Vertrek voor mn 6e reis. Vanaf woensdag 23 - dinsdag 29 januari 2008. Route Lemelerveld - Maastricht - Arlon - Luxemburg - Metz - Nancy - Dijon - Clermont-Ferrand - Gruissan-Plage - Palamos.

Woensdag 23 januari 2008.

Zo .. op naar Spanje. Om nu te zeggen dat ik alles klaar heb voor vertrek, nee .. niet echt. Op het allerlaatste moment moet ik nog van alles en nog wat regelen en zelfs de route en de overnachtingsplaatsen moet ik onderweg nog even uitzoeken. Maar globaal heb ik het wel in mn kop en als 1e camping staat weer Camping Officiel in Arlon op het programma. Deze camping is het hele jaar geopend en ik ben d'r inmiddels al 2x eerder geweest, dus ik weet de weg.

Na de nodige boodschappen (je weet wel: pindakaas, hagelslag, kaas en senseopads ..) rijd ik even na 11.00 uur Dalfsen uit richting het - hopelijk - warme zuiden. Want hoe mn reis van vorig jaar richting Spanje verliep, weet ik nog heel goed. Toen kwam ik vlakbij Limoges (Frankrijk) in een sneeuwstorm terecht en was ik even bang dat ik midden op de snelweg moest overnachten. Uiteindelijk werd het het een industrieterrein en een hele ervaring rijker. Maar het weer lijkt nu goed.

De rit verloopt voorspoedig en om 13.00 uur stop ik even voor een broodje vlakbij Weert. Eindhoven ben ik gelukkig voorbij want daar is het me toch een puinhoop. Het lijkt wel of ze met elke weg bezig zijn ..

Ook bij Maastricht gaat het goed en rond 15.15 uur ben ik ook Luik en dus de drukte voorbij.

Even voor 17.00 uur rijd ik de camping in Arlon op. Ik zoek hetzelfde plekje op als waar ik begin december gestaan heb en ga me eerst s op de route van morgen voorbereiden. En uiteraard even een lekker bakkie senseo. Dat heb ik wel verdiend. Daarna even eten. Mn mail werkt heel even en vervolgens houdt de verbinding het voor gezien. Ach, morgen is er weer een dag. Ik vertrek trouwens weer op tijd, want morgen staat een rit van 575 km. voor de boeg.

De bedoeling is om even boven Clermont Ferrand te overnachten. Vanaf daar is het nog ongeveer 4 uurtjes rijden richting Gruissan Plage waar ik vrijdag met/bij Peter en Rita heb afgesproken.

Donderdag 24 januari 2008.

Ondanks dat de oppas van de camping (de eigenaren zijn al een tijdje op wereldreis..) aangaf dat het 's morgens vroeg druk zou zijn richting Luxemburg, vertrek ik wel op tijd. Want ik heb een behoorlijk stuk voor de boeg. Voor de zekerheid heb ik wel een alternatieve route genoteerd.

Maar eenmaal op de snelweg valt de drukte mee. Maar natuurlijk net als ik de afslag naar de alternatieve route voorbij ben staat het ineens helemaal stil. En zover ik kan zien rijd het niet. Ik twijfel geen moment en pak de 1e de beste afslag.

Zonder dat ik eigenlijk weet waar ik langs rijd (als ik zuidoostelijk blijf rijden moet ik toch vanzelf weer op de goede weg komen ?) kom ik ineens in Esch sur Alzette: precies goed !

Onderweg ook nog even getankt (tuurlijk ..) en even later rijd ik de A31 weer op richting Metz. Dus als je ooit 's morgens vroeg langs Luxemburg komt, neem dan de afslag richting Aubange (nr. 32). Als je daarna Esch-sur-Alzette volgt en vervolgens Metz kom je vanzelf weer op de route naar het zuiden en mijd je dus de stad Luxemburg. Je kunt ook nog via Longwy rijden en dan de N52 en vervolgens de A30 pakken, in dat geval rijd je direct van Belgie, Frankrijk in.

Voordeel is dan wel dat je ook Thionville voorbij gereden bent en daar kun je ook niet echt opschieten.

Rond 10.30 uur wordt het hoog tijd voor een bak koffie en een rustpauze. Bij Dijon rijd ik nog iets zuidelijk over de autoroute en neem vervolgens de afslag iets onder Beaune. Hier ga ik een stukkie binnendoor. Want ik ben vanochtend goed opgeschoten en heb wat tijd over. Via Chagny rijd ik langs het Canal du Dheune. Het lijkt wel wat op het Canal du Midi en het is geweldig om er langs te rijden. Het schiet niet echt op, maar het is wel een heerlijke afwisseling met de snelweg.

Bovendien is het heerlijk weer. Tegen 13.00 uur vind ik een leuk plekje om even wat te eten:

Daarna volg ik het kanaal nog een stukje en pak vervolgens de route weer op bij Montceau-les-Mines. Hier pak ik de autoweg richting Moulins (de oversteek richting Clermont-Ferrand) en ook hier kan ik lekker opschieten. En al om 15.30 uur rijd ik camping La Courtine op in Chatel-de-Neuvre. Mn 1e indruk is niet echt van "wauw", maar dit is de enige camping in de verre omgeving die open is. Bovendien kost de overnachting (incl. stroom) maar EUR 9, dus de keuze is snel gemaakt.

Trouwens, onderweg ben ik Digoin voorbij gereden. Omdat die plaatsnaam me bekend voor kwam heb ik even in mn verslag gezocht en wat bleek: op 17 mei 2006 (zie foto's verslag) heb ik hier overnacht op een zeer fraaie camperplaats direct aan de Loire, op weg van de Dordogne richting Zwitserland om daar campings voor de Kosmos Campingwijzer te bezoeken.

Uiteraard vertel ik de eigenaresse waar ik voor werk en het gaat me redelijk af in het Frans. Maar dan roept de eigenaresse haar man "Norbert !!". Huh .. Norbert ? dat klinkt niet echt Frans. Blijken het Duitsers te zijn. Sjonge jonge, zit ik daar mn best te doen in het Frans. Een plekje is gauw gevonden want de camping is helemaal leeg. Na enige noodreparaties doet de stroom het, heb ik tv-ontvangst, maar helaas is de WIFI gisteren net uitgevallen. Dus ...

En omdat het nog redelijk vroeg is, maak ik maar via mn mobiele kaart contact, want ik moet nu wel even wat doen.

Ook na het eten, aardappels, sla en slavink (combinatie he !) ga ik nog even flink wat doen, maar uiteraard kijk ik ook weer s naar CSI NY, want dat is al weer een hele tijd geleden. En op tied noar bedde, want ook morgen wil ik op tijd vertrekken.

Vrijdag 25 januari 2008.

Na een grondige wasbeurt rijd ik om 8.30 uur van de camping. Althans, dat is de bedoeling. Want mn Duitse vriend houdt me aan en wil nog even wat kwijt over www.campings.nl. En hij is helemaal niet langdraderig .. nee hoor ! Sjonge jonge.

Maar even later rijd ik via de N9 richting Clermont-Ferrand. Deze grote stad ligt nog op 77 km. rijden en onderweg rijd ik een Duitse camper (ik tref het wel vandaag ..) achterop en ik besluit er maar achter te blijven. Rijd ook wel makkelijk.

Even voor Riom tank ik nog even goedkoop bij een supermarkt (scheelt al gauw zo'n EUR 0,15 per liter) en het campinggeld van afgelopen nacht heb ik al weer terugverdiend ha ha. In Riom pak ik de snelweg weer, zodat ik niet de hele stad door hoef en even later zit ik op de A75/E11 richting Montpellier. Onderweg passeer ik het enorme viaduct in Millau. Daar ben ik wel onderdoor gereden, maar er nog niet overheen. Ben heel benieuwd !

Maar eerst heb ik nog een ander probleem. Want als ik in omgeving van Issoire ben, kom ik in een enorme mist terecht. Tenminste dat denk ik, maar het blijkt laaghangende bewolking te zijn. De weg loopt hier op een hoogte van ca. 1000 meter en je ziet echt geen steek voor ogen. Natuurlijk denk ik direct aan het viaduct bij Millau, want als ik nu naast de weg kijk zie ik ... eh .. niets. Helemaal niets. Ik ben net ook een paar bruggen gepasseerd en ik heb geen idee wat onder die brug lag. Met een gangetje van 60 km. p/u rijd ik op de achterlichten van een vrachtwagen voor mij rustig richting zuiden.

En dan ineens ... is het weg. Het zonnetje komt er door en dan ziet de wereld er weer een stuk mooier ha ha. Omdat het inmiddels al 11.00 uur geweest is en de rit behoorlijk vermoeiend was, stop ik even bij het Viaduc de Garabit. Het zonnetje schijnt op de camper en dus kan zelfs de trui even uit. Heerlijk !

Maar dan .. gauw verder ! Rond 12.30 uur zie ik in de verte de brug over Millau liggen .. wauw !

En nog even een shotje uit de lucht (op deze foto was de brug nog niet helemaal klaar .. zie rode "steunders"..)

Millau Viaduct Photograph

De parkeerplaats bij het Viaduct zie ik over het hoofd (ik had al mn aandacht bij de brug ..) en voor ik weet ben ik er al weer over. Tijdens het rijden heb je niet echt tijd om even naar beneden te kijken. Het is ook wel zo gemaakt dat je bijna niets onder het rijden kan zien:

Maar ongeveer 3 jaar geleden stond ik onder deze brug en toen zag ik de vrachtwagens als kleine stipjes over de brug rijden. Zo hoog !! Even wat kennisinformatie:

De rit over de A 75 naar Zuid Frankrijk is sinds december 2004 een paar uur korter dan voorheen. De oversteek van de Tarnvallei bij de Zuid-Franse stad Millau kan sindsdien namelijk via een oogstrelende meervoudige hangbrug. De Franse president Chirac verrichte de officiële openingshandeling van het met superlatieven overladen ‘Viaduc de Millau’. Met een lengte van 2,5 kilometer en een hoogste pijler van 343 meter is het de hoogste en langste meervoudige tuiconstructie ter wereld.

Ellenlange files stonden er soms, op de wegen van en naar Millau. Kronkelend over scherpe haarspelden langs de flanken van de Tarnvallei naar beneden en aan de andere zijde van de rivier op dezelfde wijze weer omhoog, was de oude route een beruchte flessehals voor het vakantieverkeer in de richting van de Franse middellandsezeekust en verder richting Spanje. Traag omhoogkruipende vrachtwagens verhinderden een snelle doorstroming zodat de tocht door de vallei op hoogtijdagen tot vier uur kon vergen.

Voor meer info, kijk even op: http://www.kennislink.nl/web/show?id=125177

Ik heb geluk, ondanks de waarschuwingsborden waait het nauwelijks. Ik zou me kunnen voorstellen dat een ritje over de brug met een harde wind niet echt fijn is.

De rit gaat verder via een soort van maanlandschap. Sjonge jonge ... wat is het hier droog. Hier "hep" het al een poosje niet geregend:

En ook in de camper wordt het steeds warmer. Had ik het gedurende het 1e stuk de kachel nog aan, dat is nu niet echt meer nodig .. Als ik op zoek ga naar een parkeerplaats om even te stoppen word ik een paar keer geconfronteerd met afgesloten parkeerplaatsen, heb ik weer. En pas als ik vlakbij Beziers de snelweg richting Perpignan/Barcelona pak vind ik een parkeerplaats. Zoals op zoveel parkeerplaatsen langs de snelweg heb je hier speciale campervoorzieningen. Je kunt water tanken en lozen en ook nog gratis. Helemaal geweldig !

Bovendien is de temperatuur nu zo goed dat ik gewoon in het t-shirtje in de camper kan zitten. SUPER !

Ik rijd nu trouwens weer op een stukje tolweg. Ik zal nog even uitleggen waarom ik bovenstaande route door Frankrijk gevolgd heb. Ten eerste maakt het niet veel uit of je via Parijs of via Luxemburg naar het zuiden rijdt. Dan is mijn keuze al snel gemaakt, want ik heb bij Parijs nog nooit 1x door kunnen rijden. Bovendien rijd de Route Soleil gewoon super. Maar in zn geheel door Frankrijk over de tolweg is met de camper niet echt lollig meer. Daarom heb ik al s eerder gekozen voor de "oversteek" van Dijon naar Clermant-Ferrand. En ook deze oversteek bestaat uit een goed te berijden autoweg. Maar het allerbelangrijkste: vanaf Clermont-Ferrand tot zo'n beetje aan de Middellandse Zee wordt er geen tol geheven. Alleen over de brug bij Millau moest ik EUR 8,10 betalen. Maar anders had ik van Dijon tot aan Beziers tol moeten betalen. Bovendien mijd je zo ook Lyon want ook daar is het altijd behoorlijk druk.

Na mn broodje neem ik de afslag bij Narbonne en vanaf hier weet ik de weg ook nog wel zonder routeplanner richting Gruissan Plage. Maar eenmaal in Gruissan Plage aangekomen moet ik toch even goed zoeken. Maar op een gegeven moment heb ik het systeem van huisnummering in de picture, want het lijkt hier allemaal ontzettend veel op elkaar. Even later heb ik de strandwoning van Peter en Rita gevonden en voordat ik het in de gaten heb zijn we al kletsend zo weer een paar uur verder. Ik ken Peter en Rita Kerkhoff vanuit Dalfsen. Ze hebben jarenlang een notariswoning met bijgebouwen in de Dordogne in bezit gehad en verhuurd (zie mn verslag vanaf 26 april 2006 + mooie foto's in het verslag van 14 mei 2006) en waren toe aan een nieuwe uitdaging.

Ze bezitten nu een strandwoning in Gruissan-Plage. De onderverdieping wordt door hun zelf bewoond. Op de bovenverdieping bevinden zich 4 zeer fraaie appartementen die verhuurd worden:

Kijk voor meer informatie maar s op http://www.cabanes-des-plages.com. De strandwoning staat vrijwel direct aan het strand en in de zomer is het hier een drukte van jewelste. Maar ook nu zijn enkele appartementen verhuurd. Peter en Rita verhuren echter niet alleen appartementen, want sinds vorig jaar zijn ze ook trotse eigenaren van een prachtig 12,5 lang zeiljacht en op dit zeiljacht kun je bijv. tochten maken richting de Spaanse kust of naar Corsica !

Voor meer foto's (ook van mij als schipper) kun je ook even kijken in mn verslag van 9 april 2007.

De camper heb ik inmiddels te plek en ik beschik over stroom, tv-ontvangst en WIFI. Helemaal geweldig !

Vanavond eet ik bij Peter en Rita en hoe lang ik hier blijf moet ik nog even bekijken.

Zaterdag 26 januari 2008.

Zo .. vandaag eerst maar s aan het werk. Dus op tied druut. Ondanks dat de lucht helemaal blauw is en het zonnetje volop schijnt, is het in de camper behoorlijk fris. Want de zon komt niet over de huizen heen en ik sta (nog) in de schaduw. Dus eerst maar even de kachel aan om de camper iets op te warmen. Vandaag heb ik de nodige administratie te doen, maar uiteraard eerst even een paar foto's van mn plekkie hier.

Deze huizen staan allemaal op palen. De oudere huizen zijn allemaal van hout en alleen boven bewoond. Voor de woning van Peter en Rita staat nog een oud exemplaar. Zo'n beetje op instorten, maar de eigenaresse (die er dus niet meer woont)wil het niet verkopen. Hoezo bouwval ?

En tussen de huizen door zie je het strand/de zee liggen:

Ook de lekkere loebas is er nog steeds .. lekker ding he:

Op het strand is het - uiteraard - niet druk. In de verte kun je (als je eksterogen hebt) de camperplaats van Gruissan-Plage zien liggen. Ook nu staan er ongeveer 15-20 campers.

En nog 1 blik op de strand/paal-woningen:

Vanavond ga ik met Peter en Rita uit eten. Nog geen idee waar, ik laat me verrassen. Morgen gaan we misschien met de boot weg, maar dit is nog even afhankelijk van het weer.

Tegen 20.00 uur vertrekken we richting een restaurant in Gruissan. Echt veel keuze hebben we trouwens ook niet want veel zaken zijn in de winter gesloten. Maar we zijn gelukkig niet de enigen in het restaurant en met hulp van Peter en Rita kies ik uiteindelijk voor gevulde oesters als voorafje en als hoofdgerecht (vis) filet Dourada. En als toetje een soort van ijscake met een heerlijke saus. Tussendoor werden er nog wat lekkere stukje kaas geserveerd, dus het was helemaal geweldig.

Rond 22.30 uur gaan we weer terug in kruip ik de camper weer in. En uiteraard om 23.00 uur het sublieme SC Heerenveen !

Zondag 27 januari 2008.

Vandaag staat de zeiltocht op het programma. We vertrekken rond 10.00 uur en het is echt supermooi weer. Dit keer zijn we met zn vieren, want ook Roos (8 jr.) gaat mee. Uiteraard duurt het even voordat het 12,5 m. grote zeiljacht klaar voor vertrek is, maar dan kiezen we het ruime sop. Direct naast de haven in Gruissan is een enorme camperplaats. Hier heb ik vorig jaar ook een nacht gestaan en ook nu is het er weer behoorlijk druk:

Ook in Gruissan-Plage, dus vlakbij Peter en Rita, is een grote camperplaats en ook daar stonden behoorlijk wat campers.

Ondanks dat er weinig wind staat hijst Peter toch de zeilen en warempel, eenmaal wat verder buitengaats vangen we aardig wat wind. Mooi he ! Roos kan niet eens over het stuurrad heen kijken ha ha:

Op een gegeven moment hebben we vanaf het water zicht op de besneeuwde toppen van de Pyreneen, heel apart:

Nog even wat shots:

Maar dan, vlak nadat we geluncht hebben, is het ineens windstil. Zo stil dat Peter het schip op de automatische piloot zet en de krant gaat lezen. Maar na 2 pagina's is het over met de rust. We zien ineens de schuimkoppen op het water en 15 seconden later hangt Peter aan het roer. Echt niet normaal !! Even heb ik het idee dat we kapseizen, maar dat zal wel aan mijn weinige zeilervaring liggen. Maar als Peter even later aangeeft dat we de zeilen moeten binnenhalen weet ik dat het ernst is. Gelukkig bereiken we zonder "kleerscheuren" de haven en ik ben weer een ervaring rijker ha ha.

Omdat ik nog steeds mn BTW aangiftes niet afgemaakt heb, ga ik daar eerst mee aan de slag. Want als ik nog een dag langer wacht krijg ik problemen. Aan het eind van de middag heb ik alles rond en ook opnieuw weer een aantal boekingen. Het gaat goed ! Dit keer maar s zelf eten in de camper. Is ook al weer een tijdje geleden. Voor vanavond heb ik aardappels, broccoli en tartaar op het programma staan.

Daarna uiteraard even lekker tv kijken en de avond is zo weer voorbij.

Ik heb inmiddels besloten en overlegd dat ik hier nog een dag kan blijven, zodat ik dinsdag met mn collega GP (van Recreatie Media) in Palamos (tussen Estartit en Lloret de Mar) kan afspreken.

Maandag 28 januari 2008.

Vandaag nog een daggie achter de laptop. Want inmiddels heb ik ook al weer achterstand in mn mailtjes. Daar eerst maar s even mee aan de slag. En de rit naar Palamos vast even voorbereiden. Maar eerst ga ik even op het strand een bakkie koffie drinken. 's morgens is het eerst nog wel fris, maar als het zonnetje op de camper schijnt wordt het gauw lekker warm.

Tot het begin van de middag ben ik lekker bezig, maar ineens begin ik me wat weeig in de maag te voelen. In het begin valt het nog wel mee, maar later op de middag zie ik het even niet meer zitten en kruip ik in bed. En even later verlies ik ook de inhoud van mn maag. Ik meld me af bij Peter en Rita, want daar zou ik mn laatste avondmaal nuttigen en kruip nog even achter mn laptop. Maar even later houd ik het voor gezien en kruip weer in bed. Morgen maar s kijken hoe het gaat.

Dinsdag 29 januari 2008.

Vannacht heb ik als een os geslapen en zelfs nu heb ik nog moeite om uit bed te komen. Ik voel me eerlijk gezegd nog niet echt florissant maar werk mezelf toch maar in de benen. In eten heb ik nog geen zin (sjonge, wat zal ik afvallen ..), dus gauw alles opruimen, een kopje thee (bweehh) en even afwassen en als ik afscheid van Roos, Rita en Peter genomen heb rijd ik richting de camperplaats in Gruissan Plage om de wc te legen en water te tanken/lozen.

Even na 9.00 uur rijd ik Gruissan-Plage uit richting Espana ! Bij Narbonne pak ik direct de snelweg. Gelukkig staat er niet zoveel wind als vorig jaar en hoef ik niet aan het stuur te hangen als ik een vrachtwagen in haal. Bovendien is het lekker rustig op de weg en ik kan flink doorrijden. Bij Figueres pak ik de afslag richting l'Escala/Rosas/l'Estartit en even later zit ik op de weg naar Palamos.

Eenmaal in Palamos is het een beetje een krappe bedoening, maar uiteindelijk bereik ik de boulevard. Het appartement van GP (Gerard Paul) heb ik sneller gevonden dan een plekkie voor de camper, maar uiteindelijk schiet GP mij te hulp en vinden we een plekkie direct aan het strand. Officieel mag ik hier niet staan en bovendien hebben ze hier de komende 10 dagen (!!) carnaval, dus ik hoop maar dat het vanavond goed gaat.

Bij GP eten we even een broodje (ja ja) en alweer een kopje thee (weer bweehh) en nemen we de te bezoeken campings door. Want GP is eigenlijk agent voor Spanje en daarom moet ik even met hem de nodige dingen door nemen. Bij hem op het balkon is het trouwens behoorlijk warm en ondanks dat ik in een t-shirt zit, heb ik het zweet metersdik op mien kop. Vanaf het balkon heb je trouwens een mooi zicht op de camper. Links zie je de "carnavalstent" en "na de 2e lamp" zie je de camper staan. Direct aan het strand ! en achter de wandelboulevard.

Tegen 14.30 uur moet GP even werken en ga ik richting camper. Ik twijfel even wat ik zal doen en kijk voor de zekerheid even of ik bereik heb met WIFI. En ja hoor. Geen idee waar het signaal vandaan komt, maar ik heb bereik. Dus eerst maar s even mn mail checken en dit verslag online zetten.

Morgen ga ik langs Barcelona richting Valencia om daar de 1e camping te gaan bezoeken. Ik heb nog even overwogen om dat vanmiddag te gaan doen, maar dan zou ik waarschijnlijk bij Barcelona in de spits zijn terecht gekomen. Morgen weer een dag.