Periode vrijdag 27 juni 2014 - dinsdag 1 juli 2014. Route Forde - Haukeland bij Bergen - Fjell (Stora, schiereiland ten w. van Bergen) - Gudvangen - Flam.

Vrijdag 27 juni 2014.

Vannacht heerlijk rustig en bovenal totaal niet koud meer geslapen. Maar goed, deze camping ligt ook wat verder het binnenland in en dat scheelt - normaal gesproken - zo'n 3 a 4 graden met de kust.

Ik kruip nog even achter de laptop en ga daarna voor het gesprek met eigenaar Bjorn Inge. Dat is een "lekkere prater" en dus schrik ik me het apenzuur als ik bij de camper terug kom en het al 11.15 uur blijkt te zijn. Shit ... we zouden om 10.30 uur vertrekken.

En dus maak ik de camper direct klaar voor vertrek, we gooien nog even een bakkie leut achterover en besluiten straks bij de veerboot te gaan eten. We gaan opnieuw nog even boodschappen doen bij de Coop Extra en kopen nog wat "basic" Marghuerita pizza's. Kheb weer wat ruimte in de vriezer en een pizzaaaatje is zo lekker makkelijk als ik een keer laat op een camping aan kom. Maar als we de pizza's uit de verpakking halen (anders past het echt niet in de vriezer :-) blijken in 1 verpakking 2 pizza's te zitten. 2 voor de prijs van 1 ha ha. Tis hier zoooo goedkoop in Noorwegen :-)

Om 12.45 uur komen we aan in de haven van Lavik. Vanuit Forde zijn we via de E39 gereden en de E39 heet de grootste kustweg van Noorwegen te zijn. Veel gebruikt door vrachtwagens dus. Maar zeker dit stuk tussen Forde en Lavik is af en toe zo smal dat een bus welke voor ons reed, nagenoeg de gehele breedte van de weg nodig heeft. Tis niet te geloven.

Onze eindbestemming voor vandaag is Bergen, of eerlijk gezegd Haukeland bij Bergen, maar onderweg moet ik nog 1 klant (particuliere) bezoeken. Ik heb de klant al gebeld en bij aankomst in Hordvik (ca. 20km. ten noorden van Bergen) moeten we even wachten voordat de klant ook zelf is gearriveerd. De eigenaresse van Fjordside Lodge ken ik alleen via mail en telefoon en is al een aantal jaren klant van Mol Travel. De hoogste tijd dus om de accommodatie zelf eens te bekijken. Hennie gaat mee en we maken kennis met de bijzondere eigenaresse die ons een rondleiding geeft.

Fjordside Lodge is werkelijk schitterend gelegen en toch vlakbij Bergen:

Zoals gezegd, eigenaresse Rita is een bijzonder mens. Zowel aan de accommodatie als aan de tuin, terrassen en bijgebouwen kun je zien dat er veel zorg aan besteed is. Daarnaast is Rita ook kunstenaar en beschildert ze stenen. Dat klinkt misschien heel simpel, maar met sommige stenen (vorm van steen strookt met wat erop geschilderd is) is ze soms een week bezig. Voor een paar voorbeelden:

Wil je meer info over deze geweldige accommodatie of over wat Rita nog meer doet, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2938/vakantiewoning/hordaland/noorwegen

We nemen afscheid en gaan de drukte van Bergen in. Want inmiddels is het al aardig laat geworden en komen we min of meer in de spits van Bergen terecht. Gelukkig komt het meeste verkeer vanuit Bergen en rijden wij eerst richting Bergen en daarna langs Bergen richting Haukeland waar de door mij te bezoeken campings liggen. We kiezen voor Bratland Camping omdat we daar EN tv EN wifi hebben, maar bij aankomst blijkt de wifi slechts op 1 deel van de camping te werken. Op dat deel is geen tv, maar de keuze - als Nederland niet hoeft te spelen - is niet moeilijk en dus hebben we even later de camper te plek.

Onder de luifel nemen we eerst een bakkie koffie en daarna kruip ik even achter de laptop om mn mail te checken. Ik richt mn camper weer even tijdelijk in als kantoor en Hennie maakt daar ook even gebruik van. Want ze kan 30 uur voor vertrek (ze vertrekt morgenmiddag vanaf Bergen richting Amsterdam) online boarden en wil ook gelijk even de boardingkaart printen. Gelukkig heb ik alles aan boord (ook een printer) en terwijl ik verder ga met mn administratie, gaat Hennie bezig met - zoals ze zelf aangeeft - haar laatste avondmaal ha ha.

Het diner bestaat dit keer uit gebakken aardappeltjes, hamburger en sla met tonijn, banaan, ei en tomaat. Heeeeerlijk !

De rest van de avond zitten we deels onder de luifel en deels in de camper. Om 21.00 uur ga ik - op verzoek van de eigenaar - richting receptie om de papieren door te nemen. Een half uurtje later is ook dat geregeld. Wil je meer informatie over Bratland Camping (ideaal voor een bezoek aan de prachtige stad Bergen want de bushalte ligt "voor de deur") kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2872/vakantiewoning/hordaland/noorwegen.

Zaterdag 28 juni 2014.

Ondanks dat het behoorlijk druk is op de camping, hebben we vannacht prima geslapen. Zoals bij veel campings bij de grote steden in Noorwegen het geval is, is het bij dit soort "stads-campings" elke dag een komen en een gaan van veelal campers. Maar op Bratland Camping staan ook behoorlijk wat caravans en tenten. Ook opvallend veel Nederlanders overigens.

Ook vanochtend wil ik eerst even mn mail checken, maar wat ik ook probeer ... ik krijg het niet voor elkaar. Volgens de eigenaren zou het moeten werken, maar helaas. Pas rond de middag doet de wifi het weer en kan Hennie ook nog even checken of de vertrektijd van haar vlucht veranderd is. Dat blijkt niet het geval en dus maken we ons rond 14.30 uur op voor vertrek. Hennie heeft een gedeelte van haar spullen (het meeste neem ik weer mee in de camper terug naar huis) in de rugzak gepakt en tegen 15.00 uur rijden we richting Flesland, ten zuidwesten van Bergen op zo'n 25 minuten rijden van Bratland Camping.

Bij het vliegveld is het een en ander veranderd en is het even zoeken waar ik met de camper wel/niet kan komen. Uiteindelijk kom ik tussen de bussen terecht. Mag volgens mij niet ... maar zo kan ik Hennie bijna bij de voordeur van de vertrekhal afzetten ha ha. Wij nemen afscheid, zwaai Hennie nog even uit en ga hier gauw weg ... voordat ik een bekeuring krijg.

Als ik terug rijd naar Bergen kijk ik af en toe weemoedig naar de lege stoel naast me. Pffff .... dit is wel even lastig. "Gelukkig" slokt even later het verkeer en een aantal wegomleidingen mn aandacht op, maar uiteindelijk "raak ik weer op het juiste pad" richting het schiereiland Sotra. Rond 16.00 uur rijd ik Skogtun Camping op bij Fjell. De camping ligt zeer fraai, al moet ik erbij vertellen dat er slechts enkele leuke plekken voor campers en caravans is en heel veel werkelijk schitterende plekken voor tenten.

Ik heb geluk, d'r is nog een mooi plekje vrij en ik heb er eerder gestaan ... dus ik weet in ieder geval dat de schotel/tv hier werkt. En da's natuurlijk belangrijk, want het is mn bedoeling om hier tot maandag te blijven. Maar dat is wel afhankelijk van een aantal dingen. Uiteraard ben ik afhankelijk of ik wel/niet wifi heb en moet ik natuurlijk de eigenaar nog spreken. Met eigenaar Helge ben ik de afgelopen jaren bevriend geraakt en ik heb opnieuw geluk ... want ik tref hem meteen bij aankomst.

Hij moet echter nog even weg, maar bij z'n terugkomst komt ie gelijk richting camper en kunnen we direct in gesprek. De papieren worden doorgenomen en de contracten verlengd. Ik heb inmiddels gezien dat er wel een WIFI-signaal is, maar dat is niet van de camping. Het blijkt van de zus van Helge te zijn, die bij de camping woont. Zonder problemen krijg ik de code van haar - beveiligde - verbinding, maar uiteraard krijg ik die alleen omdat hij me kent en ik het gewoon nodig heb voor mn werk.

Ik kruip nog even achter de laptop en ga daarna met het eten aan de slag. Onder het eten koken en het verorberen van mn diner :-) kijk ik naar Brazilie - Chili. Rond 21.15 uur is Hennie al weer thuis, sjonge jonge ... inclusief vlucht en treinreis van Amsterdam naar Meppel. En dat in ongeveer 3,5 uur. Uiteraard bellen we even hoe het gegaan is en daarna kijk ik nog even naar Columbia - Uruguay en ben zeer onder de indruk van Columbia. Daar gaat Brazilie het nog moeilijk mee.

Overigens heb ik hier dit uitzicht:

Het weer is nog steeds prima en ook voor de komende dagen ziet het er goed uit. Morgen blijf ik hier in ieder geval nog.

Zondag 29 juni 2014.

Vanmorgen schrik ik om 9.15 uur wakker. Sjonge jonge .... normaal gesproken word ik altijd rond 8.00 uur wakker, maar het is hier zo rustig dat ik (voor mijn doen) een gat in de dag geslapen heb. En nu dus zo duf als een knien...

Na mn ontbijt (broodje met hageslag en een bakkie leut) check ik eerst mn mail en ga daarna met het verslag aan de gang. Want dat is wel hoognodig.

Af en toe ga ik even buiten luchten, raak ik nog even met mn Duitse buren aan de klets en maak ik nog even een foto van mn plekkie hier:

en van het uitzicht:

Tussen de middag ga ik even een broodje eten, nog even verder met mn verslag en daarna maak ik een rondje over de camping. Ik loop richting het plateau waar ik een aantal jaren geleden soms wel bijna een week heb gestaan:

Het is echt een geweldige plek. Dit is het uitzicht daar:

Zie je de camper/bus staan ? Dat is het "beneden" gedeelte waar vooral veel tenten staan. Echt een heerlijke plek !

Als ik naar dit gedeelte loop, kom ik Helge tegen. Hij heeft nu wat meer tijd en dring/kt erop aan om even samen een biertje te drinken. Ach .. nou toe dan maar :-)

We installeren ons op zn omvangrijke dakterras. Dit is - gezien vanaf de plek waar we bier zitten te drinken - het uitzicht:

Echt niet te geloven ! We kletsen bij over van alles en nog wat, maar uiteraard ook over voetbal. Want Helge is profvoetballer bij Valerenga (Oslo) geweest en was tot voor kort assisent-trainer/jeugdtrainer bij Brann Bergen. We krijgen het natuurlijk over Nederland en hij is laaiend enthousiast. Als ik m aangeef hoe Nederland nu speelt, pakt hij er een bord bij en begint met allerlei schijfjes te schuiven. Hij vindt het een geniale zet van Van Gaal.

Zoals gezegd, hij is gestopt bij Brann Bergen en wil de komende jaren de camping flink onder handen nemen. Dat is niet alleen hoognodig, maar de plek biedt zoveel mogelijkheden .... het is gewoon doodzonde om dat niet te gaan gebruiken. We bespreken zijn plannen en lopen even later richting een nieuw ingericht gedeelte, waar hij een wildcamp gemaakt heeft. Ideaal voor groepen of (school)klassen. En met een leuke grillhut:

Als een berggeit springt Helge van steen naar steen naar beneden (ik kan hem amper bijhouden) en lopen we richting het tentgedeelte:

Terug bij zijn huis zie ik dat mn klompen er nog steeds staan:

Die heb ik hun heeeeeeeeeeel lang geleden gegeven (waren versleten :-) en dienen veelal als bloempotten in de tuin. Ik maak nog een foto van zn plek hier (met een zwembadje op het dakterras/veranda):

en ga weer richting camper. Wat ik gehoord heb van Helge stemt me tevreden. Hij heeft grootse plannen met de camping. Nieuw sanitair, extra terrassen en meer plaatsen voor campers. Want elke avond loopt de camping vol (voor tenten is er altijd plek !) Over vol lopen gesproken .... mn WIFI-verbinding is zo zwak, dat als er een camper tussen komt te staan ... de verbinding er ineens mee op houdt. Dat gebeurt dus een aantal keren, maar gelukkig gaan de busjes en campers vervolgens ergens anders staan en herstelt de WIFI verbinding zich weer.

Ik ga nog weer even verder met mn verslag en rond 17.30 uur maak ik me klaar voor de wedstrijd. Ik ga nog even vlug met het eten aan de slag en red het net op tijd. Ik ga er maar eens goed voor zitten. Maar wat een geduld moeten we hebben. Net als ik denk "dit gaan we echt niet meer redden", valt de 1 - 1 en net als ik me opmaak voor verlenging valt .... Arjen Robben. Nou ja vallen, tis meer schoonspringen. Ik geloof wel dat ie geraakt werd, en eerder had ie ook zeker een strafschop moeten hebben, maar hier ga ik geen vrienden mee worden in Noorwegen. Daar houden ze hier echt niet van :-(

Maar goed, "we" hebben 2 - 1 gewonnen en zijn door. Als ik - dol van blijdschap - naar buiten ren met mn oranje puntmuts op, komen mn Duitse buren naast mij uit de camper en klappen ha ha. Ook de Duitsers die iets verderop staan, steken hun duim op. Ach ... die Duitsers zijn zo gek nog niet ha ha.

De rest van de avond zit ik achter de laptop totdat ik ineens een horde schapen aan zie komen. Huh ? een fata morgana ? nee hoor ... echt een stuk of wat schapen die over de camping rennen. En Helge er achteraan. Ik denk even dat hij een gebaar maakt van "help me", maar dat bleek achteraf niet het geval. Als hij even later terug komt roept hij al van verre "lucky lucky lucky". Nou ja ... ik weet echt niet waar hij het over heeft :-).

Wij doen samen de nabespreking nog even. Dom lullen kunnen ze op Ned 1 en RTL 4 ook, dus waarom wij niet ....

Helge is in ieder geval al een stuk minder enthousiast dan vanmiddag, maar is eigenlijk ook wel weer blij dat Nederland gewonnen heeft. Later op de avond zie ik Costa Rica van Griekenland winnen, al haal ik het einde van de wedstrijd niet.

f

Maandag 30 juni 2014.

Vannacht weer prima geslapen, maar als ik wakker word regent het iets. Nou ja zeg, het moet niet gekker worden. Als ik op www.yr.no kijk, lijken de voorspellingen echter nog steeds goed. Vandaag ga ik in ieder geval weer verder, al hangt dat nog wel even af van mn afspraak voor vanmiddag aan de andere kant van Bergen. Vanmorgen ga ik in ieder geval met mn administratie aan de slag.

Tussen de middag even een broodje eten en daarna nog even wat dingetjes printen. Want inmiddels heb ik voor vanmiddag om 16.00 uur een afspraak gemaakt op Lone Camping en daar heb ze geen wifi. Nou ja, ze hebben wel wifi ... maar da is een extern systeem (dus niet van de camping) en kost iets van NOK 60 = EUR 7,50 per uur. Dat wordt me iets te gek. Zeker omdat ik er zo een paar uur achter zit. Ik heb wat werkzaamheden bewaard welke ik zonder internet kan doen en met weer 2 mooie wedstrijden voor de boeg vermaak ik me vanavond wel.

Tegen 15.00 uur ben ik klaar voor vertrek. Vanaf Skogtun Camping is het bijna een uur rijden naar Lone Camping, wat precies aan de andere kant van de stad Bergen ligt. Maar goed, vergeet het woordje bijna maar. Het is uiteindelijk meer dan een uur rijden. Het is echt verschrikkelijk druk en het grootste stuk rijd ik stapvoets. Bovendien blijkt mn shortcut (via Soreide) te zijn afgesloten en moet ik nagenoeg dwars door Bergen. Niet echt fijn als je op tijd staat.

Uiteindelijk kom ik iets te laat aan op Lone Camping, maar eigenaar Henrik is ook later dus dat komt prima uit. We gaan direct in gesprek en het gesprek is prima. Ik kan het goed met hem vinden en de contracten worden verlengd. Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3092/vakantiewoning/hordaland/noorwegen voor meer informatie.

Op Lone Camping heb je verschillende plekken waar je kunt staan. Er is een speciaal gedeelte voor tenten, er zijn verschillende plateaus welke voornamelijk door campers gebruikt worden en ook direct bij het meer kun je staan. Daar zijn mooie gras plaatsen, maar het nadeel is (meestal) dat deze plaatsen vaak vrij nat zijn. Maar nu even niet :-) Staat Bergen bekend vanwege de vele regen (Noors grapje: de kinderen in Bergen worden geboren met de paraplu in hun hand), dat is de afgelopen weken zeker niet het geval. Het is - zoals op veel plekken in Noorwegen - relatief droog weer geweest en dat hebben ze op de campings bij Bergen gemerkt. Het was er veel drukker dan andere jaren.

Als ik de camper te plek heb, ga ik eerst wat mapjes klaarmaken voor de komende dagen te bezoeken campings en ga daarna met het eten aan de slag. Tijdens "mn diner" kijk ik met een schuin oog t naar Frankrijk - Nigeria, ga daarna even afwassen en ga later op de avond natuurlijk even kijken of Duitsland het ook moeilijk krijgt tegen Algerije. Het stikt hier op de camping van de Duitsers en ik heb al behoorlijk wat witgekleurde Duitsers richting de tv-ruimte op de camping zien trekken.

Even na 23.00 uur zie ik dat er buiten een aantal mensen foto's staan te maken. Geen idee waarvan. Als ik naar buiten ga zie ik dit:

allemachtig ... dat is mooi !!

En tja, de kleur is Oranje ... dus ik denk toch dat Duitsland nu niet meer gaat winnen ha ha.

Nog even een foto de andere kant op ... voor de goede orde, het is inmiddels 23.00 uur geweest:

Even later kleurt de lucht wat roze en staat Duitsland inmiddels voor:

Ach ... misschien is het ook wel leuker als Nederland tegen Duitsland in de finale speelt.

Dinsdag 1 juli 2014.

Ondanks dat het hier op de camping behoorlijk druk is, was het heerlijk rustig op de camping en heb ik prima geslapen.

Voor vandaag heb ik weer een flinke rit voor de boeg en eerlijk gezegd weet ik nog niet op welke camping ik de nacht zal doorbrengen vandaag. Even voor 9.00 uur rijd ik van de camping en ga ik landinwaarts. Het weer is prima en als je grote afstanden moet rijden is dat wel fijn.

Ik rijd nu de "omgekeerde route" dan wat ik normaal gesproken doe. Andere jaren kom ik altijd vanaf Laerdal, nu rijd ik juist richting Voss / Flam / Laerdal. Vanaf Haukeland is Voss zo'n 1,5 uur rijden en de rit gaat grotendeels door tunnels. Meestal regent het als ik hier langs rijd en dan is het niet erg om door de tunnels te rijden, maar als het zulk mooi weer is, is dat het natuurlijk wel een beetje jammer. Even voor Voss heb je een prachtig uitzicht over de ged. besneeuwde bergtoppen en hangen de wolken nog tussen de bergen. Let ook op de schittering in het water:

In Voss is de nieuwe tunnel om de stad heen (als je de E16 volgt) inmiddels klaar, maar ik ga door de stad omdat ik niet helemaal zeker weet waar de tunnel uit komt. En ik wil hier nog even boodschappen doen (bij een grote Coop Extra). In Voss is het altijd lekker (gezellig) druk. Dat is eigenlijk in alle wintersportplaatsen het geval. Plaatsen als Voss, Geilo, Stryn en Trysil hebben vrij veel winkels, cafe's en restaurants vanwege de wintersport, maar trekken daardoor ook meer toeristen in de zomer. De Coop Extra bevindt zich ver buiten het centrum en achteraf had ik best de tunnel kunnen nemen. Een weet voor de volgende keer.

Ik haal de nodige boodschappen, gooi de tank nog even vol bij het naastgelegen tankstation (goedkoop !) en rijd door naar Gudvangen. Een paar km. voor Gudvangen zijn ze met de weg bezig en kan ik mooi even een foto maken om te laten zien hoe imposant de bergen hier zijn:

Hier tussen ligt Vang Camping en als je op de camping staat zie je overal om je heen watervallen. Met de eigenaren van Vang Camping kan ik het goed vinden en het gesprek is prima. De contracten voor zowel Campingnavigator als voor Mol Travel worden verlengd. Meer info op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2870/vakantiewoning/sogn-og-fjordane/noorwegen

Het is inmiddels al weer etenstijd en dus ga ik hier - na goedkeuring - even "aan de stroom". Even een broodje eten en daarna mn mail checken, uiteraard vergezeld van een bakkie leut. Ruim een uur later ga ik weer verder. Ik groet de eigenaren Siri en Per en ga verder richting Flam. En alsof ik nog niet genoeg tunnels heb gehad, volgen er nu nog een paar. En niet de kleinste ... want vanaf Gudvangen duik je een eerst een 11,5km. lange tunnel in, vervolgens een tunnel van 5km. en tot slot de Laerdaltunnel met een lengte van 24,5km. !!

Vorig jaar was ik hier op 18 juli en op 4 augustus vloog er in de Gudvangentunnel een Poolse vrachtwagen in de hens. Geen doden gelukkig maar wel veel mensen met ademhalingsproblemen vanwege de flinke rookontwikkeling in de tunnel. Uiteindelijk is besloten om de tunnel EEN MAAND !! af te sluiten. Tja ... en een andere route is er niet echt, dus het verkeer werd bij Vinje (tussen Gudvangen en Voss) al omgeleid. Er was dus geen doorgaand verkeer mogelijk langs Flam en Gudvangen en dat hebben de campings gemerkt. Bijna een maand lang nagenoeg geen klanten.

Ik kom heelhuids de tunnels door en ga in Flam eerst een particuliere klant bezoeken. Garnes Private Accommodation ligt middenin Flam en eigenaar Sigurd Garnes verhuurt een aantal kamers. Vorig jaar heb ik m ook bezocht (zie foto's 18 juli 2013) en het is een kleine moeite om even te stoppen en "de business door te nemen". De accommodatie ligt mooi in het centrum, het uitzicht is geweldig, de kamers zijn heerlijk kneuterig en eigenaar Sigurd is een super aardige vent. Kortom .. ben je in de buurt en zoek je een overnachting ver weg van de drukte voor een aantrekkelijke prijs, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3119/vakantiewoning/sogn-og-fjordane/noorwegen

Terug bij de camper bedenk ik even wat ik zal doen, de volgende klant is Flam Camping en de volgende klanten liggen bij Laerdal. Dan kan ik door de 24,5km. lange Laerdaltunnel (tolvrij !), maar daar heb ik eigenlijk geen zin in. Het liefst ga ik over de prachtige Aurlandsvegen, maar dat is nog een flinke rit en het is nu al 14.30 uur. Bovendien wil ik vanavond toch wel graag voetbal zien en dat gaat in Laerdal niet lukken. Op Flam Camping wel. Ik besluit maar gewoon naar Flam Camping te rijden. Eerst maar s kijken hoe het daar gaat.

Nou ... dat is wel duidelijk. Bij aankomst is het giga druk en met enige tegenzin ga ik in de lange rij voor de receptie staan. De eigenaresse geeft aan dat het nu toch wel errug druk is en bovendien is haar man naar een bijeenkomst. Of ik hier misschien wil blijven zodat we later om tafel kunnen ? Nou vooruit dan maar :-) We spreken vanavond om 20.00 uur af en ik word richting een mooie plaats begeleid. Het is heerlijk weer, al is hier wel iets meer bewolking:

Vanaf de camping heb je trouwens zicht op Flamsbana, de spectaculaire spoorverbinding tussen Flam en Myrdal. Over een traject van 20km. stijgt de spoorweg zo'n kleine 900m. en daarmee is het 1 van de steilste trajecten ter wereld. Elke dag is het in Flam een komen en gaan van cruiseschepen die duizenden toeristen per dag uitbraken en zorgen dat de trein nagenoeg de gehele dag vol zit. Ook de cruiseschepen kun je vanaf de camping zien. Niet zo goed van waar ik nu sta:

Als je tussen de bomen in het midden van de foto doorkijkt zie je een groot cruiseschip liggen. Maar een aantal jaren geleden stond ik wat hoger op de camping en had ik dit uitzicht:

Echt heel gaaf !

Flam Camping is een goed verzorgde camping en eigenlijk is dat best bijzonder. Want het is de enige camping in Flam en vaak zie je dat de aandacht in de loop van de jaren wat verslapt. Maar hier niet, het sanitair is goed en het ziet er allemaal errug netjes uit:

Ik kruip nog even een tijdje achter de laptop en ga rond 18.00 uur met het eten aan de slag. De tv staat - uiteraard - al op Argentinie - Zwitserland en de Argentijnen hebben het moeilijker dan ik had verwacht. Maar ze trekken uiteindelijk wel aan het langste eind. Even na 20.00 uur ga ik naar dre receptie, maar daar is het nog onverminderd druk. En dus verschuiven we het maar naar morgenvroeg 9.00 uur.

Maar goed, ik heb mn wandeling voor vanavond weer gehad :-), ga in de camper nog even aan het werk en zie later op de avond onze zuiderburen winnen van de V.S.