Periode maandag 23 juni 2014 - donderdag 26 juni 2014. Route Loen, Olden, Bryggja, omgeving Maloy - Selje, Floro, Forde.

Maandag 23 juni 2014.

Zoals gezegd, voor vandaag heb ik behoorlijk wat klanten op het programma staan. We moeten nu zo langzamerhand ook naar de planning kijken, want Hennie vertrekt komende zaterdag weer vanuit Bergen. In principe heb ik 2 dagen uitgetrokken om de klanten in de dalen bij Loen en Olden te bezoeken, maar als het in 1 dag lukt hebben we de rest van de week iets meer speling. Dus we kiek'n wel wat het wordt...

Uiteraard vertrekken we op tijd van de camping, groeten de eigenaren nog even en gaan op pad. De eerste 2 klanten bevinden zich in hetzelfde dal en 5 minuten later rijd ik Loenvatn Feriesenter op. Het gaat hier om een klant van Mol Travel. De hytter van deze klant staan op www.vakantiewoningen-in-europa.nl en het gesprek betreft verlenging van het bestaande contract. En dus sta ik met 10 minuten al weer buiten. De klant is tevreden en het contract is verlengd.

De volgende klant ligt weer 5 minuten verderop richting Loen en ook hier tref ik de eigenaar bij de receptie. In dit geval gaat het om een camping welke ook op www.campingnavigator.com staat en dus kost het wat meer tijd. We nemen de papieren door, bespreken de bestaande contracten en ook eigenaar Knut van Tjugen Camping is tevreden. We maken een rondje over deze mooie camping (bij Nederlanders zeer in trek !) en het ziet er allemaal prima uit.

Wil je meer informatie over Tjugen Camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4027/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen

Terug in de camper ga ik de volgende klant eerst bellen. Want de eigenaar van Fjordblikk Olden beschikt over 3 werkelijk schitterend op de berg gelegen hytter. Vorig jaar heb ik ook met hem afgesproken en ben ik achter hem aan de berg op gereden. Dat was met de camper net de doen en bovendien woont hij zelf ergens anders. We spreken af bij de Joker (supermarkt) in het centrum van Loen en nemen ook hier de verlenging door.

De volgende stop is in Olden en wel op Alda Camping. De camping ligt zeer fraai direct aan het fjord in het centrum van Olden en wanneer de bijna dagelijks arriverende cruiseschepen aanmeren liggen ze bijna direct voor je neus. Bij de camping aangekomen loop ik richting de receptie, maar die lijkt volledig te zijn verlaten. Helaas heb ik het tel.nr. van de klant niet paraat en dus besluit ik om maar weer verder te gaan en de klant later vandaag te bellen.

We duiken nu Oldedalen in en naast de nu al bezochte klanten Fjordblikk Olden en Alda Camping heb ik in het dal nog 5 klanten. Tot nu toe gaat het prima, s kijken of dat vanmiddag zo blijft.

Onze volgende stop is Oldevatn Camping. Deze camping is een aantal jaren geleden overgenomen door een jong stel waar ik het goed mee kan vinden. Ze zijn enthousiast en de camping incl. sanitair zien er prima uit. Maar als ik de receptie binnen loop en hoor dat het jonge beheerdersechtpaar is gestopt, ben ik met stomheid geslagen. Of het helemaal definitief is, is nog niet bekend, maar dit had ik echt niet verwacht.

Het contract voor promotie van de hytter wordt verlengd, maar wat er met de promotie van Campingnavigator (incl. Best Deal) gaat gebeuren is nog niet bekend. Afwachten dus.

Voor dit jaar is de camping gewoon geopend en u bent van harte welkom --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2871/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen

We gaan weer verder en stoppen iets verder voor een lunchpauze. Tja ... en met dit uitzicht:

smaakt het brood gewoon net ietsie lekkerderderder. Ik pleeg nog wat telefoontjes en we gaan weer verder.

Ik sla nu eerst 2 campings over en ga richting 2 particuliere klanten verderop in het dal. Bij de 1e klant (Myklebust Hytter) heb ik geluk. Ik had de klant zo straks gebeld, maar de eigenaresse was niet aanwezig. En dus had ik al besloten om richting de boerderij (waar de hytter bij gesitueerd zijn) te rijden, maar een bedrijf is bezig om (viber)kabels te leggen en dus kan ik het pad niet op. In mijn werk heb ik altijd geleerd dat je soms even wat geduld moet hebben en dan lost het vaak vanzelf weer op.

Maar dit keer is het wel heel bijzonder want er stopt een auto achter me en het blijkt de eigenaresse te zijn. Zij kan er ook niet langs :-) en dus heeft ze wel even tijd om de papieren door te nemen en gaat akkoord met verlenging. Superrrr.

Om even een idee te krijgen. Dit:

is het uitzicht van Myklebust Hytter. Echt niet normaal meer ... zoooo mooi !

Wil je dit s van dichtbij bekijken ? Kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2902/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen

Zo ... dankzij de viber-kabel-jongens hoef ik niet over een smal grindpaadje richting de boerderij en kunnen we weer verder. Op naar het einde van het dal: Melkevoll Camping, aan de voet van de Briksdalgletsjer. Ook hier is de eigenaresse niet aanwezig, maar de receptioniste is de beroerdste niet, belt de eigenaresse en die komt even later opdraven. Ook hier heb ik een kort gesprekje en lijkt het contract voor promotie van de hytter weer verlengd te worden.

Ik kruip weer achter het stuur en rijd weer terug richting Olden om halverwege het dal de laatste 2 klanten te bezoeken: Olden Camping Gytri en Gytra Camping. Stijf naast elkaar en dat geeft nogal eens wat wrevel als er weer eens een kampeerder bij de verkeerde camping aanklopt ... Maar 1 ding is zeker .... beide campings hebben een geweldige ligging en als het mooi weer (later meer ..) is, raak je echt nooit uitgekeken op het uitzicht. Ik tref het opnieuw en zit even later met de eigenaren van Olden Camping Gytri in gesprek. Dit keer ook weer voor de Campingnavigator en dus duurt het gesprek wat langer.

Maar het resultaat is prima, de contracten worden verlengd en ik ga weer verder.

Wil je meer informatie over deze camping (ze verhuren een appartement en hytter), kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2857/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen

Zo, op naar onze eindbestemming: Gryta Camping. En da's maar goed ook, want ik heb het nu zo langzamerhand wel gehad. Maar ik moet nog even door. Want het is 23 juni oftewel Sankthans oftewel het midzomerfeest wat nog in veel Noord Europese landen gevierd wordt middels het aansteken van een groot vuur. En dus heeft de eigenaar vanavond geen tijd en moeten we gelijk in gesprek. Ik mag hier overnachten en dus zetten we eerst de camper te plek.

Daarna ga ik richting receptie voor het gesprek met de eigenaar en ook hier worden de bestaande contracten verlengd. Volledig uitgeblust ga ik weer terug richting camper. Pfff ... nu eerst een bakkie koffie en even onderuit. Daarna even eten en om 18.00 uur zitten we natuurlijk klaar voor Nederland - Chili. Geen superwedstrijd, maar wel een goed resultaat. En vooral vechtlust. Wat ons betreft prima :-)

Na de wedstrijd lopen we nog even richting het inmiddels aangestoken vuur:

waar het overigens behoorlijk druk is. Er is een barbecue georganiseerd bij het vuur en vooral Duitsers (natuurlijk) laten het zich goed smaken.

Terug bij de camper hangen we nog even voor de buis. Eerst even Suits kijken en daarna kijken wie de tegenstander van Nederland gaat worden in de volgende ronde. Mexico dus ...

Dinsdag 24 juni 2014.

Ook vannacht was het weer behoorlijk fris, maar OF we beginnen er aan te wennen OF het is 's nachts iets minder koud...

Voor vandaag hebben we weer een flinke rit voor de boeg en moet ik bovendien nog 4 particuliere klanten bezoeken. Maar ook met aanvragen en boekingen is het druk en dus moet ik eerst even een tijdje achter de laptop aan de slag. Ondertussen is Hennie buiten weer in een nieuw boek gedoken en zoals je kunt zien is het wel prachtig weer, maar valt het nog niet mee met de temperatuur:

Wat een plek of niet dan ??!!

Voor de camper hebben we zicht op een uitloper van de Jostedalsbreen (gletsjer). Als je goed op onderstaande foto kijkt zie je zeg maar boven de vlaggenmasten een flink pak sneeuw/ijs liggen.

Een magnifiek gezicht !

Tussen de middag eten we hier op de camping nog een broodje en daarna gaan we weer op pad.

Wil je trouwens meer informatie over Gryta Camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2856/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen

Onze 1e stop is Stryn. Want bij het Culturhus werkt iemand die de promotie regelt voor een aantal hytter aan het Strynsvatn en voor Folven Camping (vlakbij Strynsvatn aan de "15") en dus moet ik haar spreken i.v.m. verlenging van de contracten bij Mol Travel. Hennie gaat ondertussen even boodschappen doen en ik ga met de klant in gesprek. Na 10 minuten zijn we precies op hetzelfde moment weer bij de camper, ruimen de boodschappen op en gaan we weer verder.

Zoals je ziet heb ik op de meest vreemde plekken afspraken en dat komt met name door de particuliere klanten welke een contract hebben bij Mol Travel. We gaan nu weer verder richting onze eindbestemming Bryggja aan het Nordfjord, maar onderweg moet ik ook nog weer 3 particuliere klanten bezoeken. In totaal heb ik in Noorwegen bijna 200 klanten en uiteraard kan ik die niet allemaal elk jaar bezoeken. En dus wissel ik het wat of. Om de 2 of 3 jaar of sommige elk jaar als het niet teveel moeite kost. Dat klinkt misschien wat raar, maar als ik er toch langs rijd en alleen maar hoef te stoppen, kost dat natuurlijk nauwelijks tijd.

Maar de volgende 3 klanten liggen allemaal aan de "Panoramaweg", Als je vanaf Stryn richting de westkust rijd, neem dan (in een scherpe bocht) de "613". Deze weg loopt hoog boven het fjord en je hebt er een werkelijk geweldig uitzicht. Met een caravan zou ik het echter maar niet proberen, want op sommige stukken is het niet al te breed. En deze week lukt het waarschijnlijk ook nog niet, want als we de "613" oprijden zien we een groot geel bord staan. Oei ... foute boel ! Er wordt aangegeven dat over 5km. de weg is afgesloten en dat je om moet rijden via de "15".

Mn 1e klant zit op ca. 2,5km. en dus besluiten we in ieder geval die te bezoeken. Toen ik de klant (Robjorgane Gardshus) 2 jaar geleden bezocht moest ik smal onverhard en zeer steil pad op. Halverwege de berg kwam ik nog een auto tegen en die keek omhoog richting de camper ... zo van "jij bent gek". En dus bel ik de klant nu eerst even of ze wel thuis zijn. Reactie van de klant "we zijn thuis, maar moeten nu weg naar Stryn". Als ik aangeef dat we onderaan de berg op de weg staan, begint de klant te lachen. "We hebben het net over je gehad" zegt ie.

Terwijl we staan te wachten, genieten we van het uitzicht vanaf de weg op het fjord:

En dit is het uitzicht vanaf Robjorgane Gardshus:

Info: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2883/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen

Als de klant "beneden" is, kletsen we even wat bij. Ze gaan akkoord met verlenging en we informeren nog even hoe het zit met de wegafsluiting. Het blijkt dat er een brug vervangen wordt en dus kunnen we echt niet verder. Als ik aangeef dat we verderop nog 2 klanten moeten bezoeken zegt ie "dat is ongeveer 100km. omrijden". Dus ....

Dat gaan we dus niet doen. Die klanten zullen een jaartje moeten wachten. Het is niet anders. En dus draaien we even later weer de "15" op. Eindbestemming is PlusCamp Nore Fjordsenter even voor Bryggja. En dit keer ook met een speciale bedoeling. Want ik schrijf al jaren dat ik de graag de Westkaap en de prachtige westkust bij Maloy en Selje wil bezoeken en dat het er nooit van komt. Dit jaar hebben we echter een extra dag kunnen inbouwen waardoor we morgen wel tijd hebben. We hebben natuurlijk ook naar het weer gekeken en het lijkt goed. Maar ja ... dat weet je in Noorwegen nooit.

Rond 16.00 uur rijden we de camping op. Bij de receptie heb ik geluk, beheerdster Malene is aanwezig en we kunnen direct in gesprek. Deze camping valt onder de PlusCamp groep en dus wordt de promotie van de camping centraal geregeld. De promotie voor de hytter bij Mol Travel wordt verlengd. Ik neem nog even onze plannen door met Malene en ze geeft me de nodige informatie wat leuk zou zijn om morgen te bezoeken. Ze weet dat ik voor een campingblog schrijf en weet dus ook dat dit voor haar extra promotie kan opleveren. En dus is het geen enkel probleem om hier 2 nachten te blijven.

We vinden een geweldig plekje:

kruipen nog even in de zon, maar ook nu is de wind ontzettend koud. En we zitten nu een flink stuk dichterbij de westkust, dus is de temperatuur hier sowieso al wat lager. Eigenlijk kun je alleen maar uit de wind zitten....

Na het eten kruip ik nog een tijdje achter de laptop en kijken we met een schuin oog hoe een hongerig :-) Uruguay wint van Italie.

We bereiden ons ook vast voor op morgen. Nu maar duimen dat het mooi weer is !

Woensdag 25 juni 2014.

We hebben vannacht heerlijk rustig geslapen en gaan eerst even lekker samen ontbijten. Daarna nog even aan het werk en om 10.30 uur gaan we op pad. Eerst even vooraf ... dit schreef ik vorig jaar:

PlusCamp Nore Fjordsenter is perfect gelegen om deze mooie westkust te bezoeken. Met name de Westkaap en Selje zijn een bezoek meer dan waard, maar helaas ... het is er nog nooit van gekomen. Eigenlijk moet ik hier dan 1 of 2 dagen langer blijven. Maar daar heb ik nu opnieuw geen tijd voor.

Ook het Refvika strand, 1 van Noorwegen's mooiste stranden (vlakbij Maloy) staat nog op mn verlanglijstje:

Wel grappig ... ik zocht dit strand op via mn eigen site en stelde Google Maps op "satelliet" in. Toen was de baai met het felblauwe water en het witte strand heel goed te zien. Kijk maar:

DAT willen we dus sowieso vandaag gaan bezoeken. Maar we hebben nog meerdere plekjes op het programma staan. Of we dat allemaal gaan redden vandaag .... geen idee. We rijden eerst naar Maloy, doen daar nog wat boodschappen, willen eigenlijk even dit stadje in maar kunnen de camper niet echt goed kwijt en besluiten weer door te gaan. Volgende stop: Kannesteinen.

Deze "rock" ligt ca. 10km. ten westen van Maloy. Als je op bovenstaande kaart in Maloy het weggetje linksonder Maloy volgt kom je er vanzelf. NIET met caravan doen want het is soms zeer smal !

Eigenlijk is de weg er naar toe al een attractie op zich. Een prachtig uitzicht, slaperige dorpjes aan het fjord:

en een heerlijke rust. Als we bij de Kannesteinen aankomen en naar beneden lopen hoor je zelfs helemaal niets. Dit is de Kannesteinen:

een duizenden jaren lang door het water geslepen rots. Zo ver/gevormd dat het bijna niet voor te stellen is dat de natuur dit zo gemaakt heeft. De baas er nog even bij :-)

Terug bij de camper nog even een shotje van de omgeving hier:

Prachtig natuurlijk. Maar om hier te wonen is mij allemaal een beetje te ver van "de bewoonde" wereld.

We rijden weer terug naar Maloy en vervolgens richting Raudeberg. Daar slaan we linksaf richting Refvika (staat duidelijk aangegeven) en bereiken even later dit prachtige strand:

Om een beter zicht op het strand te krijgen rijden we nog iets verder, keren iets verderop en maken nog wat foto's van deze mooie plek:

Het is inmiddels ook al weer etenstijd, dus eerst even een broodje eten en daarna gaan we weer verder. De bedoeling is om naar Selje te rijden en vervolgens naar de Westkaap, maar alleen Selje is al ruim een uur rijden. Ook nu moeten we eerst weer richting Maloy en vervolgens nog een stevige rit - maar zeer mooie rit langs het fjord. Uiteindelijk bereiken we Selje, maar inmiddels is het al 15.00 uur. Sjonge jonge ....wat een afstanden.

Selje blijkt een aardig plaatsje, maar bovenal ligt er een prachtig strand midden in het centrum van het dorpje:

Selje is bekend vanwege het Selje klooster:

Maar dat ligt op een eiland en dat wordt ons wat te gek. Eigenlijk willen we nog een (surf)strand bezoeken bij Hoddevika, maar zowel dit strand als ook de Westkaap is nog meer dan een uur rijden. En hetzelfde stuk moeten we dan ook weer terug en daarna nog terug naar de camping. Tis lastig, maar we besluiten om dit nu niet te doen. Maar goed ... dit hebben we gemist:

(Hoddevika Strand, bron en meer informatie: www.stadsurfing.com) en

(Westkaap/Vestkapp, bron en meer informatie: www.visitnorway.com).

Tja ... als ik dit zo zie heb ik er eigenlijk spijt van dat we niet doorgereden zijn. Kzie nu achteraf ook dat er een camping was. Mijn probleem is eigenlijk ook gelegen in mijn werk. Ik moet natuurlijk wel internet hebben. Als we op vakantie waren geweest had ik ongetwijfeld wel gekozen om door te rijden. Maar ik beloof hierbij al vast dat we dit zeker nog gaan bezoeken. Maar ja ... er is zoveel moois te zien in Noorwegen !!

Om 16.30 uur zijn we weer terug op de camping. Zo .. nu eerst een bakkie koffie :-) !

Hennie blijft nog even lekker in het zonnetje zitten en ik ga nog even achter de laptop om wat dingetjes te printen. O.a. voor morgen, want dan hebben we weer een flinke rit voor de boeg.

Donderdag 26 juni 2014.

Ook vanmorgen lijkt het redelijk goed weer. Al lijkt het landinwaarts wat bewolkt.

We vertrekken vanaf PlusCamp Nore Fjordsenter en het mag duidelijk zijn: dit is een prima locatie om de caravan neer te zetten en met de auto de prachtige westkust te bezoeken.

Wil je meer informatie over deze plek en de camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3083/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen

We "moeten" om 9.20 uur de veerboot halen en dus vertrekken we om 8.45 uur van de camping. Voor vandaag hebben we 3 campings op het programma staan, maar ze liggen op een behoorlijke afstand van elkaar. En nu eerst nog een overtocht. We zijn ruim op tijd in Starheim en even later kunnen we de boot op. Kosten camper 6 - 7 m. en 2 personen NOK 210 = EUR 25.

Eenmaal aan de overkant in Isane nemen we de "614" richting Svelgen en gaan daarna verder naar Floro, waar de 1e te bezoeken camping ligt. Een flinke rit, vanaf de camping - overtocht niet meegerekend - zo'n 2 uur rijden. Bovendien weet ik niet precies wat me op PlusCamp Krokane te wachten staat, want de camping is verkocht en het is mij nog niet bekend wat de nieuwe eigenaren van plan zijn.

Om 11.15 uur komen we aan op de camping. We hadden afgesproken om 15 min. voor aankomst nog even te bellen en dus is mn afspraak al aanwezig. Even later ben ik in gesprek met maar liefst 3 man. Ze hebben grootse plannen met de camping en dat doet me goed. Want de ligging is super, maar de laatste jaren ging de camping behoorlijk in kwaliteit onderuit omdat de eigenaar wilde stoppen. Ik heb de nieuwe eigenaren nog wat ideeen aangedragen en eerlijk gezegd denk ik dat ik hier volgend jaar een totaal andere camping ga zien.

De hytter op de camping liggen sowieso al fraai en er zelfs een strandje op de camping. Meer info ? --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2858/vakantiewoning/sogn-og-fjordane/noorwegen

We gaan weer gauw verder. Next stop: Forde en Vassenden. Weer ruim een uur rijden. Onderweg stoppen we even om een broodje te eten en om weer een telefoontje te plegen. De bedoeling is om later vanmiddag Forde Guesthouse & Camping te bezoeken omdat we daar willen overnachten. Morgen moeten we namelijk van Forde naar Bergen en ook dat is weer een flink stuk rijden. Van de eigenaar van Forde Guesthouse & Camping weet ik dat hij er tot 16.00 uur is, maar we moeten nu eerst voorbij Forde naar Vassenden en dus moet ik nu eerst weten of die eigenaar er wel is. Eh ... bent u er nog :-) ??

Om een lang verhaal kort te maken (lukt me niet zo goed): we kunnen nu direct door naar Vassenden en om 14.00 uur rijden we PlusCamp Jolstraholmen op. Afspraak gemaakt en dus kunnen we direct in gesprek. Even later is alles geregeld en kunnen we weer terug naar Forde. Daar blijkt de eigenaar inderdaad aanwezig, maar ik kom niet echt gelegen. Of ik hier wil overnachten ? Want dan kunnen we misschien morgenvroeg om tafel... ach, nou toe maar ha ha.

We vinden een leuk plekje op de camping:

Met een fraai uitzicht en gelukkig heeft ook de parabool (schotel) weer uitzicht, dus kunnen we misschien vanavond Duitsland zien verliezen ... ?

Als we de camper te plek hebben ga ik nog even mn mail checken en daarna lopen we eerst even een rondje over de camping en gaan we even shoppen bij het naastgelegen winkelcentrum, waar o.a. een Coop Extra gevestigd is. Daar scoren we ook een paar pizza's, kheb een oven in de camper, dus vanavond snel klaar met het eten :-)

De rest van de avond kijken we samen tv (zoooo gezellie !) en bereid ik me vast voor op de morgen te bezoeken klanten.