Periode zaterdag 11 juni 2011 - vrijdag 17 juni 2011. Route Bryggja - Floro - Sogndal - Skjolden ("55") - Lom (Skjak) - Heidal (Jotunheimen "51") - Laerdal (Aurlandsvegen) - Flam - Vik - Fjell (Sotra).

Zaterdag 11 juni 2011.

Zoals gezegd ga ik vandaag vroeg op pad. Het ontbijt laat ik even rusten totdat ik bij de boot ben, maar ik moet eerst wel even 2 bakkies leut nuttigen want ik moet zo een paar tunnels door en dan moet ik wel wakker zijn.

Ik haal de veerboot met gemak en heb zelfs nog even tijd om een broodje met kaas in de oven te mikken. Op de boot neem ik dan nog even wat melk met cruesli ... en dus kan ik voorlopig weer tegen.

Voor vandaag lijkt het weer iets beter, maar het is nog steeds erg donker. Als ik de veerboot van Starheim - Isane (voor 1 persoon NOK 191 = EUR 24) achter me heb gelaten heb ik na een tunnel een mooi zicht op het fjord en kijk ik mooi onder de wolken door:

Een uurtje later duik ik (want het gaat daar behoorlijk steil naar beneden) het plaatsje Svelgen in. Tussen Bryggja en Floro (2 uur rijden !!) is hier de enige supermarkt te vinden welke ik op deze route tegenkom. Dus even vlug wat boodschapjes doen. Vlug ... want ik heb om 10.30 uur in Floro afgesproken. De campingeigenaar is er namelijk niet altijd en dus hebben we om 10.30 uur afgesproken.

Even later draai ik de "5" op richting Floro, maar vlak voor de splitsing lijkt het of je zo het fjord in duikt:

De afgesproken tijd van 10.30 uur haal ik .... denk ik. Want vlak voor de camping blijkt de weg opgebroken te zijn. Ik had wel iets gezien op een bord, maar begreep niet helemaal goed. En dus moet ik een heel stuk achteruit rijden want keren lukt niet en via een omweg bereik ik even later toch de camping.

Het gesprek met eigenaar Egil is prima en even later heb ik zowel het contract voor mn eigen site als voor de Kosmos Campingwijzer verlengd.

Mn volgende stop is weer 1,5 uur verder ... in Vassenden. En de 3e camping ligt weer 1,5 uur verder...

Onderweg vraag ik me af of de rit van vandaag eigenlijk wel uit kan. Eerst een veerboot van EUR 24 en straks nog 2x tol.

Maar als ik iets voor Forde bij de tolpoorten (tunnels) van de "5" kom, blijkt deze te zijn verdwenen. Schijnbaar is de nieuwe weg en zijn de tunnels afbetaald. Vorig jaar moest ik hier nog iets van NOK 45 = EUR 6 tol betalen en later tussen Skei en Sogndal nog s NOK 180 = EUR 22,50. Ik ben nu wel heel benieuwd of die ook is verdwenen.

Tegen 12.30 uur rijd ik PlusCamp Jolstraholmen op iets voor Vassenden (komende vanaf Forde). Ook daar is de eigenaresse normaal gesproken niet aanwezig, maar als ik me meld bij de receptie duikt ze ineens op. Ze heeft echter niet direct tijd en vraagt of we de papieren over een half uurtje door kunnen nemen. Helemaal prima ... kan ik eerst even eten en het sanitair bekijken. Want ik ben heeeel benieuwd. Als het goed is, is het nieuwe sanitairgebouw klaar en als ik dit even later bekijk weet ik niet wat ik zie. Sjonge jonge wat mooi.

Als ik dat later tegen de eigenaresse vertel zegt ze "als we iets doen, doen we het goed". Nou, dat blijkt.

Na mn "lunch" meld ik me om 13.00 uur weer bij de receptie en het naastgelegen restaurant nemen we de papieren en de promotie door. Nu het sanitairgebouw klaar is wil ze ook wel adverteren in de Kosmos Campingwijzer en als ze ook de vermelding op mn eigen site verlengd loop ik zeer tevreden weer terug richting mn camper.

Voor meer informatie over deze camping, kijk maar even op:

Ik vervolg mn rit richting Skei en in Skei ga ik verder richting Sogndal. Een mooie maar de afgelopen jaren een dure route. Want op dit stuk werd me vorig jaar dus nog EUR 22,50 aan tol in rekening gebracht. Even later zie ik in de verte de tolpoortjes ... het hokje staat er nog ... maar .... gesloten ! Yes ...  Of zouden ze alleen in het hoogseizoen tol heffen ? En dat ik nu gewoon te vroeg ben ? Dat zal toch niet ? Ach, maakt me ook niet uit. Scheelt me in ieder geval behoorlijk wat kosten.

Wat mn eindbestemming vandaag is weet ik nog niet. Meestal overnacht ik in Sogndal op Kjornes Camping maar eigenlijk heb ik (vorig jaar) afgesproken om op Vassbakken Camping in Skjolden (aan de voet van de "55" de Sognefjellet) te overnachten. Maar als ik me rond 15.30 uur meld bij de receptie van Kjornes Camping blijkt al gauw dat ik geen keuze heb. De eigenaren zijn niet aanwezig en kunnen niet eerder als vanavond komen. Tja, dan zit er niets anders op.

Ik ga op zoek naar een plekje op de camping en ik heb de boodschap meegekregen om met de camper een plekje "op het pad" te zoeken. Want het heeft hier de afgelopen dagen gigantisch geregend en als ik over de camping rijd zie ik aan de sporen dat er flink wat campers en auto's hebben vastgezeten. Sjonge jonge ... vorig jaar (zie verslag van 23 juli 2010) was het hier nog prachtig mooi weer.

Ik vind een plekje voor een Nederlandse camper en informeer voor de zekerheid wel even hoe laat ze morgenvroeg wel willen. Dat blijkt niet zo vroeg te zijn en dus ga ik nu eerst met mn planning aan de slag. En even later heb ik die rond. Vassbakken Camping blijkt inmiddels over WIFI te beschikken en dus blijf ik daar morgenavond overnachten. Ik heb ook minder goed nieuws gekregen: bij Sverre en Tanya (bevriende eigenaren van Gjeilo Camping in Skjak bij Lom) blijkt de hele camping onder water te staan. Oei ... dan hebben er daar misschien wel meer campings problemen mee want er liggen daar een aantal aan dezelfde rivier.

Bij Nordal Touristsenter, de grootste camping in Lom, maak ik voor maandag een afspraak en de eigenaar geeft aan dat het daar nog meevalt met de waterproblemen.

Even later krijg ik het verzoek of ik vanavond om 20.00 uur bij de receptie wil komen voor een gesprek met de eigenaren. Tuuurlijk.

Na het eten even afwassen en tv kijken. Van het tv kijken moet ik nog maar even genieten want de komende 2 avonden heb ik zeker geen tv-ontvangst...

Om 20.00 uur heb ik een gesprek met Terje en Eli de eigenaren. Het gesprek is heel goed, ik kan het goed met hun vinden, en ze besluiten om zowel de promotie op mijn eigen site als voor de Kosmos Campingwijzer te verlengen. En dat is goed nieuws want ze hebben een kleurenfoto (advertentie) in de gids en zijn ook deelnemer geworden van de Best Deal Camping Card.

Voor meer informatie over Kjornes Camping in Sogndal, kijk maar even op:

Moe maar voldaan ga ik weer richting camper. En nadat ik met mn vriendinnetje gebeld heb vind ik het genoeg voor vandaag. Morgen en overmorgen is het Pinksteren, maar dat maakt helaas niets uit. Het werk gaat gewoon door...

Zondag 12 juni 2011.

Als ik wakker word lijkt het in 1e instantie een dag zoals alle anderen ... donker ... regen .... Maar dan komt toch het zonnetje er iets door. En dus maak ik even een foto van mn plekkie hier:

Zoals gezegd staan alle campers en grote caravans op het pad. Zowel achter mij (de mooie Dethleff camper) als de caravan naast mij zijn Nederlanders. En beide willen vandaag vertrekken. En voor beide geldt dat het dan handiger zou zijn als ik zou zijn vertrokken. Voor vandaag heb ik 2 campings op het programma staan en echt haast heb ik niet. Maar ik ga misschien nog een nieuwe camping opnemen en probeer hun telefonisch te bereiken. Want de camping ligt 30 km. vanaf de doorgaande route (en dat stuk moet ik dan heen en terug) en dan wil ik er zeker van zijn dat er iemand is.

Even later krijg ik de eigenaresse te pakken. Ik heb hun op de Caravana gesproken en aangegeven dat ik misschien de camping zou bezoeken. En dus spreek ik om 11.30 uur af en net als ik aanstalten maak om me te gaan klaarmaken voor vertrek geeft mn achterbuurman aan ook graag weg te willen. Dat komt dus mooi uit. Even ter verduidelijking: hij kan niet langs mij heen. Het terrein loopt niet alleen behoorlijk schuin, het is ook heel erg zacht en hij komt onherroepelijk vast te zitten. En dus rijd ik 10 minuten later van mn plek en ga op pad.

De camping die ik wellicht op zal nemen in de gids is Jostedal Camping. De camping ligt vlakbij de Nigardsbreen gletsjer, te bereiken door in Gaupne ca. 30 km. het dal in te duiken. De camping is goed te bereiken en even na de afgesproken tijd rijd ik de camping op. Eigenaresse Astrid staat me al op te wachten en geeft al direct aan dat ze het waardeert dat ik de camping bezoek. Ik had de camping ook al van andere kampeerders als tip doorgekregen, maar het blijft lastig voor mij als consulent. De vergoeding die we als consulent krijgen per camping is zeer minimaal en het kost me bijna geld om de camping te bezoeken. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar tijdens het gesprek "ben ik helemaal verkocht" door het enthousiasme van de eigenaresse.

En dus neem ik de camping op in de gids. Voor mn eigen site doe ik wel zaken, kijk voor meer informatie maar even op:

Ik rijd nu weer terug naar Gaupne en waar je ook kijkt overal zie je watervallen. Deze is wel heel fraai:

In Gaupne rijd ik door naar PlusCamp Sandvik. Eigenaar Hans Olav ken ik al langere tijd en het is een warm weerzien. Hij neemt me direct mee naar de bijna afgeronde werkzaamheden van het sanitairgebouw en het ziet er geweldig uit. Het is de bedoeling dat het voor het hoogseizoen (in de meeste gevallen 1 juli) klaar is. Het is inmiddels al 13.00 uur geweest en omdat het hem ook beter uit komt om na een half uurtje om tafel te gaan, ga ik eerst even eten.

Het gesprek is prima en hij wil graag verder met de Best Deal Camping Card. Ook de presentatie op mn eigen site wordt verlengd. Kijk maar even op:

http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2676&gebied=sogn-og-fjordane&land=noorwegen voor meer informatie.

Zo .. op naar mn eindbestemming: Vassbakken Camping ("de camping bij de waterval") iets voorbij Skjolden aan de "55". De camping ligt aan de voet van de Sognefjellet en met de eigenaren ben ik inmiddels enigszins bevriend geraakt en ik heb al een paar keer beloofd om bij hun te overnachten. Dat ga ik dus nu doen. Van Gaupne naar Skjolden is nog iets meer dan een half uur rijden, maar het is een (soms) gevaarlijk stuk. De weg is soms behoorlijk smal en de breedte van de weg verschilt continue. Oppassen geblazen dus.

Maar het gaat allemaal prima en even later rijd ik Vassbakken Camping op en wordt warm ontvangen door broer en zus Bjorn en Kristin. Het is behoorlijk druk in het restaurant bij de camping en dus spreken we af om vanavond in gesprek te gaan. Bjorn loopt met me mee om een plekje te zoeken. Want ze hebben sinds kort WIFI op de camping, maar het signaal is niet overal te ontvangen. Daarnaast is het ook hier behoorlijk nat en uiteindelijk vinden we een plekje aan het eind van een (redelijk) verhard pad.

En als ik de camper aan het installeren ben begint zelfs het zonnetje er door te komen. Het moet niet gekker worden :-)

Rechts van de camper zie je Vassbakken Vanderhjem (jeugdherberg), zo'n beetje voor de camper de receptie annex restaurant en links voor en bijna boven de camper de 70 meter hoge waterval.

Het uitzicht is trouwens geweldig ....

We hebben om 20.00 uur afgesproken en als ik net het eten op heb (19.15 uur) komt Bjorn bij de camper .... of ik er wel rekening mee houd dat we vanavond samen gaan eten ... eh .... tuuuurlijk !

Om 20.30 uur gaan we in gesprek en doordat de zakelijke en privégesprekken door elkaar lopen gaan we pas om 22.15 uur eten. Opnieuw krijg ik een heerlijke zalm voorgezet en onder het genot van een potje bier is dit een leuk slot van het gesprek ha ha.

Vassbakken Camping is trouwens ook deelnemer van de Best Deal Camping Card en ook Bjorn wil ook graag volgend jaar deelnemen. Daarnaast worden zowel de presentaties van de "youth hostal kamers" als van de hytter verlengd. Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoningen.php?id=391&gebied=sogn-og-fjordane&land=noorwegen voor meer informatie.

Maandag 13 juni 2011.

Wat nou Pinksteren ? Niks geen meubelboulevard :-) Gewoon antwark !

Gelukkig is het op de meeste campings niet anders en dus heb ik voor vandaag 4 campings op het programma staan. De 1e afspraak heb ik om 12.00 uur in Lom en dus maak ik de camper rond 10.00 uur klaar voor vertrek.

Vandaag heb ik weer de prachtige Sognefjellet (Touristveien weg "55") op het programma staan. Deze weg leid je tot een hoogte van 1.434 meter en is daarmee de hoogst gelegen weg in Noord-Europa. En misschien wel om die reden heb ik er nog nooit mooi weer gehad. Hoe goed het in het dal ook was, eenmaal boven was het vaak donker en koud. En dus verbaast het me niks als het ook nu weer flink bewolkt is:

Maar ... ik zie wat stukjes blauw ... zou ik nu dan toch ??

Even iets verder vervliegt al mn hoop. Het is weer donker en er ligt heel veel sneeuw:

Ook vlak langs de weg:

Hoezo sneeuwmuur ?

Maar naarmate ik hoger kom wordt het steeds helderder en eenmaal boven is het heerlijk weer. Het is eigenlijk niet te begrijpen maar te midden van al die sneeuw is het niet eens koud.

Ik maak nog even een shotje van de steen waar Hennie en ik ons vorig jaar vereeuwigd hebben:

En dan dit plaatje ... wauw ... echt helemaal geweldig !!

Daarna begin ik maar aan de afdaling want ik moet wel om 12.00 uur in Lom zijn. Het stuk richting Lom is aardig makkelijker dan de andere kant en dus rijd ik even na 12.00 uur Nordal Turistsenter op in Lom.

Even later is ook mn contactpersoon gearriveerd en een interessant gesprek volgt. Vorig jaar had hij al een kleurenadvertentie in de gids, maar hij is zeer geïnteresseerd in de Best Deal Camping Card. Maar dan eens "zakt ie weg" en lijkt hij er op aan te sturen om er later op terug te komen. Daar heb ik over het algemeen niet zulke goede ervaringen mee en dus probeer ik het nog 1 keer.

En het lukt. De grote baas wordt erbij geroepen en ik mag het nog een keer uitleggen. Omdat ik een beetje Noors ken lijkt het te klikken en als de grote baas weg loopt krijgt mn contactpersoon een knikje. Yes ! En daar ben ik heel blij mee.

Ook de vermelding op mn eigen site wordt verlengd en dus heb ik een hele goede 2e Pinksterdag :-)

Voor meer informatie over deze camping, kijk maar even op:

Inmiddels begint mn maag te knorren en dus rijd ik even de camping op om wat te eten. En uiteraard moet ik de camping nog controleren.

Als mn maag weer tot bedaren is gekomen maak ik nog even een foto van de campingplaatsen (met een mooi uitzicht op de mooie staafkerk van Lom):

verblijd mn Nederlandse buurman met de Best Deal Camping Card en de bijbehorende Navigator (gids) .... "is ie echt helemaal gratis" ?? YES ! en ga er weer vandoor.

Mn volgende stop is maar een paar kilometer verderop: Nissegarden Camping. Deze camping beschikt over een prachtig klimpark en sowieso hebben ze hier veel voorzieningen voor de kids. De camping ligt ook direct aan de rivier de Otta, dus ik ben wel heel benieuwd wat ik zal aantreffen.

Maar als ik de camping op rijd lijkt het mee te vallen. En ik heb geluk, direct bij aankomst tref ik de eigenaresse en dus gaan we gelijk in gesprek. Voor de Kosmos Campingwijzer heeft ze (nog) geen interesse, maar de hytter op de camping staan wel op mn eigen site en die vermelding wordt zonder problemen verlengd. Voor meer informatie over deze camping, kijk maar even op:

Mn eindbestemming vandaag is Gjeilo Camping welke weer iets verder ligt. Met de eigenaren van deze camping ben ik de afgelopen jaren bevriend geraakt en ook al is de camping gesloten (daarover straks meer), ik ben van harte welkom.

Maar eerst moet ik nog een camping bezoeken en de eigenaar van die camping (Bispen Camping in Skjak) is eigenlijk nooit aanwezig. Maar van bijna alle eigenaren heb ik een mobiel nummer en als ik eerst de camping gebeld heb en daarna zn mobiele nummer probeer, krijg ik m te pakken.

Ik geef m aan dat ik er met 15 minuten ben, maar volgens mij verstond ie mij niet goed en onderweg begint ie me al te bellen. Tja .. als ik ga stoppen om de telefoon op te nemen duurt het alleen maar langer en dus rijd ik door. En op het moment dat ik de camping in het vizier krijg, lijkt het erop dat hij mij ook ziet ...want het bellen stopt :-)

Even later zitten we in gesprek en eigenlijk is het hier hetzelfde verhaal als bij Nissegarden Camping. Bovendien heeft hij geen website en dus moet hij in de gids al kiezen voor een kleurenadvertentie en dat wordt m te gortig. En dus vertrek ik na de controle richting Gjeilo Camping. Vanaf de weg had ik al gezien dat het behoorlijk nat was ... Afgelopen zaterdag heb ik Sverre (zoon van de eigenaar) gebeld en toen vertelde hij dat de hele camping ondergelopen was. Dus ik ben heel benieuwd hoe het er nu uit ziet.

Ik parkeer mn camper bij hun huis en vind op de deur een briefje dat ze even bij vrienden op visite zijn en dat ze gauw terug komen. Op het briefje staat een pijltje richting de plek waar het stopcontact (buitenkant van het huis :-) zit zodat ik stroom kan pakken. Dit is mn plekkie voor vannacht:

Uiteraard ben ik heel nieuwsgierig hoe het er "beneden (op de camping) uit ziet en dus maak ik even een wandeling richting camping. Onderweg zie ik het plekje waar we vorig jaar stonden:

Tis nu 1 grote plas ...

Als ik de camping op loop valt mn mond open van verbazing .... allemachtig ! Het staat echt volledig onder water ... Niet te geloven:

De speeltuin:

En het sanitairgebouw:

Links van het sanitairgebouw is de ingang. Daar langs rijd je de camping op. Nu even niet ....

Enigszins beduusd loop ik weer terug richting de camper. Later op de middag hoor ik van Sverre dat het water nu niet weg kan. Het is op meerdere plaatsen de camping opgelopen en inmiddels is de stand van het water in de rivier weer gezakt. Maar ze moeten het nu of overpompen of een sleuf graven. En daarna moet de grond natuurlijk nog goed drogen voordat ze weer gasten kunnen ontvangen. Daar gaat dus nog wel een tijdje overheen.

We spreken vanavond om 20.00 uur af om even bij te kletsen en de papieren door te nemen. Maar daar blijft het vaak niet bij en ook nu staat er een hele broodmaaltijd klaar. Want de Noren eten over het algemeen vrij vroeg (rond 17.00 uur) en gaan dan 's avonds aan de restjes of eten nog wat broodjes, crackers of koekjes bij de koffie.

Om 21.45 uur kruip ik weer in mn camper en werk nog even wat administratie weg. Genoeg voor vandaag.

Dinsdag 14 juni 2011.

Vanmorgen kruip ik eerst even achter mn laptop en vervolgens ga ik eerst de vandaag te bezoeken campings voorbereiden. Aan de E6 moet ik er nog 2 bezoeken, maar ik heb nog geen idee of ik die kan bereiken en wat de situatie daar is.

Ik besluit eerst "de verste" te bellen en krijg de eigenaar aan de telefoon. Oei ... slecht nieuws. De camping is overstroomd (geweest) en er is behoorlijk schade. In een tijdsbestek van 1,5 uur veranderde de naastgelegen rivier in een kolkende watermassa. Maar ik ben van harte welkom ... eh ... okay. (ik zou me namelijk kunnen voorstellen dat ze nu helemaal geen trek hebben in een bezoek van een campinginspecteur).

Met Sverre had ik gisteravond al even op internet de route bekeken en het leek allemaal goed. Maar als ik even voorbij Vagamo linksaf wil slaan richting Sel aan de E6 staat er een groot bord midden op de weg "stengt" .... dicht dus.

En nu ? Als ik de campings wil bezoeken moet ik helemaal omrijden via Otta en da's een flink stuk om. Ik besluit het toch maar te doen, maar voel me niet helemaal op mn gemak.

In Otta draai ik de E6 op richting Dombas. Dit stuk was eergisteren nog afgesloten, maar gisteravond op internet zagen we dat de weg weer vrij was. Nou ja vrij ... af en toe is het even kruip door sluip door:

Maar het is goed te doen.

Zoals zo straks aangegeven had ik de "verste" van de 2 campings bij Dovre gebeld. Mn gedachte dat als ik de 2e kan ik ook de 1e kan bereiken gaat helaas niet op. Want als ik Dovreskogen Camping heb bereikt blijkt de (betonnen) brug er ietwat vreemd bij te hangen. Bij de brug aangekomen blijkt deze te zijn afgesloten. Sjonge jonge ...

Straks maar even kijken of ik daar op een andere manier kan komen.

Bij Toftemo Camping ("de verste") blijkt de situatie al niet veel beter. In 1,5 uur tijd overspoelde de naast gelegen rivier de camping en veel caravans zijn voorzien van een flinke laag modder. Andere caravans hebben ze net op tijd weten weg te halen. Het water kwam tot aan het sanitairgebouw annex restaurant annex hotel en veel meer dan "wat nattigheid" is het daar gelukkig niet gekomen.

Het gesprek met de eigenaresse is goed en ze verlengt de presentaties op www.vakantiewoningen-in-europa.nl. Kijk maar even op:

http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoningen.php?id=218&gebied=oppland&land=noorwegen  voor meer informatie.

Ik vraag haar ook nog of ze een andere route weet om Dovreskogen Camping te bereiken. Die blijkt er te zijn, maar even later blijkt er een andere eenvoudigere oplossing: ik bel de eigenaren van Dovreskogen Camping en zij blijken net toevallig in Dovre te zijn. Of we bij de Coop (supermarkt) kunnen afspreken ? Tuurlijk. Even later zit de eigenaresse bij mij in de camper en krijg ik het verhaal te horen. Ze vertelt dat de rivier als een razende tekeer ging en dat de brug als een soort van dam fungeerde. Even waren ze bang dat de brug zou bezwijken zodat er ineens een enorme golf water over de camping zou komen. Maar de brug hield het al is ie niet onbeschadigd uit de strijd gekomen:

Tja ... en nu ? Bovenstaande foto heb ik genomen vanaf de E6 en 's avonds loopt de camping regelmatig vol met toevallige passanten. Maar de brug is voorlopig wel afgesloten. De eigenaren gaan nu via de gemeente regelen dat er omleidingborden worden geplaatst want voorlopig zal de brug nog wel niet gerepareerd worden.

De presentaties van de hytter op mn eigen site worden verlengd (betreft ook het seizoen 2012 ..). Kijk maar even op:

http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2884&gebied=oppland&land=noorwegen voor meer informatie.

Bij de Coop doe ik nog even wat boodschappen en na een bakkie leut en een broodje ga ik weer richting Otta. Tussen Otta en Vagamo heeft de rivier Otta enorme vormen aangenomen:

En ook voorbij Vagamo als ik even later de "51" richting Fagernes opdraai lijkt de Otta meer op een enorm meer dan op een rivier:

In Vagamo heb ik trouwens de 3e camping van vandaag bezocht: Smedsmo Camping. Maar de eigenaar is niet aanwezig en laat via de telefoon weten dat hij niet kan komen. Later op de avond neem ik de papieren nog even telefonisch met m door.

Mn eindbestemming vandaag is Jotunheimen Feriesenter welke aan een zijweg van de "51" ligt. Je zou het - kijkend naar de foto hierboven - niet zeggen, maar het weer is behoorlijk opgeknapt.

Aan het eind van de middag meld ik me bij de receptie van deze mooi gelegen camping maar helaas heeft de eigenaresse geen tijd. Het kan niet eerder dan 21.00 uur ... tja ... het is niet anders. Ik merk nu ik vroeg in het seizoen ben dat de eigenaren nog niet volledig "met de camping bezig zijn". De meeste eigenaren hebben er andere banen bij en zijn lang niet altijd aanwezig op de camping.

De eigenaresse heeft me min of meer een plekje toegewezen want ook hier (de camping ligt op 650 meter !!) is de naast gelegen rivier buiten zn oevers getreden en dat is op de camping goed te zien:

De plek is prima (ik heb zelfs na 2 dagen geen tv-ontvangst te hebben gehad weer tv) maar de grond is nog wel erg zacht. Ik hoop nu wel dat het een beetje droog blijft anders weet ik niet of ik er morgen wel uit kom. Gelukkig staan er nog meer gasten op de camping :-) Nou ja ... dat zien we morgen dan wel weer ...

Op de camping hebben ze ook WIFI al is het signaal niet al te best. De hoogste tijd om mn verslag weer wat bij te werken !

Na het eten ga ik daar verder mee en rond 21.00 uur ga ik richting receptie. Het gesprek is prima en de promoties in zowel de Kosmos Campingwijzer als op mn eigen site worden verlengd. Voor meer informatie over deze camping, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2862&gebied=oppland&land=noorwegen

Na het gesprek krijg ik niet veel meer uit handen. Ik maak mn "Kosmos Campingwijzer map" nog even klaar voor morgen en dan vind ik het wel genoeg.

Ik kan trouwens merken dat de camping wat hoger ligt want het wordt al gauw frisjes :-)

Woensdag 15 juni 2011.

Brrr .... gisteravond werd het al gauw frisser, afgelopen nacht was echt niet warm. Helaas schijnt het zonnetje vanochtend niet en dus zal ik wel met bewolking over de "51" moeten.

Mn camper krijg ik redelijk gemakkelijk van de plek, maar uit voorzorg rijd ik m maar direct op het pad en ruim daarna de blokken op en ga op pad. Want ik heb een flinke rit voor de boeg !

Maar zoals gezegd ... eerst de "51" op, 1 van mn lievelingswegen in Noorwegen. Maar vandaag iets minder mooi dan anders ...  want een blauwe lucht zou toch wel wat fraaier zijn geweest.

Dan maar wat flauwe grappen:

Je rijd hier niet gauw tegen een boom ...

Zeker sate gehad en de stokjes vergeten ...

Mn 1e bestemming is Beitostolen Camping. Deze camping staat nog niet in de Kosmos Campingwijzer maar dat wordt hoog tijd. Naar mn inspectieronde over de camping ga ik in gesprek met eigenaar Nils en het klikt. Hij wil wel opgenomen worden in de gids en volgend jaar gaan we over zaken praten :-) Maar hij wil ook wel een vermelding voor de hytter en dus loop ik toch nog met een contract de deur uit. Voor meer informatie, kijk maar even op:

Even voorbij Beitostolen sla ik af richting de E16 / Bergen. Bij de afslag staat weer een groot geel bord dat de E16 is afgesloten. Ik houd me inmiddels goed op de hoogte van de wegafsluitingen en weet dus dat ik al wel tot de volgende camping (Boflaten Camping in Vang i Valdres) kan komen en dat ik daarna een omleidingroute moet volgen. En dus rijd ik gewoon door. Even later draai ik de E16 op. Dit wordt - behalve het gedeelte wat afgesloten is - de komende dagen mn werkplek ha ha.

Tegen 13.00 uur rijd ik Boflaten Camping op en Rene - de Nederlandse beheerder - ziet me aankomen en komt me tegemoet. We spreken over een half uurtje af. Dan kan ik zo de camping even inspecteren en ook even een broodje eten want mn maag begint al weer te knorren. Het gesprek met Rene is goed, de promotie voor de Kosmos Campingwijzer wordt verlengd en ook de presentatie van de hytter wordt verlengd. Kijk maar even op:

http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2660&gebied=oppland&land=noorwegen voor meer informatie.

Zo .. op naar mn eindbestemming --> Laerdal Ferie og Fritidspark. Opnieuw iets van 1,5 uur rijden. Rene heeft me nog een bijgepraat over de wegafsluiting. Hij vertelde dat ze op meerdere plaatsen op de E16 met de weg bezig zijn en dat een tijdelijke brug door een "woeste rivier" is meegesleurd. Even iets verder word ik al geconfronteerd met dit:

Eerst denk ik dat hier een stuk berg naar beneden is gekomen, maar het blijkt dat ze hier "gewoon" met de weg bezig zijn. Gevolg --> een groot stuk onverhard pad ....

Het weer wordt er trouwens wel beter op:

en da's mooi want ik heb zo nog een mooi stukje voor de boeg. Even verder kom ik dan bij het punt dat de weg is afgesloten (op het moment van schrijven van dit stukje verslag, donderdagavond 16 juni, is de weg - als ik goed ben geinformeerd - weer open !):

en ik word verder geleid via de "53". En het gaat direct flink de hoogte in:

Maar daar krijg je ook wat voor terug ... want eenmaal "boven" valt mn mond open van verbazing ... wauw !! even een impressie:

Ik heb begrepen (en later ook gecontroleerd :-) dat deze "omweg" niets scheelt in kilometers. In tijd wel, het is iets van 20 minuten langer rijden en dat komt met name door het stuk bij Ovre Ardal.

Wat de route zoals je hierboven ziet was goed te doen en even dacht ik "waarom gaan hier niet meer mensen langs" ... Maar toen begon de afdaling naar Ovre Ardal. Sjonge jonge .... Je duikt dan echt steil naar beneden en de haarspeldbochten zijn scherp maar het ergste --> ze bevinden zich in een onverlichte bochtige tunnels ... met een camper nog wel te doen, maar met een caravan ... niet aan te bevelen !

Stoppen lukt hier haast niet, daarom even een foto "op goed geluk" naar beneden:

Even later rijd ik langs het prachtige Sognefjord richting de kruising van Laerdal/Sogndal. Aan de andere kant van het fjord was ik afgelopen weekend nog ...

Bij de splitsing duik ik direct de tunnels in richting Laerdal en even later rijd ik de camping op. Eigenaar Even is niet aanwezig. Gelukkig maar want ik ben helemaal kapot. Het was me het ritje wel vandaag.

Als ik de camper te plek heb:

loop ik nog even richting receptie en nu is de eigenaar wel aanwezig. Hij geeft aan dat hij morgen pas tijd heeft. Oei ... dat komt me eigenlijk niet best uit. Kheb een behoorlijk strakke planning en vraag of het toch niet vanavond kan.

Nou ... dat kan wel, maar dan moet het om 22.00 uur. Ach .. ik ben toch nog geen avond "vrij" geweest, dus vanavond kan er ook nog wel bij.

Vlak bij me staan trouwens Nederlanders die ik nu al voor de 4e keer tegen kom. Het is toch niet te geloven. Deze 1e keer was vlakbij Roros in de Hedmark, helemaal aan de andere kant van Noorwegen. Maar goed, ik bezoek natuurlijk in korte tijd behoorlijk wat campings en kom regelmatig dezelfde mensen tegen. En ik heb natuurlijk nogal een opvallende camper :-)

Na het eten kruip ik nog even een poosje achter de laptop en rond 22.00 uur ga ik richting receptie. Ik heb een goed maar heftig gesprek met Even, maar zowel de promotie voor de Kosmos Campingwijzer als voor mn eigen site www.vakantiewoningen-in-europa.nl wordt verlengd.

Zo ... morgen nog 5 campings en dan ga ik vrijdag naar Bergen om mn vriendinnetje op te halen. Hennie gaat dan vervolgens nog 2 weken met me mee en gaan we samen weer richting Nederland.

Donderdag 16 juni 2011.

Als ik wakker word en ik de screens open trek is het prachtig mooi weer. Huh ? Ze hadden de hele dag regen voorspeld. Maar dit is een hele mooie opsteker want vandaag ga ik de Aurlandsvegen over ...

Ik kruip nog even vlug achter mn laptop, loos het vuile water van mn camper bij de camperserviceplaats, tank schoon water en ga op pad.

Dit keer niet naar een camping maar naar Fjord 1, de bus en ferry maatschappij in Noorwegen. Mn volgende bestemming zou anders Vindedal Camping zijn, ook in Laerdal. Deze camping wordt in de zomer gerund door Nederlanders, Friezen om precies te zijn, maar die zijn vanwege een bruiloft nog in Nederland. En eigenaar Atle heeft gewoon een baan en heeft me gevraagd of ik naar Fjord 1 kan komen. Helemaal prima, want dat scheelt mij een stukkie rijden.

De camping bezoek ik dan dit jaar niet. We vullen de papieren in en even later rijd ik Laerdal uit en begin ik aan de beklimming van de Aurlandsvegen. En het lijkt goed:

Het weer ziet er prima uit en het uitzicht is helemaal geweldig. Ook hier weer enorm veel sneeuw. Da's toch wel een voordeel als je zo vroeg naar Noorwegen gaat ...

Bij dit meertje (met waterval) stop ik altijd even:

En vervolg mn rit ...

Maar bij de volgende bocht/berg valt mn mond open van verbazing. Allemachtig !! Hier kan ik niet eens meer overheen kijken !!

Verderop is het bijna helemaal wit en gek genoeg .... als ik hier even stop:

voor een foto is het helemaal niet koud !!

Even verder begin ik aan de afdaling en begint de sneeuw langzaam te verdwijnen. Bij het prachtige uitkijkpunt heel hoog boven het plaatsje Aurland laat ik - is inmiddels traditie geworden - mezelf nog even op de gevoelige plaat vastleggen:

Ik geniet nog even van het geweldige uitzicht:

En duik naar beneden richting het dorpje Aurland. Om je even een idee te geven hoe smal het hier soms is:

Deze auto kwam ik tegen op dit stuk hier voor en hij rijdt nu achteruit om mij op de uitwijkplek erlangs te laten ...

Even later rijd ik Aurland binnen en bezoek ik de 1e camping van vandaag. Jens, de eigenaar van Lunde Camping staat me al grijnzend op te wachten. Ik kan goed met m opschieten, maar tot zaken is het nog nooit gekomen.

Het gesprek duurt dan ook niet lang. Ik maak nog even een rondje over de camping en ga verder richting Flam, maar een paar kilometer verder.

Nog net voordat ik vlak voor Flam de tunnels in duik zie ik dat er weer een groot cruiseschip ligt:

Op Flam Camping is het altijd behoorlijk druk, maar da's ook niet zo gek. Net als in Geiranger zijn ook hier de cruiseschepen een attractie. En de cruiseschepen komen weer om toeristen uit te braken die o.a. de Flambane. Dit treintje brengt u in 40 minuten naar een hoogte van 870 meter (Flam - Myrdal). Het traject loopt over 20 km. en kent o.a. 20 tunnels. U kunt eventueel terugfietsen, maar u kunt ook het treintje weer terugnemen. Gek genoeg doet de tocht naar beneden er 13 minuten langer over, in verband met het remmen.

Als ik me meld bij de receptie heb ik geluk, eigenaren Marte en John zijn beide aanwezig en dus ga ik direct met hen in gesprek. Voor de Kosmos Campingwijzer doe ik geen zaken, maar de vermelding op mn eigen site wordt verlengd. Voor meer informatie over de hytter en de kamers (Youth Hostal) op deze mooie camping, kijk maar even op:

Ik heb trouwens nog een andere klant in Flam die een particuliere woning kamers verhuurt:

Zo... de hoogste tijd om even wat te eten. En dus rijd ik even door naar de parkeerplaats waar we vorig jaar ook even gestaan hebben. Dit keer blijf ik echter niet zo lang staan, want ik moet nog een stukkie verder dan vorig jaar.

Dus ga ik gauw weer op pad. Het 1e stuk (richting Bergen) bestaat eigenlijk alleen maar uit tunnels. Als ik het daglicht weer zie ga ik eerst even tanken en rijd even later Vang Camping in Gudvangen op.

Eigenaresse Siri zit buiten in het zonnetje want het is nog steeds supermooi weer. Als ik mn rondje over de camping gemaakt nemen we de papieren door en de vermelding op www.vakantiewoningen-in-europa.nl wordt verlengd.

De camping ligt te midden van imposante bergen en prachtige watervallen. De camping ligt direct aan de E16. Ik draai even later de E16 weer op. Ik ga een stukje richting Bergen, maar dit keer sla ik af richting Vik wat direct aan het Sognefjord ligt.

Ik moet dan weer over een pas welke in de winter is afgesloten. In Vik wonen behoorlijk wat Nederlanders en een paar jaar geleden sprak ik een Nederlander die er een sportzaak runde. (inmiddels bestaat de sportzaak niet meer ..) Hij vertelde dat het er prachtig wonen was, maar dat er 1 nadeel aan kleefde ... in de winter was de pas dicht en dan kon je alleen maar via het fjord met de boot naar Bergen komen. En die boot kwam 1x per week ...

Het 1e stuk richting Vik is goed te doen, maar zodra je deze zig-zag:

in het vizier krijgt begint de pret. Helemaal links in het midden zie je een wit stipje ... dat bleek even later (toen ik m iets verder achterop kwam) een flinke camper te zijn. Blijft wel goed op de weg letten, want het schaap op de foto stak ineens zonder uit te kijken vlak voor mn camper de weg over. Dus ...

Zoals je hierboven op de foto al kon zien kom je in een paar haarspeldbochten vlak langs een flinke waterval:

en ik krijg even een flashback naar de overstromingen in de rest van Noorwegen van afgelopen week. Maar hier gaat het goed en even later zit ik weer volop in de sneeuw:

en kom ik "het kleine stipje van de zag-zag" achterop (rechts in het midden):

Even verder heb ik de pas gehad en stop ik even bij een punt waarvandaan je een geweldig uitzicht heb op het plaatsje Vik en het Sognefjord:

Even na 16.00 uur rijd ik de camping op. De eigenaresse weet dat ik kom en komt later naar de camper. Intussen heb ik de camper al geïnspecteerd en kunnen we om de (picnic)tafel om de papieren te regelen.

Helaas doe ik geen zaken, maar de plek is geweldig:

En voor mij heel belangrijk ... ik heb WIFI, ik heb tv en de senseo doet het. Maar dat laatste is nergens in Noorwegen een probleem.

Omdat de WIFI goed werkt kan ik mooi wat werk doen en dat komt mooi uit want ik wil morgen een beetje "bij" zijn met mn werk. Dan haal ik namelijk Hennie op van het vliegveld in Bergen.

Vrijdag 17 juni 2011.

Tja ... daar gaan we weer. Ik mag het van Hennie in mn verslag niet zo vaak over het weer hebben, maar het is de laatste dagen gewoon dag en nacht verschil. Gisteren was het heerlijk weer en heb ik de rest van de avond ook in de korte bokse gelopen. Maar vanochtend is het grauw, grijs en nat ... heel erg nat.

Hennie landt vanmiddag om 14.35 uur op het vliegveld in Bergen en van hier naar Bergen is ongeveer 3 uur rijden. Maar ik heb nog geen idee of ik hier wel uit het gras kom met die nattigheid, en vervolgens heb ik geen idee hoe de situatie "boven" over de pas is. En dus heb ik rond half 10 totaal geen rust meer en maak de camper klaar voor vertrek. Ik rijd m (weer) ineens van de blokjes het (enigszins) verharde pad op om niet het risico te nemen om vlak voor het pad vast te komen zitten, haal de blokjes binnen, verkleed me en ga op pad.

Als ik Vik uit rijd zie ik een bord dat de pas OPEN is. Dat scheelt weer :-) Van het uitzicht valt niet te genieten deze keer en eenmaal boven zie ik geen stek voor ogen meer:

Iets verder heb ik het idee dat ik over de Noordpool rijd:

Maar het gaat allemaal goed en een klein uurtje later draai ik de E16 op richting Bergen. Tot aan Voss gaat het prima, al zijn ze vlak voor Voss een flink geplette vrachtwagen aan het weg slepen. Van de cabine is echt niets meer over en lijkt erop of de chauffeur dwars door een rots geprobeerd heeft te rijden. Even voor Voss doe ik nog even wat boodschappen bij een hele grote Coop extra, rijd nog even door het altijd gezellige (echt waar ... altijd veel mensen op de been daar) Voss en ga daarna richting Bergen.

Een traject wat door heel veel tunnels loopt en dus niet echt een fijn stuk om te rijden. Daarbij is het hier op de 1 of andere manier ook nooit mooi weer (vandaar geen foto's :-). Om 12.30 uur stop ik bij Lone Camping in Haukeland wat onder de stad Bergen valt. Hier zitten ook de meeste campings van Bergen. Ik twijfel even wat ik zal doen. Het is nog iets meer dan een half uur rijden naar het vliegveld en ik heb dus nog wat tijd over. En Lone Camping is wel 1 van mn beste klanten. Als we dan bijvoorbeeld zondag al vanuit Bergen zouden willen vertrekken is de eigenaar er waarschijnlijk niet en dan heb ik een probleem.

En dus meld ik me bij de receptie en even later zitten we in gesprek. Ik informeer of het goed is dat ik eventueel de camping zondag kom inspecteren en dat is geen probleem. Dan kunnen we nu in ieder geval het gesprek doen. Het resultaat is prima. De advertenties worden allemaal verlengd en dus zit ik even later weer achter het stuur. Ik ben inmiddels redelijk goed bekend in Bergen en da's maar goed ook want als ik even later richting Bergen rijd staat aangegeven dat de "582" richting Lufthavn is afgesloten. En niet een omleidingroute aangeven he ! En dus rijd ik eerst even een stukje richting de stad, pak een andere weg en ja hoor ... even later rijd ik het vliegveld op.

Het is iets voor 14.00 uur en dus rijd ik eerst langs de terminal om te kijken of ik daar straks ergens kan staan/stoppen met zo'n grote camper en rijd vervolgens door naar de buitenkant van het vliegveld. Eerst even wat eten, want mn maag begint te knorren. Ca. 20 minuten later rijd ik weer richting de terminal en parkeer m daar op de "bussenparkeerplaats" wat uiteraard niet mag. Tot 2x toe rijd er een Politi auto (dit is geen typefout ...) langs, maar geen enkel probleem.

Om 14.30 uur rijd ik verder tot aan de terminal en 10 a 15 minuten later valt mn vriendin me in de armen....

En ze treft het, want de regen valt nu echt met bakken uit de hemel. De eindbestemming voor vandaag is Skogtun Camping vlakbij Fjell op het (schier)eiland Sotra gelegen voor de kust van Bergen. Helaas komen we in de spits (werk of weekendverkeer ??) terecht en het duurt een tijdje voordat we de camping bereikt hebben. Met de eigenaar van Skogtun Camping ben ik de afgelopen jaren bevriend geraakt, maar hij is assistent/jeugdtrainer bij Brann Bergen en nu niet aanwezig. Dus zoeken we een plekje voor de camper. Later op de avond stopt hij bij de camper en ga ik met hem mee naar zn huis om de papieren in te vullen. Ook hier een verlenging van zowel de promotie in de Kosmos Campingwijzer als op mn eigen site www.vakantiewoningen-in-europa.nl

Vanwege de regen blijven we maar in de camper en kletsen we even bij over o.a. de vlucht. Morgen gaan we waarschijnlijk weer verder, maar dat laten we nog even van het weer afhangen.