen.

 

Dan nog even een bakkie senseo en alvast alles opruimen. En dan met de camper naar voren, zodat ik daarna ook direct weg kan. Bovendien ... alle paden op de camping staan onder water, dus waarschijnlijk kom ik niet droog (en schoon) bij de receptie aan. Bij de receptie is Jose Manuel, de eigenaar, aanwezig en warempel... hij heeft alle contracten getekend. SUPERRRR.

 

Een half uurtje later rijd ik van de camping. En al direct word ik geconfronteerd met gruis op de weg en iets verder met stenen. Oei .. het heeft vannacht dus echt flink geregend. Als ik even verder in een bocht zelfs de rechterbaan helemaal met (flinke) stenen versperd zie, besluit ik maar wat - indien mogelijk - het midden van de weg aan te houden. Ik heb nog even overwogen om de stenen weg te halen ... maar sorry .... ik kon de camper nergens neerzetten en om m in de regen in een bocht en ook nog op een redelijk steil stuk op de weg te laten staan ... kdachthetniet ...

 

Even verder bereik ik weer een beetje de bewoonde wereld en ga het stadje Frage even in om boodschappen te doen. Maar helaas ... ik vind twee supermarkten, maar die liggen midden in de plaats en de auto's staan zelfs dubbel geparkeerd op weg. Dan nog maar even doorrijden. Bij Lleida verlaat ik de rondweg om even de stad in te rijden, maar ook daar hetzelfde verhaal. Gisteren (Goede Vrijdag) was hier echt alles gesloten en de mensen moeten natuurlijk allemaal boodschappen in slaan. En even later zit ik weer op de A-2 richting Barcelona.

 

Tja, wat nu ? Want ik moet nog wel even boodschappen halen. En dus even verder maar weer de afslag pakken. Dit keer lukt het me wel om de camper (beetje asociaal) te parkeren en boodschappen te doen. Het is inmiddels al 12.30 uur en eigenlijk wil ik wel even eten. Maar de camper staat niet echt fijn hier, dus nog maar even iets doorrijden. Want ik moet ook nog tanken en wil dat eigenlijk voordat ik bij Barcelona ben, nog even regelen.

 

Deze keer heb ik wel geluk, want ik zit nog niet op de snelweg of er doemt een tankstation op. Dus even tanken en even "lunchen" en daarna weer op pad. De rit richting en langs Barcelona verloopt zonder problemen en rond 16.00 uur rijd ik camping Valldaro op in Platja d'Aro. Uiteraard is de manager/eigenaar niet aanwezig, maar volgens de knaap bij de receptioniste komt ze vanmiddag nog wel. Dus eerst maar een plekje zoeken voor de camper en dat hebben ze hier wel slim geregeld.

 

De "internationale" gasten staan nagenoeg gescheiden van de Spanjaarden en ik kom bij een groepje Nederlanders te staan. Vind ik dit keer niet zo erg, kunnen ze maandag (als ik naar Barcelona ben) mooi een oogje in het zeil houden ha ha.

Aan het eind van de middag ga ik nog even richting receptie, maar helaas ... de eigenaresse komt maandag pas. Nou ja ... maar even kijken hoe dat uit komt.

 

Na het eten krijg ik helaas niet zo veel meer uit handen. Ik bereid me voor op de route die ik vanaf dinsdag nog moeten rijden en zit de rest van de avond deels achter de laptop en deels voor de tv.

 

Zondag 12 april 2009.

 

Oei oei .... wat een pokkenweer ! Als ik wakker word regent en waait het al. Maar goed, op zich niet erg ... kom ik ook niet in de verleiding om buiten te gaan zitten. Want ik heb echt nog heel veel te doen. De afgelopen week zijn er wat dingetjes blijven liggen doordat ik vanaf maandag elke dag onderweg ben geweest. Dus de boekingen en mailtjes wikkel ik dan wel af.

 

Maar bijvoorbeeld het plaatsen van accommodaties niet. Aan het eind van de ochtend heb ik weer 2 Portugese klanten geplaatst en ook een klant uit Slovenie die 2 accommodaties wilde plaatsen. Altijd goed ha ha.

Aan het begin van de middag, na "mn lunch", ga ik verder met mn adminstratie. Ondertussen is het er niet warmer op geworden en na een tijdje vind ik het wel genoeg. Tijd voor mn kacheltje !

 

Natuurlijk komen er (nu wel ...) behoorlijk wat mailtjes vanuit Nederland (waar het 23 graden is ... en hier 11 of 12 of zo) of ik een beetje goed weer heb in Platja d'Aro. Dus ...

Halverwege de middag nog even mn verhuursite bijwerken en vlak voor Studio Sport heb ik alles aan kant. Moet ook wel, want rond 20.00 uur pikt GP me op bij de receptie en gaan we in Platja d'Aro even eten.

 

Ik zie SC Heerenveen met veel pijn en moeite van Volendam winnen en ga daarna richting receptie. GP woont hier vlakbij en weet dus goed de weg. Als we de auto geparkeerd hebben en we Platja d'Aro inlopen valt mn mond open van verbazing. Wat een drukte !! Ongelooflijk. GP vertelt dat dat eigenlijk altijd wel zo is in Platja d'Aro. Ook nu op Paaszondag zijn de winkels gewoon open .. en het is nu al 20.00 uur geweest.

 

We gaan vanavond eten bij Friends, een soort van eetcafe en we worden vriendelijk ontvangen door de Nederlandse eigenaren. Tijdens het eten kunnen GP en ik mooi even bijpraten over mn afgelopen reis en het resultaat. En we kunnen vast afspreken hoe laat we morgen naar Barcelona gaan. Als we aan het eind van de avond willen vertrekken raken we nog even aan de praat met de eigenaren. Claudia, de eigenaresse, vraagt mij waar ik vandaan kom. Als ik aangeef dat ik uit de buurt van Zwolle kom, reageert ze met de opmerking dat ik volgens haar uit Drenthe kom. Nou ja ...

 

Blijkt dus dat ze in Hoogeveen heeft gewoond en dat haar ouders daar in De Nije Nering een SPAR gehad hebben. Grapsig.

Als we afscheid van Friends genomen hebben, kijk voor meer informatie over dit prachtige eetcafe (direct aan het strand !!) maar even op hun site: http://www.friendsplatjadaro.com, is het gelukkig weer droog en ga ik nog even met GP naar zijn appartement om aan de hand van de treintijden te overleggen hoe laat we weg gaan. En daarna word ik weer gedropt op Camping Valldaro ...

 

Maandag 13 april 2009.

 

Na gisteren ben ik natuurlijk heel erg benieuwd wat voor weer het is. Maar als ik de screens open trek zie ik een deels blauwe lucht .. YES !!!

Ze hadden ook wel goed weer voorspeld, maar dat blijft afwachten ... Ik ben dus helemaal heppiedepeppie want om op een andere dag Barcelona te bezoeken, die speling heb ik niet meer omdat ik morgen al direct moet gaan rijden.

 

GP komt me om 9.00 uur oppikken en even later zijn we op pad richting het station van Caldes de Malavella, op 20 minuten rijden:

Daar kopen we eerst even kaartje (retourtje EUR 10,70) en hebben daarna nog tijd voor een bakkie leut.

Even later arriveert de trein en met moeite kunnen we nog een plekkie vinden. Nu heb ik al een tijdje niet in de trein gezeten, maar de stoelen in de trein waren wel heel grappig. Vinden mensen het wel s irritant om "achteruit" te moeten rijden, de stoelen in deze trein kun je gewoon "stellen". Eenvoudigweg door de leuning van de voorkant richting de achterkant van de bank te klappen. Grapsig.

 

De trein brengt ons in ruim een uur in Barcelona en rond 11.00 uur stappen we uit de trein ... Het 1e wat we zien is dit vreemde gebouw, Casa Battlo, uiteraard ontworpen door Gaudi:

  

Eh ... het gaat om het pand rechts op de foto. Via de metro gaan we eerst naar Park Guell (foto rechtsboven) omdat dit behoorlijk hoog ligt. Maar helaas ... we ontkomen niet aan een flink aantal trappen, maar gelukkig is het laatste stuk voorzien van roltrappen. Park Guell wilde ik nog graag bezoeken omdat ik hier sinds mn laatste keer in Barcelona (2005), niet aan toe gekomen ben.

 

"Op de Paladaheuvel aan de rand van de stad liet Guell tussen 1910 en 1914 door Gaudi een tuindorp ontwerpen, dat echter geen kopers trok. Het bleef een wandelpark met slechts hier en daar een villa. Het park werd flink verwaasloosd, maar trekt nu weer volop aandacht ....

(en dat is te zien ..)

..... door de curieuze versieringen die Gaudi bedacht, onder meer voor de grote speel- en zitruimte op het dak van een zuilenhal:

  

Rondom het terrein is een ruim 100 meter lange, slingerende zitbank met dierfiguren van kleurige tegelbrokken aangebracht.

Eenmaal beneden gaan we eerst even een terrasje pakken want het is inmiddels al 12.30 uur. De hoogste tijd voor een bakkie leut en een broodje.

Via dit "Hans en Grietje-huis":

  

...verlaten we het park en lopen via een prachtig oud ziekenhuis (foto rechtsboven) richting de Sagrada Familia. Via de gezellige Avenida de Gaudi:

  

en het Quadrad d'Or (een heel vierkant van rond 1900 ontworpen modernistische wooncomplexen in het centrum van de Eixample. Op onderstaande foto kun je dat (enigszins) zien:

  

De Segrada Familia is misschien wel het bekendste bouwwerk in Barcelona. In 1881 lanceerde de zakenman Bocabella het plan voor een schitterende kerk annex opvangcentrum voor kinderen uit de arbeidsklasse. De opdracht ging naar stadsarchitect Francisco de Villar, die de neogotische crypte bijna voltooide en er toen de brui aan gaf. Gaudi nam het werk over toen hij 31 jaar was en heeft er tot zijn dood aan gewerkt. Hij ontwierp een kerk met maar liefst 12 torens (naar het aantal apostelen). Na zijn overlijden in 1926 werd het werk nog even voortgezet. Gereed kwamen de apsis en het nog met duidelijk neogotische motieven versierde oostelijke portaal, gewijd aan de Geboorte.

  

Na een lange onderbreking werd vanaf 1955 in een langzaam tempo verder gewerkt. Zo verrezen de eerste 4 torens met hun vreemde ornamenten, die het geheel doen lijken op een kwartet druipkaarsen en de fotograaf in de verleiding brengen om ten minste een groothoeklens te hanteren. Eind jaren ' 70 is een 4e fase ingezet met de bouw van meer torens en de voltooiing van de Passiegevel van het noordertransept. De vrij plotselinge herwaardering voor het modernisme is de aanzet geweest tot een versnelde bouwprocedure.

 

Wat u nu ziet, is hopenlijk de slotfase. Het verschil tussen de al verweerde (natuurstenen) delen uit de vroegste periode en het gloednieuwe (betonnen) schip waaraan nu gewerkt wordt, is opmerkelijk. Was het rond 1980 nog rustig bij de Sagrada Familia, nu bestormen drommen toeristen de bouwplaats, waar ongestoord wordt verder gewerkt. Het streven is nu dat precies na 100 jaar na het overlijden van Gaudi, dus in 2026, de Sagrada Familia voltooid zal zijn.

Het zal dan plaats bieden aan 15.000 kerkelingen !!

  

We lopen nu verder naar Barri Gotic, de Gothische wijk. Onderweg komen we langs het Palau de la Musica Catalana, een schitterend muziektheater. De gevel bestaat uit baksteen en gekleurde, geglazuurde tegels (foto hierboven rechts zijn de oude kassa's ..)

De 19-e eeuwse stadsuitbreiding heeft de plattegrond van een schaakbord, maar u zult zien dat de vakken niet vierkant maar achthoekig zijn. Dat houdt in dat ieder kruispunt zeer overzichtelijk is door de afgeknotte hoeken. Minder leuk voor de voetganger (wij dus .... pfff) is dat u steeds eerst de "knik" op de hoek van elk huizenblok moet nemen om te kunnen oversteken (en aan de overkant moet u eerst "het hoekje om").

De Cathedraal:

  

Via de oude marktwijk La Ribera lopen we richting de Ramblas, maar onderweg weet GP nog een leuk restaurantje: Sagardi.

Dit is een geweldig mooi Tapas-restaurant of liever gezegd een Pintxo-restaurant omdat de tapas op broodjes geserveerd worden. Kijk maar s op www.sagardi.com.

GP geeft aan dat er wordt afgerekend aan de hand van de prikkertjes die op het bord achterblijven. En nee boefjes, niet weggooien !!

Hij vertelt dat ik beter 3 of 4 broodjes kan pakken. "Laat je niet leiden door je ogen".... want het ziet er allemaal zo lekker uit. En de bediening is heel slim. Af en toe komen ze met een "nieuw broodje" langs en je hebt dan heel snel de neiging om deze te pakken. Maar zoals gezegd, je wordt afgerekend "per prikkertje". Volgens GP ongeveer EUR 1 a EUR 1,25 per stuk. Nou waarschijnlijk waren dat guldens prijzen want toen we moesten afrekenen bleken ze EUR 2,20 per stuk te kosten. Niet echt goedkoop, maar wel heel erg leuk en bovendien heel erg lekker !!

 

Via de Ramblas:

(ongelooflijk wat een mensen ... ik heb echt met open mond staan kijken ....)

lopen we weer terug richting station en kunnen bijna direct opstappen. Tegen 18.00 uur ben ik weer gedropt op de camping. Sjonge jonge .... dit was wel heel erg gaaf. Want normaal loop je de halve dag in "je boekje" te kijken. Ik kan me nog herinneren dat ik in 2005 op een gegeven moment niet meer wist wat wat was. Nu had ik meer het probleem dat ik zoveel informatie kreeg dat ik een groot gedeelte niet meer heb onthouden voor het verslag. Wat daarnaast heel leuk van een persoonlijke gids is, is dat je heel veel achtergrond informatie krijgt.

 

Zo vertelde GP bijv. dat er in Barcelona ca. 15.000 taxi's rijden en dat je aan de hand van een code achterop de taxi kunt zien op welke dag van de week ze niet mogen rijden. En ook op welke plaatsen het uitkijken is met zakkenrollers.

Kortom ... een gids is meer dan de moeite waard. Wilt u gebruik maken van een persoonlijke gids in bijv. Barcelona of Girona, laat me dit dan even weten. Mn collega is u graag van dienst !!

 

Terug in de camper besluit ik dat het tijd is voor mn 2e flesje bier van deze reis. Nou ja ... van mn meegebrachte bier dan. Meestal neem ik een paar flesjes bier mee voor speciale gelegenheden, nou ... daar is nu sprake van ha ha.

Daarna even douchen, eten en afwassen en daarna ... maar dat is misschien wel wat voor te stellen ... doe ik niet zoveel meer.

 

Dinsdag 14 april 2009.

 

Vandaag gaat de wekker al om 7.00 uur. Want om 8.00 uur gaat de poort van de camping open en dan wil ik direct weg. Want vandaag heb ik ca. 700 km. op het programma staan. Normaal rijd ik niet van zulke afstanden, maar dit keer komt het beter uit met de planning.

 

Gisteravond heb ik al afgerekend bij de receptie, dus ik kan zo weg. Binnen een half uur heb ik de AP7 bereikt bij Girona. Even voor de Franse grens gooi ik de tank nog even vol want dat loont zich. Een litertje diesel kost in Spanje (aan de snelweg) EUR 0,88 ... in Frankrijk EUR 1,10. Onderweg had ik al een paar keer geprobeerd een foto te maken van de besneeuwde bergtoppen van de Pyreneeen maar dat wilde niet zo goed lukken. Dus als ik bij de tolpoortjes in Frankrijk even moet stoppen, zie ik mn kans schoon ... mooi he:

De rit gaat prima, geen oponthoud en even later heb ik even voor Narbonne voorlopig voor t laatst zicht op zee. Bij Beziers neem ik de afslag richting Clermont Ferrand.

 

En dan zie je gelijk het verschil in tol. Vanaf de Spaans-Franse grens kost me het ritje EUR 17 terwijl ik in Spanje (dat gedeelte was iets korter) maar EUR 6,70 hoef te betalen. Ik heb dit keer gekozen voor de route Beziers - Clermont Ferrand - Dyon - Luxemburg omdat dit behoorlijk in de tol scheelt. Het is wel iets om, het scheelt zo'n 80 km., maar ik bespaar ca. EUR 75 tol in vergelijking tot de rit via Montepellier - Orange - Lyon - Dijon.

 

Het enige nadeel van de route welke ik nu gekozen heb, is dat het soms nogal heuvelachtig is. Met de camper maakt dat niet zoveel uit, maar met een caravan kan dat wel wat lastig zijn. Maar elk nadeel hep zn voordeel: het is hier - misschien wel om die reden - een stuk rustiger. Bovendien heb je hier geen knooppunten zoals bij Orange of Lyon. En de route is ook nog s een keer veel mooier !

Als ik Beziers achter me gelaten heb, vind ik even later een mooie parkeerplaats. Tijd voor een bakkie koffie. En ook heel even mn mailtjes nakijken ... en dat is maar goed ook want er zit nog een boeking bij met aankomst a.s. vrijdag. Kan ik die gelijk even afwikkelen.

 

En daarna weer gauw op pad. Even verder bereik ik de brug bij Millau. Vorig jaar (zie mn verslag 25 januari 2008) schreef ik al dat je - rijdend over de brug - helemaal niet meekrijgt hoe hoog de brug is. In 2005 ben ik onder de brug doorgereden toen deze nog in aanbouw was en dan zie je pas hoe hoog het is. Ook dit keer besluit ik door te rijden. Wel grappig ... voor de brug moet je tol betalen, voor personenauto's EUR 6 en voor campers EUR 9. Dat bedrag (EUR 9) stond ook op display. Ik had niet kleiner dan EUR 20 en krijg van het meisje een biljet van EUR 10 en 2 munten terug. Omdat het bij de tolpoortjes behoorlijk druk was reed ik door en zie later pas dat het 2 munten van EUR 2 zijn .. huh ? Nou ja .. ook een keer mazzel.

 

Even voor Clermont Ferrand stop ik voor de 2e keer. Dit keer om ook even een broodje te eten. Maar met de koffie krijg ik mezelf bijna "niet meer aan de praat". Ik denk dat het komt door de warmte. Dan maar weer op pad en op zo'n moment ben ik heel erg blij dat ik airco in de auto heb. En door de drukte bij Clermont Ferrand ben ik gelijk weer wakker. Ik pak de afslag bij Riom en ga vervolgens binnendoor richting Digoin.

 

Daar heb ik 3 jaar geleden ook overnacht en dat is me goed bevallen. Op een camperplaats wel te verstaan. Ik kom nu toch laat aan en ga morgenochtend direct weer verder, dus dan kan ik net zo goed even op een camperplaats gaan staan.

Even voor 18.00 uur rijd ik over de brug Digoin binnen en zie dat de campers niet meer direct aan het water (de Loire) staan, maar hogerop. Da's wel jammer wat direct aan het water stond je echt heel mooi, zie verslag 17 mei 2006.

Maar goed, verder rijden heb ik geen zin in en als ik een mooi plekkie gevonden heb, vind ik het wel prima.

 

Eerst even eten koken, even uitpuffen en afwassen en daarna met mn verslag van Barcelona aan de gang. Want anders komt dat er niet meer van ben ik bang ...

 

Woensdag 15 april 2009.

 

Nou, het rumoer van het verkeer is me vannacht reuze meegevallen en ook vanochtend ben ik niet echt heel vroeg wakker. Wel wil ik op tijd weg en nog even mn verslag van gisteren bijwerken en dus sta ik om 7.30 uur naast mn bed.

Het weer is opnieuw super, da's wel fijn tijdens het rijden. Eerst even mn plekkie hier:

Tussen mijn camper en mn Oostenrijkse buurman door zie je de Loire. En het staat behoorlijk vol:

Uiteraard veel Fransen, maar ook veel Duitsers, Nederlanders en Belgen.

Even na 9.00 uur ben ik klaar voor vertrek. Op naar Luxemburg ! Aan de rand van Digoin zijn een aantal supermarkten l en daar gooi ik mn tank nog even vol en rijd even later de N-70 op richting Chalon sur Saone, een drukke weg, maar met voldoende dubbelbaans gedeeltes om in te kunnen halen. Ook bij Dijon geen oponthoud en rond 11.30 uur stop ik even voor een "lunch".

 

Helaas zijn ze op dit gedeelte, tussen Dijon en Nancy op verschillende stukken met de weg bezig. Gelukkig staat het nergens stil, maar het geeft wel wat vertraging. Bij Nancy en Metz is het altijd even druk, maar ik kom er langs ruim voor de spits en bij Thionville, vlak voor de Luxemburgse grens, stop ik nog even voor een bakkie leut en om me voor te bereiden op mn bezoek aan Luxemburg.

 

Want ik wil in Luxemburg nog een aantal campings bezoeken omdat ik "Luxemburg nog niet gevuld heb" op www.vakantiewoningen-in-europa.nl. Ik heb 3 campings op het programma staan en die liggen allemaal ten noorden van de stad Luxemburg. Die nieuwe snelweg rond de stad is nog niet helemaal afgerond en dus moet ik nog "binnendoor" richting Mersch. Het is druk, maar nog goed te doen en ik realiseer me dat ik blij ben dat ik vandaag toch stevig heb doorgereden. Want anders was ik nu in de spits terechtgekomen.

 

Bij de 1e camping in Ettelbruck heb ik een leuk gesprek met de Nederlandse beheerster, maar niet met succes. De volgende camping is Camping Fuussekaul. Op de Vakantiebeurs heb ik al met iemand van de camping gesproken en later via de mail een voorstel gedaan. Maar daar is verder niet op gereageerd. Als ik me meld bij de receptie word ik opgevangen door Danielle, die van oorsprong Nederlands is. Zij geeft aan dat ze wel geinteresseerd zijn en na een telefoontje met de eigenaar is het rond. Super ! Of ik ook de camping wil zien ? Tuurlijk (kben eigenlijk bekaf maar toe maar ...)

 

Tja, en dan blijkt het ook nog s een enorme camping en Danielle heeft er zin in. Ze laat me de gehele camping zien en ik moet toegeven, het ziet er allemaal prima uit ! Het sanitair is helemaal geweldig en zeker het speciale kindersanitair moet je een keer gezien hebben. Voor meer informatie, kijk maar even op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2791/vakantiewoning/luxemburg/luxemburg

In eerste instantie geeft Danielle aan dat ik wel op de nieuwe speciale camperplaatsen mag staan (kosten EUR 8,50 per nacht incl. stroom). Maar even later geeft ze aan dat ik ook wel voor die prijs op de camping mag staan.

En als ik af wil rekenen (na de rondleiding ..) geeft ze aan dat ik te gast ben. Okay ....

 

Als ik de camper te plek heb:

(het gebouw wat je op de achtergrond ziet is het sanitairgebouw, compleet met sauna en zonnehemel ...)

uiteraard eerst even een bakkie senseo, wat de laatste is al meer dan een dag geleden ha ha. Dan achter de laptop, want ik moet nodig met mn boekingsadministratie aan de slag. Na het eten even onderuit voor de tv (per slot van rekening heb ik vandaag ook nog ruim 500 km. gereden) en daarna antwark.

 

Donderdag 16 april 2009.

 

Na een lekkere douche ga ik eerst nog even achter de laptop aan de slag. Want ik moet rond 15.00 uur in Panningen (bij Venlo) zijn en dat is een kleine 3 uur rijden.

Tegen 11.00 uur ben ik klaar voor vertrek, haal nog even een flinke baguette bij de supermarkt op de camping en ga op pad. Tegen 12.00 uur bereik ik Pommerloch, een gehucht vlak voor Bastogne (je weet wel ... van de koekjes ...), maar dan - uiteraard - nog aan de Luxemburgse kant. Pommerloch bestaat volgens mij alleen maar uit tankstations .. sjonge jonge ... Maar ja, EUR 0,821 per liter diesel ... da's voor niks toch ?!

 

Daarna draai ik bij Bastogne de snelweg op richting Luik. Onderweg stop ik nog even om de helft van mn baguette op te peuzelen. Bij Luik is het druk, maar geen oponthoud. En zo rol ik even na 13.30 uur Nederland binnen. Sjonge ... veel Nederlanders hier. Ook bij Maastricht kan ik redelijk doorrijden en om 14.45 uur rijd ik camping Beringerzand op in Panningen. En al direct loop ik de beheerder - waar ik de afspraak mee gemaakt heb om hier te overnachten - tegen het lijf.

Via de mail klikte het al, maar ook nu lijkt het of ik m al jaren ken.

 

Hij wijst mij de plek waar ik kan staan en zal ook regelen dat het bedrijf wat mn voorruit komt vervangen, weet waar ik sta. Maar als ik bel blijken deze jongens nog wat vertraging te hebben. Verwachting 17.30 uur...

Een van de voordelen - voor mij - van deze camping is, is dat ik hier WIFI heb. En dus kan ik mooi aan het werk. Maar ik kijk ook angstvallig naar buienradar.nl. Want naarmate die jongens later komen is de kans groter dat het niet droog blijft.

 

Halverwege de middag heb ik nog een leuk gesprek met Ruud, de beheerder. Hij laat me alle faciliteiten van de camping zien en het ziet er allemaal prima uit. Kijk voor meer info maar even op:

http://www.campings.nl/campings/kinder-kampeer-wereld/camping-en-speelparad-beringerzand/

Even na 17.30 uur zijn de jongens van Camperglass gearriveerd. Maar helaas .... ze hebben niet de goede ruit bij zich. Om een lang verhaal kort te maken --> ze hebben een gecoate ruit bij zich en die gaat zo goed als zeker problemen geven voor de ontvangst van mn navigatiesysteem. En ook waarschijnlijk bijv. voor ontvangst van WIFI-signalen. Bovendien geeft de knaap aan dat ik er met de APK geen problemen mee zal krijgen. Tja, dan heb ik ook geen haast meer. En dus wordt er een nieuw raam besteld.

 

Een uurtje nadat hij vertrokken is, valt het ineens met bakken uit de lucht. Poeh ... toch blij dat ik het raam niet heb laten vervangen. Want dan was hij nu nog niet klaar geweest. Uiteraard (is zo'n beetje vaste prik geworden) eet ik vanavond visfilet met rijst en kerriesaus ..... mmmmmmm.... Daarna nog even voor de buis en de rest van de avond achter de laptop met een schuin oog kijkend naar het voetbal.

 

Vrijdag 17 april 2009.

 

Sjonge jonge... het heeft vannacht echt continue geregend. Ik hoop maar dat de grond hier - zoals de beheerder heeft aangegeven - een beetje hard is.

Gelukkig is het tegen 9.00 uur droog en dus maak ik me klaar voor vertrek. Voorlopig de laatste nacht op een camping...

Rond 9.15 uur rijd ik van de camping. Gelukkig is de drukte inmiddels wat afgenomen en zonder problemen rijd ik via Venlo, Nijmegen en Arnhem richting het noorden.

 

Onderweg niet 1x in de file, heel bijzonder eigenlijk in dit propvolle landje ! Even voor Heerenveen besluit ik toch nog maar even te stoppen en vast even wat te gaan eten. Want ik weet ook niet hoe het vanmiddag loopt.

Uiteraard even een bakkie leut erbij gezet. Wel raar om bij Heerenveen te stoppen op een parkeerterrein trouwens. Rond 12.15 uur ga ik weer verder en even later rijd ik bij Garage Talsma het terrein op. Via de (camper) dealer ben ik hier terecht gekomen en ze zullen vanmiddag de APK regelen. Nou ... niet dus.

 

Alles was duidelijk afgesproken en doorgenomen. Of het een probleem was dat ik met een Renault kwam (het is een Fiatgarage) of ze berekend waren op campers. Dit was allemaal geen probleem. Maar als ik op een gegeven moment zie dat ze mn camper aan het opmeten zijn, voel ik al dat er iets niet klopt. De mannen geven aan dat de camper toch wel erg groot is .. huh ? nou ... ze zijn er ook nog wel flink groter hoor !

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken --> hij past niet op de brug ! En terwijl ik denk "wat nu", krijg ik de sleutels weer in de handen gedrukt met de boodschap "sorry, we kunnen u niet helpen". Nou ... ik word niet snel kwaad, maar nu wel. Dus ik geef aan dat ze maar met een oplossing moeten komen, maar dat de camper vandaag APK gekeurd wordt !

 

En dus wordt er gebeld en even later krijg ik triomfantelijk te horen dat ik over een uurtje terecht kan bij Cosmo Trucks, ook in Heerenveen. En daar ben ik heel blij mee. Gauw weg hier. Maar goed, ook bij Talsma zijn ze nu een ervaring rijker en ik denk (hoop het eerlijk gezegd ...) dat ze nu in vervolg wel vragen hoe groot de camper is. Want op grotere campers zijn ze echt niet berekend !

Bij Cosmo Trucks word ik vriendelijk ontvangen en de man bij de balie geeft me aan dat ik nog wel een uurtje moet wachten. Geen probleem, ik ben al lang blij dat ze de afspraak over kunnen nemen. En als ik direct daarna in de camper zit komt er al een monteur aanlopen. Aan de slag !

 

Ruim een uurtje later is de camper (goed)gekeurd en afgemeld. Ik bedank de mensen bij Cosmo Trucks voor hun goede service en ga richting Lemelerveld. Heeeeel apart.

 

Maandag 20 april 2009 --> Slotwoord:

 

Zo, mn 9e reis zit er al weer op. Wat gaat het toch snel. En ook al heb ik gezegd dat ik volgend jaar in de winter "iets anders wil gaan doen", de reis door Spanje en Portugal is me toch prima bevallen. Dat komt natuurlijk ook omdat ik steeds meer mensen begin te leren kennen. Zowel campingeigenaren als campinggasten. En dat maakt het nu ook moeilijker om te zeggen dat ik een jaartje wat anders ga doen. (in de winter dan he !)

 

Het weer was dit jaar wat minder, al is dat meestal niet terug te zien op de foto's. Dat komt omdat met name de temperatuur een stuk lager lag, maar het over het algemeen wel zonnig of iets bewolkt was. Maar de Spanjaarden waren helemaal van slag, die hadden het echt steenkoud en volgens de Spanjaarden is het in 50 jaar niet zo'n slechte winter geweest. Hoezo, de aarde warmt op ?

Nu moet ik er natuurlijk wel bij vertellen dat het met name in december en januari heel slecht weer is geweest, en toen was ik er natuurlijk nog niet. Met name in West Portugal hebben ze in januari behoorlijk wat problemen gehad.

 

Zakelijk gezien was het dit jaar wat minder. Of dat door de kredietcrisis komt ? Deels wel, maar het komt ook omdat we de afgelopen jaren toch al behoorlijk wat klanten hebben binnengehaald en zo langzamerhand zijn de krenten wel uit de pap. Met krenten bedoel ik in dit geval de grotere campings die veel internationale toeristen trekken. Portugal blijft zakelijk gezien een moeilijk gebied. Enerzijds komt dat doordat veel campings nog aan het doorgroeien zijn, anderzijds omdat het in Portugal allemaal heeeeel rustig aan gaat. Ze nemen overal ruim de tijd voor en dus ook met het besluit om meer voor publiciteit te kiezen.

 

Met "aan het doorgroeien" bedoel ik dat de kwaliteit van de campings de laatste jaren in Portugal behoorlijk is opgekrikt. Het sanitair was altijd overal oud, maar wel schoon. Tegenwoordig is op veel campings het sanitair al vervangen en ziet men in dat er wel steeds meer toeristen naar Portugal komen. En dat het dus belangrijk is om je te onderscheiden. Wat dat betreft zorgt het nieuwe Ecopark Zmar bij Odemira wel voor een enorme impuls in het gebied Alentejo.

Als Orbitur, de partij met de meeste campings in Portugal, gaat besluiten om hetzelfde te gaan doen (upgraden van de campings) zul je zien dat er nog meer (kampeer)toeristen komen.

 

Was het zakelijk wat minder, mijn eigen site www.vakantiewoningen-in-europa.nl heeft wel een behoorlijke groei doorgemaakt. Zo zijn verschillende "lege" landen in Europa inmiddels gevuld met accommodaties en is de site inmiddels gegroeid van ca. 400 naar 500 accommodaties. Bovendien is begin maart mn eerste nieuwsbrief (met aanbiedingen) verzonden. Dat leek in eerste instantie niet veel effect te hebben, maar inmiddels krijg ik regelmatig boekingen binnen die op mijn nieuwe site gemaakt zijn. Het aantal boekingen neemt daarom ook nog steeds toe en dat verrast me toch wel positief. Want door de kredietcrisis leek het even minder te gaan, inmiddels wordt er flink geboekt. Wel kan ik duidelijk zien dat er meer aanbiedingen geboekt worden en dat mensen - vermoedelijk door de onzekerheid - steeds later boeken.

Maar ja, als je veel aanbiedingen publiceert (kijk maar s op mn oude site http://home.kpn.nl/recreatiewoning/index.html) worden er natuurlijk ook meer aanbiedingen geboekt.

 

Verder is het "rijden-dag stil-rijden-dag stil" goed bevallen. Dat moet ook wel, want ik krijg steeds meer administratie en dus minder tijd om te rijden. Dit jaar heb ik er bewust voor gekozen om niet meer elke dag langs de campings te crossen en steeds na een dag campingbezoeken een dag extra op een camping te blijven staan. Helaas had dat wel zn effect op het einde van mn reis want toen moest ik nog flink opschieten om op tijd in Nederland terug te zijn.

 

Al met al weer een prima reis, met nieuwe ervaringen en veel nieuwe contacten. Maar zoals gezegd, de volgende winter wordt het tijd voor iets anders ..... wordt vervolgd.