Vertrek zondag 17 juni 2012 - donderdag 21 juni 2012. Route Lemelerveld - Arhus - Jevnaker - Lunde - Stathelle.

Zondag 17 juni 2012.

De bedoeling was om rond half 9 te vertrekken, maar het werd iets later...

Voor vandaag staat een ritje van ca. 650km. op het programma, als we geen file's hebben en rekening met 2 stops zijn we rond 16.00 uur op mn vaste overnachtingscamping in Arhus.

"we"... want mn vriendin Hennie gaat deze keer op de heenreis 2 weken met me mee. Kan ze eindelijk het Oslofjord zien !

Het 1e stuk gaat prima, het weer is goed ... het is droog en nog niet erg druk op de weg. Even voorbij Bremen stoppen we even voor een bakkie en een broodje.

Als we onze weg vervolgen is het inmiddels behoorlijk drukker en even voor Hamburg is het bingo. Borden waarschuwen al voor kans op file, en een eindje verder staat het helemaal stil.

Ze zijn met de weg bezig en ook aan de andere kant van de vangrail staat een km-lange file.

Gelukkig kunnen we zonder problemen doorrijden richting Elbe tunnel en ook richting Flensburg gaat het goed. We stoppen nog een keer voor de lunch en rijden door naar het Scandinaviepark vlak voor de grens (laatste afslag voor de grens, staat goed op de borden aangegeven) om de tank nog even vol te gooien. Even later zijn we de Duits - Deense grens gepasseerd (die hebben we al gehad, nu Portugal nog :-) en rijden we richting Arhus.

Onderweg is het soms even goed oppassen want het waait hier stevig. Onwillekeurig moeten we al aan de overtocht van morgen denken, maar goed ... dat zien we morgen wel.

De rit naar Arhus verloopt verder zonder problemen en om 17.00 uur rijden we Arhus Camping op, iets ten noorden van Arhus.

De eigenaren ken ik ondertussen al een aantal jaren en de vakantiehuisjes hier op de camping staan ook al een aantal jaren bij mij op de site.

Kijk maar even op  http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2831/vakantiewoning/oost-jutland/denemarken  voor meer informatie.

Eigenaar Niels is akkoord met verlenging (al voor volgend jaar) en overnachten is ook geen probleem. Nog wel inclusief WIFI !

We krijgen plaatsnummer 13 toegewezen ... oei ... als dat maar geen voorbode is voor vanavond. Als we dat camper te plek hebben is - uiteraard - het 1e wat we doen de stoelen buiten zetten en een bakkie senseo zetten. Want daar zijn we wel aan toe. Echt warm is het buiten overigens niet en rond etenstijd kruipen we weer in de camper. Na het eten en de afwas maken we ons vast op (oh dit klinkt ook wel lekker .. geen make-up hoor !) voor de wedstrijd en om 20.00 uur zitten we klaar.

En opnieuw begint het Nederlands elftal goed en lijkt het zelfs even helemaal goed te komen als Nederland EN Duitsland op voorsprong komt, maar dan ineens spat alles uit elkaar. Sjonge jonge, dit is toch niet te geloven. Maar goed, die kunnen weer naar huis, wij gaan naar Noorwegen ! De bedoeling is om morgen rond 14.00 uur te vertrekken, want we moeten om 17.30 uur in Frederikshavn zijn.

Maandag 18 juni 2012.

De 1e nacht weer in de camper ... op een nieuwe matras ! ... was weer prima en als we wakker worden horen we de camper kraken. Huh ? dat betekent dat het zonnetje schijnt. En inderdaad ... als we de screens open hebben blijkt het prachtig mooi weer. En dus, als we aan het ontbijt zitten, maar gauw even een foto maken:

en ook even van de prachtige bungalows en hytter hier op de camping:

Oei .. het is vanochtend echt heel warm, maar er lijkt wel steeds meer bewolking te komen.

Tussen de middag gaan we vast warm eten en vast de tas pakken voor de overnachting op de boot. En daarna voor de zekerheid toch maar vast buiten alles oppakken want het begint nu toch wel heel bewolkt en donker te worden.

Nou ... precies op tijd. Want even later valt het met bakken uit de lucht. Echt niet normaal.

In de stromende regen moet ik dus even later ook de blokjes en de stroomkabel binnenhalen. Sjonge jonge ... en vanmorgen klaagde ik nog dat het zo warm was. Niet meer doen dus.

Als we eenmaal de camping achter ons gelaten hebben blijkt het op de snelweg al niet veel anders en af en toe is het goed oppassen. Uit ervaring weet ik dat het bij Aalborg (bij de tunnel) altijd heel erg druk is en nu met die regen ...?

Nou inderdaad .... ca. 5km. voor de tunnel staat het echt helemaal vast. Over een stuk van 700m. doen we 20 minuten en we beginnen m nu toch al een beetje te knijpen.

Want we moeten uiterlijk om 17.30 uur in Frederikshavn zijn en echt veel speling hebben we niet. Maar dan ineens rijd het weer en even na 17.00 uur arriveren we bij de terminal van de Stena Line. Daar horen we dat er bij de tunnel in Aalborg een ongeluk gebeurd was. Daarom stond het dus ook helemaal stil en konden we vervolgens ineens weer snel oprijden. We nemen plaats in rij 5 en gaan nog even vlug een bakkie koffie scoren.

Om 18.00 uur kunnen we ineens oprijden en dat blijft altijd een verrassing. Want de campers en caravans staan altijd apart in een rij en met de grote camper voor ons zien we geen steek want er daarvoor gebeurt. Maar als de achterverlichting aan gaat, spoed je dan maar achter het stuur. Even later staan op de boot en zo strak tegen de zijwand aan dat ook Hennie links aan de bestuurderskant moet uitstappen.

We brengen eerst de bagage naar de kamer en gaan daarna naar het zonnedek. Nou ja zonnedek ... de zon is ver te zoeken. Boven op het dek zie je pas hoe hoog het is en de auto's ver beneden lijken wel speelgoedauto's:

Ook op het normaal gesproken zo gezellige (overdekte) terras boven op de Stena Saga is weinig te beleven:

Net buitengaats komen we een andere (komend uit Goteborg) veerboot tegen:

We nemen nog even een bakkie koffie en gaan daarna richting de hut. Om 20.00 uur gaan we weer richting mn favoriete Riva bar waar we ook naar het voetbal kunnen kijken. Om half 10 vinden we het genoeg (er is geen geluid ... en dan is het niet echt spannend) en gaan we richting hut. Daar gaan we nog even lezen en dan op tied op bedde want morgenvroeg gaat de wekker om half 6 ...

Dinsdag 19 juni 2012.

Zoals gezegd ... om half 6 gaat de wekker. Waarom zo vroeg ? Ten eerste arriveren we om 7.30 uur in Oslo, dus een uurtje voor de tijd moet je zo'n beetje uit je hut. Maar bovenal vind ik het - en Hennie gelukkig ook - heerlijk om 's morgens vroeg nog even het dek op te gaan als we door het Oslofjord varen. En als we na een frisse douche even later op het dek staan en bovendien het zonnetje schijnt is het helemaal geweldig.

Op sommige stukken is het Oslofjord zo smal dat je aan beide zijden de huizen kunt bekijken. Op andere stukken zoals hier:

is het wat breder en liggen her en der eilandjes verspreid. Achter onze varen nog andere schepen waaronder in de verte een andere grote veerboot:

Pas als de haven van Oslo in zicht komt gaan we weer naar binnen voor een bakkie koffie (25 NOK = EUR 3,25) en zijn net op tijd weer bij de camper. Maar we hadden ons niet hoeven haasten want we kunnen niet weg ....

Voor in het schip staan 2 grote opleggers en naast ons hangt het autodek. Dit autodek hangt ongeveer 2,75m. boven het dek waar we met de camper staan. De auto's onder dit autodek zijn al weg, op 1 na. En daarom kan het dek niet naar beneden om de auto's welke erop staan er af te kunnen laten rijden. En ik kan er met de camper niet onderdoor en tussen het einde van het autodek en de opleggers is niet genoeg ruimte.

Eh ... snapt u het nog ? In ieder geval moet eerst die auto eronder weg, daarna kan het dek naar beneden, dan de auto's eraf, vervolgens het autodek weer om hoog en tot slot kunnen we er onderdoor rijden. Maar dat duurt een hele tijd. Als we er uiteindelijk afrijden moeten we nog langs de douane zien te komen. Dat gaat dit keer gesmeerd en dus wordt mn vermoeden nog s bevestigd dat als je alleen bent je zeker wordt aangehouden. Doordat ze nog steeds (als sinds 2006 ...) met de wegen aan het knooien zijn moeten we een heel stuk omrijden voordat we bij Oslo de tunnel richting Drammen in kunnen.

Daar komen we uiteraard ('s morgens en 's middags staat er in de spits altijd file bij Oslo) in de file en als we eindelijk de E16 richting Honefoss/Bergen op rijden is het ook Hennie duidelijk waarom ik geen liefhebben van Oslo ben. Opnieuw is de tunnel bij Nes gesloten. Vorig jaar werd ik daar op 23 mei mee geconfronteerd en moest toen vlak langs het eilandje Utoya omrijden. Op 3 juli hoorde ik (we waren toen in Frankrijk) toen welk vreselijk drama zich daar had afgespeeld. Ook nu rijden we er vlak langs, maar er is nu een tijdelijke weg gemaakt waardoor je redelijk snel weer op de E16 bent.

Even verder draaien we Rorvik Camping op. Ik had eigenaresse Marianne al gebeld of het goed was dat we al om 8.15 uur de camping zouden bezoeken, maar dat is nu wel behoorlijk later geworden. Gelukkig is ze er nog en nadat we een rondje over deze knusse camping direct aan het fjord gemaakt hebben, gaan we met Marianne in gesprek. Ze wil het promotiepakket nog wel een jaar verlengen, dus regelen we de papieren en gaan daarna weer verder.

Voor meer informatie over deze leuke camping, kijk maar even op http://www.campingwijzer.nl/Noorwegen/Buskerud/Krokkleiva/Rorvik-Camping.aspx

We vervolgen onze weg richting Jevnaker. Dat wordt tevens onze eindbestemming van vandaag, want we willen - o.a. aan de hand van de weersvoorspellingen - hier op Slovika Camping gaan beslissen welke route we de komende 2 weken gaan rijden. Met de eigenaar van Slovika Camping ben ik sinds enige jaren bevriend, maar hij is ook boer en hij had me al aangegeven dat er gezien het mooie weer niet veel tijd zou zijn om bij te kletsen. En dat blijkt ook wel want pas in de loop van de middag komt Hans langs en hij is heel blij te horen dat we maandag 2 juli nog weer terug komen.

Het plekje is prima:

En het weer is echt helemaal geweldig. We genieten van het zonnetje en af en toe kruip ik even achter de laptop. Want het werk gaat natuurlijk wel door. En we gaan ons vast voorbereiden voor morgen. Nu het zo mooi weer lokt de Prekestolen wel heel erg, maar dat is eenvoudigweg niet zo snel te bereiken. Dus besluiten we morgen naar Lunde te gaan om daar het Telemark Kanal te bekijken. Morgen meer daarover.

Vandaag de hoogste tijd voor een paar overheerlijke pannenkoeken. En dus kruipt de grote (qua gewicht) chef kok achter het fornuis en serveert een paar heerlijke pannenkoeken met kaas en spek ...mmmm

Daarna even afwassen, nog even samen onder de luifel en nog even een stukje van Engeland - Oekraine en Zweden - Frankrijk gekeken.

Woensdag 20 juni 2012.

Vannacht heeeeeeeerlijk rustig geslapen en het is niet al te vroeg als we het daglicht zien. En dus vertrekken we ook wat later en is het pas 11.30 uur als we de camping af rijden. We tanken nog even in Jevnaker en rijden daarna door richting Hokksund waar we een mooie lunchplaats vinden (vlak voor de gelijknamige camping daar ...):

Het weer is trouwens wat omgeslagen, het lijkt wel naarmate we zuidelijker gaan dat het bewolkter wordt. Maar het is nog steeds mooi weer en goeg genoeg om in de korte bokse te lopen.

Tussen Notodden en Bo heeft mn camper er even genoeg van. Er beginnen allerlei lampjes te branden, maar 1 ding is duidelijk --> zo snel mogelijk stoppen. Het ging behoorlijk steil de lucht in, dus zeg het maar ... teveel gevraagd van de motor, te weinig koelvloeistof ? Waarschijnlijk beide.

We laten de motor even afkoelen en kopen later een fles koelvloeistof. Morgenvroeg toch voor de zekerheid maar even wat bijvullen. We zijn inmiddels gearriveerd in Lunde, maar eigenaar Erling van Telemark Kanal camping  is niet aanwezig.

Ik ken hem inmiddels een aantal jaren en vond het wel leuk om een bezoek aan het gebied met een bezoek aan hem te combineren. Als we de camper te plek hebben verschijnt Erling even later op het fietsie. We kletsen even wat bij en hij informeert ons ook waar we morgen het beste de sluizen kunnen bekijken. Superrrr.

Als Erling vertrokken is, lopen we naar de sluizen van Lunde. Waarschijnlijk niet zo spectaculair dan wat we morgen te zien krijgen, maar wel even leuk:

In het gele gebouw is een leuke bar/restaurantje gevestigd, overigens gerund door Nederlanders.

Iets voorbij de sluis stroomt het water met kracht over een soort van "waterstroom-remmer":

We kunnen elkaar bijna niet meer verstaan, zoveel lawaai !

Telemark Kanalcamping ligt deels in een soort van park en als we terug lopen naar de camper hebben we een mooi doorkijkje:

Ook bij de camper hebben we een geweldig uitzicht, zowel op het kanaal:

Als op de prachtige lucht:

Helaas zijn de foto's iets aan de donkere kant ....

Voor vanavond staat een bak pittige spaghetti op tafel. En we kunnen nog prima buiten eten, al koelt het eten zo snel af dat je het vlug naar binnen moet werken. Maar de kokkin had goed haar best gedaan :-)

Morgen gaan we weer verder, dit keer richting de zuid oost kust van Noorwegen. Dat staat al een aantal jaren op mn programma, dus we hebben we er zin in !

Donderdag 21 juni 2012.

Vanochtend hebben we even een lekkere frisse douche genomen. Al op tijd want we willen om 9.30 uur op pad.

Als eerste staat een bezoekje aan het Lunde Vandrerhjem op het programma. De Nederlanders Peter en Monique van Heerebeek hebben het complex vorig jaar in april overgenomen en verhuren nu in totaal 19 appartementen. Vrij vertaald betekent Vandrerhjem "wandelthuis" en u moet denken aan een kruising tussen een jeugdherbergkamer en een hotelkamer. Zeer in trek in Noorwegen en dat blijkt ook wel want Peter en Monique hebben 80% van de kamers verhuurd.

Via de mail had ik al contact met hun gehad, maar het is altijd leuk om even kennis te maken en dus zit ik even later met Peter in gesprek. Peter waardeert dat ik hun speciaal kom bezoeken en geeft aan dat ik zo snel mogelijk meer hoor over het verlengen van de bestaande presentatie (welke ik inmiddels al heb aangepast vanwege het nieuwe eigenaarschap).

Wil je meer weten over het Lunde Vandrerhjem kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2878/vakantiewoning/telemark/noorwegen

Even later hebben we Lunde achter ons gelaten en gaan we naar onze hoofdbestemming van vandaag, de spectaculaire sluizen van Vrangfoss, komend vanaf Lunde iets voor Ulefoss. Hier overbrugt het Telemark Kanal een hoogste van maar liefst 23 meter !! Eerst nog even wat informatie over het Telemark Kanal: het kanaal stamt uit uit 1892 en is destijds gebouwd voor het transport van goederen en passagiers en ter voorkoming van overstromingen. In Europa werd dit kanaal gezien als het achtste wereldwonder. Het Telemark Kanal heeft 18 sluizen, is 105km. lang en heeft een hoogteverschil van 72m.

De sluizen van Vrangfoss beschikken over 5 kamers en het is zeker een spectaculair gezicht als passagiersboten als de Henrik Ibsen en de Victoria de sluizen in varen. Vraag van te voren even naar de exacte tijden !

Van Erling hadden we begrepen dat de Victoria tussen 11.00 en 12.00 uur door de sluizen gaat, maar we zijn er al om 10.30 uur. En hebben we heel erg veel geluk, want er ligt een prachtig Vikingschip in de 1e sluis. Compleet met een 17-koppige bemanning in traditionele kleren. Echt een prachtig gezicht ! Om je even een idee te geven hoe het gaat:

1e foto: de volgende sluis gaat open.

2e foto: het Vikingschip wordt er - met de hand ! - ingetrokken.

3e foto: sluisdeuren gaan weer dicht en de sluis waar het schip in ligt loopt weer vol water.

4e foto: de sluis is bijna vol en dan is dus de volgende sluis aan de beurt. Let wel: dit gebeurt dus allemaal met de hand !! Nagenoeg continue zijn er 4 man aan het werk om de sluizen te vullen en te openen.

Nog even het Vikingschip van dichtbij:

Als we naar boven lopen krijgen we ineens dit prachtige pandje in het vizier:

Het blijkt een cafe - restaurant te zijn, genaamd Slusemesteren Vrangfoss. Het ziet er echt geweldig leuk uit en hier moeten we gewoon even wat gaan drinken :-)

Hennie heeft inmiddels al op de prachtige veranda plaatsgenomen:

En even is ook onze bestelling gearriveerd .... een KOPJE koffie met wat lekkers erbij:

Nou ja .... KOPJE:

In Nederland noemen ze dit soepkom :-)

Natuurlijk moet er ook nog even een shotje "van de baas" genomen worden:

En daarna snel weer naar de sluizen want de Victoria komt eraan ! Dat is overigens ook goed te zien aan het aantal toeristen want het is ineens een stuk drukker:

Ook even van de Victoria een fotoshoot:

En daarna gauw verder ... Want zo komen we natuurlijk nooit aan de kust. Maar ik moet zeggen --> ZEKER de moeite waard om te bekijken. Wel even informeren naar de tijden want met die schepen in de sluis is het een stuk spectaculairder.

We rijden zuidelijk langs Skien en rond 13.00 uur stoppen we even om te overleggen wat we gaan doen. Want het is erg mooi weer en vlakbij waar we stoppen (Stathelle) ligt Rognstranda Camping. Dus daar gaan we even kijken. Volgens de informatie zou de camping idyllisch direct aan een prachtig strand moeten liggen ... maar als we de camping oprijden is er geen strand te bekennen.

Maar dan blijkt dat de camping uit 2 gedeelten bestaat en als je door rijd en bij de receptie staat zie je de kampeerplaatsen:

Echt niet normaal zo mooi. We staan "in de 2e rij" maar het uitzicht is er niet minder om:

Met eigenaar Rolf klikt het goed en we komen een presentatie van zn hytter op mn site www.vakantiewoningen-in-europa.nl overeen. Sinds een aantal maanden ben ik trouwens ook eigenaar van www.mobilhomes-op-campings.nl, www.stacaravans-op-campings.nl, www.chalets-op-campings.nl en www.huren-op-campings.nl. Uiteraard moeten deze sites nog verder ontwikkeld worden en voorlopig wordt de bezoeker dan ook doorgelinkt naar de hoofdsite.

Na het gesprek gaan we even richting het strand en de rotsen om even wat foto's "te scoren" en gewoon uit nieuwsgierigheid. Allereerst ... dit is ons plekkie hier:

Uitzicht over zee:

Het strand van Rognstranda Camping is in 2005/2006 uitgeroepen dat 1 van de mooiste van Noorwegen:

Daar is nu niet veel van te zien, maar bovendien ligt iets verder nog een heel mooi strandje:

De baas inspecteert de kust:

En nog even weer een blik richting camping:

En tot slot me myself and i ... het lijkt trouwens wel of ik de neus van een walvis sta ha ha:

Terug bij de camper uiteraard eerst even een bakkie senseo en daarna eventjes achter de laptop.

De presentatie van de hytter (en binnenkort ook de appartementen) is inmiddels afgerond. Voor meer informatie over deze werkelijk schitterend gelegen camping, kijk maar even op:

Dit keer is Hennie weer de kokkin en dus kan ik nog even een stuk van het verslag bijwerken. De hoogste tijd !

Na het eten en de afwas kruipen we even lekker samen onder de luifel en later op de avond - als het buiten toch wel errug fris wordt - kruipen we nog even samen voor de buis en zien we dat arrogantje Portugal toch nog weer verder brengen. Tis toch niet te geloven ...