Periode maandag 7 jui 2014 - zaterdag 12 juli 2014. Route Skjolden, "55" (Sognefjellet), Lom, Skjak, Bismo, Lom, "51" (Jotunheimen), Vang i Valdres.

Maandag 7 juli 2014.

Op mijn verzoek word ik vanmorgen gewekt door mn vriendin die in Nederland inmiddels (bijna) op haar werk is gearriveerd. En dus ik mooi op tijd wakker. Prima, want ik heb vandaag een aardig ritje over de "55" voor de boeg en waarschijnlijk ook nog een paar afspraken. Ik ga nu eerst even met mn mail aan de slag en pleeg daarna wat telefoontjes. Maar echt meer duidelijkheid krijg ik niet.

En dus besluit ik om half 10 maar gewoon te vertrekken richting Lom. Dat betekent "de bult over". Oftewel de Sognefjellet. De Nationale Touristvegen "55" leidt je tot een hoogte van 1.434 en is daarmee de hoogst gelegen weg in Noord-Europa. Het 1e stuk (vanaf Skjolden) is gelijk het moeilijkste stuk, want smal en steil. Daarna volgt een iets makkelijker deel en het laatste stuk tot de top wordt weer wat smaller en steiler. Ook word ik een geconfronteerd met een sterke wind welke af en toe "raar om de hoek blaast", maar op een gegeven moment heb ik handen en voeten nodig om de camper op de weg te houden.

Het is trouwens sowieso niet echt geweldig weer om over de Sognefjellet te rijden, maar ja ... het is tenminste wel droog. Maar donker zoals je op onderstaande foto's kunt zien:

In sommige nachten hier in Noorwegen is het lichter :-)

Ondanks dat er hier in Noorwegen (net als in Nederland) afgelopen winter ook veel minder sneeuw is gevallen, zijn iets verderop sneeuwschuivers druk in de weer om een loipe (baan/pad voor langlaufers) aan te leggen:

Weer iets verder zie ik overal kleine stipjes in de sneeuw aan de overkant van het water ... grapsig:

Even later kan ik aan de afdaling richting Lom beginnen en rijd ik langs de kolkende rivier waarbij ik het soms het idee heb dat het over de weg komt:

In deze rivier is overigens in 2008 de presentator Ernst-Paul Hasselbach (bekend van o.a. Expeditie Robinson) verongelukt tijdens/na opnames van 71 graden Noord.

Rond 11.30 uur rol ik Lom binnen. Ik parkeer mn camper bij de supermarkt en probeer eerst opnieuw contact met de eigenaar van Nordal Turistsenter (grootste camping in Lom) te krijgen. Maar helaas .... Dan eerst maar even boodschappen doen, aan de overkant even tanken en vervolgens ga ik maar naar de camping toe. Daar krijg ik te horen dat eigenaar Lars in het buitenland is en pas woensdag terug komt. Op zich geen probleem, want ook de eigenaresse van een andere camping in Skjak is er pas woensdag weer en ik wilde toch deze week wat langer op Gjeilo Camping (ook in Skjak) blijven.

Iets buiten Lom bezoek ik nog wel even een andere klant: Nissegarden Camping. Eigenaresse Grethe is aanwezig en eigenlijk is het zo'n beetje traditie geworden om op het terras bij het zwembad de papieren door te nemen. Maar de ook hier nog stormachtige wind voorkomt dat en dus gaan we binnen in gesprek. De promotie van de hytter wordt verlengd en vervolgens lopen we even naar buiten en geeft de eigenaresse aan dat ze afgelopen nacht nog een tent iets hogerop (de camping) gezet hebben omdat het water steeds hoger kwam. Deze camping ligt namelijk aan het Skim meer wat onderdeel is van de Otta rivier en de wind staat er pal op.

Maar goed, dit is natuurlijk wel uitzonderlijk en de camping is een perfecte locatie als je kinderen zich vervelen. Want dat gaan ze hier echt niet doen. Nissegarden Camping beschikt over een enorm klimpark, speeltuin, een parcours door/over het water, een klein voetbalveldje en 2 glijbanen met een zwembadje. Voor meer info: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2898/vakantiewoning/oppland-noord/noorwegen

Als ik even later op de "15" (weer richting Stryn) rijd, bedenk ik wel hoe de situatie bij Gjeilo Camping is. Want de camping stond een aantal jaren geleden volledig onder water en de camping ligt ook direct aan de Otta rivier. Maar bij aankomst blijkt het mee te vallen. Het water staat wel enorm hoog, maar op de camping is het droog. De eigenaren zijn niet aanwezig, maar komen vanavond. Ik zoek een beschut plekje op de camping en weet zo'n beetje bij elke camping wel waar je het beste kunt gaan staan voor EN tv-ontvangst EN wifi.

De wifi-verbinding werkt prima en dus ga ik eerst even aan het werk. Rond 18.00 uur ga ik met het eten aan de gang. Maar weer eens pannenkoeken dacht ik zo. Na de afwas kijk ik nog even naar de samenvatting van de Tour de France, kruip nog even achter de laptop en tegen 22.00 uur vind ik het wel genoeg. Tijd voor tv, want mn favoriete programma's Suits en CSI zijn er op. Sommige mensen zullen nu misschien denken "wij kijken op vakantie nooit tv"... maar ja, ik ben niet op vakantie he :-) ?! en als je gewoon in Nederland aan het werk zou zijn, kijk je 's avonds toch ook tv ...

;

Dinsdag 8 juli 2014.

Later gisteravond kwamen Sverre en Tanja (eigenaren van de camping waar ik mee bevriend ben) me nog even verwelkomen en ze hebben me uitgenodigd om vanavond bij hun te komen eten. Ach, vooruit dan maar ....

Ook wel grappig, tegenover mij staan Nederlanders welke ik een paar dagen op PlusCamp Sandvik geadviseerd had om naar Gjeilo Camping te gaan. Toch leuk als je advies opgevolgd wordt.

Zoals gezegd ... ik blijf hier een paar dagen en dat is ook wel nodig. Want als ik maar campings blijf bezoeken en onderweg ben, kom ik niet veel aan mn administratie toe en wordt de "stapel" alleen maar groter in plaats van dat ie kleiner wordt. Afgelopen nacht heeft het opnieuw verschrikkelijk hard geregend, mooi weer om in de camper aan het werk te zijn ha ha.

Vanmorgen ga ik eerst met mn verslag aan de gang, daarna even een broodje gegeten (gisteren vers gehaald in Lom) en vervolgens ga ik met mn administratie aan de gang. Ondertussen is het natuurlijk de hele dag door een komen en gaan van mailtjes en gelukkig ook af en toe een boeking. Rond 16.00 uur begint het weer hard te regenen en ik hoop toch wel dat het zo droog wordt ... want ik moet zo richting boerderij.

Gelukkig is iets voor 17.00 uur iets droger en loop ik naar het huis van Sverre en Tanja. Het eten staat al klaar en ondertijd kletsen we lekker bij over van alles en nog wat. Na het eten nemen we het zakelijke gedeelte door en naast de verlenging van de hytter gaan ze nu ook adverteren bij Campingnavigator. Super .... Meer info: rhttp://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2648/vakantiewoning/oppland-noord/noorwegen

Samen met Sverre ga ik terug richting de camping en inmiddels is het weer totaal omgeslagen. Het zonnetje schijnt, het is windstil en ook voor de komende dagen lijkt het goed.

Tegen 22.00 uur zet ik natuurlijk de tv aan om naar Duitsland - Brazilie te kijken, maar eigenlijk vind ik het na de 1e helft wel genoeg ... bah ....

Woensdag 9 juli 2014.

Sjonge jonge ... de weersvoorspellingen lijken warempel een keer te kloppen. Als ik wakker word hoor ik de camper al kraken (omdat de zon erop schijnt :-).

En dus ga ik vandaag s even wassen. Ik had gisteren al een muntje gekocht en de was ook al gesorteerd en dus kan ik rond 9.00 uur de 1e was al ophangen. Ik zeg bewust 1e, want het waait vandaag ook nog iets en volgens mij is het zo droog:

Later op de ochtend komt Sverre nog even bij en loop ik even met hem mee richting receptie om een 2e muntje te kopen. En even later heb ik ook de 2e was hangen.

Halverwege de middag heb ik alle was schoon, droog en opgeruimd. Zo ... kan ik weer een paar weken vooruit ! Ik loop nog even naar het water om een foto over de Otta rivier te maken:

en maar goed dat ik het nu gedaan heb, want later op de middag wordt het ineens een stuk drukker op de camping en omdat het inmiddels echt heel warm geworden is ... ligt iedereen op het strand en in het water.

In de camper ben ik ook met de temperatuur aan het worstelen, het wordt nu toch wel errug warm in de camper en ik heb bijna alle ramen open behalve aan de zonkant. Daar heb ik de screens dicht om de warmte wat buiten te houden.

Tegen 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag. Voor vandaag aardappels, worteltjes, appelmoes en kipfilet. Gezond he ?!

Daarna nog even een tijdje achter de laptop, maar het blijft onverminderd warm. Pas als het Nederlands elftal al een worstelen is tegen Argentinie wordt het wat koeler, maar krijg ik het steeds warmer vanwege de spanning. Dan ineens is het afgelopen ... helaas. Tja, eigenlijk had geen van beide teams het verdiend om te winnen. Tis niet anders.

Donderdag 10 juli 2014.

Omdat het gisteravond eh .. niet al te vroeg was heb ik vanmorgen de wekker iets later gezet en rol ik pas om 8.00 uur uit bed. Eerst maar s even een doesje nemen dacht ik zo. Nu maar hopen dat ik geen Duitsers tegen kom vandaag. Iets verderop staat een oude vrouw (72) met camper welke we hier ook een aantal jaren terug ontmoet hebben en zij heeft gisteravond - net als de avond ervoor - in de receptie naar de wedstrijden zitten kijken en is bloedfanatiek. Die hoef ik vandaag niet zo nodig tegen te komen ...

Voor vandaag heb ik opnieuw een administratie-daggie ingepland. Af en toe ga ik even naar buiten om "te luchten" want het is nog steeds behoorlijk warm. Tussen de middag even een broodje eten en ook de rest van de middag weer achter de laptop. Na het eten ga ik even afwassen, nog even mn vriendinnetje bellen en daarna voor de buis .... "24" !

Vrijdag 11 juli 2014.

Voor vandaag heb ik 2 afspraken, eentje "iets verderop" om 13.00 uur en eentje vanmiddag om 15.00 uur. En daarna ga ik de bergen in. Maar ik heb ook nog een ander klusje vandaag, want van 1 koplamp doet het licht het niet meer en ik ben een aantal jaren geleden gestopt met het zelf vervangen. Want dat is bij een Renault Master niet te doen. Je kunt er nagenoeg niet bij en de monteurs gebruiken een "spiegeltje aan een stokkie" om te kunnen zien wat ze doen.

Sverre heeft eergisteren gebeld met zijn garage en die hebben EN een lampie op voorraad EN ik kan er zonder afspraak naar toe. En dus is het mn bedoeling om tegen 11.00 uur te vertrekken. Voor die tijd kruip ik nog even een tijdje achter de laptop en maak tegen 10.30 uur de camper klaar voor vertrek. Ik rijd nog even langs het huis van Sverre en Tanja om afscheid te nemen en draai weer de "15" op. Eerst even een stukkie richting Stryn, eindbesteming voor vandaag is Bismo waar ik straks een afspraak heb op Bispen Camping.

Onderweg heb ik echt een supermooi uitzicht:

maar ja ... dat komt natuurlijk ook omdat het nog steeds supermooi weer is. Even later heb ik de garage in Bismo gevonden en moet even wachten voordat ze met mn "bobil" (camper in het Noors) aan de slag kunnen. Om 12.00 uur ben ik aan de beurt en met 20 minuten is het gefixt. Het is nog een beetje vroeg, maar ik besluit om toch maar direct door te rijden naar Bispen Camping. Eigenaresse Toro Randi is nog niet aanwezig en dus ga ik eerst even een broodje eten.

Om 13.00 uur ga ik richting receptie en kunnen we direct in gesprek. En met een prima resultaat tot gevolg. Het contract voor promotie van de hytter met Mol Travel wordt verlengd, maar daarnaast gaan ze ook promotie voor de camping maken bij Campingnavigator. Als je meer informatie over deze camping wilt, kijk dan maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3087/vakantiewoning/oppland-noord/noorwegen.

Ik ben nog te vroeg voor mn volgende afspraak, maar besluit toch vast naar Lom te rijden. Want ik moet ook nog even boodschappen doen en in Lom is het eigenlijk altijd druk. Dat is ook nu weer het geval en het kot me enige moeite om een plekkie voor de camper te vinden. Even boodschappen doen, weer terug richting camper en even later meld ik me bij de receptie van Nordal Turistsenter. Eigenaar Lars is nog niet aanwezig, maar ik ben ook nog steeds te vroeg. Maar de receptioniste is zeer vriendelijk en wil wel even bellen.

En dus zit ik even later op de veranda met Lars in gesprek. Een uurtje later is alles geregeld, de contracten zijn verlengd en we spreken af om volgend jaar iets meer tijd uit te trekken zodat we ook wat andere dingetjes kunnen bespreken.

Voor meer info over Nordal Turistsenter: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2860/vakantiewoning/oppland-noord/noorwegen

Ik kruip weer in mn stalen ros en ga naar mn eindbestemming: Jotunheimen Feriesenter vlakbij Heidal. Het 1e stuk gaat nog - deels langs de prachtige blauw gekleurde rivier de Otta - over de "15" richting Otta, maar even voor Vagamo neem ik de afslag naar Fagernes. En al direct gaat het de hoogte in. Deze weg, de "51" is samen met de Aurlandsvegen en de "55" (de Sognefjellet) een van mn meeste favoriete wegen in Noorwegen. Zoek - als je hier langs rijdt - wel even een mooie dag uit, want anders krijg je niet veel mee van het uitzicht.

Het 1e stuk is nog niet echt spectaculair en even later sla ik af richting Heidal. Camping Jotunheimen Feriesenter ligt een paar km. bergafwaarts en het is er altijd heerlijk rustig. De eigenaresse is aanwezig en heeft wel tijd om direct in gesprek te gaan en daar ben ik wel blij mee, want het gesprek hier op de camping is altijd behoorlijk inspannend. Ook nu weer en een klein uurtje later ga ik op zoek naar een plekkie. Want ondanks - of misschien wel juist daarom - dat we geen zaken doen, mag ik hier wel overnachten.

Ik vind een plekje redelijk dicht bij de receptie, maar ik krijg de WIFI verbinding niet echt goed voor mekaar. Uiteindelijk lukt het af en toe toch en dat is niet geheel onbelangrijk want het is vandaag weer behoorlijk druk met boekingen. Net als ik weer een boeking ingevoerd heb, houdt de verbinding het weer voor gezien. Tis nu 19.00 uur ... de hoogste tijd om met het eten aan de slag te gaan. Voor vandaag maar weer s spaghetti !

Een half uurtje later zit ik met een bord spaghetti voor mn neus naar de samenvatting van de Tour de France te kijken. Na de afwas ga ik nog even naar buiten om een foto van mn plekkie hier te maken, want het is nog steeds prachtig weer:

De camping ligt - gelukkig - wel op zo'n 650 meter hoogte en dus koelt het hier vanavond lekker af. En eerlijk gezegd ben ik daar ook wel een beetje aan toe ha ha.

Zaterdag 12 juli 2014.

Voor vandaag heb ik een leuk ritje in het vooruitzicht en wil ik onderweg nog 2 klanten bezoeken. Maar ik heb geen afspraken gemaakt en dus weet ik nog niet precies hoe laat ik vertrek. Gelukkig werkt de WIFI verbinding nu wel even mee en dus kan ik nog mooi even wat doen achter de laptop. Maar om 10.00 uur is het gebeurd en dus de hoogste tijd om te vertrekken.

Mn 1e doel voor vandaag ligt 5 minuten verderop, direct aan de "51" --> Randsverk Camping. Ik hoor goede berichten over deze camping en omdat Randsverk Camping EN niet in beeld is bij Campingnavigator EN niet bij Mol Travel, ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig en dus ga ik een praatje maken met de eigenaar. Maar bij aankomst in de receptie is het allerknoeperste druk :-) en eigenaar Peter geeft aan dat hij interesse heeft om met mij in gesprek te gaan, maar dan moet ik even geduld hebben. Geen probleem ... en overleg met hem ga ik even een rondje over de camping maken.

Zoals gezegd, ik hoor goede berichten over de camping en als ik de camping op loop zie ik dat hier de afgelopen tijd heel wat gebeurd is. Er is een prachtig nieuw sanitairgebouw neergezet, er zijn flink want bomen verwijderd zodat de camping een wat meer open karakter krijgt en er mooie terrassen gemaakt voor zowel tenten, caravans als campers.

Als ik later in gesprek ga met de eigenaar vertelt hij me dat er naast de campinghytter (hutten) ook nog mooie hytter bij de camping verhuurd worden en hij is zeker geinteresseerd om daarvoor promotie te maken. En dus doe ik direct zaken, al was dat niet direct de reden van mn bezoek. De opname voor de Campingnavigator parkeren we tot volgend jaar, maar de presentatie voor de hytter is inmiddels afgerond.

Dus kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2862/vakantiewoning/oppland-noord/noorwegen voor meer informatie.

Wel grappig ... eigenaar Peter spreekt verrassend goed Duits en dus informeer ik of hij wel Noors is. Want, werd er eerder in Noorwegen nog wel veel Duits gesproken, tegenwoordig gaat alles in het Engels. Dat komt natuurlijk ook omdat de meeste Duitsers inmiddels wel in de gaten hebben dat Duits geen wereldtaal is en goed Engels spreken. De campingeigenaren spreken vaak nog wel een beetje Duits, maar bij de (jonge) receptionisten is dat niet meer het geval. Maar goed, Peter is dus van oorsprong Deens, maar woont al heel lang in Noorwegen. Wel grappig dat ik inmiddels al kan horen of iemand wel/niet Noors is ha ha.

Zo ...nu begint het mooiste stuk van de "51". Mn volgende bestemming: Beitostolen Camping. Het weer is nog steeds onverminderd goed:

al lijkt het in de verte (bij de hogere bergen) toch wat te betrekken. En dus zijn de foto's ook iets aan de donkere kant .... Maar het uitzicht is onverminderd mooi:

en langzaam maar zeker gaat het de hoogte in. Eenmaal "boven" kun je een giga eind van je af kijken:

en dus stop ik op een rustig plekje even om te genieten van het uitzicht.

Even verder krijg ik te maken met een aantal grote dames die ineens de weg oversteken:

en weer iets verder zie ik links van me het meer liggen:

waar ik vorig jaar nog langs gereden ben toen ik over de Jotunheimenvegen reed. Op dit soort wegen moet je op alles voorbereid zijn, maar skiers op de weg kom je gelukkig niet zo veel tegen:

Even later rol ik Beitostolen binnen en zoals altijd is het hier weer gezellig druk:

Op Beitostolen Camping aangekomen blijkt eigenaar Nils nog steeds aanwezig. "Nog steeds" omdat hij vorig jaar had aangegeven het wat rustiger aan te willen doen. Inmiddels heeft hij besloten de camping te gaan verkopen en zoekt dus nieuwe eigenaren. Beitostolen Camping is een camping van een behoorlijke omvang met bovendien een flink aantal seizoensplaatsen die voor een goed basisinkomen zorgen. Daarnaast zijn er flink wat accommodaties te huur en beschikt de camping over een ruim aanbod aan voorzieningen en prima sanitair. Volgens de eigenaar zou de camping ideaal zijn voor 2 gezinnen, zowel qua inkomen als qua werk. Want in de winter is het hier bijna net zo druk als in de zomer.

Wil je meer informatie, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3415/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen Geinteresseerd in de camping, bel gerust met eigenaar Nils !

Zo .... op naar mn eindbestemming: Boflaten Camping in Vang i Valdres. Zoals je ziet op de foto hierboven zijn de wolken nog wat donkerderderder geworden en als ik even later stop om even een broodje te eten begint het ineens flink te regenen. Het lijkt ook wat te rommelen en onwillekeurig denk ik terug aan vorig jaar toen op 1 van de laatste dagen in Noorwegen de bliksem "bij me" (op de camper :-) insloeg.

De afdaling naar Ryfoss (E16) gaat goed, maar op dit weggetje blijft het oppassen omdat de breedte van de weg steeds verschilt. Een paar jaar terug werd ik hier bijna gemangeld toen een vrachtwagen gewoon met gang "doordrukte" en ik bijna tussen hem en de vangrail klem kwam te zitten. Ik draai de E16 op ga voor de 3e keer deze reis richting Laerdal ha ha. Maar een klein stukje dit keer en even later rijd ik Boflaten Camping op. Ik word vriendelijk verwelkomd door eigenaresse Patty en ze vraagt of we later in gesprek kunnen.

Geen probleem en dus ga ik op zoek naar een plekkie. Dat is op deze camping geen probleem, mooie plekkies genoeg en bovendien werkt zowel internet als de tv hier (bijna) overal. Ik kruip nog even een tijdje achter de laptop en ga daarna met het eten aan de slag. Maar da's snel klaar: spaghetti 2. Daarna even eten "met het bord op schoot", afwassen, nog even achter de laptop, mn vriendinnetje bellen en vervolgens Nederland - Brazilie. Mooi resultaat en ik moet zeggen ... ook een leuke wedstrijd !