Vertrek vrijdag 30 mei 2014 - donderdag 5 juni 2014. Route Meppel - Arhus - Jevnaker - Lillehammer - Moelv - Sore Osen - Trysil - Engerdal.

Vrijdag 30 mei 2014.

Eindelijk ... Ik ben weer op pad. En wel naar mn geliefde Noorwegen !

Dit keer niet helemaal naar de Noordkaap want dat was vorig jaar toch een beetje (heel)veel te veel van het goede. In ruim 10 weken bijna 11.000 km. rijden en daarbij ook nog s een 175 klanten bezoeken was domweg niet te doen. Vandaar dat ik het nu wat anders ga aanpakken.

Dit jaar ga ik het midden gedeelte van Noorwegen uiteraard weer bezoeken. Dit is namelijk "mijn" oorspronkelijke gedeelte wat ik als consulent altijd deed voor de Campingnavigator. En daarnaast het zuiden van Noorwegen. Daar had ik vorig jaar wat te weinig tijd voor, dus dat moet over :-) Het Noorden van Noorwegen - zeg maar boven Trondheim - probeer ik af te wikkelen via mail en telefoon. Volgend jaar ga ik dan - naast ook weer het midden - weer noordwaarts.

Het is dit keer ook de 1e keer dat ik vanuit Meppel richting Noorwegen vertrek. Vorig jaar had ik nog een tussenstop in Assen, maar Assen kan ik nu letterlijk en figuurlijk links laten liggen en dus rijd ik rond 9.00 uur richting Hoogeveen - Emmen - Cloppenburg en vervolgens Bremen/Hamburg. Het was even een gok of dit een goede reisdag zou zijn, maar het valt reuze mee. Ik kan goed doorrijden en eigenlijk heb ik pas bij Bremen het eerste oponthoud bij wegwerkzaamheden.

Doordat ik "hoog" in de camper zit, zie ik in de verte dat het verkeer van de linkerbaan naar de middelste baan moet en dus kan ik - eenmaal op de rechterbaan - redelijk doorrijden en zit ik op het nieuwe stuk snelweg tussen Bremen en Hamburg. Het is inmiddels 12.00 uur, dus de hoogste tijd voor een bakkie en een broodje.

Op de radio heb ik verder nog niets gehoord over files bij Hamburg en dat is - voor mij - toch wel uitzonderlijk. En ja hoor .... even later heb ik ook Hamburg al achter me gelaten en even na 14.00 uur neem ik de laatste afslag voor de grens van Denemarken op bij het Scandinaviepark nog even de tank vol te gooien. Kan ik mooi even de benen strekken.

Eenmaal weer achter het stuur bedenk ik me dat het misschien toch wel handig is om door te rijden naar Arhus Camping, mn eindbestemming voor vandaag. Want de Duitsers hebben - net als veel Nederlanders - ook een lang weekend en misschien de Denen ook wel. En dus is het misschien wel druk op de camping. Nou ... ik had het behoorlijk goed. Want als ik rond 16.00 uur Arhus Camping op rijd, lijkt het behoorlijk vol.

Ik kan direct met de eigenaar in gesprek en hij geeft aan dat hij nog wel een plekje vrij heeft. Da's mooi :-) !

Arhus Camping heeft een aantal leuke hutten/bungalows en het contract wordt weer met een jaar verlengd. Wil je graag Arhus (2e stad van Denemarken) bezoeken en wil je meer informatie over deze camping (bushalte voor de deur), kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2831/vakantiewoning/oost-jutland/denemarken

Zoals gebruikelijk is het hier weer geweldig mooi weer:

Het is natuurlijk weer even wennen in de camper en dus rommel ik nog wat aan de camper en ga daarna met het eten aan de slag. Gelijk maar even gezond beginnen: aardappels, spitskool (zonder saus .. kon ik niet vinden in de camper) en een hamburgertje. Daarna even afwassen en daarna sleur ik mezelf achter de laptop. Want ik heb hier WIFI en moet natuurlijk even mn mail checken.

Natuurlijk bel ik om 21.30 uur mn vriendinnetje (Hennie heet ze :-) even en check daarna mn mail nog even. En net als ik om 22.30 uur wil afsluiten, rolt er een flinke boeking binnen. Tja ... dat mot nog ff klaar. Want morgen zal ik ook niet veel online zijn. Dus er maar even een wijntje bijpakken, alles afwikkelen en daarna - bijna direct - op bed. Want morgenvroeg gaat de wekker om half 6. Hoe laat ? HALF ZES ! De boot gaat namelijk om 9.00 uur vanuit Frederikshavn en dat is vanaf hier nog een kleine 2 uur rijden. En ik wil graag een beetje speling en dus op tijd vertrekken.

Vrijdag 31 mei 2014.

Oei ... zo mooi als het weer gisteren was, zo koud was het vannacht. Maar gelukkig heb ik een korte nacht ha ha.

Ik probeer natuurlijk zo rustig mogelijk mn camper op te pakken en rijd zo zaggies mogelijk van de camping. De slagboom gaat dit keer wel open - ondanks het vroege tijdstip (had ik gisteren al gecheckt hoor ...) en even voor 6 uur rijd ik van de camping.

De rit naar Frederikshavn verloopt voorspoedig en even voor 8.00 uur meld ik bij de terminal van de Stena Line. De overtocht is geregeld (en betaald :-) en even later kan ik aansluiten in rij 9. Het is nog steeds mooi weer, dus gauw nog even een shotje:

Ik zet natuurlijk vlug nog even een bakkie want daar ben ik wel aan toe. Ze zijn druk aan sjezen met opleggers, maar net als ik denk "nu kunnen we toch zo langzamerhand wel op de boot" wordt het ineens akelig stil. In een volgend moment zie ik allemaal mannetjes met gele hesjes de boot op rennen. Oh jee ... dit is niet goed. Even later allemaal sirenes en ik zie een aantal ambulances en een politieauto de boot oprijden. Ik weet niet wat er gebeurd is, maar dit gaat nog wel even duren ben ik bang.

Dat wordt bevestigd als ze ruim een uur later van de Stena Line wat flesjes water komen uitdelen, maar helaas hebben ze niet meer informatie dan "there was an accident on the ferry". Geen idee hoe lang het gaat duren. En dus moet je er toch op verdacht zijn dat je elk moment toch de boot op moet. Maar nee hoor. Even na 11.00 uur rijden de ambulances van de boot, maar net als de politieauto stoppen ze op de kade. Dit voelt niet goed. En als ik kijk naar de lichaamshouding van de mensen denk ik dat er iets erg gebeurd is.

Om 12.30 uur - ik inmiddels al wat soep gemaakt en samen met wat broodjes verorberd - krijgen we te horen dat we over een half uur de boot op kunnen. Mn Nederlandse achterbuurman weet te vertellen dat er iemand van de crew is overleden. Sjonge jonge wat erg ! En als ik dan even later de boot op rijd, bedenk ik me dat de mensen die hier nu staan net hun collega hebben verloren. Dat lijkt me toch ook verschrikkelijk.

Even later staat de camper aan boord en zoek ik mn hut op. Ik drop mn bagage en ga nog even richting dek. Als we de haven uit zijn houd ik het voor gezien en ga weer richting mn hut. De middag heb ik doorgebracht met lezen, eten, slapen, lezen, eten, douchen, lezen en om 18.00 uur krijg ik te horen dat ik binnen een half uur uit mn hut mot. En dus ga even richting dek om een frisse neus te halen en later even naar de Riva Bar om een bakkie leut achterover te mikken.

Ondertussen hebben we te horen gekregen dat de boot om 21.30 uur in Oslo aankomt. Ach... dat valt eigenlijk nog mee. Betekent wel dat ik pas om half 11 op de camping ben, maar dan zal het ongetwijfeld nog licht zijn.

Rond 21.15 rijd ik uiteindelijk van de boot - mede omdat ik redelijk vooraan sta - en de douane is niet te bekennen. Wat jammer nou ...

In Oslo weet ik inmiddels redelijk de weg en da's wel handig want je navigatie heeft bijna geen tijd om verbinding te maken en de route voor je uit te stippelen. Want je duikt bijna direct de tunnels (onder Oslo) in. Ik neem de E18 richting Kristiansand, gooi in Oslo nog even de tank vol (volgens mij is de diesel in Noorwegen het goedkoopst in Oslo, NOK 12.33 = EUR 1,53 de liter) en sla even later af richting Honefoss/Bergen.

Nagenoeg precies om 22.30 uur rijd ik Slovika Camping op bij Jevnaker. Met eigenaar Hans ben ik de afgelopen jaren bevriend geraakt en hij weet dat ik kom. Zelf is ie (want boer :-) niet zo vaak op de camping, maar ik sta nog niet op de camping of z'n dochter komt al aangesjeesd met het (toegangs)pasje voor het sanitairgebouw. Superrr ...

Uiteraard bel ik ook nu mn vriendin nog even, check nog heel even kort mn mail, maar daarna gaat al gauw het licht uit. En het is niet eens donker ...

Zondag 1 juni 2014.

Uitslapen vind ik zonde van de tijd (slapen eigenlijk ook ..) en dus gaat om half 8 de wekker. En ik ben niet de enige die vroeg wakker is, want mn Nederlandse buurman zit al in z'n blote bast in het zonnetje. Kenda ? Ja prima, want het is heerlijk weer. En da's eigenlijk wel gebruikelijk, want als Hans weet wanneer ik kom, plant hij meestal een barbecue o.i.d. want dan is het altijd mooi weer. En het lijkt voor de komende dagen ook mooi te blijven, al weet je dat natuurlijk nooit.

Na mn ontbijt kruip ik eerst achter de laptop om wat mailtjes te beantwoorden en ga daarna een paar foto's maken want de zon staat nu nog goed :-)

Want Hans heeft wat nieuws op de camping --> grus-gras plaatsen. Oftewel strookjes gravel met gras ertussen of zo je wil gras met stukjes gravel ertussen. Heel handig als de grond zacht is en aangezien de campers steeds groter worden moet Hans met steeds groter materiaal van de boerderij naar beneden richting de camping komen om de zware campers vlot te trekken. En het lijkt ook nog leuk (vind ik):

nou ? Mn camper staat hierboven ongeveer met de luifel uit deze kant op.

Terug bij mn campertje raak ik nog even aan de klets met mn blote buurman en dan moet ik altijd uitkijken. Nee, niet omdat hij bijna bloot is ... maar als ik eenmaal over Noorwegen aan de klets raak is het moeilijk eindigen. En dus heb ik er even later nog een buurman bij staan ha ha. Ze kunnen wel wat met mn tips en we hebben er ook weer 2 nieuwe Best Deal klanten bij !

Terug bij de camper ga ik weer aan het werk. Want ik heb natuurlijk behoorlijk wat achterstand na een dag niet online te zijn geweest. Even later komt mn (blote) buurman me een kopje koffie met gevulde koek brengen als dank. Wat lief !

Ik heb trouwens vandaag ook nog even gekeken wat er nu precies gisteren gebeurd is bij de Stena Line en het blijkt dat de man die omgekomen is, nog maar 23 jaar was:

De rest van de dag zit ik achter mn laptop. Mailtjes beantwoorden, boekingen verwerken, me voorbereiden op de komende week te bezoeken campings, etc.

Af en toe even naar buiten met een bakkie leut om te luchten en rond 18.00 uur ben ik klaar. Voor even :-) Nu eerst met het eten aan de gang !

Maandag 2 juni 2014.

Vanmorgen heb ik eerst een gesprek met Hans en daarna ga ik op pad. Ik heb de wekker op tijd gezet, want met Hans weet je het nooit. Maar uiteindelijk is ie er pas om half 9.

Onder het genot van een bakkie leut nemen we de zaken door. Ondertussen vertrekken de beide Nederlandse stellen (afzonderlijk van elkaar) en komen nog even afscheid nemen. Rond 10.00 uur gaat ook Hans er vandoor en ga ik met de planning voor vandaag aan de gang. Ik pleeg wat telefoontjes, maar zie ook dat mn mailbox behoorlijk volgelopen is. Ook met boekingen, dus dat moet ik echt eerst even afwikkelen.

Daarnaast is het komende vrijdag (6 juni) een hele drukke aankomstdag vanwege Pinksteren en omdat ik voor komend weekend voor een behoorlijk aantal Duitse gasten boekingen geregeld heb, zijn er ook nog heel veel vragen. Druk dus. Uiteindelijk vertrek ik even na 13.00 uur en heb inmiddels ook al een broodje gegeten. Mn 1e stop is Gjovik (1 van de Olympische Winterspelen Steden van 1994), een ritje van ca. 1,5 uur.

Het weer is nog steeds geweldig en rijdend langs het Randsfjord is het echt genieten. Eenmaal op de "4" richting Gjovik weet ik dat er ergens tolpoorten zijn. Ik heb inmiddels een Autopass apparaatje aangeschaft, want vorig jaar ging het niet helemaal goed en heb ik bij 1 van die tolpoortjes een flinke boete gekregen. Een beetje zonde. De 1e jaren dat ik in Noorwegen was had je bij de meeste tolpoortjes 2 doorgangen. 1 voor Autopass bezitters en 1 voor toeristen zeg maar. De toeristendoorgang was voorzien van een slagboom welke open ging als je het benodigde geld in de automaat had gegooid. Maar slagbomen zijn bijna nergens meer te vinden en nu word je dus gewoon op de foto gezet.

Een paar jaar terug heb ik s geinformeerd en toen werd me aangegeven dat ik daar verder niets mee hoefde te doen, maar een jaartje later rolde de ene na de andere factuur binnen. Zonder toeslagen, dus hetzelfde bedrag wat je anders in de automaat had moeten gooien. Prima dus. Ik heb het toen even aangezien omdat ik niet zeker wist of ze me het jaar erna weer zouden vinden. Maar dat bleek helaas wel het geval.

Even voor de duidelijkheid: ik heb er geen moeite mee om tol te betalen, maar als je kijkt hoe hoog de dieselprijs hier is en daarbij bedenkt dat de meeste olie in Europa van Noorwegen afkomstig is, dan vind ik eigenlijk dat ik ze al voldoende sponsor. Maar goed, hier een weg aanleggen is natuurlijk wat anders dan in Nederland en bovendien heeft het hier in de winter behoorlijk meer te lijden en moeten sommige wegen bijna jaarlijks opnieuw geasfalteerd worden.

En dus heb ik nu een Autopass apparaatje voor het raam en eerlijk gezegd weet ik nog niet precies hoe en of ie werkt. Tja ... en dan zul je net zien: tolpoortjes weg ha ha. Ik ben inmiddels al in Gjovik en de tolpoortjes op de "4" zijn verwijderd. Maar ik denk dat ik ze vandaag nog wel tegen kom.

Als ik langs Gjovik rijd zie ik dat het jaarlijkse ritueel van hoog water al weer van toepassing is. Bij een groot winkelcentrum is een gedeelte van het parkeerterrein afgezet omdat het domweg onder water staat. En van Hans heb ik al begrepen dat er weer enkele campings onder water staan.

Om 15.00 uur meld ik bij Sveastranda Camping iets voorbij Gjovik. Mooi gelegen direct aan het Mjosemeer maar helaas zijn de eigenaren niet aanwezig. Via de telefoon laten ze me weten dat ze morgen wel de hele dag op de camping zijn. En dus kruip ik weer in de camper om even weer wat telefoontjes te plegen. En dan is het toch wel handig dat je iedereen goed kent. Even later draai ik weer de E6 op. Ik ga nu richting Lillehammer maar de beide campings daar kan ik morgen pas bezoeken. Mn volgende stop is Oyer en mn eindbestemming voor vandaag is Tretten.

Als ik arriveer op PlusCamp Rustberg in Oyer staat de eigenaresse al op me te wachten. Super. En dus kunnen we direct in gesprek. We nemen de papieren door en het contract van Mol Travel wordt ook weer verlengd. Vanwege het mooie weer neem ik op mn wandeling over de camping even mn camera mee. PlusCamp Rustberg is wat hoger gelegen en daarom heb je een geweldig uitzicht:

Ik maak ook nog even wat foto's van de binnenzijde (zie presentatie: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2840/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen) en zie even later een aantal geweldige vlaggen :-)

De mooie middelste vlag is van ons (dus van Campingnavigator), in dit geval de Best Deal vlag, links geflankeerd door de PlusCamp vlag en rechts de Noorse vlag.

Terug bij de camper heb ik het zweet metersdik op mn voorhoofd staan. Sjonge jonge ... tis echt warm ha ha.

Helaas is de afslag van de E6 vlak voor de camping door de aanleg van de nieuwe E6 verdwenen en dus moet ik een stuk over de oude E6 richting Tretten. Wel grappig: doordat de afslag voor de camping is verdwenen moet je als je vanuit het zuiden komt, afslag 86 nemen. Je rijdt dan even parallel aan de E6 en ziet dan op E6 de tol-camera's hangen. Daar moet je dus tol betalen, op de parellelweg niet. Maar als je dan vervolgens over de parallelweg (die overgaat in de oude E6) door rijdt ben je alsnog aan de beurt want ook daar steen tol-camera's. Het bedrag is trouwens wel iets lager ...

Om 17.00 uur rijd ik PlusCamp Mageli op. De eigenaren hebben afgelopen jaar een prachtig zwembad gerealiseerd en vanwege het prachtige weer zijn ze daar nog even druk mee. Geen probleem, want ik wilde hier toch graag overnachten en dat is geen probleem. We spreken af om rond 19.00 uur om tafel te gaan en dus ga ik eerst een plekje zoeken voor de camper. Even later sta ik prachtig aan het water:

Het lijkt alsof ik hier alleen sta, maar de "kust" strook op de camping is behoorlijk lang en de (vnl.) campers staan her en der verspreid. Voor mij heb ik een prachtig uitzicht op de boerderijen in de bergen, waar het zonnetje nog volop schijnt:

Ik kruip nog even een poosje achter de laptop, ga even eten en tegen 19.00 uur richting receptie. De eigenaren blijken nog steeds bij het zwembad te zijn, maar eigenaar Geir heeft wel even tijd voor mij en dus gaan we aan de rand van het zwembad:

in gesprek. Uiteraard is het zwembad onderwerp van gesprek, maar even later hebben we ook het zakelijke gedeelte afgerond. De contracten zijn weer verlengd. Deze camping heeft overigens ook Best Deal !

En behoorlijk wat (mooi gelegen !) hytter, kijk maar even op http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2681/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen voor meer informatie.

Terug in de camper vind ik het wel genoeg voor vandaag. En tis maandag .. dus leuke tv.

Dinsdag 3 juni 2014.

Voor vanmorgen heb ik tussen 11.00 en 12.00 uur een afspraak in Lillehammer, maar in totaal heb ik vandaag 5 campings op het programma staan. Maar first things first ... eerst even lekker douchen. Het sanitair is hier overigens prima voor elkaar. Afgelopen nacht waaide het overigens behoorlijk, maar vanmorgen is het windstil. Het water is "helemaal glad" en de schittering in het water is prachtig om te zien !

Terug in de camper ga ik - gewapend met een bakkie senseo - achter de laptop. En tja ... dan vliegt de tijd. Weer veel aanvragen en boekingen en dat moet eigenlijk eerst klaar.

Om 10.30 uur neem ik nog vlug een bakkie en ga er vandoor. Zoals gezegd, vandaag ga ik eerst naar Lillehammer. Weer een stukkie terug dus. Vanaf Lillehammer ga ik dan richting Hamar en vervolgens verder de Hedmark in.

Rond 11.30 uur rijd ik Lillehammer Turistsenter op. Eigenaar Per is gelukkig aanwezig en we kunnen direct in gesprek. We nemen alle zaken zorgvuldig door en niet alleen worden de bestaande contracten van de Camping Navigator verlengd, hij is akkoord met een nieuwe vermelding op mijn eigen site www.vakantiewoningen-in-europa.nl.

Voor meer informatie over de hytter op deze camping, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4525/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen

Op Lillehammer Turistsenter kun je dus volgend jaar ook weer terecht met de Best Deal Camping Card. Met deze kortingskaart heeft u een behoorlijke korting (alleen buiten het hoogseizoen) op de standaardprijs. Heeft u nog geen Best Deal Camping Card, dan kunt u deze GRATIS aanvragen via deze site --> http://www.campingnavigator.com/best-deal.

Bent u al in Noorwegen en wilt u nu al graag de Best Deal Camping Card gebruiken, "schiet me dan even aan" als we elkaar tegen komen. Mijn camper is redelijk opvallend en ik heb de kortingskaarten bij me !

Ik maak nog even een rondje over de camping en bel vervolgens de andere camping in Lillehammer of ik daar nu ook terecht kan. Als ie nee zegt heb ik een probleem :-), maar gelukkig kan ik er direct terecht en 10 minuten later rijd ik Lillehammer Camping op. Beide campings liggen overigens redelijk dicht bij het centrum van Lillehammer en dus kunt u deze campings prima als uitvalsbasis gebruiken om deze leuke stad te bezoeken.

Bedrijfsleider Stian van Lillehammer Camping is - zoals altijd - weer heel druk en heeft weinig tijd. Maar kunnen even leuk bijkletsen en ze hebben grootse plannen met de camping. Klinkt supergoed !

De promotie van de hytter en de appartementen op de camping worden verlengd, wil je meer informatie .. kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2885/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen.

Het is inmiddels al etenstijd, maar ik besluit toch om vast naar mn volgende adres: Biristrand Camping te rijden. Een ritje van ca. 20 minuten. Op de camping is het heel erg rustig en dus bel ik eigenaar Lars wanneer we om tafel kunnen. Hij geeft aan dat hij er over een uurtje is, en dus rijd ik de camping op en ga eerst even eten. Ik heb de camper even aan de stroom gezet en dus ga ik na mn broodje even achter de laptop. Even later zie ik dat Lars gearriveerd is en loop ik richting receptie. Aan een grote picnictafel gaan we in gesprek. In de schaduw, want het is nog steeds behoorlijk warm.

Hier op de camping staat het water ook behoorlijk hoog, maar is er geen schade. Biristrand Camping ligt trouwens prachtig aan het Mjosameer:

Wil je meer informatie over deze camping - mooi gelegen tussen Lillehammer en Hamar - kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2841/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen

Terug in de camper pleeg ik nog wat telefoontjes, maar zo goed als het vanochtend ging, zo moeilijk gaat het nu. Bij een camping waar ik gisteren niet gelegen kwam, komt het ook nu niet uit en dus besluit ik door de rijden naar mn eindbestemming van vandaag: Steinvik Camping in Moelv.

Aan het eind van de middag rijd ik de camping op en ik tref het. Mn contactpersoon is aanwezig en we kunnen direct in gesprek. Net als vorig jaar hebben ze hier behoorlijk last van het hoge water en een aantal caravans aan de waterkant hebben ze verwijderd. Als we de zaken hebben geregeld ga ik op zoek naar een droog plekje. Dat is geen probleem, maar op de plek waar ik nu sta, stond vorig jaar nog water. Maar goed, het ergste is geweken, het waterniveau daalt al weer.

Als ik de camper te plek heb ga ik eerst even een bakkie leut zetten en daarna kan ik direct met het eten aan de slag. Want in de camper moet je natuurlijk altijd rekening houden met de ruimte. Zo heb ik maar 1 tafel :-) en dat is tevens mn bureau. Dus als ik eerst de laptop aansluit, heb ik geen ruimte meer om te eten. Dus ...

Daarna even afwassen en vervolgens nog een tijdje achter de laptop.

Woensdag 4 juni 2014.

Het heeft vannacht flink geregend en ik ben er nog wel een keer uit geweest om even naar het water te kijken :-) Maar, geen enkel probleem.

Het regent overigens nog steeds, het lijkt even gedaan met het mooie weer. Koud is het nog steeds niet, maar de zon lijkt zich niet te laten zien.

Ik werk eerst mn verslag een stukje bij en ga daarna met de planning aan de gang. Want ik moet het wel goed in de gaten houden, want volgende week donderdag (12 juni) komt mn vriendin in Trondheim aan. Normaal gesproken ga ik vanaf deze camping naar een camping waar de eigenaar alleen maar 's avonds op de camping aanwezig is. Daar overnacht ik dan. Maar als ik m aan de telefoon krijg blijkt hij ook vanmiddag te kunnen. Kijk .. dat biedt mogelijkheden.

Even later weet ik dat bij de 1e camping mn contactpersoon aanwezig is, de 2 en de 3e op "afroep" en bij de 4e is meestal wel iemand aanwezig. Maar daar wil ik dan ook blijven.

Ondanks de 4 afspraken en het feit dat ik nog een flink stuk moet rijden, ga ik toch pas na de middag weg. Eerst even een broodje eten en dan op pad !

Mn 1e stop is Mjosa Feriesenter in Brumunddal, even voor Hamar. Da's nog niet zo ver rijden en even later rijd ik de camping op. De camping bestaat grotendeels uit seizoensgasten, maar de camping ligt wel mooi aan het water, het sanitair is er prima en ze hebben leuke appartementen en nieuwe hytter. Dus voor een overnachting geen enkel probleem. Geinteresseerd, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2842/vakantiewoning/hedmark/noorwegen

Het gesprek met bedrijfsleider Jorn is kort maar goed genoeg en even later draai ik weer de E6 op. Ik ga nu weer (net als gisteren) een stukje richting Oslo, maar neem even later bij Hamar de afslag en ga vervolgens oostwaarts de Hedmark in.

Mn volgende doel is Sjoenden Camping in Sore Osen en eigenaar Paul weet inmiddels dat ik kom. Dit stuk is ruim een uur rijden, maar precies op het afgesproken tijdstip rijd ik de camping op. Eigenaar Paul is helemaal gek van senseo en dus zit ik bij het sanitairgebouw mn camper even aan de stroom.

Alsof hij mij heeft zien rijden, staat Paul even later bij de camper. Met Paul is het altijd even passen en meten want het is een beer van 2 meter en als hij de camper in stapt heb ik altijd het idee dat "we op z'n kant gaan" ha ha.

Onder het genot van een bakkie koffie nemen we de papieren door en de contracten worden verlengd. Zowel voor de Campingnavigator als voor mn eigen site. Op de camping staan leuke hytter, kijk maar even op:

Mn volgende afspraken zijn in Trysil op iets meer dan een half uur rijden. Mn 1e afspraak is in een hotel in Trysil (eigenaren hebben een camping verder naar het noorden) en mn 2e afspraak is op een camping welke te koop staat. En omdat ik niet precies weet wat de situatie daar is en of ik daar wel kan blijven ga ik hier op Sjoenden Camping even gebruik maken van het sanitair. Dan kan ik desnoods vannacht nog bij het hotel overnachten.

Terug in de camper neem ik nog even een bakkie leut, haal de kabels binnen, bereid me nog even voor op de komende gesprekken en ga weer op pad. Even later draai ik weer de "25" op richting Trysil. Denk erom dat je op deze weg (van Elverum naar Trysil en eigenlijk in dit hele gebied) goed op let. Want er steken hier regelmatig elanden de weg over ... en die wil je niet in de grill hebben (afgezien van het feit dat het natuurlijk sneu is voor het eland :-).

Om 16.45 uur meld ik me bij de receptie van het Trysil Hotel. Met eigenaar Rolf weet je het nooit, maar dit keer is ie mooi op tijd en kunnen we direct in gesprek. De beste man heeft nooit veel tijd en dat weet ik inmiddels en dus wordt het een "beknopt" gesprek en wikkelen we de zaken snel af. Maar het is niet minder succesvol en de bestaande contracten worden verlengd.

Ik kruip weer achter het stuur, rijd het centrum door en rijd richting Trysil Hyttegrend. Ik passeer Trysil Camping en oei ... die staat ook voor een groot gedeelte onder water. Bij Trysil Hyttegrend heb je daar niet veel last van, want deze camping ligt hoog en droog. Nou ja droog ... het regent weer s. Ik heb mazzel, de eigenaren zijn beide aanwezig en ik heb nog meer geluk want ze moeten over een kwartiertje weg. Geen probleem hoor, de Fam. Brenning zijn super aardige mensen, maar als je niet uitkijkt zit je er zo een paar uur. Niet voor niets is hun receptie een soort van veredeld toeristenkantoor, want ze vertellen graag over de mogelijkheden in de omgeving.

Zoals gezegd, Trysil Hyttegrend staat te koop en eigenaar Bjorn heeft me gevraagd daar iets over te vermelden op deze website. De camping, het motel, de 13 hytter en de bijgebouwen inclusief receptie staan te koop bij Placement, een Nederlands bedrijf gevestigd in Noorwegen (Stordal). Voor meer informatie over de verkoop, kijk maar even op: http://noorwegen.placement.nl/default.aspx?menu=203&id=4884

Op de linkerfoto zie je de camping (klein, maar goed voor elkaar en met een mooi uitzicht over de rivier Trysilelva), op de rechterfoto de receptie (foto's afkomstig van Placement).

Maar je kunt ook even kijken op mijn eigen website voor meer informatie over de hytter --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3124/vakantiewoning/hedmark/noorwegen

Hier overnachten is geen probleem en als ik de camper te plek heb, blijkt zelfs de WIFI goed te werken. Super !

Het is inmiddels al lang etenstijd en dus ga ik direct met het eten aan de slag. Onder het eten even tv kijken, afwassen, nog een poosje achter de laptop, om half 10 mn vriendin bellen, nog even voor de tv relaxen en op bed !

Donderdag 5 juni 2014.

Gisteren had ik al wat telefoontjes gepleegd voor het maken van afspraken voor vandaag en dus ga ik vroeg op pad. Want rond 10.00 uur moet ik op Osen Vannsport Camping zijn en dat is ongeveer 45 min. rijden.

Het weer is iets beter dan gisteren. Echt zonnig is het nog niet, maar het is in ieder geval droog en de temperatuur is naar Noorse begrippen prima.

Even na 10.00 uur rijd ik Osen Vannsport Camping op. Als ik de camping op rijd zie ik dat ze een aantal Nederlandse gasten hebben, waaronder .... een ACSI-inspecteur. Toen ik aan kwam rijden had ik al gezien dat Edwin (eigenaar) z'n auto op de camping stond en op het moment dat ik bij de receptie ben, komt hij er ook net aanrijden. Prima timing, want even later komt ook de ACSI-inspecteur naar de receptie. We drinken even samen een bak koffie en daarna Edwin heeft al aangegeven dat wij een afspraak hadden. Of het goed is dat hij later met de ACSI-inspecteur in gesprek kan ? Prima geregeld ha ha.

Het gesprek met Edwin en later ook Wilma (oud Meppelers !) is prima en de contracten (ook Best Deal !) worden verlengd. Als je de Hedmark bezoekt, moet je zeker even een bezoekje brengen aan deze camping. De camping ligt op een werkelijk geweldige plek, direct aan een mooi zandstrand:

Edwin is in het voorseizoen flink aan het timmeren geweest en heeft op de "pier" een mooie overkapping gemaakt. Was dit al een heerlijke plek om even weg te dromen, nu kun je dat ook rustig met slecht weer doen:

Ik maak een rondje over de camping en stap weer achter het stuur.

Wil je trouwens meer informatie over deze leuke camping, kijk dan even op: http://www.campingnavigator.com/noorwegen/hedmark/osen/osen-vannsport-camping.aspx

Mn volgende stop is Koppang, een ritje van 1,5 uur. Onderweg maak ik even een korte lunchstop en rijd rond 13.00 uur Koppang Camping op. Deze tijd hadden we afgesproken en dus kan ik direct met de Nederlandse eigenaren Edward en Diana in gesprek. Na het gesprek maak ik even met Edward een rondje over de camping en het zonnetje komt er weer door. Over rondje gesproken ... Koppang Camping is 1 van de deelnemers van Rondje Noorwegen, een groep van 10 Nederlands-talige campingeigenaren in Noorwegen. Voor het eerst in Noorwegen en wil je tijdens je verblijf graag informatie in het Nederlands ontvangen ?

Kijk dan eens op: http://www.campingnavigator.com/groepen/rondje-noorwegen.aspx

Ik ga er weer vandoor, op naar mn eindbestemming voor vandaag: Solenstua Camping bij Engerdal. Een klein uurtje later rijd ik de camping op. De eigenaren zijn niet aanwezig, maar de vrouw bij de receptie herkent me, drukt me de WIFI-code in de handen en zegt "you know the way". Dus ... Even later heb ik de camper te plek. De hoogste tijd voor een bakkie senseo !

Ik kruip nog even achter de laptop en ga daarna met het eten aan de slag. Inmiddels heb ik de eigenaresse gezien en afgesproken om morgenvroeg om 10.00 uur om tafel te gaan.