Periode zondag 13 jui 2014 - vrijdag 18 juli 2014. Route Vang i Valdres, Fagernes, Leira, Etnedal, Tisleidalen, Gol, Hovet i Hallingdal.

Zondag 13 juli 2014.

Vannacht heerlijk geslapen en het zonnetje schijnt inmiddels weer volop. Superrrrrr. Nu eerst even een lekkere douche en dan antwark !

Terug in de camper eerst even een broodje eten en een bakkie koffie en daarna kruip ik nog even achter de laptop. Tegen 10.00 uur ga ik richting receptie om in gesprek te gaan met de eigenaren. Het gesprek is goed en ruim een uur later is alles geregeld en ga ik weer richting camper.

Zoals gezegd ... het is echt superweer nu en dus nog even een shotje van mn plekkie hier:

Wat een uitzicht of niet dan ?

Maar je hebt hier ook mooie plekken aan het enorme Vangsmjosameer:

Voor meer info: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2660/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen

Voor vandaag heb ik maar 1 camping op de planning staan: Fagernes Camping Park, op een klein uurtje rijden. Omdat ik niet zeker weet wanneer ik de eigenaren kan spreken, besluit ik om nu maar vast naar Fagernes te rijden. Net voor mn vertrek heb ik de eigenaresse nog even een smsje gestuurd en onderweg krijg ik al bericht dat ik van harte welkom ben en of ik vanavond even richting receptie kan komen. Tuuurlijk.

Rond de middag meld ik me bij de receptie, krijg een pasje mee (voor het sanitair), de code voor de WIFI en wordt me aangegeven dat ik maar ergens een plekkie moet uitzoeken. Uiteindelijk vind ik een mooi plekje tussen een paar Noorse campers. Maar helaas vertrekken die even later en krijg ik 's avonds toch nog Duitse campers naast me. Bah .... :-)

Eerst even een broodje eten en daarna aan de slag. Want ik heb nog een paar vervelende klusjes liggen en als ik daar nu niet gelijk mee begin, blijf ik het maar vooruit schuiven.

Ondertussen is het potje mooi weer wel op en regent het af en toe stevig. Gelukkig heb ik de luifel uit en ga ik af en toe even met een bakkie koffie onder de luifel zitten.

Even na 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag, daarna even eten, afwassen en nog een tijdje achter de laptop. Om half 8 kijk ik nog even naar de samenvatting van de Tour en daarna ga ik richting receptie waar het allerknoeperdste druk is. Gelukkig kan ik de eigenaresse even kort spreken en besluiten we om morgenvroeg om 10.30 uur het gesprek te gaan voeren. Terug in de camper zet ik tegen 21.00 uur toch maar de tv aan ... tja .... wat zal ik er van zeggen ....

Maandag 14 juli 2014.

Ondanks dat hier gisteravond helemaal is volgelopen (de camping bedoel ik dan he ?! ... oh ... maar de Duitsers naast mij overigens ook :-), is het hier vanmorgen heerlijk rustig. Maar ja, mijn wekker gaat om 7.30 uur en als je op vakantie bent slapen de meeste mensen toch wat langer uit. Na een bakkie leut en een broodje ga ik aan het werk en tegen 10.30 uur ga ik richting receptie.

Het gesprek met eigenaresse Kaja is prima en de bestaande contracten worden verlengd. Ook de Best Deal en dat betekent dat je hier voor € 25 (buiten het hoogseizoen) kunt overnachten. Die prijs is voor een caravan of camper inclusief 2 personen, inclusief stroom en inclusief een douche voor deze 2 personen. En dat is niet veel voor een luxe camping als Fagernes Camping Park. Deze prijs geldt ook voor begin juni en eind augustus. Voor de exacte periode, kijk maar even op: http://www.campingnavigator.com/noorwegen/oppland/fagernes/fagernes-camping-park.aspx voor meer informatie.

De camping is prachtig gelegen direct aan het fjord:

en op loopafstand van het centrum van Fagernes (mooie wandelroute langs het water/fjord) met veel winkels, supermarkten en winkelcentra.

Wil je meer informatie over deze mooie camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2863/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen

Terug in de camper is het weer er vandaag nog niet beter op geworden. Droog is het in ieder geval al niet meer, maar goed .... ik heb mn werk IN de camper en de rest van vandaag weet ik me goed te vermaken. Oh ja ... ik blijf hier dus vandaag nog een naggie, want Erik Kroon (de echtgenoot van Kaja met Nederlandse roots) gaat nog even naar mijn omvormer kijken. Die is namelijk "gestorven" en hij zou er vandaag nog even naar kijken. Maar later op de middag is de omvormer helaas nog steeds niet tot leven gekomen. Dat wordt waarschijnlijk een nieuwe.

Voor vanavond heb ik mn diner al klaar, wat er staat nasi 2 MET satesaus :-) op het programma. Onder het eten kijk ik tv, daarna even afwassen en de rest van de avond wisselend voor de buis en achter de laptop. Morgen ga ik weer verder.

Dinsdag 15 juli 2014.

Ook vanmorgen gaat de wekker weer om half 8 en dat heeft ook zo z'n voordelen. Bij het sanitairgebouw is het dan namelijk nog lekker rustig. Ze hebben hier trouwens wel een handig systeem: een aantal jaren geleden hebben ze een totaal nieuw sanitairgebouw met prachtige (en grote) familiebadkamers opgetrokken, maar het oude sanitairgebouw hebben ze "erachter" laten staan. In de ochtend - als het het drukst is - openen ze ook het oude gedeelte waardoor de capaciteit ineens verdubbeld.

Voor vandaag heb ik 3 afspraken/campings op de planning staan. Met 2 campings heb ik afgesproken en de 1e afspraak heb ik om 12.00 uur. En dus kruip ik eerst nog een tijdje achter de laptop. Om 11.30 uur maak ik de camper klaar voor vertrek, ga nog even langs de receptie en ga op pad. Mn 1e afspraak ligt op maar liefst 6 minuten rijden: in Leira, iets ten zuiden van Fagernes. Eigenaar Lars Tore is een druk bezet man en ik heb m al een tijdje niet gesproken. Ik ben dan ook blij als we even later daadwerkelijk in gesprek zitten.

Het gesprek is goed en hij vertelt me over de plannen van de camping. Leira Camping & Hyttesenter runt nu namelijk ook "de buurman" Strandafjorden Fritidspark en bovendien worden er op de camping op een soort van schiereiland mooie plaatsen "in het fjord" gesitueerd. Maar dat is voor dit seizoen nog niet klaar. En dus "parkeren" we de promotie voor de kampeerplaatsen nog even, maar wel wordt de promotie van de hytter en de appartementen (heel fraai !) verlengd. Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoningen/noorwegen/oppland-zuid/leira voor meer informatie.

We nemen afscheid en ik kruip weer achter het stuur. Ook de volgende camping ligt maar op een geringe afstand van Leira en ik twijfel even of ik nu eerst een broodje zal eten, of nog even zal wachten. Ik ga in soort situatie vaak op mn gevoel af en dat blijkt vaak wel te kloppen ha ha. Want als ik op de volgende camping - PlusCamp Aurdal Fjordamping - arriveer, blijkt eigenaar Knut nog even geen tijd voor mij te hebben. Of ik even 10 minuten kan wachten ? Tuurlijk :-) kan ik mooi even een broodje eten.

Even later zitten we in het kantoor van Knut in gesprek. Met Knut kan ik het goed vinden en in een half uur hebben we alles doorgenomen. Aurdal Fjordcamping is deelnemer van de PlusCamp groep en dus hoeven we het niet over promotie van de camping te hebben, dit wordt namelijk centraal geregeld. De promotie voor de hutten is wel individueel/per camping, maar ook die presentatie wordt verlengd.

Voor meer info: o http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3420/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen

Ik maak nog even een rondje over de camping en kruip weer in "mn stalen ros." Op naar mn eindbestemming van vandaag: Etna Familiecamping in Etnedal ... op iets meer dan een half uurtje rijden. Bij aankomst word ik vriendelijk verwelkomd door eigenaar Jos en we spreken af om later de papieren door te nemen omdat hij nu weg moet (was me bekend). En dus ga ik op zoek naar een mooi plekje en da's hier niet zo moeilijk. Ruimte en mooie plekken genoeg.

Maar ik heb de camper nog maar net staan (en nog niet eens aan de stroom) als het werkelijk met giga bakken uit de lucht komt. Jos vertelt later dat hij onderweg zag dat campers langs de weg stopten omdat het ineens zo tekeer ging....

Ik geloof dat ik ook maar even wacht met het aansluiten van de stroom, want je bent met 10 seconden zeiknat. Als het iets is opgeklaard zet ik de camper goed neer, sluit de stroom aan, neem een bakkie koffie en ga aan het werk.

Ook na het eten en de afwas kruip ik nog even achter de laptop, bel mn vriendinnetje nog even en bereid me vast voor op morgen. Het weer lijkt wat op te knappen, dus dat ziet er goed uit.

Woensdag 16 juli 2014.

Als ik wakker word ziet het weer er inderdaad veel beter uit. En dus maak ik even een paar foto's van mn plekkie hier. Links van mn camper ligt een weiland ... dus lekker rustig:

en ook verder op de camping is het heerlijk rustig. En toch staan er behoorlijk wat campers, maar doordat er veel ruimte is op de camping "voelt" het heerlijk rustig:

De rots op de achtergrond wordt overigens veel door bergbeklimmers gebruikt en er staat ook een Noorse vlag (niet zichtbaar) op geschilderd.

Om half 10 ga ik richting receptie om met eigenaar Jos in gesprek te gaan. Het gesprek is goed en omdat Etna Familiecamping deelnemer is van Rondje Noorwegen

(zie http://www.campingnavigator.com/groepen/rondje-noorwegen.aspx) hebben we het slechts indirect over promotie.

We bespreken de mogelijkheden van de camping en komen samen tot de conclusie dat de camping niet alleen een ideale ligging heeft (veel kampeerders "gebruiken" de camping als 1e of laatste stop van en naar Oslo), maar dat er in de naaste omgving ook veel is te ondernemen. Wil je meer info, kijk dan even op: http://www.campingnavigator.com/noorwegen/oppland/etnedal/etna-familiecamping.aspx

Ik loop weer terug richting camper, check nog even mn mail, zie dat deze weer behoorlijk aan het vollopen is en dus besluit ik om eerst te vertrekken. Voor vandaag heb ik trouwens niet veel bezoekjes op het programma. Slechts 1 camping en dat is ook gelijk mn eindbestemming. De reden daarvoor is dat het dan morgen allemaal wat beter uitkomt. Ik rijd weer terug naar Leira, doe daar nog even boodschappen bij de Noorse variant van de C-1000 ....de Rema 1000 en trek de bergen in. Mn eindbestemming voor vandaag: Vasetdansen Camping in Tisleidalen.

Deze camping ligt aan de "51" tussen Leira/Fagernes en Gol. Een mooie route en ver weg van de drukte. Bij Vasetdansen Camping word ik vriendelijk verwelkomd door de gebroeders Rolf en Ola. En we kunnen direct in gesprek. Da's mooi. Ik kan het goed met ze vinden, maar op de 1 of andere reden komen hier steeds minder Nederlanders. De camping ligt natuurlijk wat tussen "trekkers" als Fagernes en Gol, maar aan de andere kant zijn er hier op de camping bijv. ontzettend veel voorzieningen voor kids en hebben ze op een soort van eilandje in de rivier prachtige "drop-in" plaatsen gesitueerd:

De afgelopen jaren hadden veel campings met een terugloop te maken, maar op deze camping leek dat meer dan gemiddeld. En we hebben inmiddels al promotie-middelen wel zo'n beetje uit de kast.

De mannen willen er nog een naggie over slapen (is meestal geen goed teken :-), morgen hoor ik meer. Hier overnachten is geen probleem en dus rijd ik "naar beneden" en even later heb ik de camper te plek en werkt de WIFI ook nog redelijk goed. Wil je trouwens meer info over deze camping, kijk dan even op: http://www.campingnavigator.com/noorwegen/oppland/tisleidalen/vasetdansen-camping.aspx

De rest van de middag zit ik in mn kantoor want ik heb de camper weer opgebouwd en ingericht als kantoor. Overal papieren, de printer op de bank, de laptop op tafel en soms werk ik me als een circusmol door de camper omdat ik ergens (bijna) niet bij kan. Bezig met nieuwe boekingen, voorstellen versturen en de boekingsadministratie (betalingen van gasten en betalingen richting met name Roompot) afhandelen. Daarnaast met verlengingen aan de slag (veel printen) van campings die ik de komende dagen wil bezoeken.

En voor ik het in de gaten heb is het al weer etenstijd. Ik heb vanmiddag een minibloemkooltje gekocht (grote heb ik hier nog nooit gezien en zijn waarschijnlijk ook niet te betalen) dus die gaat vanavond gelijk in de pan. Ook de laatste (Ned.) aardappels moeten er aan geloven, een hamburgertje erbij en ik heb weer een feestmaal. Je ziet het al ... ik verhonger hier echt niet :-)

Donderdag 17 juli 2014.

Wat ik heel fijn vind, zullen andere mensen misschien als wat minder ervaren: het koelt hier 's nachts behoorlijk af. Dat komt omdat de camping op ca. 750m. hoogte ligt. Afgelopen nacht was het ca. 7 a 8 graden, maar het warmt 's morgens al weer behoorlijk vroeg op omdat het natuurlijk maar heel even schemerig is. Ook nu wordt het nog niet echt donker en volgens mij begint de zon rond half 5 al weer te schijnen.

Nu moet ik er wel eerlijk bijzeggen dat het vanmorgen niet echt super weer is. Het zonnetje komt er af en toe wel door, maar als ik richting het sanitairgebouw loop voor een doesje, regent het. Terug in de camper eerst even een broodje en een bakkie leut. Als even later de WIFI verbinding het voor gezien houdt, houd ik het ook voor gezien en besluit ik te vertrekken.

Bij de receptie groet ik Rolf en Ola nog even en ga richting Gol. Voor vandaag heb ik 3 campings op het programma staan. De route over dit stuk van de "51" is ook fraai en even later begin ik aan de afdaling naar Gol. Even later ben ik "beneden" gearriveerd en ondanks dat ik nu al in Gol ben, is dit mn eindbestemming voor vandaag. Want ik rijd eerst door richting Nesbyen, stop even buiten Gol nog even bij een camperserviceplaats van de Gemeentewerken en rond 11.30 uur rijd ik Sjong Campingsenter op even voor Nesbyen.

Maar ik heb geen geluk, eigenaar Thor is niet aanwezig en komt over een paar dagen pas terug. De receptioniste helpt me met informatie, ik laat wat papieren voor de eigenaar achter en maak nog even een rondje over de camping.

Mn volgende stop is Stavn Camping in Fla, zo'n 25 minuten zuidelijker over de "7". De eigenaresses van de camping weten dat ik kom, maar zijn bij aankomst nog even bezig en dat geeft mij mooi even de tijd om een broodje te eten en een rondje over de camping te maken.

Stavn Camping is een knusse kleine camping, met bijna evenveel hytter als kampeerplaatsen. De eigenaresses zijn vriendelijk en het sanitair is superschoon ! Een aanrader voor wie "het massale" wil ontlopen:

Het gesprek is goed en even later is alles doorgenomen. Ook deze camping is deelnemer van Rondje Noorwegen en dus hoef ik het verder niet over promotie te hebben. Behalve dan over de verlenging van de promotie van de hytter. Wil je meer informatie over deze camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3017/vakantiewoning/buskerud/noorwegen

Zo .... nu weer terug naar Gol. Ik heb inmiddels al gehoord dat het komend weekend groot feest is in Gol en dus zal het waarschijnlijk nu al wel druk zijn op Gol Campingsenter. Nou, dat is niets te veel gezegd ... bij de receptie is het alleen al superdruk, maar gelukkig neemt mn contactpersoon even tijd voor me. En dus heb ik even later alles geregeld. De promotie van de hytter en appartementen hier op de camping is verlengd en verdere promotie wordt centraal (want lid van PlusC|amp) geregeld. Wil je meer informatie, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2865/vakantiewoning/buskerud/noorwegen

0 Een plekje zoeken is niet zo moeilijk, want vanwege de drukte heb ik een andere WIFI code (van de receptie) gekregen omdat het andere WIFI signaal overbezet is. En dus moet ik dicht bij de receptie blijven. Vlakbij de receptie hebben ze verharde camperplaatsen en een aantal jaren geleden stond ik hier ook:

Nu is het weer trouwens "iets" anders. Het is inmiddels donkerder dan dat het gemiddeld 's nachts is en het komt ineens met bakken uit de luchten. Als de buien zijn weggetrokken komt er even later een camper voor me staan. Tja .. daar kan ik op wachten natuurlijk. Ik wilde niet op de "voorste rij" staan omdat ik dan strak naast de speeltuin zou staan, maar ja ... dan weet je dat er nog een camper vlak voor me kan komen. En je raad het al ... weg verbinding. En dus verplaats ik de camper iets (je moet er toch iets voor over hebben) en daar is de WIFI verbinding weer ha ha.

's Middags lukt het me nog om wat te doen, maar 's avonds is het ineens gebeurd en krijg ik m ook niet meer aan de praat. Aan de ene kant niet erg want het is "24" avond, maar aan de andere kant is het behoorlijk druk met aanvragen.

Morgenvroeg maar weer kijken.

Vrijdag 18 juli 2014.

Gisteravond zat ik een beetje in twijfel. Want mn 1e eerste afspraak heb ik vanmiddag om 13.00 uur op een half uurtje rijden, en als de WIFI verbinding nu niet werkt moet ik wel mn afspraak van 13.00 uur gaan bellen of ik die afspraak kan vervroegen danwel dat ik daar misschien even gebruik maak van internet. Maar ... zover komt het gelukkig niet. Want de WIFI verbinding doet het vanmorgen prima.

En dus kan ik mooi even wat doen. Een paar kopjes koffie later maak ik de camper klaar voor vertrek en ga richting Gol. Want ik wil bij Biltema (daar hebben ze echt van alles !) toch nog even kijken om een nieuwe omvormer. De Australische verkoper is superaardig, maar het is een heel ander apparaat en ik twijfel of ik er wel goed aan doe. En bij twijfel ... precies. Tis nog maar een paar weken tot ik weer thuis ben, dus fingers crossed dat mn laptop het zo lang volhoudt.

De afspraak "van 13.00 uur" is bij de Camping van het jaar 2013 --> Hallingdal Feriepark in Al. Onderweg heb ik al even gegeten en dus meld ik me keurig om 13.00 uur bij de receptie en even later kunnen we in gesprek. Het gesprek is goed, maar bij campings van dit formaat (is mijn ervaring ook in Italie en Kroatie) doe je nooit direct zaken en is het wachten tot mijn voorstel is/wordt goedgekeurd.

En dus ga ik weer verder. Eindbestemming voor vandaag: Birkelund Camping in Hovet i Hallingdal. Even voor 14.00 uur arriveer ik op de camping en word ik vriendelijk verwelkomd door eigenaar Rinie. Met de Nederlandse eigenaren Rinie en Franka kan ik het goed vinden en sinds een aantal jaren werken we ook samen.

Vanaf de "Noorse pagina's" op mijn website www.vakantiewoningen-in-europa.nl link ik door naar 1 van de vele websites die hun beheren, namelijk www.reis-door-noorwegen.nl. Op deze website staat veel informatie over Noorwegen, maar staan bijv. ook autoroutes. Op deze autoroutes staan dan weer "leuke overnachtingsplaatsen" met links naar mijn website.

We spreken af om vanavond om 20.30 uur in gesprek te gaan en dus zoek ik een plekje voor de camper. Ook hier is dat niet moeilijk, want meestal sta ik op dezelfde plek:

Lekker in de schaduw en vlak naast hun eigen camper (welke nu niet gebruikt wordt) en met WIFI en met tv-ontvangst. Prima plek ha ha.

Op de camping is het trouwens gezellig druk:

In de boerderij op de achtergrond (foto hieronder) wonen de ouders van (schaatser) Bokko. Zo was het toch Franka :-) ?

De rest van de middag zit ik - ondanks het mooie weer - achter de laptop, ga tegen 18.00 uur met het eten aan de slag, even eten, afwassen, naar de samenvatting van de Tour kijken en daarna in gesprek met de eigenaren.

Het gesprek is prima en de bestaande contracten worden verlengd. Wil je meer info over deze leuke camping: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2868/vakantiewoning/buskerud/noorwegen

Terug in de camper ga ik natuurlijk mn vriendin nog even bellen, check nog even mail en hang nog even voor de buis. Morgen ga ik weer verder.