Route Nazare, Coimbra, Costa Nova, Gouveia/Melo, Soria, Caspe. Periode 3 - 10 april 2009.

Vrijdag 3 april 2009.

Vannacht heeeeeerlijk rustig geslapen. En dus sta ik om 7.30 uur lekker uitgerust naast mn bed. Vanmorgen eerst mn verslag (over Obidos) bijwerken en gezien de foto's ben ik daar wel een tijdje zoet mee. En uiteraard weer een planning maken voor vandaag.

De bedoeling is om aan het eind van de middag in Coimbra te zijn en daar wellicht 2 of 3 nachten te blijven. Voor de tijd wil ik nog 2 campings bezoeken. Al met al geen grote afstanden, maar deze 2 campings liggen in het binnenland en daarom doe je er wat langer over (bergachtig).

Stonden er gisteravond nog 8 campers, op het moment dat de bewolking is weggetrokken en ik een foto wil maken staan er nog maar 2:

Wat wel nadelig is, is dat zowel de plaats Nazare als het strand niet echt dichtbij is. In het midden zie je nog een windmolen, die staat aan de rand van het strand op zo'n km. van de camping. Rechtstreeks dan, maar je kunt helaas niet direct vanaf de camping richting het strand lopen.

De plekken hier op Camping Vale Paraiso zijn behoorlijk groot en het sanitair is oud maar schoon. En heel bijzonder: op de plek heb je een eigen chemisch toilet leegplaats. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Daar heb ik vanochtend al gebruik van gemaakt. Hoef je tenminste niet zo'n eind met die cassette te sjouwen.

Rond 11.30 uur maak ik me klaar voor vertrek, bedank de mensen bij de receptie voor hun gastvrijheid en ga weer op pad. Mn 1e doel is een camping in Coimbrao (niet te verwarren met Coimbra ..). Helga stuurt me via de snelweg, maar daar heb ik geen zin in. Bovendien wil ik eigenlijk nog even verse bolletjes kopen. En dus rijd ik via Marinha Grande richting Pedrogao en vindt in Praia de Pedrogao niet alleen een taverna waar ik bolletjes kan kopen, maar ook een geweldige plaats om even wat te eten:

Direct aan het strand en met het geluid van de rollende golven en het zonnetje op de camper smaken de toch al lekkere bolletjes nog lekkerder.

De 2 campings die ik vandaag ga bezoeken zijn klein en daardoor verwacht ik eigenlijk alleen zaken te kunnen doen voor Mol Travel. Want beide campings hebben een klein aantal bungalows/appartementen en wellicht dat ze daar wel publiciteit voor willen maken.

En mn gedachte klopt, de 1e camping sluit inderdaad een contract af en de op de 2e camping waarschijnlijk ook, maar dat moet ik nog even afwachten.

Via Lourical rijd ik richting Soure en onderweg zie ik een wel heel fraai huisje:

Tja ... je ziet hier soms krotten, maar ook soms hele mooie villa's.

Even later draai ik de IC-2 op richting Coimbra. En daar is het me toch ineens druk, niet normaal. Over een groot gedeelte is het stapvoets rijden, maar zodra het dubbelbaans wordt is het verkeer zo weer verdwenen. Even na 16.00 uur rijd ik Camping Coimbra op. Naar mijn mening een prima camping, met super fraai en schoon sanitair en een mooi uitzicht. Maar ook heel erg rustig. En dat verwacht je eigenlijk niet van een stadscamping.

Ik probeer nog met de manager van het park om tafel te komen, maar dat lukt vandaag niet meer. Luis is maandagochtend pas weer op kantoor, maar ik ben van harte welkom en ik denk dus maar tot maandagochtend hier te blijven. Dan kan ik morgenvroeg hier nog even een wasje draaien en morgenmiddag nog even de stad in. Bovendien: als ik op zondag zou vertrekken, zou ik onderweg campings moeten bezoeken en dan tref je de managers toch niet aan op de camping.

Ik weet nog steeds niet hoe het nu met mn planning uitkomt. Want 16 april moet ik weer terug in Nederland zijn en dat schiet al op. Maar ik zit nog een beetje met Pasen, zowel goede vrijdag als 2e Paasdag schijnen dagen te zijn dat je je beter niet op de Portugese en Spaanse wegen kunt begeven. En ik zit nog met de afspraak met Orbitur in Porto. Die is waarschijnlijk woensdag. Maar goed, dat is nog steeds niet zeker.

Omdat de camper redelijk vlak staat ga ik vandaag maar weer s pannenkoeken bakken. Helaas niet met spek maar met salami en kaas. Pizzapannenkoeken ha ha.

Maar ze smaken er niet minder om !

Zaterdag 4 april 2009.

Vanochtend ga ik eerst even een wasje draaien. En al om 8.30 uur heb ik de was hangen. Het zonnetje schijnt al volop, dus prima ! Ik weet nog niet hoe laat, maar vanmiddag ga ik nog even met de bus naar de stad en loop daarom nog even richting receptie om een kaartje met bustijden op te halen en wat broodjes te kopen.

En zijn de broodjes hier altijd al niet duur. Dit keer koop ik 3 bolletjes, geef de knaap 2 euro en ik krijg een handvol kleingeld weer terug. Eenmaal terug in de camper zie ik dat ik EUR 1,85 heb teruggekregen. Huh ? Kosten die broodjes maar EUR 0,15 ? Totaal ? Nou ja ...

Terwijl de was hangt te drogen werk ik mn verslag van gisteren bij en klets nog even met mn overburen. Toch wel fijn om af en toe even gewoon Nederlands te kunnen praten. Nou ja .. gewoon Nederlands .. het zijn Belgen. Ze gaan vanmiddag ook richting de stad, dus ik zal ze nog wel tegenkomen. Aan het eind van de ochtend begint het ineens wat te waaien en even later komt mn luifel met de pootjes van de grond. Oei ... maar even vastzetten.

Maar als ik tussen de middag mn broodjes opgepeuzeld heb en de meeste was al weer droog is besluit ik de (was)lijn wat te verhangen en de luifel binnen te halen. Ik zal niet de eerste zijn die terug komt bij de camper en de luifel op het dak vind. Samen met de Belgen stap ik om 13.30 uur in de bus. In het centrum aangekomen scheiden onze wegen. Ik weet nog een beetje de weg en loop eerst richting het universiteitsgebouw. Ten eerste omdat ik dat een geweldig mooi en indrukwekkend gebouw vind en ten tweede omdat het het hoogst gelegen is. Dan heb ik de zwaarste klim gehad ha ha.

Ik ga trouwens dit keer geen uitgebreid verslag van mn bezoek maken. Als je meer informatie wilt over Coimbra kun je beter even kijken naar mn verslag van 2 april 2008.

Onderweg "naar boven" kom ik ineens weer deze kathedraal tegen:

Oh ja .. dat was hier ... Deze kathedraal, de Se Velha, is een van de meest indrukwekkende Romaanse kathedralen van Portugal. Het lijkt echter meer op een burcht dan op een kerk. Dit keer ook even binnen een kijkje genomen.

Heel indrukwekkend !

Daarna ga ik verder met mn klim door de smalle straatjes richting de universiteit. Sjonge jonge ... volgens mij blijft mn mond hier van open vallen .... dit is zo mooi !!

Om even bij te komen en gewoon ook om even te genieten van dit prachtige gebouw blijf ik even een poosje op het plein voor de universiteit hangen (en dat voel ik later op de avond ..) en besluit daarna binnen s even op onderzoek uit te gaan.

Maar dat is wel oppassen geblazen want je bent er zo verdwaald... 's even kijken wat er achter deze deur zit:

okay ... en zo zit ik ineens weer in de schoolbanken. Nou ja .. universiteitsbanken.

Ook van binnen ziet het gebouw er prachtig uit. Tja ... en als je je dan bedenkt dat het gebouw in 1288 is gebouwd:

Via de Quebra Costa ("ruggenbreker") (2e foto hierboven) waar gewoon midden op de vlakke stukken een kleine "kunstenaarsmarkt" wordt gehouden, bereik ik het centrum weer.

En loop weer tegen hetzelfde terrasje aan waar ik vorig jaar ook een tijdje gezeten heb:

Vorig jaar kwam ik hier op het terras een Nederlandse knaap tegen die voor Asgard Reizen werkte en nu kom ik weer Nederlanders tegen. En dat is echt wel bijzonder want zoveel Nederlanders zie je hier niet. Op de camping staan bijv. helemaal geen Nederlanders en ook hier in de stad was ik ze nog niet tegengekomen. Zij blijken hier vlakbij een huis te hebben. Hun dochter is op bezoek en net op het moment dat ze weer naar Nederland terug zou gaan kreeg ze vanuit Nederland te horen dat ze ontslagen was. En dus heeft ze er nog maar een weekje vakantie aan vast geknoopt.

Via de smalle steegjes waar allemaal Opa Mol winkeltjes gevestigd zijn loop ik weer terug richting de bushalte en heb nog een mooie kijk op de stad:

Ik kan niet goed verklaren waarom ik deze stad nou zo mooi vind. Ik denk dat het ook te maken heeft (ik heb dat wel s eerder aangegeven ...) met de vele studenten hier. Coimbra heeft 120.000 inwoners waarvan ruim 20.000 student zijn. En dat geeft de stad een bijzondere sfeer. Hetzelfde zie je in steden als Granada en Valencia. En in Italie in Perugia en Pisa. En natuurlijk niet te vergeten het prachtige stadje Urbino in Le Marche.

Terwijl ik op de bus sta te wachten maak ik "langs de waterkant" nog even wat plaatjes, o.a. van het enorme klooster:

en van het heerlijke park langs de Rio Mondego:

Even later is de bus gearriveerd, terug naar de camping ! Daar "moet" ik natuurlijk eerst even een bakkie senseo hebben en daarna kruip ik even lekker onder de plomp.

Daarna even de was opruimen en het bed weer gereed maken. Even afwassen en daarna eten koken. Tja .. en daarna nog even lekker tv kijken en de dag is al weer voorbij.

gisteravond laat trouwens nog naar een concert van Within Temptation gekeken. Heeft dat uur tijdsverschil toch nog een voordeel ha ha. Want het begin Nederlandse tijd om 00.00 uur en was Portugese tijd om 00.00 uur afgelopen ...

Zondag 5 april 2009.

Zo, vandaag maar s flink aan het werk. Gisteren al met al niet veel aan mn werk gedaan, dus ik heb vandaag wat in te halen. Maar ik begin - zoals elke ochtend - met het bijwerken van mn verslag.

Halverwege de ochtend even broodjes halen (dit keer kosten ze EUR 0,15 per stuk ha ha) en even bijkletsen met mn Belgische buren. Helaas ... ze gaan er vandoor.

En natuurlijk even een foto maken van mn plekkie hier. Dit is het uitzicht vanaf de camping:

De Belgen stonden - tegenover mij - net op het punt te vertrekken ...

En daarna verder achter de laptop. Tussen de middag even eten in het zonnetje en rond 15.30 uur neem ik even pauze en kruip even in de zon om wat te lezen.

Bovendien moet ik er nu nog een beetje van genieten want de voorspellingen voor de komende dagen zijn niet best. Ze hebben het zelfs over veel regen. Regen ?? Dat is wel zo'n 1,5 maand geleden... Ach, kan ik vast weer een beetje aan Nederland wennen ha ha.

Aan het eind van de middag rollen er weer behoorlijk wat campers de camping op. Dit keer bijna allemaal Engelsen. En dat is - volgens mij - gewoon toeval want ze kennen elkaar niet (geen rally of zo ..). Daarna nog wat Fransen en Spanjaarden, maar die komen - zoals bijna altijd - vrij laat aan.

Als ik tegen 23.00 uur naar Studio Voetbal zit te kijken komt er nog een busje tussen de Engelse camper naast me en mijn camper staan. Erg veel ruimte is er al niet, maar tussen het busje en mn camper wordt ook nog een tentje opgezet.

Morgenvroeg maar s even kijken want volgens mij kan ik de deur bijna niet uit ha ha.

Maandag 6 april 2009.

Nou ... mn buren snurkten gelukkig niet en ik kan nog wel de camper uit. Maar sjonge jonge ...

Zoals je ziet is het vandaag al wat bewolkt en zoals aangegeven komt er vandaag en morgen veel regen. Dus eigenlijk beter om nu te vertrekken (dan heb ik alles droog binnen), maar ik wil nog een gesprek met de manager hier op de camping en daar ga ik zo naar toe.

Het gesprek met Luis is prima. Zaken doe ik direct (nog) niet, maar ik heb geleerd om geduld te hebben met de Portugese campings, heel veel geduld ha ha.

Net als vorig jaar geeft hij aan dat ze nog willen uitbreiden. Nou ... ik weet nog wel een camping. Wel 2. We spreken af om contact te houden en bedank hem voor zn gastvrijheid.

Rond 11.30 uur ben ik weer terug bij de camper en kruip uiteraard nog even achter de laptop. Als ik het nieuws over de aardbeving bij L'Aquila zie, schrik ik me een ongeluk. Al 100 doden ... sjonge jonge.

Ik ben er niet heel goed bekend, maar over de snelweg die nu is afgesloten, ben ik vorig jaar vanaf Rome richting Pescara gereden. Op 6 november 2008 schreef ik "Onderweg heb ik af en toe prachtige vergezichten op slaperige dorpjes". Bah ... misschien bestaat zo'n dorpje nu wel niet meer. Heel bizar. Op 30 oktober 2007 ben ik zelfs in L'Aquila geweest, ook op doorreis (vanaf Perugia) naar Pescara. Gadver ...

Ik probeer het wat van me af te zetten door te denken dat dit overal en altijd kan gebeuren. Als het geen aardbeving is dan is het wel een storm of overstroming...

Kga me nu klaar maken voor vertrek. Nog even een broodje eten en dan op pad. Dit keer heb ik me wat beter voorbereid, want vorig jaar probeerde Helga mij deels door Coimbra te sturen. En daar wordt je niet vrolijk van.

Maar dit keer gaat het prima en een klein uurtje later rijd ik Praia de Mira binnen.

Daar heb ik een goed gesprek met Mario, de manager van Camping Vila Caia. Naar mijn mening een mooie camping, maar dit is nu de 3e keer dat ik er ben en ik heb er nog nooit gasten gezien. Mario klaagt nu nog meer dan vorig jaar en eigenlijk verbaast me dat niks. Ik probeer het nog met "de kip of het ei-verhaal" oftewel ... als ie niet gaat adverteren krijgt ie misschien wel nooit meer gasten. Dit lijkt iets aan te slaan, maar hij moet het eerst afstemmen.

De volgende camping ligt iets noordelijker in Vagueira. Iedereen die die route wel s heeft gereden zal het beamen, hier valt af en toe mn mond open van verbazing. Ook hier is alleen de hoofdweg verhard en er is veel armoe. Hier zie je de mensen met oude trekkertjes rijden of met paard en wagen en overal zitten mensen langs de weg om groente en fruit (dit keer echt ! ... vers ha ha) te verkopen.

Als ik op Camping Vagueira Vagos arriveer begint de receptioniste te lachen en voordat ik mn verhaal afsteek wijst ze naar een folder-standaard. Ik zie allemaal Orbiturfolders en ze geeft aan dat ze net lid zijn geworden van Orbitur. Okay ... dat wist ik niet en eigenlijk had ik de camping dus kunnen overslaan.

Dus verder richting Costa Nova. Daar word ik hartelijk ontvangen door Sonia en haar man Paulo, maar de manager is helaas niet aanwezig. Jammer, want dit is wel een interessante camping. Vorig jaar heb ik hier ook een nacht gestaan (zie verslag 3 april 2008) en dat is me goed bevallen. En dus zoek ik een mooi plekje op en geloof het of niet ... het is weer prachtig mooi weer:

Links onder op de foto kun je zien waar de duinen beginnen. De camping ligt namelijk direct aan het strand. Vorig jaar heb ik nog even een strandwandeling gemaakt, maar die laat ik dit keer voor wat het is.

Ik kruip eerst achter de laptop want ik heb nog genoeg te doen. Bovendien wil ik nu eerst weten of mn afspraak met Orbitur doorgaat. Want Costa Nova ligt vlakbij Aveiro en vanaf deze plaats kan ik zo de snelweg richting Salamanca pakken.

Want ik heb inmiddels met mn collega GP afgesproken om op 2e Paasdag Barcelona te gaan bezoeken. Dat betekent dus dat ik zondag aan de oostkust moet zijn en dat is vanaf hier nog zo'n 1.200 km. rijden. Mij wat teveel in 2 dagen, dus ik moet nu wel zo langzamerhand gaan plannen. Over plannen gesproken ... de dinsdag, woensdag en donderdag na Pasen gebruik ik dan om naar Nederland te rijden. Donderdag 16 april heb ik op een camping in Panningen (bij Venlo) afgesproken met Camperglass die daar mn voorruit gaan vervangen. Op 17 april moet ik om 12.30 uur bij Garage Talsma in Heerenveen zijn voor de APK-keuring. Wel te laat, maar eerder ben ik gewoon niet terug.

Waarom deze afspraken vermelden in dit verslag ? Ach ... je weet nooit. Als ik aangehouden wordt en de politie heeft mobiel internet .... dan kan ik in ieder geval aantonen dat ik afspraken gemaakt heb.

De afspraak met Orbitur krijg ik helaas nog niet voor elkaar. Morgenvroeg nog maar s weer proberen.

Vandaag staat weer s spaghetti di massi op het menu. Heerlijk ! Daarna even voor de tv hangen en de rest van de avond zit ik deels achter de laptop en deels voor de tv.

Dinsdag 7 april 2009.

Groot nieuws ! Het heeft vannacht geregend. En daar zijn ze hier heel blij mee. Nou wat mij betreft mogen ze. Als het overdag maar droog is ha ha.

En dat is het, want als ik om 7.30 uur op sta schijnt het zonnetje al weer volop.

Vanochtend eerst mn verslag even bijwerken, administratie doen en daarna met Orbitur in de "clinch"..... Maar ik krijg het niet voor elkaar. Ze geven aan wel geinteresseerd te zijn en willen graag deze ochtend nog een voorstel ontvangen.

Okay ... En dus eerst maar even overleggen met de receptie want dan heb ik even iets meer tijd nodig. Ik krijg "respijt" tot 13.00 uur en moet dus opschieten.

Even na 13.00 uur heb ik ook de camper zn verzorging gegeven en rijd ik van de camping. Ik heb nog geen tijd gehad om te eten, dus dat moet onderweg dan maar.

Uiteraard stop ik even weer aan de boulevard bij Costa Nova, wat het blijft leuk hier:

(bijna dezelfde foto als vorig jaar ha ha)

Bij Aveiro sla ik even af (van de snelweg) om o.a. brood te halen. Omdat ik nog wat boodschappen moet hebben ga ik op zoek naar een grote supermarkt. Nou .. die heb ik niet gevonden. Niet te geloven toch ?! Wel allemaal kleine winkeltjes maar in dit leuke stadje is het vrij krap en ik kan eenvoudigweg niet de camper midden op straat laten staan. En even later draai ik de snelweg weer op. Dan maar even bij een tankstation kijken.

Ik moest vanochtend trouwens wel even vlug omschakelen. De hele ochtend ben ik eigenlijk nog in de veronderstelling geweest dat ik vanmiddag naar Porto zou rijden (kzit nu naar Manchester United - FC Porto te kijken ..), maar nu de afspraak niet doorgaat, a ga ik niet meer verder noordwaarts. En dus rijd ik nu richting Spanje en moet eigenlijk onderweg nog bedenken waar ik naar toe ga. Straks tijdens de lunchstop maar even bekijken.

Even later heb ik een tankstation gevonden, maar ook hier geen broodjes. Nou ... dan maar afbakbroodjes. En even later zit ik aan een lekkere warme baguette. Ondertussen heb ik besloten om naar Camping Quinta das Cegonhas te rijden. Deze camping ligt niet zo ver van de route richting Salamanca en vorig jaar ben ik daar ook geweest en dat is me goed bevallen.

Bij Mangualde neem ik de afslag en rijd richting Gouveia/Melo. Tegen 16.00 uur rijd ik de camping op. Het is overigens wel iets bewolkter geworden, maar nog steeds is het - gelukkig - droog.

De Nederlandse eigenaren Rieke & Gerard zijn nog niet aanwezig, maar als ik de receptie uitloop kom ik ze net tegemoet. We spreken af om morgenvroeg even om tafel te gaan.

Als ik de camper geinstalleerd heb, lekker in het zonnetje, kruip ik direct achter de laptop. Nieuwsgierig of ik al bericht van Orbitur heb. Helaas ...

De verbinding is hier trouwens niet al te best en dus ga ik me maar voorbereiden op het vervolg van mn reis. Mn bedoeling is om via Salamanca en Valladolid richting Zaragoza / Barcelona te rijden. Ik kies er bewust voor om via Valladolid te rijden omdat ik zo "Madrid mijd". Waar ik wel voor moet waken, is het geringe aantal campings wat op de route ligt. Maar goed, ik heb nu iets speling en dus ga ik - waarschijnlijk - kleine stukjes rijden. Van camping naar camping zeg maar.

Morgen na mn afspraak ga ik - weer - naar Salamanca, een ritje van 2,5 uur. Maar ik moet ook nog steeds boodschappen doen. Zie ik morgenmiddag wel weer verder.

Na het eten - Spaghetti 2 - uiteraard even tv kijken en daarna achter de laptop. Maar mn verbinding valt steeds weg en op een gegeven moment vind ik het wel genoeg. Tot morgen !

Woensdag 8 april 2009.

Oei .... Hier moet ik even weer aan wennen. Want het was vannacht behoorlijk fris. Dat komt omdat deze camping op zo'n 500 meter hoogte ligt en dan koelt het 's nachts wat sneller af.

Ik heb om 8.30 uur een afspraak met Rieke en Gerard, dus eerst even een douche pakken en daarna uiteraard een bak koffie. Kmoet natuurlijk wel een beetje wakker aan het gesprek beginnen.

Het gesprek is leuk en we spreken af dat ik een aantal voorstellen ga maken. Met de camping zitten ze in een groep van 5 campings met Nederlandse eigenaren in Portugal en met de appartementen in een groep van 12 Nederlandse/Belgische eigenaren. Wel interessant dus.

Mn bedoeling was om vandaag niet zo laat te vertrekken, maar dat gaat me niet lukken. Nou ja, ik hoef vandaag niet zo heel ver te rijden.

Nog even afwassen en een foto maken van deze mooie camping:

en dan weer op pad. Camping Quinta das Cegonhas (Quinta betekent: boerenhofstede en Cegonhas betekent Ooievaars ...) is trouwens een heerlijke camping. Lekker rustig gelegen tegen de hellingen van de Serra da Estrela, een natuurpark met o.a. het hoogste bergmassief van Portugal, met een top van 1993 m. De camping is terrasvormig gebouwd, en vanaf de meeste plekken heb je een prachtig uitzicht. Het sanitair is prima voor mekaar en de Nederlandse eigenaren zijn gastvrij en vriendelijk. Zeker een bezoekje waard --> www.cegonhas.com.

Tegen 11.00 uur rijd ik van de camping en begin aan mn laatste stuk door Portugal. Langs de N17 kom ik wel door een aantal dorpjes maar helaas kan ik geen winkel ontwaren waar ik brood kan kopen en gisteravond had ik het op de camping vergeten te bestellen. En dus zit ik al weer op de snelweg zonder brood ha ha. De snelweg A25/IP5 is nu trouwens bijna helemaal klaar. Maar denk nou niet "snelweg .. lekker makkelijk rijden" want dat valt tegen. Natuurlijk rijdt het wel makkelijker dan op een "gewone" weg, maar de snelweg heeft nauwelijks rechte stukken en is nagenoeg nergens vlak. En op sommige stukken ook behoorlijk steil. Dat betekent, dus veel schakelen en oppassen als je afdaalt. Bovendien zitten er ook nogal wat bruggen tussen en daar kan het soms flink waaien.

Zoals gezegd, de snelweg is bijna klaar. Net het gedeelte bij de grens - bij Vilar Formoso - is nog niet gereed, maar dat is maar een klein stukje. Eenmaal de grens gepasseerd rijdt het een stuk makkelijker en bovendien is er weinig verkeer op de weg naar Salamanca. En je hebt soms prachtige uitzichten. Zo zie ik op een gegeven moment besneeuwde bergtoppen voor me. Eerst denk ik dat het de Picos de Europa zijn, maar die liggen nog wel een stuk verder. Maar dan zie ik de bergen ineens aan mn rechterkant liggen. En dus even opgezocht: het blijkt de Sierra de Gredos te zijn, in de omgeving van Madrid.

Halverwege de grens en Salamanca stop ik even om een broodje te eten en opnieuw bedenk ik me dat het nog steeds geweldig mooi weer is. Waarom "nog steeds" ? Omdat ze toch redelijk slecht weer voorspeld hadden. Wel zag ik op het nieuws dat het bij Porto wel veel regent. Maar goed dat de afspraak niet door ging met Orbitur haha.

Oh ja .. ik gaf al aan dat ik vandaag niet zo ver hoefde te rijden, in totaal zo'n 2,5 uur. Maar daar moet ik nog een uur bij op tellen want ik ben de grens weer over en heb nu weer "normale" tijd. Maar dat betekent wel dat ik vandaag een uurtje korter heb. Rond 15.00 uur rijd ik Camping Regio bij Salamanca op. Vorig jaar heb ik hier ook gestaan omdat ik Salamanca wilde bezoeken (zie verslag 7 april 2008), maar de camping wordt ook veel aangedaan door "passanten" die meestal op doorreis zijn naar Portugal of zoals ik terug komen vanuit Portugal.

De camping ligt aan de rand van Salamanca en ver genoeg van de rondweg om er geen last van te hebben. Helaas hoor je ook hier 's nachts honden blaffen. Ik heb er s op gelet maar in Portugal is dat toch wel erg. Nu slaap ik nogal licht, maar in sommige gevallen hoor je gewoon de hele nacht honden blaffen. Maar goed, ik schreef het ook al een keer dat Portugezen naast mij op een camping gewoon naar hun hond zaten te kijken terwijl deze al een poosje aan het blaffen was.

Nou ... dan jeukt het me om naar die mensen toe te lopen om te vragen of er ook een "uit-knop" op zit.

De manager van de camping is overigens niet aanwezig en komt pas om 18.00 uur. Okay ... ik weet de weg. En dus zoek ik een plekje op de camping (je kunt het beste een plekje links "van het pad" nemen ... dan heb je het het langste zon).

Het is trouwens behoorlijk druk en in de loop van de middag rolt de ene na de andere camper en caravan het terrein op.

Rond 18.00 uur loop ik richting het naastgelegen hotel waar de receptie gevestigd is. Tja ... en ongeveer 5 minuten later sta ik weer buiten. Misschien had ik beter moeten weten, want in de hotelsector gaat het natuurlijk een stuk slechter dan in het campinggebeuren. Maar dat ze helemaal niets wilden doen had ik niet verwacht. En dus met het eten aan de slag.

Ik had er eigenlijk op gerekend dat ik vanavond visfilet "zou moeten eten" want de voorspelling was dat het hier vannacht rond het vriespunt zou zijn. En dat klonk me ook wel logisch in de oren want zoals gezegd was het vannacht al behoorlijk fris. En deze camping in Salamanca ligt nog weer een stukkie hoger, op 800 m. Maar het is nu helemaal niet koud. En daarom eet ik vanavond "gewoon" aardappels met een cordon blue en spinazie. Gezond he !

Daarna even tv kijken en omdat het daarna nog steeds warm is, ga ik het "het hele huis even stofzuigen" en de matten uitkloppen. Want het is nu nog droog en daar lijkt de komende dagen toch wat verandering in te komen. Vanavond zie ik dat het bij Barcelona - Bayern Munchen ook flink regent. En laat ik nou richting Barcelona rijden ..... dus......

Donderdag 9 april 2009.

Gisterochtend had ik al mn slaapzak over mn dekbed heen gedaan en dat was ook wel nodig. Want toen ik vannacht wakker werd had ik het ijs in mn snor zitten ... nou nou ... okay ... het was frisjes. En als ik achter mn laptop kruip vind ik het wel goed, even het kacheltje aan om de camper wat op te warmen.

Wel grappig, vannacht zijn er 2 boekingen binnengekomen. Eentje was van 3.10 uur. Toen dacht ik "wie boekt er nou midden in de nacht"... Blijkt dat de mensen op Curacao wonen ha ha. Het was dus bij hun waarschijnlijk gewoon ook overdag.

Mooi of niet ? Dat ik gewoon tijdens mn slaap geld verdien ha ha.

Vanochtend eerst even mn verslag bijwerken en daarna op pad !

Ook nu ga ik op zoek naar een supermercado maar dit keer vind ik er wel twee, maar beide met een parkeergarage .. tja, niet echt handig met een camper.

Aan de rand van Salamanca gooi ik de tank nog even vol en koop daar even een baguette. Ik krijg het nog even aan de stok met de man die achter de kassa staat. Ik kreeg een bonnetje waar geen specificatie van de (Spaanse) BTW op staat en ik weet nu inmiddels dat de belastingdienst daar moeilijk over doet. En hij weigert domweg om een bon te maken. Hij blijft maar in het Spaanse brabbelen, maar dan kent ie mij nog niet. Inmiddels wordt de rij achter mij iets groter en hij kiest (Spaanse) eieren voor zn geld en maakt een bon. Dus ...

Even later draai ik de A62/E80 richting Valladolid op en kom even later achter een Spaanse camper te rijden. En samen met hem rijd ik naar Valladolid (114 km.) .. rijdt lekker makkelijk. De drukte valt mee, maar tussen Tordesillas en Valladolid staat het - gelukkig aan de andere kant - nagenoeg volledig vast. Over het hele stuk he ! (29 km.) Ik verwacht allemaal verkeer wat bij Tordesillas richting Madrid of verder naar het zuiden gaat.

Bij Valladolid pak ik de A11 richting Penafiel. Nadat ik in de buitenwijken van Valladolid zo'n 1.000 verkeerslichten gehad heb, kan ik flink doorrijden en rond 12.30 uur rijd ik de camping in Penafiel op. Misschien dat ik hier blijf overnachten, maar met de receptioniste kom ik niet veel verder. Ze spreekt echt alleen maar Spaans en ik geef het op. Het is toch nog vroeg, op naar de volgende camping. Ik weet dat die weer zo'n 2 uur verder ligt, dus eerst maar een plekje zoeken om even wat te eten.

Penafiel is trouwens wel een leuk plekje en hoog boven het dorp torent het kasteel uit:

De A11 is trouwens goed te rijden, de meeste keren loopt de weg om de dorpjes heen en op de meeste stukken mag je 100 km. p/u en is de weg lekker breed. Het schiet dus lekker op. In Aranda de Duero vind ik een parkeerplaats om even te stoppen en zet ook even een bakkie leut. En daarna weer op pad. De weg loopt nu langzaam omhoog en ik kan het merken in de camper (het wordt wat kouder ...). Om je een idee te geven hoe het gebied er hier uit ziet:

Op de onderste foto kun je zien dat het hooggelegen is. Ik kan niet goed uitleggen waarom, maar je kunt het zien aan de beplanting en het soort bomen. Ik rijd hier op zo'n 1200 meter ...

Wel mooi maar bovenal heeeeeel erg droog. Niet normaal. Je gunt de mensen hier gewoon een flinke bui !

Rond 16.00 uur rijd ik Camping Fuenta de la Teja op. Een leuke kleine camping zo'n 2 km. ten zuiden van de plaats Soria. Ook hier doe ik geen zaken (camping is echt te klein) en dus zoek ik een plekkie tussen alle Spanjaarden:

Later rollen er nog wat buitenlanders binnen, met name Fransen. Naast mij komt nog een Belg te staan en iets verderop nog een Zweedse camper. Het sanitair is prima voor elkaar, alleen het aantal ampere is een beetje vreemd. Als ik een bakkie leut wil zetten knalt gelijk de schakelaar uit en ik zie dat er 3A op staat. Lijkt me 3 ampere ... maar volgens de gids hebben ze hier 6A en als ik even later op dezelfde stroompaal een andere contact pak doet de senseo het wel. Heel apart.

De kou valt trouwens nog mee en zal het hier - naar verwachting - wel rond het vriespunt worden (camping ligt op 1000 meter hoogte !!) Maar ook nu wordt het geen visfilet weer ha ha. Ik hoef zelfs 's avonds de kachel niet aan ...

Benieuwd hoe koud het vannacht gaat worden.

Vrijdag 10 april 2009.

Heel apart ... Het was vannacht helemaal niet koud en ook vanochtend hoeft mien kacheltien niet aan.

Voor vandaag en morgen is heel slecht weer voorspeld ... ja lach maar. Ik weet hoe warm het nu in Nederland is... Nou, die temperatuur halen we hier niet. Egggnie.

Uiteraard eerst even mn verslag bijwerken en daarna nog een probleempje oplossen van een Duitse klant die vanmiddag in Zeeland arriveert en die nog niet betaald heeft.

Dan ineens begint het donker te worden en vraag ik me echt af of het misschien al weer nacht is. En omdat ik toch zo wil vertrekken vlug de camper van de blokken en de kabel binnenhalen. Nou, precies op tijd. Het begint me toch te hagelen. Valt me nog mee dat het niet begint te sneeuwen. Als het iets is kalmer is geworden ga ik richting receptie om af te rekenen (is weer even wennen) en ga daarna op pad.

Als ik Soria ben uitgereden volg ik de N234 naar Calatayud (ja, lees dat maar een paar keer hardop ... waarschijnlijk zeg je het 3x anders) en ritje over een bijna kaarsrechte weg van 90 km. Ongelooflijk.

Wel heel grappig: "ik doe wedstrijdje met de wolken die zo straks over de camping gingen" en ik heb bijna gewonnen:

Even later "heb ik ze ingehaald" en direct is het een stuk aangenamer rijden. Want nu schijnt het zonnetje. Nu zorgen dat ik ze voor blijf ha ha.

Hoe dichter ik Calatayud nader, hoe mooier de omgeving wordt. Even later heb ik het idee dat ik door de Grand Canyon rijd:

Zie je nou wel dat ik net door de Joenaaited steets uf de joe-es-ee reed, nu zit ik al in Canada:

Huh ? ik dacht dat ze een eikenblad als "logo" hadden. Nou ja .. het zal wel.

Bij Calatayud draai ik even de A2 op richting Zaragoza. Sjonge jonge wat is dat wegdek slecht. Bij de oprit moet je gewoon oppassen waar je rijdt, zulke gaten zitten in het wegdek. (ja .. het is al wel verhard ...)

Even verder neem ik de afrit richting Carinena. Zo hoef ik niet langs Zaragoza en bovendien is dit een stuk korter. Sneller is het zeker niet, maar vandaag (Goede Vrijdag) en maandag (2e Paasdag kennen ze hier niet) is het giga druk op de weg en aangezien Zaragoza ook een knooppunt van snelwegen is, vermijd ik zo eventuele drukte.

Als ik in Belchite ben aangekomen en al druk een plekkie aan het zoeken ben om even wat te eten, zie ik ineens een grote Belgische camper (ja, al weer Belgen) op een parkeerplaats staan. Het zijn vrij grote plaatsen en het lijken haast wel camper (of bus-) plaatsen. Mooi plekkie om even wat te eten. En uiteraard ook even een (ouderwets) bakkie koffie gezet. Net als ik wil eten komt mn buurman bij me. Hij heeft problemen met zn warm-watervoorziening. Of ik er misschien even naar wil kijken. Nou ... aan mn blik zag ie waarschijnlijk al dat ik heel technisch ben ha ha. Maar goed, toch even meegelopen ...en opgelost. (nee dus)

Even later ga ik weer op pad. Het is inmiddels al 13.30 uur en ik moet nu nog een kleine 2 uur rijden. Dat komt niet zozeer door de afstand maar meer doordat ik niet echt kan opschieten. De wegen zijn niet zo ruim als gisteren, maar de omgeving maakt het meer dan goed:

Iets voorbij Azaila (leuke naam voor het volgende kind van Prins Willem A. en Maxima) rijd ik ineens strak langs een enorm zonnepanelenveld. Was het in het begin nog een uitzondering, nu zie ik ze regelmatig. Maar nog nooit kwam ik er zo dichtbij langs. Allemachtig ... deze schermen zijn ongeveer 10 bij 10 meter en draaien met de zon mee (als er zon is tenminste ...):

en er staan er zo ongeveer een 150 schat ik. Echt een enorme oppervlakte:

Even later heb ik de N-232 bereikt en rijd ik langs de Rio Ebro richting Caspe. Ik twijfel even of ik nog door dit stadje zal rijden, maar ik weet nog niet hoe de rest van de middag zal verlopen en dus neem ik de rondweg. Als ik eenmaal Caspe achter me gelaten heb, begint een stuk niemandsland. Ongelooflijk, over een stuk van zo'n 40 km. geen enkel dorpje. Wel zie ik dat de oevers van de Rio Ebro overbevolkt zijn door vissers. Soms compleet met tent en camper.

Iets verder bereik ik de afslag naar Camping Lake Caspe. Oei oei ... mn gsm heeft al een tijdje totaal geen bereik meer. Dat is niet zo'n punt, maar als mn telefoon geen bereik heeft, heb ik ook geen internet. Wat te doen ? Doorrijden is ook geen optie want verderop zijn - voor zover ik weet - geen campings meer. Dan moet ik doorrijden naar de kust en dat is nog een paar uurtjes rijden. Daar heb ik niet zo veel zin in.

En dus draai ik het zandpad op. Ben wel benieuwd hoe ver het naar de camping is wat ik zie nog niets. Maar na 2 km. heb ik ineens na een bocht de camping direct voor me liggen. Gewapend met mn map ga ik de receptie binnen. Wetende dat ik waarschijnlijk zeer ongelegen kom, want met Pasen is het echt een gekkenboel in Spanje op de campings. De receptioniste spreekt Engels, is vriendelijk en roept haar baas erbij. En direct - vraag me niet waarom - klikt het. We hebben een goed gesprek en de eigenaar vraagt me hoe we het contract kunnen regelen. Nou, dat wil ik wel direct klaarmaken ha ha.

Maar daar heeft ie nu geen tijd voor. Hij vraagt of hij het contract niet kan faxen. Tuurlijk kan dat, maar dat gaan we niet doen. Daar heb ik niet zulke goede ervaringen mee ha ha. En dus stel ik m voor hier te blijven zodat hij vanavond de contracten kan invullen. Kom ik morgenvroeg de contracten wel bij de receptie oppikken. Twee vliegen in 1 klap !

En bovenal ... hij gaat akkoord met het totaalpakket van alle sites samen, dus het is de moeite van wachten waard. Overnachten is geen probleem, al heb ik de keuze uit maar liefst 2 plaatsen. En dan ben ik blij dat ik wat ervaring heb in het plaatsen van mn camper. Ik moet even zoeken, maar zie verderop een Zwitserse camper staan met de schotel omhoog en ik verwacht op de ene plek geen ontvangst te hebben. En dus kies ik voor de andere en yes .. ontvangst.

Een paar minuten later stopt er een grote (natuurlijk) Duitse camper op de andere plek. Schotel proberen ... helaas. Ha ha .. net op tied.

Zo, eerst maar even een bakkie senseo. En dan ? Dit heb ik eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt. Ik heb eigenlijk altijd wel iets ontvangst, maar nu echt nulkommanul, nada ...

Dan maar een wandeling maken over de camping. Uiteraard even mn camera meegenomen en zie dat de camping direct aan de Rio Ebro ligt, al lijkt het hier wel een meer:

Op de camping staan nagenoeg allemaal Spanjaarden. Maar als ik rond loop zie ik ineens een Nederlandse camper. En natuurlijk komen ze weer uit het oosten (Lichtenvoorde). Waarom weer ? Omdat ik gewoon veel mensen uit het oosten van het land tegenkom. En voordat ik het in de gaten heb staan we zo een uur te kletsen. Natuurlijk over de camping en over campers, maar ook over De Graafschap, over Lemelerveld (is de man regelmatig geweest met voetbal), over de uitwisseling van wagens voor de optocht, over waar ze naar toe gaan, etc. Wel leuk om weer eens Nederlands te kunnen praten.

Gek genoeg is het zonnetje er inmiddels weer bijgekomen. Van het slechte weer heb ik gelukkig vandaag geen last gehad. Maar als ik terug bij de camper nog even van het zonnetje wil genieten is het van korte duur. Want het zit weer helemaal dicht en even later begint het flink te regenen. Nou ja ... scheelt weer wat met het lawaai vanavond ha ha. Want ik heb me er al op ingesteld dat het vanavond niet zo vroeg wordt (om op bed te gaan). Want als je 1 Spanjaard naast je op de camping heb staan is het al lawaaierig, laat staan een hele camping vol Spanjaarden ! Maar goed, dat weet je met Pasen.

Omdat ik nu toch tijd "over heb" en bovendien de camper redelijk vlak staat, ga ik pannenkoeken bakken. En na het afwassen mn verslag vast offline klaar zetten want morgenvroeg wil ik op tijd weg. Uiteraard als ik het getekende contract bemachtigd heb. Morgen ga ik trouwens naar Platje d'Aro, daar waar mn reis door Spanje ook begon. Daar heb ik weer met GP (Gerard Paul), mn collega van Recreatie Media, afgesproken en maandag gaan we Barcelona bezoeken.

De laatste keer dat ik in Barcelona was, was in 2005, maar GP is gids van beroep en dus ben ik in goed gezelschap om deze mooie stad te bezoeken.