West Portugal: route Peniche, Lourical, bezoek stad Coimbra, Costa Nova, Satao. Dinsdag 1 april - Vrijdag 4 april 2008.

Dinsdag 1 april 2008.

Nou, gisteravond heb ik met "hangen en wurgen" naar Waar is de Mol gekeken. Want de wind wakkerde zo hard aan dat de schotel bijna van't dak ging. Ook vanochtend waait het stevig, maar ondanks dat heb ik vannacht best goed geslapen hier op mn eentje op de camping. Oh nee, er was ook nog een bungalow bezet.

Ik kruip nog even achter de laptop om nog wat mailtjes te beantwoorden en een boeking door te voeren en loop rond 9.30 uur richting receptie. Maar de knaap (shit, weer vergeten zn naam te vragen ... ach, laat ik maar Carlos noemen) heeft de eigenaar nog niet kunnen spreken. Nu maar hopen dat ie zn woord nakomt. Hij heeft me aangegeven dat hij het contract in augustus/september rond zal maken. Dan maar weer s bellen dus.

5 minuten later rijd ik van de camping. Dit keer geen rit langs de kust, eenvoudigweg omdat er hier geen weg langs de kust loopt. En dus rijd ik richting Obidos. Onderweg rijd ik verkeerd, mn navigatiesysteem kent de nieuwe snelweg niet en geeft aan dat ik bij de rotonde de 1e afslag moet nemen. Op het kaartje zie ik dat ik dan eerst de afslag moet nemen. Maar eenmaal van de snelweg af zie ik dat de nieuwe weg er helemaal niet op staat. Vandaar dat "ze" (Helga) niet zei dat ik de afslag moest nemen (ik wilde zeggen "eraf moest" .. .maar dat klinkt ook zo raar).

Maar goed, wakker ben ik nu wel en dus rijd ik via de oude weg naar Obidos. Vorig jaar schreef ik:

Gelukkig lukt het me de snelweg wat te mijden en plotseling rijd ik door een heerlijk plekkie: Obidos. Ik had er nog nooit van gehoord maar het lijkt me zeker de moeite waard om een volgende keer te bezoeken:

"voor velen is Obidos met haar indrukwekkende vestingen uit de 15e eeuw de mooiste en intact gebleven middeleeuwse stad van Portugal. De witgekalkte en blauwomrande huizen zorgen voor een paradijselijke sfeer. Als echter in het hoogseizoen hele busladingen toeristen het stadje overspoelen, wil het idyllische gevoel weleens uitblijven.": de kasteelmuren zijn ca. 13 meter hoog ! het heeft wat weg van de Chinese muur ....

Ondanks dat het nu nog redelijk vroeg is staan er al behoorlijk wat auto's en bussen op de verschillende parkeerterreinen. En op 1 parkeerterrein zie ik een Nederlandse camper staan, de Nederlanders die afgelopen weekend in Cascais naast me gestaan hebben, ze zwaaien .. grappig ! Ik meende dat ik ze gisteren ook al in Peniche had zien staan.

Ik besluit door te rijden. Ik kan nu eenmaal niet alles onderweg bezoeken en het komt eigenlijk niet uit als ik het plaatsje nu ga bezoeken. Want ik heb uitgerekend dat ik vanochtend nog 2 campings kan bezoeken (ivm lunchtijd ... niet van mezelf, maar van de managers die er tussen de middag nooit zijn ..) en daarna een stuk kan rijden om de volgende camping te bezoeken.

Ik maak nog even een foto van Obidos:

Tank nog even bij de Intermarche in Caldas da Rainha (het scheelt hier niet zoveel als in Frankrijk, maar wel een stuk goedkoper) en ga daarna naar de 1e camping in Sao Martinho do Porto. Tja, en daar blijkt dat ik Obidos wel had kunnen bezoeken, maar weet dat maar s vantevoren.

Want de manager is niet aanwezig. Ze verwachten m misschien (....) rond 12.00 uur. Dus loop ik de camping even over en kruip daarna nog even met een bakkie leut achter de laptop. Even na 12.00 uur loop ik weer richting receptie, dan blijkt de manager inderdaad gearriveerd (dat is al een verrassing ..) maar zit in een meeting. Of ik over 20 minuten weer terug wil komen. Tuurlijk ...

Dus nog maar even een bakkie ha ha.

En weer richting receptie, ik heb er niet echt een goed gevoel bij .... En inderdaad, ik zie het al aan de blik van de receptioniste, de vogel is al weer gevlogen... geen interesse. Pfff ... nu begin ik mn geduld toch wel wat te verliezen. Kijk .. als ze me het verhaal laten doen en ze geven dan aan dat ze geen interesse hebben. Maar de receptionistes spreken al nauwelijks Engels en bovendien heb ik hun nog niet alles verteld. Maar goed, de manager is al weg. Dit is me al s eerder gebeurd en toen was het verhaal dat de manager geen enkel woord over de grens sprak. Ook deze manager spreekt alleen maar Portugees en het lijkt erop dat ook deze manager me ontwijkt.

Trouwens, om die reden heb ik me voorgenomen om Italiaans te gaan leren deze zomer. Klinkt wel logisch he ? Dat vraagt om een uitleg ...

In Spanje kwam ik erachter dat Italianen en Spanjaarden elkaar redelijk goed begrijpen. En in Portugal hoorde ik dat Portugees en Italiaans nog meer op elkaar lijken. Toen dacht ik: dan leer ik Italiaans. Want in Italie heb ik de grootste taalproblemen en bovendien vind ik dat de mooiste taal. En bovendien heb ik al een keer een Italiaanse talencursus gekocht, zelfs bij me volgens mij. Dus nu zou ik ... eh ... nee, ik wacht tot deze zomer ha ha.

Ik eet hier nog even mn broodjes op en ga dan richting Nazare. Daar ligt een flinke camping, Vale Paraiso. Volgens mij is dat een kandidaat, maar als ik bij de receptie aan kom, blijkt ook daar de manager niet aanwezig. Maar die komt wel zo, dus maar even weer wachten. Ja .. met dit werk leer je wel om geduldig te zijn. Het leven als zigeuner gaat niet over rozen ha ha.

Als Rosa, de manager, is gearriveerd hebben we een goed gesprek, maar ik heb er geen goed gevoel bij. Ze gaat het met de eigenaar bespreken en komt erop terug. Dus ..

Zo ... op naar de laatste camping, Camping O Tamanco in Lourical. Daar heb ik vorig jaar 2 nachten gestaan en een leuk gesprek met de Nederlandse eigenaar Hans gehad. 's Kijken of we dit jaar kunnen doorpakken.

Even onder Leiria zet ik de camper op de snelweg en bedenk me dat deze nieuwe snelweg waarschijnlijk al helemaal is doorgetrokken richting Figueira da Foz. Voor de zekerheid neem ik de afslag bij Guia, maar achteraf blijkt dat ik gewoon afslag Lourical had kunnen nemen. Daar stopt trouwens de snelweg, het laatste stuk van Lourical naar Figueira da Foz is nog niet klaar.

Eigenlijk ongelooflijk, ze hebben hier gelijk een 6-baans snelweg neergelegd. Mijn idee is dat hier flink wat Europees geld op tafel is gelegd, maar als ik op de camping met Hans het hierover heb geeft deze aan dat de snelwegen prive eigendom zijn. Oftewel, de Europese Unie heeft er niets mee te maken. De tol viel trouwens nog wel mee, voor een stuk van ca. 50 km. moest ik EUR 4,35 (voor de camper he !) betalen.

Ik heb een leuk gesprek met Hans en ga weer op hetzelfde plekje als vorig jaar staan. Inmiddels is het behoorlijk warm geworden. Zo warm dat het in de camper (om achter de laptop te zitten) bijna niet uit te houden is. En ... in Peniche stormde het bijna, hier is het windstil. Dus maar even buiten in de schaduw een sinaasappeltje pellen.

Daarna toch maar even de camper in want ik moet nog wel even wat doen. Als het wat koeler geworden is (en dat gaat hier 's avonds nogal vlot) ga ik met het eten aan de slag, kijk nog even tv.

Morgen - denk ik - naar Coimbra. Daarna wordt het wat onduidelijker. D'r is een mailtje van een Nederlandse camping in Portugal binnengekomen en die gooit waarschijnlijk mn planning wat in de war. Want als ik die camping wil bezoeken moet ik het binnenland in (geen straf trouwens ..) en is het makkelijker om daarna direct richting Frankrijk te gaan.

En ik wacht nog op de reactie van Orbitur (degene die beslist over het contract zit in Porto en daar rijd ik nu langzaam op aan ..), dus ...

Woensdag 2 april 2008.

Vanochtend word ik wakker van de vogeltjes en een overijverige haan (klinkt trouwens hetzelfde als in Nederland ..) en als ik mn neus boven het dekbed uit steek, merk ik dat het behoorlijk fris is. Het is trouwens nog maar 7.20 uur .. sjonge jonge die hanen van tegenwoordig ....zeker haantje de voorste.

Als ik goed en wel wakker ben gaat de telefoon al. Iemand die wil boeken in Arcen. Tja, in Nederland is het natuurlijk al 9.00 uur.

Om half 9 rijd er ineens met gang een busje de camping op en begint luid te toeteren. Net als ik zoiets heb van "halvegare" bedenk ik me dat dit misschien wel een bakker zou kunnen zijn. En ja hoor, de eerste campinggasten lopen al richting het busje. Ook maar even doen, want ik heb ook geen brood meer. En dus koop ik 4 bolletjes (flinke bollen !) voor currenta quatro (EUR 0,44). Het is echt niet te geloven hoe goedkoop het brood hier is.

Daarna nog even mn verslag bijwerken en daarna op naar Coimbra ! Nadat ik Hans bedankt heb voor zn gastvrijheid rijd ik rond 10.30 uur van de camping. Via Pombal rijd ik noordwaarts richting Coimbra over de IC2 die hier op heel veel plaatsen superslecht is. Om je camper een beetje heel te houden moet je bijna slingerend over de weg en dus is het oppassen geblazen want als die Portugezen inhalen gaan ze vaak niet met een ruime boog om je heen.

Op ongeveer 20 minuten rijden van Coimbra zie ik ineens voor me een eveneens slingerende camper rijden, het zou toch niet ? en ja hoor .. weer de Nederlanders die ik nu al voor de 3e keer tegen kom. Heel apart.

Ik rijd met hun op naar Coimbra en daar slaan hun af richting centrum, grote kans dat ik ze vanmiddag in de stad weer tegen kom. Ik rijd door naar Camping Coimbra die aan de rand van de stad gelegen is. Deze camping ligt redelijk dicht bij het voetbalstadion. Het lag eerder direct naast het stadion maar vanwege het EK in 2004 moest de camping wijken en toen is er een eindje verderop een nieuwe camping gemaakt.

Het is eigenlijk een hele aparte camping. Heel modern, maar de plaatsen zijn terrasachtig waardoor je een mooi uitzicht hebt:

Het toiletgebouw ziet er aan de buitenkant uit als een fabriekshal, maar van binnen ziet het er prima uit, met (zoals je in een fabriekshal mag verwachten) enorme afmetingen van de douches en toiletruimtes.

Maar eerst even terug naar het begin hier. De receptioniste leidde mij netjes door naar manager Luis en met hem heb ik een interessant gesprek gehad. Ik wist dat deze camping een onderdeel is van 3 campings (een andere camping had ik vorig jaar al bezocht .. zo wist ik dat) maar wat ik niet wist, is dat er een grote investeerder achter zit die meer verouderde campings wil opkopen en wil moderniseren. Een goede zet lijkt me, want de meeste campings zijn wel aan verfrissing toe en het "kampeer" toerisme in Portugal lijkt wat toe te nemen. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Maar goed, hij lijkt heel erg geinteresseerd, moet het natuurlijk nog wel even met de baas afstemmen die pas dit weekend komt. Een interessante partij om binnen te halen !

Hier overnachten is geen probleem, dus zoek ik een plekje uit en ga eerst even eten. Ik heb al naar de bustijden geinformeerd, want de bus stopt hier voor de deur. Bij de bushalte moet ik me nog even voorbereiden op het bezoek aan Coimbra en even later arriveert de bus en met 20 minuten ben ik in het centrum. Het is trouwens inmiddels behoorlijk warm geworden, dus zodra ik uitgestapt ben begin ik aan de klim naar de Universiteit die vrij hooggelegen is.

Eerst even wat voorinformatie over Coimbra: Coimbra is een van de oudste universiteitssteden van Europa. De universiteit werd opgericht in 1288, maar al snel overgebracht naar de hoofdstad Lissabon. Pas in 1537 kwam ze voorgoed terug naar Coimbra. Tot 1911 was het de enige universiteit in Portugal. De 3 universiteiten van Lissabon hebben meer studenten, maar die van Coimbra geniet het grootste aanzien. Al van ver ziet men de universiteit, het belangrijkste gebouw van de stad. De huizen werden als op terrassen tegen de Rio Mondego aangebouwd - een imposant stadsgezicht !

De universiteit domineert niet alleen het panorama van de stad (met totaal ca. 120.000 inwoners); ook de 22.000 studenten geven de stad een dynamisch levensritme. Hun traditionele kleding, een zwarte capa (cape) over een donker kostuum, is weer in. 's morgens en 's avonds haasten de zwartgeklede gestalten zich door de smalle steegjes van de bovenstad en hun statige verschijning imponeert elke toeschouwer.

Industrie heeft zich in Coimbra niet echt ontwikkeld. Hier zijn meer bomen dan inwoners, en er is niet een schoorsteen die giftige gassen de lucht in spuwt. De grootste economische activiteit van Coimbra lijkt wel het verhuren van kamers en het uitbaten van copy-shops.

Via de Rua Ferreira Borges, de winkelstraat van Coimbra (voetgangerszone) loop ik richting de Arco de Almedina:

een van de weinige overblijfselen wat herinnert aan de Moorse overheersing. Van hieruit kun je via een smalle trap naar de bovenstad (waar de universiteit ligt). Deze trap:

heeft de veelzeggende naam Quebra Costa ("ruggenbreker").  En dat lijkt me in combinatie met de ontelbare terrasjes en cafe's die je hier op elke hoek van de straat aantreft, geen verrassing. Op een van de terrasjes kom ik uiteraard de Nederlanders weer tegen en we moeten wel lachen dat we elkaar zo vaak tegen komen.

Als je doorloopt naar "boven" kom je uit bij dit imponerende gebouw, Se Velha:

Dit is de meest indrukwekkende Romaanse kathedraal van Portugal, gebouwd tussen 1140 en 1180. De quaderstenen, door de tijd grijs gekleurd, vormen een indrukwekkend gebouw, dat meer doet denken aan een burcht dan aan een godshuis.

De auto's die je rond de kathedraal ziet staan, staan hier echt overal geparkeerd. Zoals je ziet zijn het bijna allemaal kleinere types want met een gewone auto kun je hier bijna niet door de stad, laat staan met een camper ha ha.

Rechts van de kathedraal zie je een auto uit een straatje komen en daarachter probeert er 1 een bocht te nemen. Even later loop ik daar langs en het is echt niet te geloven dat ze daar met de auto tussendoor gaan. Aan de muren te zien gaat het ook regelmatig mis.

Even later bereik ik de universiteit. Allemachtig !! wat mooi ...

Het hart van de universiteit bevindt zich in de 34 meter hoge toren: de klok die hierin geplaatst is, was vroeger de avondklok voor de studenten en geeft nu nog het begin van de colleges aan.

Uiteraard probeer ik een glimp op te vangen van de studenten met een capa, maar vanwege de hoge temperatuur (zo'n 26 graden) hebben ze die in de meeste gevallen wel afgelaten. Maar ik kom toch nog een groepje tegen en weet ze nog net op de foto te zetten:

Ik besluit maar s even heel brutaal te doen en loop gewoon het gebouw in. En gek genoeg kun je dan heel ver komen. Als ik op een gegeven moment bijna in een klasgebouw terecht lijk te komen besluit ik maar weer terug te gaan.

Alhoewel ... zo'n universiteit is best "interessant" (........), zouden ze iemand van 42 jaar nog toelaten ? Via een soort van binnenplaats:

loop ik weer richting uitgang en geniet nog even van het uitzicht over de stad. Via het enorme universiteitsterrein loop ik met een boog weer terug richting het centrum en kom onderweg nog deze fraaie kerk (Se Nova) tegen:

ook hier weer het Portugese parkeren, als de vakken allemaal vol zijn parkeer je toch gewoon in het midden ? en dan net zo lang tot het hele parkeerterrein vol staat. Het moeten wel haast auto's van studenten zijn die ook tegelijkertijd hun auto

weer op komen halen. Want het grootste gros kan niet meer weg voordat de "middelste" auto's vertrokken zijn.

Als ik via de steegjes en smalle straatjes:

weer richting het centrum gelopen ben, kom ik weer in de winkelstraat. Hier is het weer een gezellige drukte en overal waar je kijkt zie je mooie oude pandjes:

In het pand op de foto hieronder moeten ze het bed wel in de lengte hebben staan. In de breedte past het in ieder geval niet ...

Als ik op een gegeven moment een mooi terras in de schaduw ontdek besluit ik het er even van te nemen. Eerst maar s even een lekkere cappuccino.

Eerst raak ik aan de klets met 3 Deense blondines die hier met een groep Deense studenten de universiteit bezoeken en daarna met een Nederlandse knaap. Hij zag dat ik in een Nederlands boekje aan het lezen was en hij zag er gewoon uit als een Nederlander ha ha. Ik vertelde al s dat ik best veel bijzondere mensen tegen kwam. Nou, deze knaap kwam uit Heeg en werkt voor een reisorganisatie in Nederland, voor Asgard Reizen in Groningen (zie www.asgard.nl ). Hij was reisleider maar hier in de stad moeten ze gebruik maken van de plaatselijke gids en dus had ie even vrij. Hij is de helft van het jaar in het binnenland, maar uiteraard zijn het steeds korte tripjes. Onderweg maakt hij foto's die hij verkoopt aan bedrijven die de foto's bijv. voor reisgidsen kunnen gebruiken. Dus ik vraag m of hij nog wat foto's van mij wil ha ha.

Omdat hij hier al voor de 4e keer was kon hij me mooi wat aanvullende informatie over de stad geven. Naast de Portugese trip Porto - Coimbra - Lissabon bezocht hij ook regelmatig Noorwegen dus we hadden genoeg gespreksstof.

Tja .. het gesprek begon trouwens wel grappig: "ben jij hier ook voor je werk ? ... ja !" en dat terwijl je allebei met een pul bier in de hand zit ha ha. Het lijkt wel een Belgenmop. (oh nee, die komt straks ..)

Als ik een uurtje op het terras heb gezeten vind ik het wel genoeg, zet de naast gelegen kerk:

de Igreja de Santa Cruz nog even op de foto (helemaal rechts zie je nog net het terras) en ga daarna via de smalle steegjes, waar allerlei kleine winkeltjes gevestigd zijn:

weer terug richting bushalte. Ik moet even moeite doen om de juiste halte te vinden, maar loop even later achter 2 stellen Fransen aan. En op de camping staan aardig wat Franse campers, dus ...

En inderdaad .. even later sta ik bij de bushalte en probeer mn Frans weer s wat op te halen.

Trouwens, wel s gedacht waar ze die oude Connexxion bussen laten ? nou .. ik weet het:

Dr mag hier dan wel geen vervuilende industrie zijn, deze bussen zijn niet echt schoon. Overigens rijden er in de stad ook behoorlijk wat trolley bussen.

Rond half 6 ben ik weer bij de camper, uiteraard helemaal "an de latten". De Nederlanders (die ik had aangegeven dat de camping hier ideaal was om de stad te bezoeken) staan hier inmiddels ook al ha ha.

Eerst even een bakkie leut en wat sinaasappels en daarna even lekker douchen.

Daarna wil ik nog even achter de laptop kruipen maar ik vind het wel prima. Die ligt nog ver weg gestopt en dat laat ik maar even zo. Want niet alleen in de camper, maar ook buiten is het nog behoorlijk warm. En dus eet ik voor het eerst buiten (dat komt ook omdat het nu 's avonds een uur langer licht is ..) en geniet ik met een sudoku van de ondergaande zon. Even waan ik me "op vakantie" ha ha.

Een Belg die even verderop met de camper staat komt even een praatje maken en weer ontmoet ik een bijzonder iemand. Hij vertelt dat hij hier al 2 weken in Coimbra is en dat hij het een geweldige stad vindt. Hij staat net op de camping, maar de afgelopen 2 weken heeft hij op verschillende parkeerterreinen in de stad gestaan. Dat is overigens niet toegestaan en daarom verkast hij om de paar dagen naar een ander parkeerterrein. Hij is zo'n beetje de hele winter (een half jaar) op pad en omdat hij me nog niet zo oud lijkt informeer ik of hij dan niet hoeft te werken.

En dus vertelt hij mij zn verhaal. Dat hij altijd veel en hard gewerkt heeft in de vleesindustrie, soms 7 dagen per week en daardoor flink heeft kunnen sparen. Daarnaast heeft hij tot zn 37e (hij is nu 52) bij zn ouders thuis gewoond en vond het op een gegeven moment wel genoeg. En dus pakte hij het vliegtuig en ging eerst een half jaar back packend door Brazilie. Omdat ie de smaak te pakken had ging hij de winter erna richting de Filippijnen en inderdaad nam hij een heel lief vrouwtje mee terug naar Belgie, kocht er een camper en trekt nu elke winter richting Portugal.

In de zomer werkt hij nog steeds in de vleesindustrie, maar dat is ie aan het afbouwen. Ik mag graag naar dit soort verhalen luisteren ha ha.

Later op de avond komt een van de Fransen bij me langs. Of ik morgenvroeg nog naar Coimbra wil want ze hebben nog een buskaartje voor me. Ik bedank haar hartelijk maar geef aan dat ik morgenvroeg ook zelf weer vertrek.

Donderdag 3 april 2008.

Vandaag wordt het 29 graden !!! Echt niet te geloven. Gisteren kon ik in de stad wel merken dat zelfs de Portugezen hier het niet gewend zijn. Om half 8 's ochtends merk je trouwens nog niet zoveel van de warmte, want 's nachts koelt het behoorlijk af. Ik ga eerst met mn verslag aan de gang (tijdrovend klusje) en straks even informeren of ik hier tot ca. 13.00 uur kan staan. Dan kan ik hier nog even eten en kom ik niet tussen de middag bij de campings aan.

De 3 campings die ik vandaag wil bezoeken liggen namelijk allemaal redelijk dicht bij elkaar op ruim een uur rijden van hier.

Als ik terug ben bij de camper komt d'n Belg me nog even wat campingadressen vragen. Als mn Duitse buurvrouw met zo'n klein hondje langs loopt (ik zal maar niet zeggen hoe ik die noem ..) zegt ie "allee, ge steekt er een stok in en ge hebt een kruimeldief"... ik lag helemaal in een deuk. Wat een kerel.

De rest van de ochtend ga ik met mn mailtjes aan de slag want het is nog steeds heel druk. Daarna even eten en inmiddels is het al weer gigantisch warm geworden. Rond 13.00 uur pak ik alles op en vertrek, nagezwaaid door d'n Belg.

Bij de receptie is niemand te zien, dus rijd ik direct door. Deze camping is toch wel een aanrader voor als je de stad Coimbra wil bezoeken. Zeker als je hier de weg niet weet. De camping staat namelijk overal goed aangegeven en met een bushalte voor de deur ben je zo in het centrum. En om het overnachtingsgeld hoef je het niet te doen want de camping is, zeker voor een stadscamping, niet duur.

Helaas is Coimbra uit moeilijker dan Coimbra in. Sjonge jonge ... ik moet "schuin omhoog" richting de kust en kan daardoor niet de snelwegen rond de stad pakken. Maar telkens als ik denk van "hier moet ik af", stuurt Helga me weer een andere kant op. Uiteindelijk kost het me bijna een half uur voordat ik op de goede weg richting Cantanhede zit.

En net als ik weer onderuit gezakt kan rijden is er bij een wegopbreking ineens consternatie. Want op het moment dat we (bij een verkeerslicht, eenrichtingsverkeer ...) oprijden komt er aan de andere kant een ambulance met sirene door het rode licht. Tja .. en nu ? het is niet breed genoeg om elkaar te passeren. De vrachtwagen voor mij duikt al de rood/witte afscheidingsblokken in, maar met de camper .... Ik kan niet voor of achteruit en 1 van de wegwerkers (met spiegelei) begint druk te gebaren. Dan komt een andere wegwerker op een ingenieus idee. Naast de weg loopt nog een pad en hij verplaatst vlug een hek waardoor de ambulance daar langs kan. Dat gaat wel sneller maar ik hoop niet dat er iemand in ligt want het is met toch een slecht pad ha ha.

Maar daarna is het weer rustig, en terwijl de airco volop draait rijd ik de 1e camping bij Praia de Mira op. Als ik uit stap heb ik het idee dat ik een sauna binnen loop. Pfff, onderweg zag ik een keer 29 graden, maar dat was vol in de zon. Maar warm is het wel. De manager herkent me en begint te lachen. Hij geeft aan dat ie wel graag zou willen maar dat ze een enorm slecht seizoen gedraaid hebben omdat ze in de zomer heel veel regen gehad hebben. En dat hij nu echt geen mogelijkheden heeft om te adverteren. Okay ... (maar als ik volgend jaar een advertentie van hem in de ACSI gids zie staan is ie nog niet met me klaar ...)

Tja ... en wat voor antwoord kun je dan op de 2e camping, 15 km. verderop in Praia de Vagueira, verwachten ... precies .... slecht seizoen, dit jaar niet. Niet zo verrassend.

Zo schiet het wel op. En dus rijd ik al om 15.00 uur de laatste camping voor vandaag op. Deze camping, Costa Nova ligt iets onder Praia de Barra (links van Aveiro) is wel iets anders. Een camping met bijna geen seizoensplaatsen en bovendien een camping die internationaal veel adverteert. Maar ik heb geen geluk vandaag, de manager waar ik vorig jaar al redelijk ver mee was gekomen is niet aanwezig en komt de komende dagen ook niet terug.

Ik besluit hier toch maar te blijven en vind een leuk plekje:

Eerst maar s richting strand voor een verkoeling. De camping ligt echt direct aan het strand en dat is qua wind vaak wel te merken. Vorig jaar wilde ik hier overnachten maar toen stormde het bijna en toen ben ik maar doorgereden naar Camping Praia de Barra die wat beschut midden in de plaats ligt. Maar nu is een windje wel lekker. Als ik boven op de duin sta kun je mooi de camping over kijken:

Aan het strand is het heerlijk. Maar het water is nog wel behoorlijk koud. Ik ben even een poosje door en langs het water gelopen en daar koel je inderdaad behoorlijk vanaf:

Op de foto kun je het niet goed zien, maar in de verte zie je de vuurtoren van Praia de Barra. Vlak voor Praia de Barra ligt het plaatsje Costa Nova en dat is heel leuk ! Zal ik morgen nog wel even een foto van maken.

Daarna even een beschut plekje gezocht om mn hoofd even te "deleten". Maar als ik op een gegeven mn mollenvelletje voel trekken besluit ik toch maar terug te gaan richting de camper.

Eerst even buiten zitten want in de camper is het nog niet te harden. Lekker aan een Wilfred/Ellen sinaasappeltje.

Inmiddels is het wat afgekoeld in de camper en dus ga ik nog maar even aan het werk. Even plannen wat ik morgen ga doen. De afspraak in Porto gaat definitief niet door. Niet omdat er geen interesse is, maar omdat de desbetreffende persoon pas volgende week aanwezig is. En dat wordt me wat te laat.

Dus ga ik morgen (vrijdag) naar een camping vlakbij Viseu (ook met een Nederlandse eigenaar) en dan zaterdag naar de camping die gevraagd had om informatie. En dan via Salamanca richting Frankrijk. En daar maak ik me wel wat zorgen over. De afgelopen dagen houd ik nauwlettend het weer in de gaten maar vanaf dinsdag wordt het overal slecht. Voor vandaag wordt hier (Aveiro) nog 27 graden voorspeld, voor het weekend 22 graden en voor dinsdag veel regen en 10 graden...

Mn bedoeling is om dinsdag/woensdag te starten met het bezoeken van campings bij Biarritz en dan langzaam langs de westkust van Frankrijk noordwaarts. Maar goed, voor Biarritz voorspellen ze volgende week de hele week regen. Maar gek genoeg liggen de temperaturen daar wel een stuk hoger, namelijk rond de 17 graden.

Maar goed, ik heb niet zoveel keus meer. Ik moet nu wel zo langzamerhand richting Nederland, want 4 juni gaat de boot naar Noorwegen al weer ha ha.

Na het eten en de afwas nog even een poosje achter de laptop en met een schuin oog PSV kijken.

Vrijdag 4 april 2008.

Gek genoeg heeft het vannacht amper gewaaid en dat terwijl je bijna met de camper op het strand staat ... heel apart. Mn bedoeling is om aan het eind van de ochtend te vertrekken. Vanmorgen eerst even mn verslag bijwerken en daarna zoveel mogelijk mailtjes verwerken. Om half 12 pak ik op, loos nog even vuil water en tank schoon water op de fraaie serviceplaats moet dit keer wel afrekenen bij de receptie (EUR 8,80 ...) en vertrek richting het plaatsje Costa Nova wat op fietsafstand ligt.

Het is er nu natuurlijk niet druk maar in de zomer schijnt het hier een drukte van jewelste te zijn (kan ik me wel iets bij voorstellen):

Daarna steek ik bij Aveiro de brug over. Ook Aveiro schijnt een leuke plaats te zijn. Tussen de snelweg en het plaatsje zie ik trouwens ook allemaal campers staan. Het is me echter niet duidelijk of die hier ook hebben overnacht.

De rit gaat verder via de nieuwe snelweg richting Viseu en daar sla ik af richting Satao.

Een half uurtje later rijd ik camping Quinta Chave Grande (staat bij Satao goed aangegeven met rood/wit/blauwe bordjes) op. Ik ben overigens bekaf want ondanks dat de totale rit van Costa Nova nog geen 2 uur duurde, was het een vermoeiende tocht. Veel hoogte verschillen en ik heb bijna geen recht stuk weg gezien.

Maar de ontvangst op de camping maakt alles weer goed. De mede-eigenaar (Ron) van de camping onthaalt me met een welkomstdrankje en ik krijg er zelfs een yoghurttaartje bij. Kijk .. dat is nog s binnen komen ha ha. We raken in een leuk gesprek en ik heb bijna moeite om zakelijk te blijven en mn voorstel neer te leggen.

Ik besluit hier te blijven en samen met Ron zoek ik een plekje op:

Tja .. je weet dat vrijwel alle Nederlandse campingeigenaren het altijd wel redelijk goed voor mekaar hebben, zeker het sanitair. Maar dit is toch wel heel erg fraai !

De camping is redelijk groot met mooie plaatsen, prima sanitair, een tennisbaan, zwembad, etc. Alles is aanwezig:

Als ik de camper geinstalleerd heb ga ik eerst even eten, want het is inmiddels al 15.00 uur, dus dat wordt wel s tijd. En daarna even met een bakkie leut van het zonnetje genieten.

Een uurtje later lukt het me toch nog om mezelf weer de camper in te hijsen en kruip nog even achter de laptop. Maar de verbinding valt steeds weg (ook niet verbazingwekkend hier ..) en het schiet niet echt op. Dus nog maar even met een sudoku buiten en daarna eten koken.

Uiteraard later op de avond even naar de Lama's kijken en met een schuin oog naar het voetbal en dan op bed. Morgen en zondag breken trouwens mn laatste dagen in Portugal aan. En dat vind ik niet leuk ....